Új amerikai robotrepülőgép-hordozó atom-tengeralattjáró
Régi
test, új feladatkör |
|
Publikálva:
2007-11-05 19:17:00
|
|
A
tengeralattjárók átalakításáról még a Clinton-adminisztráció
hozott döntést, a munkálatok négy évig zajlottak. Az
Ohio-osztály létrehozása és üzemeltetése ugyanis rendkívül
költséges volt, ugyanakkor a hidegháború befejeződése miatt már
nem is volt szükség mindegyik, ballisztikus rakétákkal felszerelt
stratégiai csapásmérő egységre, míg az SSGN-ekre a
tervezők szerint egyre nagyobb szerep hárul majd a jövőben.
A döntés értelmében négy darab Ohio-osztályú
egységet átépítenek manőverező robotrepülőgépek hordozására.
Ezek a taktikai fegyverek ugyanis olcsóbbak, és a helyi háborúkban
jobban alkalmazhatóak, mint a stratégiai csapásmérésre
kifejlesztett ballisztikus rakéták. Ez a lépés egyébként
összhangban állt a stratégiai nukleáris fegyverek csökkentése
érdekében megkötött nemzetközi egyezményekkel is. Az
átfegyverzés során ezek az egységek Tomahawk robotrepülőgépeket
kapnak, ezek indítóegységeit a korábbi rakétasilókban helyezték
el.
Rakéták
indítása a vízfelszín alatt
Az
eredeti Ohio-osztály fejlesztése 1972-ben kezdődött meg, az
első megrendeléseket az 1974-es pénzügyi évben adták le. A
tervezés megkezdésétől az első egység átadásáig végül kilenc
év telt el. A legfontosabb cél az volt, hogy az új Trident rakéták
számára biztosítsanak egy ideális hordozóeszközt. Azt is
megkövetelték a tervezőktől, hogy bár hatalmas méretű hajókat
kellett létrehozni, azok sokkal kevésbé zajosak legyenek, mint
jóval kisebb elődeik. A hajótest kialakításánál tehát kettős
követelménynek kellett megfelelni, el kellett benne helyezni a 24
darab hatalmas Trident rakéta indítócsöveit, ugyanakkor mindezt
úgy megoldani, hogy az ideális, csepp alakú forma minél kevésbé
torzuljon. Az eredmény egy, a lemerült állapotában 18 700 tonna
vízkiszorítású, 170 méter hosszú, legszélesebb részén közel
13 méter átmérőjű, a torony előtt és mögött egy kissé
kidudorodó hajótest lett, melyet mindössze egyetlen hétlapátos
hajócsavar hajt meg. Jellemző az Ohio-osztály méreteire, hogy ez
utóbbi alkatrész 7 méter átmérőjű. Kialakításánál
rendkívül pontos tervezésre és kivitelezésre volt szükség,
ugyanis a hajócsavar a tengeralattjáró legnagyobb zajforrása,
márpedig a rakétahordozók számára a legfontosabb a rejtettség
és a túlélés. A hajók vertikális irányítását a tornyon
elhelyezett nagyméretű mellső mélységi kormánylapátokkal és a
hátul lévő, azonos feladatkörű felületekkel közösen végzik.
A horizontális irányításért a hátsó függőleges kormánylapok
felelnek, ezek egyben stabilizátorok is. A torony a hajótest első
harmadában lett elhelyezve, ellentétben például a szovjet
Tájfun-osztállyal, ahol a rakétaindító silók mögött, a hajó
középvonalától hátrébb került kialakításra.
A
hajótestnek – gondosan megtervezett kialakítása révén –
nagyon kedvezőek a hidrodinamikai tulajdonságai, ugyanakkor
megfelelően védett a külső behatásokkal szemben is. Belső
felépítését tekintve négy jól elkülöníthető részre –
irányítási és személyzeti részleg, a rakétasilók,
reaktorterem, turbinák – osztható. Az orr-részben három
szintet alakítottak ki, itt kaptak helyet a vezetési és irányítási
központok, a navigációs eszközök és a négy, önvédelmet
szolgáló torpedóvető cső. Ebben a szakaszban kerültek
kialakításra a legénységi és tiszti körletek, továbbá a
hosszú bevetések miatt mindenképpen szükséges és rendkívüli
fontossággal bíró kiszolgálólétesítmények, pihenők,
szociális és kulturális helyiségek, étkezdék. A
ballisztikusrakéta-hordozó tengeralattjárók ugyanis jellemzően
több hónapos őrjáratozásokat folytatnak, ezek során az is
előfordulhat, hogy egyszer sem bukkannak a felszínre. A felszíni
hadihajókkal ellentétben – melyek gyakran vesznek részt külföldi
kikötőlátogatásokon – a tengeralattjárók kerülik az
érintkezést mindenkivel, hiszen legnagyobb előnyük a rejtettség.
Az ellenfelek, de még a szövetségesek sem szerezhetnek tudomást
arról, hogy hol és mikor járőröznek ezek az első vonalbeli
csapásmérő eszközök. Egy esetleges háborús konfliktus esetén
a nukleáris meghajtású ballisztikusrakéta-hordozó
tengeralattjárók kiemelt célpontjai lennének az ellenfélnek,
megsemmisítésük révén ugyanis hatalmas stratégiai előnyhöz
jutna. Ezek az egységek éppen ezért kiemelt védettséget
élveznek, továbbá bevetéseiket úgy tervezik meg, hogy minél
nehezebben lehessen a nyomukra bukkanni. Ez a rejtőzködőként
jellemezhető, hosszú őrjáratozási idővel kombinált módszer
azonban igen nagy, főleg mentális terhet ró a személyzetre, testi
és szellemi karbantartásukra tehát kiemelt figyelmet kell
fordítani. Filmvetítésekkel, közösségi kulturális programok
szervezésével, rendszeres testedzésekkel, harci és vészhelyzeti
gyakorlatozásokkal lehet elérni azt, hogy a fegyelem és a
teljesítőképesség maximális maradjon.
Az
Ohio-osztályú tengeralattjárók felépítése
A
24 darab Trident rakéta mindegyike külön indítóberendezéssel
rendelkezik. A Tridenteknek alkalmazzák a C-4-es, 7500 km
hatótávolságú és a D-5-ös, 12 500 km hatótávolságú
változatait is. A ballisztikus rakéták indításához nagyon
pontos navigációs adatokra van szükség, ezek előállítását
több, párhuzamosan működő rendszer (Loran-C, Transit,
gravimetrikus mérőműszer) összehangolásával végzik. Ez utóbbi
a nehézségi erő változásának mérésével számolja ki a hajó
pillanatnyi tartózkodási helyét. A rakétákat 30 méteres
mélységből lehet indítani, azonban a silókból nem, csak a
parancsnoki teremben elhelyezett vezérlőpultokról. Egyetlen ember
nem tudja aktiválni a rendszert, ehhez három, megfelelő
jogosultsággal és felhatalmazással rendelkező tiszt szükséges.
Az ideális indítási paramétereket számítógépek dolgozzák ki,
figyelembe véve a felszíni hullámzási adatokat is.
Felszíni
menetben
A
meghajtásról egy S8G típusú, nyomottvizes nukleáris reaktor
gondoskodik, ez szolgáltatja az energiát a hétágú hajócsavart
meghajtó két darab, egyenként 35 000 lóerő teljesítményű
redukciós gőzturbina számára. A reaktor fűtőelemeit mindössze
kilencévente kell cserélni, ez elméleti síkon azt jelenti, hogy a
tengeralattjárók képesek lennének ennyi ideig folyamatosan
üzemelni. Ez természetesen csak egy elméleti érték, a hajó
egyéb rendszereinek karbantartásigénye és a személyzet
tűrőképessége ezt nem teszi lehetővé. Mindenesetre ez
költséghatékonyság szempontjából is fontos érték, hiszen a
fűtőelemcsere drága és időigényes művelet. Annak ellenére,
hogy csak egy hajócsavar hajtja meg, az Ohio-osztály egységei
elérhetik a 37 km/h víz alatti sebességet, ami ekkora méretű
tengeralattjáróktól viszonylag szép teljesítmény.
Az
Ohio-osztály első tagját 1981-ben vette át a haditengerészet, az
utolsót pedig 1997-ben. Ez idő alatt összesen 18 egység került a
flotta állományába, melyek mindegyike jelenleg is szolgálatban
áll. A tengeralattjárók mindegyike egy-egy amerikai államról
kapta a nevét. A nagy harcértékű tengeralattjáró-osztály
kiépítése elképesztően sok pénzbe került, az Ohiók darabára
ugyanis megközelíti az 1,5 milliárd dollárt. Ez olyannyira
hatalmas költség, hogy még az amerikaiakat is elgondolkoztatta,
így az eredeti tervek szerint folytatódó gyártást a 18. egység
elkészülte után leállították.
Az
amerikai 55 centes bélyegeken egy Ohio-osztályú tengeralattjáró
rajza látható
Érdekesség,
hogy mindegyik hajó két, teljesen azonos létszámú és
képzettségi szintű személyzettel rendelkezik, így könnyen
megoldható a váltás, és fenntartható a folyamatos járőrözés.
Az ún. kék és arany elnevezésű személyzetek eleinte 156 főből
álltak, napjainkban azonban a ballisztikusrakéta-hordozókon már
173-ra emelkedett ez a szám. A Tomahawk robotrepülőgépek
hordozására átalakított négy tengeralattjárón 159 fő teljesít
szolgálatot.
A
megépült 18 egységből a csendes-óceáni flotta állományába 8
hajó került, ezek a Bangor haditengerészeti bázisról látják el
feladataikat, míg az atlanti flotta 10 darab Ohio-osztályú
tengeralattjárója a Georgia államban található Kings Bay
kikötőből jár bevetésre. A hajók elektronikai rendszereit és a
rakétákat folyamatosan fejlesztik, így még hosszú ideig nem kell
a leváltásukról gondoskodni. A jelenlegi tervek szerint még több
évtizedig ezek a tengeralattjárók alkotják majd az Egyesült
Államok tenger alatti csapásmérő öklét.
Egy Oscar II
osztályú orosz
|
Atom-tengeralattjáró a Barents-tengerben
A KURSZK TRAGÉDIÁJA
Ohio
osztályú
hadászati
rakétahordozó
tenger-
alattjáró
tengeralattjáró fedélzetén 119 ember vesztette
életét. Most orosz mélytengeri búvárok –
a Halliburton nemzetközi olajtechnikai vállalattal
együttműködve – megkísérlik az elsüllyedt
hadihajó vízzel elárasztott tereiből kimenteni és a
felszínre hozni a tengerészek földi maradványait.
A Szovjetuniót
megfigyelő egyik amerikai katonai felderítő műhold 1985-ben azt
észlelte, hogy a Fehér-tenger partján, az Arhangelszk város
mellett lévő Szeverodvinszk hajógyárában egy, a korábbiaknál
valamelyest nagyobb atom-tengeralattjáró épül. A
műholdfelvételeket elemezték, és megállapították: a szóban
forgó hajó a már korábban rendszeresített – az amerikaiak
által Oscar osztályúnak elnevezett – tengeralattjáró
meghosszabbított változata. Az újabb változat az Oscar II nevet
kapta. Az új hadihajót 1986-ban állították szolgálatba – s
mint utóbb, a Szovjetunió szétesését követően kiderült –
Krasznodár néven. Az Oscar II osztályú tengeralattjárókból
összesen tizenkét hajóegység készült. Közülük a Kurszk
sorrendben a tizedik; ezt a hajót 1994 májusában bocsátották
vízre, s ugyanez év októberében rendszerbe is állították.
Jelenleg nyolc Oscar II osztályú tengeralattjáró teljesít
szolgálatot, hét a csendes-óceáni, egy pedig az északi
flottában.
A tömzsi
Oscar
A Kurszkot (és „osztálytársait”) a feltűnően nagy méret és nagy vízkiszorítás jellemzi. Táblázatunkból kitűnik, hogy a Kurszk (Oscar II) vízkiszorítása majdnem eléri a legnagyobb amerikai tengeralattjárókét, a rakétahordozó Ohio osztályúakét, s az orosz rakétahordozó atom-tengeralattjárók közül is csak a Typhoon osztály hajóegységei nagyobbak a Kurszknál. Ugyanakkor a vele azonos rendeltetésű, ugyancsak tengeri hadszíntéri harctevékenységre szolgáló amerikai Los Angeles hajóosztály egységeinél a Kurszk több mint két és félszer nagyobb. Részben ebből következik: az Oscar II osztályú hajók manőverezőképessége – a maga kategóriájában – meglehetősen gyenge. Ez elsősorban abban mutatkozik meg, hogy kicsi a hajó merülési sebessége, és hogy a hajó nehézkes, csak lassan tud irányt változtatni. Mindez – a szakértők szerint – hozzájárulhatott a Kurszk augusztusi katasztrófájához. Ám e szokatlanul nagy méretek eredményeként kiemelkedően nagy az Oscar II osztályú atom-tengeralattjárók fedélzetén hordozható fegyverzet választéka és állománya. (Erről később még lesz szó. – A szerk.)
A Kurszk törzse meglehetősen tömzsire sikerült (a hajó hosszához képest igen széles a törzs középrésze), s az alakja nem is hasonlít az ideális delfinformához. Ennek leginkább az az oka, hogy a törzs két oldalára építették be a hajó alapfegyverzetét: az oldalanként tizenkét–tizenkét darab robotrepülőgép tároló- és indítószerkezeteit. E tengeralattjárók törzsének orr-részében helyezték el a torpedóvetőcsöveket és a belőlük indítható fedélzeti fegyvereknek (a különféle űrméretű torpedóknak, illetőleg a hadihajók ellen bevethető rövid hatótávolságú rakétáknak) a tárolórekeszeit.
A nyolc elválasztható szakaszra osztott hajótörzs középső részén helyezték el a tengeralattjáró vezetéséhez, a fedélzeti berendezések működtetéséhez, a fegyverzet bevetéséhez és célra irányításához szükséges berendezéseket, s az ezeket kezelő személyzet munkahelyeit a vezérlőpultokkal. Ugyanott alakították ki a 107 főnyi hajózószemélyzet pihenő- és kommunális helyiségeit, továbbá a törzsközépre építették rá a periszkópokkal és a különféle antennákkal ellátott parancsnoki tornyot.
A hajótörzsnek a torony mögötti részébe – különleges védelmet nyújtó, vastag beton burokba – építették be a hajó energiaforrását, a két (VM-5 típusú) atomreaktort, melyek együttes teljesítménye 380 megawatt. A reaktorok mögött helyezték el a hajócsavarokat hajtó, egyenként 72 megawatt teljesítményű gőzturbinákat.
A Kurszkot (és „osztálytársait”) a feltűnően nagy méret és nagy vízkiszorítás jellemzi. Táblázatunkból kitűnik, hogy a Kurszk (Oscar II) vízkiszorítása majdnem eléri a legnagyobb amerikai tengeralattjárókét, a rakétahordozó Ohio osztályúakét, s az orosz rakétahordozó atom-tengeralattjárók közül is csak a Typhoon osztály hajóegységei nagyobbak a Kurszknál. Ugyanakkor a vele azonos rendeltetésű, ugyancsak tengeri hadszíntéri harctevékenységre szolgáló amerikai Los Angeles hajóosztály egységeinél a Kurszk több mint két és félszer nagyobb. Részben ebből következik: az Oscar II osztályú hajók manőverezőképessége – a maga kategóriájában – meglehetősen gyenge. Ez elsősorban abban mutatkozik meg, hogy kicsi a hajó merülési sebessége, és hogy a hajó nehézkes, csak lassan tud irányt változtatni. Mindez – a szakértők szerint – hozzájárulhatott a Kurszk augusztusi katasztrófájához. Ám e szokatlanul nagy méretek eredményeként kiemelkedően nagy az Oscar II osztályú atom-tengeralattjárók fedélzetén hordozható fegyverzet választéka és állománya. (Erről később még lesz szó. – A szerk.)
A Kurszk törzse meglehetősen tömzsire sikerült (a hajó hosszához képest igen széles a törzs középrésze), s az alakja nem is hasonlít az ideális delfinformához. Ennek leginkább az az oka, hogy a törzs két oldalára építették be a hajó alapfegyverzetét: az oldalanként tizenkét–tizenkét darab robotrepülőgép tároló- és indítószerkezeteit. E tengeralattjárók törzsének orr-részében helyezték el a torpedóvetőcsöveket és a belőlük indítható fedélzeti fegyvereknek (a különféle űrméretű torpedóknak, illetőleg a hadihajók ellen bevethető rövid hatótávolságú rakétáknak) a tárolórekeszeit.
A nyolc elválasztható szakaszra osztott hajótörzs középső részén helyezték el a tengeralattjáró vezetéséhez, a fedélzeti berendezések működtetéséhez, a fegyverzet bevetéséhez és célra irányításához szükséges berendezéseket, s az ezeket kezelő személyzet munkahelyeit a vezérlőpultokkal. Ugyanott alakították ki a 107 főnyi hajózószemélyzet pihenő- és kommunális helyiségeit, továbbá a törzsközépre építették rá a periszkópokkal és a különféle antennákkal ellátott parancsnoki tornyot.
A hajótörzsnek a torony mögötti részébe – különleges védelmet nyújtó, vastag beton burokba – építették be a hajó energiaforrását, a két (VM-5 típusú) atomreaktort, melyek együttes teljesítménye 380 megawatt. A reaktorok mögött helyezték el a hajócsavarokat hajtó, egyenként 72 megawatt teljesítményű gőzturbinákat.
Atomreaktor és turbinaA haditengerészetben az azonos rendeltetésű és szerkezetű hadihajókat hajóosztályokba sorolják, tehát hajóosztályokat és nem hajótípusokat különböztetnek meg. A hajóosztály rendszerint az osztály elsőként szolgálatba állított hajójáról kapja a nevét. De akad kivétel is: hajdan egy-egy új szovjet tengeralattjáró észlelésekor az amerikaiak fantázianevet adtak neki – és ez lett a hajóosztály Nyugaton használatos neve. Az atom-tengeralattjáró főként a hajócsavar hajtásában különbözik hagyományos társaitól; az utóbbiakon a hajócsavart a vízfelszínen dízelmotorok, merülésben pedig akkumulátorokról működtetett villanymotorok forgatják. A víz alatti hajózáskor az akkumulátorok viszonylag gyorsan lemerülnek, s feltöltésükhöz a vízfelszínre kell emelkedni. Ezért a hagyományos hajtású tengeralattjáró egyszerre csak viszonylag kis távolságot tehet meg a víz alatt. Az atomhajtású tengeralattjáró fedélzetén az atomreaktor hőjével termelt gőz turbinát működtet, s ez forgatja a hajócsavart. E hajtási mód szinte korlátlanul meghosszabbítja a merülésben való hajózás időtartamát (a fedélzeten tárolt hasadóanyaggal hosszú ideig működtethető az atomreaktor). Az atom-tengeralattjáró merülésben eltölthető idejét nem is a technika, hanem a hadihajón szolgálatot teljesítő tengerészek tűrőképessége korlátozza. Az atomhajtással megnövelhették a tengeralattjáró méretét és terhelhetőségét is; 16–24 hadászati ballisztikus rakétát hordozó és ezeket akár merülési helyzetből is elindítani képes úszó rakétabázisokat alakíthattak ki. Az atomhajtás révén a tengeri hadszíntéri hadviselésre (az ellenséges vízfelszíni és víz alatti hadihajók, illetőleg repülőgéphordozók elleni harcra) szolgáló tengeralattjáróknak javult a manőverezőképességük, megnövekedett az úszási és merülési sebességük, és több fegyvert hordozhatnak a fedélzetükön. Mindez azt eredményezte, hogy a harcászati atom-tengeralattjárók egyre inkább hasonlítanak a hadászati ballisztikus rakétákat hordozó atom-tengeralattjárókra. A tengeralattjáró nagyságát – a legfontosabb méreteken kívül – a vízkiszorítással szokták jellemezni, ami merüléskor éppen megegyezik a hajó térfogatával; a hajózásban a vízkiszorítás értékét a kiszorított víz tömegével adják meg. Nos, az atomhajtás eredményeként a tengeralattjárók néhány ezer tonnás vízkiszorítása – nagyjából négy évtized alatt – négy-ötszörösére növekedett. Ma több tengeralattjáró-osztály hajóinak vízkiszorítása meghaladja a 15 000 tonnát, s egy olyan osztály is van, amelynek a merülési vízkiszorítása megközelíti a 27 000 tonnát. |
|
|
Az Oscar II osztályú hajókon a navigálást: a haditengerészeti bázisokkal, az együttműködő vízfelszíni- és víz alatti hadihajókkal való kapcsolattartást, a közeli célok felderítését, azonosítását és követését, nemkülönben a fedélzeti fegyverek kezelését, bevetését és célra vezetését számítás- és rádiótechnikai eszközök, illetőleg hidroakusztikai berendezések segítik.
A Kurszk fegyverei
közül a legfontosabb – említettük – a hajótörzs két
oldalán lévő, függőleges tároló-indítótubusokban elhelyezett
huszonnégy robotrepülőgép; ezekkel az ellenséges flottacsoportok
nagy méretű vízfelszíni hadihajói (rakétás cirkálói,
repülőgéphordozói) semmisíthetők meg. Az 1980-ban
rendszeresített, Granit fantázianevű, P-500 típusjelzésű
(nyugati jelöléssel: SS-N-19, Shipwreck), hadihajók ellen
bevethető, atomtöltettel is felszerelhető robotrepülőgép 10
méter hosszú, hengeres törzsének átmérője 0,85 méter. A 7000
kilogramm indítótömegű eszköz egy 750 kilogrammos, hagyományos
robbanóanyaggal töltött harcifejet vagy egy 500 kilotonna
hatóerejű atomtöltetet képes célba juttatni. A Granit 20
kilométertől 500 kilométer távolságig hatásos eszköz. A
robotrepülőgépet a víz alól, a merülésben lévő
tengeralattjáróról sűrített levegővel indítják. Az
indítótubusból kivetett repülőgépet a vízből való
kiemelkedést követően azonnal beinduló indítórakéta gyorsítja
fel a hangsebességet meghaladó utazósebességre. E gyorsulási
szakaszban kinyílnak a robotrepülőgép szárnyai és vezérsíkjai,
s a szakasz végén beindul az utazósebességet fenntartó
gázturbinás sugárhajtómű is. A robotrepülőgép célpontját
kezdetben programirányítással, majd a célhoz közel kerülve
aktív rádiólokátoros (radaros) vagy passzív infravörös
önrávezetéssel közelíti meg. Célközelben a hagyományos
töltetet és az atomtöltetet is közelségi gyújtó indítja.
A hajó orr-részében négy 0,53 és négy 0,65 méter átmérőjű, a hajózás során utántölthető torpedóvető cső van. Ezekből szabványos torpedók és rövid, 45, illetőleg 100 kilométer hatótávolságú, hadihajók ellen bevethető, atomtöltetű rakéták indíthatók. Mindkét rakéta programirányítású, és mindkettő atomtöltetének hatóereje 200 kilotonna. Ezeken kívül a hajó harminckét darab tengeri aknát is hordozhat a fedélzetén, illetőleg telepíthet a tenger mélyére.
A hajó orr-részében négy 0,53 és négy 0,65 méter átmérőjű, a hajózás során utántölthető torpedóvető cső van. Ezekből szabványos torpedók és rövid, 45, illetőleg 100 kilométer hatótávolságú, hadihajók ellen bevethető, atomtöltetű rakéták indíthatók. Mindkét rakéta programirányítású, és mindkettő atomtöltetének hatóereje 200 kilotonna. Ezeken kívül a hajó harminckét darab tengeri aknát is hordozhat a fedélzetén, illetőleg telepíthet a tenger mélyére.
|
Az Oscar II.
orr-része
|
A hajó maradványait is kiemelik
Az orosz haditengerészet északi flottájának nyár végi tengeri hadgyakorlatát rövid időtartamúra tervezték. Augusztus 12-én a Kurszk atom-tengeralattjáró – egyelőreismeretlen okokból – a nem túl mély tengerfenékre süllyedt. Mindmáig nem sikerült tisztázni, hogy a hajó orrában az iszonyatos pusztítással járó kisebb, majd az azt követő nagyobb (mintegy 5 tonna trotiléval megegyező hatóerejű) robbanás mikor következett be: a hajó tengerfeneket érését megelőzően vagy a tengerfenéken.
Mindenesetre tény, hogy a katasztrófa rendkívül gyorsan ment végbe, a személyzet még csak vészjelzést sem tudott adni. Csaknem teljesen bizonyos: az egyébként jól elkülöníthető hajószakaszok szétválasztására (hermetikus zárására) egyáltalában nem volt idő, s a 107 főnyi állandó személyzet (köztük 54 tiszt), illetőleg 12 döntnök és fegyvergyári szakértő a robbanásokat követő hirtelen vízbetörés miatt szinte azonnal az életét vesztette.
Pillanatnyilag megmagyarázhatatlan, hogy az elsüllyedt
hajóról miért nem jött fel a vízfelszínre egyetlen
vészhelyzetbója sem. A helyzetjelző bóják által a mentőalakulat
megkísérelhetett volna kapcsolatot létesíteni a balesetet esetleg
túlélt személyzettel. Valószínűsíthető, hogy
azatomreaktorokat a tengeralattjáró biztonsági rendszere a
robbanásokat követően azonnal leállította. A fedélzeti
fegyverekben nem volt atomtöltet, ha lett volna, akkor a robbanások
során a vízben szétszóródott hasadóanyag áthatoló sugárzását
kimutatták volna.
A mintegy 110 méter mélyre sülylyedt Kurszk a tengerfenéken az oldalán fekszik, s orr-részétől egészen a parancsnoki toronyig súlyos sérülések látszanak rajta. A tragédia óta közel három hónap telt el. Azóta számos feltételezés került nyilvánosságra, ám a hajóroncsot alaposan még nem vizsgálták meg. A katasztrófa valóságos okait feltárandó azt tervezik, hogy a Kurszk maradványait jövőre kiemelik, s gondosan, minden részletére kiterjedően megvizsgálják. A 100 millió dollárnál is költségesebb művelet: a tengerfenéken fekvő hajó felszínre emelése és egy orosz haditengerészeti bázisra vontatása hosszú hónapokat vesz majd igénybe. És még annál is hosszabb időbe telhet a katasztrófát előidéző fedélzeti robbanások okainak kiderítése. Az orosz haditengerészet számára rendkívül fontos a baleset pontos okainak feltárása, hiszen az orosz tengeri- és óceáni flottákban jelenleg még nyolc, a Kurszkkal megegyező osztályú atomhajtású tengeralattjáró van szolgálatban.
A mintegy 110 méter mélyre sülylyedt Kurszk a tengerfenéken az oldalán fekszik, s orr-részétől egészen a parancsnoki toronyig súlyos sérülések látszanak rajta. A tragédia óta közel három hónap telt el. Azóta számos feltételezés került nyilvánosságra, ám a hajóroncsot alaposan még nem vizsgálták meg. A katasztrófa valóságos okait feltárandó azt tervezik, hogy a Kurszk maradványait jövőre kiemelik, s gondosan, minden részletére kiterjedően megvizsgálják. A 100 millió dollárnál is költségesebb művelet: a tengerfenéken fekvő hajó felszínre emelése és egy orosz haditengerészeti bázisra vontatása hosszú hónapokat vesz majd igénybe. És még annál is hosszabb időbe telhet a katasztrófát előidéző fedélzeti robbanások okainak kiderítése. Az orosz haditengerészet számára rendkívül fontos a baleset pontos okainak feltárása, hiszen az orosz tengeri- és óceáni flottákban jelenleg még nyolc, a Kurszkkal megegyező osztályú atomhajtású tengeralattjáró van szolgálatban.
Ohio-osztályú tengeralattjárók
Bevezetés
A
18 darab, egyenként 24 db Trident típusú SLBM hordozására képes
Ohio-osztályú, nukleáris meghajtású ballisztikus rakétahordozó
tengeralattjáró (SSBN) az amerikai stratégiai erők nukleáris
triászának tengeri ágát testesíti meg.
Az
Ohio-osztályú tengeralattjárók az USA legnagyobb és valaha
épített legcsendesebb SSBN tengeralattjárói, melyeket
világviszonylatban is csak az orosz Typhoon-osztály képes maga
mögé szorítani – legalábbis méreteit tekintve.
Az
eredetileg megépített 18 egységből ma már csak 14 szolgál
eredeti szerepkörében, hiszen az első 4 egységet egyenként az
elmúlt pár év során Tomahawk robotrepülőgépek hordozására
képes SSGN-é építették át.
Az
SSBN szerepkörben megmaradt 14 Ohio együttesen megközelítőleg,
az USA stratégiai robbanófej készletének 50%-t hordozza!
Természetesen pontos számot nehéz lenne mondani, mivel titkos
adatokról van szó.
E
hajóosztály egységeit is elsősorban elrettentés céljából
küldik járőrözni. Jó lehet induláskor nem határoznak meg
konkrét célpontokat, de a tengeralattjárók gyors reagálásuk
folytán könnyen támadhatnak többféle célpontot.
A
U.S. Navy szokásának megfelelően a tengeralattjárókhoz is két
személyzetet – Blue (kék) és Gold (arany) – osztanak be. A két
személyzet 100 naponta váltja egymást. Hogy szükség esetén a
tengeralattjárók a lehető legrövidebb idő alatt felkészíthetőek
legyenek az újabb bevetésre a törzsön három nagy logisztikai
célokat szolgáló nyílást helyeztek el, melyeken keresztül
gyorsan feltölthetőek a készletek és a fegyverzet. Az
Ohio-osztályt ezen felül úgy tervezték, hogy akár 15 évig is
szolgálhassanak időigényes nagyjavítás nélkül.
Története
Már
az 1967-es STRAT-X tanulmány rávilágított arra, hogy az SLBM
rendszerek (tengeralattjáróról indítható ballisztikus rakéták)
a leghatékonyabb és legnagyobb túlélőképességű egységei az
amerikai nukleáris triászának. A fenti lényeges tényen felül,
az Egyesült Államok nukleáris elrettentőerejével kapcsolatban
három kulcsfontosságú tényre is felhívta a figyelmet.
- Egyrészt, ismételten deklarálta, hogy a nukleáris erők legnagyobb túlélőképességgel rendelkező egységei az SLBM-ek
- Másrészt, jó lehet a Poseidon rakéták jelentős erőt képviseltek, az SSBN egységek önmagukban erősen öregedő félben vannak és záros határidőn belül le kell cserélni azokat.
- Harmadrészt, az egyre javuló szovjet ASW (Antisubmarine Warfare – tengeralattjárók elleni harc) képesség veszélye miatt az SSBN-ek tevékenységi területét és hatósugarát növelni kell.
A
haditengerészet tanulmányozni kezdte egy új nagy hatótávolságú,
tengeri rakétarendszer megvalósíthatóságát. Az ún. ULMS
program lényegében egy hosszútávú modernizációs elképzelés
volt, melynek keretében egy a meglévőknél nagyobb hatótávolságú
ballisztikus rakéta és egy új tengeralattjáró fejlesztését is
célba vették.
Az
eredeti Poseidonhoz képest dupla hatótávolságúra növelt
változat (5 280 km) a SECDEF döntése alapján túl kevésnek
bizonyult az új tengeralattjáróhoz. A második rakéta (ULMS II)
hatótávolság és teljesítmény szintjén is felülmúlta a
megnövelt hatótávolságú Poseidont. 1972 májusában a megnövelt
hatótávolságú Poseidont átkeresztelték Trident-re (C4), míg a
nagyobb hatótávolságú változat a Trident II elnevezést kapta.
A
SECDEF még 1971. szeptember 14-én jóváhagyta mind a Trident I
rendszert, mind pedig a Haditengerészet új nagy sebességű
tengeralattjárójának a terveit.
A
Haditengerészet 1971 novemberében pénz átcsoportosítás révén,
elhatározta az ULMS program felgyorsítását. A SECDEF 1971.
december 23.-án született döntésével jóváhagyta a program
felgyorsítását és az új tengeralattjáró hadrendbeállítását
1978-ra tűzte ki.
Az
elnök 1973. november 15-én aláírta a pénzügyi támogató
határozatot, így a Haditengerészet 1974. július 25-én, megbízta
a General Dynamics Electric Boat részlegét az első Trident SSBN
megépítésével.
1974-ben
az Ohio program keretében összesen 10, Trident-1 C-4 rakétával
felszerelt tengeralattjárót kívántak rendszeresíteni. 1981-re
azonban erősen módosult a program, a hajók számát 15-re
növelték! 1989-re pedig a Haditengerészet már 21
tengeralattjáróról álmodozott, illetve a következő évre már
24 darabbal számolt. A fenti darabszámok viszont csupán álom
szintjén maradtak meg, mivel 1991-ben a Kongresszus 18 megépített
hajó után leállította a programot.
Fegyverzet
Rakéták
Az
első 8 db Ohio-osztályú tengeralattjárót (SSBN-726 – SSBN-733)
24 Trident-I C4 rakétával szerelték fel. A 9. hajótól (USS
Tennessee) kezdve viszont már Trident-II D5 rakétákat helyeztek a
tengeralattjárókra (SSBN-734 – SSBN-743). A rakéták tárolására
és indítására 24, két sorban elhelyezett indító tubus szolgál.
A rakéták természetesen az ún. „cold-launch” elven indulna
útra, azaz a tubusból sűrített levegő löki ki őket, majd az
első fokozat rakétamotorja csak a felszínre érkezéskor indul be.
A
Trident-II SLBM akár 12, egyenként 100 kT hatóerejű robbanófejet
is szállíthat (MIRV), de a SALT-egyezmény korlátozása miatt csak
maximum 8 visszatérő egységet telepítenek ezen rakétákra. A
MIRV tulajdonság és jóval nagyobb pontossága (körkörös
szórását számos forrás 90 m körül adja meg) folytán nagyobb
elrettentő erővel bír, mint elődje. 2000 és 2008 között
egyébként valamennyi Trident-I C4 rakétával felszerelt hajó D5
rakétát kapott.
Torpedók
Az
osztály tagjait egyenként 4 db 533 mm-es torpedóvető csővel
szerelték fel. A Gould mk48 torpedókat mk118 digitális torpedó
tűzvezető rendszer segítségével lövik ki.
Az
mk48 egy 1972 óta hadrendben álló, 290 kg-os robbanófejjel
felszerelt, nehéz torpedó, melynek maximális hatótávolsága 50
km, maximális sebessége pedig eléri a 74 km/h-t.
Védelem
Torpedók
ellen 8 db mk2 torpedózavaró kilövővel, továbbá WLR-10
veszélyjelző rendszerrel látták el az Ohiokat.
A
fentieken túl egy akusztikus elfogó és védelmi rendszert –
AN/WLY-1, Northrop Grumman – is beépítettek, melynek köszönhetően
mindegyik tengeralattjáró automatikusan képes reagálni egy
esetleges torpedótámadásra.
Szenzorok
Felszíni
keresés, navigáció és tűzvezetés céljaira egy BPS 15A I/J-band
radar van használatban. Passzív szonárként az IBM BQQ 6 és
Raytheon BQS 13 szolgál. Nagy frekvenciájú aktív és passzív
szonárként a BQS 15 van beépítve.
Meghajtás
A
tengeralattjáró meghajtásáért felelős két, együttesen 60 000
LE leadására képes turbina meghajtásához a gőzt az S8G jelű,
nyomott-vizes reaktor biztosítja. Érdekességképpen megemlítjük,
hogy a U.S. Navy reaktorainak könnyen áttekinthető jelölése utal
felhasználási területére és gyártójára. Az S8G-*ről így
egyből ,átható, hogy a General Electric által szállított, a
szállító vonatkozásában 8. generációs reaktormaggal
rendelkező, tengeralattjáróhoz tervezett reaktorról van szó.
S8G:
S:
submarine (tengeralattjáró)
8: a reaktormag generációja a szállító vonatkozásában
G: General Electric
8: a reaktormag generációja a szállító vonatkozásában
G: General Electric
A
hajók felszíni csúcsebessége 18 csomó, a habok alá merülve
pedig eléri a 25 csomót.
A nagy átalakítás (SSBN -> SSGN)
A
Hidegháború végén elhatározták az osztály névadóját, az
Ohio-t és későbbiekben három testvérhajóját is nyugdíjba
küldik. A nyugdíjazás határidejét 2002-ben határozták meg. Ám
a tervezett nyugdíjazás helyett módosították a négy hajót
(Ohio, Michigan, Florida, Georgia), így továbbra is szolgálatban
maradhattak, mint hagyományos robbanófejjel szerelt
robotrepülőgépeket hordozó tengeralattjárók (SSGN).
2002
és 2010 között, a 24 rakétatubusból 22-t módosítanak.
Mindegyik csőbe függőleges kilövőrendszereket helyeznek, melyek
egyenként 7 Tomahawk rakétát képesek kilőni, így a 4
átalakított egység egyenként 154 robotrepülőgépet hordozhat
majd.
A
Tomahawk-okon kívül egyéb rakétákat is szállíthatnak köztük
tengeralattjáróról indítható közepes hatótávolságú
ballisztikus rakétákat is (SLIRBM).
Az
átalakított rakétacsövekben ezen felül akár extra ellátmányt
is raktározhatnak, növelve a tengeren tölthető idő tartamát.
A
megmaradt két rakétacsövet elárasztható, zárt tartállyá
alakítják. Elsősorban különleges küldetések alkalmával fogják
alkalmazni. Például a továbbfejlesztett SEAL szállító rendszer
is az egyik megmaradt csőbe helyezhető. Az átalakítás során
továbbfejlesztett kommunikációs rendszerrel szerelik fel ezen
tengeralattjárókat, hogy szükség esetén előretolt parancsnoki
állásként is szolgálhassanak.
A
haditengerészet 2002. szeptember 26.-án megbízta az Electric Boat
céget az SSGN átalakítás első fázisának végrehajtásával. A
megbízási pénzekből csupán az első két hajó részleges
átalakítására futotta, így még a 2002-es költségvetési év
során további 355 millió dollárt fordítottak az átalakításokra.
Az elkövetkező években jelentős összegek mentek el az
átalakításokra:
- 2003: 825 millió Dollár
- 2004: 936 millió Dollár
- 2005: 505 millió Dollár
- 2006: 170 millió Dollár
A
hajók teljes átalakítása hajónként épphogy 700 millió dollár
alatt maradt.
Az
Electric Boat 2006. január 9. napján bejelentette az átalakítási
program sikeres lezárását. Az átalakított USS Ohio 2006
februárjában csatlakozott a flottához, a USS Florida 2006
áprilisában követte. Az USS Michigan 2006 novemberében merült a
víz alá ismételten. Az USS Georgia azonban csak 2008 márciusában
csatlakozott újból a haditengerészet aktív kötelékéhez.
Az Ohio osztály jövője…
A
jelenleg hadrendben szolgáló osztály első tagját várhatóan
legkésőbb 2029-ben nyugdíjba küldik, így a haditengerészetnek
új tengeralattjárókra lesz szüksége. Két lehetséges út közül
választhatnak: egyik a Virginia osztályú támadó nukleáris
tengeralattjáró, másik egy vadonatúj hajóosztály megalkotása.
A
haditengerészet már 2007-ben költségelemzéseket végeztetett,
majd 2008 decemberében az Electric Boat közel 600 millió dolláros
megbízást kapott egy, a jövőben az Ohio osztályt felváltó
tengeralattjáró tervezésére.
Alig
száradt meg a tinta az Ohio-osztályt leváltó új tengeralattjáró
tervezésére irányuló megegyezésen, Robert M. Gates védelmi
miniszter 2009 áprilisában megerősítette, hogy a
haditengerészetnek legkésőbb 2010-ig neki kell kezdenie az új
osztály létrehozására irányuló programba, mivel 2029-ben már
az új tengeralattjáróknak kell járőrözniük a világ óceánjain
és tengerein.
A hajóosztály tagjai
Robotrepülőgép-hordozók
-
USS Ohio (SSGN-726)
- USS Michigan (SSGN-727)
- USS Florida (SSGN-728)
- USS Georgia (SSGN-729)
- USS Michigan (SSGN-727)
- USS Florida (SSGN-728)
- USS Georgia (SSGN-729)
Ballisztikus rakétahordozók
-
USS Henry M. Jackson (SSBN-730)
- USS Alabama (SSBN-731)
- USS Alaska (SSBN-732)
- USS Nevada (SSBN-733)
- USS Tennessee (SSBN-734)
- USS Pennsylvania (SSBN-735)
- USS West Virginia (SSBN-736)
- USS Kentucky (SSBN-737)
- USS Maryland (SSBN-738)
- USS Nebraska (SSBN-739)
- USS Rhode Island (SSBN-740)
- USS Maine (SSBN-741)
- USS Wyoming (SSBN-742)
- USS Louisiana (SSBN-743)
- USS Alabama (SSBN-731)
- USS Alaska (SSBN-732)
- USS Nevada (SSBN-733)
- USS Tennessee (SSBN-734)
- USS Pennsylvania (SSBN-735)
- USS West Virginia (SSBN-736)
- USS Kentucky (SSBN-737)
- USS Maryland (SSBN-738)
- USS Nebraska (SSBN-739)
- USS Rhode Island (SSBN-740)
- USS Maine (SSBN-741)
- USS Wyoming (SSBN-742)
- USS Louisiana (SSBN-743)
Az osztály specifikációi
Vízkiszorítás:
18,700 tonna – alámerülve
Hossz: 198 m
Legnagyobb szélessége: 12,8 m
Maximális sebesség: 25+ csomó (46,3 km/h) – alámerülve
Maximális merülési mélység: 245 m
Rakétakilövő-csövek: 24 db TRIDENT C-4 (vagy D-5) rakétakilövő-cső
Torpedővetők: 4 db 533 mm-es (21 hüvelyk) vetőcső
Építő: General Dynamics, Electric Boat Corporation
Hossz: 198 m
Legnagyobb szélessége: 12,8 m
Maximális sebesség: 25+ csomó (46,3 km/h) – alámerülve
Maximális merülési mélység: 245 m
Rakétakilövő-csövek: 24 db TRIDENT C-4 (vagy D-5) rakétakilövő-cső
Torpedővetők: 4 db 533 mm-es (21 hüvelyk) vetőcső
Építő: General Dynamics, Electric Boat Corporation
A névadó és az SSGN-k
USS OHIO
Az
USS Ohio (SSGN-726) az osztály zászlós hajója, a 4. hajó a
Haditengerészet történelmében, mely a 17. állam, azaz Ohio nevét
viseli. Az USS Ohio-t három testvérhajójával együtt
átalakították SSGN típusú tengeralattjáróvá (SSGN-726).
1974.
július 1.-én bízták meg a General Dynamics Electric Boat
részlegét a tengeralattjáró megépítésével amit követően
közel 5 év múltán, 1979. április 7-én bocsátották vízre.
A
hajó tengeri próbáira, melynek során a tengeralattjáró
rendszereit tesztelték, 1981 nyarán került sor. A sikeres
teszteket követően, 1981. október 28-án a Haditengerészet
birtokba vehette vadonatúj tengeralattjáróját. George H. W. Bush
(az USA alelnöke, későbbi 41. elnöke), a 8 000 meghívott vendég
előtt, úgy mutatta be a hajót, mint a nemzeti stratégiai
elrettentő erő új dimenzióját. Hyman G. Rickover admirális
pedig kifejtette, hogy az új tengeralattjáró félelmet kelt majd
Amerika ellenségeinek szívében.
A
végrehajtott tesztek és az átadást követően az USS Ohio új
szolgálati helyére, a Washington államban található Bangor
kikötőbe hajózott. Igaz út közben még tettek egy kis kitérőt
Cape Canaveral-ba, ahol a rakétakilövő rendszert tesztelték.
1982
augusztusa és szeptembere során végrehajtották az első bevetés
előtti karbantartásokat és behelyezték a Trident C-4-es rakétákat
is. Az USS Ohio, a kék személyzettel, 1982 októberében kihajózott
az első járőrözésére.
1993
júniusától 1994 júniusáig a Puget Sound tengerészeti kikötőben
nagyobb javítási és szerelési munkálatoknak vetették alá,
melynek során modernebb szenzorokat helyzetek a hajóra, javítottak
a tűzvezető és a navigációs rendszereken is. 1995 januárjában
indulhatott ismételten őrjáratra, továbbra is a Csendes-óceáni
flotta tagjaként.
Eredetileg
2002-ben nyugdíjazni akarták a hajót, de inkább három társával
együtt átalakították és hagyományos fegyverekkel szerelték
fel, így azóta SSGN-ként szolgálja Amerika érdekeit.
Ennek
kapcsán 2002 novemberében vonult szárazdokkba, ahol elvégezték a
szokásos nagyjavításokat továbbá a 36 hónapig tartó
átalakítást. Az Electric Boat 2006. január 9.-én jelentette be
az átalakítások befejeztét. Az Ohio ezután 2006. február 7.
napján csatlakozott a flottához ismételten. 2007. január 21-én
az Arany személyzettel együtt kihajózott Kitsap tengerészeti
kikötőjéből Hawaii felé.
Az
USS Ohio 2007. október 15-én indult első küldetésére mint SSGN.
A küldetés során – valamikor december folyamán – a Kék
személyzet irányítása alatt, több tesztet is végrehajtottak.
Specifikációk
Építő:
General Dynamics Electric Boat Division.
Energiaforrás: 1 db S8G reaktor
Meghajtás: 2 db turbina, 1 hajócsavar, 60 000 LE
Hossz: 170.69 méter
Átmérő: 10.06 méter
Vízkiszorítás: 16 764 tonna (felszínen), 18 750 tonna (alámerülve)
Sebesség: 20+ csomó (36.8+ km/h) – hivatalos adat, 25 csomó, alámerülve – tényleges adat
Maximális mélység: „800 lábnál több” – hivatalos, ténylegesen 1 000 lábnál több
Fegyverzet: 24 Trident I és II; 4 torpedóvető, Mk48 Torpedókkal
Legénység: 15 tiszt, 140 tengerész
Működési költségek: 50 000 000 dollár évente [1996 költségvetési év]
Hadrendbeállítás: 1981. november 11.
Energiaforrás: 1 db S8G reaktor
Meghajtás: 2 db turbina, 1 hajócsavar, 60 000 LE
Hossz: 170.69 méter
Átmérő: 10.06 méter
Vízkiszorítás: 16 764 tonna (felszínen), 18 750 tonna (alámerülve)
Sebesség: 20+ csomó (36.8+ km/h) – hivatalos adat, 25 csomó, alámerülve – tényleges adat
Maximális mélység: „800 lábnál több” – hivatalos, ténylegesen 1 000 lábnál több
Fegyverzet: 24 Trident I és II; 4 torpedóvető, Mk48 Torpedókkal
Legénység: 15 tiszt, 140 tengerész
Működési költségek: 50 000 000 dollár évente [1996 költségvetési év]
Hadrendbeállítás: 1981. november 11.
USS MICHIGAN
Az
USS Michigan (SSBN-727/SSGN-727) volt a második Ohio-osztályú SSBN
az amerikai haditengerészet kötelékében, mellesleg a 3. hajó,
mely Michigan állam nevét viseli.
E
hajót is a General Dynamics Corporation Electric Boat Groton-i
kikötőjében építették. A vizrebocsátásra 1982. szeptemberében
került sor és 1983. március 16.-én érkezett Bangor-ba
(Washington). Összesen 66 járőrözésen vett részt.
2007.
júniusára a Michigan-t is átalakították SSGN típusú
tengeralattjáróvá.
2007-től
a Michigan napjait a Csendes-óceánon hajókázva töltötte,
miközben gőzerővel készítették fel az aktív szolgálatra.
2008
júniusában minden szükséges engedélyt és jóváhagyást
megadtak, így a legénységet lázasan képzik, hogy a hajó
megfeleljen a csendes-óceáni flotta minden elvárásának.
Specifikációk
Vízkiszorítás:
16 765 tonna (felszínen); 18,750 tonna (alámerülve)
Hossz: 170.69 méter
Átmérő: 12.8 méter
Meghajtás: 1 db S8G reaktor
Csúcssebesség: 20+ csomó (37+ km/h)
Legénység: 13 tiszt, 140 matróz
Fegyverzet: 4 db 21 hüvelykes torpedóvető; 154 db BGM-109 Tomahawk.
Hossz: 170.69 méter
Átmérő: 12.8 méter
Meghajtás: 1 db S8G reaktor
Csúcssebesség: 20+ csomó (37+ km/h)
Legénység: 13 tiszt, 140 matróz
Fegyverzet: 4 db 21 hüvelykes torpedóvető; 154 db BGM-109 Tomahawk.
USS FLORIDA
Az
USS Florida (SSGN-728) a 6. hajó az USA haditengerészetének
történelmében, mely a 27. állam nevét viseli. Eredetileg
SSBN-728 számot kapta, melyet az átalakítás után SSGN-728-re
változtattak.
A
hajó építésére irányuló szerződést 1975. február 28.-án
írták alá, melyben szintén a General Dynamics Corporation,
Electric Boat Division-t bízták meg.
A hajó kerincét az USA függetlenné válásának 200. évfordulóján, 1976. július 4.-én fektették le (ekkor még nem adtak nevet a készülő tengeralattjárónak).
A hajó kerincét az USA függetlenné válásának 200. évfordulóján, 1976. július 4.-én fektették le (ekkor még nem adtak nevet a készülő tengeralattjárónak).
Az
USS Florida-t 1981. november 14.-én bocsátották vízre. A reaktor
tesztelésére 1982. november 13-ig várni kellett, majd a tesztek és
a szokásos karbantartás után 1983. január 21. napján a
személyzet birtokába vehette a hajót.
A hajó tengeri tesztelésére 1983. február 21.-én került sor. Végül 1983. május 17.-én átadták a kész hajót a Haditengerészetnek.
A hajó tengeri tesztelésére 1983. február 21.-én került sor. Végül 1983. május 17.-én átadták a kész hajót a Haditengerészetnek.
Az
átadás után mindkét legénységnek meg kellet ismerkednie a
hajóval, mely gyakorlatok során Trident C-4 rakétákat is
kilőttek. A Florida 1984 március végén érkezett Bangor-ba,
állomáshelyére. Első éles járőrözéséről 1984. július
25-én érkezett haza.
2002
novemberében már a 61. járőrözésén is túl volt. A legénység
felkészültségét bizonyítja, hogy 1989-ben, 1991-ben, 1994-ben,
1999-ben, és 2002-ben is elnyerték a Battle „E” elismerést
(Battle Efficiency Award, Battle „E”, évente kiosztásra kerülő
elismerés, azon egységek számára, melyek megnyerik saját
kategóriájuk részére rendezett hatékonysági gyakorlatot).
1991-ben
elnyerte a Marjorie Sterrett Battleship Fund Award-t is (évente 2
darabot osztanak ki; egyet a csendes-óceáni, egyet az
atlanti-óceáni flotta egyik tagjának, általában a Battle „E”-n
legtöbb pontot elért egység kapja).
Érdekességként megemlíthető, hogy 1997-ben Michael J. Alfonso parancsnokot felmentették a hajó parancsnoksága alól a legénység megfélemlítése, tisztjei véleményének figyelmen kívül hagyása és zsarnokoskodás miatt.
Érdekességként megemlíthető, hogy 1997-ben Michael J. Alfonso parancsnokot felmentették a hajó parancsnoksága alól a legénység megfélemlítése, tisztjei véleményének figyelmen kívül hagyása és zsarnokoskodás miatt.
A
USS Florida 2003. júliusában hajózott be Norfolk Tengerészeti
Kikötőjébe, hogy 2006. áprilisában már, mint SSGN hajózhasson
ki.
Specifikációk
Vízkiszorítás:
16 765 tonna (felszínen); 18,750 tonna (alámerülve)
Hossz: 170.69 méter
Átmérő: 12.8 méter
Meghajtás: 1 db S8G reaktor
Csúcssebesség: 20+ csomó (37+ km/h)
Legénység: 13 tiszt, 140 matróz
Fegyverzet: 4 db 21 hüvelykes torpedóvető; 154 db BGM-109 Tomahawk.
Hossz: 170.69 méter
Átmérő: 12.8 méter
Meghajtás: 1 db S8G reaktor
Csúcssebesség: 20+ csomó (37+ km/h)
Legénység: 13 tiszt, 140 matróz
Fegyverzet: 4 db 21 hüvelykes torpedóvető; 154 db BGM-109 Tomahawk.
USS GEORGIA
Az
USS Georgia (SSBN-729/SSGN-729) a második hajó a Haditengerészet
állományában, mely a 4. államról kapta nevét.
1976. február 20. napján bízták meg General Dynamics Corporation-t a tengeralattjáró megépítésével. A hajó gerincének lefektetésére 1979. április 7.-éig kellett várni.
A Georgia-t 1982. november 6.-án bocsátottál vízre. A kék legénység parancsnoka A.W. Kuester, míg az aranyé M.P. Gray lett.
1976. február 20. napján bízták meg General Dynamics Corporation-t a tengeralattjáró megépítésével. A hajó gerincének lefektetésére 1979. április 7.-éig kellett várni.
A Georgia-t 1982. november 6.-án bocsátottál vízre. A kék legénység parancsnoka A.W. Kuester, míg az aranyé M.P. Gray lett.
A
tengeren történő teszt kilövéseket 1984. márciusa és májusa
között hajtiották végre. 1984 novemberében hajózott be
állomáshelyére Bangor-ba.
1985. januárjában kezdte meg első őrjáratát. 1983 szeptemberetől 1986 májusáig, mint a Task Unit 14.7.1 tagja tevékenykedett, mely szolgálatért a legénység elnyerte a Meritorious Unit Commendation-t (Az Egyesült Államok hadseregének közepes szintű elismerése, melyet azon egységek részére adják, melyek kimagaslóan példaértékű teljesítményt nyújtanak hősiesség, szolgálat és egyéb bátor cselekedetek terén).
Második Meritorious Unit Commendation elismerését az 1986 februárjától augusztusig tartó tengeralattjáró hadműveletért zsebelhette be.
1985. januárjában kezdte meg első őrjáratát. 1983 szeptemberetől 1986 májusáig, mint a Task Unit 14.7.1 tagja tevékenykedett, mely szolgálatért a legénység elnyerte a Meritorious Unit Commendation-t (Az Egyesült Államok hadseregének közepes szintű elismerése, melyet azon egységek részére adják, melyek kimagaslóan példaértékű teljesítményt nyújtanak hősiesség, szolgálat és egyéb bátor cselekedetek terén).
Második Meritorious Unit Commendation elismerését az 1986 februárjától augusztusig tartó tengeralattjáró hadműveletért zsebelhette be.
1986.
március 22.-én Midway szigetek közelében az USS Secota (YTM-417)
közreműködése révén végrehajtották a legénység cseréjét,
mikor a Secota elektromos rendszere felmondta a szolgálatot, mely a
két egység összeütközéséhez, valamint a Secota elsüllyedéséhez
vezetett. A Georgia sértetlen maradt.
A
hajó arany legénysége 2001-ben tovább növelte a hajó által
begyűjtött elismeréseket, ezúttal egy Battle Efficiency
Award-val.
2003.
október 30. napján a Georgia hazatér 65. – egyben utolsó –
SSBN őrjáratáról.
2003. november 7.-én állandó állomáshelyén megfosztották C-4 Trident I rakétáitól. A művelet során kinyitották az összes cső fedelét és leengedték a létrákat, melyeket lemásztak a tengerészek, s a rakétákra erősítették azon kábeleket, melyek segítségével kiemelték azokat. A lefegyverzés simán ment, egészen a 16. kilövőcsőig. Miután hozzárögzítették a rakétához a kiemelésnél használt kábelt és a tengerész kimászott, a legénység szünetet tartott, de a létrét benn felejtették. Miután vissztértek a szünetükről és elkezdték kiemelni a rakétát, a bennfelejtett létra majd 23 cm-es rést vágott a rakéta fej részébe, szerencséjükre nem szabadult ki radioaktív anyag.
2003. november 7.-én állandó állomáshelyén megfosztották C-4 Trident I rakétáitól. A művelet során kinyitották az összes cső fedelét és leengedték a létrákat, melyeket lemásztak a tengerészek, s a rakétákra erősítették azon kábeleket, melyek segítségével kiemelték azokat. A lefegyverzés simán ment, egészen a 16. kilövőcsőig. Miután hozzárögzítették a rakétához a kiemelésnél használt kábelt és a tengerész kimászott, a legénység szünetet tartott, de a létrét benn felejtették. Miután vissztértek a szünetükről és elkezdték kiemelni a rakétát, a bennfelejtett létra majd 23 cm-es rést vágott a rakéta fej részébe, szerencséjükre nem szabadult ki radioaktív anyag.
Az
incidens után a kiemelésben közreműködőket hadbírtóság elé
állították, továbbá Keith Lyles parancsnokot december 19.
felmentették. A hajó elsőtisztje, Phillip Jackson követte. A
felelősségre vonás nem állt meg a két leváltott személynél!
Millett és Petty fegyvermesterek sem kerülhették el a történtek
hatásait, őket is felmentették.
2005
márciusában a Georgia behajózott Norfolk Tengerészeti kikötőjébe,
hogy 2008. februárjában, mint SSGN hajózhasson ki.
Felhasznált
irodalom
Bevezető
- http://www.naval-technology.com/projects/ohio/
- http://en.wikipedia.org/wiki/Ohio_class_submarine
USS Ohio
- http://www.fas.org/programs/ssp/man/uswpns/navy/submarines/ssbn726_ohio.html
- http://navysite.de/ssbn/ssbn726.htm
- http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Ohio_(SSGN-726)
USS Michigan
- http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Michigan_(SSGN-727)
USS Florida
- http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Florida_(SSGN-728)
USS Georgia
- http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Georgia_(SSGN-729)
SSBN → SSGN
Az
amerikai Haditengerészet befejezte az utolsó Ohio osztályú
nukleáris meghajtású ballisztikus rakétahordozó (SSBN)
tengeralattjárójának cirkálórakéta hordozó (SSGN)
tengeralattjáróvá alakítását – a négy legöregebb egység
lett átalakítva: Ohio 2006
február; Florida 2006
április; Michigan 2006
november; és most a Georgia.
A rakétahordozó osztály névadója és egyben első hajója, az ezen a képen SSGN-né történő átépítése alatt álló Ohio
Mindegyik
hajó 154 Tomahawk rakétát hordoz, valamint összesen 66 kommandós
elszállásolására, képzésére, illetve felszereléseiknek
biztosítanak férőhelyet a hajókon.
A
tengeralattjárók átalakításának ötlete a 90-es évekig nyúlik
vissza, no de nem a leszerelési egyezmények teljesítését
célozták az átalakítások. 2001. szeptember 11.-e után az
átalakítások felpörögtek. A haditengerészet kapható volt az
ötletre, hiszen a Hidegháború befejezése után az SSBN-nek
elvesztették létjogosultságuk jó részét, mivel a Hidegháború
alatt óriási tengeralattjáró flottát épített az USA, de a
szovjet vetélytárs megszűnése után fölöslegesség vált a
hatalmas és óriási összegeket elnyelő flotta.
Akárcsak
az SSBN-nek esetében az SSGN-nek is két személyzete lesz (159 fő,
kommandósokat nem számolva), melyek 3-4 havonta váltják egymást.
Az SSGN-nek szolgálati idejük jó részét felderítéssel és
hírszerzéssel fogják tölteni.
941-es tervszámú tengeralattjáró
A 941-es
tervszámú tengeralattjáró (NATO-kódja: Typhoon-osztály,
magyarosan: Tájfun-osztály) szovjet
gyártású ballisztikusrakéta-hordozó nukleáris tengeralattjáró
(SSBN).
Orosz használatban az osztály neve Akula-osztály. A
típus a világ legnagyobb tengeralattjárója, hossza meghaladja a
170 métert, szélessége a 22 métert, vízkiszorítása merüléskor
a 48 000 tonnát. Az osztályból hat példányt építettek,
2009 elején már csak egy példány állt aktív szolgálatban, a
Typhoon-osztályt várhatóan lecserélõ Borej-osztály által
szállítandó3M30
Bulava (SS-N-30) rakéta
tesztelésére.[1]
A
Typhoon-osztályt várhatóan leváltó Borej-osztály első
tagját, a Jurij
Dolgorukij-t
már vizre bocsátották. A 170 méter hosszú, 10 méter átmérőjű
és merüléskor 17 000 tonna vízkiszorítású tengeralattjáró
legalább 25 csomós (46 km/h) csúcssebességre képes,
fedélzetén 130 emberrel és Bulava ballisztikus rakétákkal.
A
Typhoon-osztály maradék két hajója, a TK–17 és a TK–20 sorsa
még ismeretlen. Elképzelhető, hogy ezeket később szintén
átépítik Bulava rakéták hordozására, vagy
pedigrobotrepülőgép-hordozóvá
alakítjákTörténete [szerkesztés]
Az
1970-es évek elején az Egyesült
Államok egy
ambiciózus rakétakutatási programba kezdett, melynek célja egy
legalább 7000 km hatótávolságú, szilárd meghajtású,
tengeralattjáróról indítható rakéta volt. Az új Trident
rakéta hordozására
létrehozták az Ohio-osztályú
tengeralattjárót,
amely 24 rakétát tudott szállítani. A típusból megrendelt 34
hajóból végül 18 készült el. Az új Ohio-osztály képességei
messze meghaladták a Yankee-és
a Delta-osztályú szovjet
rakétahordozók képességeit, ezért a fenyegetésre válaszul a
szovjet vezetés új osztály kifejlesztését határozta el.
A Projekt
941 Akula műszaki
és harcászati paramétereit 1972 decemberében nyújtották be a
pártvezetésnek. Egy évvel később, 1973. december 19-én a
projektet kormányhatározatban elfogadták, és egy új rakéta
kifejlesztését is eldöntötték. A projekttel a Rubin
tervezőirodát bízták
meg. A 3M65, 3M20 és 3R65 GRAU-kódú rakéták
tervezését 1973-ban kezdték el.
Projekt
941 atommeghajtású tengeralatti rakétahordozó nehézcirkáló -
az orosz flotta századik évfordulójára kibocsátott bélyegen
(2006)
A
Projekt 941 feltételrendszere eközben tovább fejlődött. Az új
tengeralattjárónak a Jeges-tengernéha
2,5 méteres vastagságot meghaladó jégrétegeit is áttörve
kellett rakétaindítási pozícióba kerülnie, víz alól és
vízfelszínről is kellett rakétát indítania, valamint kiemelkedő
érzékenységű hidro-akusztikus rendszerrel kellett rendelkeznie.
Az R–39 (SS–N–20
Sturgeon) rakéta
haditengerészeti bevezetéséhez aGolf-osztályú K-153-at
1976-ban átalakították a Projekt 619 Golf V-té. A rakétát
1984-ben állították hadrendbe.
Hírszerzési
forrásokból a szovjetek megtudták, hogy az amerikai
haditengerészet különösebb
nehézségek nélkül volt képes a Yankee-osztályú ballisztikus
rakéta-hordozó tengeralattjárókat nyomon követni, ezért a
Projekt 941 számára elsőrangú feladatként jelölték meg a
csendes üzemeltetést. Ez már csak azért is lett fontos, mert az
amerikaiak és a britek a GIUK-átjáróban kiépítették
a SOSUS hidrofon-rendszert,
mely segítségével pontosabban felmérhették, hogy
a Fehér-tengerről és
a Balti-tengerről milyen
útvonalakon szoktak a szovjet tengeralattjárók
az Atlanti-óceánra kifutni.
Szükségessé vált tehát a szovjet nukleáris doktrína
felülvizsgálata, mely az alábbi két főbb opciót tartalmazta:- a ballisztikus rakéták hatósugarának megnövelésével a tengeralattjárók minél közelebb maradhatnak a Szovjetunió felségvizeihez; és
- gyorsabb és csendesebb, harmadik generációs rakéta-hordozó és vadásztengeralattjárók kifejlesztése.
Felépítése [szerkesztés]
1
- könnyű külső hajótest; 2 – 533 mm-es elülső
torpedóvető csövek; 3 - kemény belső hajótest; 4 - behajtható
mélységi kormánylapátok; 5 - menekülőnyílások; 6 -
torpedókamra; 7 - szonárkamra; 8 - R-39 ballisztikus rakétasilók;
9 - vezérlőközpont; 10 - menekülőkamra; 11 - periszkópok és
antennák; 12 - fedélzeti felépítmény; 13 - rádiótechnológiai
és fegyverzeti helyiség; 14 - reaktorkamra; 15 - a reaktorkamra
technológiai nyílásai; 16 - oldalkormányt és csavarokat védő
jégtörő; 17 - turbinakamra; 18 - gépterem, 19 - hidrodinamikai
érzékelő; 20 - megerősített oldalkormány borítás; 21 -
oldalkormány-lapátok; 22 - védőtokozott hajócsavarok; 23 -
mélységi kormánylapátok; 24 - szonár;
25 - mélységi kormány vezérlő; 26 - rakétakamrák; 27 -
túlélőkamrák; 28 - nukleáris reaktor; 29 - propellerek
kardántengelyei; 30 - megerősített mélységi kormánylapát
borítás; 31 - megerősített orrmodul; 32 - megerősített jobb
oldali hajótest; 33 - megerősített bal oldali hajótest; 34 -
megerősített központi modul; 35 - megerősített farmodul; 36 -
gyorsmerülő tartály
i
- parancsnoki periszkóp; ii - általános periszkóp; iii -
rádióiránytű; iv - radarantenna, v - műholdantanna; vi-viii -
rádióantennák; vii - kereső periszkóp; ix - műholdas
helymeghatározó rendszer antennája; x - passzív szonár érzékelői
A
TK-202 1985. május 1-jén
A
Typhoon-osztály tengeralattjárói két, egyenként 7,2 méter
átmérőjű, vízszintesen egymás mellé épített, Delta-osztályú
tengeralattjáró hajótestéből,
továbbá három kisebb, szintén nyomásálló törzsből állnak. A
törzs felépítése egy katamaránra hasonlít,
és az összesen 19 nyomásálló szekciónak köszönhetően a
legénység számára lényegesen biztonságosabb, mint a
hagyományos, egyfalú tengeralattjárók. A parancsnoki torony két
oldalán menekülőkamrák találhatók, amelyekben az egész
legénység elférhet. A Papa-osztályú és
az Alfa-osztályú
tengeralattjárók építésénel
szerzett tapasztalatok alapján a torpedókamra és a vezérlőközpont
kemény héját titánból építették,
ezzel csökkentve a Typhoon mágneses észlelhetőségét. Az orrban
található mélységi kormánylapátok a jég áttöréséhez a
törzsbe hajthatók.
A
szovjetek a korábbi rakéta-hordozó tengeralattjárókhoz képest a
Typhoont lényegesen jobb minőségű passzív szonár rendszerekkel
látták el, többek között az Ohio-osztálynál is használt
vontatott szonárral. Ezzel a technológiával a szovjetek
behallgathattak a tengeralattjáró hátsó, a törzs és csavarok
miatt az oldalra hallgató passzív szonár "süket"
területekbe is.
A Hotel-osztályú
tengeralattjáró spártai
pusztaságához képest az Typhoon-osztályt már a legénység
komfortjának figyelembe vételével rendezték be. A tisztek tágas
kabint kaptak; két, egyenként kétméteres mélységű uszodát is
kialakítottak; a pihenőszobában televízió és légkondícionáló
is volt; a dohányosoknak külön kabint jelöltek ki; volt még ezen
túl szauna, szolárium és
edzőterem is. Az Oscar-osztályú
tengeralattjárók is
hasonlóan kényelmes berendezést kaptak - ezeknek köszönhetően a
legénység figyelme a 3-4 hónapig tartó bevetések bezártsága
ellenére sem lankadt.
Bár a
Typhoon-osztály számára is előírták az ilyen hosszú ideig,
legalább 120 napig tartó bevetéseket, a két hónapnál tovább
tartó küldetések főleg logisztikai okokból ritkának
számítottak.
A
rakétaindító silók a parancsnoki torony előtt, a két hajótörzs
közötti résben helyezkednek el. A Typhoon ebből a szempontból is
unikumnak számít: a többi rakétahordozó tengeralattjárónál a
rakéták a parancsnoki torony mögött találhatók.
A
20 darab R-39 (SS-N
20 „Sturgeon”) rakéta
hatósugara 11 000 km, és mindegyik 10 darab, egyéni
irányítású robbanófejet hordoz (MIRV),
egyenként 100 kilotonna robbanóerővel.Építése, elkészült példányok [szerkesztés]
A szovjet
időkben a hajóknak csak sorozatszámot adtak, nevet nem. A hat
megépített hajóból jelenleg már csak a Dimitrij
Donszkoj van aktív szolgálatban; a TK–202-t és a
TK–12-t szétszerelték, a maradék három hajót tartalékba
helyezték.
A
Typhoon építését a szeverodvinszki Északi
Gépépítő Üzem (Szevmas)
402-es számú építkezésén végezték. A típus befogadásához
először meg kellett építeni a világ legnagyobb fedett dokkját.
1977. márciusa és 1986. augusztusa között itt gyakorlatilag
megszakítás nélkül Typhoonokat építettek. A tengeralattjárók
csillagászati magasságokba rugó költsége miatt először hét,
majd később hat egység megépítése mellett döntöttek.
Hadrendi
jelzése és neve
|
Építés
kezdete
|
Vízrebocsátás
|
Szolgálatba
állítás
|
Jelenlegi
állapot
|
---|---|---|---|---|
'TK–208' Dmitrij
Donszkoj
|
1977. március 3.
|
1980. szeptember 23.
|
1981. december 12.
|
Aktív szolgálatban,
az R–30
Bulava (SS-N-30) rakéta
kísérleti platformja
|
TK–202
|
1980. október 1.
|
1982. április 26.
|
1983. december 28.
|
1995-ben kivonták a
szolgálatból, 2003 és 2005 között szétszerelték
|
'TK–12' Szimbirszk
|
1982. április 27
|
1983. december 1.
|
1984. december 27.
|
1996-ban kivonták a
szolgálatból, 2006-ban szétszerelték
|
TK–13
|
1984. január 5.
|
1985. február 21.
|
1985. december 29.
|
1998-ban kivonták a
szolgálatból, 2007-ben szétszerelték
|
'TK–17' Arhangelszk
|
1985. február 24.
|
1986. auguszutus
|
1987. november 6.
|
Tartalékban, esetleges
modernizálásra vár
|
'TK–20' Szeversztal
|
1987. január 6
|
1988. június
|
1989. szeptember
|
Tartalékban, esetleges
modernizálásra vár
|
TK–210
|
Az építését nem
fejezték be
|
Alkatrészeit a többi
Typhoonba építették be
|
Referenciák [szerkesztés]
Lásd még [szerkesztés]
|
---|
Projekt
941
Orosz név: Akula-osztály NATO név:Typhoon-osztály |
|
Hajótípus
|
SSBN -
ballisztikus rakéta-hordozó nukleáris tengeralattjáró
|
Üzemeltető
|
|
Pályafutása
|
|
Építő
|
Északi Gépépítő
Üzem(Szevmas),Szeverodvinszk
|
Megrendelés
|
7 darab, ebből 2009-ben 1
volt aktív szolgálatban
|
Szolgálatba állítás
|
1981. december 12.
|
Szolgálat vége
|
2009-2011
|
Sorsa
|
Leváltja a Borej-osztály
|
Általános
jellemzők
|
|
Vízkiszorítás
|
felszínen 23 200
t
merülésben 48 000 t |
Hossz
|
170 m (TK–208, TK–202,
TK–13)
172,6 m (TK–12, TK–17) 173,1 m (TK–20) |
Szélesség
|
23,3 m
|
Árbocmagasság
|
17 m
|
Merülés
|
11 m
|
Maximális merülési
mélység
|
400 m
|
Végzetes merülési
mélység
|
600 m
|
Hajtómű
|
2 db OK–650bnyomottvizes
reaktoregyenként 90 MWteljesítménnyel,
2 db VV-típusú 37 MW-os gőzturbina, amely egy-egy 5,40 m
átmérőjű hétlapátos hajócsavart hajt meg
|
Teljesítmény
|
100 000 LE
|
Sebesség
|
TK–13:
28 csomó (51,9 km/h) merülésben
TK–17:
26,6 csomó (49,3 km/h) merülésben
TK- : 27,1 csomó (50,2 km/h) merülésben
13 - 14 csomó (24-26 km/h)
a felszínen
|
Hatótávolság
|
120-180 nap a tengeren
|
Fegyverzet
|
|
|
|
Legénység
|
őrjáratban:
168
(TK-17
és TK-20: 171)
maximum: 179
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése