A
bennünk lakó zsidó
|
Az
alábbiakban Makkai Jánosnak, a neves politikusnak és publicistának
Urambátyám országa c. könyvéből közlünk egy fejezetet. A mű
még az 1940-es évek első felében jelent meg, de az idézett rész
azóta sem vesztett aktualitásából. Jól összeszedett gyűjtemény
a helytelen és kiküszöbölendő gondolkodásról, viselkedési
formákról, gesztusokról. Ajánljuk elolvasásra mindenkinek, aki a
magyar öntudatot kívánja erősíteni önmagában..
Illembeli
és viselkedési hibáink harmadik forrása: a zsidóság, amellyel
nemzedékek óta együtt, vagy egymás mellett élünk a polgári
társadalomban. Amíg a zsidóság Európaszerte gettóban lakott és
vele szemben a befogadó nép a rendiség állapotában élt, addig
természeti és egyéb tulajdonságai semmi hatást sem gyakoroltak
az uralkodó osztályra. A zsidó csak a polgári, városi
lakossággal érintkezett, de a nemességgel alig, s az is csak
futólagos lehetett. A középkorban elkerített városrészekben
éltek és ruhájukon megkülönböztetésül jelvényeket viseltek.
Mindenki tudta hát, hogy ki a zsidó s a vallási különbség, a
rendi tagozódás és a kor életérzése olyan mély különbségeket
vágott közéjük, hogy a két réteg úgyszólván minden
kölcsönhatástól mentes maradt. Földmívelő országokban, ahol a
városi civilizáció kisebb méretű, még csekélyebb az érintkezés
a diaszpórában lakó zsidóság és a többségi elem között. Így
nálunk az egykori Magyarországon jóval jelentéktelenebb, mint
mondjuk, a rajnai tartományokban. A XIX. század, amely a polgári
világrendet és a liberalizmust szülte, végre egész Európában
meghozta a zsidóság emancipációját, vallási és állampolgári
egyenjogosítását, amivel együtt jár a társadalomban való
érvényesülés és a befogadó néppel való sűrűbb érintkezés
lehetősége is.
A
nagyobb európai államok az 1830. évi francia forradalom és az
1848-iki szabadságharcok között emancipálják a zsidóságot.
Nyugaton a zsidóság már előbb jelentékeny befolyásra tesz szert
a társadalmak életében, az iparosodás, a fejlett pénzgazdálkodás
és a felvilágosodás, a kor szabadságeszméi következtében. A
XVIII. században már jelentkeznek Európában a zsidóság
jelentősebb személyiségei, a XIX. században pedig megjelenik a
fórumon a tömeg is. A zsidóság maga is nagy belső fejlődésen
megy keresztül, míg elérkezik az emancipációhoz. A nagy
változást tömegei általában vegyes érzelmekkel fogadták. Egyik
részük a vallás és a törzsi kultúra megsemmisítésétől félt,
másik, nagyobbik és később az egész tömegen győzedelmessé
vált tábor pedig minden erejével belevetette magát az új
életlehetőségekbe, az új polgári létbe. „Mindent odadobtak
érte: vallást, önérzetet, hagyományt, kegyeletet, történeti
összetartást, tüntettek a zsidótlansággal, hogy fitogtassák a
műveltséget, a korszerűséget, hogy ők nem „exkluzívok”,
hanem méltók a befogadásra” — panaszkodik egyik hazai
történetírójuk. Valóban: a zsidóság mindenütt évtizedek
alatt akart polgárosodni és civilizálódni, egyetlen emberöltő
alatt akarta megtenni azt a társadalmi haladást, amelyet az európai
osztályok évszázadok alatt gyalogoltak végig. Tömegei, amelyek
addig valóban elkülönülésben éltek és alig ismerték a
befogadó társadalmat s a nagyvilágot, egyszerre kiözönlöttek a
szabad polgári életbe, az izmosodó városokba és a frissen ízlelt
szabadságtól megrészegedve, — de az évezredes együttélésben
kifejlődött és minden más fajnál egységesebben kialakult
életérzésükkel — rávetették magukat az új lehetőségekre.
És az egész világot ezzel a sajátos érzéssel élték és
magyarázták.
A
kétféle kelet
A
XIX. század elején 112.000 zsidó élt az akkori magyar
birodalomban és ezeknek száma 1910-ig kereken egymillióra
szaporodott. Budapesten 1868 és 1910 között a normális és
természetes szaporodás mellett a zsidók száma legalább 150.000
újonnan bevándorolttal növekedett, ami azt jelenti, hogy eme
félszázad alatt évente átlag 3000 zsidó jött a vidékről vagy
Galíciából, esetleg más külföldi helyről Budapestre. Az
emancipáció nyomban a létezés legnagyobb problémáját állította
a zsidóság elé: vajon maradjon-e meg vallásban, kultúrában,
szokásokban, társadalmi elkülönülésben, életszemléletben,
erkölcsben és emberi viselkedésben sajátszerűen zsidónak, vagy
pedig e történelmi ambícióját adja föl és minden tekintetben
azonosuljon-e az őt befogadó többségi néppel? A zsidóság
érvényesült rétegeiben az asszimiláció gondolata győzött és
így a nagyvárosi és polgári elemek legfőbb életcélja két-három
nemzedéken keresztül mindig az volt, hogy a magyar középosztállyal
egyforma módon éljenek, vele egyformán viselkedjenek, igyekezzenek
beleolvadni és beházasodni abba. Ez az érvényesülő réteg
minden téren asszimilációt akart, de az asszimiláció útjait —
csak fölfelé kereste, lefelé sohasem. Vágyuk sosem az volt a
liberális világ, vagy az asszimiláció fénykorában sem, hogy a
magyar munkásosztályokba, a paraszti, kispolgári rétegekbe
házasodjanak bele, hanem az asszimilációt mindig csak fölfelé, a
középosztály és felső rétegek irányában tudták elképzelni.
És így is gyakorolták. Ezért életérzésük semmi hatást nem
gyakorolt alsó rétegeinkre, de annál nagyobbat a középsőkre és
a felsőkre. Nincsenek elzsidósodott viselkedésű és életérzésű
munkásaink és kisgazdáink, ellenben annál több az elzsidósodott
magyar kispolgár, a középosztálybeli és felsőosztályú, aki
talán nem is tudja és saját magán észre sem veszi, hogy a
mindennapi életben zsidómódra viselkedik. Olyan illetlenségeket
enged meg magának, amiket jelesül, zsidók szoktak elkövetni, úgy
beszél, olyan gesztusokat használ és olyan viselkedésmódot
mutat, mintha maga zsidó volna, vagy életét zsidók között
töltötte volna.
Ez
a zsidó-fertőzés a magyar úriosztályok viselkedésében addig
terjed, ameddig a zsidók karrierjükben társadalmilag
érvényesülhettek. Fölfelé a mágnásosztályokig, lefelé addig,
amíg a zsidók érdemesnek tartották a befogadó nép társadalmi
rétegeivel érintkezni. Tehát a kispolgári rétegig. A zsidó
befolyás a magyar társadalomban azért erősebb, mint
Nyugat-Európában, mert egyrészt sokkal több zsidónk van,
másrészt meg azért, mert a magyarországi és általában a
dunavölgyi zsidó állandó törzsi utánpótlást kapott az orosz
és a lengyel medencéből, míg a nyugati államokba a zsidó csak
közbeeső stációk után érkezett el. Így viselkedésében már
európaibb volt, amikor Frankfurtba érkezett, mint a budapesti
asszimilált, akit állandóan visszahúzott a zsidóságba az
utánaözönlő törzsi rokonság.
A
magyar és zsidó életérzés között sokkal nagyobb a különbség,
mint a zsidó és árja, azaz a zsidó és az átlageurópai között.
Mind a két fajta keleti származású, azonban ez a két keletiség
sokkal messzebb van egymástól, mint mindegyik külön-külön a
nyugatiságtól. A magyarság alaptermészetét és életérzését a
nyugat-ázsiai és kelet-európai vidék és annak viszonyai szülték.
Mi pusztai keletiek vagyunk, annak a tájvidéknek a szülöttje,
amelyen egy másfél évezreddel ezelőtt száz és ezerszámra éltek
a nomád, lovas népek, állandó hadakozásban s a nyelvek,
vallások, életérzések örökös forgatagában. A pusztai
keletiség az embert önmérsékletre, megértésre és türelmességre
tanítja s a magyar e keletiség következtében vált
méltóságteljes, nyugodt, racionalista, engedékeny, konzervatív,
néha mozdíthatatlan, lomha és fatalista, de mindenkor az emberi
méltóságot becsülő és arra törekvő néppé és egyénné. A
zsidó keletisége: mediterrán, déli, tengeri keletiség, Ezért:
izgatott, transzcendentális érzületű, hívő, rajongó,
türelmetlen, spekulatív, izgékony-mozgékony, önmérsékletet,
megértést, sorsba nyugodást és megállást alig ismerő fajta.
Másfél évezredes európai sorsa a kisebbségérzetet és ennek
következményeként az egyik végletből a másikba eső túlzásokat,
a naiv és gyermekes viselkedést, a határozatlanságot, a
szorongásból a gőgbe átcsapó szélsőségességet és minden
emberi intézmény relatív, sőt forradalmi szemléletét zúdította
a nyakába.
A
zsidó viselkedés elterjedése
A
zsidóság jellemben és életérzésben sokkal inkább különbözik
a magyarságtól, mint akár a szlávoktól, akár a germánoktól.
Ezért nem is eredeti tulajdonságaival férkőzött be
társadalmunkba, hanem úgy, hogy az általános európai
civilizálódásban a konzervatív és lomha magyarok előtt
vágtatott s így hamarosan úgy jelent meg a szemünkben, mint
„európai elem”. A zsidóság abban a tekintetben is más, mint a
többi európai nép, hogy saját magának modernizálását nem
eredeti eszközeivel hajtotta végre, hanem a másokéval. Nem
sajátos zsidó kultúra és civilizáció árán emelkedett ki a
gettóból, hanem németessé, franciássá, európaiassá vált. A
polgárosodás korában a maradi magyarral szemben úgy jelentkezett,
mint „az európaizált polgár” s miközben szellemben,
kultúrában, civilizációban és társadalmi viselkedésben azt
hirdette, hogy Európát hozza számunkra, mi hosszú ideig nem
vettük észre, hogy — csak egy meghamisított Európát képes
szállítani, mert minden európaiasságot csak felületesen tud
átérezni s az európaiasság benne zsidó fajiságával keveredik.
Társadalmunk,
amely egy évszázadig minden téren a haladás igézetében élt,
mindenütt, mint az európaiasodás, a haladás, a polgárosodás
előfutárjával találkozott a zsidóval, s viselkedését ezért
lassankint követni, utánozni kezdte. Mivel a zsidóság
megszállotta az irodalom, a művészet, a színházak, az újságok
s a közvélemény-irányítás kapitalizált tájékait, a zsidó
életérzés és viselkedés elterjesztése még könnyebbé lett.
Ezért ma nagyon kevés az olyan középosztálybeli férfi és nő,
aki ne viselné magán e zsidó hatások néha jelentős, néha
valamelyes bélyegét s aki észrevétlenül és öntudatlanul nem
úgy viselkedne, mintha legalább átmenetileg zsidó családban
nevelkedett volna. Mindnyájunkban többé-kevésbé egy nagyobb,
vagy kisebb apró, vagy ici-pici zsidó él, s hogy tőle
megszabadulhassunk, ahhoz nem elégséges antiszemitáknak lennünk,
nem elégséges a zsidókkal a társadalmi érintkezést
megszakítanunk, ahhoz elsősorban föl kell ismernünk a zsidó
hatást és annak legfőbb megnyilvánulási formáit.
A
zsidó életérzés és viselkedés első jelei közép- és
felsőosztályunk férfiainak és nőinek önkéntelen gesztusaiban
mutatkoznak. A zsidó köztudomás szerint végtagjaival is képes
kimutatni érzelmeit, ami erősen ellenkezik az úriember fogalmával
és az európai ízléssel. Más népek is gesztikulálnak. Ám a
gesztus — mint önkéntelen, nem ellenőrizett mozgás — mindig
megmutatja az ösztönöket s az életérzést is. A mai
társadalomban sohasem lehet látni harcias, heroikus
végtagmozdulatokat. Sohasem látjuk, hogy valaki megállana az utcán
gondolkozás közben és megfenyegetné az eget, vagy kardvágásokat
eszközölne maga körül. De százszámra látunk keresztény
úriembereket, akik magános sétáik során, vagy másokkal való
vitatkozás közben a vállvonogatásnak, a karok széttárásának,
az ujjak tömörítésének gesztusait végzik, amelyeknek lelki
alapja a relativitás érzete, a kompromisszumkeresés, a megalkuvás
és az üzleti ajánlatok világából ered.
Ugyancsak
ragadósnak bizonyult a zsidóság hanglejtése, éneklő
beszédmodora, főleg Budapesten és főleg bizonyos foglalkozási
ágakban. A magyar egészen másként hangsúlyozza a szavakat, mint
a délkeleti és általában a mediterrán népek. Mi a szavak
elejére vetjük a súlyt, mint többnyire az angolok, a zsidók a
szavak végére, mint az olaszok és a franciák. Ezért a zsidók
énekelve beszélnek. A fertőzés következtében egyes
középosztálybeli rétegeink ugyancsak éneklő modort vettek föl
a beszélgetésben.
Vannak
azután sokkal inkább látható és megfigyelhető, más
jelenségektől elhatárolható epidémiák is. Budapest ma is tele
van zsidó szólásmódokkal és ezeket antiszemita emberek is
használják. Jólnevelt emberek tartózkodnak a legkirívóbbaktól.
Ilyenek: a „sag schon”, a „mondd már”, a „nekem legyen
mondva”, a „te jó Isten!” és mások, amelyek németből
fordított jiddis eredetű szólások. Jobb elemek ugyancsak
igyekeznek elkerülni a kifejezetten zsidó szavak használatát, de
ezek sokhelyütt mégis közkeletűek. Ilyenek: „kóser”,
„ajser”, „kabbala”, „jampec”, stb., stb. Általánosabban
elterjedtek a kevésbé észrevehető zsidó szólásmódok, mint
például: „mit tudom én”, „csak nem fog megharagudni”,
„maga csak tudja”, „tegye azt ó” és így tovább. A
nyelvbúvárok a zsargonból szép szókincset gyűjtöttek össze.
Ajánlom mindenkinek azok felkutatását és elolvasását.
Ugyancsak
elterjedtek középosztályunkban a zsidóság kabbalisztikus
szokásai. Úrihölgyek és úriemberek is megteszik, hogy, ha
valakinek kívánnak valamit, vagy jóról számolnak be:
megkopogtatják az asztalt, nehogy a kérdéses dolog, vagy állapot
elromoljon. Ehhez némelyek még hozzá is teszik: „na, én
lekopogom”. Még csúnyább, ha ezt német-jiddis alapon úgy
fejezik ki: „unberufen”. Ugyancsak zsidó szokás és az
inkvizíció korából ered katolikus papot látva gombot fogni. A
zsidók egy időben féltek a papi személyektől, innen ered eme
kabbalájuk. Hasonló kabbalisztikus szokások (pl. mutató és
középsőujj összefonása együttérzés, „drukkolás” esetén;
a németeknél sportesemények, autótúrák és repülőút előtt
Hals und Beinbruch kívánása stb.) nem zsidó eredetűek, ami azt
mutatja, hogy babonáik, kabbaláik másoknak is vannak.
Zsidó
hatás középosztályunkban a néha fel-felbukkanó hangos és
izgatott beszédmodor, amely főleg nőknél szedi áldozatait. Az
izgatottság általában zsidó betegség, a magyar fajban
ismeretlen. Mi majdnem sohasem vagyunk izgatottak, míg a zsidók
majdnem mindig azok. Mégis, az izgatott hangulat fertőzete oly erős
— különösen a sportok és a társasjátékok területén —,
hogy ez másra, mint zsidó hatásra alig vezethető vissza. Legszebb
példa erre a bridzs-játék. A bridzs angol találmány és egész
rendszere a hideg észre, nyugodt, semmi érzelmet el nem áruló
angol jellemre és viselkedésmódra épült. Budapest egyes
társadalmi köreiben a bridzs mégis izgatott, vásári játékká
fajult és — a szakértők ezt tudják — irreális elemeket
öltött magára, azaz: hazárddá változott. Miután licitálás
van benne s akciója alkuval kezdődik, olyanok, akik mindenáron
nyerni akarnak és nem ismerik a lemondás érzését, vagy a szépen
— vesztés művészetét, könnyen belevihették a blöfföl, a
mások becsapásának divatját; a hideg logika helyébe a trükköt,
s a nemes vetélkedés szelleme helyébe a megérdemeletlen
győzelemre való aspirációt.
Ugyanez
a szellem sportjainkban is föllelhető és megfigyelhető, így
elsősorban a futballnál, ahol egy időben divatos volt a cseles
játékmód; a tenisznél a ping-pong reminiszcenciáit mutató
labdaszerválás és így tovább. Ha az olvasó elgondolkozik
mindezeken, sok hasonló dologra fog rábukkanni, én a felsorolást
nem folytathatom tovább. Az élet egyes területeit az emberek
sohasem szokták búvárolni s ezért sok hasonló dolgot soha senki
sem vesz észre. Pedig mindennapi életünkben, percenkint és
óránkint megújuló cselekedeteinkben, a körülöttünk zajló
világban legalább olyan érdekes jelenségek tobzódnak, mint ama
dolgokban, amelyekről azt hisszük, hogy azok a nagyok és
sorsdöntőek. Nem, az élet érdekes törvényei a legkisebb
porszemben is éppúgy jelen vannak, mint a legbonyolultabb
összefüggésekben.
A
társadalmi formarombolás
A
zsidóság az őt befogadó társadalomban sohasem tudja elfelejteni
gettó-származását, sosem tudja levetni bizonytalanság-érzetét
és sosem tud megszabadulni viselkedésének gyermekes naivságától.
A zsidó egyén, ha magas kultúrájú és civilizációjú, e
betegségektől megszabadulhat, de a másokkal való érintkezés
mindmegannyi alkalmat teremt számára, hogy az epidémiába
visszazuhanjon. Itt mindenekelőtt meg kell állapítanunk azt a
nagyjelentőségű tényt, hogy a zsidók zsidókkal, saját
fajtabéliekkel általában, az esetek kilencven százalékában —
másként beszélgetnek, társalognak, vitatkoznak, jórészt egészen
különbözően viselkednek, mintha nem zsidókkal kerülnek össze.
Nem tudom, hogy ezt a tényt mások észrevették-e már, én a zsidó
életérzés és viselkedés egyik legfontosabb alaptörvényének
tekintem. A zsidók egymás között kevésbé szertartásosak. A
színvonal-süllyedés a magatartásban sokkal könnyebb és
csábítóbb számukra ilyenkor és ezért egymás között sokkal
neveletlenebbek és illemtelenebbek, mint keresztény magyar urakkal
szemben. Mi ennek az oka? Kétségtelenül: a mimikri, amely az
idegen népek társadalmában való szétszóródás óta, mint
történelmi következmény fejlődött ki a zsidóság emberi
viselkedésében. Hogy megélhessenek és érvényesülhessenek,
állandóan alkalmazkodniok kell. Ezért látjuk főúri és előkelő
körökben a legarisztokratikusabban viselkedő zsidót, aki a
gentlemanségben mindenkin túltesz. Ugyanakkor megismerhetjük a
középosztályban a dzsentri zsidót, aki mindnyájunknál
dzsentribb és a falut járó kereskedelmi utazót, aki a magyar
parasztot „apámnak” szólítja s tájszólással közelíti meg.
Ha viszont egymás között vannak, hamarosan viselkedési
homogenitás fejlődik ki közöttük. Ha tíz zsidó azonos
társaságba kerül és ezek közül egyik bankár, a másik
földbirtokos-báró, a harmadik középbirtokos dzsentriskedő, a
negyedik telekügynök, az ötödik szénkiskereskedő és így
tovább — egyórai társalgás után már alig lehet
megkülönböztetni, hogy közülük melyik a báró és melyik a
szegény, faragatlan falusi rőfös. Viselkedésben alig marad köztük
különbség.
Ez
a tény és tapasztalati megfigyelés a legvilágosabban mutatja,
hogy a zsidó a társadalomban mindig kissé idegennek érzi magát.
A művelt, vagyonos és választékos életmódot folytató egyén
számára ezért nincs nagyobb tragédia, mintha fajtestvéreivel
kerül össze és azok világából nem szabadulhat. Egyéniségük
csak idegenek között tud kifejlődni, saját körükben hanyatlik.
Az idegen társaságba ezért kínos buzgalommal kapaszkodnak,
szerencsétlenekké válnak, ha a társas életben mellőzik őket és
mindent elkövetnek, hogy az adott társaság hasznos tagjai
lehessenek. Ugyanakkor azonban gyermekes és naiv, kisebbségérzetben
szenvedő és bizonytalanság-komplexumoktól űzött egyéniségükkel
állandóan rombolják a fennálló társadalmi formákat.
Megfigyelhető
alaptevékenységük: a bizalmaskodás. Igyekeznek nyomban minden
különbséget ledönteni, vagy kisebbíteni, amit családi állapot,
életkor, társadalmi osztály és nemi adottság hozott létre az
emberek között. Míg a magyar szolgalelkű és távolságérzésű,
addig a zsidó bizalmaskodó és mindenkit le akar szállítani
társadalmi értékszemléletének szilárd bázisáról. Míg mi
öcsémezünk-bátyámozunk és léhán tegeződünk, ők a magázódás
eszközével is el tudnak tüntetni minden különbséget, hogy aztán
így egyenlőknek látszhassanak. Az emberek külső álarcát nagy
előszeretettel vakargatják. Állandó kíváncsiságérzetüktől
űzetve a társaságban — kifaggatják az embereket. Hol volt? Mit
csinált? Miért volt ott? Miért nem emitt? Mi a véleménye erről
és miért nem amaz? Kérdésekre kérdésekkel válaszolnak, mintha
állandóan mindenkit le akarnának leplezni. Ismeretlen előttük a
magánélet szentsége: — ez egyik főbetegségük. Azt hiszik,
hogy mindenkinek kötelessége vallani és boldogok, ha valakiről
„megtudnak valamit”. Miután folytonosan en gardeban állanak
mindenkivel szemben és szeretik a csípős humort, a magyar
anekdotázással szemben (amely jóindulatú, legfeljebb
osztályelfogultságtól terhes) a társadalmi gúny különös
fajtáját honosították meg Budapesten.
Már
Mommsen megmondotta róluk, hogy a zsidó „ein Element der
Dekomposition”. Ez a társadalmi viselkedés és illem terén is
megmutatkozik. A háború előtt elterjedt viselkedési szabadosságok
(az ásítás megengedése és kendőzetlensége, a vállveregetés,
a kéz zsebredugása, stb., stb.) jórésze az ő hatásuk alatt
terjedt el középosztályunkban. Humoruk egészen más, mint a
francia, a német, vagy az amerikai. A pesti kabaréhumor különös
produktumuk s ez a maga kétértelműségeivel szintén helyet és
érvényesülést talált középső és felső rétegeinkben. A
színházi világból származó viselkedési szabadosságok, a nőnek
cikkszerű megítélése, a futó divatok iránt való nagyobb
érzékenység és mindezekből származó magatartásuk szülte
soraikból a „jampecet”, akit középosztálybeli ifjaink is —
sajnos — tömegesen utánoznak.
Anyagias
gondolkozás és érdeklődés
A
zsidóság e mellett mindenütt és minden időben anyagias
gondolkozású és érdeklődésű fajta volt, ami már
foglalkozásából és társadalmi pozíciójának alapjaiból is
következik. A kis-zsidó, aki még nem jutott föl a felső
rétegekbe, speciális előfutárja ennek az érzésvilágnak és a
belőle származó társadalmi viselkedésnek. Középosztályunk
szintén szegény, állandóan anyagi gondokkal küzd. Ezért az
anyagias életszemlélet viselkedési hibái jó talajra találtak
nála. Valóban egyetlen európai országban sem lehet az illetlenség
és modortalanság e téren jelentkező magyar szokásait föltalálni.
Nálunk
mindennapos dolog, hogy ha keresztény úriemberek összetalálkoznak,
az egyik félórái ismeretség után megkérdezi a másiktól:
— Ha
nem haragszik, szabad-e megkérdeznem: önnek mennyi a fizetése?
Úriemberek
szemrebbenés nélkül érdeklődnek egymás keresete, jövedelme és
adósságai iránt. Az is előfordul, hogy nem is kérdezősködnek,
hanem egyszerűen kijelentik:
— Ha
jól számítom, Neked havonta 720 pengő jövedelmed van.
Ilyenkor
felmérnek, megbecsülnek, összeadnak, kivonnak és a végeredményt
nyugodtan a szemünkbe vágják. Az is szinte mindennapos, hogy
úricsaládok egymáshoz látogatóba menve, végigjárják a lakást,
mindent megszemlélnek, leltárt készítenek s aztán később
megkérdezik:
— Ha
nem vagyok indiszkrét, mennyit fizetsz ezért a lakásért?
De
nem csak a lakbér után tudakozódnak, hanem megkérdezik azt is,
hogy a cselédnek mennyi bért fizetünk; a szobalánynak hányszor
van kimenője egy hónapban és nem udvarol-e neki a rendőr?
Érdeklődésük arra is kiterjed, hogy mennyi befőttet tettünk el
télire és hol vásároltuk az új függönyt? Részletre vettük-e,
vagy készpénzben fizettük? Miért fizettük készpénzben, mikor
részletre is vehettük volna? Ugyanígy megsaccolják rokonainkat,
hozzátartozóinkat és azok jövedelmét és a különböző
családtagok keresetét összeadják s mindezt a legnagyobb
részletességgel megbeszélik. Angliában már az is illetlen dolog,
ha valaki megkérdezi a másiktól, hogy annak mi a foglalkozása. Az
emberek, mint társas lények találkoznak a magánéletben és nem,
mint orvosok, kereskedők, vagy vasutasok. Fejlett polgári
országokban, ahol minden foglalkozást egyformán becsülnek, ez a
probléma a magánérintkezésben föl sem vetődik.
A
régi magyar nemességben ez a szokás nem élt. Pontosan tudták
ugyan egymásról, hogy mekkora földbirtokuk van és a termés iránt
is tudakozódtak, de az anyagi érdeklődés és a részletproblémák
firtatása ismeretlen volt náluk és ellenkezett az emberi
méltósággal. Az epidémia erősen zsidó eredetű, de
középosztályunk nyomott anyagi helyzete elősegítette
kivirágzását.
Zsidó
parvenük
Erősen
rombolja a középosztály életérzését a zsidó állandó parvenü
voltából származó jelenség-tömeg is. A zsidók, akármilyen
osztályban helyezkednek el, mindig sokkal inkább meg vannak verve a
parvenüség betegségével, mint a hasonló anyagi viszonyban levő
többiek. Közismert típus a zsidó újgazdag, aki a felsőbb
osztályokban akar érvényesülni. Békebeli regények, vígjátékok
és operettek figurázták ki, alakját mindnyájan ismerjük.
Azonban a zsidó a középosztályban is parvenü, mert a társadalmi
látszatra (nem lévén egyéb tekintélybázisa) sokkal többet kell
adnia, mint a hasonló nem-zsidónak. A középosztálybeli és
kispolgári zsidó parvenüsége elsősorban abban mutatkozik meg,
hogy mindenütt jelen akar lenni, ahol valami történik és semmiből
nem akar kimaradni. A zsidóknak kevésbé vannak csendes periódusaik
és visszavonulásaik, mint másoknak. Míg a magyar kispolgár és
szegényebb középosztálybeli a paraszti-kisnemesi életérzés
következtében jövedelmének túlnyomó részét megeszi vagy
elissza (akkor is, ha ezzel túlzott és aránytalan költekezést
folytat) — a hasonló anyagi viszonnyal rendelkező zsidó inkább
megvonja magától a falatot, de rádiót, sílécet, gramofont,
fényképezőgépet vesz, apró luxustárgyakkal ékeskedik és
tízszer annyit jár moziba, színházba, futballmeccsre és hasonló
helyekre, mint más. Ha valaki egy zsidó és egy hasonló jövedelmű
nem-zsidó család háztartását összehasonlítaná, rendkívül
érdekes titkoknak jönne a nyomára.
A
zsidók eme tevékenysége a középosztályt csak tovább ingerli a
mértéktelen és aránytalan költekezésre. A zsidó parvenüség
jelensége: az alárendeltekkel való mértéktelen kiszolgálás
megkövetelése is. A csemegeüzletben tíz deka parizert vásárolnak
és azt a kereskedősegéddel felszállíttatják a hatodik emeletre.
Aki nem hiszi, kérdezze meg a fűszeresét... A pénzükért sokkal
többet követelnek, mint más, mert rangjuknál, címüknél, vagy
társadalmi állásuknál fogva — kevesebbet követelhetnek, mint
más. Már maga ez a kifejezés is: „a pénzemért” — tőlük
származik és így terjedt el a középosztályban. Egyik jelensége
a zsidó életérzésnek, amelynek erkölcsi mélységét kevesen
veszik észre.
A
zsidó hatások középosztályunkat annyira átitatták, hogy a
budapesti társaságban ritka olyan alkalmat találni, ahol e
zsidó-eredetű jelenségek valamelyikével ne találkoznánk. A
kulturált zsidó maga is igyekszik megszabadulni ezektől a
viselkedési betegségektől. Százszoros kötelességünk hát
nekünk fölismernünk ezeket a bajokat és gyökeresen szakítani
velük, összes viselkedési hibáink nem a zsidóságtól származnak
— ezt, azt hiszem, elég részletesen kifejtettem. De a zsidó
veszedelem szintén nem csekély. Társadalmunk öntudatosodása és
európaizálódása hozhat itt egyedül segítséget.
Írta:
Makkai János
Mi a cionizmus?
|
Judaizmus
a cionizmussal szemben
A
judaizmus az Egy Istenben hisz, aki kinyilatkoztatta a Tórát. Ez
mennyei összefüggésekről szól, amelyek szerint a zsidók a
bűneik miatt vannak száműzetésben. A megbocsátás ima és
vezeklés által érhető el. A judaizmus felszólít minden zsidót,
hogy teljesen engedelmeskedjen a Tórának, hűséges polgárként.
A cionizmus elveti a Teremtőt, az Ő kinyilatkoztatását, jutalmazását vagy büntetését. Ennek gyümölcse a Palesztínok elűzése, és a zsidóság fizikai és szellemi veszélyeztetése. Hitszegésre, kéthitűségre bátorítja a gyanútlan zsidókat világszerte. Ha a lényegét nézzük, a Cionizmus a valóságot kopárnak és szentségtelennek tekinti. Ez a judaizmus antitézise.
A cionizmus elveti a Teremtőt, az Ő kinyilatkoztatását, jutalmazását vagy büntetését. Ennek gyümölcse a Palesztínok elűzése, és a zsidóság fizikai és szellemi veszélyeztetése. Hitszegésre, kéthitűségre bátorítja a gyanútlan zsidókat világszerte. Ha a lényegét nézzük, a Cionizmus a valóságot kopárnak és szentségtelennek tekinti. Ez a judaizmus antitézise.
Van
egy szemenszedett hazugság, amely a zsidóságot a földgolyó
minden pontjára elkíséri. Ez a hazugság olyan förtelmes és
olyan messze van az igazságtól, hogy népszerűséget csak a média
és a közoktatás szerteágazó és hatalmas befolyásával
nyerhetett. Ez egy hazugság, amely sok ártatlan embernek
kimondhatatlan szenvedést hozott, és mivel ellenőrizhetetlen, meg
van az esélye, hogy a jövőben rendkívüli tragédiákat
teremtsen.
Ez a hazugság a judaizmusról és a cionizmusról azt állítja, hogy egyenlőek. Semmi sincs messzebb az igazságtól. A judaizmus a Sínai kinyilatkoztatásban hisz. Ez a hit az, amely szerint a száműzetés a zsidóság bűneinek a büntetése. A cionizmus a sínai kinyilatkoztatást egy évszázada elveti. Azt hiszi, hogy a zsidók száműzetése katonai agresszióval véget érhet. A cionizmus az elmúlt századot azzal töltötte, hogy stratégiailag megszállta a palesztin népet. Semmibe vette jogaikat, és csak üldöztetést, kínszenvedést és halált hozott.
Ez a hazugság a judaizmusról és a cionizmusról azt állítja, hogy egyenlőek. Semmi sincs messzebb az igazságtól. A judaizmus a Sínai kinyilatkoztatásban hisz. Ez a hit az, amely szerint a száműzetés a zsidóság bűneinek a büntetése. A cionizmus a sínai kinyilatkoztatást egy évszázada elveti. Azt hiszi, hogy a zsidók száműzetése katonai agresszióval véget érhet. A cionizmus az elmúlt századot azzal töltötte, hogy stratégiailag megszállta a palesztin népet. Semmibe vette jogaikat, és csak üldöztetést, kínszenvedést és halált hozott.
A
tóra zsidóságát világszerte megrázta és fájdalommal töltötte
el ennek a rövid élettartamú dogmának a vallástalansága és
gazsága. A tóra tanítóinak és szentjeinek ezrei elítélték ezt
a mozgalmat a kezdetétől fogva. Tudták, hogy a zsidók és a
mohamedánok közti azelőtt fennálló jó kapcsolat a Szentföldön
szenvedéssé fog válni, ahogy a cionizmus fejlődik. Az úgynevezett
„Izrael állam” a vallásos területeken a Tóra szerint el van
vetve. Borzalmas érzéketlenség ez [az állam], amely az illem és
a tisztesség alapvető törvényei szerint meghökkent minden
embert, legyenek bár zsidók vagy sem. Mi, a Neturei Karta egy
évszázada az élvonalban harcolunk a cionizmus ellen. A
jelenlétünkkel itt visszautasítjuk ezt az alapvető és gonosz
hazugságot, amelyet cionizmusnak hívnak, és amely valamilyen módon
képviselni akarja a zsidó embereket.
[A
cionizmus állításainak] az ellenkezője az igaz. Szomorúak
vagyunk nap mint nap a szörnyű halálos áldozatok miatt, akik a
Szentföldön halnak meg. Egyik sem történt volna meg, ha a
cionizmus nem szabadítja gonosz energiáit a világra.
Mint zsidóknak, kötelességünk békében és harmóniában élnünk minden emberrel. Mi arra vagyunk buzdítva [a Tóra törvényei által], hogy törvénytisztelő és hazafias polgárai legyünk bármely földnek. Ellenezzük a jelenlegi szentföldi cionista rémtetteket. A természetes megbecsülésen alapuló béke után vágyódunk. Meg vagyunk arról győződve, hogy ez a feltételezett természetes megbecsülés addig nem jöhet létre, amíg az izraeli állam létezik. Üdvözölnénk békés úton történő megszűnését.
Talán méltóak leszünk az igaz megbocsátásra, amikor minden ember testvériségben csatlakozik az Ő imádatában.
Mint zsidóknak, kötelességünk békében és harmóniában élnünk minden emberrel. Mi arra vagyunk buzdítva [a Tóra törvényei által], hogy törvénytisztelő és hazafias polgárai legyünk bármely földnek. Ellenezzük a jelenlegi szentföldi cionista rémtetteket. A természetes megbecsülésen alapuló béke után vágyódunk. Meg vagyunk arról győződve, hogy ez a feltételezett természetes megbecsülés addig nem jöhet létre, amíg az izraeli állam létezik. Üdvözölnénk békés úton történő megszűnését.
Talán méltóak leszünk az igaz megbocsátásra, amikor minden ember testvériségben csatlakozik az Ő imádatában.
Neturei
Karta közleménye
Gálócsy Árpád: Nyomorgó izraeliták
|
A
zsidóknak két olyan fajvédő lapjuk is van a sok között, amelyek
nyíltan hirdetik fajvédőségüket. (A többiek csak burkoltan
csinálják.) Ez a két lap az „Egyenlőség” és a „Zsidó
Szemle”. Zsidónak írják zsidók, de azért nem ártana, ha
cikkeiket a magyarok is olvasnák. Tanulhatnánk tőlük bátor, sőt
vakmerő fajvédelmet. Ha lenne a földkerekségén valahol egy Zsidó
ország, amelyben ők nemcsak az urak lennének, — mert ilyen
ország fájdalom, sok van, köztük szegény Csonka magyarország
is, — de amely nekik igazi hazájuk is lenne, úgy mint nekünk a
magunké, — amelyet vérükön szereztek volna, mint mi a magunkét,
— amelynek megtartásáért sok-sok századon keresztül hullott
volna a zsidó vér, mint hullott Magyarországért a magyar, —
amelyen nekik élni és halni kellene, mint nekünk itt, ezen a
magyar földön, mert nekik sem lenne a nagy világon ezenkívül
számukra hely, mint nekünk nincs Magyarországon kívül, —
szóval, ha olyan Zsidó országa volna valahol a földkerekségén a
zsidóknak, mint amilyen Magyarország a magyaroknak és abban a soha
nem hívott, lopva beszivárgott magyarok lapja úgy merne magyar
fajvédelmet hirdetni, mint Csonka magyarországon zsidó fajvédelmet
hirdetnek ezek a zsidó lapok; akkor azok a zsidók abban a Zsidó
országban azokat a magyar fajvédő lapokat meg nem tűrték volna.
De nem tűrnének egyetlen magyart sem meg maguk között, ha azok a
magyarok úgy viselkednének Zsidó országban, mint ahogy a zsidók
viselkednek Magyarországon.
Tisztára
bizonyos ez, ha megfigyeljük, hogy ezek a zsidók mi közöttünk,
ahol pedig csak vendégek, még csak nem is szívesen látott
vendégek és mégis oly ordító módon mutatják ki fajtájuk
legjellegzetesebb tulajdonságát, hogy talán még akarva sem
tudnának egyforma mértékkel mérni magyarnak és zsidónak.
Olvasgatjuk
az Egyenlőség tavalyi újévi számát. Abban találunk egy első
látszatra nagyon ártatlan cikket, amely pedig ma, — a
törvényhatósági választások idején még időszerűbb, mint
mikor íródott.
A
cikk a zsidó nyomorúságról siránkozik:
„Egy
évvel ezelőtt — mondja az író — azt írtam e helyen, hogy
felekezetünk sohasem volt oly szegény, mint most. Most
hozzáfűzhetem, hogy azóta még szegényebb lett. A gazdasági
antiszemitizmus nem küzdött hiába. Világosan látszik ma már,
milyen végzetes hatásokat ért el. Lekopott emberek tömege jár-kel
közöttünk és kétségbeesett családapák menekülnek a halál
torkába. A szerencsétlenek! Nem tudnak megbarátkozni azzal a
gondolattal, hogy Isten útjai kifürkészhetetlenek és nem jut
eszükbe, hogy a megpróbáltatások korszaka után ismét
visszaszerezhetik földi javakban azt, amit elvesztettek. Milyen más
emberek voltak a mi őseink! Százával ölették meg magukat Isten
vallásáért űzették magukat faluról-falura, országról-országra.
Nem vesztették el lelkierejüket, mikor évszázadokon a gettóba
zárták őket, a sárga folt egyiküket se vitte öngyilkosságba.
Az Istenben való végtelen bizalom tartotta bennük a töretlen
reményt és éhezve, fázva és lealacsonyítva, emberi létükben
meggyalázva, hirdették Isten dicsőségét, hordták keserű
sorsukat, mint a mindenható kiválasztottjai.”
„Otthagyni
az életet azért, mert a luxus némely öröméről le kell mondani.
Szabad-e ezért eldobni az életet, mint egy rongyot? Ez nem zsidó
mentalitás!”
„Igaz,
szegények vagyunk, szegény a felekezetünk, még szegényebbek
vagyunk, mint keresztény honfitársaink. Sajnos, ők is
lerongyolódtak. Az volna a rettenetes, ha a mai pusztulás közepén
a zsidóság gazdagnak maradt volna és nem szenvedne keresztény
testvéreivel együtt. De nem is ez fáj nekünk, hanem a
szenvedésnek és a gyűlöletnek az a láncolata, amely még mindig
kísér utunkon. Mi a vétkünk? A mi népünk, a mi vallásunk
hirdette az Egyistenhitet. A mi etikánk hirdette először a
felebaráti szeretetet. Ez a mi vétkünk, nekünk zsidóknak.
Hozzátehetem, hogy bőven megérdemeljük az egyenlő jogokat, mert
kötelességünket a legteljesebb mértékben teljesítettük és
áldozatkészségünk nem kisebb más polgártársainkénál.”
„Nem
vagyunk-e épp oly barbárok, mint kétezer év előtt? Nem
gyilkolunk-e le gazdasági érdekből ma is milliókat és nem
hágnak-e a gazdagok szegények holttestein át a vagyon és
boldogulás felé? Majdnem hatezer éves a zsidó vallás és majdnem
kétezer éves a kereszténység. Nos, a hatezer éves zsidó tan és
a kétezer éves keresztény tan átitatta-e már a földi lelkeket?
Meg tudunk-e egymás mellett békésen élni? Hiszen a föld elég
nagy valamennyiünk számára.”
„Miért
az óriási különbségek ember és ember között a megélhetési
lehetőségekben? Miért van még mindig úr és szolga, vagy nem is
szolga, de rabszolga? De ha nem lehet eltüntetni ezeket a
különbségeket, aminthogy nem lehet, mert nem törekszik az
emberiség legalább nagyobb testvériségre, hogy kíméljék
egymást legalább abban a mértékben, ahogy háziállatainkat
kíméljük?”
„A
mi vándorlásunk még mindig a sivatagon vezet át. Még most sem
érdemeljük meg, hogy elérjük a Kánaán boldogságos országát.
De legyünk férfiak, legyünk bizakodók! Ha gondok rohannak meg, ha
kopog a nyomor küszöbünkön, gondoljunk Egyiptomra, ahol a hét
sovány esztendő után beköszöntőitek a bőség esztendői!”
Olvasva
ezt a siralmat, szinte zsebébe nyúl az ember, hogy habár magunk is
lekopottak vagyunk, mégis a krisztusi felebaráti szeretettől
ösztönöztetve, legalább néhány fillérrel segítsük meg azt a
szegény cikkírót, akinek küszöbén a nyomor ha egy évvel
ezelőtt már kopogott, azóta bizonyosan már be is látogatott.
Keressük
tehát fel ezt a küszöböt! Nem is kell olyan nagyon keresgélni!
Csak most vesszük észre, hogy a cikk élén ott szerepei az
írójának a neve is: Sándor Pál országgyűlési képviselő!
Tedd
vissza keresztény magyar atyámfia zsebedbe azt a néhány
keservesen előkapart filléredet! Ne nevettesd ki magad a
felajánlásával! Mert igaza van Sándor Pálnak: — „nincs
egyenlőség a földön” — még a nyomorban sem! Más a magyar
nyomor és más a zsidó nyomor! Mindjárt ki is fejezhetjük ez
utóbbi nyomort számokban is. Pengő számokban! Sándor Pált ne
féltsd az éhenhalástól! Nem hagyja Schlézinger magát még a
nyomorúságban sem! Évi 134,819, — azaz
Egyszázharmincnégyezer-nyolcszáztizenkilenc pengő bevallott „évi
jövedelmen” kénytelen szegényes életét tengetni! Vajon hány
nyomorgó magyar ember évi keresetéből tevődik össze ez az
összeg? És vajon hány magyar család boldog élete telne ki abból
a jövedelemből, amely még ezen kívül ott settenkedik valahol a
Schlézingeri küszöbön belül?
És
Sándor (Schlézinger) Pál mégis a zsidók hét szűk esztendejéről
kesereg — és várja a hét bőesztendőt, holott a magyar nép az,
amely már a hétszer hét szűk esztendő után szeretne legalább
egy bő esztendőt is látni.
És
Schlézinger Pál panaszkodik a gazdasági antiszemitizmus ellen,
amelyik pedig még csak eljövendő. Milyen siralomfala lesz az
„Egyenlőség”, ha egyszer majd el jövend, meri jönnie kell. Ha
a zsidók már most is gazdasági antiszemitizmust éreznek, mit
szóljunk akkor mi ahhoz a gazdasági antimagyarizmushoz, amely
évtizedek óta dühöng hazánkon és amely a világgá jajgatott
fehérterror meséjét megcsúfolva máig Csonka magyarország teljes
mezőgazdasági válságát érlelte meg.
Gálócsy Árpád: Nyomorgó izraeliták
|
A
zsidóknak két olyan fajvédő lapjuk is van a sok között, amelyek
nyíltan hirdetik fajvédőségüket. (A többiek csak burkoltan
csinálják.) Ez a két lap az „Egyenlőség” és a „Zsidó
Szemle”. Zsidónak írják zsidók, de azért nem ártana, ha
cikkeiket a magyarok is olvasnák. Tanulhatnánk tőlük bátor, sőt
vakmerő fajvédelmet. Ha lenne a földkerekségén valahol egy
Zsidóország, amelyben ők nemcsak az urak lennének, — mert ilyen
ország fájdalom, sok van, köztük szegény Csonkamagyarország is,
— de amely nekik igazi hazájuk is lenne, úgy mint nekünk a
magunké, — amelyet vérükön szereztek volna, mint mi a magunkét,
— amelynek megtartásáért sok-sok századon keresztül hullott
volna a zsidóvér, mint hullott Magyarországért a magyar, —
amelyen nekik élni és halni kellene, mint nekünk itt, ezen a
magyar földön, mert nekik sem lenne a nagy világon ezenkívül
számukra hely, mint nekünk nincs Magyarországon kívül, —
szóval, ha olyan Zsidóországa volna valahol a földkerekségén a
zsidóknak, mint amilyen Magyarország a magyaroknak és abban a soha
nem hívott, lopva beszivárgott magyarok lapja úgy merne magyar
fajvédelmet hirdetni, mint Csonkamagyarországon zsidó fajvédelmet
hirdetnek ezek a zsidó lapok; akkor azok a zsidók abban a
Zsidóországban azokat a magyar fajvédő lapokat meg nem tűrték
volna. De nem tűrnének egyetlen magyart sem meg maguk között, ha
azok a magyarok úgy viselkednének Zsidóországban, mint ahogy a
zsidók viselkednek Magyarországon.
Tisztára
bizonyos ez, ha megfigyeljük, hogy ezek a zsidók mi közöttünk,
ahol pedig csak vendégek, még csak nem is szívesen látott
vendégek és mégis oly ordító módon mutatják ki fajtájuk
legjellegzetesebb tulajdonságát, hogy talán még akarva sem
tudnának egyforma mértékkel mérni magyarnak és zsidónak.
Olvasgatjuk
az Egyenlőség tavalyi újévi számát. Abban találunk egy első
látszatra nagyon ártatlan cikket, amely pedig ma, — a
törvényhatósági választások idején még időszerűbb, mint
mikor íródott.
A
cikk a zsidó nyomorúságról siránkozik:
„Egy
évvel ezelőtt — mondja az író — azt írtam e helyen, hogy
felekezetünk sohasem volt oly szegény, mint most. Most
hozzáfűzhetem, hogy azóta még szegényebb lett. A gazdasági
antiszemitizmus nem küzdött hiába. Világosan látszik ma már,
milyen végzetes hatásokat ért el. Lekopott emberek tömege jár-kel
közöttünk és kétségbeesett családapák menekülnek a halál
torkába. A szerencsétlenek! Nem tudnak megbarátkozni azzal a
gondolattal, hogy Isten útjai kifürkészhetetlenek és nem jut
eszükbe, hogy a megpróbáltatások korszaka után ismét
visszaszerezhetik földi javakban azt, amit elvesztettek. Milyen más
emberek voltak a mi őseink! Százával ölették meg magukat Isten
vallásáért űzették magukat faluról-falura, országról-országra.
Nem vesztették el lelkierejüket, mikor évszázadokon a ghettóba
zárták őket, a sárga folt egyiküket se vitte öngyilkosságba.
Az Istenben való végtelen bizalom tartotta bennük a töretlen
reményt és éhezve, fázva és lealacsonyítva, emberi létükben
meggyalázva, hirdették Isten dicsőségét, hordták keserű
sorsukat, mint a mindenható kiválasztottjai.”
„Otthagyni
az életet azért, mert a luxus némely öröméről le kell mondani.
Szabad-e ezért eldobni az életet, mint egy rongyot? Ez nem zsidó
mentalitás!”
„Igaz,
szegények vagyunk, szegény a felekezetünk, még szegényebbek
vagyunk, mint keresztény honfitársaink. Sajnos, ők is
lerongyolódtak. Az volna a rettenetes, ha a mai pusztulás közepén
a zsidóság gazdagnak maradt volna és nem szenvedne keresztény
testvéreivel együtt. De nem is ez fáj nekünk, hanem a
szenvedésnek és a gyűlöletnek az a láncolata, amely még mindig
kísér utunkon. Mi a vétkünk? A mi népünk, a mi vallásunk
hirdette az Egyistenhitet. A mi etikánk hirdette először a
felebaráti szeretetet. Ez a mi vétkünk, nekünk zsidóknak.
Hozzátehetem, hogy bőven megérdemeljük az egyenlő jogokat, mert
kötelességünket a legteljesebb mértékben teljesítettük és
áldozatkészségünk nem kisebb más polgártársainkénál.”
„Nem
vagyunk-e épp oly barbárok, mint kétezer év előtt? Nem
gyilkolunk-e le gazdasági érdekből ma is milliókat és nem
hágnak-e a gazdagok szegények holttestein át a vagyon és
boldogulás felé? Majdnem hatezer éves a zsidó vallás és majdnem
kétezer éves a kereszténység. Nos, a hatezer éves zsidó tan és
a kétezer éves keresztény tan átitatta-e már a földi lelkeket?
Meg tudunk-e egymás mellett békésen élni? Hiszen a föld elég
nagy valamennyiünk számára.”
„Miért
az óriási különbségek ember és ember között a megélhetési
lehetőségekben? Miért van még mindig úr és szolga, vagy nem is
szolga, de rabszolga? De ha nem lehet eltüntetni ezeket a
különbségeket, aminthogy nem lehet, mert nem törekszik az
emberiség legalább nagyobb testvériségre, hogy kíméljék
egymást legalább abban a mértékben, ahogy háziállatainkat
kíméljük?”
„A
mi vándorlásunk még mindig a sivatagon vezet át. Még most sem
érdemeljük meg, hogy elérjük a Kánaán boldogságos országát.
De legyünk férfiak, legyünk bizakodók! Ha gondok rohannak meg, ha
kopog a nyomor küszöbünkön, gondoljunk Egyiptomra, ahol a hét
sovány esztendő után beköszöntőitek a bőség esztendői!”
Olvasva
ezt a siralmat, szinte zsebébe nyúl az ember, hogy habár magunk is
lekopottak vagyunk, mégis a krisztusi felebaráti szeretettől
ösztönöztetve, legalább néhány fillérrel segítsük meg azt a
szegény cikkírót, akinek küszöbén a nyomor ha egy évvel
ezelőtt már kopogott, azóta bizonyosan már be is látogatott.
Keressük
tehát fel ezt a küszöböt! Nem is kell olyan nagyon keresgélni!
Csak most vesszük észre, hogy a cikk élén ott szerepei az
írójának a neve is: Sándor Pál országgyűlési képviselő!
Tedd
vissza keresztény magyar atyámfia zsebedbe azt a néhány
keservesen előkapart filléredet! Ne nevettesd ki magad a
felajánlásával! Mert igaza van Sándor Pálnak: — „nincs
egyenlőség a földön” — még a nyomorban sem! Más a magyar
nyomor és más a zsidó nyomor! Mindjárt ki is fejezhetjük ez
utóbbi nyomort számokban is. Pengő számokban! Sándor Pált ne
féltsd az éhenhalástól! Nem hagyja Schlézinger magát még a
nyomorúságban sem! Évi 134,819, — azaz
Egyszázharmincnégyezer-nyolcszáztizenkilenc pengő bevallott „évi
jövedelmen” kénytelen szegényes életét tengetni! Vajon hány
nyomorgó magyar ember évi keresetéből tevődik össze ez az
összeg? És vajon hány magyar család boldog élete telne ki abból
a jövedelemből, amely még ezen kívül ott settenkedik valahol a
Schlézingeri küszöbön belül?
És
Sándor (Schlézinger) Pál mégis a zsidók hét szűk esztendejéről
kesereg — és várja a hét bőesztendőt, holott a magyar nép az,
amely már a hétszer hét szűk esztendő után szeretne legalább
egy bő esztendőt is látni.
És
Schlézinger Pál panaszkodik a gazdasági antiszemitizmus ellen,
amelyik pedig még csak eljövendő. Milyen siralomfala lesz az
„Egyenlőség”, ha egyszer majd el jövend, meri jönnie kell. Ha
a zsidók már most is gazdasági antiszemitizmust éreznek, mit
szóljunk akkor mi ahhoz a gazdasági antimagyarizmushoz, amely
évtizedek óta dühöng hazánkon és amely a világgá jajgatott
fehérterror meséjét megcsúfolva máig Csonkamagyarország teljes
mezőgazdasági válságát érlelte meg!
A
zsidó kétféle mértéke gyönyörűen működik, mikor már
öngyilkosságba hajtónak látja a zsidó nyomort, mert egyik-másik
faj testvére a megszokott luxus némely öröméről kénytelen
lemondani. Pedig annak a sorscsapásaitól megtört izraelitáknak a
papája vagy nagypapája még batyuval a hátán jött át a
Kárpátokon, míg ma az unoka „nyomorúságában” is jobban él,
mint a „jómódú” magyar.
Miféle
zsidó gondolkozásmód kell ahhoz, hogy valaki le merje még a saját
fajvédő lapjában is írni, hogy ők szegényebbek, mint a
magyarság, amely tényleg teljesen le van rongyolódva. És miféle
cinizmus az, amikor a mi igazán nyomorult állapotunkon sajnálkozik
a zsidó, aki bennünket idáig juttatott! — Szegény magyarom! De
mélyre süllyedtél!
Fáj
nekik a szenvedés, melyet a mi gyűlöletünk hozott rájuk. Hát
miért nem hagyják itt ezt a siralomvölgyét, míg van még
valamiök a tőlünk gyűjtött vagyonból? Hiszen zsidó hazája
széles e nagy világ s szerintük mindenütt jobb, mint itt. Hogy
nagyobb kedvvel induljanak, magyarázzuk meg nekik, hogy mentől
tovább maradnak itt, annál inkább fog a szenvedésük fokozódni,
mert ahogy a palesztinai Kánaán dús mezőiből sivár kősivatagot
csináltak, úgy sehol a világon, ahol lábukat megvetik, többé fű
nem nő. Nem sivatagban vándorolnak, de sivatag marad utánuk
mindenütt, ahol az emberiségre oly veszedelmes vándorútjok
elhalad. Ha az általuk okozott nagy nemzetpusztulásban egy-két
Bacherjük, Krausz Simijük nekik is elhull, az is csak a természet
törvénye. Az élősdi, ha kellő időben odább nem áll, maga is
utána pusztul a kiszipolyozott alanyának. Tehát csak jót teszünk
a zsidainkkal, ha azt tanácsoljuk nekik, hogy keressék további
boldogulásukat más hazában.
Schlézinger
Pál nem jól tudja a történetet, — nem a zsidók hirdették
először a felebaráti szeretetet. A zsidó faj még kialakulóban
sem volt valahol Afrika belsejében, mikor már a szumirok azt
nemcsak hirdették, de gyakorolták is. És talán még ma is boldog
nép lennének, ha éppen ennek az erénynek a zsidókkal szemben
való gyakorlása miatt nem pusztult volna el boldog hazájuk. Azt
megengedjük, hogy a zsidók ezt a felebaráti szeretetet hirdetik,
de gyakorolni? Velünk szemben? Úgy-e Schlézinger úr, ezt még ön
se merte leírni!
Azt
azonban le merte írni, hogy megérdemelnék az egyenlő jogokat,
mert „kötelességeiket a legteljesebb mértékben teljesítették
és áldozatkészségük nem kisebb, mint más polgártársaiké,”
Kun Béla, Szamuelli, Garami, Weltner Jakab, Rónai Zoltán, Göndör
Ferenc, tudjuk, megtették kötelességüket a legteljesebb
mértékben. Megtette Vázsonyi Vilmos is. Ő még segítségül
hívta Sauerweint is! Megtette és megteszi Schlézinger Pál is,
mikor dacára annak, hogy évi 130.000 pengőből kénytelen
nyomorogni, nem hagyja el „Árpád apánkkal bejött” honfoglaló
őseinek vérrel megszentelt rögeit. Inkább nyomorog itt tovább és
eltanácsolja a vérbeli okleveles magyar fiúkat villanyos
kalauzságokra, mert hiszen dolgozni nem szégyen.
És
áldozatkészségesek is ők. Az ő pénzükből épült a tudományos
akadémia. Ők áldozatkészségetek össze a Nemzeti Múzeumot,
Zsidó téglagyárosok adták össze az ingyen téglát a Nemzeti
Színházhoz és zsidó előkelőségek, — hölgyek, urak állottak
be aprószereseknek, hogy ezt az áldozatos téglát saját kezükkel
hordják az épületre. Zsidó áldozatkészség alkotásai a
köztereinket díszítő szobrok. A Lipótváros gazdag zsidai rakták
össze a hadikölcsönkötvények elhelyezésével verejtékesen
megszerzett keserves keresetüket, hozzáadták a mágnások és
papibirtokok olcsó bértelén bekéréseit hasznukat, megtoldottak
azzal a pénzzel, amelyet országszerte a zöldhitelen nyertek,
ráadásul odaadták minden vagyonukat, ami 130,000 pengő évi
jövedelem biztosításán felül maradt és ezzel boldoggá tették
azt a számtalan özvegyet, árvát, magát aggkorára biztosító
szegény embert, akik már azt hitték, hogy hadikölcsönbe
fektetett vagyonuk teljesen megsemmisült. Mindezt megtette a zsidó
áldozatkészség! — Vagy nem?
El
kell azonban ismernünk, hogy néha a zsidónak is vannak őszinteségi
rohamai, őket is lenyűgözi néha a magábaszállás emberi
kényszere. Nem menekedhetett ettől Schlézinger Pál sem, mikor
izraelita módra kérdésre állít: „nem gyilkoltunk-e le
gazdasági érdekből ma is milliókat és nem hágnak-e a gazdagok
szegények holttestén át a vagyon és boldogulás felé.” — Hát
az bizony így van!
Azt
is megkérdezi: „miért a különbségek ember és ember között a
megélhetési lehetőségekben? Miért van még mindig úr és
szolga, vagy nem is szolga, de rabszolga? Miért nem törekszik az
emberiség, hogy kíméljék egymást, legalább abban a mértékben,
ahogy háziállatainkat kíméljük?”
Erre
nekünk magyaroknak könnyű a felelet. Nálunk már sok száz éve
nem volt rabszolga. A jobbágy felszabadítással megszüntettük az
úr és szolga fogalmát. Ha most Schlézinger szerint — és ebben
igazat kell neki adnunk, ismét van úr és szolga, sőt rabszolga,
annak — elismerjük, — mi vagyunk a bűnösei, mert befogadtunk
magunk közzé olyan jövevényeket, akiknél alázatosabb szolga a
világon nincs, míg szegény, de akiknél kegyetlenebb,
embertelenebb rabszolgatartó sincs — ha vagyonhoz s ezzel
hatalomhoz jutottak!
A
magyarországi zsidóság az ő mértékeik szerint mérve: lehet ma
nyomorgó, de a mi mértékünk szerint, a mi állapotunkkal
összehasonlítva, nagyon is vagyonosak. Azt mondják, hogy ezt a
vagyont munkával szerezték meg. — Ez nem igaz! — Enyhe
kifejezéssel élve: „élelmességükkel”. Zsidó élelmességgel
szerezték. Nem teremtettek alkotó munkával új értékeket, csak
„mások” vagyonát „élelmeskedték” el. Mert ha nem így
lenne, akkor ebben a szerencsétlen országban a meggazdagodott
zsidók mellett boldogan, megelégedetten élhetnének régi vagyonuk
birtokában, vagy még a hozzá szerzettben a magyarok is. Ezzel
szemben a valóság az, hogy a mértékben csudálatos egyensúly
van. Amilyen mértékben tollasodik a zsidó, ugyanolyan mértékben
szegényedik a magyar. Ha csak az lenne, hogy ha egy zsidó
meggazdagszik, egy magyar menne tönkre, — az még aránylag boldog
állapot volna. De hatványozódik a magyar veszedelem azzal, hogy a
zsidó étvágya kielégíthetetlen. Mentől többet szerzett, annál
többre vágyik. És mentői vagyonosabb lett, az így szerzett
hatalmával még fokozottabban „élelmeskedik,” így elég egy
élelmes zsidó, hogy egy egész falut felfaljon.
A
rongyszedő zsidóból lesz szatócs, azután korcsmáros, azután
földbérlő, gabonakereskedő, földbirtokos, bankár,
kormányfőtanácsos, főrendiházi tag. De mindezeknél nem a
mesterségéből él és nem azon vagyonosodik. Mindez mellékes,
csak cégtábla a tulajdonképpeni foglalkozáshoz: a
pénzüzérkedéshez, amelynél kiválóan tudja alkalmazni azt a
bizonyos felebaráti szeretetet.
Akármilyen
szégyen az is reánk, be kell ismernünk, hogy ez a zsidóság,
amelynek tagjait még 7080 évvel ezelőtt a faluvégi cigány is
letegezte, Csonkamagyarországnak ma az ura s a büszke magyarság:
szolga. Nem is szolga, de rabszolga, melynek élete is ma már a
zsidó kegyelemtől függ.
Kegyetlen
módon ébresztett bennünket erre a szégyenteljes valóságra a
törvény-hatósági virilisták választása!
A
híres Zemplén vármegyében, az Andrássyak, Szemerék, Sennyeyek,
Dókusok hazájában, Kossuth Lajos szülőföldjén kapta meg az
első vérig sértő arculcsapást a magyarság. A magyar vagyont, e
szent magyar földet, a hajdani híres megyegyűlések után most
kizárólag zsidók fogják az új megyegyűlésen képviselni.
Csudálkozhatnánk rajta, ha az izraeliták hagyományos
áldozatkészségük bizonyítása végett a megyegyűlés terme
részére meg nem festetik azt a történelmi pillanatot, mikor az új
honfoglalók: Trattner Márkus, Berger Jakab, Eisenberger Mór,
Landesmann Zoltán ötvenhárom fajtestvérükkel oda bevonulnak.
Miskolc
város valamikor a csizmadiáiról, meg a pislogó kocsonyájáról
volt híres, most ezt is elfoglalta az új uraság. Negyvennyolc
virilistája közül csak tizenkettő a goj, de ezek közül is nyolc
a szabadkőműves és kettőnek zsidó a felesége. Ezentúl majd a
Bloch, Feldmann, Schwarz, Strausz, Moskovics, Tyrnaner „családok”
sarjai fognak azokon a székeken ülni, amelyeken évszázadokon
keresztül kemény becsületes magyarok látták el a város ügyeit.
És ha a megjelentek névsorában majdan a Győri, Halmos, Kardos és
Barta jóhangzásű neveket olvasod — óh jámbor olvasó, tudd
meg, hogy azok is az új honfoglalók fajtájából valók.
Budapest
még nem választott. De az eredmény itt sem kétséges, ha tudjuk,
hogy a kétszáz legtöbb adófizető közül éppen százötven
tartozik ama nyomorgó fajhoz, amelynek szomorú sorsán oly
szívetfacsaró módon kesereg az „Egyenlőség.” A jeles névsort
Hatsek nyitja meg gyenge 631,000 pengő évi jövedelemmel,
sorakoznak utána a Springer, Klein, Helvey, Schwartz, Eber, Vida,
Popper, Fuchs, Madarassy Beck, Bachruch, Domony „fajmagyar”
családok. E nyomorgó zsidók között a sorrendben Sehlézinger
(Sándor) Pál a már említett potom 134,619 pengős évi bevallott
jövedelmével a 41-ik és az utolsó „nyomorgó” a 150-ik
Feldmann József 89,752 pengő jövedelemmel
És
ne hidd kedves olvasónk, hogy ez csak Budapesten és a vidéki
nagyobb városokban van így! A minden magyart végveszedelemmel
fenyegető zsidó áradat lassan, de biztosan hömpölyög eddig míg
feltartózhatatlanul keletről nyugat felé! — Ezelőtt ötven
évvel a veszélyes határ még Eperjes, Sátoraljaújhely, Ungvár,
Munkács, Máramarossziget volt. Ma már elnyelte Miskolcot,
Debrecent, Nagyváradot. Sivár pusztaság már a hajdani magyar
bőség, jólét, jókedv hazája — a Nyírség. A Tiszántúl egy
része még védekezik, nagyrészén azonban már átcsapott az ár.
Nem állottá útját a Tisza se. Ott vannak az „élelmes” faj
honfoglalói már a Duna-Tisza közén is minden faluban, talán
Izsákot kivéve. És ha Budapesten a Svábhegy környékén
huncutkás zsidót látsz, tudd meg, hogy azok nem galíciaiak, de
már magyar állampolgárok, akik szálláscsinálói, nem a
Budapestet fenyegető zsidóknak, mert itt már elegen vannak, de a
Dunántúl megszállására induló izraelita hadaknak.
A
veszélynek szemébe nézni nem merők kedvenc szólásmondása az: a
zsidók az élelmes népen nem tudnak kifogni. Például hozzák fel
a németeket. Az események ezt a mesét ugyancsak megcáfolták. Az
egyes zsidó ellen még könnyű védekezni, de ha egy községet
meglepnek, azzal el is tudnak bánni minden fajra való tekintet
nélkül. Berlinre, Hamburgra, Bécsre csak nem lehet ráfogni, hogy
eredetileg ne lettek volna tiszta német fajú városok. Ma teljesen
a zsidó igát nyögik. Budavára visszafoglalása után a törököktől
kiürített Pestet szeretett uralkodóink tiszta németfajú
lakossággal telepítetek be. Magyar embernek letelepedési engedélyt
nem is adtak. Mikor a múlt század legelején a zsidó előőrsök
Pesten megjelentek, az első tíz éven keresztül minden zsidó
boltos belebukott a vállalkozásába. A tizenegyedik évben
meggyökerezett egy s hogy azóta hová jutott a hajdani zsidómentes
Budapest, azt méltóztassanak egy-egy hosszúnapi séta alkalmával
Budapest utcáin megállapítani.
De
nemcsak a városok, a faluk is érzik a fojtogató kezet. Az a falu,
amelyben csak a bérlő, korcsmáros és szatócs a zsidó, még
boldognak érezheti magát. De jaj annak a községnek, amelyet az
előnyomuló zsidóság stratégiai központnak választ, mint
Soltvadkertet. Itt alig néhány év alatt hamisítatlan galíciai
falut varázsoltak a hajdani magyar községből. Kaftán már itt a
nemzeti öltözet és a község 25 virilistája közül ma még csak
23 a zsidó, de holnap már nem lesz birtokos goj ebben a faluban!
Ma
még a Dunántúlig a nagy áradat el nem jutott, de előhírnöke a
föld alól már itt-ott egyik-másik községben fel-fel fakad.
Vízjárta-vidéki ember tudja, hogy a vakondoktúrásból elfakadó
víz már az áradat előjele!
Magyarok!
Ébredjetek!
Fel a gátra! A törvényhatósági választások a nagy veszedelmet
jelző félrevert harangok kongása! A veszedelem nagy, de ha
összefogunk, megbirkózhatunk vele. Egyezkedés, könyörgés,
kegyelemkérés, behódolás itt nem segít! Hiszen látjátok, hogy
a zsidóknak a mai állapot még mindig hét szűkesztendő! Ezek ha
már minden magyart felfaltak volna, még akkor is éhesek lennének,
vagy éppen még akkor jönne meg az igazi étvágyuk.
Nekünk
fel kell a harcot velük nyíltan venni. Ha ezt megtesszük, miénk a
győzelem! És a harc nem is oly nehéz! Csak minden magyar
„védővárat” csináljon a házából, amelybe nem ereszti be se
az ellenséget, sem annak portékáját. A Sándor Pál újévi
siralma megmutatja mindenkinek, aki eddig még nem tudta volna az,
eredményes harc módját. Csak magyar iparosnál dolgoztass, csak
magyar kereskedőtől vásárolj, csak magyar szállodát, vendéglőt,
kávéházat látogass, csak magyar ügyvédhez orvoshoz, mérnökhöz
fordulj tanácsért, csak magyar lapot és könyvet vásárolj,
szóval, ha pénzt kell kiadnod, csak magyar kézbe jusson az. Ennek
a harcmodornak neve a Gazdasági
antiszemitizmus!
Magyar
Nemzeti Függetlenségi Revíziós Párt
(betiltva.com)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése