Ellenségeink
Azt
hallottátok , hogy a következő palesztinai háborúba az Orbánék
is be lesznek sorozva
Magyarországot támadják - ezek az ellenségeink a hírszerzés szerint
Az
Információs Hivatalnál már lezajlott az átszervezés, az
elhárításért felelős Alkotmányvédelmi Hivatalban viszont most
kezdőnek a nagy átszervezések. A hírszerzést felügyelő Lázár
János felsorolta, ki van épp Magyarország ellen.
Papp
Zsolt,
2015. július 10.
Júniusban
a parlament nemzetbiztonsági bizottsága meghallgatta nagyobb magyar
titkosszolgálatok vezetőit, így a hírszerzésért felelős Lázár
Jánost, az összevont katonai hírszerzést/felderítést felügyelő
Hende Csabát, és az Alkotmányvédelmi Hivatal valamint a
Nemzetbiztonsági Szakszolgálatot (ex-Nemzetbiztonsági Hivatal)
felügyelő Pintér Sándort.
A
három miniszteri meghallgatás nyilvános volt, a jegyzőkönyvek az
elmúlt napokban jelentek meg a bizottság honlapján. A
meghallgatások merőben más hangulatúak voltak. Hende
Csaba jogszabályismertető-termelési beszámolója érdemi
új információval nem szolgált, az eddig is közismert tényeket
sorolta fel, a katonai biztonsági szolgálatok tevékenységét nem
is érintette a beszámolóban.
Nem
bírják már a lehallgatók a sok túlórát
A
több évtizedes rendőri pályával és habitussal a háta
mögöttPintér
Sándor sem bizonyult szószátyárnak,
ám néhány érdemi részinformációt azért közölt. Ezekből
kiderült, hogy a többi állami szervet kiszolgáló
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat (NBSZ) a belügyminiszter szerint
elérte terhelhetősége határát amiatt, hogy valamennyi bírói
engedélyhez kötött megfigyelési megrendelésnek (lehallgatás,
követés, figyelés stb.) eleget tegyenek. Megszaporodtak ezen
elvárások, megrendelések, amelyeket már csak túlórával tudnak
a szakszolgálat emberei teljesíteni, ezért Pintér a következő
években a NBSZ-nél létszám és technikai fejlesztésekre készül.
A cél az, hogy a NBSZ a jelenleginél könnyebben férjen hozzá
digitális információkhoz. Jelenleg ehhez külső piaci szolgáltató
tevékenységét veszik igénybe, amit mostanában néhány lebukás
is jelzett.
Létszámfejlesztés
és átszervezés várható az Alkotmányvédelmi Hivatalnál is. Az
átalakításoknál figyelembe veszik a megváltozott elvárásokat
és társadalmi változásokat, amelyekre az elmúlt időszakban a AH
nem tudott időben reagálni - fogalmazott talányosan Pintér. Ezzel
akár kormányt is meglepő brókerbotrányokra is utalhat -
pontosabban arra, hogy ezeket a csődöket nem látta előre egyetlen
állami szerv sem. Az AH-t teljesen újjáépítik, az új
embereket "tudományosan választották" ki, nem
hagyományos módon parancsnoki kijelöléssel, hanem
kompetenciavizsgálattal - fogalmazott Pintér Sándor.
Kémhiánnyal
küzd a hírszerzés is
Egészen
más taktikát követett Lázár János, a Miniszterelnökség
vezetője. Lázár
János az Információs Hivatal (IH) kvázi vezetőjeként a
meghallgatáson már kész tényként említette,
hogy az IH kálváriája és átszervezése véget ért. A
hírszerzés, az elhárítás (akkor még Nemzetbiztonsági Hivatal)
és szakszolgálat felügyelete korábban a Miniszterelnökség
mellett működő tárca nélküli miniszter feladata volt. Ennek a
felállásnak voltak előnyei és hátrányai, ám 2010-ben a
kormányfő a hatalommegosztás eszközéhez nyúlt. A IH ment a
Külügyminisztériumhoz, ami nem kis derültséget váltott ki a
külföldi diplomaták körében, majd okulva az
egyébként előre látható kellemetlenségekből, amit a
diplomaták és a hírszerzők keveredése okozott, a felügyelet
visszakerült a Miniszterelnökséghez, illetve annak vezetőjéhez,
Lázár Jánoshoz.
Lázár
szerint 2010 előtt leépült a hírszerzés, amelynek "a
mélységi információszerzés helyett felületes elemző munka lett
a fő profilja" - ám az elmúlt öt évben mindez megváltozott,
az éves büdzsé 8,6 milliárdról 12,6 milliárd forintra
emelkedett.
Lázár
szerint 2012 után változott a nemzetbiztonsági környezet, az
elmúlt egy évben pedig ezek a folyamatok radikálisan
felgyorsultak. Jelenleg is folyik a hírszerzői állomány
toborzása, bár ez nagyon lassan halad, hisz egy-egy hírszerző
kiképzése akár 10-15 évet is igénybe vehet. Emiatt most a IH
létszámhiánnyal küszködik - mondta Lázár János. A fiatalokat
nehéz megtalálni, a 10-20 éves szakmai tapasztalattal bíró
öregebb korosztályt pedig elszipkázza az üzleti szféra a jóval
magasabb fizetésekkel.
Kijevnek
nem tetszik, amit Ukrajnában teszünk
Az
elmúlt egy évben radikálisan átalakult a térség biztonsága,
első helyen Lázár az orosz-ukrán konfliktust említette.
Magyarország egy olyan országgal határos ahol háború zajlik -
igaz most elvileg él a fegyverszünet. A konfliktus alatt a
hírszerzés Kijevben műveleteket hajtott végre - mint minden más
ország a régióból - annak érdekében, hogy az ország érdekeit
érvényesíteni tudja magyar politikai vezetés.
A
kormány és az IH számára is égető kérdés, hogy a következő
tíz évben miként alakul a kárpátaljai magyarok sorsa. Az IH és
a kormány az ott élő magyarokat, magyar állampolgárokat megvédi
illetve érdekükben védelmi tevékenységet folytat - fogalmazott a
miniszter. A kárpátaljai akció az első az elmúlt 25 éveben,
ahol magyar kormány szervei nyíltan is fellépnek, s ami egyben
Kijev teljes ellenállásába ütközik. Az ukrán külügy mind a
magyar hírszerzés, mind a magyar diplomaták kárpátaljai akcióit
blokkolni akarja.
Amerika
Romániával van?
Ukrajna
után rögtön Romániát említette Lázár, ahol - szavai
szerint - a magyar lakossággal szemben koncepcionális büntetőperek
folynak. Kifejezetten érzékelhető a román igazságszolgáltatás
részéről a magyarellenes fellépés, ami részben sérti a
vallásszabadsághoz való jogot is. Lázár szerint romániai magyar
történelmi egyházak ellen egy jól szervezet akció folyik a
transzparencia és az igazságszolgáltatás jelszavai mögé bújva.
Ennél
is meredekebb amit ezután mondott: "miután tudjuk azt, hogy az
Amerikai Egyesült Államok nagyon erősen vesz részt a román
belpolitikában, nem tudjuk megítélni azt jelen pillanatban, hogy
ezeknek az akcióknak van-e köze az Amerikai Egyesült Államok és
a román köztársaság szoros együttműködéséhez, de ezt is
próbáljuk megérteni, ha szabad így fogalmaznom, hogy ott
egyáltalán mi történik."
Ez
a kijelentés egyértelműen bizonyítja, hogy az amerikai-magyar
kapcsolatok elmérgesedését alaposan megsínylették a
titkosszolgálati kapcsolatok is. Korábbi közlésekből
tudhatjuk, hogy az IH három legfontosabb partnerszervezetei közé
tartoztak az USA egyes szolgálatai - különösen a CIA -,
valamint a német és az izraeli hírszerzés. Lázár a mostani
beszámolójában elismerte: megnehezítette a hírszerző munkát,
hogy Washington elzárta a hírcsapokat. A két ország között az
elmúlt egy esztendőben jelentősen megromlottak a kapcsolatok;
Lázár szerint az USA diplomáciai és titkosszolgálati
tevékenysége áll a mögött, hogy a külföldi és különösen a
német sajtóban a magyar belpolitikai viszonyokról (NAV-ügy,
korrupció, antidemokratikus lépések - a szerk.) eltorzított
vélemények jelentek meg.
Szintén
okkal és joggal rontja a kapcsolatokat az amerikai lehallgatási
botrány, amiről egyre több információval rendelkeznek az európai
kormányok, szolgálatok és nem utolsó sorban a politikusok. Ez
viszont Pintér Sándor meghallgatásán derült ki - igaz, nem a
belügyér szavaiból, aki a nyílt ülésen erről egy szót sem
ejtett, hanem egy képviselői kérdésből.
Horvátország
is ellenünk
A
magyarországi elleni támadások közé sorolta Lázár János a
horvátországi Mol-sztorit is. Mint ismert, az INA privatizációja
Szijjártó:
mélyponton vannak a magyar-horvát kapcsolatok
Mélyponton
vannak a magyar-horvát kétoldalú politikai kapcsolatok, ami
ellentétes Magyarország érdekeivel - jelentette ki Szijjártó
Péter külgazdasági és külügyminiszter Tomislav Karamarkóval,
az ellenzéki jobbközép Horvát Demokratikus Közösség (HDZ)
elnökével csütörtökön Zágrábban folytatott megbeszélése
után.
Magyarországnak az lenne az érdeke, hogy Horvátországra erős stratégiai szövetségesként, erős stratégiai partnerként számíthasson.
A miniszter kifejtette, azért találkozott az ellenzéki HDZ elnökével, hogy amennyiben a jobboldal nyeri meg a jövő évi horvátországi parlamenti választásokat, akkor ne a nulláról kelljen a két kormánynak az együttműködésről szóló tárgyalásokat kezdenie.
Magyarországnak az lenne az érdeke, hogy Horvátországra erős stratégiai szövetségesként, erős stratégiai partnerként számíthasson.
A miniszter kifejtette, azért találkozott az ellenzéki HDZ elnökével, hogy amennyiben a jobboldal nyeri meg a jövő évi horvátországi parlamenti választásokat, akkor ne a nulláról kelljen a két kormánynak az együttműködésről szóló tárgyalásokat kezdenie.
A
tárcavezető kiemelte, hogy a magyar-horvát kétoldalú
együttműködésnek három nagyon fontos aspektusa van. Elsőként
az energiát említette. Ezen a téren Horvátország jelenleg nem
teljesíti sem kétoldalú alapon vállalt, sem európai uniós
kötelezettségeit - mondta, majd hozzátette: az a tény, hogy
Horvátország nem végzi el azt a beruházást, amellyel
kétirányúsítaná a horvát-magyar gázvezetékeket összekötő
interkonnektort, Magyarország energiabiztonságát is negatívan
befolyásolja.
A miniszter utalt rá, hogy egész Közép-Európa energiabiztonsága szempontjából kritikus fontosságú, hogy Krk szigetén megépüljön a cseppfolyósítottgáz-terminál (LNG), amihez Magyarország kész minden támogatást megadni. Szijjártó Péter úgy vélekedett, hogy az INA-Mol ügy jelenti a feszültségforrást a két ország közötti viszonyban. "Mi viszont azt szeretnénk, ha a két olajtársaság kapcsolata erőforrás lenne országaink együttműködésében" - mondta, majd hozzátette: a tárgyalások azonban nem úgy állnak, hogy rövid távon megoldás lehetne találni, ezért a hosszú távra kell készülni.
A miniszter utalt rá, hogy egész Közép-Európa energiabiztonsága szempontjából kritikus fontosságú, hogy Krk szigetén megépüljön a cseppfolyósítottgáz-terminál (LNG), amihez Magyarország kész minden támogatást megadni. Szijjártó Péter úgy vélekedett, hogy az INA-Mol ügy jelenti a feszültségforrást a két ország közötti viszonyban. "Mi viszont azt szeretnénk, ha a két olajtársaság kapcsolata erőforrás lenne országaink együttműködésében" - mondta, majd hozzátette: a tárgyalások azonban nem úgy állnak, hogy rövid távon megoldás lehetne találni, ezért a hosszú távra kell készülni.
kapcsán
komoly korrupciós vádak fogalmazódtak meg - bírósági döntés
is született az ügyben Ivo
Sanader korábbi miniszterelnök elítélésével.
Lázár elmondása szerint a horvát ügyészség állandó
célkeresztjében van a Molos Hernádi Zsolt, de a miniszter úgy
látja, a Mol-INA-ügy nem másról szól, mint hogy a "teljes
magyar gazdasági elitet diszkreditálják". Nem csak
Hernádit, hanem a Mol teljes vezérkarát be akarják vonni ugyanis
különböző büntetőeljárásokba. (A horvát olajcégben a Mol
kisebbségi, 50 százalékhoz közeli tulajdonnal rendelkezik,
viszont a cég irányítása a Mol kezében van. A horvát vádak
szerint a Mol korrupciós eszközökkel szerezte meg a horvát cég
feletti irányítást, ezért és politikai megfontolásból
próbálják visszaszerzi immár évek óta a INA feletti
irányítást.) Lázár szerint egy hosszú, elhúzódó konfliktus a
INA-ügy, amely kiváló alapot szolgáltat a magyarellenes
kijelentésekre - amire a közelgő horvát választásokon is
számítani lehet.
De
ez még mind semmi. Az elmaradt gázvezeték-építések sem csak úgy
történtek: a miniszter szerint nem véletlen, hogy csak
szlovák-magyar gázvezeték valósult meg. A román és horvát
vezeték építése mögött szerinte tudatos bojkott húzódik meg,
hogy így akadályozzák Magyarország biztonságos gázellátását.
(Erről a témáról Szijjártó Péter is beszélt Horvátországban
- lásd a keretes írást.) Lázár szerint ezzel szemben
kifejezetten jók a kormányközi kapcsolatok Szlovákiával és
Szerbiával.
Csak
a környező országok operatív helyzetének ismertetése után
került elő iszlám terrorizmus kérdése. Lázár szerint
egyértelműen növeli a biztonsági kockázatokat, hogy a Magyar
Honvédség is részt vesz az Iszlám Állam elleni katonai akcióban,
ám szerinte az ország nem engedheti meg magának, hogy ne
cselekedjen.
Brüsszel
sem a barátunk és romolhat a helyzet
Az
Információs Hivatal kiemelten foglalkozik az Európai Unió
Magyarországgal kapcsolatos tevékenységével - állítólag Lázár
személyes utasításra történik mindez. Szó nincs arról - hogy
az USA-hoz hasonlóan - szövetségeseink ellen kémkedjünk, ehhez
"a bátorságot méretünknél és felkészültségünknél
fogva nem vennénk magunknak" - fogalmazott a miniszter.
Ugyanakkor a magyar kormány az IH tevékenysége révén mindenképp
arra törekszik, hogy Magyarország megértse, az EU-ban a döntések
hogyan születnek meg. Lázár szerint ez kifejezetten pozitív
fejlemény, a környező országok - a miniszter Szlovákiát,
Romániát, Lengyelországot és Lengyelországot említette - azért
tudnak sikeresen lobbizni Brüsszelben, mert erős hírszerző
tevékenységet folytatnak az Európai Unió központjában
Brüsszel
Magyarország-ellenes tevékenységei közé sorolta a
39kötelezettségszegési eljárást (egy MTI-hír ugyanakkor 44
eljárásról szól),
s Lázár a bizottságban is elmondta azt a már máshol is
hangoztatott véleményét, hogy szerinte
egyes uniós eljárások mögött Magyarországgal szembeni gazdasági
lobbik állanak.
Lázár szerint erről "egyértelmű információk állnak
rendelkezésre". A miniszter a múlt heti kormányszóvivői
tájékoztatóján a dohány-, a gyógyszer- és az
élelmiszer-kiskereskedelem egyes multijai ellen fogalmazott meg
hasonló vádakat. Szerinte megdöbbentő lobbizás folyik annak
érdekében, hogy "enyhébb adótörvények vagy előnyösebb
gazdasági szabályok legyenek Magyarországon".
A
következő két-három évben miniszter a brüsszeli viszony
elmérgesedésre számít: jóval erősebbek lesznek a gazdasági
versenyjogi, a tiltott állami támogatásokkal kapcsolatos viták,
eljárások.
Futottak
még
Az
IH az elmúlt években újjáépítette a korábban jól működő
arab vonalát, viszont a nulláról kellett a török vonalat
létrehoznia. Törökország a bevándorlás, az ottani belpolitikai
és gazdasági viszonyok miatt (utóbbival talán a Gazprom-vezetékre
célozhatott Lázár) került IH feladatai közé. Sokat foglalkoznak
a volt szovjet tagállamokkal, ezek közül Belaruszt (ahol a Déli
Áramlat futhat) említette a miniszter. Azt is megjegyezte, hogy
Kína egyre erősebb - jó értelemben vett - gazdasági pozíciókat
épít a régióban, amivel a déli nyitás keretében a
hírszerzésnek is foglalkoznia kell.
Brutális módszerek, sovány eredmény
Guantánamói
fogoly lábbilincsben – 2007 óta tilos a kínzás FOTÓ:
EUROPRESS/GETTY IMAGES/JOHN MOORE
Világszerte megszigorították az amerikai képviseletek, a külföldön szolgáló amerikai katonák, bázisok védelmét azt követően, hogy a Fehér Ház, a külügyminisztérium és a kongresszusi illetékesek megállapodtak, nem halogatják tovább a mintegy 6300 oldalas jelentés összefoglaló részének közzétételét.
A
washingtoni kormányzat jelentős nemzetközi felháborodástól
tartott a jelentésből megismerhető, megdöbbentő, brutális
részletek miatt.
John
Kerry külügyminiszter még múlt pénteken is győzködte Dianne
Feinsteint, a hírszerzési bizottság leköszönő vezetőjét, hogy
álljon el szándékától, s halassza el a dokumentum nyilvánosságra
hozását, mivel az amerikai biztonsági érdekeket sért, életeket
sodorhat veszélybe.
Figyelmeztette
a bizottság tagjait a jelentés publikálásának veszélyeire James
R. Clapper hírszerzési igazgató is, ugyanakkor közölte, hogy
támogatja a történtek feltárását.
A
kaliforniai szenátorasszony 14 éve tagja a hírszerzési
bizottságnak, 2009 óta állt az élén, s megfogadta, mindenképpen
közzétesz a sokkoló jelentésből annyit, amennyit a Fehér Ház,
a Központi Hírszerző Ügynökség (CIA),illetve a különféle
biztonsági szolgálatok engedélyeztek.
Feinstein
a Los Angeles Times-nak adott interjújában hangsúlyozta, aki
elolvassa a jelentést, mindent megtesz azért, hogy a benne
foglaltak ne ismétlődhessenek meg.
A
kaliforniai szenátor januárban észak-karolinai republikánus
kollégájának, Richard M. Burrnek adja át a stafétabotot a
hírszerzési bizottság élén, amely tucatnyinál több ügynökséget
felügyel.
Feinstein
támogatta a NSA széleskörű lehallgatási programját, a célzott
dróntámadásokat, de úgy véli, a titkos börtönökben
történtekre nem volt szükség.
A
2015 januárig még demokrata többségű hírszerzési bizottság
idén márciusban megszavazta, hogy a több mint ötszáz oldalas
kivonatot elküldik a Fehér Háznak és a különféle
ügynökségeknek jóváhagyásra, azóta folyt a vita arról,
közzétehetők-e a CIA tevékenységére nézve súlyosan elítélő
megállapítások, nyilvánosságra hozzák-e és mikor a
dokumentumot.
A
kínzás határát súroló, fokozott keménységű vallatási
technikák alkalmazását még Bush elnök hivatali idejében,
2007-ben leállították.
Az
iraki Abu Graib börtönben készült sokkoló fotók nyomán
kirobbant botrány azonban nem felejtődött el.
Vitatott
vallatási technikák
A
fekete kitakarásokkal még mindig bőven teletűzdelt összefoglaló
több konkrét esetet ismertet részletesen.Abu Zubajda szaúdi
al-Kaida vezetőt 2002 márciusában fogták el Pakisztánban. Az
akkor 31 éves férfinek lőtt sebei voltak, kórházban kezelték.
Abu
Zubajda volt az első fogoly, akit fokozott keménységű kínzásnak
vetettek alá egy titkos CIA-börtönben, feltételezések szerint
Lengyelországban (az országneveket a jelentésben kitakarták).
Először
FBI-ügynökök hallgatták ki, Zubajda együttműködőnek
mutatkozott, beazonosította a 9/11-es terroristák kiképzőjét, a
külföldi al-Kaida műveletek felelősét, Hálid Sejk Mohammedet.
A
CIA úgy vélte, további érzékeny információkat tudhat, ezért
számos „technikát” vetettek be megtörésére: meztelenül
tartották 47 napig teljes elszigeteltségben, egy ablak nélküli,
„fehér” cellában, halogénlámpák fényében, hangos rockzene
mellett.
Koporsószerű
ládába zárták, deszkára kötözték és vízbefojtást
imitáltak, amíg hányni, görcsölni nem kezdett. Nem tudtak
további értékelhető információt kiszedni belőle, 2006
szeptembere óta a guantanamói börtöntáborban tartják fogva. Abd
al-Rahim al-Nasirit, a kelet-afrikai amerikai követségek elleni
1998-as, majd a USS Cole amerikai cirkáló elleni 2000-es
terrortámadások szaúdi kitervelőjét 2002-ben Dubaiban fogták
el, öt titkos CIA-börtönt is megjárt, többször megkínozták.
Fél
napokig tartották meztelenül, bekötött szemmel, csuklójánál és
bokájánál összebilincselve. Alvásmegvonást is alkalmaztak,
állnia kellett, felkötözött kézzel, bár egy orvos
figyelmeztetett, hogy kiugorhat a válla. Azzal fenyegették, hogy az
anyját szeme láttára erőszakolják meg.
Egy
belső CIA-jelentés szerint Nasiri „jól reagált” a vallatási
módszerekre. 2006 szeptemberében őt is Guanatanamóra
szállították, depresszióban szenved.Hálid Sejk Mohammed, a
legfontosabb al-Kaida fogoly, a 9/11-es terrortámadások kitervelője
és fő szervezője 2003 márciusában került fogságba
Afganisztánban.
A
Cobalt fedőnevű titkos börtönben tartották, Afganisztánban.
Megérkezésétől kezdve folyamatos nyomás alatt tartották,
meztelenre vetkőztették, megpofozták, gyomron verték, még
beöntést is kapott, orvosi indok nélkül. Összesen 183 alkalommal
vetették alá a vízbefojtásos vallatásnak.
Legelső
alkalommal 30 percig tartott a vízbefojtás szimulálása, tíz
perccel tovább, mint a vallatási technikákról kiadott belső
kézikönyv javasolja. Ha megnyomták a hasát, sugárban jött
szájából a víz, az orvosi jelentés szerint kis híján
megfulladt. 2003. március 24-én váratlanul átszállították a
guantánamói börtöntáborba, csak ott tett beismerő vallomást
9/11-es szerepéről.
Az
Obama-kormányzat hivatalba lépését követően bezáratta a titkos
CIA-börtönöket, megtiltotta a kínzás határán mozgó
vallatásokat, de ezeket – figyelmeztetnek a demokrata honatyák –
egy következő elnök egy tollvonással módosíthatja, mivel nem
iktatták törvénybe.
Már
idén márciusban kiderült – a Washington Post ugyanis előzetesen
betekintést nyert a dokumentumba –, hogy a jelentés arra a
megállapításra jut: a CIA évekig félrevezette a kormányzatot és
a közvéleményt vallatási módszereit illetően.
Titkolta,
hogy milyen brutális technikákat alkalmaztak, túlértékelte e
módszerek eredményességét, s azt állította, kulcsfontosságú
információkhoz jutottak a ma már egyértelműen kínvallatásnak
minősített módszereikkel.
Valójában
számos értékes hírszerzési információt a foglyok még azt
megelőzően elárultak, hogy vízbefolytásos technikával vagy más
módon további részeteket próbáltak belőlük kicsikarni.
A
CIA ugyanakkor azt állítja, a jelentés elfogult, annál is inkább,
mivel egy részét a konkurrens ügynökség, az FBI egy volt ügynöke
írta, aki maga is vezetett kihallgatásokat.
A
titkos CIA-börtönök és vallatási technikák ügyében kezdett
vizsgálat eredetileg kétpárti részvétellel indult, de a
republikánus szenátorok rövid idő elteltével kivonták magukat a
munkából.
A
hírszerző ügynökség azzal védekezik, hogy három al-Kaida
vezető – Hálid Sejk Mohammed, Ammal al-Balucsi és Hasszán Ghul
– vallatása nyomán kulcsfontosságú információkhoz jutottak, s
a vallatások során szerzett értesülések segítségével sikerült
a terrorszervezet rejtőzködő első emberének, Oszama bin-Ladennek
a nyomára bukkanni.
Az
elkészült jelentés a 2002-2007 között történteket dolgozta
fel, több mint ötéves munkával, 40 milliós költséggel. Mintegy
6,3 millió dokumentumot, kihallgatási jegyzőkönyvet, egyéb
feljegyzést tanulmányoztak át.
A
jelentés első alkalommal nevezi meg azt a 119 terrorizmussal
gyanúsított személyt, akiket a titkos CIA-börtönökben tartottak
fogva, s mintegy harmadukat vetették alá a „fokozott keménységű”
vallatási módszereknek.
Feinstein
a dokumentumot bemutatva a szenátus előtt felidézte a 2001.
szeptember 11-i terrortámadás tragédiáját, s a sokkot követő
közhangulatot. Hangsúlyozta, hogy a jelentés célja korántsem a
CIA munkájának általános elítélése.
A
kaliforniai szenátor ugyanakkor rámutatott, a hírszerző ügynökség
hátráltatta a bizottság vizsgálódását, s legalább három
alkalommal behatolt a számítógépeikbe, és módosította a
dokumentumaikat. Válaszjelentésében a hírszerző ügynökség
kitart amellett, hogy a módszereik törvényesek, hatékonyak,
eredményesek voltak.
Barack
Obama amerikai elnök az NBC-nek adott interjújában hangsúlyozta:
„A jelentés megerősítette véleményemet, hogy ezek a kíméletlen
módszerek összeegyeztethetetlenek nemzetünk alapértékeivel, nem
segítik elő a terrorizmusellenes harcot, s nem szolgálják
nemzetbiztonsági érdekeinket”.
A
demokrata elnök szerint az előző adminisztráció kapkodva,
koordinálatlanul, s a felelősségeket nem tisztázva állította
fel a 9/11-es traumát követően a programot, nem számolva annak
következményeivel.
Az
elnök a jelentést kommentáló közleményében hangsúlyozta:
„Ezek a vallatási technikák nagy mértékben rontották az
Egyesült Államok nemzetközi megítélését és megnehezítették
az amerikai érdekek képviseletét szövetségeseinkkel és
partnereinkkel. Elnökként ezért továbbra is mindent meg fogok
tenni, hogy soha többé ne alkalmazhassuk ezeket a módszereket.”
Az
ENSZ és emberi jogi csoportok sürgetik, hogy állítsák bíróság
elé a vitatott vallatásokban részt vett kormányhivatalnokokat, az
Obama-kormányzat azonban már jelezte, hogy ilyen vizsgálat nem
lesz.
A
szenátusi jelentésből kitakarták a neveket, csak a
Bush-kormányzat néhány magas rangú illetékesét említik név
szerint. A dokumentumból kiderül, hogy magas szinten engedélyezték
a durva kihallgatási módszerek bevetését, s azok némelyike
túllépte a határt.
Az
Egyesült Államok részese a kínzást tiltó nemzetközi
egyezménynek, amely tiltja, hogy „fizikai károsodást”
okozzanak a kihallgatott személyeknek.
A
CIA-ügynöknek ugyanakkor a „cég” ügyvédei szabták meg, hogy
meddig mehetnek el, hol húzódik a „törvényesség” határa. A
jelentés szembesíti az ügynökség vezetőit nyilvános
nyilatkozataik és a tények ellentmondásával, ugyanakkor nem
tartalmaz javaslatot felelősségre vonásra.
A
jelentés fő megállapításai
- A
terrorelhárítás 20 sikertörténetének egyike sem köthető a
vitatott vallatási módszerekkel szerzett információkhoz-
A
CIA félrevezette az elnököt, a kongresszust, a közvéleményt
- A
119 terroristagyanús személy közül legalább 26-ot indokolatlanul
tartottak fogva
- A
vallatási módszerek jóval durvábbak voltak, mint ahogy a
nyilvánosságnak beszámoltak róla
-
az alvásmegvonás során akár 180 óra hosszat is állva, vagy
kényelmetlen pozícióban ébren tartották a foglyokat- egy foglyot
órákon keresztül koporsószerű ládába zártak
- A
vízbefojtást szimuláló vallatás hányást, görcsöket váltott
ki- egyes foglyokat jeges vízfürdőnek vetették alá
- A
titkos CIA-börtönök némelyikében rendkívül rossz körülmények
uralkodtak, az eljárásokat kezdetben egyáltalán nem
dokumentálták, később is hiányosak az információk- A CIA csak
nagyon ritkán büntette a túlkapásokat elkövető ügynököket,
börtönszemélyzetet, nem vették figyelembe a belső kritikákat
- A
CIA 2002 elejétől kezdve kereste a jogi kiskapukat, hogy a fizikai
károsodást okozó, törvény által tiltott kínzás módszerét
mégis bevethessék
- A
program több mint 300 millió dollárba került, a személyi
kiadásokat leszámítva- George W. Bush elnököt csak 2006
áprilisában tájékoztatta George Tenet, akkori CIA-főnök a
fokozott keménységű vallatási módszerekről, 2007 novemberében
használták utoljára a vitatott módszereket, 2008 áprilisától
már nem voltak foglyok CIA-őrizetben
Elekes
Éva
Beöntéssel vallatott a CIA
Nagyon
kegyetlen módszerekkel vallatta a CIA a 2001. szeptember 11-i
terrortámadásokat követő években az al-Kaida feltételezett
tagjait – ez derült ki a szenátus hírszerzési bizottság
jelentéséből. Beöntést, jeges fürdőt, sőt több hetes
alvásmegvonást is alkalmaztak a hírszerző ügynökség emberei
ifjabb Bush elnöksége alatt. Barack Obama elítélte a
történteket.
Az
amerikai Központ Hírszerző Ügynökség az általa elismertnél
„sokkal kegyetlenebb” módszereket alkalmazott al-Kaida
feltételezett tagjaival szemben a „fokozott vallatások során”,
erről félrevezette a kormányzatot és a kongresszust, a kínzás
ráadásul nem volt hatékony információszerzési eszköz -
állapítja meg az amerikai szenátus hírszerzési bizottságának
jelentése.
Brutális módszerek
A
jelentés szerint több hetes alvásmegvonással, pofozással, falhoz
láncolással, szűk helyre való bezárással, alsó beöntéssel,
jeges fürdővel, halállal való fenyegetéssel és három személy
esetében pedig a vízbe fojtás imitálásával vallatta foglyait a
Központ Hírszerző Ügynökség ifjabb Bush elnöksége alatt.
Hálid Sejk Mohamedet, a 2001. szeptember 11-i terrortámadások
állítólagos kitervelőjét összesen 183-szor vallatták vízbe
fojtásos módszerrel.
Waterboarding
A
vízbe fojtást imitáló eljárás alkalmazását már 2003-ban
leállították, de a többi kényszervallatási módszert csak
Barack Obama 2009-ben történt hivatalba lépését követően
szűntették meg. A CIA 2005-ben megsemmisítette a kínvallatásokról
készült videofelvételeket.
Brutális
módszereket alkalmaztakFORRÁS:
AFP/MICHAEL V. MAY
A
foglyok közül többeknél pszichikai bántalmak jelentkeztek.
A foglyokat megkínozták
Dianne
Feinstein, a bizottság elnöke közölte: „A
fogalom bármely mindennapi értelmezése szerint a CIA foglyait
megkínozták”
Dianne
Feinstein szerint nem kell szépíteni a történteketFORRÁS:
AFP/SAUL LOEB
A
CIA titkos börtöneiben legalább 119 személyt tartottak fogva,
akiknek mintegy harmadát vetették alá a vitatott vallatási
módszereknek. Ezek az első jelentések szerint legalább egy
emberéletet követeltek. A vallatást végrehajtói 80 százalékban
szerződéses alkalmazottak voltak. A jelentésből kiderül az is,
hogy a CIA több
fogolynak is a nyomát vesztette és hogy közülük többeket
tévedésből fogtak el.
Obama elítélte
A
dokumentum a CIA 6 millió iratára támaszkodó, 6700 oldalas
szenátusi jelentésnek mintegy félezer oldalas kivonata.
A beismertnél is durvábban vallatott a CIAFORRÁS: AFP/KARIM SAHIB
George
W. Bush elnök 2002-ben titkos határozatban hagyta jóvá
a CIA eljárását. 2006-ban kapott először jelentést.
Annak az évnek szeptemberében elrendelte a titkos börtönök
bezárását és a foglyoknak a guantánamói fogolytáborokba
történő szállítását.
Barack Obama elítéli a történteketFORRÁS: AFP/BRENDAN SMIALOWSKI
Barack
Obama amerikai elnök elítélte „az amerikai értékekkel
ellentétes” módszerek alkalmazását. Szerinte nem
szolgálták sem a szélesebb értelemben vett terrorelhárítási
erőfeszítéseket, sem az amerikai nemzetbiztonsági érdekeket.
Obama közölte azt is, hogy az eljárás már a múlté, és
elnökként meg fogja akadályozni az ahhoz való visszatérést.
A CIA szerint több ezer amerikait mentettek meg
John
Brennan, a CIA jelenlegi igazgatója elismerte, hogy a
titkos fogva tartások és a vallatások során követtek el hibákat,
de vitatta a jelentésnek azt a megállapítását, miszerint a
program ne lett volna hatékony, és azt állította, hogy annak
segítségével merényleteket sikerült megakadályozni. Ez utóbbi
állításával ellentmondott a vizsgálat megállapításainak.
A CIA állítja, módszereik hatékonyak voltakFORRÁS: AFP/MLADEN ANTONOV
Volt CIA-vezetők
és szenátusi republikánusok szerint a jelentés csak mazsolázott
a bizonyítékok között, azzal a céllal, hogy egy előre
elhatározott következtetésre jusson. George Tenet
volt CIA-igazgató azt állította, hogy az eljárás al-Kaida
vezetők elfogásához vezetett és több ezer amerikai életét
mentette meg.
Előrébb állították a Végítélet Óráját
Előrébb
állította a végítélet képzeletbeli óráját tudósok egy
nemzetközi csoportja, a mutató az óta nem állt ennyire közel,
mindössze két percre az éjféltől, hogy a hidegháború a
tetőfokára hágott. A szakértők a politikusoknak a nukleáris
háború veszélyére adott elégtelen válaszával indokolták a
lépést csütörtöki washingtoni bejelentésükben.
Sorozatban
az idei volt a második év Donald Trump amerikai elnökké
választása, 2016 óta, hogy a tudósok előrébb állították a
Végítélet Óráját. Tavaly három percről két és fél percre
közelítették a mutatót, most ezen faragtak még 30 másodpercet.
Aggasztó a helyzet
Egyszer
már állt két percre a mutató éjféltől 1953-ban (egy szovjet
hidrogénbombateszt miatt). A mostani "óraállítást" a
"nukleáris holokauszt" észak-koreai atomprogram miatti
megnövekedett veszélye, a feszült orosz-amerikai kapcsolat, a
dél-kínai-tengeri viszályok és egyéb, például az
éghajlat-változással kapcsolatos tényezők indokolták a Bulletin
of the Atomic Scientists folyóirat szerint.
Atombomba
gombafelhője. Közel a végítélet?FORRÁS:
LOS ALAMOS LABORATORY
Kiemelték
a diplomácia erodálását a Trump-elnökség alatt. Szerintük a
nemzetközi diplomácia gúnyolódássá silányult, ami csak tovább
ront a biztonsági helyzeten. Kiszámíthatatlannak tartják, hogy az
Egyesült Államok miként gondolkodik a jövőről és nukleáris
arzenáljának sorsáról. Aggasztónak tartják Pakisztán, India és
Kína elkötelezettségét a nukleáris fegyverkezés mellett.
Az atombomba kifejlesztői találták ki
A
Végítélet Órája nevű képzeletbeli szerkezetet 1947-ben
találták ki azok a Manhattan Projektben résztvevő tudósok, akik
tökéletesen tisztában voltak az általuk fejlesztett atombomba
jelentette fenyegetéssel. Úgy érezték, ha kitör egy esetleges
nukleáris háború, azért ők is felelősek lesznek.
Figyelmeztetésképp kitaláltak egy órát, ami megmutatja, milyen
közel van az emberiség egy esetleges globális katasztrófához. Az
óra pozícióját 23 óra 53 percre állították be.
A
Végítélet Órája 1953-ban állt utoljára ilyen közel
éjfélhezFORRÁS:
ORIGO
A
szimbolikus mutató – melynek állásáról évente dönt a
folyóirat mögött álló tudományos testület - pozíciója az
elmúlt 70 évben összesen 22 percet változott.
1953-ban
állt legközelebb az éjfélhez (23 óra 58 perc), amikor a
Szovjetunió egy hidrogénbombát tesztelt. A legtávolabb 1991-ben,
a hidegháború végén jártunk a globális katasztrófától, ekkor
17 perc volt éjfélig.
Vallatási módszerek a CIA eszköztárából
2014. december 11
WASHINGTON |
Az amerikai igazságügyi minisztérium 2005. május 30-án
kiadott memoranduma 13 olyan "fokozott vallatási módszert"
nevezett meg, amelyet a Központi Hírszerző Ügynökség (CIA) az
al-Kaida terrorhálózat elfogott vélt vagy valós tagjai ellen
alkalmazott. A 2001. szeptember 11-i egyesült államokbeli
terrortámadások után, a Bush-kormány alatt alkalmazott
technikákat a szenátus hírszerzési bizottsága tárta fel kedden
közzétett jelentésében.
(Illusztrációs SXC.hu-felvétel)
A
bizottság szerint az alább felsorolt módszerek hatástalannak
bizonyultak arra, hogy a hírszerzés a terrorelhárítás
szempontjából valóban hasznos értesülésekhez jussanak. Ezt a
CIA több volt és jelenlegi vezetője cáfolta.
1. A hasfal csapkodása: a vallató mintegy 30 centiméterre állt
a gyanúsítottól és összeszorított, egyenes ujjakkal, kézfejének
külső felével ütögette a fogvatartott hasát. Az Amerikai
Polgári Szabadságjogok Szövetsége (ACLU) által 2009-ben
megszerzett kormányzati irat szerint a cél a fogvatartott
megfélemlítése, kétségbe ejtése, megfenyítése vagy megsértése
volt.2. A fogoly megragadása: a vallató a gallérjánál fogva megragadta a fogvatartottat és közel húzta magához. A módszert Abu Zubajda szaúdi al-Kaida-vezér esetében is alkalmazták, mint azt John Rizzo, a CIA volt ügyvezető fő jogtanácsosa leírta nemrég megjelent könyvében. Zubajdát, aki fél szemét elvesztette a fogságban, egyfajta "kísérleti nyúlként" használta a CIA, több kényszervallatási eljárást is kipróbált rajta.
3. Bezárás szűk helyre: a vallató 18 órára is olyan dobozba kényszerítette a fogvatartottat, amelyben csak állni lehetett, vagy két órára olyanba ültethette, amelyben csak összekuporodhatott. Rizzo szerint a vallató egy "ártalmatlan" rovart is beereszthetett a dobozba. A bogaraktól undorodó Zubajdánál e módszert sem hagyták ki.
4. Az étrend manipulálása: ennek lényege a szilárd élelmiszerekről a folyadékra való váltás. 2002 augusztusában Zubajdát arra kényszerítették, hogy Ensure tápitalon és vízen éljen.
5. Az arc megragadása: a vallató a fogvatartott arcát úgy fogta két oldalról, hogy az ne tudja megmozdítani a fejét, miközben az ujjait - mint Rizzo leírta - eltartotta az alany szemétől.
6. Pofonütés: a fogvatartott arcát pofozták széttárt ujjakkal az áll és a fülcimpák között. Zubajdát ezzel ábrándították ki abból a reményéből, hogy nem fogják fizikailag bántalmazni.
7. Meztelenség. Volt olyan fogvatartott, akinek többször és huzamosabb ideig kellett meztelenül álldogálnia.
8. Kényelmetlen testhelyzetek: a cél az volt az ACLU által beszerzett egyik hivatalos irat szerint, hogy huzamos izom-igénybevétellel kellemetlenséget okozzanak. Rizzo szerint Zubajdát például arra kényszerítették, hogy kinyújtott lábbal a földön ülve emelje a karját a feje fölé, vagy a testét 45 fokos szögben hátradöntve térdepeljen.
9. Alvásmegvonás: a fogvatartottat akár 180 órán (hét és fél napon) át ébren tartották, gyakran állva vagy kényelmetlen testhelyzetben a szenátus szerint. Előfordult, hogy a fogvatartottak kezét összebilincselték a fejük felett. Legalább öt fogvatartottnak "zavaró hallucinációi" voltak e technika alkalmazása során.
10. Falhoz állítás: a fogvatartottat arra kényszerítették, hogy mintegy 120 centiméterre a fallal szemben állva, a karját kinyújtva az ujjaival érintse meg azt, és huzamosabb ideig maradjon ebben a testhelyzetben.
11. Falhoz verés: a fogvatartottat a falhoz verték. A szenátus szerint Zubajdát egy alkalommal betonfalhoz csapkodták. Az al-Kaida egy másik vezetőjét, Hálid Sejk Mohamedet "intenzív vallatásnak és a falazásnak" vetették alá. Miután nem mondott semmi újat, vízbe fojtás szimulálásához folyamodtak nála. A CIA szerint egy óra múlva közölte, hogy "hajlandó beszélni".
12. Vízbe fojtás imitálása (waterboarding): a deszkához vagy padhoz rögzített fogvatartott arcára vizet öntöttek, vízbefojtást szimulálva. A szenátusi jelentés szerint a technika mellkasi és végtag-görcsöt okozott, valamint öklendezést váltott ki. Abu Zubajda egy ízben már "egyáltalán nem reagált" a külvilágra, "a nyitott, teli szájából buborékok törtek fel". Hálid Sejk Mohamedet, akit összesen 183 alkalommal vallattak így, 2003. március 12. délutánja és március 13. reggele között 65-ször vetették alá az eljárásának.
13. Vízbe mártás: a meztelen foglyokat vízhatlan ponyvára fektették, majd azt felhúzva egyfajta fürdőkádat alakítottak ki, és hideg vizet folyattak rájuk. Megbilincselt, meztelen, alvásmegvonással büntetett rabokat időről időre tömlőből locsoltak.
A hivatalosan engedélyezett módszerek mellett a vallatók a saját szakállukra is alkalmaztak pszichikai vagy fizikai nyomásgyakorlási technikákat. Egy CIA-alkalmazott például orosz rulettet játszatott egy fogollyal, egy másik pedig pisztollyal és villanyfúróval fenyegetett meg egy gyanúsítottat.
Több esetben hangzott el szexuális erőszakkal való fenyegetés. Egy rabnak kilátásba helyezték, hogy seprőnyéllel fogják megerőszakolni, egy másiknak azt mondták, az anyját fogják megbecsteleníteni. A családtagok életveszélyes fenyegetése más esetekben is elhangzott.
Legalább öt fogvatartott esetében találtak bizonyítékot arra, hogy orvosi szempontból indokolatlanul alsó beöntésnek vagy rektális táplálásnak vetették őket alá. A szenátusi jelentés szerint a CIA titkos börtöneiben legalább 119 embert tartottak fogva (korábban a kémszervezet 98 foglyot ismert el), akik közül 39-et vallattak vitatott módszerekkel. A vallatás legalább egy emberéletet követelt: a leláncolt Gul Rahman kihűlt. 26 foglyot indokolatlanul tartottak fogva.
A dokumentumból kiderült, hogy a vallatási módszerek konkrét végrehajtói túlnyomórészt orvosi kérdésekben járatlan, szerződéses alkalmazottak voltak. Az eljárásokat két külső pszichológus dolgozta ki, akiknek cégei 80 millió dollárt számláztak a kormánynak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése