Zseniális
festmény került elő a zsidó rituális gyilkosságról - akár
Munkácsy alkotása is lehet
"Kalandregénybe
illő történet bomlott ki előttünk, amikor utánajártunk egy
amerikai forrásból érkező hírnek: Munkácsy Mihály, a festő,
akinek legalább egy képét minden magyar ismeri, készített egy
botrányos művet is. A monumentális méretű, és amúgy mesteri
munka az európai kultúra egyik legsötétebb babonáját idézi
teljes komolysággal: zsidók ölnek ártatlan lányt rituális
okból" - adja hírül borzongva az Index. A festmény
tulajdonosa mindent megtesz, hogy homályban maradjon, de a lapnak
sikerült fényképet szereznie a műről, és beszéltek a festmény
eredetét kutató szakértőkkel is. "Ha igazak egy rejtélyes
műgyűjtő állításai, akkor át kell értékelni az egyik
kikezdhetetlennek ismert magyar kulturális idol, Munkácsy Mihály
életművét" - írják a továbbiakban, aki ugyanis az igazat
le meri írni vagy meg meri festeni róluk, annak feltétlenül "át
kell értékelni az életművét". De persze ami egy zsindexes
szerint szörnyűséges antiszemétizmus, arra egy egészséges
világlátással rendelkező magyar ember csak büszke lehet.
Munkácsyra pedig - már ha valóban az ő festménye - az
eddigieknél is jobban fel kell néznünk. A monumentális vallási
festményeiről, magyar történelmi tablóiról, vagy édesbús népi
életképeiről ismert művész ugyanis a metéltek által
szerkesztett laphoz eljuttatott dokumentumok szerint festett egy
eddig nem ismert, zseniális képet is. "A festmény nem is
burkoltan antiszemita kiáltvány, amely témájában és
megjelenítési módjában a legalávalóbb babonákat és sötét
eszméket idézi meg. Olyasmiket, amelyeknek egyébként reneszánsza
volt Munkácsy fénykorában, nemcsak Magyarországon, de Európában
is" - sopánkodnak a Index lúdtalpasai. A festmény üzenetének
értelmezéséhez sem esztétikai, sem művészettörténeti, sem
történelmi háttérismeret nem szükséges. Élveteg és gonosz
tekintetű zsidók feszítenek ki egy védtelen, ruhátlan lányt. Az
áldozat hasán, kezein folyik a vér, egy szenvtelen zsidó edényt
tart, vélhetően a vér összegyűjtéséhez, miközben a háttérben
egymás fülébe suttognak a szertartás további résztvevői. Az
alélt lány kiszolgáltatottan hever, a zsidók orra kampós, az
egyik szája véres, két öregember kigúvadt szemmel mered a lány
ágyékára, miközben a főzsidó késsel közelít. A festmény
kifejező, drámai, bravúrosan alkalmazza az akadémizmus minden
stílusjegyét. Éppen azokat az erényeket mutatja fel, amelyek
révén Munkácsy a hírnevét köszönheti. A hatást szintén egy
Munkácsyra jellemző elem fokozza, a méret: a megrázó jelenet
négy méterszer két és fél méteren mutatja be a talmudista
eltérő kultúrát. Kétségek és bizonyítékok A dolog viszont
sajnos nem ennyire egyszerű. Az alkotáson nincs egyértelmű
aláírás, a vélhetően külföldön élő tulajdonos nem áll a
nyilvánosság elé, a kép eredete bizonytalan, nyomát pedig az
életműben sem találni. A képpel két éve foglalkozó amerikai és
magyar szakemberek azonban állítják, hogy a közvetett
bizonyítékok egyértelművé teszik az alkotó kilétét. Dr.
Jeffrey Taylor művészettörténész és Végvári Zsófia, a
Komplex Festményvizsgálati Labor vezetője így érvelnek: a
stílusjegyek megfeleltethetők Munkácsy fő korszakának
festményeiről ismerteknek. A műszeres vizsgálatok a festmény
keletkezését 1882 és 1887 közé teszik, arra az időre, amelyben
az Európát felkavaró és megosztó két antiszemita per zajlott: a
tiszaeszlári gyilkosság (1882-1883), és kicsit később a
franciaországi Dreyfus-per (1894-1906). Az 1914-es nemzetközi
sajtóban nyoma van egy Munkácsynak tulajdonított, Vérvád (Crime
rituel) című képnek, igaz, a festő özvegye tagadta a kép
létezését. A lap megszólaltatta volna a tulajdonost is, aki
azonban olyannyira védte inkognitóját, hogy még szakértőivel is
csak közvetítőkön keresztül tartja a kapcsolatot. Annyit tudtak
meg, hogy a közvetítő amerikai, a tulajdonos pedig vélhetően nem
magyar származású. Forrásaik a képet 2012-ben egy londoni
műtárgyszállító cég udvarán vizsgálhatták meg. A festményt
rossz minőségű keretre feszítve találták, a vásznon a
szakszerűtlen tárolás jeleivel. A Vérvád ennek ellenére olyan
erős hatást tett rájuk, hogy mindketten állítják, eredeti
Munkácsy került elő. A tiszaeszlári gyilkosság és a titkos
festmény A kutatók vaskos dokumentumokat állítottak össze a kép
keletkezésének körülményeiről, ami meglepő lehet annak
fényében, hogy az utókornak egyetlen konkrét bizonyíték sem áll
a rendelkezésére. Rengeteg olyan adat létezik ugyanakkor, amelyek
alapján könnyen elképzelhető, hogy a kép alkotója lehet akár
Munkácsy Mihály is. A zsidó rituális gyilkosságok, melyekről
akkor még nem volt tilos beszélni, az akkor még nem büntetett,
antiszemitizmusnak nevezett nemzeti önvédelem, a zsidók által
elkövetett égbekiáltó bűnök a napi közbeszéd részét
képezték abban az időben, amely Munkácsy fő korszakának számít.
„A kép témája és a feltételezett keletkezési idő egybeesik a
tiszaeszlári vérvád 1883-as dátumával. A korabeli világsajtó
is tudósított a Tiszaeszláron történtekről, így feltehető,
hogy Munkácsy a korabeli újságokból értesült a faluban
történtekről. Munkácsyt mélyen érintették a társadalmi
események, különös érzékenységgel reagált a társadalom
bizonyos rétegeinek helyzetére” – írta a lap kérdésére a
művel foglalkozó szakértő, Végvári Zsófia. Felvetették, hogy
miként készülhetett el egy ilyen monumentális kép úgy, hogy a
műnek és keletkezésének sincsenek nyomai a szakirodalomban és a
leírásokban. Végvári elmondta, hogy a festékbe ragadva
textilszálakat találtak, amelyből arra következtettek, a művész
titokban dolgozott a felkavarónak számító témán, a készülő
festményt pedig munka után letakarhatta. Folyamatosan kerülnek elő
eddig ismeretlen művei Bár Munkácsy élete jól dokumentáltnak
számít, még az utóbbi években is kerültek elő ismeretlen
munkái. A festőnek tömegével voltak külföldi megrendelői is,
és műkereskedője, Charles Sedelmeyer a mai sztármenedzserek
módszereivel dolgozva képeit gyakran már a festőállványról
eladta. Jeff Taylor művészettörténész szerint a Vérvád
megrendelője a jelek alapján orosz volt. A titokzatos tulajdonostól
származik az információ, hogy a kép Oroszországon át került
Finnországba, majd 1917-ben Amerikába. Az orosz szál, Munkácsy
neve és a Vérvád című kép együtt is megjelenik a
szakirodalomban, igaz, negatív előjellel. Mégis ez a Munkácsyhoz
köthető legerősebb bizonyíték: az American Jewish Year Book
1913-1914-es évek zsidókat érintő eseményei közt említ egy
cikket, amelyben Munkácsy özvegye azt állítja, nem igaz a Novoje
Vremja című lap állítása, hogy korábban Munkácsy Mihály
festett egy Vérvád című képet. A Kijevszkaja Miszl pedig arról
ír, hogy a képet egy gyenge festő készítette azért, hogy a
megrendelő gazdag zsidókat zsarolhasson meg. Munkácsy és a Vérvád
feltűnik egy francia újság, a Le Croix 1914-es számában is,
igaz, itt is csak úgy, hogy Munkácsyné cáfolja, hogy azt férje
festette volna. A kutatók vélhetően a nem zörög a haraszt elve
alapján gyanakodnak orosz megrendelőre, aki szerintük akár a cár
is lehetett. Bár direkt bizonyíték erre sincs, de ismert, hogy
III. Sándor udvari festője Zichy Mihály volt, aki személyes
kapcsolatban állt Munkácsyval, és az elmélet szerint ő
továbbíthatta a megbízást kollégájának. Az egyszerre
túlfűtötten erotikus és felzaklatóan erőszakos kép valóban
nem lett volna idegen a cár ízlésétől, Zichy maga is készített
számára pornográf rajzokat, miközben az antiszemitizmus is igen
kedvelt nézet volt az országban. Végvári Zsófia elmélete
szerint a kép lehetett a szakítás oka Munkácsy és sikeres
műkereskedője közt. A zsidó származású Sedelmeyer a
feltételezés szerint tudomást szerezhetett a számára felháborító
képről, és ezért rúgta fel a gyümölcsöző üzleti
kapcsolatot. Pilátus és a zsidók Végvári Zsófia esztétikai,
stilisztikai alapon is megfeleltetéseket talált a kor
Munkácsy-képei és a Vérvád közt. „Munkácsy az 1880-as évek
közepén – amikorra a festmény keletkezési ideje tehető
stíluskritikai alapon – már túl volt a Krisztus Pilátus előtt
és a Golgota című kompozíción. A festmény kimondhatatlan sikert
hozott Munkácsynak, festménye elé zarándokolt Európa, és pár
évvel később az Amerikai Egyesült Államok. Festői stílusa
ekkorra kiforrott, alakjai kifejező ereje és a festményeinek
kompozíciója rembrandti párhuzamokat ér el. A Vérvád című
festmény figurái ismerősek a Krisztus Pilátus előtt című
festményről. Kompozíciója tökéletesen szerkesztett, a
horizontális elrendezés balladaszerűen meséli el az eseményeket.
A Krisztus-kép alakjai új történetben élednek újjá, az öreg
és a fiatal zsidó arca vagy a tömegben szereplő alakok jól
illettek a Vérvád témájának megjelenítéséhez.” Végvári az
adott képen konkrét párhuzamokat is húz a Krisztus Pilátus előtt
című kép és a Vérvád egyes szereplői közt. Ezzel magyarázza
azt is, hogy nem kerültek elő a Vérvádat megelőlegező vázlatok.
A szakértő úgy véli, ezek elkészültek a korábbi nagy képekhez,
és az alakokat innen már csak át kellett emelni. Bár a színpadias
kompozíció, a drámai fények és beállítások valóban
döbbenetes hasonlóságot mutatnak Munkácsyval, Molnos Péter
művészettörténész szerint ezek olyan jegyek, amelyek inkább az
akadémista stílusra jellemzők, nem csak Munkácsyra. „Klasszikus
historizáló kompozícióval van dolgunk” – mondta. Molnos
szerint a képet láthatóan tanult, jó technikai tudással
rendelkező festő készítette. A stílusjegyekre térve úgy
folytatta: „A kezek kialakításánál felfedezhetők olyan
megoldások, amelyek analógok Munkácsyval. Valószínűbb azonban,
hogy akkoriban ez volt a divat. Ez a fajta kvázi hiperrealista
megközelítés, a megfestés blikkfangjaival összességében nem
jellemző Munkácsyra.” Molnos meglátása szerint nem is Zichy
Mihály-képről van szó. Megkérdőjelezi a magyar szálat a képen
kibomló történet is, amelyen nem a tiszaeszlári eset jellemző
motívumai tűnnek fel. Míg a vérvádnál az áldozat, akit a
zsidók meggyilkoltak, 14 éves volt, a festmény nőalakja érett
nő. Gömbölyű hasa miatt a főszereplő talán várandós is. A
vérvád esetében nem kerültek elő olyan motívumok, amelyek a
képen hangsúlyosak: a kézbe szúrt szögek inkább Jézus
megfeszítését idézik. (Igaz, művészettörténészek szerint ez
a momentum a téma elemelt, szimbolikus megközelítéséből is
eredhet.) Molnos úgy vélte, a festmény talán egy Európában
kevéssé ismert, jó kezű orosz festő munkája. Horgony és M A
képet tudományos vizsgálatoknak is alávetették. Végvári
elmondta, hogy a kutatók szerencséjére ebben az időben intenzíven
fejlődtek a kémiai kutatások, és ennek eredményeképpen néhány
évenként jelentek meg új festékek. Az összetevők
beazonosításával könnyen megmondható, hogy melyik évben készült
az adott festmény. Festékanalízisük szerint a kép 1882 és 1887
közt készült. A kép infravörös vizsgálatánál felfedeztek egy
M betűt a vászon jobb alsó sarkában, amely a sötétedő festékek
és a felület szennyeződése miatt halványodott el. A szignó
mellett egy horgonyformát is találtak, amelyet a cár jelképeként
magyaráztak. A titokzatos tulajdonos A történet összességében
meggyőző, de a kritikusan közelítve hozzá az is nyilvánvaló:
nehezen eldönthető, hogy a bizonyítékok támasztják alá a
Munkácsy-teóriát, vagy a tények gravitálnak a nagy vonzóerővel
bíró névhez. Annyit le kell szögezni, hogy a legjobb műbírálat
is csak valószínűsít: tévedések a nagy múzeumoknál, elismert
szakértőknél és jól dokumentált életműveknél is
előfordulnak. A nyomozásban segítene, ha végigkövethetnénk a
festmény útját, ennek azonban akadálya, hogy a tulajdonos nem
kíván előlépni a homályból. A szakértők annyit mondtak el,
hogy a célja egyértelműen a kép értékesítése. Vélekedésük
szerint nem magyar vagy magyar származású emberről van szó,
mivel olyan alapvető információkat is kért tőlük, amivel egy
magyar rendelkezne. Jól értesültségre vall ugyanakkor, hogy a
titokzatos tulaj éppen akkor döntött az eladásról, amikor
Magyarországon a parlamenttől a közbeszédig ismét előkerült az
antiszemitizmus az egyre pofátlanabb zsidó nyomulás következtében.
Ilyen körülmények közt pedig talán már nem habozna egy, a
témával szimpatizáló, tőkeerős vásárlójelölt. Bár az ár
akár 3-400 millió forint is lehet, a vonzerő jelentős, hiszen
olyan antiszemita képről van szó, amit feltehetően az egyik
legnagyobbra tartott magyar festő készített. A kép jelentős
restaurálásra szorul. (Index korrigálva) Frissítés: A Munkácsyt
zsidózni próbáló hozzászólók legalább a Wikipédián
utánanézhetnének a származásának: "Kárpátalján,
Munkácson született 1844. február 20-án a sópreceptori lakás
sarokszobájában. Édesapja, a XVIII. század elején Magyarországra
költözött bajor hivatalnokcsaládból származott Lieb Mihály
(1800–1852; gyakran Lieb Leó Mihályként említik, holott a
keresztségben csak a Mihály nevet kapta) római katolikus vallású
sóperceptor (kincstári sótiszt) volt Munkácson, később Ung és
Bereg vármegyék táblabírája, édesanyja a Forgách grófok
mándoki tiszttartójának leánya, az ágostai evangélikus vallású
Reök Cecília. 1844. február 24-én a gyermek a keresztségben a
Mihály Leó utónevet kapta, keresztszülei Steiner József és Reök
Karolin, azaz édesanyja testvére és annak férje voltak. Lieb
családi nevét 1868-ig használta, 1880-ig Munkácsiként írta a
nevét." 2. frissítés: A főmuzeológus szerint a képnek
semmi köze Munkácsyhoz Kizártnak tartja az MTI által megkeresett
Bellák Gábor művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria
főmuzeológusa, hogy a közelmúltban előkerült Vérvád című
festmény Munkácsy Mihály alkotása lenne. "A képnek semmi
köze Munkácsyhoz" - állítja az MNG főmuzeológusa. A
művészettörténész szerint a fotók alapján is teljes
biztonsággal megállapítható, hogy ez nem Munkácsy festői
stílusa. A Vérvád nem úgy néz ki, mint egy Munkácsy-kép, és
szellemiségében is teljesen idegen tőle, ahogy a kor más ismert
magyar festőitől is, így feltehetően külföldi művész alkotása
- vélekedik. "Nem tudom elképzelni, hogy ennyire közvetlenül,
propagandisztikusan negatív sugalmazású képek készültek volna
Magyarországon" - jegyezte meg, hozzátéve: a "vérvád
körüli hisztériára" már az 1880-as években sem volt
fogékony a "műveltebb közönség", és komoly művészek
sem foglalkoztak a témával, "főleg nem Munkácsy, aki
Párizsban élt". Bellák Gábor nem tartotta meggyőzőnek a
Végvári Zsófia által Munkácsy szerzősége mellett felhozott
érveket sem, hiszen elmondása szerint a magyar mesteren kívül
számos más, korabeli alkotó is festett Krisztus-képeket zsidó
mellékalakokkal, ahogy a festékanalízis is csak a keletkezés
időszakáról mond valamit, a művész kilétéről nem. A Nemzeti
Galéria főmuzeológusa elárulta: azok a Munkácsy-kutatók,
akikkel beszélt a képről, szintén teljes biztonsággal állítják,
hogy a Vérvád nem a magyar festőtől származik. (MTI nyomán)
Kapcsolódó: - Marschalkó Lajos kötelező írása: Mi volt a
tiszaeszlári per? - A tiszaeszlári bűnper - Bary József
vizsgálóbíró emlékiratai - Israel Shamir írása: Vérfagyasztó
vád - Solymosi Eszterre emlékezett és Marschalkót idézte Baráth
Zsolt jobbikos képviselő - Az első modern hazai koncepciós
büntetőeljárás: a Solymosi-gyilkosság és a tiszaeszlári per -
Máig élő tabu: Solymosi Eszter meggyilkolása és a tiszaeszlári
per
Forrás: https://kuruc.info/r/2/108838/
Forrás: https://kuruc.info/r/2/108838/
Israel
Shamir’s “Bloodcurdling Libel” in Hungarian
Vérfagyasztó
vád
A
nyári hőség nagy próbatétel az emberiség léghűtő
berendezéssel nem rendelkező részére. Amikor a hőmérők
felszöknek a felső negyvenesbe (vagy a három számjegyű
tartományba a Fahrenheit hívek esetében) az emberiség lelassul és
vizes, vagy árnyékos helyeken keresi a megváltást. Gyermekes
családok elmennek a tengerpartra, előkelő párok pedig a
hegyeket járják. Azonban a kellemetlen izzadás és kényelmetlenség
elleni legkifinomultabb védekezést a felfedező hajlamú japánok
találták ki. A legforróbb nyári éjszakákon összejönnek, és
vérfagyasztó rémtörténeteket mesélnek, amelyek megfagyasztják
a gerincüket, és selymes, sima bőrüket lúdbőrössé teszik.
Júliusban a tokyoi mozik a rémfilmeket kedvelik, kezdve a
kísértetek tömegét mozgósító Kwaidan-tól a New Yorkon bosszút
álló Godzilláig. Az efféle filmek után a japánok könnyedén
megmérkőznek a fullasztó hőséggel.
Ezen
a nyáron David Aranovich követte a japán példát a „The
Observer” c. brit hetilapban. Annak érdekében, hogy megfagyassza
a vért az angol olvasóiban, a „vérvádat” vette elő, ezt a
visszatérő történetet arról, hogy zsidók keresztény
gyermekeket rabolnak el, megölik őket és „a vérüket
felhasználják a titkos szertartásaikban. Efféle mesék özönével
rendelkezünk a 12., 13. századi Angliában, és rengeteg zsidó
vesztette emiatt az életét” – írta. „Mit keres a vérvád az
olvasott, tekintélyes egyiptomi lapban, az Al-Ahramban, a szíriai
védelmi miniszter könyvében, és különböző palesztinai
mecsetekből a rádión közvetített prédikációkban?” –
kérdezi Aaranovich. Elmagyarázza, hogy a „szóban forgó vád az
1840-es damaszkuszi eset, amelyben néhány zsidó (köztük David
Harrari) „bevallotta” – a kínzások hatására – az ottomán
hatóságoknak, hogy elraboltak egy papot és kifolyatták a vérét.”
A
damaszkuszi pap nem igazán volt már gyerek, de ez nem fékezte meg
Aaranovichot. Ő semmit sem tud az esetről, de ez sem állítja őt
le. Ő egyszerűen TUDJA, hogy egy zsidónak ártatlannak
kell lennie. Aaranovich nincs egyedül. A svédországi Jackie
Yakubovski és társainak a tömege, New Yorktól Moszkváig
emlékezteti az olvasóikat a damaszkuszi bűnökre. Ha az ember
elindítja az Internet keresőt, bőségesen találkozik ezzel a
kifejezéssel, valahányszor egy zsidó írástudót boldogtalanná
tesz egy zsidó elleni vád, legyen az Marc Rich, aki milliókkal
lépett meg az adóhatóság elől, vagy Soros György, aki
tönkretette Malaysiát, vagy Ariel Sharon, akit tömeggyilkossággal
vádolnak egy belga bíróság előtt, vagy Muhammad ad-Durra, akit
TV nézők milliói előtt lőttek le, mindez mindig egy „vérvád”
eset. Ennek már nem kell gyermekekhez és vérhez tapadnia. Bármi,
ami a zsidóknak nem teszik, az „antiszemitizmus”. Valahányszor
egy igazán kellemetlen vád kerül napfényre, akkor a legjobb
védekezés, hogy az egek felé forgatjuk a szemeinket és
kijelentjük, hogy ez „vérvád”. Így, amikor Izraelt mindenki
elítélte a jenini tömegmészárlás miatt, és Shimon Peres semmit
sem tudott mondani, hogy igazolja, vagy elködösítse, akkor
egyszerűen „vérvádnak” nevezte a vádat.
A
„Vérvád” a zsidók csatakiáltása, mint a franciáknak a
„Montjoie St Denis”, vagy
az angol lovagoknak a „St. George for merry England”. Bármikor
veszik elő, a zsidók a tettek mezejére lépnek, a nemzsidókat
pedig elrettenti és elhallgattatja a vád.
Amikor
a megölt palesztin gyermekek száma már százakra rúgott és
kezdte magára vonni a nemzetközi szervezetek figyelmét, akkor
hirtelen előkotorták a vérvád szellemét, mint a gyilkosok utolsó
mentségét. Az segített, noha az izraeli titkos szolgálatnak, a
Shabaknak a vezetőjét fő műsoridőben kérdezték meg egy TV
beszélgetésben, hogy miért ölnek meg az izraeli katonák minden
ok nélkül annyi gyermeket.
A
megrémítő kifejezés engedetlen zsidók ellen is használható.
Edward Herman, a „Manufacturing Consent” (Konszenzus Gyártás)
szerzője arról írt, hogy „az USA-ban lévő nagyhatalmú Izrael
párti érdekcsoport úgy mozdítja elő az izraeli érdekeket, hogy
erőszakosan követeli az amerikai segítséget és védelmet Izrael
számára, sőt, jelenleg az Irak elleni háború mellett gyakorol
nyomást, ami megint csak izraeli érdekeket fog szolgálni. Ugyanaz
érdekcsoport nem csak segítette a média viták mederben tartását,
és a kongresszust „Izrael által megszállt területté”
alakította át, hanem arról is gondoskodott, hogy számos „kettős
kötődésű” tisztviselő stratégiai döntéshozói állásokat
foglaljon el a Bush kormányzatban …”, - nos, akkor egy amerikai
zsidó filmgyáros, David Rubinson, írt nekem, és Herman szavait
„kifejezett vérvádnak” nevezte. Amikor én utaltam a megölt
palesztin gyermekekre, azt a Jerusalem Post, ez a Conrad Black által
kiadott szélsőjobboldali napilap, „vérvádnak” nevezte.
Az
elriasztó címkének az értékét (az „antiszemitizmussal” és
a „Cion Bölcseivel” együtt) a gyakori és célzatos használat
valamelyest leszállította már, de még mindig hatékony. Ön sosem
tudott arra gondolni, hogy talán lehet valami igazság a
„vérvádban”, azaz gyermekek szertartásos megölésében? Vagy
mégis?
Legutóbb
a vérvádat az Observer szellőztette meg, az a hetilap, amely
közölte Aaranovichot. Íme, itt az újságcikk:
Martin
Bright és Paul Harris
A
„torzó fiút” feláldozták
A
fiút, akinek megcsonkított torzóját a Temzében sodródva
találták meg, rabszolgaként hozták Britanniába és feláldozták
egy afrikai „vallásos” szertartás során a célból, hogy jó
szerencsét hozzon a gyilkosainak.
A
fiún – akit tavaly szeptemberben találtak meg levágott fejjel és
végtagokkal, narancsszínű nadrágban – elvégzett genetikai
vizsgálatok nyugat-afrikai származásra utaltak. A gyomor tartalom
további vizsgálata és a csontok vegyelemzése azt mutatja, hogy a
négy és hét év közötti gyermek, akit a rendőrség Ádámnak
nevezett el, nem nevelkedhetett Londonban. A nyomozók most azon a
feltevésen dolgoznak, hogy a gyereket rabszolgaként vették meg
Nyugat-Afrikában, és kifejezetten azért csempészték be
Britanniába, hogy megöljék.
Az
afrikai vallásoknak a rendőrség által megkérdezett szakértői
azt gondolják, hogy Ádámot Nigéria második legnagyobb
nemzetisége, a yoruba nép 400 „Orisha”-jának, ős-istenének
áldozták föl. Oshun, a Yoruba folyó egyik istennője van
kapcsolatban a narancs színnel, amilyen Ádám nadrágja volt,
amelyet a megölése után 24 órával húztak rá a szertartás
groteszk kiegészítéseként.
A
ruhájának az elemzése alapján a rendőrség azt hiszi, hogy Ádám
Németországból érkezett Londonba. Az ő sorsa megrendítette
Britannia nyugat-afrikai közösségét. Az Afrikai Karibi
Fejlesztési Társaság elnökhelyettese, Temi Olusanya mondta: „Ezt
a bűnt nem tűrhetik az afrikai vallások. A gyilkosság
gyilkosság.”
Mostanra
Önök már visszanyerték a lélegzetüket. Ellazultak. Igen, a
feketék azok, akik szertartásos gyilkosságokat követnek el, nem a
zsidók. Kit érdekel? Raymond Chandler „Viszontlátásra Kedvesem”
c. könyvében egy tudósító betoppan egy tetthelyre, amely szó
szerint úszik a vérben és megtudja a rendőrtől, hogy a
feldarabolást harlemiek követték el, felkiált: „ó, az ördögbe,
pofára esés”, és tovahajt. Valamilyen okból a szertartásos
gyilkosság feketék elleni vádját nem nevezik „Vérvádnak”,
ugyanúgy, ahogy a feketék és örmények elleni népirtást sem
„Holokausztnak”.
„Ha
a pelesztinok feketék volnának, Izrael az USA által vezetett
gazdasági büntetéseknek alávetett pária állam volna” – írta
a The Observer egy szerkesztőségi cikkben a második Intifáda
kitörése után.
Hát
nem! Ha a palesztinok feketék volnának (csak néhányan azok), a
rabszolgaságot újra bevezetnék az Egyesült Államokban, és a
nagy zsidó bölcs, Maimonides igéjét: „A feketék alacsonyabb
rendűek”2, aranyba vésnék az USA dolláron. Tény,
hogy az afroamerikai „Izrael”, azaz Libéria, a 160 éves
fennállása alatt kevesebb amerikai segítséget kapott, mint a
zsidó „Libéria”, azaz Izrael, egy hónapban.
Miért
van az, hogy a feketék megvádolását szertartásos gyilkossággal
olyan könnyedén fogadják, miközben a zsidók megvádolása
lelkiismereti háborgást vált ki? Tudunk-e a zsidók elleni váddal
ugyanolyan céltudatos, befolyásmentes és üzletszerű módon
foglalkozni, mint a The Observer és a Scotland Yard foglalkozik a
feketék elleni hasonló váddal? Mert ha nem, akkor a mi
önmagunkról kinyilatkoztatott rasszizmus ellenességünk fabatkát
sem ér.
A
zsidók szívesen címkéznek a vérváddal. A zsidó írástudók
szokása, hogy a palesztin anyákat azzal vádolják, hogy rituálisan
feláldozzák a gyerekeiket azáltal, hogy kiteszik őket az izraeli
katonák igazolható dühének. Egy cikkben, amelynek címe „Gyerek
áldozat, palesztin stílus”, egy bizonyos Reuven Koret jegyzi meg
(Capitalism Magazine, November 13, 2002), hogy „a palesztinok
politikájuk részeként, mintegy szent szertartásként, elkezdték
feláldozni a saját fiaikat és lányaikat”.3 A
„Jerusalem Post” írt olyan palesztin „szülőkről és
vezetőkről, akik büszkén küldik a gyerekeiket Izrael elleni
támadásokban meghalni, és felhasználják őket izraeli gyerekek
megtámadására is”.4 Az egyedülállóan
rosszindulatú Cynthia Ozick a következőt írta: „A
legeredetibben barbár palesztin társadalmi felfedezés, amely
túllép minden más elképzelhető újdonságon az, hogy gyerekeket
toboroznak a célból, hogy az elérhető, legforgalmasabb helyeken
annyi zsidót öljenek meg, amennyit csak lehet.” Valamiféle okok
miatt gyakorlatilag egyetlen zsidó olvasó5 sem írt semmi olyat
ezekkel az írásokkal kapcsolatban, mint ahogy David Rubinson
tiltakozott mind Herman, mind az én tanulmányom ellen, és nem
tiltakozott sem a „vérvád”, sem egy egész közösség nagybani
megvádolása ellen, amit gyalázatosan használnak a gyűlölet
terjesztésére és a faji gyűlölködés felszítására egészen a
gyilkosságig és tömegmészárlásig,. Úgy látszik, hogy teljesen
rendjén való egész közösségeket megvádolni, mindaddig, míg az
nem zsidó közösség. A „vérvád” is rendben van, ha a zsidók
nem vádlottak, hanem vádlók.
Azonban
a zsidó (nem palesztin) rituális gyermekgyilkosságokkal
kapcsolatban az volt a közmeggyőződés, hogy az széles körben
elterjedt és állandósult volt. A régi Zsidó Enciklopédia
(Jewish Encyclopaedia, III. kötet 266.) a következő eseteket
sorolja föl, kezdve William of Norwich-csal: 5 másik eset a 12.
sz.-ban, 15 a 13.-ban, 10 a 14.-ben, 16 a 15.-ben, 13 a 16.-ban, 8 a
17.-ben, 15 a 18.-ban és 39 a 19.-ben, pont 1900-ig (összesen 113).
Volt még néhány más eset a 20. században.6 Mi a magyarázata
ennek a hitnek? Egy világméretű, századokon átívelő
összeesküvésről volna szó, csak azért, hogy ártatlan zsidókat
égbekiáltó bűnbe keverjem, vagy volt bűntény a vádak mögött?
II.
Ezt a
kérdést a jeruzsálemi Héber Egyetem félelmet nem ismerő
professzora, Israel Yuval vállalta föl héberül elérhető,
gondolatébresztő munkájában. Úgy volt, hogy az angol fordítása
néhány évvel ezelőtt megjelenik a California University
Press-nél, de különböző okok miatt ez még nem történt meg.
Bizonyára csak véletlen egybeesés, hogy néhány amerikai zsidó
tudós tiltakozott a könyv kiadása ellen, és felszólított arra,
hogy „törüljék a köztudatból”.
Yuval
tényleges és cáfolhatatlan gyermekgyilkosságokat fedezett fel,
túl a „vérvádon”. Az első keresztes hadjárat alatt a
türelmetlen nép megpróbálta erőszakkal megkeresztelni a zsidókat
Rein Valley-ben, hogy megmentse a lelküket a gyűlölet sátán
vallásától, ahogy azt ők látták. Az ő megkereszteléssel
szembeni ellenállásukat a Sátánhoz való konok ragaszkodásnak
tekintették: a jelenkor előtti emberek számára a mi vallási
közömbösségünk elfogadhatatlan volt. Ők közvetlen kapcsolatot
láttak a hit és a viselkedés között, és szükségét érezték
a közös imádkozásnak és az egyesítő szentáldozásnak. Egy
zsidó, aki állandó jelleggel egy keresztény országban lakott,
nagyon bonyolult helyzetet teremtett: ő mentes volt a felebaráti
szeretet kötelességétől és emiatt módja volt rá (és gyakran
meg is tette), hogy antiszociálisan viselkedjék, például
uzsorával és boszorkánysággal foglalkozott. A keresztényeket
nagyon aggasztotta a keresztények átkozásának jól ismert zsidó
szokása. A zsidók naponta kérték az Istent, hogy ölje meg, tegye
tönkre, alázza meg, irtsa ki, becstelenítse meg, húzza karóba a
keresztényeket, küldjön rájuk éhínséget, hogy hirdesse meg az
Isteni Bosszúállást, hogy az Isten palástját a keresztények
vére borítsa. Israel Yuval könyve szép válogatást kínál az
olvasónak a vérfagyasztó átkokból.
A
keresztesek nem voltak rasszisták. Nem gondolták, hogy a zsidók
javíthatatlanul gonoszak. Ők is féltek az átkoktól, legalább
úgy, mint a zsidók. (A mai Izraelben az átkozódás börtönnel
sújtható bűntett.) A valóságban az akkori zsidók és
keresztények számára az átkok nem csak ostoba sértések voltak,
hanem hatékony varázsfegyverek. Ők a zsidóknak kiutasítást vagy
a megtérést ajánlottak, az általunk a totalitárius szekták
híveire kiszabott, korszerű pszichológiai kezelésnek ezt az
ódivatú megfelelőjét. Ebben az időben keresztelték meg
erőszakkal a skandinávokat és a szlávokat, és emiatt teljesen
ésszerű volt, hogy a keresztény országokban élő zsidókat is
megkereszteljék. Azonban a zsidók nem fogadták könnyedén a
kísérletet, hogy bevezessék őket az új Izraelbe. Valahányszor a
megkeresztelés „veszélye” közvetlenné vált, sokan közülük
megölték a gyerekeiket és öngyilkosok lettek. Ez tagadhatatlan: a
korszak keresztény és zsidó krónikái hosszasan leírják az
eseteket, a zsidók dicsőítve ezt a Waco-jellegű viselkedést, a
keresztények pedig kárhoztatva. Azért ölték meg a gyermekeiket,
hogy megmentsék őket Krisztustól? Nos, nem egészen. Ez is rossz
lett volna, de a valóság még rosszabb volt. A gyilkosságot
rituális mészárlás formájában hajtották végre, amelyet az
áldozat vérének a föláldozása követett, mivel az askenázi
zsidók hittek abban, hogy a kiontott zsidó vérnek olyan
varázsereje van, hogy elő tudja idézni az Isteni Bosszúállást a
keresztények fejére.
Mások
az áldozat vérét jóvátételként használták. Mainzban Yitzhak
b. David, a közösség vezetője a zsinagógába vitte a kis
gyermekeit, levágta őket, a vérüket a boltozatra öntötte és
azt mondta: „Az ártatlan báránynak ez a vére legyen bűneimért
az engesztelés.” Ez két nappal a keresztényekkel való
összeütközés után történt, amikor már elmúlt a veszély.
A
gyermekeiket lemészároló zsidók képe nagyon nagy hatással volt
Európa keresztény népeire. Ezt a viselkedést nem lehetett
összeegyeztetni a keresztény vértanúsággal. A keresztény
vértanúk hagyták, hogy mások öljék meg őket a hitükért,
sosem követtek el öngyilkosságot, és biztosan nem ölték meg sem
a saját, sem mások gyerekét ilyen szándékkal. Ez megerősítette
a zsidó kegyetlenség és könyörtelenség képét. Az évek
multával a gyermekgyilkosságok tényleges körülményei feledésbe
merültek, de a gyermekeket lemészároló zsidók képe belevésődött
az európai mátrixba. (Yuval él Robert Graves tételével, aki az
egyház sok hagyományát régi képek téves olvasatával
magyarázza.) Ez volt tehát a forrása annak a hiedelemnek, hogy a
zsidók keresztény gyermekeket gyilkolnak, holott a valóságban a
zsidók a saját gyermekeiket ölték, írja Yuval professzor.
Valóban, a Vérvád nem sokkal a németországi gyermekgyilkolás
után megjelent. Yuval elszörnyedve beszél ezekről a
vádakról, tökéletesen félreértve a lényeget: egy gyermek
szertartásos megölése az egy gyermek szertartásos megölése. Ha
néhány zsidó elkövette ezt a förtelmes bűnt Mainzban és
Wormsban, más zsidók pedig még 1950-es izraeli történelem
könyvekben is példamutatóként magasztalják ezt a bűntényt,
akkor van-e helye a felháborodásnak és szörnyülködésnek a
hasonló vádak miatt Norwichban, Bloisban, esetleg Damaszkuszban
vagy Kijevben? Ha Yuval azt gondolja, hogy egy zsidó csak zsidó
vért használhat az áldozatbemutatáshoz, hogy felkeltse af
Adonaj-t (Jahve haragját), akkor egyes esetekben az elrabolt
gyermeket körülmetélték, azaz „zsidó gyerekké tették”,
mielőtt megölték.
Engesztelésül
egy bárány vére is megteszi.
A
számtalan középkori történet zsidókról, akik megölték a
gyerekeiket, mert betértek egy templomba, vagy a kikeresztelkedést
fontolgatták, nem okoz meglepetést. Szülők és rokonok teljes
gyászt viseltek az áttértek miatt. A jólelkű Tevye, a
tejesember, Sholem Aleichem daarabjának, a „Hegedűs a
Háztetőn”-nek ideális hőse, a 20. században is meggyászolja
megkeresztelt lányát. Élő ember esetében a gyászszertartás
hagyományos varázsmódszer az illető megölésére. Akik igazán
hittek a mágia erejében valószínűleg meg is haltak tőle, ahogy
arról Frazer beszél az ő hatalmas tangyűjteményében. Ha valaki
megkísérel valakit varázseszközökkel megölni, vajon miért
tartaná vissza magát világiasabb gyilkolástól? Több mint
nyolcszáz év alatt száznál több esetben ítéltek el zsidókat
rituális gyilkosság és véráldozat miatt, amikor a zsidókat
bűnösnek találták. Mi azt gondoljuk, hogy ez egy ésszerű szám,
ha vallási mániásokra gondolunk. Valószínű, hogy minden hasonló
nagyságú vallási csoport kitermel hasonló számú deviánst, mint
pl. Gilles de Rais (Franciaország marsallja a 15. században), vagy
„Comore, az átkozott” (egy 6. századi breton főember). Különös
volna, ha valamennyi eset rágalom volna. A vér varázserejének a
hite bele volt ágyazódva a zsidó gondolkodásba. Vért használtak
engesztelő áldozatul. Valóban, az bárányvér volt, de a mainzi
esetben gyermekvér volt, amit helyette használtak. A keresztény
világban voltak, akik fekete mágiát űztek, és emberáldozatot
végeztek egy elfajzott „keresztény” szertartás keretében. Ők
embervérrel helyettesítették az áldozati bort, azaz Krisztus
vérét, ami a húsvéti bárány vére. Ésszerű akkor arra
gondolni, hogy a zsidók sohasem termeltek ki varázslókat és
boszorkányokat, akik embervért használtak a bűnök eltörlésére,
hogy siettessék a megváltást?
III.
Másrészt
lehetséges, hogy a Kivonulás matzo-jának és a Purim
homentash-ának a kapcsolata a véráldozattal csak egy elterjedt
vélekedés. A véráldozat misztikus gondolatát félreérthették
az egyszerű emberek. Yuval különféle hagyományok és
félreértésük kombinációjával magyarázza. A zsidók teljes
szívükből gyűlölték a kereszténységet és rengeteg
varázsszertartásuk volt a húsvét, a Purim és a kivonulás
idején, amelyek a kereszténység és Krisztus ellen irányultak.
Keresztre erősített bábukat készítettek és elégették, vagy
különféle módon bemocskolták őket. Megszentségtelenítették
az ostyát és gúnyolták a szentáldozást. A „kovász
megsemmisítése” a Kivonulás reggelén a goyok megsemmisítését
jelképezte és mágikusan ahhoz is vezetett, írja Yuval. Esetenként
papokat és apácákat öltek meg. A kivonulás imái telve voltak
keresztényellenes utalásokkal, amelyek közül néhány a mai napot
is megérte, mint a Shepoch Hamatha, egy ima, amely az
Isten bosszuló haragját kéri a goyokra és az Aleinu
Leshabeyah, egy ima, amely Krisztusról és anyjáról a
legszentségtörőbb szavakkal beszél. A keresztények szellemileg
áthidalták ezt a jelenséget, írja Yuval. Ha a zsidók gyűlölik
Krisztust és a keresztényeket, megszentségtelenítik az ostyát és
látták, hogy rituálisan megölik a saját gyermekeiket, akkor
valószínű, hogy mások gyermekeit is megölik Húsvétkor, vagy a
Kivonuláskor - gondolták Yuval szerint a keresztények. Véleménye
szerint, noha az alapvető tények igazak voltak, a következtetés
rossz volt. A zsidók nem használtak vért a matzo-hoz - írja.
Azonban
az, hogy a zsidók vért használtak a matzo-hoz, jobban is
megmagyarázható, mint a kereszténység elleni általános
gyűlölettel. A zsidó kivonulási szertartásban egy kis darab
kovásztalan kenyér, amelyet afikoman-nak hívtak,
jelképezte a húsvéti bárányt. Ezt a széder (előeste)
kezdetekor elrejtették. Az ember el tud képzelni egy misztikust,
aki szó szerinti értelemet akarna adni az afikomannak, mint a
húsvéti bárány jelképének. Ezt sok zsidó állította, aki
elhagyta a nyájat, és azt is megjegyezték, hogy az afikomant
titokban és külön sütik. Néhányuk elmagyarázta, hogy a vért
nem közvetlenül tették a tésztába, hanem elégették, és a
hamuját használták vallásos emlékezésként a Vörös Üsző
tisztulásra.
Israel
Yuval, egy hívő zsidó, számára minden vallomás, amelyet egy
„áttért” tesz „gyanús” és „kétséges”, de ez a
régóta fennálló zsidó hagyomány része, hogy hiteltelenítsék
a nem zsidó állításokat. Hasonló volt, amikor az izraeli „új
történészek” legutóbb megerősítették a palesztin
tudóstársaik adatait, de az, hogy ők erősítették meg az 1948-as
borzalmakat, nagy hatással volt a nyugatra, mert a nem zsidó
kutatást mindig „gyanúsnak” és „kétségesnek”
minősítették a zsidók uralta közbeszédben.
A nem
rasszistáknak nincs okuk kételkedni a nem zsidók, vagy volt zsidók
által tett tanúvallomásokban. Ha pedig az áttérőkkel szembeni
kifogás a renegátok önmagukban való visszautasításán alapul,
akkor a „Sötétség Délben” (Arthur Koestler) és a „Tisztelet
Katalóniának” (George Orwell) szerzőinek, sőt magának
Aaranovichnak a tanúságtételét is vissza kell utasítani, mert ők
a kommunista meggyőződésüket másra cserélték.
Az
áttértek tudták, hogy mit mondanak, és ezt Yuval is megerősíti.
Például Norwichban egy áttért elmagyarázta, hogy „a zsidók
azt hiszik, hogy emberi vérontás nélkül nem kaphatják vissza az
országukat és a szabadságukat”. Ez, Yuval szerint, az askenázi
felfogásnak, mely szerint a Bosszú a megváltáshoz vezető út,
pontos értelmezése. „A zsidók ténylegesen hitték, hogy a
megváltásuk a keresztények kiirtásától függ”. Abban hittek,
hogy az Isten, vagy a Messiás végzi majd el a munkát, de
elfogadható-e ez a kifogás alibinek? Én remélem és imádkozom
azért, hogy John ölje meg az ellenségemet, Harryt, és valóban,
Harryt holtan találják. A várakozásom és imám nem szolgálhat-e
inkább az ellenem támasztott gyanú erős okául, semmint
alibiként? „Szó se róla! Ő abban bízott, hogy John fogja
megtenni, tehát biztos, hogy nem tehette ő maga.” Ez felidézi
Raymond Chandlernek egy halhatatlan sorát.8 Az ő magánnyomozója,
Marlow, talál egy zsebkendőt a tetthelyen, megfelelő
kezdőbetűkkel. A gyanúsított, egy jólnevelt fiatal hölgy,
bensőséges kapcsolatban az áldozattal, felháborodva utasítja
vissza a gyanút. Marlowe gúnyosam megszólal: „Ezen a zsebkendőn
az ön kezdőbetűi vannak, de ez a kendő olcsó, szintetikus
szantálfa szagot áraszt, ön pedig nem használna olcsó kölnit.
Emellett ön nem tartja a zsebkendőjét egy férfi párnája alatt.
Tehát ennek semmi köze önhöz! - Nem nagyon mesterkélt?”
IV.
A
véráldozat legutóbbi, nyilvános megvitatása 100 évvel ezelőtt
történt. 1911-ben Kijevben (ma Ukrajna fővárosa, akkor az Orosz
birodalom egy jelentős városa). Andrejt, egy egyházi iskola 12
éves tanulóját kegyetlenül és szokatlan módon gyilkolták meg.
47 seb volt a testén, a vérét elfolyatták, a száját pedig
betömték. Úgy látszott, hogy a gyilkosságnak rituális jellege
volt, mint a torzó fiú esetében napjaink Angliájában. Tehette
egy sátánista, egy fanatikus, vagy más megszállott személy.
Lehet egy ilyen személy zsidó származású? - Igen. Mozgathatta a
gyilkost a zsidó hit valamilyen sajátos félreértelmezése?
Láttuk, hogy a válasz igen. Ennek ellenére 400 rabbi írt egy
levelet a hatóságoknak, tagadva magát a lehetőségét is egy
ilyen gonosztevőnek. Egy tömeghisztériás roham kettéosztotta
Oroszországot a rituális gyilkosságban hívőkre és nem hívőkre.
A liberális média elfogadta a filoszemita tételt: A zsidók nem
ölhetnek! Különösen nem rituálisan. A cár bölcsen megkérdezte,
miképp lehet valaki annyira biztos, mint a 400 rabbi. Ő a
legfontosabb pontra tapintott rá.
Nincsen
olyan bűntény, amelyre az oroszok, az angolok, az amerikaiak, a
franciák vagy kínaiak, vagy a változatosság kedvéért a
keresztények, moszlimok vagy buddhisták azt mondanák, hogy
nemzettársaik, vagy hittestvéreik azt képtelenek volnának
elkövetni. Tudjuk, hogy az emberi lények képesek a legnagyszerűbb
erényekre és a legalávalóbb bűnökre. Az emberáldozat minden
népnél ismert volt, még a görögöknél (Iphigenia) és a
hébereknél (Jephtah) is. Ennek ellenére a zsidók, akiknek a
vallása magában foglalja a népirtás vallási kötelezettségét
(Amalek), a keresztények átkozásának a vallási kötelességét,
akik ténylegesen végeztek rituális gyermekáldozatokat (noha a
sajátjukét), képesek voltak kezeskedni izraelita társukért:
zsidók nem tehetik meg ezt.
A
törzsi összetartásnak ez a rendkívüli foka a zsidókat egy külön
kategóriává tette. Nem nemzetté, nem vallássá, hanem egy
kölcsönös védelmi társulássá.
„Ez
az egész zsidó nép elleni vád”- írták a rabbik. Ez hazugság
volt: csak egyetlen embert vádoltak, majd később ártatlanak
találták. De a fellépésük taktikailag hasznos volt: a zsidók
tömegeit mozgósította New Yorktól Moszkváig Beyliss védelmére.
Oroszországban, Európában és Amerikában a liberális közvélemény
támogatta őket. Egyetlen figyelemre méltó ember, Vaszilij
Roszanov9 - egy nagyszerű magányos farkas, író és vallási
gondolkodó, egyszer már elfeledve, de manapság újra elég
népszerű a szovjet utáni Oroszországban - volt meggyőződve
arról, hogy Andrejt a zsidók ölték meg, bár nem feltétlenül
Beyliss. (Az orosz értelmiség kiközösítette őt.) Őt, a korábbi
szélsőséges filoszemitát (azt tervezte, hogy áttér a zsidó
hitre) rettenetesen érintette a fiatal Andrej szörnyű sorsa, és
indulatba hozta, hogy Beyliss egyik védőjét sem érdekelte a
kegyetlenül meggyilkolt gyerek. Írt egy érdekes emlékiratot10,
amelyben megkísérelte bebizonyítani, hogy a zsidók ténylegesen
végeztek emberáldozatot. Tapogatózott a Cabbalában,
lerajzolta Andrej sebeit, egy csomó vérrel foglakozó verset
idézett az Ótestamentumból, a Talmudból és még az
Újtestamentumból is. A következtetései között utalt arra a
zsidó szokásra, hogy a körülmetélt tagból szopják a vért és
a kegyetlen zsidó (állat)vágási szokásokra (amelyeket most
néhány európai országban betiltottak). Az ő legérdekesebb
meglátása nagyon meglepő volt még egy olyan tévelygő keresztény
esetében is, mint ő volt: arra a következtésre jutott, hogy a
régi, bibliai judaizmus, a kereszténység előfutára, ismerte és
gyakorolta az emberáldozatot. Egyébként, érvelt, Krisztus nem
ajánlotta volna fel magát, mint a legmagasabb szintű áldozatot.
Roszanov Izaiás 53-ban (átszúrták a vétkeinkért, stb.) nem
Krisztus szenvedésének a megjövendölését látta, hanem igazi
emberáldozat leírását a jeruzsálemi templomban. Az imádás
Jahve jeruzsálemi templomában valóban nagyon véres volt és a
Mishna vérpatakokról beszél, amelyek az oltár alól folytak ki. A
próféták elítélték ezt és a templom emiatt élő
anakronizmussá vált a lerombolása idejére. Valószínűleg emiatt
nem építették újjá, de Roszanov meglátásának, akár igaz,
akár nem, nincs közvetlen jelentősége a 20. századi
emberáldozatokkal kapcsolatban.
Ne
legyenek kétségeink: az ember nagyon sok idézetet talál a
Bibliában, a Talmudban és később a kaballisztikus könyvekben az
emberáldozat alátámasztására. Dahl, egy gyilkosságokkal
foglalkozó rövid tanulmány 19. századi dán szerzője utal a
23:24-es szakaszokra („issza az áldozatainak a vérét”) és sok
más versre. Ma már jobban fel vagyunk szerelkezve az ilyen
vizsgálatokra, mint a norwich-i William és a kijevi Andrej
kortársai, mivel jobb szövegeink vannak. Például 1913-ban a
szakértők még nem tudtak volna ilyen idézetet találni a
Talmudban11: „Jó egy goyt még Yom Kippurkor is leszúrni, ha
szombati napra esik is. Miért „szúrni” „levágás” helyett?
Mert levágáskor áldást kell mondani, leszúrni meg áldás nélkül
is lehet.” Ma nekünk ez nyomtatásban van, új kiadásban, amelyet
Izraelben adtak ki. Szokás úgy tekinteni ezeket az idézeteket,
mint a talmudista bölcsek túlhajtott gyűlöletének a jelét az
egyszerű emberek irányába. De megjelenhet egy misztikus, egy
fekete mágus, aki úgy tekintheti, mint egy útmutatást a yom
kippur-i áldozatra, a kapparoth-ra.
Azonban
ez nem bizonyítja, hogy számos ilyen eset volt, vagy, hogy széles
körben elterjedt. Sőt, a tudósok, akik tanulmányozták a
jelenséget és eljutottak oda, hogy tényként elfogadták, arra a
következtetésre jutottak, hogy az ilyen esetek ritkák voltak és
ismeretlenek maradtak a zsidók nagy tömegei számára.
Roszanovnak
ugyanúgy nem volt igaza, mint a rabbiknak sem. Nem volt a dolguk,
hogy a priori tagadják egy zsidó által végrehajtott bűnnek a
lehetőségét. Nem volt igazuk, amikor azt mondták, hogy „minden
zsidó” ellen szól a vád. De Roszanov sem lehetett volna
ugyanolyan bizonyos, mint ők voltak. Neki sem kellett volna a
véráldozatot a judaizmus sarokkövévé tenni. Azonban, amikor
látta az egyesült filoszemita arcvonalat, engedte, hogy harcos
természete felül kerekedjék a jobbik énjén. Mi
visszautasítjuk a magatartását, mert nem becsületes és elfogult.
Tény, hogy az emberáldozatot és a vérrel való engesztelést
ismerik a keresztények és a zsidók is, emiatt Andrej rituális
meggyilkolását zsidó és nem zsidó hátterű ember is végezhette.
Roszanov könyve legfeljebb meggyőzhetett volna egy zsidó
misztikust, hogy megpróbálkozzék a rituális gyilkossággal és a
véráldozattal.
De a
zsidók úgy fogták fel az esetet, mint egy valamennyi zsidó
elleni ügyet. A Beylisst védő csapat megpróbálta megvádolni az
ügy legfontosabb tanúinak az egyikét, Vera Cseberjakot. Egy
ügyvéd, aki beismerte, hogy az ő kezdeményezésére kétséges
körülmények között találkozott vele, nagy megvesztegetési
pénzt ajánlott föl neki. A gyermekeit „ismeretlen személyek”
megölték. 1919-ben, a bolsevik győzelem után a kijevi Cseka zsidó
komisszárjai letartóztatták, és durván bántalmazták. Ő
visszautasította, hogy visszavonja az állításait, ragaszkodott
ahhoz, hogy igazat beszélt, és egy 40 perces tárgyalás után
kivégezték.12
Ugyanazon
évben a Szovjet Nevelési Minisztérium összehívott egy
bizottságot, hogy derítsék ki a végleges igazságot a
véráldozatok körül. Négy zsidóból és négy keresztényből
állt. Simon Dubnov, egy zsidó történész, aki benne volt a
bizottságban, azt írta az emlékirataiban: „az orosz tagok nem
zárták ki annak a lehetőségét, hogy létezhet egy titkos zsidó
szekta, amely végez rituális erőszakot. A zsidó tagok biztosak
voltak abban, hogy ez egyáltalán nem fordulhat elő”.
Alexander
Etkind, kortársunk, egy orosz zsidó vallástudós és az orosz
szektákról szóló mértékadó könyvnek az egyik szerzője írta
az áttekintésében13: „Ma már nyíltabbak lehetünk. Én nem
tartom lehetetlennek, hogy a zsidók között volt egy kegyetlen és
titkos szekta. Tanulmányoztam az orosz szektákat, jó néhányat
jellemezhetünk úgy, hogy véres, romlott és vérengző. Én nem
tudok hasonló zsidó szektákról, de nem tudom a priori kizárni a
létezésüket. Látható, hogy az érzéseim közelebb állnak a
bizottság orosz tagjainak az érzéseihez, mint a zsidókéhoz.” A
vérvád tanulmányok hosszú történetében ez volt a valaha is
leírt legbölcsebb mondat. Alexander Etkindnek igaza volt, David
Aaranovichnak nem. Egy jól ismert zsidó kaballista és misztikus,
Yitzhak Ginzburg, egy izraeli Yeshiva-nak, az Od Yosef Hainak a
vezetője lényegében megerősítette ezt, amikor a közelmúltban
egy amerikai újságnak mondta, hogy „egy zsidónak joga van ahhoz,
hogy kivegye egy goy máját, ha szüksége van rá, mert egy zsidó
élete értékesebb, mint egy goyé, de hasonlóan egy goy élete is
értékesebb, mint egy állaté”. Az efféle emberek nem fognak
különbséget látni ember- és állatáldozat között.
V.
A
rituális gyilkosság kérdése megosztja az emberiséget, de a
megosztás nem a zsidók és a nem zsidók között van: az egyik
oldalon vannak a filoszemiták, zsidók és nem zsidók, akik a
priori kizárják egy zsidó bűn lehetőségét. Ha ők találnak
egy holttestet és mellette egy zsidót késsel a kezében, ők
kiabálni kezdenének: „Csak nehogy már egy újabb vérvádat!”
Másik oldalon állnak a józan emberek, zsidók és nem zsidók,
akik készek arra, hogy minden eset körülményeit előítélettől
mentesen megvizsgálják, ahogy Alexander Etkind javasolta. Egy
filoszemita a priori a lehetőségét is kizárja, hogy egy
kegyetlen, vagy rituális gyilkosságot zsidó kövessen el. Ő a
legjobb esetben naiv rasszista. Aaranovich úr semmit sem tud a
damaszkuszi esetről. A gyilkosság 1840-ben történt, nagyon régen.
Ő csak felteszi, hogy egy zsidó nem lehet bűnös, és pont. A
damaszkuszi gyanúsítottakat megkínozták, ezért a vallomásuk nem
érvényes, írja Aaranovich. A kínvallatás gonoszság, de
Izraelben a „terorista bűnök” gyanúsítottjait változatlanul
kínvallatják. Az Amnesty International és egyéb Emberi Jogokat
Figyelő testületek szerint palesztinok tízezreit, köztük
gyerekeket kínoztak a Shabak celláiban. Ennek ellenére Aaranovich
még sosem kételkedett a kínvallatással megszerzett izraeli
következtetésekben. A gyilkosság áldozata egy pap volt, ami arra
indítja Aaranovichot, hogy az esetet „antiszemita vérvádként”
sorolja be. De papokat, apácákat és szerzeteseket öltek a zsidók.
Százakat mészároltak le Antiochiában 610-ben és Jeruzsálemben
614-ben. Szerzeteseket és papokat ma is ölnek Izraelben. Például
néhány éve egy telepes, Asher Rabo, több szerzetest megölt
fejszével és a vérüket a falra loccsantotta. A Jákob völgyi
kolostor egy szerzetese lefogta őt, egy izraeli bíróság pedig
elmebetegnek találta. Később két orosz apácát gyilkoltak meg
fejszével a Keresztelő Szent János kolostorban. Az izraeli
bíróságok gyakorlatilag mindenkit, aki papokat gyilkol,
megszentségteleníti a templomokat és mecseteket, elmebetegnek
talál, pedig volt rendszer az elmebajukban.
Aaranovich
úgy mutatja be a damszkuszi esetet, mint egy „minden zsidó elleni
vádat”. Pedig csak egyetlen személyt vádoltak a gyilkossággal.
Ugyanakkor Farhinak, egy damaszkuszi zsidónak „több pénze volt,
mint a Bank of England-nak” ( írta egy angol utazó) és igazgatta
a St Jean d’Acre kincstárát. Ha egyetlen zsidó
elleni vád minden zsidó ellen van, akkor nincs mód
arra, hogy kis hibákat kis intézkedésekkel javítsanak. Valóban,
az Aaranovich fajta filoszemiták hihetetlen csapásokat hoztak az
emberiségre és a zsidókra. Ők a priori kizárták Dreyfus
kapitánynak vagy Beylissnek a lehetséges bűnösségét. Ahelyett,
hogy félre álltak volna, engedve a bíróságot, hogy rendesen
dolgozzék, tömeghisztériát keltettek Franciaországban és
Oroszországban, amivel elérték a felmentést, de ugyanakkor
aláásták az emberek hitét az igazságszolgáltatási rendszerben.
A Dreyfus és Beyliss ítélet után a zsidók a törvény fölé
kerültek. Ez okozta a 30-as évek visszaesését, napjaink még
nagyobb visszaesését és valószínű, hogy ez holnap is okoz egy
legeslegnagyobb visszaesést.
Egy
jobb világban a dreyfusistákat és a beylissistákat elítélték
volna a bíróság megvetése miatt, mert a ki nem mondott tételük
az volt, hogy ”nem zsidók nem ítélkezhetnek egy zsidó felett”.
Az embernek nem kell hinnie, vagy nem hinnie a rituális
gyilkosságokban. Az ember képessége bűnök elkövetésére jól
ismert, és lehetnek olyan szörnyetegek, mint dr. Hannibal Lector a
„Bárányok Csendjében”. Némelyiküket a Szent Biblia sajátos
értelmezése mozgatja. Napjainkban egy szuperhatalom elnöke küldte
elrettentő csapatait, hogy támadjanak meg egy kis és gyenge
országot és emberek, asszonyok és gyermekek ezreit ölte meg, mert
azt hitte, hogy azt Isten akarta. (Igen, ez az isten a Mammon volt,
ahogy a szellemes lengyel filozófus14 megjegyezte.) Jobban tette
volna, ha csecsemőknek a vérét szívogatta volna szép nyugodtan.
Napjaink zsidói ritkán tudják, hogy róluk azt gondolják, hogy
matzo-t esznek a Kivonuláskor, az afikoman-ról nem is beszélve. Ők
szerencsére nem ismerik a középkori zsidóság aggasztó
örökségét. Azonban néhány dolog fennmaradt abból a korból.
Ennek
az esszének a megírása akkor jutott az eszembe, amikor figyeltem a
lemészárolt Palesztin gyerekek számának a napi növekedését. A
második Intidáda 2000. szeptember 29-ei kezdete óta 2237 palesztin
vesztette el az életét. Ez az összesített szám 430 megölt
gyermeket is magába foglal. 228 gyermek volt 15 év alatti, 202
további 15 és 17 között. Ez több mint az összes gyerek, akiknek
a meggyilkolásával a zsidókat vádolták a norwichi William óta.
Miért
kell a régi vádakon elmélkedni, amikor itt van a legfrissebb és
vitathatatlan bűntény? Azért, mert az új gyilkosok élvezik a
hagyományos palástolást. A palástolás rendszerét nem tegnap
hozták létre, azt a középkorból örökölték, amikor a zsidó
közösségeken az omerta hűségtörvénye
uralkodott. Egy bűnözőről nem tételezzük fel, hogy bűnöző
társát valaha is föladja az igazságszolgáltatásnak. Ez a
szemlélet része volt a zsidó közösség belső életének. Még
egy elítélő címkét is alkottak: a „mószer” (besúgó), aki
tájékoztatja a nem zsidó hatóságokat a zsidók által a nem
zsidók ellen állandósított bűntényekről. Egy ilyen „mószer”
egy „ben mavet”: megölhető és megölendő bármely zsidó
által 5, előnyben részesítve a Purimot és a Kivonulást, de a
Yom Kippur is megfelelő nap. Például egy zsidónak, aki tudott egy
rituális gyilkosságokat elkövető, őrjöngő fanatikusról,
halálbüntetés terhe mellett volt megtiltva, hogy a nem zsidó
hatóságokat tájékoztassa a bűntényről. Ez a középkori
magatartás még mindig bennünk van, mivel új életre kelt a zsidók
a priori ártatlanságának a filoszemita elvében. Más szavakkal,
egy filoszemita, aki nem fogadja el egy zsidó által elkövetett
bűnténynek magát a lehetőségét, az potenciális bűnrészes
gyilkosságban. Nézzünk csak újra bele a The Observer cikkébe?
Miért nem okoz semmiféle indulatkitörést? Azt jelenti ez, hogy mi
nem hasonlíthatjuk össze a zsidókat és a schwarz-okat (német:
feketéket)? Vagy azt jelenti, hogy a feketéknek nincs semmiféle
beteges és züllött igényük arra, hogy kiálljanak minden fekete
mellet, tekintet nélkül a bűntettük súlyára?
Most
már eljött az ideje, hogy felfedjük a vádaskodások mögötti
valódi bűntényt, mert ez a bűn még mindig bennünk van. Zsidók
százai tudtak az Abba Kovner vezette „Bosszúállók” sátáni
tervéről, hogy megmérgezzék ártatlan német civilek millióit –
de egyetlen egy sem jelentette a dolgot a rendőrségnek, arról nem
is beszélve, hogy megkísérelte volna megakadályozni. Egy kis
jegyzetben épp a minap fejezte ki a német zsidó közösség
vezetője a „legszívélyesebb támogatását” a visszataszító
Michael Friedmannak, annak az embernek, aki a Haaretz Benny Ziperének
a szavai szerint „az az ember, aki a zsidóságát hasznot hajtó
eszközzé alakította” (csak nem „megélhetési
zsidó”?), és akit kokain szíváson értek ukrán kurvák
társaságában. Ez a belső, bűnöző jellegű összetartás, amely
kiáll Mark Rich mellett, Michael Friedman mellett, amely menedéket
nyújt minden gonosztevőnek, ha az véletlenül zsidó, vagy jó a
zsidók számára. Ez a vérvád mögött rejlő igazi
bűn, mert ez okozta palesztin gyerekek százainak a
meggyilkolását a filoszemiták csendes helyeslése mellett.
VI.
Meglepő
talán, de a zsidók azért nyújtanak menedéket a bűnözőknek,
mert a világképük teljesen különbözik a keresztényekétől. A
kereszténység és a judaizmus közti szakadék nem az áldozatok
tisztázatlan terén található. A zsidók a közösségi
megváltásban, bűnösségben és ártatlanságban hisznek, a
keresztények az egyéni megváltásban, bűnösségben és
ártatlanságban. Ez az oka annak, hogy egy keresztény által
elkövetett bűn semmi következménnyel nem jár a többi
keresztényre. A keresztény - Krisztus megtestesülésének,
halálának és feltámadásának az érdeme által, valamint a saját
megkeresztelkedése és szentségekben való részesülése által -
mentes a bűntől. De a keresztények szemében a zsidóknak
sincsenek közösségi bűneik. Egy zsidó szerint egy beismert zsidó
bűn minden zsidót bűnössé tesz. Ez az oka annak, hogy a zsidók
szemében minden keresztény (vagy minden német, minden palesztin,
stb.) bűnös minden sérelemben, amit bármelyikük okozott. Ez az
oka annak, hogy a nem-zsidók mindig bűnösek a zsidók szemében.
Az amerikaiak bűnösek, mert apáik 1930-ban nem ölelték a
keblükre az összes zsidót. A keresztények bűnösek, mert az
őseik nem szerették, ha átkozták őket és esetenként nem voltak
finomak az átkozódókkal. Németek és palesztinok, oroszok és
franciák – mindenki bűnös a zsidókkal szemben a zsidók
szemében.
A
közösségi felelősségnek a zsidó eszméje a kereszténységbe is
begyűrűzik napjainkban. A németeket megszállta a bűntudatuk, és
önkínzó istenítésben beveszik Goldhagen hányadékát. A
katolikus egyház bocsánatot kért a zsidóktól. Nagyon helyes, ha
egy bűnös bocsánatot kér a sértett személytől. Azonban a
kollektív bűnösség zsidó paradigmájának (felfogásának) az
elfogadása az ítéletalkotás melléfogása, továbbá egy
teológiai tévedés. Mi mentesek vagyunk a bűntől. Még a zsidók
is, a mai zsidók is, mentesek minden bűntől, amit az őseik
elkövettek. Még akkor is, ha a középkori zsidók
menedéket adtak gyilkos, gyermekölő szektáknak, a mi kortársaink
mentesek ettől a bűntől.
Most,
amikor arról beszélünk, hogy a vérvád arra szolgál, hogy
bűntudatot keltsen a mai európaiakban, az embernek el kell
ismernie, hogy a keresztények csodálatosak voltak az én őseimnek
ehhez a gyűlölködő bandájához: mindig készek voltak arra, hogy
egyenlőkként fogadják őket, mint szeretett testvéreket.
Gondoljuk csak végig: a zsidók naponta imádkoztak azért, hogy a
keresztények dögöljenek meg, de ugyanakkor a keresztények azt
akarták, hogy a zsidók csatlakozzanak hozzájuk és részesüljenek
a megváltásban. Az egyház nagylelkűsége csodálatra méltó volt
– még azok a zsidók is, akik kegyetlen gyilkosságokat követtek
el, megmenthették magukat a keresztség által.
Én
erre gondolok, amikor Goldhagen támadásait olvasom az Egyház ellen
az ő „antiszemitizmusa” miatt, ami a „holokauszthoz vezetett”.
A hála nem erős oldala a zsidó erkölcsi értékeknek. 1916-ban
Weitzman az angoloknak a zsidók örök háláját igérte, azok
pedig elküldték a katonáikat Gazaba, Beershebába, Jeruzsálembe
és Megiddóba a zsidó nemzeti otthon érdekében. De 1940-re az
örökkévalóság véget ért, és a zsidók elkezdték vadászni és
gyilkolni az angol katonákat. Hála helyett ők Sztálint Hitlerhez
hasonlították, orosz pogromokról szónokoltak és szankciók
bevetését követelték (sikerrel) Oroszország ellen. A libanoni
maronita keresztények szövetségre léptek Izraellel, csak azért,
hogy a visszavonuláskor elejtsék őket, mint egy forró téglát.
De az Egyház elleni hálátlanság volt a legszélsőségesebb eset.
A keresztények úgy érzékelték a zsidókat, hogy ők egy ördög
által megszállott nép. És valóban, ők a gyűlölet által
megszállt nép voltak. Ez nem faji, hanem ideológiai és teológiai
csoport volt, és ha feladnák gyűlölködő elveiket, a zsidók
csatlakozhatnának az emberiséghez. A zsidókat úgy kezelték, mint
a modern társadalmak a neonácikat: visszataszító és gyűlöletes
teremtmények, akiket karnyújtásnyira kell tartani, de akiknek
teljesen meg kell bocsátani, ha belátják a hibáikat. Sok zsidót
befogadott az Egyház. Sokan szentek lettek, mint szt. Teréz. Mások
püspökök és nemesek lettek, sokan tanárok és tudósok. De
a legfontosabb dolog, amit az Egyháztól kaptak, az a felszabadítás
volt a gyűlölködés szelleme alól. Ők megszabadultak a
kétségtől, hogy az emberek szeretik-e őket és ők
viszontszerették őket – nem csak a választottakat, hanem
mindenkit.
VII.
Ezek
után ajánlhatjuk a „vérvádnak” egy más és sokkal fontosabb
értelmezését. A premodern ember „jungista” volt: mítoszra
volt szüksége, hogy kifejezze a gondolatait. A középkori zsidók
voltak a kapitalizmus és globalizmus szálláscsinálói, azaz
azoknak a fejleményeknek, amelyek veszélyesek voltak a gyermekek és
a hétköznapi emberek jövője számára. Uzsorások voltak, az
uzsorások pedig „szívják az adósaik vérét” még a mai
alkalmazásban is. Így a véráldozat vádja egy hatásos
madárijesztő volt, egy jelképes figyelmeztetés, hogy tartsd távol
magad az uzsorástól és a kibontakozó kapitalizmustól.
Ma is
használunk jelképes madárijesztőket. A kormány mondhatja, hogy
„ne fogyassz marihuánát, mert kemény befektetéseink vannak
borba és égetett szeszbe, továbbá azt akarjuk, hogy vásárlással
lazíts, ne pedig a füstölő edény mellett”. De ők a heroin
függés képeivel ijesztgetik az embereket: nyomorgó családok,
egészségi kockázatok és társadalmi következmények. A marihuana
nem heroin, de ijesztgetés nélkül az emberek nem méltányolják a
figyelmeztetést, gondolják az ügybuzgók.
A
modern időket megelőzően a szegény emberek nem ismerték Marx
eszméit és a mítosz nyelvét használták. Ugyanis a rituális
gyilkosságok minden áldozata a dolgozó osztályhoz tartozott, és
a zsidó rituális gyilkosságokban való hit azok között a
szegények között volt elterjedve, akiknek elsőként kellett
szenvedniök a kapitalizmus eljövetelekor. A dolog másik oldala,
hogy a királyság és a felső osztályok támogatták a zsidókat,
és büntették azokat, akik a rituális gyilkosságok miatt
panaszkodtak. Néhány országban a panaszosokat halállal büntették,
Oroszországban a cár egy 1817-es rendelkezésben még a rituális
gyilkosság lehetőségének a felvetését is megtiltotta.18 Mert az
uralkodó osztályok nem féltek a kapitalizmustól és az uzsorától.
Azonban
ez a figyelmeztető rendszer csak addig működött, amíg a
keresztények a vallási türelem korában be nem hódoltak az uzsora
kísértésének és a „vérszívás” nem kizárólagos zsidó
foglalkozássá vált. Mme Bovaryt, Flaubertnek ez az elbűvölő és
túlságosan is emberi alakját egy francia uzsorás tette tönkre,
aki úgy csalta a csapdájába, hogy azzal nyugtatgatta őt, hogy „én
nem vagyok zsidó”. A régi, óvatosságra intő mítoszt akkor
függesztették fel, mert már nem volt érvényes. A világ
civilizált lett, egész közösségek és országok adósodtak el, a
polgárok pedig a jelzálog törlesztések és vásárlási hitelek
csapdájába estek. A kapitalizmus győzelmével és a
globalizmus terjedésével a mindennapi gyermekek számára annak az
esélye, hogy felnőjenek, hogy kielégítő munkát találjanak,
hogy az otthonukban és a közösségükben békében éljenek,
zuhanó repülésbe kezdett. A mi gyermekeinkre leselkedő veszély
nem a társadalom peremén élő zsidó, hanem magának a
társadalomnak a szerkezete, ami egy egészen más óvatosságra intő
mítoszt igényel.
Máig
élő tabu: Solymosi Eszter meggyilkolása és a tiszaeszlári per
(V.
rész)
A
bűntény a kor médiájában Miként az a Solymosi Eszter zsidók
által történt megöléséről szóló sorozatom korábbi részeiből
kiderült, 1882. június végére a Bary József vizsgálóbíró
által vezetett nyomozás eredményeképpen teljesen egyértelművé
vált, miszerint a 14 esztendős Eszter gyilkosság áldozata lett, s
az öngyilkossági verziót az orvos szakértői megállapítások, a
tanúvallomások és a fizikai törvények alapján teljes
egyértelműséggel ki lehetett zárni, továbbá az is
bebizonyosodott, hogy a Solymosi-leány erőszakos haláláért a
helybéli izraelita hitközségi elöljárót, Scharf Józsefet és
saktertársait terheli a büntetőjogi felelősség. Miután Ónody
Géza 1882. május 23-ai parlamenti felszólalását követően a
tiszaeszlári ügy országos nyilvánosságot kapott, a hazai zsidó
sajtó azonnal megkezdte a szerecsenmosdatást és a bűnügy
eltussolását. Ebben élen járt egy fanatikus fiatal zsidó
újságíró, Weinstein-Szabolcsi Miksa, a Debreceni Ellenőr
munkatársa, aki, a „cél szentesíti az eszköz” elvét vallva,
a kezdetektől a tiszaeszlári sakterek kiszabadításán fáradozott.
Kezdetben Solymosi Eszter holttestének állítólagos előkerüléséről
terjesztettek minden valós alapot nélkülöző meséket, majd
Weinstein azt a hazugságot próbálta a köztudatba bevinni,
miszerint az apjára terhelő vallomást tevő Scharf Móricot
kényszerítették, és erre betanították a nyomozó hatóságok
emberei. Ezen „értesüléseit” Weinstein megküldte a Pesti
Hírlapnak, a Budapesti Hírlapnak és a befolyásos, német nyelvű
Pester Lloydnak. Összességében azonban a csonkafüzesi zsidó
prostituált holttestének 1882. június 18-án történt
felbukkanásáig a hazai sajtó elfogulatlan és tárgyilagos
álláspontot képviselt a Solymosi Eszter-üggyel kapcsolatban.
Hangsúlyozták, hogy a tiszaeszlári emberölést nem lehet az egész
zsidóság ügyének tekinteni. S különösképpen nem szabad a
hazai zsidóknak így értelmezniük. Ehelyett az történt, hogy a
magyarországi zsidó közösség kezdettől fogva a magáénak
tekintette a gyanúsított sakterek felmentését, velük
szolidaritást vállalt, s követelte a keresztény magyarságtól
is, hogy fogadja el Scharfék ártatlanságának elvét mindenfajta
bírói vizsgálat nélkül. Ráadásul mindezt a nyilvánosság
nemzetközi fórumain is hirdette. Akárcsak a későbbiekben,
egészen napjainkig bármiféle olyan esetben, amikor zsidó
származású, illetve identitástudatú személyek követtek,
követnek el valamilyen bűncselekményt, miként legutóbb az ún.
filozófus pályázatok és törvénytelen állami pénzosztogatások
esetében. A hazai zsidó vezetők és fő véleményformáló
publicisták egyúttal azt is megfogalmazták – ez a terhes örökség
is él a mai napig –, miszerint önmagában az a tény, hogy
büntetőeljárás indult a „választott nép” fiai ellen, az
egész zsidósággal szembeni erőszakos fellépés és antiszemita
megnyilvánulás, amely ellen minden zsidónak tiltakoznia kell, s
egyúttal kötelességük az igazságszolgáltatás munkáját minden
eszközzel megnehezíteniük és ellehetetleníteniük. Jellemző és
tipikus kórtünet, hogy rabbik különféle füzetecskéket
szerkesztettek, melyekben azt bizonygatták, miszerint a Talmud
tiltja a zsidóknak a gyilkosságot. (Legalábbis a másik zsidó
megölését – L. Zs.) Bary József nagyon helyesen és találóan
állapítja meg A tiszaeszlári bűnper című művében, hogy
katolikus vagy protestáns papoknak soha nem jutott eszükbe, hogy
védőiratot tegyenek közzé a keresztény gyilkos felmentése
érdekében csupán azért, mert a tízparancsolatban benne van a
tilalom: „Ne ölj!” A jelenkori toleranciabajnokok 19. századi
szellemi-politikai elődeinek ármánykodásai ellenére a magyar
közvélemény higgadtan és türelemmel várta a büntetőeljárás
végkimenetelét, s nem bontakozott ki általános, antiszemita
közhangulat az országban. A helyzet akkor változott meg, amikor
nyilvánosságra került a holttestcsempészet története. Amikor
bizonyossá vált, hogy a tiszaeszlári gyilkosok felmentése végett
a zsidók egy idegen holttestet öltöztettek fel az általuk
eltüntetett Solymosi Eszter ruháiba – így akarván elhitetni az
öngyilkossági verziót –, a keresztény magyar közvélemény
toleráns magatartásának is vége szakadt. Amint a bírói szemle
és az igazságügyi szakértői vizsgálat teljes bizonyossággal
megállapította, hogy közönséges csalásról és az
igazságszolgáltatás félrevezetéséről van szó, a hazai lapok
többsége egyszerűen közölte a tényt, miszerint Solymosi Eszter
ruháit egy idegen holttest viselte. Egyúttal felhívták a zsidóság
vezetőinek a figyelmét arra, hogy a tűzzel játszanak. A
Függetlenség című újság 1882. június 21-ei számában ez
olvasható: „Valóban nem tudjuk, mit csodáljunk jobban, az
ostobaságot-e vagy a vakmerőséget, melyet a zsidók ebben az egész
ügyben tanúsítanak. Vagy nem veszik észre, hogy ha ők minden nap
hol elevenen, hol holtan felderítenek egy Solymosi Esztert, csupán
a különben is óriási izgalom fokozásához járulnak. Tegyék
önök kezüket a szívükre, s feleljenek nyíltan: képzelhetni-e
izgatást, mely veszedelmesebb hatású legyen, mint az önök
vakmerő, ügyetlen, de mindenkor gyanúsítgatásokra alkalmas
kísérletüknek láncolata. (…) Az önök fanatikusai, akik
seregesen rontanak a gyászoló anyára, az önök lapjai, melyeknek
minden sorából kirí az elsimítási szándék, ezek csinálják,
ezek növelik nagyra az izgalmat. Itt az ideje, hogy belássák
eljárásuk helytelenségét. Nagy a magyar ember türelmének
pohara, de ha annyit rázogatják, annyit töltögetik, mégis csak
megcsordulhat. Ez pedig nem kívánatos egyikünkre sem, legkevésbé
azonban a zsidókra nézve”. A Budapesti Hírlap 1882. június
22-én megjelent „A zsidókérdés veszedelme” című
vezércikkében pedig a következő higgadt és bölcs megállapítást
olvashatjuk: „Nagy hiba volt kezdettől fogva sokaktól, de kivált
a megrémült zsidóktól, hogy a bírói eljárást félrevezetni,
az igazság gyors és teljes kiderítését feltartóztatni akarták,
hogy Solymosi Eszter anyját megvesztegetni próbálták, s hogy
folytonos álhírek gyártásával igyekeztek a közönséget
megnyugtatni. Ezzel csak növelték a gyanút, az izgalmat, az
ellenszenvet. Nekik egyáltalán tartózkodni kellett volna minden
beavatkozástól. A vizsgálatot egészen ráhagyni a bíróságra, s
megtagadni minden szolidaritást a bűnesettel és a vádlottakkal.
Történt-e gyilkosság vagy sem, ki a gyilkos és mi okból, vallási
fanatizmus követte légyen el a gyilkosságot rituális formaságok
között vagy nem, a bíróság feladata kideríteni. Senki a
bűntényért nem felelős, csak a bűnös”. Ugyanezen a napon
közölték a Magyar Korona című lap publicisztikájában a
következő részletet: „A tiszaeszlári állítólagos rituális
gyilkosság miatt senkinek eszébe sem jutott az összes zsidóságot
vádolni. Az országos közvélemény úgy tekintette, mint valamely
szűk körre szorítkozó fanatikus szekta borzalmasságait”. Hiába
volt azonban a józan, mérsékletre és jogkövető magatartásra
figyelmeztető hang, a zsidóság vezetői között ekkor már nem
akadt egy sem, aki őket a helyes és a józan belátás útjára
terelte volna. Sőt, az ál-Eszter holttestének hivatalos vizsgálata
után, amikor a bírói szemle és a szakértői vélemény is ismert
volt már, a Pester Lloyd 1882. június 21-ei, reggeli számában ez
a durván hazug állítás jelent meg: „Anya, nővér, nagynéni és
két szomszédasszony felismerték a hullában Solymosi Esztert”. S
mennyire ismerősen hangzanak napjainkban is az efféle tudósítások,
amelyek az említett lap enapi, esti kiadásában arról adnak hírt,
miszerint Tiszaeszláron és környékén a nép a gazdagabb zsidók
házát felgyújtotta, a községet pogromot hirdető plakátokkal
árasztották el, s a zavargások megfékezésére katonaságot
rendeltek ki, Nagyszombatban pedig falragaszok hirdetik, hogy június
25-én a zsidók pusztulása fog bekövetkezni. E Heller Ágnes-i
magaslatú és igazságtartalmú közlésekből természetesen
egyetlen szó sem volt igaz. Voltaképpen már 1882 nyarán az
történt Magyarországon, ami az 1990. évi csillagcsere (értsd:
rendszerváltoztatás) óta nap mint nap zajlik: a zsidó vezetőknek
és elitnek nagyon is jól jött volna egy kis antiszemita zavargás,
néhány helyen pogromokkal feldúsítva, hiszen ennek következtében
az egész tiszaeszlári bűnügyet az antiszemiták találmányának
tüntethették volna fel, s a liberális kormányzat aktív
közreműködésével az ügyet elrendezhették volna oly módon,
hogy hitsorsosaik ne kerüljenek bitófára, illetve börtönbe. A
Magyar Korona című hírlap 1882. június 23-ai számának lényegre
törő megállapítása szerint „minő diadallal hívnák Európát
a barbár magyar nemzet ellen segítségre, ha az agent
provokatőröknek (beépített, titkos provokátor – L. Zs.)
sikerülne Nagyszombatban vagy másutt egy kis zsidó heccet
inscenálni (színre vinni – L. Zs.)”. Az Ellenőr és a Hon
végül azt a – szintén minden valós alapot nélkülöző –
hazugságot is lehozta 1882. június 25-én, miszerint Kozma Sándor
királyi főügyész új nyomozást rendelt el Solymosi Eszter
eltűnésének ügyében, hiszen amennyiben a csonkafüzesi holttest
valóban nem a tiszaeszlári leányé, úgy egyetlen képtelen
feltevéshez lehet folyamodni, nevezetesen, hogy a zsidóság az
antiszemita mozgalomtól megriadva, félre akarja vezetni az
igazságszolgáltatást. (Miképpen ez a „képtelen feltevés”
volt a vegytiszta igazság – L. Zs.) Az említett sajtóorgánumok
két nappal később szégyenkezve cáfoltak, s elismerték, hogy az
új ügyészi vizsgálatról általuk korábban közölt hír
hazugság volt. A hazai zsidó média másik – már akkor
általánosan elterjesztett és azóta is rendre alkalmazott –
kedvelt manipulációs fogása volt a bűnügyben eljáró hatóságok
és hivatalos személyek morális és szakmai értelemben való
lejáratása és hiteltelenítése, ellehetetlenítése. Sajtópiaci
zászlóshajójuk, a Pester Lloyd Bary József vizsgálóbírót és
az orvos szakértőket állította fedélzeti ágyújának
célkeresztjébe, minthogy nem sikerült őket a Csonkafüzesnél
„csodás” körülmények közepette felbukkant csempészett női
hullával megtéveszteniük. A lap rendre kétségbe vonta a
vizsgálóbírói szemle és a szakértői vizsgálatok
törvényszerűségét, illetve objektivitását, s mindenféle
hitelt érdemlő bizonyíték híján azt a feltételezését közölte
tényként, hogy a tiszaeszlári zsidók ellen elfogultan,
tendenciózus irányban vezették az illetékes igazságügyi
testületek a vizsgálatot. Miután a hazai zsidó szellemi elit
egyhangúlag kiállt Scharf Józsefék mellett, sőt kontinensekre
szerteágazó kapcsolatrendszere révén Tiszaeszlárból nemzetközi
botrányt kavart, valóban sikerült az antiszemitizmus politikai
lángját felszítania. A Függetlenségben 1882. június 23-án „A
zsidók és a közvélemény” címen Verhovay Gyula írt egy
hosszabb, elemző cikket. Írásában Verhovay mindenekelőtt azt
rója fel a magyarországi zsidó vezetőknek, hogy kezdettől fogva
az igazságszolgáltatás félrevezetésének szándékával a
bűnösök pártjára álltak, pusztán azért, mert zsidók.
Amennyiben ezt nem teszik, és hagyják, hogy az arra illetékes
hatóságok szabadon működjenek, s nem azonosítják magukat sem a
fanatikusokkal, sem a gonosztevőkkel, úgy az antiszemitizmus nem
éledt volna fel Magyarországon. Majd így folytatja a cikkíró a
gondolatmenetét: „És már most itt az elvetett mag gyümölcse.
Az átalakulás általános, minden társadalmi kört, a napszámostól
a legfelvilágosodottabb emberig magával árként ragadó s
ellenszenvtől és gyűlölettől terhes. És a szerencsétlenség
nem annyira az áradatban van, mint inkább abban, hogy a zsidóság
hangadói körei nem akarják felismerni és azt hiszik, a régi
taktika, mely a kezében levő sajtóval s más eszközökkel
elhallgattatta, agyonhallgatta a véleményt, még ma is biztos
hatást elérő eszköz”. Korántsem véletlen, hogy a korábban
függetlenségi párti, liberális világnézetű Verhovay Istóczy
Győzővel éppen a tiszaeszlári per hatására, s annak
következményeként (miként a soron következő részben majd látni
fogjuk, a gyilkos saktereket egytől egyig felmentik) 1883. október
6-án megalapította az Országos Antiszemita Pártot. Az sem
mellékes tanulsága a tiszaeszlári per körül kibontakozó
sajtópolémiának, hogy a korabeli lapokba beletekintve egyfajta
déja vu érzése támadhat jelenkorunk olvasójának. Ami a
manipulációs technikák alkalmazását, valamint a hírgyártást
illeti, 129 év alatt nem változott itt semmi. A közvélemény
félrevezetésére, a zsidóság kivételezett, választott népi
státuszának és privilégiumainak fenntartására – megerősítve
ezt a 20. század közepe táján a holokauszttal – lényegében
véve minden eszköz és informatikai bűvészmutatvány megengedett,
sőt, alkalmazandó. Ennélfogva, a kétségkívül ma is létező, s
erősödő nemzeti média felelőssége történelmi léptékű:
mindenféle kommunikációs trükköt, manipulációs szándékot,
hazug hírt erkölcsi és szakmai, hivatásrendi kötelessége
leleplezni, pellengérre állítani és nevetségessé tenni. Lipusz
Zsolt (Kuruc.info) (Folytatjuk) Ajánló: Az egyetlen hiteles forrás!
- Bary József: A tiszaeszlári bűnper - a leváltott vizsgálóbíró
emlékiratai (x)
Forrás: https://kuruc.info/r/9/77090/
Forrás: https://kuruc.info/r/9/77090/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése