Mi a TM?
A
Transzcendentális Meditációt Maharishi Mahesh Yogi indiai
származású fizikus, védikus tudós vezette be nyugaton 1957-ben.
Maharishi
nagy hatással van az orvostudományra, noha ő maga nem orvos. Azzal
a szándékkal hagyta el Indiát, hogy a meditációt a világ minden
táján népszerűvé tegye. Egy évtizeden belül több, mint száz
olyan országban járt, ahol magát a szót is, hogy meditáció,
alig használták, nemhogy gyakorlatát. A hetvenes évek közepére
több mint hárommillió ember ismerkedett meg a Transzcendentális
Meditációval. Ma már több, mint hatmillióan sajátították el a
TM programot.
Maharishi
következőképp jellemzi a TM-et:
A
Transzcendentális Meditációban a tudatos elme a tudatosság
önmagára irányuló állapotába kerül, ez az emberi tudat
legegyszerűbb formája, itt a tudat csak önmaga felé nyitott. A
tudatnak ez az önmagára irányuló állapota, a fizika legújabb,
szuperszimmetrikus egyesített kvantummező elmélete szerint a
Természeti Törvény Egyesített Mezeje, amely önön belső
interaktív dinamizmusa révén a teremtés különböző formáiban
és jelenségeiben jut kifejezésre. Amikor a Transzcendentális
Meditáció módszerének segítségével a tudatos elme azonosul az
Egyesített Mezővel, az emberi tudatosság megnyílik saját teljes
potenciáljának, amely nem más, mint a természet
intelligenciájának teljes potenciálja. Ennek eredményeként a
gondolkodás és a cselekvés spontán módon egyre nagyobb
összhangba kerül a természeti törvény evolúciós erejével. A
Transzcendentális Meditáció az az egyszerű eljárás, amely a
legalapvetőbb szint felelevenítésével lehetővé teszi, hogy
minden egyén élete a teljesség méltóságára emelkedjék,
amelyben a tökéletes egészség, boldogság és siker a mindennapi
élet természetes jellemzői.
A
Transzcendentális Meditáció egy egyszerű, természetes, könnyen
elsajátítható mentális technika, melyet 15-20 percig kell
gyakorolni minden nap, reggel és este, kényelmes ülő helyzetben,
csukott szemmel. A TM-et bárki könnyedén elsajátíthatja.
Mindenféle kultúrájú, vallású és neveltetésű emberek
gyakorolják a világ minden táján.
A
tudósok a világ minden táján tanulmányozni kezdték a
Transzcendentális Meditáció hatását. A tudományos folyóiratok
tucatjaiban, újságok, magazinok százaiban megjelent kutatások
erdeményeinek köszönhetően növekedett meg az utóbbi években a
TM program iránti érdeklődés. A TM program hatékonyságát több,
mint 600 tudományos kutatás igazolja, olyan neves kutatóintézetek,
egyetemek közreműködésével, mint a Harvard, a Yale, a Stanford,
az UCLA vagy az MIT.
A TM értelmezése
A
meditáció gyakorlatban való értelmezése eltér attól, amit a
hétköznapi életben meditációnak tartanak. Meditáción, vagy
elmélkedésen gyakran az elmélyült gondolkodást értik, esetleg
egy problémán, feladaton való tépelődést. Valójában ez a
kontempláció (elmélkedés), amikor intellektusunkkal,
gondolatokkal közelítünk meg valamit. Ennek az igazi meditációhoz
semmi köze sincs. A meditáció azt jelenti, hogy nem gondolkodunk
valamiről, nem intellektuálisan „tapogatunk” körül egy témát,
vagy bármilyen konkrét vagy absztrakt fogalmat, ellenkezőleg,
éppen a tudatos gondolkodás kikapcsolására törekszünk. Az
értelem, a logikus gondolkodás határokat szab a magasabbrendű
tudasodás előtt; korlátozza a tiszta öntudat kibontakozását. A
meditáció célja éppen az, hogy a logika, az intellektus korlátain
és a hétköznapi megszokott tudatvilágon áttörve eljussunk a
gondolatok forrásához, a tiszta öntudathoz.
A
transzcendentális ebben az összefüggésben annyit jelent, hogy a
TM segítségével túljutunk a hétköznapi tapasztalatok korlátain,
azon, amit normális körölmények között éber állapotban vagy
az álomban tapasztalunk, és eljutunk egy olyan tudatállapotba,
melyben a mélységes nyugalom együtt jelenik meg a magasfokú
éberséggel (ez a negyedik tudatállapot).
A
hétköznapi tapasztalatok szintjén túljutni annyit jelent, hogy (a
meditáció alatt) eljuthatunk a gondolat forrásához, a tiszta
öntudathoz, amely transzcendentális. Ez egy olyan folyamat, amelyet
csak közvetlen tapasztalattal lehet megismerni. A tiszta öntudathoz
nem lehet eljutni okoskodással, csak a tapasztalat utján. Az elme
természetéből adódóan a koncentráció — az elme erőltetése
— sem vezet el a tiszta öntudat tapasztalatához, mivel a
figyelmet leköti egy pontra vagy fogalomra. Ez a folyamat fáradságot
idéz elő az elmében, így nem természetes. A tiszta öntudatról
való gondolkodás, elmélkedés (kontempláció) aktivitásban
tartja az elmét, s nem engedi meg számára, hogy tapasztalja saját
forrását. A tiszta öntudat szubjektív tapasztalata gondolat- és
aktivitásmentesség állapota, végtelen nyugalommal és éberséggel
társulva. Bármilyen tudatos elmebeli tevékenység (gondolkodás)
nem engedi az elme transzcendálását, ily módon a tiszta
öntudatról való képzelgés csupán illúziós állapotba viszi a
gyakorlót, aminek viszont semmi köze nincs a valódi tiszta öntudat
tapasztalatához. A TM módszere természetes, erőfeszítések
nélküli technikát használ a gondolatok transzcendálásához
(túllépéséhez). Ez a technika az ősrégi védikus hagyomány
hagyatéka, mely egyben biztosíték a módszer helyességére. A
TM-technika minden embernél egyforma hatékonysággal működik,
függetlenül bármiféle képességtől vagy képzettségtől, így
a kutatások szerint is a leghatékonyabb meditációs technika.
A
TM technikájának lényege a helyes kezdésben rejlik. Ha helyesen
kezdjük el a meditációt, akkor mindjárt finomabb szinten
érzékeljük a gondolatokat. Ennek hatására az egész idegrendszer
lényegesen megnyugszik. Az elme a csendesebb gondolatok varázsát
követve ezután újabb és újabb lépést tesz befelé, és a
folyamat így megy tovább. A meditációhoz csak a megfelelő
kezdetet, vagyis a figyelem befelé fordítását kell biztosítani.
Ha ezt — mindenféle erőfeszítés nélkül — megtesszük, az
egész ugyanolyan automatikusan folytatódik, mint ahogyan az érett
alma leesik a fáról.
Maharishi
a TM „vezérelvét” gyakran hasonlítja a fizikában régóta
ismert legkissebb cselekvés elvéhez. A legkissebb cselekvés
törvénye az anyagi világ minden kis változásában érvényes. Ez
az elv határozza meg a lejtőn guruló golyó sebességét és
útvonalát, a mágneses mező alakját, vagy a fénysugár útját,
miközben az egy közegen áthaladva megtörik. Ha egy rendszer kezdő
feltételei és a folyamat körülményei ismertek, akkor bármilyen
esemény végkifejlete előrelátható. Ezt a legkissebb cselekvés
elve alapján ki is tudjuk számítani, feltéve, hogy a folyamat az
ismert rendszer keretein belül zajlik. Ez a klasszikus mechanika
elve.
A
TM folyamatának megfigyelésekor úgy találjuk, hogy ha biztosítjuk
a helyes kezdő feltételeket, akkor az elme nemcsak hogy lenyugszik,
hanem ezt a legeredményesebb módon teszi. Ha az elme egyszer
elindul a helyes úton, akkor e folyamatot lehetetlen tovább
gyorsítani, mert már a lehető legnagyobb sebességgel történik.
A
TM hatása nem függ attól, hogy hiszünk-e a technikában vagy sem.
He egyszer helyesen elkezdjük, és engedjük, hogy megtörténjen,
akkor a folyamat az elme alaptermészetének köszönhetően — amit
akár „mentális gravitációnak is nevezhetünk” — önmagától
történik. Ha a búvár megfelelő szögben kezd lemerülni, akkor a
gravitációs erő hatására a mélybe süllyed, függetlenül
attól, hogy hisz-e benne, vagy sem. Sőt, minél kételkedőbbek
vagyunk, annál jobb. Akik a TM-et elvárásokkal tanulják meg, hogy
majd valami nagyon különleges fog történni velük vagy hogy
rögtön meg fog változni az életük, esetleg meditáció közben
valami nagyon figyelemreméltó eredményt várnak, azok a technikát
„elemzik”, s elveszítik az ártatlanságot, amellyel a kezdő
meditálók általában rendelkeznek. A legjobb tapasztalataik
azoknak vannak, akik annyira szkeptikusak, hogy egyáltalán nem
várnak el semmit a technikától.
Ha
a TM-et mégis körül szeretnénk írni valahogy, akkor a
legszerencsésebb , ha azt mondjuk, hogy nem kell semmit sem
csinálni. Ez a technika a klasszikus értelemben véve nem is
technika. ezzel a meghatározással találkozhatunk egyes keleti
filozófiák írásaiban: olyan módszer, mely valójában nem is
módszer, olyan út, mely lényegében nem is út. Maharishi a többi
nagy mesterrel egyetemben elvet minden olyan technikát, amelyben
valamit „tenni” kell. A „nem-cselekvés” azonban nem azt
jelenti, hogy egyáltalán semmit sem kell csinálni. Az erőfeszítés
nélküli meditáció és a semmivel nem törődés, noha
árnyalatbelinek tűnik köztük a különbség, két különböző
dolgot jelent. Néha találkozni olyan emberekkel, akik hallották
valahol, hogy a meditációhoz nem szükséges semmiféle
erőfeszítés, ezért ők naponta kétszer 20 percet csukott szemmel
álmodoznak. Ez sajnos nem a TM, és meg sem közelíti annak
hatékonyságát. A nemtörődömség eltunyult, lusta, nehézkes
állapothoz vezet, míg az erőfeszítés nélküli meditáció a
Transzcendentális Tudat tapasztalatához…
Egyes
emberek éppen azért gyanakvóak a TM-mel szemben, mert egy
technikáról van szó. A megvilágosodás, állítják, önmaguk
megismerésének következménye, nem pedig valamilyen technika
általi tökéletesedés. Ezeknek az embereknek valahol igazuk van: a
megvilágosodás alapja az önmegismerés, ám ez nem jelenti azt,
hogy mindenkinek önállóan kell megtalálnia a megvilágosodáshoz
vezető utat. Ha a múltban is mindent egyéni tapasztalataink
alapján próbáltunk volna elérni, anélkül, hogy az előttünk
elők tapasztalatából merítettünk volna, akkor az emberek
többsége még a mai napon is egy barlangban ücsörögne, és azon
töprengne, hogy hogyan kell tüzet gyújtani. Maharishi a mély
testi és lelki nyugalom felé vezető utat mutatja meg az
embereknek, s ezen az úton a TM segítségével haladhatunk.
A
TM gyakorlatának nagyszerűsége abban áll, hogy a tökéletes
csend és nyugalom állapotába a cselekvés, a tevékenység útján
vezet el bennünket. Olyan különleges tevékenység ez, mely
fokozatosan megszüntet minden más tevékenységet, legvégül még
önmagát is. Innen adódik hatékonysága. A TM olyan módszer, mely
képes önmagán túllépni, transzcendálni. Azok atechnikák,
amelyek erre nem képesek, nem juttatják el az elmét a teljes
mentális csend birodalmába. Ám ez fordítva is igaz: azok a
technikák, amelyek a gyakorlat egyetlen szakaszában sem igényelnek
semmiféle erőfeszítést, és még önmagukat is transzcendálják,
Transzcendentális Meditációnak nevezhetők, függetlenül attól,
hogy éppen milyen névre hallgatnak.
Számos
meditációs technikától eltérően a TM nem kívánja meg a
világtól való visszavonulást. A TM gyakorlása minden ember
számára egyforma, mégpedig azért, mert nem a gondolatok
jelentésén alapul, hanem azok keletkezésének folyamatán. Mivel a
gondolatok keletkezésének módja minden embernél azonos, így a
technika gyakorlása is minden ember számára egyforma. A TM
gyakorlását nem szükséges különleges ülő helyzetben végezni,
s a gyakorláshoz nem kell életmódot változtatni, sem valamilyen
határozott filozófiát elfogadni. A TM-et már 4 éves kortól
bárki könnyedén elsajátíthatja.
A Transzcendentális Meditációt az erre Maharishi Mahesh Yogi által kiképzett TM-oktatók tanítják világszerte ugyanazon a módon, a következő hét lépésben:
-
1Bevezető
előadásBetekintés
a TM lehetőségeibe60
perc2Előkészítő
előadásA
TM mechanizmusa és eredete60
perc3Személyes
beszélgetésBeszélgetés
a TM-oktatóval15
perc4Személyes
oktatásA
TM-technika megtanulása60
perc5Tapasztalatok
értékelése és igazolása (1)A
helyes gyakorlat igazolása90
perc6Tapasztalatok
értékelése és igazolása (2)A
TM-technika jó hatásainak stabilizálása és
működési mechanizmusának megértése90
perc7Tapasztalatok
értékelése és igazolása (3)A
Transzcendentális Meditáció hatásainak megértése
a magasabb tudatállapotok kifejlődéséhez90
perc
Mi a Maharishi Ájurvéda?
A
Maharishi Ájurvéda a kalasszikus indiai Ajurvéda Maharishi Mahesh
Yogi által felelevenített komplex gyógyítási rendszere, melyet
Maharishi számos híres indiai Ájurvédikus orvos segítségével
vezetett be 1983-ban.
Az
Indiában több mint 5000 éves múltra visszatekintő Ájurvéda két
szóból ered: Ajus – élet, és Véda – tudás vagy tudomány.
Az Ájurvédát így általában az élet tudományának fordítják.
Az Ájurvéda célja az, hogy megmondja nekünk, hogyan
befolyásoljuk, alakítsuk, teljesítsük ki és végső soron
uraljuk életünket betegség és öregedés nélkül. Az Ajurvéda
vezérelve: az elme fejti ki a legmélyebb hatást a testre, és a
betegségmentes állapot feltétele a saját tudatunkkal való
kapcsolatteremtés. E kiegyensúlyozott tudat az egészség sokkal
magasabb fokát teremti meg, mint bármiféle fizikai immunitás.
A
Maharishi Ájurvéda azt tanítja, hogy minden embernek saját,
egyedi, természet adta modellje van, amelyet prakritinek, azaz
testtípusnak nevezünk. (A testtípus megállapításának
legbiztosabb módja egy Maharishi Ájurvéda orvossal való
konzultálás, így erre külön nem térünk ki. Viszont az
általános jellemzők ismerete felismerésül szolgálhat annak
érdekében, hogy megtudjuk, kire milyen testtípus illik – szerk.)
A prakriti mondja meg, hogyan kell a természet szerint élnünk. Az
Ájurvéda szerint a test tudja, hogy mi a jó, és mi rossz neki: a
természet születéstől belénk plántálta a helyes ösztönöket.
A
testtípus megismerése
A
doshák egyedülállóak és rendkívül fontosak, mert ők teszik
lehetővé az elme és a test párbeszédét. Minden reménységünk,
félelmünk, álmunk és kívánságunk, még a leghalványabb
érzelmi vágyrezdülésünk nyomot hagy fiziológiánkon: ezek a
mentális történések állandóan formálják a testet. Ezek az
üzenetek legtöbbünk számára nem annyira fontosak, mint kellene.
A doshákban jelentkező egyensúlyzavar az első jele annak, hogy az
elme és a test nincs tökéletesen egybehangolva.
A
három dosha neve Vata, Pitta, és Kapha. Noha mindhárom ezernyi
különböző működést szabályoz a test-lélek rendszerben, mégis
megkülönbözteti három alapvető működésük:
- a Vata-dosha uralja a mozgást,
- a Pitta-dosha uralja az anyagcserét,
- a Kapha-dosha uralja a szerkezetet.
- könnyű, vékonydongájú
- gyorsan cselekvő
- szabálytalan étvágy és emésztés
- felszínes, szaggatott alvás, álmatlanság
- lelkesedés, élénkség, képzelőerő
- ingerlékenység, változékony hangulatok
- új dolgok gyors felfogása, de gyors felejtése
- aggodalmaskodásra való hajlam
- könnyen fárad, kimerültségre való hajlam
- robbanásszerűen feltörő fizikai és mentális energia
A
Vata-típus alapvonása a változékonyság. A Vata-emberek
kiszámíthatatlanok. A Vata-embernél a fizikai és a mentális
energia nem állandó, hanem robbanásszerűen tör elő. Nagyon
jellemző a Vatára:
- éhségérzet a nap bármely szakában
- a szerelemben nyugtalanság és állandó változékonyság
- minden este máskor fekszik, étkezéseket hagy ki, és szokásaiban általában rendszertelen
- egyszer jobb, máskor gyengébb az emésztése
- rövid életű érzelmi kitörések, melyeket gyorsan elfelejt
- gyors járás
Fizikailag
a három típus közül a Vaták a leggyengébbek, jellemzően
keskeny a válluk. Bizonyos Vatáknál nehéz vagy lehetetlen a
súlygyarapodás, és állandóan soványak maradnak, mások soványak
és karcsúak. Noha az étvágy rendkívül változékony, a Vata az
egyetlen típus, amely bármit megehet anélkül, hogy hízna tőle.
A
Vata-dosha a felelős a testben végbemenő minden mozgásért. A
Vata mozgatja az izmokat, de ő ellenőrzi a légzést, a táplálék
előrehaladását az emésztőtraktusban, valamint az agyból
kiinduló idegi impulzusokat is. A Vata legfontosabb funkciója a
központi idegrendszer ellenőrzése. Remegés, görcsök és rohamok
a Vata-zavar tipikus példái. Ha e dosha egyensúlya felborul, idegi
rendellenességek lépnek fel, amelyek a szorongástól és a
levertségtől a klinikai mentális zavarokig terjedhetnek. A
Vata-zavar súlyosbodása esetén pszichoszomatikus tünetek minden
formája fellelhető. Ezért a Vata egyensúlyba hozása gyakran
gyógyít meg minden más kezeléssel dacoló tünetet.
Az
egyensúlyban lévő Vata-ember a környezetét is átható módon
boldog, lelkes és energikus. Elméje tiszta és éber, belső hangja
vidám. A Vaták nagyon érzékenyek a környezetváltozásra.
Mindezen
tulajdonságok közül azonban az a legfontosabb, hogy a Vata vezérli
a többi doshát. Ez számos dolgot jelent: a betegség korai
fázisában a Vata-egyensúly borul fel elsőként.
A
legalapvetőbb intés a Vata-típusúaknak: pihenjenek eleget, ne
hajtsák túl magukat, és fordítsanak fokozott figyelmet a
rendszeres életmódra. Mindez sok Vata számára nem látszik
természetesnek, pedig megfogadásuk gyakran testi vagy a lelki
problémák gyors javulásához vezet.
A
Pitta-típus jellemzői:
- közepes alkat
- közepes erő és kitartás
- kifejezett étvágy és szomjúság, erős emésztés
- stresszhatás alatt hajlam haragra, ingerlékenységre
- vállalkozó természetű, szereti a kihívásokat
- kifejezett intellektus
- pontos, világos beszéd
- étkezéseket nem tud kihagyni
- szép, pirospozsgás, gyakran szeplős bőr
- nem szereti a napot, a kánikulát
- szőke, világosbarna, vörös (vagy vöröses színezetű) haj
A
Pitta-típus alapvonása az erő. A harciasság a Pittában
természetes, de nem kell okvetlenül kifejezésre jutnia. Az
egyensúlyban lévő Pitták érzéseikben melegek és lelkesek,
szeretetteljesek és elégedettek. A boldogságtól ragyogó arc
kifejezetten Pitta. Nagyon jellemző a Pittára:
- heves éhségérzet
- életét az óra szerint éli, és zokon veszi, ha az idejét elvesztegetik
- éjjel, ha felébred, forróságot és szomjúságot érez
- felmerülő helyzetekben átveszi az irányító szerepet, vagy úgy érzi, vállalnia kell
- tanul olyan tapasztalatokból, amelyeket mások túlságosan keménynek, keserűnek vagy éppen kockázatosnak tartanak
- járása határozott
A
Pitták testileg közepes méretűek és arányosak. Súlyukat
nagyobb ingadozások nélkül tartják, nem okoz nehézséget
számukra, hogy néhány kilót akarattal fogyjanak vagy hízzanak.
A
Pitta-haj és bőr könnyen felismerhető. A haj általában egyenes
és finom, vörös, szőke vagy homokszínű, és idő előtti
őszülésre hajlamos. A bőr meleg, lágy és világos, nem barnul
le könnyen, és gyakran barnulás nélkül leég.
A
Pittáknak általában éles, mélyreható intellektusuk és jó
koncentrálóképességük van. A forróság mindenütt kifejeződik
a Pittákban: az indulatosság, a meleg kéz és láb, égő érzés
a szemben, a bőrön, a gyomorban vagy a belekben – mind a
Pitta-egyensúly megbillenésének jele lehet.
A
Pitták stressz hatására könnyen dühbe gurulnak, ez az ő
jellegzetes negatív emóciójuk. Izgágák és türelmetlenek,
követelőzők és maximalisták lehetnek, különösen, ha felbillen
az egyensúlyuk.
A
Pitták beszéde pontos és világos, nem ritka közöttük a jó
szónok. Határozott véleményük van és szeretnek vitatkozni. A
gunyoros, kritizáló hajlam a Pitta-egyensúlyzavar jele, de a más
típusokhoz hasonlóan a Pittáknak is két oldaluk van: egyensúly
esetén kedvesek, vidámak, magabiztosak és jóságosak.Az
anyagcserét az összes típusnál a Pitta-dosha tartja ellenőrzése
alatt. A Pitta-emberekben az emésztő tűz, ahogyan az Ájurvéda
nevezi, különösen erős. Innen a Pitták nagy étvágya és
sokszor vad szomjúságérzete. Az összes típus közül a Pitták a
legkevésbé képesek egy-egy étkezés kihagyására vagy akár
elhalasztására. Túlzott Pittával kapcsolatos a gyomorégés, a
gyomorfekély hajlama, az égő érzés a belekben és az aranyér.A
Pitta bőre igen érzékeny, gyakoriak a kiütések, a gyulladások,
a mitesszerek. A Pitta szeme fehérje érzékeny, és könnyen
bepirosodik (a gyenge látást a Pitta-egyensúlyzavarral hozzák
összefüggésbe). Általában jól alusznak, de felébredhetnek
arra, hogy melegük van. Felbillent egyensúly esetén a Pitták
hajlamosak az álmatlanságra.
Alapvatő
intés a Pitta-típus számára, hogy életmódja legyen mérsékelt
és tiszta. A test összes sejtjének tiszta táplálék-, víz- és
levegőfelvételét a Pitta-dosha szabályozza. Mivel a Pitták
különösen érzékenyek erre, igen rosszul reagálnak a tisztátlan
ételekre, a szennyezett levegőre és vízre, az alkoholra és
cigarettára, és különösen a toxikus érzésekre – az
ellenségeskedésre, a gyűlölködésre, a türelmetlenségre és a
féltékenységre. A Pitta-dosha adja az egészség szempontjából
életbe vágó fontosságú mérsékletességre és tisztaságra való
hajlamunkat.
A
Kapha-típus jellemzői:
- szilárd, erős alkat, nagy fizikai erő és állóképesség
- rendíthetetlen energia, lassú és kecses mozgás a cselekvésben
- nyugodt, elégedett személyiség, nehezen jön ki a sodrából
- hűvös, sima, vastag, sápadt gyakran olajos bőr
- az új információkat lassan fogja fel, de jól megőrzi az emlékezetében
- nehéz, elnyújtott alvás
- hízásra való hajlam
- lassú emésztés, gyenge étvágy
- gengéd, türelmes, elnéző
- birtoklási hajlam, önelégültség
A
Kapha-típus alapvonása az elégedettség. A Kapha-dosha a test
strukturális eleme stabilitást és állandóságot ad: fizikai
erőtartalékot és állóképességet biztosít, amely beépül a
Kapha-ember súlyos, izmos keretei özé. A Kaphákat az Ájurvéda
szerencsésnek tartja, mert általában jó egészségnek örvendenek,
személyiségük derült, boldog, nyugodt világszemléletet sugároz.
Nagyon jellemző a Kaphára:
- sokat töpreng, mielőtt döntene
- lassan ébred, még sokáig fekszik az ágyban, és felkeléskor kávét kell innia
- elégedett az adott helyzettel, és azt mások békítgetésével igyekszik fenntartani
- tiszteletben tartja mások érzéseit, ami mások szemében nagyon rokonszenvessé teszi
- az evés számára vigasztalást jelent
- kecses mozdulatok, nedves szemek és még túlsúly esetén is könnyed járás
A
Kapha-dosha fizikailag erőt ad, és a betegséggel szemben
ellenállóvá tesz. Erős hajlama van a súlygyarapodásra – a
Kaphának elég ránéznie az ételre, és máris pár kilót hízik.
Mivel a túlsúlyt leadni nehéz, a Kaphák gyakrn elhíznak, ha
egyensúlyukat vesztik.
A
Kapha-dosha határozottan lassú. A lassú evők, akiknek az
emésztése is általában lassú, általában ugyanúgy a
Kapha-típushoz tartoznak, mint a lassan beszélők. Mivel ez a dosha
tartja ellenőrzése alatt a test nedves szöveteit, a Kapha
egyensúlyzavar gyakran a nyálkahártyákon nyilvánul meg.
Kapha-panasz aaz arcüreggyulladás, a légcsőhurut, az allergiák,
az asztma és az izületi fájdalmak.A kaphák természetüknél
fogva gyengédek, türelmesek és elnézők, az anyáskodás kaphát
fejez ki. Krízishelyzetben ritkán rendülnek meg, és gyakorta
vigyáznak másokra maguk körül. A legtipikusabb negatív érzelem
a Kapháknál a kapzsiság és a túlzott törődés. Egyensúlyzavar
esetén a Kapha makacs lesz, tompa, letargikus és lusta.A Kapha
akárcsak a Vata, hideg dosha, de abban különbözik a Vatától,
hogy nem száraz. Mivel a vérkeringésük általában jó, a Kapha
típusok nem szoktak hideg végtagokra panaszkodni. nem szeretik a
hideg, nedves időt, arra lelkileg vagy lelassulással, vagy
kifejezett depresszióval reagálnak.A három típus közül a Kaphák
tanulnak a leglassabban, viszont nagyon jó a megjegyző képességük.
ha elveszítik egyensúlyukat, tompákká és nehézfejűvé válnak.
A
legalapvetőbb intés a Kapha-típusúak számára, hogy legyenek
haladók. A Kapha-stabilitást minden állandó helyzet
tehetetlensége változtatja: a Kapha-típusúaknak tenniük kell
róla, hogy ne ragaszkodjanak görcsösen a múlthoz, ne kötődjenek
túlságosan emberekhez és tárgyakhoz, és ne akadályozzák a
változásokat. A Kapha-dosha a belső biztonság és szilárdság
benyomását kelti, amely az egészséges személyiség lényeges
jegye.
Testünk
minden sejtjének mindhárom elvet tartalmaznia kell. Ahhoz, hogy
életben maradjunk, testünknek szüksége van vatára, azaz
mozgásra, amely lehetővé teszi a légzést, az étel továbbítását
az emésztőtraktuson keresztül, és idegi impulzusok küldését az
agyból illetve az agyba. Kell, hogy legyen testünknek Pittája,
azaz anyagcseréje, amely az egész rendszerben feldolgozza a
táplálékot, a levegőt és a vizet. Kell, hogy legyen Kaphája is,
azaz szerkezete, amely összetartja a sejteket és az izmot, zsírt,
csontot és inat alakít ki. A természetnek mindhárom elvre
szüksége van a test felépítéséhez.
A
testtípusok általános jellemzői
A
testtípus egy keretforma, amelybe bele vagyunk helyezve, ám a
sorsunkat nem tartalmazza. Típus dolga, hogy valaki alacsony vagy
magas, határozatlan vagy határozott, aggodalmaskodó vagy nyugodt –
de emellett bőséges tere van azoknak a dolgoknak, amelyeket a
testtípus nem tart ellenőrzése alatt: ilyenek a gondolatok, az
érzések, az emlékek, a képességek, a vágyak és így tovább. A
testtípus ismerete egy jóval eszményibb egészségi állapot
létrehozására tesz képessé. A következőkben ismertetjük a
három dosha jellemzőit. A Vata-típus jellemzői:
Az
Indiában több mint 5000 éves múltra visszatekintő Ájurvéda két
szóból ered: Ajus – élet, és Véda – tudás vagy tudomány.
Az Ájurvédát így általában az élet tudományának fordítják.
Az Ájurvéda célja az, hogy megmondja nekünk, hogyan
befolyásoljuk, alakítsuk, teljesítsük ki és végső soron
uraljuk életünket betegség és öregedés nélkül. Az Ajurvéda
vezérelve: az elme fejti ki a legmélyebb hatást a testre, és a
betegségmentes állapot feltétele a saját tudatunkkal való
kapcsolatteremtés. E kiegyensúlyozott tudat az egészség sokkal
magasabb fokát teremti meg, mint bármiféle fizikai immunitás.
A
DOSHÁK ÉS MINŐSÉGEIK
|
A
kétdoshás típus értelmezése
A
tiszta testtípusok jellemzői a következők:
Vata: Vékony
testalkat, gyors, változékony elmeműködés, eleven viselkedés.
Ezeket az embereket mások kiszámíthatatlannak tartják. Nyomás
alatt izgatottá és szorongóvá válnak.
Pitta: Közepes
testalkat, rendszeres és határozott elmeműködés, erőteljes
viselkedés. Ezeket az embereket mások erősnek tartják. Nyomás
alatt dühössé és robbanékonnyá válnak.
Kapha: Testes
alkat, nyugodt, józan elmeműködés, könnyed viselkedésmód.
Ezeket az embereket mások elengedettnek tartják. Nyomás alatt
gátolttá és csendessé válnak.
Ezeket
a jellemző vonásokat párosíthatjuk, és így jó megközelítést
Kaphatunk arról, hogy milyen is egy kétdoshás típusú ember. A
Vata-Kapha típus lehet egyszerre ingerlékeny és nyugodt: ez
látszólag valószínűtlen kombináció ezekben az emberekben
egészen nyilvánvaló. Az uralkodó dosha adja az ember elsődleges
reakcióit a világra, mind testi, mind lelki vonatkozásban. A
második dosha egyéb utakon fejti ki hatását, de a kettő
általában nem úgy keveredik, mint a színek a festékben. Ha a
vékony testalkatot létrehozó Vata kombinálódik a testes
Kaphával, az eredmény általában nem a közepes alkat (ami
jellegzetesen Pitta). Inkább az történik, hogy hogy egy Vata-Kapha
típus vagy az egyik, vagy a másik jellegzetességet mutatja. Így
vannak időszakok, amikor valaki egyértelműen váltogatja egyik
doshát a másikkal. Az Ájurvédikus
praxis a következő dolgokat figyelte meg a kétdoshás
testtípusúakkal kapcsolatban (és ez segítséget nyújthat a három
dosha különböző kombinációinak jobb megértésében):
Vata-Pitta
Ezek
az emberek általában vékony testalkatúak, akárcsak a tiszta
Vata-típusúak. Vata testvérpárjukhoz hasonlóan gyors mozgásúak
és beszédesek, de azoknál vállalkozóbb kedvűek és élesebb
intellektusúak (mindkettő Pitta-jellemvonás). Kevéssé mutatják
a Vaták szélsőségességeit – kevésbé érzékenyek, fizikailag
törékenyek és/vagy szábálytalanok. A Pitta-befolyás általános
stabilitást kölcsönöz alkatuknak. Erősebb az emésztésük, mint
a Vata-típusé, és jobban tűrik a hideget, mert a Pitta javítja a
vérkeringést. A környezetre túlzottan érzékeny Vata-típus
gyakran lesz a zaj, a huzat vagy a fizikai kényelmetlenség iránti
rossz tűrőképességének az áldozata, ami a Vata-Pittára
érvényes.
Pitta-Vata
Az
e testtípusba tartozó emberek általában közepes testalkatúak,
erősebbek és izmosabbak a Vata-Pittáknál, akik közelebb állnak
az inas, csontos fizikumú tiszta Vatákhoz. A Pitta-Vaták gyors
mozgásúak. Jó állóképességgel rendelkeznek, és többnyire
magabiztosak. Nyilvánvaló bennük a Pitták erőteljessége. A Vata
könnyedsége, ha nem is olyan mértékben, de szintén megvan
bebbük. Emésztésük erősebb, és ürülésük sokkal
szabályosabb, mint a Vata-Pittáké vagy a Vatáké. Örülnek a
kihívásoknak, a problémákat lelkesen, gyakran agresszíven
kezelik.
A Vata-Pitta és a Pitta-Vata egyaránt hajlamot mutathat a félelemre és a haragra, a két dosha negatív érzelmeire. Ha egyensúlyuk felborul, vagy stressz hatása alá kerülnek, ez a kombináció feszültté, makaccsá és bizonytalanná teszi őket.
A Vata-Pitta és a Pitta-Vata egyaránt hajlamot mutathat a félelemre és a haragra, a két dosha negatív érzelmeire. Ha egyensúlyuk felborul, vagy stressz hatása alá kerülnek, ez a kombináció feszültté, makaccsá és bizonytalanná teszi őket.
Pitta-Kapha
A
Kapha-dosha olyan erős alkati jellem, hogy vaskos, nehéz fizikuma
még akkor is megnyilvánul a kétdoshás típusokban, ha nem az első
helyen áll. A Pitta-Kaphák általában könnyen felismerhetők,
mert a Pitta erőteljes stílusa a Kapha masszív testével párosul.
Sokkal izmosabbak, mint a Pitta-Vaták, sőt kimondottan testesek is
lehetnek. Személyiségük a Kapha stabilitását mutatja, de a Pitta
erejével, kiegészülve a haragra és a kritikára való hajlammal,
ami általában sokkal nyilvánvalóbb, mint a Kapha higgadt
nyugalma. Ez különösen sportolók számára jó testtípus, mert a
Pitta energiája és célratörése a Kapha kitartásával párosulva
általában igen jó fizikai egészséggel jár.
Kapha-Pitta
A
Kapha szerkezeti szilárdsága ebben a típusban még jobban előjön.
A Kapha-Pittáknak általában jó izomzatuk van, de nagyobb
mennyiségű zsírral, mint a Pitta-Kapháknak vagy a Pittáknak.
Hajlamosabbak a kerekded arcra és idomokra, mint a többiek. A
Pitta-Kapháknál inkább hajlanak a lassú mozgásra és a fokozott
elegedettségre, amihez a Kapha még több életerőt és tartós
energiát biztosít. Jól érzik magukat, ha rendszeresen
mozoghatnak, testmozgással egyensúlyozva a Kapha tehetlenségre és
tompaságra való hajlamát, de a Pitta-Kapháknál kevésbé
motiváltak az aktivitásra.
Vata-Kapha
Ennek
a típusnak gyakran komoly nehézséget okoz az, hogy egy írásos
tesztből felismerje magát, mert a Vata és a Kapha ellentétes
irányúak (nem is beszélve a Vata határozatlanságáról). Az
áruló nyom általában az, hogy a vékony Vata-keret feltűnően
kombinálódik a Kapha elengedett, könnyelmű stílusával, amelyet
egy tiszta Vata soha nem mutat. Más oldalról nézve ezek Kapha
személyiségek, akiknél valahogyan nem fejlődött ki a testi
zömökség. Sőt mivel a Vata szabálytalansága uralja a fizikumot,
ezek igen kicsiny emberek is lehetnek.
Ellentétben az örökmozgó Vatákkal, a Vata-Kaphák egyfajta belső stabilitást mutatnak, általában kiegyensúlyozottak, de stressz hatására Vata-vészreakciókkal reagálhatnak. Ez a típus hajlik a gyors és határozott cselekvésre, de jellemző rá az a Kapha-tulajdonság is, hogy szereti a dolgokat halogatni. A felhalmozás és megtartás vágya is jelen lehet benne. Mivel mindkét dosha hideg, ezek általában nem szeretik a hideg időt. Emésztésük a hideg doshák következtében szabálytalan vagy lassú lehet.
Ellentétben az örökmozgó Vatákkal, a Vata-Kaphák egyfajta belső stabilitást mutatnak, általában kiegyensúlyozottak, de stressz hatására Vata-vészreakciókkal reagálhatnak. Ez a típus hajlik a gyors és határozott cselekvésre, de jellemző rá az a Kapha-tulajdonság is, hogy szereti a dolgokat halogatni. A felhalmozás és megtartás vágya is jelen lehet benne. Mivel mindkét dosha hideg, ezek általában nem szeretik a hideg időt. Emésztésük a hideg doshák következtében szabálytalan vagy lassú lehet.
Kapha-Vata
Ez
a típus közel áll a Vata-Kaphákhoz, de többnyire szilárdabb
testalkatú és lassúbb mozgású. A Kapha ezeket
kiegyensúlyozottabbá és még elengedettebbé teszi, mint a
Vata-kaphákat, de a Vaták túlzott lelkesedése nélkül. Általában
atletikusabb alkatúak és nagyobb az állóképességük. A
Vata-Kaphákhoz hasonlóan ők is sokat panaszkodnak emésztési
rendellenességekre, és rosszul tűrik a hideget.
A
háromdoshás típus értelmezése
A
háromdoshás típusról általában azt tartják, hogy a legjobb
esélyekkel rendelkezik az egyensúly fenntartására, mert a Vata, a
Pitta és a Kapha aránya bennük közel egyenlő. Nem egyetlen erős
ló viszi az egész fogatot. Egy igazi kiegyensúlyozott doshájú
testtípus végig jó egészségre, eszményi immunitásra és hosszú
életre számíthat. Másrészt viszont az is igaz, hogy ha egyszer
felborul az egyensúlya, akkor a háromdoshás típusnak megvan az a
hátránya, hogy a helyreállításnál mind a háromra figyelemmel
kell lennie: nincs vezérlő, hogy vele állíthassuk le a
megbokrosodott fogatot.
A
doshák szívesen változnak, és olyan sokféleképpen kapcsolódnak
egymáshoz, hogy nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy
születésünkkor egyenlő arányban legyenek jelen – olyan ez,
mintha feldobnánk három pénzdarabot, és azok pontosan egy vonal
mentén sorakozva érnének földet. Így végül az emberek többsége
kétdoshás típusú. Az a lényeg, hogy ha nem is illünk bele
egy-egy kategóriába, ismerjük meg önmagunkat, ami még akkor is
lehetséges, ha testtípusunk kissé bizonytalan, valahogy úgy, mint
a háromdoshás típus.
Tanuljuk
meg látni a doshákat
Képzeljük
el, hogy egy színes televíziós képet nézünk. A képernyőn
látszólag emberek, fák, állatok, ég és felhők jelennek meg,
eléggé közelről nézve azonban csak háromféle pont vagy
csillogó jel – a vörös, a zöld és a kék – látható, amint
folyamatosan váltakozva egyre újabb képeket formálnak. Attól
függően, hogy milyen távolságból nézzük, vagy a képeket, vagy
a pontokat látjuk. Mindkét megközelítés hiteles, de a három
ponté sokkal alapvetőbb. Ha a kép elromlik, akkor ezeket kell
helyreigazítani. A Vata, a Pitta és a Kapha éppen az a háromféle
„pont”, amelyeket az Ájurvédikus orvos lát bennünk. A májunk,
a vesénk, a szívverésünk, az inzulinszintünk stb. azok a
mintázatok, amelyeket a három dosha váltakozó játéka formál.
És helyreigazítani a testet, akárcsak a tévéképet, annyit tesz,
mint újra helyre tenni a doshák egymáshoz viszonyított, örökké
változó kapcsolatát.
Ha megeszünk egy nagyadag csokoládéfagylaltot, azt hihetjük, hogy a benne lévő zsír okozza a testsúly növekedését. Ez betű szerint így is igaz, de a mélyebb ok a doshákban van. Először is, ezek döntik el, hogy az ember éhes-e. Ők döntenek arról, hogy most inkább a fagylalt felelne meg, mint a répa vagy zeller. És hosszabb távon még azt is ők határozzák meg, hogy a kalória zsírrá alakuljon-e.
Ha megeszünk egy nagyadag csokoládéfagylaltot, azt hihetjük, hogy a benne lévő zsír okozza a testsúly növekedését. Ez betű szerint így is igaz, de a mélyebb ok a doshákban van. Először is, ezek döntik el, hogy az ember éhes-e. Ők döntenek arról, hogy most inkább a fagylalt felelne meg, mint a répa vagy zeller. És hosszabb távon még azt is ők határozzák meg, hogy a kalória zsírrá alakuljon-e.
A
Vata-típusú emberek több kalóriát fordítanak energiára, és
így kevésbé fognak hízni a fagylalttól, mint a Kaphák, akik
kalóriáik nagyobb százalékát fordítják zsír lerakására.
A
doshák hozzájárulása nélkül a csokoládéfagylalt még a
szánkig sem jutna el, nemhogy a sejtjeinkig. Ilyenformán a
fagylaltban lévő kalóriák csak részleges szerepet játszanak
abban, hogy mi történik az étellel. Étrendünk tulajdonképpeni
irányítója saját belső értelmünk, amely láthatatlanul sokkal
mélyebb szinten működik, mint a kalóriák. Ugyanez vonatkozik az
élet minden egyéb területére. Nem a cigaretta okozza a tüdőrákot,
hanem az ember, aki szívja, szokása (vagy függősége) okán,
amely a dosháiba az idő folyamán beléívódott. Egészen pontosan
nem is mi kívánjuk a nikotint, hanem a Vatánk, az idegrendszer
felügyelőjének szerepében. Ha azonban az a döntés születik,
hogy le kell szokni a dohányzásról, azt már mi hozzuk: élünk a
döntés szabadságával, ez pedig már túl van dosháink
illetékességén.
Amellett,
hogy minden sejtben jelen vannak, a három dosha tipikus
elhelyeződést mutat a testen belül. Mindegyik doshának elsődleges
lokalizációs helye – székhelye – van, amely a kezelés
szempontjából fontos vonatkozási helynek számít.
Ha
valamelyik dosha egyensúlya billenni kezd, az első tünet
rendszerint annak székhelyén keletkezik. A gázképződés, a
fájdalmak a belekben vagy a székrekedés a túltengő Vata jellemző
tünetei: az égő érzés és fájdalom a felső hasban többnyire a
túltengő Pittára utal: a mellkasi vérbőség, a köhögés vagy a
hűlés a Kapha-túltengés jele.
Ez
nem azt jelenti, hogy az egyensúlyzavar első jelei mindig ezeken a
helyeken jelentkeznek.
A
Vata-egyensúlyzavar alsó háti fájdalmak vagy menstruációs
görcsök formájában is jelentkezhet. Mivel mindegyik dosha jelen
van a test minden részében, a Vata-egyensúlyzavar is
visszavándorolhat, és felbukkanhat fejfájás, izomgörcs, asztma
és még tucatnyi más tünet formájában.
A
három dosha három ismertetőjele a száraz, a forró és a súlyos.
A Vata van növekvőben, ha száraz az idő, ha száraz őszi szél
fúj, ha száraz az étel (pattogatott kukorica, sós keksz,
szárított szilva). Ha bőr túlságosan száraz, vagy az arcüregek
nagyon kiszáradtak, a Vata fokozódóban van, vagy talán már ki is
billent egyensúlyából.
Bármi
ami forró, a Pittát növeli. Egy forró júliusi nap, egy jó meleg
fürdő és a forró érzelmek – mint a harag vagy a nemi
szenvedély – is idetartoznak. A Pitta van növekvőben, ha bárhol
a testben égő érzés keletkezik (gyomorban, belekben, végbélben),
vagy valahol begyullad a bőr. A Pitta nem annyira finom és átható,
mint a Vata: inkább agresszív és éles.
Minden,
ami súlyos, a Kaphát növeli. A súlygyarapodás, a belső
nehézségérzet vegy az erősen borús nap mind több Kapha-doshát
hoz felszínre. ha az alvás a szokottnál nehezebbé válik, vagy
felfrissülés helyett tompává és támolygóvá tesz, akkor nagy
valószínűséggel a Kapha a felelős. A doshák között a Kapha a
legállandóbb, ő áll a legközelebb az anyagi formához.
A
doshák, akárcsak a prakriti, kétéltűek. Érezhetjük úgy, hogy
kelepcébe ejtenek bennünket, de tanulhatunk is tőlük, és
hasznunkra fordíthatjuk, ha hallgatunk a szavukra. A Pitta-természet
ellenséges hajlamokat, a Vata izgatott beleket produkál, de semmi
sem kényszeríthet arra, hogy belemenjünk az olyan, feszültségekkel
teli életformába, amely a Pittában felszítja a tüzet, vagy
kimeríti a Vatát, és ilyen problémákat hoz a felszínre.
Tettípusunk,
mivel beleszülettünk, nem változik. Másrészt viszont a doshák
állandó mozgásban vannak. valahányszor egy hegyre nézünk, sült
krumplit eszünk, Mozartot hallgatunk vagy bármit gondolunk vagy
cslekszünk, a dosháink változnak. Akinek a szíve hevesen ver,
erős Vata-reakciója van, akármi is legyen az alaptermészete.
Bármilyen is legyen alaptermészetünk, próbáljuk mindhárom
doshát teljesen élni!
A
doshák pozitív pszichológiai jellemvonásai a következők:
Vata –
fantáziadús,
fogékony, spontán, rugalmas, életvidám
Pitta –
intelligens,
magabiztos, vállalkozó szellemű, jókedvű
Kapha –
nyugodt,
együttérző, bátor, megbocsátó, szerető.
Mindegyik
testtípus a lehetőségek széles skáláját tartalmazza. Sajnos
hajlamosak vagyunk magunkat egy normához hasonlítani, amelyet, ha
nem tudunk elérni, elégtelenségi érzésünk támad, mert úgy
érezzük, hogy ezt a szintet mindenkinek el kell érnie. Az effajta
konformitás azonban nincs benne a természet tervében. Nézzük a
következő példát:
A testsúly igen kényes téma. Mindenki azt szeretné, ha ideális lenne a súlya, de milliók hiába küzdenek ezért. A kritikusok rámutatnak, hogy társadalmunk a soványság megszállotja.
A testsúly igen kényes téma. Mindenki azt szeretné, ha ideális lenne a súlya, de milliók hiába küzdenek ezért. A kritikusok rámutatnak, hogy társadalmunk a soványság megszállotja.
Az
Ájurvéda szerint nem az a baj, hogy ragaszkodunk a tökéletes
alakhoz, hanem az, hogy figyelmen kívül hagyjuk a természet
alapvető törvényszerűségeit. A természet szerint a Vata-nő
sovány, a Kapha pedig molett, ha nem éppen kövér. Más kérdés,
hogy mi adja mindkét típus tagadhatatlan vonzerejét. A Vaták
bájosak, vidámak és vibrálnak – természetes elevenséggel
kommunikálnak. A Kaphák ugyan nincsenek könnyed, agilis testtel
megáldva, de megvan a maguk szépsége: higgadtak, nagy, lágy
szemük van, méltóságteljes stílus és telt, bájos idomok
jellemzik őket. A Pittáknak, akik az ideális fizikai típust
illetően a legközelebb állnak a mai nyugati felfogáshoz, lévén
közepes felépítésűek és arányosak, ugyancsak van egyfajta
jellegzetességük, ami vonzóvá teszi őket mások számára.
Ilyenformán mindegyik dosha egy-egy ideált képvisel, amelyek a
természet szempontjából egyenértékűek. Legyenek a mi szemünkben
is azok.
Vannak,
akik úgy gondolják, hogy a „doshák kiegyensúlyozása” azt
jelenti, hogy kíséreljük meg a Vatát, a Pittát, és a Kaphát
egyenlő arányba hozni. Ez téves elképzelés: a velünk született
doshák aránya nem változtatható. Amit tettünk, az az, hogy
megtaláljuk a doshák helyes egyensúlyát önmagunkban. A doshák
egy olyan skálán mozognak, amelynek két végén van a sok és a
kevés, középen az egyensúlyponttal.
A
betegség hat lépcsőfoka
Az
orvoslásnak évezredek óta az a célja, hogy visszavezesse a
pácienseket saját természetükhöz: ez nem egyedül a Maharishi
Ájurvéda célkitűzése. A nyugatot azonban lenyűgözte a
betegségek pontos fizikai értelmezésével történő tudományos
orvoslás. Manapság a nyugati medicina elismeri, hogy a betegség
eredhet akár testi, akár leki okokból. A test-lélek medicina
beköszöntével nem világos többé, hogy a kettő egyáltalán
elválasztható-e egymástól. Egy hirtelen lelki megrázkódtatás
nagy rombolást végezhet a testben, megbénítja az idegrendszert,
és utat nyit a betegségeknek.
A
Maharishi Ájurvédával sokkal nagyobb pontosságra vagyunk képesek.
Az ősi szövegek szerint a betegségfolyamatnak hat lépcsőfoka
van. Az első három láthatatlan, és egyaránt kapcsolható a
lélekhez és a testhez. Az utóbbi három nyilvánvaló tünetekkel
jár, amelyeket akár a beteg, akár az orvos felfedezhet. Mindegyik
lépcsőfok az egyensúly hiányát jelzi, de megjelenési formája a
folyamat előrehaladtával változik:
- Felhalmozódás – a folyamat egy vagy több dosha növekedésével kezdődik.
- Súlyosbodás – a túltengő dosha addig a pontig halmozódik fel, hogy normális határain túl kezd terjedni.
- Szétszóródás – a dosha az egész testet elárasztja.
- Lokalizáció – a vándorló dosha olyan helyeken telepszik meg, ahová nem való.
- Megtestesülés – fizikai tünetek lépnek fel azon a helyen, ahol a dosha megtelepedett.
- Kirobbanás – kitör a betegség a maga teljességében.
E
fokozatok bemutatására tegyük fel, hogy nagy mennyiségű Pitta
halmozódik fel, mert valaki esetleg Pitta-típus, és úgy érzi,
hogy súlyos stresszhatás alatt áll, vagy éppen rossz a közérzete
a forró nyári idő miatt. Ha eléggé nagy mennyiségű Pitta
halmozódott fel, az mozogni kezd a testben: elhagyja azokat a
helyeket, ahol tulajdonképpen lennie kell. Rövidesen olyan helyeket
talál, ahol ama (toxikus maradvány) van, és ott fennakad.
Ez
a történés foglalja magában a betegség első három lépcsőfokát.
A nyugati orvos itt még nem tudna diagnózist felállítani, mert
tankönyvileg még nincs semmiféle rendellenesség, Ájurvédikus
szempontból azonban a test már nem teljesen egészséges. Ha valaki
nagyon odafigyel a testére, már korán megérezheti valamelyik
dosha kezdődő egyensúlyzavarát. Mindenki felismeri azokat a finom
változásokat, amelyek egy hűlést jeleznek, vagy amikor influlenza
kezdődik. Sok egyéb betegségnél is jelentkezik egyfajta rossz
közérzet vagy halvány, kellemetlen érzés, amelyet nem lehet
pontosan behatárolni vagy azonosítani. Az orvos gyakran zavarban
van, amikor konkrét tünetek után kutatva a bizonytalan panaszok,
fájdalmak, izomgyengeség, hőemelkedés vagy egyszerűen hosszan
tartó fáradság egyvelegébe ütközik. Ezek lehetnek hirtelen
szívroham vagy agyvérzés halvány testi előjelei – amelyek
persze többnyire nem is olyan hirtelen bajok. A doshák általában
már jó előre figyelmeztetik az áldozatot, de az nem figyel rájuk.
Ha
a dosha valahol megreked, az rendszerint a negyedik lépcsőfokot
vezeti be, amikor a betegség első, finom jelei kezdenek megjelenni.
Ha a Pitta a bőrben jelenik meg, enyhe viszketés érzetét
keltheti, vagy gyulladást okozhat. Ha a gyomorban van, gyomorégés
vagy gyomorrontás léphet fel. (Nemcsak a Pittát akarjuk felelőssé
tenni a betegség tüneteiért. Bármelyik dosha bárhol megjelenhet.
Ha túlságosan sok Vata jelenik meg az izületben, amely erre az
egyik legvalószínűbb hely, mivel az izületek szívesen szedik fel
az amát, akkor ott szúró fájdalmat érezhet az ember.) Néhány
ilyen halvány jelet kivéve azonban még semmi jele nincs annak,
hogy komoly betegség kezdődne.
Mivel
a Maharishi Ájurvéda testünknek e finom szintjén működik, olyan
tünetek is befolyásolhatók, amelyek nyugati mértékkel igancsak
titokzatosak: rejtélyes fájdalmak, szorongás, depresszió,
fáradság és így tovább.
A
nyugati medicina ezekre azt szokta mondani, hogy pszichoszomatikus
problémák, vagyis eredetük a páciens fejében van. Valójában
ezek a dosha-egyensúlyzavar korai szakaszából erednek. Ezeket
könnyű kezelni, mivel az 1, 2., vagy 3. szakaszban vannak,
napirendi beosztással és a test megtisztításának különleges
eljárásával (pancsakarmának nevezik) hatásosan kezelhetők.
Ha
már kialakult betegségekkel van dolgunk, a testi szövetek
károsodása olyan fokot ér el, hogy e kezelések önmagukban nem
vezetnek eredményre. Ilyenkor vagy fejlettebb Ájurvédikus
gyógymódokhoz kell folyamodnunk, vagy a nyugati orvoslást kell
segítségül hívnunk, amely akut esetek legkülönbözőbb
formáinak kezelésére jött létre.
Születéskor
mindenkiben van valami mindegyik doshából. Ahhoz, hogy valaki
tiszta Vata, Pitta vagy Kaphának legyen nevezhető, az kell, hogy az
egyik dosha túltengjen benne, de ezek a legtöbb emberre nem
vonatkozó, ritka kivételek. A legtöbben kétdoshás típusúak
vagyunk, ahol az egyik dosha, ha nem is túlságosan, de dominál.A
kissebséget alkotó egydoshás típusúak bizonyos értelemben
szerencsések, mert nekik csak egy domináns tényezővel kell
törődniük életük folyamán. Ez az előny azonban csekély.
Mindenkinek mindhárom doshát egyensúlyban kell tartania. Noha
természetes, hogy az ember leginkább a saját testtípusaira
figyel, nagyon fontos a többi dosha ismerete. Az a leghelyesebb, ha
bármely testtípusról úgy gondolkodunk, hogy abban mindhárom
dosha kifejeződik, de figyelmünk nagy részét egy vagy kettő köti
le.
Az
Ajurvédikus testtípus olyan, mint a tervrajz, amely a rendszerünkbe
beépített, velünk született tendenciákat körvonalazza.
Függetlenül attól, hogy ki issza meg, egy pohár tej mindig 120
kalóriát tartalmaz. Az egyik ember e kalóriákat arra használja,
hogy zsírt halmozzon fel, míg a másik energiává alakítja a nagy
részét: a gyermek teste a sok kálciumot új csontszövet építésére
vonja ki, míg az idősebb ember ugyanezt a kálciumot a veséin
áramoltatja át.Az Ájurvédikus orvos a testtípus ismeretében meg
tudja mondani, hogy mi az étrend, fizikai aktivitás és gyógyszeres
kezelés, amely segíteni fog, és mi az, ami nem lesz jó, vagy
esetleg éppen ártana.Honnan származnak a testtípusok? Mindenkinek
lényegileg ugyanazok a sejtjei és szervei vannak, mégis a genetika
parancsára az egyik embernek kék szeme van, a másiknak barna. A
testtípusok mélyebb eredete után kutatva a Maharishi Ájurvéda az
elme és a test közötti találkozási pontot vizsgálja. A kettő
nyilvánvalóan találkozik. Valahányszor történik valami az
elmében, történés reagál rá a testben. Ha a gyermek fél a
sötétben, félelme fizikai formát ölt azzal, hogy adrenalin
száguld végig a vérpályáján. Az Ájurvéda szerint e
kapcsolódás egy, az elme és a test közé iktatott ponton
történik, ahol a gondolat anyaggá alakul, ezt három működési
elv uralja, amelyeket dosháknak nevezünk.
A
Maharishi Ájurvéda a kalasszikus indiai Ajurvéda Maharishi Mahesh
Yogi által felelevenített komplex gyógyítási rendszere, melyet
Maharishi számos híres indiai Ájurvédikus orvos segítségével
vezetett be 1983-ban. A Maharishi Ájurvéda azt tanítja, hogy
minden embernek saját, egyedi, természet adta modellje van, amelyet
prakritinek, azaz testtípusnak nevezünk. (A testtípus
megállapításának legbiztosabb módja egy Maharishi Ájurvéda
orvossal való konzultálás, így erre külön nem térünk ki.
Viszont az általános jellemzők ismerete felismerésül szolgálhat
annak érdekében, hogy megtudjuk, kire milyen testtípus illik –
szerk.) A prakriti mondja meg, hogyan kell a természet szerint
élnünk. Az Ájurvéda szerint a test tudja, hogy mi a jó, és mi
rossz neki: a természet születéstől belénk plántálta a helyes
ösztönöket.
Tökéletes egészség
A tökéletes egészség megteremtésének 20 megközelítése a Maharishi Ájurvédában
1.
Tudat —
Magasabb
tudatállapotok kifejlesztése Maharishi Transzcendentális
Meditációja és annak haladó technikája, a TM-Szidhi program
útján.
2.
Elsődleges hang —
A
négy véda Szamhitája és azok Véda-angája és Upa-angája
elsődleges hangjának alkalmazása az egyensúlytalanságok
kiküszöbölése az emberi természetből mint egészből.
3.
Intellektus —
Az
intellektus hibájának, a pragja-aparadhának helyesbítése úgy,
hogy az élet egyetemes szerkezetének teljességét észlelje,
miközben észleli a sok különféle szerkezetet is. Az Önvaló
ismeretének ebben az állapotában betegség nem uralkodhat, mert az
élet szoros kapcsolatban van a természeti törvények forrásával.
4.
Érzelmek —
Az
érzés legfinomabb szintjének erősítése az érzelmek teljes
kifejlődéséhez.
5.
Nyelv —
A
nyelvszerkezet védikus elveinek használata az elme és a test
egyensúlyának és egységének elősegítésére.
6.
Gandharva Véda —
Hagyományos
zeneterápia, amely a hangot és dallamot alkalmazza az összhang
helyreállítására a szervezetben, és a betegségekért felelős
egyensúlytalanságok kiküszöbölésére.
7.
Érzékek —
Védikus
eljárások a tökéletes egyensúly felelevenítésére,
pszicho-fiziológiai téren, az öt érzékszerv útján.
8.
Pulzusdiagnózis —
Bármilyen
kialakult vagy közelgő egyensúlytalanság észlelése a pulzus
egyszerű tapintása útján.
9.
Pszicho-fiziológiai integráció —
A
homeosztatikus egyensúly helyreállítása, valamint a
neuromuszkuláris koordináció felgyorsítása, továbbá a
fiziológia és a pszichológia terén az egyensúly helyreállítása.
10.
Neuromuszkuláris integráció —
Védikus
testgyakorlatok az elme és a test koordináltságának és integrált
működésének a helyreállítására az élet minden szintjén.
11.
Neuro-reszpiratórikus integráció —
Védikus
gyakorlatok a légzés fiziológiája vonatkozásában az elme és a
test minden szintjén az integrált működés helyreállítására.
12.
Fiziológiai tisztítás —
Kifinomult
eljárások, szabályos időközökben alkalmazva a fiziológiai
tisztátlanságok kiküszöbölésére és azok felgyülemlésének
megakadályozására, amelyeket helytelen étrendi és magatartási
minták okoznak.
13.
Diéta —
Megfelelő
étkezési rendszabályok a fiziológiai egyensúly
helyreállításának, a betegségek megelőzésének és kezelésének
elősegítésére.
14.
Gyógynövények és ásványi anyagok —
Világszerte
található gyógyhatású növények és ásványok használata az
elme és a test működésének tökéletes egyensúlyba hozatalára.
15.
Rászajana —
Bonyolult
növényi és ásványi készítmények a betegségek gyógyítására
és megelőzésére, valamint a hosszú élet elősegítésére.
16.
Magatartás —
A
magatartás összhangba hozása a természeti törvénnyel a napi és
az évszaknak megfelelő rutin útján.
17.
Gyotis —
A
tökéletes egészség biztosítása a jövőben, matematikai
előrejelzés az egészségre vonatkozó környezeti hatásokról.
18.
Jagja —
Védikus
eljárások a környezeti egyensúly helyreállítására és az
egyéni és kollektív egészség elősegítésére.
19.
Környezet —
Kollektív
egászség teremtése a Transzcendentális Meditáció és a
TM-Szidhi program útján úgy, hogy a társadalom fenntartó és
erősítő környezetet teremtsen az egyén számára a tökéletes
egészség elnyeréséhez.
- Világegészség-világbéke — Transzcendentális Meditáció és TM-Szidhi program, amelyet tízezer, e technikában jártas személy csoportosan végez, hogy koherenciát teremtsen a világtudatban, amely az egész földre kiterjedő világbéke és a kollektív egészség alapja.
Terápiák
Pancsakarma
Szó
szerinti fordításban “öt mozdulatot” jelent, a pancsakarma
tulajdonképpen egy, a testtípushoz kialakított bonyolult
lépéssorozat, amely megköveteli a körülbelül egy hétig tartó
kezelés szigorú felügyeletét. A pancsakarma értéke abban van,
hogy szisztematikus kezelést kínál a mérgezõ anyagok kioldására
és eltávolítására minden sejtbõl, amihez ugyanazokat a
kiválasztó szerveket használja, amelyeket maga a test is: az
izzadságmirigyek, a vérerek, a vizeletkiválasztási és az
emésztési szervrendszerek.
Megközelítõen
öt évig tartott a pancsakarma eljárásainak tisztázása és a
nyugati viszonyokra való adaptálása. A hagyományos Ájurvédához
hasonlóan a pancsakarma is sok félreértésen és felhasználási
módozatokon ment keresztül. A Maharishi Ájurvédában a
pancsakarma a következõ lépéseket tartalmazza:
- Olajozás (szníhana) – A páciens ghít
(tisztított vajat) vagy más, gyógyszerként használt olajat fogyaszt néhány
egymást követõ reggel, hogy meglágyítsa a doshákat, és csökkentse az emésztést.
(Az Ájurvéda fogalmai szerint ilyenkor a páciens ideiglenesen kioltja azagnit, az emésztés tüzét.) - Hashajtás (virecsana) – A hashajtó
kiöblíti az emésztõrendszert, gyengíti a Pittát, és tovább csökkenti az
agnit. - Olajos masszázs (abhjanga) – Az ájurvédikus
technikusok az egész test olajos masszázsát úgy végzik, mint ahogyan a páciensek
napi menetrendjük részeként otthon csinálják, csak éppen körülbelül kétszer
annyi ideig és sokkal alaposabban. A testtípusnak megfelelõen gyógyfüvekkel
kevert olajat alkalmaznak. Még több energiát fordítanak a technikusok a
felesleges doshák kioltására és a kiválasztószervek felé való irányítására.
A sirodhara olyan, ezzel kapcsolatos kezelési módszer, amelynek során
meleg, gyógyfüvekkel dúsított szezámolajat csepegtetnek vékony sugárban
a homlokra az idegrendszer tökéletes ellazítására és a Prana Vata, a Vata
egyik aldosája kiegyensúlyozása érdekben: az õ feladata az agy feletti nagyfokú
ellenõrzés. - Izzasztásos kezelések (szvedana)
- A gyógyfüvekkel dúsított gõz megnyugtatja a pórusokat, és az izzadságmirigyeken
keresztül megkezdi a test megszabadítását a szennyezõ anyagoktól. - Beöntés (baszti) – A gyógyító beöntést,
amelybõl az Ájurvéda több mint száz fajtát ismer, különféle egyedi célokra,
általában a meglazított dosáknak az emésztõrendszeren át való kimosására
használják. - Orron keresztüli inhalálás (nasja)
- Gyógyoljakot vagy gyógyfûkeverékeket inhalálunk, amelyek tisztítják az
orrüregeket, eltávolítják a felesleges váladékot, és csökkentik a felhalmozódott
Kaphát, amely rendszerint a fejben gyûlik fel.
Transzcendentális
Meditáció
A
Maharishi Ájurvéda egyik legfontosabb eljárása, s egyben az
alapja a Transzcendentális Meditáció (TM). Mivel a honlap külön
foglalkozik a TM-mel és a tudományos kutatásokkal, így itt erre
nem terünk ki ismét.
Õsi
hang
Nevét
a halvány rezgésektõl nyerte, amelyek akkor figyelhetõk meg,
amikor az elme teljesen csendes. Az Ájurvéda szerint ezek a
halványnál is halványabb hangok nem véletlenszerûek: az egész
természet belõlük épül fel. A kvantummechanikai univerzum
csendjében megszületnek az õsi hangok, mintákat formálnak, majd
idõvelanyag, energia és az anyagból és energiából álló dolgok
végtelen véletlen változatossága:
csillagok, fák, sziklák, sõt emberek formájában szöknek szárba.
csillagok, fák, sziklák, sõt emberek formájában szöknek szárba.
Az
õsi hanggal való kezelés elmélete szerint az agy vissza tud térni
a kvantumszintre, és felidézi azokat a hangokat, amelyek menet
közben valahol eltorzultak – és ezzel gyógyító hatást
gyakorolhat a testre.
Az
Ájurvéda bölcsei azt tanították, hogy az õsi hangokat hallva
képesek voltak reprodukálni és továbbadni ezeket másoknak. Egy
õsi hang kimondható vagy énekelhetõ hangosan is, de hatásosabb
mentális belsõ hangként. Az õsi hang valóságvoltának
bizonyítéka az alkalmazásában rejlik. Ha a testet alapjában
hangok tapasztják össze (ahogy a bölcsek állítják), akkor
betegség esetén egyes hangok bizonyára kiestek a dallamból.
Hogyan
tanulhatjuk az õsi hangot?
Az
õsihang-technika orvosi kezelés, amelyet képzett Maharishi
Ájurvéda orvos tanít, a páciens állapotának teljes diagnózisa
után. Emellett a beteg beiratkozhat egy speciális õsihang-programra
is: ez félnapos szeminárium, amelyet a Maharishi Ájurvéda
Klinikák ajánlanak, és amely a megközelítés alapját képezõ
elméletet tanítja. Az õsihang-programot egészséges és beteg
embereknek egyaránt tanítják, orvosi diagnózis nem szükséges
hozzá.
Pulzusdiagnózis
A
sejteken, szöveteken, szerveken túl a tevékenységek olyan
sokasága létezik, amelynek az ember alig van vagy egyáltalán
nincs tudatában. A létezés szempontjából e tevékenységek
ugyanolyan fontos és ugyanolyan finom összetett sémákat
formálnak, mint az õsi hang, de õk érintéssel érzékelhetõek.
Ha e tevékenységeket egyenként kellene vizsgálni, ez végtelenül
összetett feladat lenne (ugyanilyen összetett, mint megfejteni a
DNS egyetlen szálán kódolt hárommilliárd genetikus bitet).
Szerencsére a Maharishi Ájurvéda azt mondja, hogy mindezek a
jelzések kényelmesen megtalálhatók egyetlen helyen: a pulzusba
tömörítve.
Az
Ájurvédikus szemlélet szerint a véráram útján minden egyes
sejt elküldi saját jelzését a szívnek. E különbözõ jelek
azután egy “vivõfrekvenciába” tömörülnek: a pulzusba, amely
májban vagy gyomorban, a jobb oldali szívkamrában vagy a
pajzsmirigy bal oldalán. Ahogy egyetlen rádióhullám sugároz egy
teljes szimfóniát, úgy találta ki a természet is, hogyan
sugározhatja ki a pulzuson keresztül az egész tevékenységét.
A
mesterdiagnoszta
A
pulzus tehát a kvantummechanikai testhez vezetõ kapubejáró. És
mivel az ember kvantummechanikai teste a kvantummezõ minden irányába
kiterjed, a pulzust befolyásolják az univerzumban bárhol történõ
dolgok. Az Ájurvédikus orvos megérinti az ember csuklóját, és
azonnal felderíti az egyensúlyzavarokat a Vatában, a Pittában és
a Kaphában. E (Nadi
Vigjan néven
ismert) technika elismert szakértõje dr. B. D. Triguna. Dr. Triguna
nemcsak a páciens testtípusát mondja meg, hanem bármelyik dosha
kiegyensúlyozatlanságát – ezek rutinjellegûek számára. Ki
tudja olvasni a doshák különbözõ minõségeit is (gyors, lassú,
hûvös, érdes, olajos, stb.). Páciensei fejére olvassa krónikus
fájdalmaikat, vércukor- és emésztési rendellenességeiket,
szívzörejüket, májbajukat, veseelégtelenségüket és
fekélyeiket, és mindezt anélkül, hogy korábban ismerte volna
õket. megérzi a diagnosztizálatlan tumort, leírja hely és méret
szerint; azt is meg tudja mondani, hogy ezek jó- vagy
rosszindulatúak. Képes továbbá felvenni pulzusról a teljes
kórtörténetet, megállapítja, hogy milyen betegségei voltak a
páciensnek korábban, és milyenek várhatóak a jövõben.
Az
Ájurvédikus pulzusolvasás
Mivel
a kvantummechanikai emberi test szemmel nem látható és nem
érinthetõ, létezése bizonyításának egyetlen biztos módja az
azon alapuló módszerek használata. A pulzusdiagnózis e módszerek
közé tartozik. Amikor egy pulzusolvasó megérinti az ember
csuklóját, az általános egészségi állapot mélyreható
vizsgálatát végzi. Elõször is, a pulzus közvetlenül
kapcsolódik testtípushoz. Azt mondják, hogy a tipikus
Kapha-típusnak lassú, sikló pulzusa van, amit egy hattyú
szimbolizál. A Pitta-pulzus gyorsabb, erõs és lüktetõ, békáéhoz
hasonlítják. A Vata-pulzus
óa leggyorsabb mindõjük közül, rendszertelennek, sõt, ingadozónak érzõdik, emiatt kígyónak hívják. Így egy pulzusolvasónak elõször a kígyó, a béka és a hattyú megkülönböztetését kell megtanulnia, ami létfontosságú kulcsot ad a páciens testtípusához. Történetesen mindhárom típus jelen van mindenkiben, de a legfeltûnõbb jelzi az adott testtípust. A pulzusdiagnosztika meg tudja különböztetni a Pitta-Vata embert a Vata-Pittáktól: a béka az erõsebb az elsõben. míg a kígyó a másodikban.
óa leggyorsabb mindõjük közül, rendszertelennek, sõt, ingadozónak érzõdik, emiatt kígyónak hívják. Így egy pulzusolvasónak elõször a kígyó, a béka és a hattyú megkülönböztetését kell megtanulnia, ami létfontosságú kulcsot ad a páciens testtípusához. Történetesen mindhárom típus jelen van mindenkiben, de a legfeltûnõbb jelzi az adott testtípust. A pulzusdiagnosztika meg tudja különböztetni a Pitta-Vata embert a Vata-Pittáktól: a béka az erõsebb az elsõben. míg a kígyó a másodikban.
A
pulzusolvasás egész készsége attól függ, mennyire érzékenyen
vagyunk képesek felvenni az újhegyünkön át érkezõ
impulzusokat, ami több más tényezõ: oktatás, éberség,
gyakorlat függvénye. A pulzusdiagnoszta elõször naponta több
tucat leolvasást végez önmagán, így közvetlenül megismerkedik
azzal, hogyan változik saját pulzusa a nap folyamán. Csak ezután
éri el a következõ fokozatot, amikor majd napi több száz
leolvasást végez más embereken. Amint valaki mesterszinten
elsajátította a technikát, attól kezdve nincs határa a
megtudható dolgoknak.
Hogyan
tanuljuk a pulzusdiagnózist?
Bármely
páciens, aki konzultációra jön az Ájurvédikus orvoshoz,
rutinszerûen pulzusdiagnózist kap, ez jó alkalom, hogy
kérdezõsködjünk, mit mond a pulzusunk. Dr. Trigunától vagy más,
nagy tapasztalattal bíró indiai specialistától leolvasást kapni
különleges lehetõség, de gyors ütemben folyik a szakértõ
pulzusdiagnoszták képzése. Magyarországon néhány éve nagy
sikert aratott a Nádi Vigján Önpulzusdiagnózis Tanfolyam.
Marmaterápia
Mivel
az intelligencia ott van minden sejtben, a test és a lélek
mindenütt találkoznak, nemcsak az agyban. Ha lehántjuk róla a
fizikai maszkot, a sejt igazából csomópont anyag és tudat között,
állomás, ahol a kvantummechanikai test és a külsõ világ
keresztezik egymást. Bizonyos csomópontok viszont lényegesebbek a
többinél. A Maharishi Ájurvéda kihasznál bizonyos különlegesen
érzékeny pontokat a bõr felületén. 107 ilyen úgynevezett marma
van. Bár a szemnek láthatatlanok, a marmák elérhetõek
érintéssel, sõt a test egyensúlyának fenntartása szempontjából
kritikus fontosságúnak ítélik õket. Egy marmaterápiának
nevezett masszázstechnika stimulálja õket, ezt nyújtják a
Maharishi Ájurvéda Klinikákon, majd megtanulása után otthon is
gyakorolható.
Az
õsi Ájurvédikus sebészeti szövegek figyelmeztetik az orvost,
hogy soha ne vágjon keresztül marmákon, amelyeket hely és funkció
szerint pontosan feltérképeznek. Ez hasonló, de nem egészen
ugyanaz, mint a meridiánok, amelyeket a kínai akupunktúra
dolgozott ki, a marmaterápia régebbi, mint a kínai megközelítés,
és valószínûleg annak közvetlen elõdje. Bölcs elõvigyázatosság
a marmák károsodását elkerülni. Bár általában nem
keresztezõdnek fontosabb véredényekkel és idegsejtekkel, a marmák
legalább annyira fontosak, hiszen ezek jelölik ki a belsõ
intelligencia
irányát, valamint a minimális érzékenység és tudatosság pontjait.
irányát, valamint a minimális érzékenység és tudatosság pontjait.
A
marmák serkentése
A
marmák serkentésével élénkíthetõ a tudatosság és a
fiziológia közötti kapcsolat, különbözõ módszerek léteznek
egy-egy marma aktivizálására. Ilyenek például az ászana (jóga)
-gyakorlatok. Ahogy testünket mozgatjuk egy-egy ászanahelyzetben,
azzal egyes marmapontokat is gyengéden nyújtóztatunk. A
pancsakarmában a homlokra csepegtetett olaj nagyon megnyugtató: a
meleg olaj közvetlenül egy fontos marmapontra érkezik a homlok
közepén. Hasonlóan a napi olajmasszázs (abhjanga), amelyet a napi
gyakorlat részeként tanítanak, eléri a bõrön az összes marmát.
Mivel
a marmák nem felszíniek, hanem a rendszer mélyébe hatolnak, ezért
mentálisan stimulálhatóak. A TM élékénti az összes marmát, de
különösen a három “nagy marmát” (Mahamarma), amelyek a
fejen, a szívtájékon és az alsó hasi részen helyezkednek
el.
el.
Klinikai
marmaterápia
Az
összes helyi Maharishi Ájurvéda Klinika különleges marmaterápiát
kínál, amely instrukciókat tartalmaz az otthoni kezelésre is. A
pácienst elõször nagyon egyedileg meghatározott
kiegyensúlyozatlanságok szerint diagnosztizálják. Mondjuk, hogy a
Prana-Vata (a Vata fejben ehelyezkedõ aldosája)
kiegyensúlyozatlanságához krónikus fejfájás társul. Képzett
technikusok fogják gyengéden masszírozni pontos sorrendben a
Prana-Vatának megfelelõ marmapontokat, az elõírás szerinti
gyógynövényolajakat felhasználva.
Hogyan
tanulhatjuk a marmaterápiát?
A
Klinikákon a marmaterápiát egyránt ajánlják fekvõ- és
járóbetegeknek, mindkettõhöz orvosi felügyeletet nyújtanak.
Minden páciensnek, aki e kezelésben részesül, megtanítjuk
kiegyensúlyozatlanságaik pontos természetét, és aztán
megmutatják, mely marmapontokat stimuláljanak otthon. Ellátják
õket a megfeleõ gyógyolajokkal is, így önellátóvá válnak,
amint elsajátították az alaptechnikát.
Boldogságtechnika
Hogy
a tiszta öröm elérhetővé váljon, megtanítják pácienseiknek a
boldogságtechnikát, hivatalos nevén a Maharishi Ájurvéda
Pszichofiziológiai Integráció technikáját. Ez a meglehetősen
nehezen kezelhető terminus: pszichofiziológiai
integráció,
azt jelenti, hogy “összehozni a testet és a lelket”. A
boldogságtechnika egy finom mentális impulzust használ, egy
különleges hangot, amelynek célja, hogy a lelket újra
érintkezésbe hozza a rezgésekkel, amelyek finoman átjárják a
test minden sejtjét. A TM-től abban különbözik, hogy itt a cél
a boldogság fizikai érzésének a test felszínére hozatala.
Hogyan
tanítják a boldogságtechnikát?
A
boldogságtechnikát egészséges és beteg embereknek egyaránt
tanítják. Az oktatást képzett oktató tartja, aki egyben
Maharishi Ájurvéda orvos is, a foglalkozás kb. egy óráig tart.
Az alanyokat megtanítják, hogyan használják a technikát
különbözõ helyzetekben, annak függvényében, hogy fizikai
fájdalom , félelem vagy depresszió , illetve valamilyen betegség
nyilvánvaló tünetei vannak jelen.
Aromaterápia
A
Maharishi Ájurvédában az illatokat arra használják, hogy
meghatározott üzeneteket küldjenek, amelyek a három
doshát
egyensúlyba hozzák. Általánosságban:
egyensúlyba hozzák. Általánosságban:
A Vatát a meleg, édes és savanyú
illatok keveréke hozza egyensúlyba, ilyen például a bazsalikom, a narancs,
a muskátli, a lóhere és egyéb fûszerek.
A Pittát az édes, hûvös illatok keveréke hozza egyensúlyba, ilyenek
a szantálfa, a rózsa, a menta, a fahéj és a jázmin.
A Kaphát a Vatához hasonlóan a meleg illatok keveréke hozza egyensúlyba,
de fûszeresebb felhangokkal, mint például a boróka, az eukaliptusz, a kámfor,
a lóhere és a majoránna.
Tegyünk körölbelül tíz csepp aromás olajat forró vízbe, és fél órára töltsük meg könnyû
illattal a szobát, az idõtartam tetszés szerint meghosszabítható. A lefekvés
ideje a legmegfelelõbb az aroma belélegzésére, mivel a nappal különbözõ látványai
és zajai elpalástolják a szagokat, és elveszik hatásukat. Az illat sok embert
segít elaludni, és egész éjszakára a szobában lehet hagyni.
Az
aromaterápiának van orvosi oldala is. Azoknak a pácienseknek,
akikben bizonyos kiegyensúlyozatlanságokat diagnosztizáltak,
olajat adnak ahhoz az aldosához, amelyik kibillent az egyensúlyából.
Tényleg lehetséges a fájdalom csillapítása egy illattal, ha az
ember tudja, hogy melyik aldosát akarja kiegyensúlyozni, és
hogy ahhoz melyik illat illik.
Hogyan
tanuljuk az aromaterápiát?
Ez
a technika nem igényel tanítást azon kívül, hogy mikor melyik
olajat kell használni. Azok számára, akik nem jöhetnek el orvosi
értékelésre, az egyetlen járható út domináns doshájuk
követése – általában ez az, amelyet csillapítani akar az
ember.
Gandharva-zeneterápia
Maharishi Amrit Kalash
A
Maharishi Amrit Kalash
A
rászajánák a hagyomány szerint az Ajurvéda
orvoslásban fiatalító és kiegyensúlyozó szerepet
töltenek be. Az egyik ilyen, időközben sok kutatás tárgyát
képező és világszerte elterjedt növényi készítmény a
Maharishi Amrit Kalash, mely gyümölcsök, gyógynövények és
ásványi anyagok keverékéből készül. Kétféle alakban kapható:
lekvárként és tablettaként.
A
rászajánák a hagyomány szerint az Ájurvéda orvoslásban
fiatalító és kiegyensúlyozó szerepet töltenek be. Az egyik
ilyen, időközben sok kutatás tárgyát képező és világszerte
elterjedt növényi készítmény a Maharishi Amrit Kalash, mely
gyümölcsök, gyógynövények és ásványi anyagok keverékéből
készül. Kétféle alakban kapható: lekvárként és tablettaként.
A
halhatatlanság edénye
Az
Amrit Kalash kifejezés annyit tesz: a halhatatlanság edénye.
Receptje visszanyúlik egészen az Ájurvéda eredetéig, amikor
fiatalító és teljesítménynövelő hatásáról vált híressé.
Hatásának egy része sajnos elveszett az évezredek során, ugyanis
egy fontos összetevője, a Himalája dús erdeiben termő egyik
gyógynövény nem volt többé fellelhető. Dr. Balraj Maharshi,
India egyik legtekintélyesebb Ájurvéda szakértője, hazája
növényvilágának alapos ismerője, néhány évvel ezelőtt
kiegészítette a receptet, miután újra felfedezte az elveszettnek
hitt gyógynövényt. Ma a Maharishi Amrit Kalas
táplálék-kiegészítőnek számít, mely kivételesen nagy
hatással bír testre és elmére egyaránt.
Az
Amrit Kalas és a szabad gyökök
Dr.
Hari Sharma, az Ohio Állami Egyetem patológiaprofesszora az Amrit
Kalash, más rászajánák és Ájurvédikus gyógymódok kutatója,
vizsgálatait a világ egyik vezető szabad gyökökkel foglalkozó
tudósával, a tokiói Niva professzorral együtt végezte. Közös
kutatásaik meglepő eredményekkel szolgáltak. Az Amrit Kalash
egyik legfigyelemreméltóbb tulajdonsága az, hogy szinte hihetetlen
mennyiségben és gyorsasággal képes semlegesíteni a szabad
gyököket, és így megóvni a szervezetet azok káros hatásaitól.
Hatékonyabbnak bizonyult, mint bármely más eddig ismert szabad
gyök semlegesítő.
Ezerszer
hatékonyabb az A, C és E vitaminnál
Több
mint ötszáz különböző vitamint, enzimet, kémiai és
természetes anyagot vizsgáltak meg ebből a szempontból. Az A, C
és E vitaminnál, amelyek a modern orvostudomány szerint a
leghatékonyabb szabad gyök semlegesítők, az Amrit Kalash ezerszer
hatékonyabb. Más szavakkal: ha C vagy E vitaminnal szeretnénk
olyan hatást elérni, mint az Amrit Kalashsal, ezerszer annyi
vitamint kellene bevennünk, mint a megszokott adag.
Melyek
az Amrit Kalash hatóanyagai?
Ennek
a kérdésnek a megválaszolásához segítségül kell hívnunk a
természet végtelen bölcsességét. Az egész köztudottan több,
mint alkotórészeinek összessége. A valódi titok minden
Ájurvédikus készítmény — és így az Amrit Kalash — esetében
a megfelelő gyógynövények és más hozzávalók kiválasztásában,
valamint megfelelő kombinációjában rejlik. Néhány hatóanyag
titkát már sikerült megfejteni. Az Amrit Kalash tartalmaz C és E
vitamint, valamint béta-karotint (ami az A vitamin képzéséhez
elengedhetetlen), méghozzá mindezt természetes formában. A lekvár
alapja ghí (tisztított vaj), így tartalmazza annak hatóanyagait
is, például olajat és zsírsavakat, melyek a zsírban oldódó
vitaminok szállításában és a sejtalkotók felépítésében
játszanak szerepet. A készítmény összetételéből adódóan
sokféle ásványi anyag és nyomelem is megtalálható az Amrit
Kalasban.Több mint ötszáz különböző vitamint, enzimet, kémiai
és természetes anyagot vizsgáltak meg ebből a szempontból. Az A,
C és E vitaminnál, amelyek a modern orvostudomány szerint a
leghatékonyabb szabad gyök semlegesítők, az Amrit Kalash ezerszer
hatékonyabb. Más szavakkal: ha C vagy E vitaminnal szeretnénk
olyan hatást elérni, mint az Amrit Kalassal, ezerszer annyi
vitamint kellene bevennünk, mint a megszokott adag.
Milyen
hatásai vannak az Amrit Kalashnak?
Több
mint ötven kutatócsoport vizsgálta az elmúlt években az Amrit
Kalash tulajdonságait; negyvennél több tanulmány jelent meg a
készítmény hatásairól. A rászajána egyik leglényegesebb
funkciója az immunrendszer erősítése. Ez mind az állatokon, mind
az embereken végzett kísérletek alátámasztották. Rendszeres
szedésével megelőzhetők a fertőző betegségek, csökken az
allergiára valóhajlam, nő az általános teljesítő- és
ellenállóképesség. Érdekes, hogy az Amrit Kalash a vérlemezkék
(tombociták) összetapadását, vagyis a trombózist is
megakadályozza. Ugyanezen hatás elérésére a modern orvostudomány
Aszpirint használ, aminek sajnos mellékhatásai vannak. Az Amrit
Kalash a káros kémiai anyagok ellen is védelmet nyújt, mivel
semlegesíti azok szabad gyökökre gyakorolt hatását. A fiatalító
hatást is sikerült bebizonyítani: az Amrit Kalasht szedő
kísérleti személyeknél lelassultak az öregedésre jellemző
folyamatok.
A
rák és a trombózis hatékony gyógyítása mellékhatások nélkül
Megállapították,
hogy az Amrit Kalash képes kijavítani a DNS hibáit. A rákos
sejtek abban a folyadékban, amelyhez Amrit Kalasht adtak, egészséges
sejtekké alakultak vissza. Meglepő eredmény ez, hiszen az
elfajzott sejtek visszaalakulását semmilyen más esetben nem
figyelték meg. Az Amrit Kalash tehát aktiválja a sejtek önjavító
enzimeit. Mindeme páratlan hatások mellett a készítménynek még
nagy mennyiségben sincs mellékhatása.
Dr.
Hari Sharma professzor egyik legeredményesebb kutatása során
hatékony karciogén adagolásával emlőrákot idézett elő
patkányokban. Az állatok egyik csoportjának ezek után Amrit
Kalast adott, a másik csoportnak viszont nem. A két csoport között
jelentős különbség volt: a kontrollpatkányoknál négyszer annyi
állatban fejlődött ki emlőrák, mint az Amrit Kalashsal kezeltek
esetében (60 százalék a 14 százalékkal szemben).
A
következő fázisban a rákos patkányokat Amrit Kalassal kezdték
etetni, hogy lássák, változnak-e a daganatok. Az állatok 60
százalékánál csökkentek vagy teljesen eltűntek a daganatok.
További tanulmányok is megerősítették e drámai eredményt.
Sharma
professzor azt is megfigyelte, hogy az Amrit Kalash gátolja az
agyvérzéssel és a szívinfarktussal összefüggésbe hozható
abnormális vérrögképződést. Oly módon teszi ezt, hogy megelőzi
a vérben a trombociták csoportosulását vagy kapcsolódását. A
trombociták azok a sejtek, amelyek közvetlenül felelősek a vér
rögösödéséért, azért a funkcióért, amely a szívbetegség
korai szakaszában meghibásodik. Az artéria falain belüli parányi
sebek vonzzák a trombocitákat, amelyek az artéria szövetébe
behatolnak, és vérlemezkét kezdenek felépíteni. Ha ez a folyamat
az egyik szívkoszorúérben történik, ennek eredménye idővel
szívinfarktus lesz.
A
gyógyászat rutinszerűen különböző vérhígítókra hagyatkozik
a trombocita-felgyülemlés megállítására. Például háztartási
Aszpirint írnak fel szívinfarktusos betegeknek a második roham
megelőzésére. De ismeretes, hogy az Aszpirinnek mellékhatásai is
vannak, többek között a gyomorvérzés, amely a vér hígulásának
közvetlen eredménye, és ha 40 év alatti emberek naponta aszpirint
szednek, az néhány tanulmány szerint agyvérzéshez vezethet,
amely éppen úgy halálos lehet, mint a szívroham.
Az
Amrit Kalasht górcsövekben vizsgálva (az állatkísérleti szakasz
előtt) Dr. Sharma arra az eredményre jutott, hogy gátolja a vér
rögösödését, amelyet az antagonisták széles skálája okoz,
beleértve a véralvadással kapcsolatba hozható epinephrint, mely a
stressz hatására felszabaduló hormon. E szelektivitás nagyon
fontos, mivel a “jó” véralvadási folyamat, amely a sebek
gyógyulásához szükséges, érintetlen marad, míg a “rossz”
véralvadás, amely a vérrögök kialakulásával kapcsolatos,
megelőzhető.
Maharishi Gyotis
Maharishi
Gyotis – Védikus Asztrológia
A
Maharishi Gyotis a védikus tudás azon része, amely az életet a
kezdetek kezdetétől irányítja. A Maharishi Gyotis a Véda ágának
egyike. A Véda szemének mondják, mert a látás tudását adja, az
idő látását. A Maharishi Gyotis egy gyakorlati tudomány, azon
Védikus Tudomány, mely előre látja a veszélyt. Az ősi
időkben a királyok privilégiuma volt, hogy rendelkezzenek egy
Gyotisivel, aki a Gyotis tudományának szakértője. Fontos volt az
együttműködés velük, hogy irányítást adjanak egyéni
életünknek, és segítsék az ország irányítását. Napjainkban
Maharishi e tudást visszaállította eredeti fényébe, és széles
körben felajánlja, hogy mindenki élvezze a jövő tudását, hogy
megelőző intézkedéséket tegyen az élet összes területén a
fejlődés zavartalanságát biztosítva.
Gyotis
konzultáció
A
jövő előrelátása és az élet folyamának tudása a sorsunk
feletti uralmat teszi lehetővé. Az embereknek mindenkor megvolt az
a vágyuk, hogy tudják, mit rejteget a jövő számukra. A Maharishi
Gyotis most értelmet és lehetőséget ad számunkra, hogy a jelen
határai mögé nézzünk, és az idő folyamának teljességében
szemléljük a múltat és a jövőt.
Egy Gyotis konzultáció közvetlen kapcsolatot teremt számunkra ezen ősi tudás őrzőivel, és egy lehetőséget nyújt arra, hogy saját élettérképünket kinyomtassuk és annak tartalma világossá váljon számunkra. Lehetőségünk van arra, hogy helyesen döntsünk a maximális spirituális és anyagi fejlődés érdekében.
Egy Gyotis konzultáció közvetlen kapcsolatot teremt számunkra ezen ősi tudás őrzőivel, és egy lehetőséget nyújt arra, hogy saját élettérképünket kinyomtassuk és annak tartalma világossá váljon számunkra. Lehetőségünk van arra, hogy helyesen döntsünk a maximális spirituális és anyagi fejlődés érdekében.
A
Gyotis horoszkóp a világegyetem egy pillanatképét örökíti meg,
az idő és tér azon pontját, amikor világra jöttünk. A térkép
ezen pontjából a szakértő szisztematikus módon felfedi életünk
egészét. A világegyetem makrokozmoszának, az egyéni élet mikro-
és makrokozmoszának egésze megtalálható ebben az egy pontban. A
születési horoszkópra támaszkodva a szakértő képes ismerteti
életünk különböző aspektusait, és válaszol azon kérdéseinkre,
amik a legjobban érdeleknek minket.
Muhurta
A
Muhurta a Gyotis fő tudományága, amely azt a célt szolgálja,
hogy az emberi életet a Természeti Törvényekkel összhangba
hozzuk. A Muhurta azt a mondást követi, hogy jó kezdet fél siker.
Amikor bármiféle fontos cselekvés vagy vállalkozás elkezdődik
(házasság, vállalat alapítása, az üzlet kezdete, az utazás
kezdete, földvásárlás, a ház eladása, sürgős műtétek, az
orvosi kezelés kezdete, az oktatás elkezdésének időpontja, új
autó vásárlása, bírósági per beadásának legmegfelelőbb
időpontja, stb.), annak folyamata és célja feltérképezhető a
hatást előidéző természeti törvények előtt.
Összeférhetőségi
elemzés
Súrlódások
a kapcsolatokban (házastársi, üzleti és munkahelyi kapcsolatok)
akadályokat teremtenek, amelyek csökkentik a sikert, a
beteljesedést és az abból származó boldogságot. Bármilyen
kapcsolat vagy csoportmunka eredményességének érdekében
lényeges, hogy olyan emberekkel legyünk, akik a maximális
támogatást és inspirációt nyújtják számunkra.
Amikor a szakértő elkészíti az összeférhetőségi analízist, az egyént az egész világegyetem összefüggésében vizsgálja, és megállapítja a megfelelő helyet, ahol az egyén környezetének maximális támogatását élvezheti életében és munkájában.
Amikor a szakértő elkészíti az összeférhetőségi analízist, az egyént az egész világegyetem összefüggésében vizsgálja, és megállapítja a megfelelő helyet, ahol az egyén környezetének maximális támogatását élvezheti életében és munkájában.
Maharishi
Jagja
A
Maharishi Gyotis nem teljes a Maharishi Jagja nélkül. A szakértő
a problémák diagnózisát felállítja, de nem orvosolja azt.
Bármikor, amikor a Gyotis Pandit (szakértő) konzultációt ad és
felkészül a Muhurtára vagy összeférhetőségi analízisre, a
Maharishi Jagjákat is ajánlja.
A Jagja szükséges ahhoz, hogy bármilyen előrelátott veszélyt elhárítson, vagy biztosítja a vállalkozás sikerességét. A Maharishi Jagja a Védikus Tudomány azon része, ami a Természeti Törvényeket az egyén számára kedvezővé teszi. Bármilyen nemkívánatos esemény az egyén múltbeli cselekvésének eredménye (ahogy vetsz, úgy aratsz). A Gyotis Pandit előre látja a születési térképben a nemkívánatos hatásokat, melyek visszatérnek egy meghatározott időben. Ezután Jagjákkal ajánl, hogy ezeket a hatásokat semlegesítse. Ilyen nemkívánatos események: betegség, baleset, az üzleti, foglalkoztatási sikertelenség, a házasélet diszharmóniája vagy bármiféle boldogtalanság az életében.
A Maharishi Gyotis és a Maharishi Jagja kiegészítik egymást és a Maharishi Ájuvédával együtt egy nagyon hatásos módszert kínálnak arra, hogy fenntartsuk az életben a tökéletes egyensúlyt.
A Jagja szükséges ahhoz, hogy bármilyen előrelátott veszélyt elhárítson, vagy biztosítja a vállalkozás sikerességét. A Maharishi Jagja a Védikus Tudomány azon része, ami a Természeti Törvényeket az egyén számára kedvezővé teszi. Bármilyen nemkívánatos esemény az egyén múltbeli cselekvésének eredménye (ahogy vetsz, úgy aratsz). A Gyotis Pandit előre látja a születési térképben a nemkívánatos hatásokat, melyek visszatérnek egy meghatározott időben. Ezután Jagjákkal ajánl, hogy ezeket a hatásokat semlegesítse. Ilyen nemkívánatos események: betegség, baleset, az üzleti, foglalkoztatási sikertelenség, a házasélet diszharmóniája vagy bármiféle boldogtalanság az életében.
A Maharishi Gyotis és a Maharishi Jagja kiegészítik egymást és a Maharishi Ájuvédával együtt egy nagyon hatásos módszert kínálnak arra, hogy fenntartsuk az életben a tökéletes egyensúlyt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése