Utak a jövő felé
Úszó iskolák a világ peremén
1950
óta május utolsó vasárnapja a gyerekeké, őket ünnepeljük, a
nemzetközi gyermeknap egyben az ő jogaikra, lehetőségeikre
irányítja rá a figyelmet. Ez a nap azonban nemcsak az önfeledt
játékról szól, hanem arról is, mit teszünk értük, mire és
hogyan tanítjuk őket. És nem utolsósorban hol, milyen feltételek
mellett. Ami nekünk extrém körülmény lehet, máshol teljesen
hétköznapi: az
iskolapad is kiköltözik a vízre.
Az
ázsiai iskolapélda
Bangladesben
az időjárás nemcsak a mindennapi életet nehezíti meg – 2050-re
az ország ötöde lesz víz alatt és 30 millió ember válhat
környezeti menekültté az
ENSZ szerint –, de az iskolába való eljutást is. A monszun miatt
több ezer iskolát zárnak be, a gyerekek hónapokig nem tanulnak. A
vízen és vízzel való együttélés pedig alapvető az országban,
ahol 160 millióan élnek 144 ezer km²-en, és mindent
keresztülszelnek a folyók, csatornák.
Mohammed
Rezwan helyi építész és aktivista 1998-ban 500 dollárból
megalapította aShidhulai
Swanirvar Sangstha civil
szervezetet és 2002-ben indította
el az első hajó-iskola projektet,
azóta közel 100 ilyen hajó segíti a gyerekek tanulását.
2012-ben több, korábbi díj után megkapta a WISE-díjat (World
Innovation Summit for Education) is.
A hajókat
helyi anyagokból készítik, keskenyek, hogy a kisebb csatornákon
is könnyen mozogjanak, tetejük vízálló, idekerülnek a
napelemek. Oldalukon több ablak is van a jobb szellőzés érdekében,
belül pedig nem találhatóak tartóoszlopok (erős fémszerkezet
tartja a súlyt), hogy több pad beférjen, így 30-35 gyermeket és
felnőttet is képesek befogadni. A hajó-iskola rendszer 250 km-es
távolságot fed le, közel 90 ezer családnak segít (sokan csak így
jutnak számítógép közelébe) és a hagyományos oktatás mellett
pl. azt is megtanítják a kicsiknek, hogyan gyűjtsenek tiszta
(ivó)vizet.
A
nigériai cölöpsuli
Nigériában
sem sokkal jobb a helyzet. A legnagyobb város, Lagos
egyik nyomornegyedében mintegy 90 ezren élnek,
javarészt halászatból, önfenntartó módon, a kormányzat nem
különösebben foglalkozik velük. Ennek ellenére tavaly sok
cölöpházat leromboltak, és ezt idén is folytatni kívánják,
hogy fejleszteni tudják a vízpartot. Na de milyen áron?
A
helyi közösség problémáinak megoldása érdekében az NLÉ
Architects 2012
őszén azENSZ
Fejlesztési Programja támogatásával
elindította a Makoko
Úszó Iskola projektet,
az első szakasz márciusban zárult le.
Az
úszó szerkezet fő alapanyaga a fa, alakja pedig egy háromszögre
hasonlít, az osztálytermek a második szinten helyezkednek el. Az
alsó szinten játszótér és zöldfelület található, legfelül
pedig még egy nyitott osztályterem. A tetőre itt is napelemeket
helyeztek, valamint esővízgyűjtő- és természetes ventillációs
rendszert is kialakítottak. Az egészet pedig műanyag hordókra
építették, így lebeg a vízen az iskola.
A projekt
második fázisában azt tervezik, hogy az iskola mintájára úszó
otthonokat építenek, amelyeket akár össze is lehet kapcsolni, a
harmadik szakaszban pedig egy egész úszó kommunát alakítanának
ki, amely tovább terjeszkedhet a lagúnában.
A világ legnagyobb mozgatható gátja
Minden
bizonnyal 2013 egyik legnagyobb szitokszava Magyarországon a
mobilgát. Kell-e a Római-partra és milyen áron? Bírja-e a
megpróbáltatásokat a Szentendrén nemrégiben
elkészült konstrukció? Miközben idehaza a mobilgát kérdése
politikai burleszk kategóriájába került, Európa számos
országában jól
vizsgázott a
napokban, Hollandia Zeeland tartománya
pedig már rég a vízzel vált volna egyenlővé, ha nem építették
volna meg a világ újkori csodái közé sorolt gátrendszert.
Deltawerken
– Az árvíz-megelőzési megaprojektet 200 évre tervezték és
bár hivatalosan 1997-re elkészült, folyamatosan fejlesztik.
Kis
túlzással Hollandia történelme a vízzel való küzdelemről
szól. 1420-ban a Meuse folyó áttörte Dordrecht városának
gátjait, elnyelve mintegy 70 falut és magával sodorva 10.000
embert. A történelem 150 évvel később megismételte önmagát,
de akkor már 30.000 ember esett a víz áldozatául. 1953-ban 133
település és 160.000 hektár megművelhető földterület vált a
folyó martalékává.
Dordrecht víz alatt 1953-ban.
Maguk a hollandok is úgy tartják, hogy ősi ellenségük valójában a víz, a legnagyobb küzdelmeket nem az angolokkal vagy a franciákkal folytatták, hanem a folyékony elemmel. Az 1953-as katasztrófa után elindított Delta-terv (Delta Plan/Delta Works) keretében mintegy 4600 km²-nyi területet hódítottak vissza abból a 6000 km²-ből, amelyet korábban víz borított. A terv célja egyfelől Délnyugat-Hollandia megvédése volt, másfelől gátak építésén keresztül kívánták megvalósítani a tengeri és folyami vizek jobb elosztását annak érdekében, hogy a mezőgazdaság és emberi szükségletek szempontjából is káros só koncentrációt megakadályozzák.
A gátrendszer – Az 1953-as áradások után Hollandia délnyugati részét új megoldásokkal kellett megvédeni a víztől.
A Delta-terv kétségtelenül legfontosabb és egyben legdrágább mozzanata az Oosterschelde gát megépítése volt (összesen 13 gátat építettek), melyhez a legmodernebb technológiát használták fel. A gátat 10 éves munkálat után 1986-ban fejezték be.
A
legérdekesebb viszont kétségtelenül a Maeslantkering, azaz a Hoek
van Hollandnál található vihargáthoz kapcsolódó mozgatható
gát. A három részből álló, „ökológiai" vihargát
teljes hossza majdnem 3 km, 63 nyitható kapuja pedig 240 méteres. A
kapuk általában nyitva vannak, de kedvezőtlen időjárási
viszonyok mellett lecsukhatók, ráadásul nincs még egy olyan gát
a világon, ami ilyen óriási mozgatható alkatrészekből állna.
Maeslantkering
– A világon egyedülálló nyitható gát, melynek acélszerkezete
240 m hosszú, ezzel a világ egyik legnagyobb mobil szerkezete is
egyben.
Neeltje
Jans – Az építkezés megkönnyítéséhez kialakítottak egy
mesterséges szigetet, amelyet a munkálatok befejezése után
átépítettek. Ma Hollandia egyik legizgalmasabb vízi
parkja és
oktatóközpontja.
A gát mellett futó széles biciklis utat más járművek nem sűrűn használják, így kiválóan alkalmas a kétkerekű közlekedésre.
A
gátat úgy tervezték, hogy az elkövetkezendő 200 év generációit
is kiszolgálja. Átadása egyben a Delta
munkálatok hivatalos
lezárást is jelentette. Éves működési költsége 17 millió
euró, ennyi az ára több százezer ember biztonságának.
Itthon
se ártana mérlegelni. A jelenlegi ad hoc, a már kialakult
helyzethez igazodó, preventívnek egyáltalán nem mondható árvízi
védekezés helyett Magyarországon is érdemes lenne megfontolni egy
hosszú távra megoldást kínáló rendszer kiépítését (gát,
víztározó stb.), amely bőven vissza is hozná az árát, csak el
kellene fogadni, hogy nem azonnal. Ha árvíz van, akkor hirtelen
nagy a sürgés-forgás, ha békeidők, akkor pedig nem történik
semmi, melyet egyébként a Nemzeti Vízstratégia is elismer: "A
projektek megvalósításának időtartama indokolatlanul hosszú.
Azt nem lehet elfogadni, hogy szakmailag lényegében már
megalapozott beavatkozások, mint pld. a Vásárhelyi Terv
Továbbfejlesztésével érintett tározók fejlesztése hat év
alatt jut a kivitelezés fázisába."
Best of vízparti utak I.
Egyfajta
bakancslista, amihez nem kell más, csak egy autó és a legszebb,
legizgalmasabb útvonalak víz mellett, víz alatt, víz felett.
Atlanterhavsveien,
Norvégia
Az Atlanti
Autóút 8 km hosszan fut Norvégia nyugati partjainál, a
Norvég-tengeren fekvő szigetvilágot köti össze. 8 híd található
rajta, ezek közül a leghíresebb a Storeisundet híd, amit találóan
részeges hídnak is hívnak. 1983-89 között építették, a
munkálatokat 12 hurrikán nehezítette, az összköltségek elérték
az 5 milliárd Ft-ot.
Tokyo
Bay Aqua-Line, Japán
A
Tokiói-öbölben található útvonal egy híd-alagút mix, amely
Kawasakit köti össze Kisarazu városával. Hossza 14 km, ebből 4,4
km híd, a maradék 9,6 km pedig víz
alatti alagút,
a negyedik leghosszabb a világon. Az alagút közepén található a
„Széltorony”, ezen keresztül keringtetik a levegőt. A hidat az
alagúttól egy mesterséges sziget (Umihotaru) választja el, itt
boltok és éttermek találhatóak. Másfél óráról 15 percre
csökkent a két város közötti menetidő.
Amalfi-part,
Olaszország
A
part és parti útvonal Nápolytól délre, a Salernói-öböl északi
részén húzódik. A 19. században vált igazán híressé, ekkor
kezdték megépíteni az utakat, előtte nehezen megközelíthető
volt a vidék. A partszakasz névadója Amalfi városa volt,
érdekesség, hogy a 10. században itt jött létre Olaszország
első tengeri köztársasága. A terület 1997-től az UNESCO
Világörökség része, nem elhanyagolható módon a limoncello
hazája.
State
Route 1, USA
A kaliforniai a
világ egyik leglátványosabb útvonala San Francisco és Los
Angeles között, végig a Csendes-óceán mentén. A Big Sur nevű
ritkán lakott területen is áthalad, ahol meredek sziklafalak,
öblök, hidak szabdalják a tájat. Az 1930-as évektől több
szakaszban építették, hossza 1055 km.
Chapman’s
Peak Drive, Dél-Afrika
Kétségtelenül
az egyik leglátványosabb vízparti útvonal, 15 km-re található
Fokvárostól. 9 km-es szakaszon fut Hout Baytől Noordhoekig, 114
kanyar, sziklás partvidék és akár 180 fokos panoráma jellemzi.
Autóval, motorral, sőt biciklivel is megtehető, közben piknikelni
vagy bálnát lesni is meg lehet állni. Biciklis és maraton
helyszínként is ismert.
Great
Ocean Road, Ausztrália
A
243 km-es út az Ausztrál Nemzeti Örökség része, Torquay és
Warrnambool között húzódik, és 1919-32 között a háborúból
visszatért katonák építették. Nemcsak turisztikai szempontból
fontos az ausztráloknak, történelmi szempontból is: ez a világ
legnagyobb háborús emlékműve, az útvonal mentén számos helyen
és formában állítanak emléket az I. világháború áldozatainak.
Földrajzi különlegessége pedig a Tizenkét Apostol, melyek a Port
Campbell Nemzeti Park területén
található hatalmas mészkőoszlopok.
Bárkahajózás
Egy
minden ízében egyedi élmény
Dióhéjban
az European Waterways-ről
Az European Waterways Európa legnagyobb folyami és csatornahajókat üzemeltető társasága.
Európa több országában – Franciaországban, Olaszországban, Skóciában, Angliában, Írországban, Hollandiában, Belgiumban, Németországban és Luxemburgban – kínál 6 éjszakás, luxus színvonalú folyami és csatorna-hajóutakat – vagy más néven: bárkahajó-utakat.
A társaság az évek során komoly megbecsülést vívott ki magának minőségi termékeivel. 4-20 vendéget befogadó folyami hajói ideálisak mindazok számára, akik hasonló lelkületű emberekkel együtt élvezhető egyedi hajóútra vágynak, illetve szívesen kibérelnének egy egész jachtot a család vagy egy baráti kör számára.
A társaság kínálatában szereplő bárkahajó-utak all inclusive programok, amelyek az ínyenc étkek és finom borok mellett légkondicionált, fürdőszobás kabinokban történő kényelmes fedélzeti elhelyezést ígérnek a vendégeknek, továbbá open bárt, izgalmas kirándulásokat és transzfereket.
Minden hajón teljes személyzet várja az utazóközönséget, azaz hajókapitány, séf, hostess, valamint túravezető, aki érdekes kirándulásokra, történelmi, illetve kulturális jelentőséggel bíró látnivalókhoz viszi a jacht utasait.
Az European Waterways volt az első vállalat, amely folyami hajót telepített a burgundiai Nivernais-csatorna felső szakaszára és az „igazi” Loire-völgybe, illetve ő az egyetlen társaság, amely folyami luxusjachtokat üzemeltet Skóciában és a velencei lagúnákon.
Ezenkívül két folyami hajója, az „Anjodi” és a „Rosa” nem akármilyen karriert futott be: igazi filmsztárrá váltak azt követően, hogy számos alkalommal megjelentek a „Francia Odüsszeia” című televíziós filmsorozatban, amelyben Rick Stein szakácsmestert vitték kulináris felfedezőkörútra Dél-Franciaországban.
Egy 6 éjszakás, lényegében minden extrát tartalmazó all inclusive hajóút ára kétágyas kabinban személyenként 2 490 EUR-tól, egy teljes hajó bérleti díja 12 200 EUR-tól kezdődik.
Az European Waterways Európa legnagyobb folyami és csatornahajókat üzemeltető társasága.
Európa több országában – Franciaországban, Olaszországban, Skóciában, Angliában, Írországban, Hollandiában, Belgiumban, Németországban és Luxemburgban – kínál 6 éjszakás, luxus színvonalú folyami és csatorna-hajóutakat – vagy más néven: bárkahajó-utakat.
A társaság az évek során komoly megbecsülést vívott ki magának minőségi termékeivel. 4-20 vendéget befogadó folyami hajói ideálisak mindazok számára, akik hasonló lelkületű emberekkel együtt élvezhető egyedi hajóútra vágynak, illetve szívesen kibérelnének egy egész jachtot a család vagy egy baráti kör számára.
A társaság kínálatában szereplő bárkahajó-utak all inclusive programok, amelyek az ínyenc étkek és finom borok mellett légkondicionált, fürdőszobás kabinokban történő kényelmes fedélzeti elhelyezést ígérnek a vendégeknek, továbbá open bárt, izgalmas kirándulásokat és transzfereket.
Minden hajón teljes személyzet várja az utazóközönséget, azaz hajókapitány, séf, hostess, valamint túravezető, aki érdekes kirándulásokra, történelmi, illetve kulturális jelentőséggel bíró látnivalókhoz viszi a jacht utasait.
Az European Waterways volt az első vállalat, amely folyami hajót telepített a burgundiai Nivernais-csatorna felső szakaszára és az „igazi” Loire-völgybe, illetve ő az egyetlen társaság, amely folyami luxusjachtokat üzemeltet Skóciában és a velencei lagúnákon.
Ezenkívül két folyami hajója, az „Anjodi” és a „Rosa” nem akármilyen karriert futott be: igazi filmsztárrá váltak azt követően, hogy számos alkalommal megjelentek a „Francia Odüsszeia” című televíziós filmsorozatban, amelyben Rick Stein szakácsmestert vitték kulináris felfedezőkörútra Dél-Franciaországban.
Egy 6 éjszakás, lényegében minden extrát tartalmazó all inclusive hajóút ára kétágyas kabinban személyenként 2 490 EUR-tól, egy teljes hajó bérleti díja 12 200 EUR-tól kezdődik.
Nymphea-6
fős
6
éjszakás útvonal
935 000 Ft-tól/fő kétágyas kabinban Program
|
A
Skót Felvidéken
Scottish Highlander -8 fős 6 éjszakás útvonal 760 000 Ft-tól/fő kétágyas kabinban Program
|
Anjodi
– 8 fős
6 éjszakás útvonal
kétágyas
kabinban 961 000 Ft-tól/fő
Program
|
Panache,
Savoir, Faire La Nouvelle Etoile – 8-12 fős 6 éjszakás
útvonal
kétágyas
kabinban 1 046 000 Ft-tól/fő
Program
|
Az
útvonal minta gyanánt szolgál, s bármikor megváltozhat.
Minden második héten az ellenkező irányban teszi meg a bárka a leírt útvonalat.
Minden második héten az ellenkező irányban teszi meg a bárka a leírt útvonalat.
Lakóhajók
Egyedülálló
hangulat: Finoman
ringatozó hajó, a folyó felett összeboruló árnyas fák lombjai,
a tökéletes csendet csak egy vadkacsa raj szárnysuhogása zavarja
meg.
Séta az álmos kisvárosokban, finom házias ebéd egy eldugott kis étteremben és fagyizás egy kellemes teraszon…
Séta az álmos kisvárosokban, finom házias ebéd egy eldugott kis étteremben és fagyizás egy kellemes teraszon…
Természet
közeli élmény: A
rohanó világból kilépve megízlelni a béke és nyugalom érzését,
átvenni a természet lüktetését, friss croissant illattal ébredni
és csendes esti borozgatással elköszönni a naptól amikor a
csillagos égbolt kíván jó éjszakát…
Kapitányi
feladatok: A
lakóhajók 2-12 fő elhelyezésére kialakított „úszó
apartmanok”, melyek minden kényelemmel felszereltek. Nincs szükség
hajóvezetési vizsgára, bárki el tudja vezetni a hajót.
A
részvételi díj tartalma: a
kiválasztott lakóhajó bérleti díját a teljes felszereléssel
(ágyneműhuzat, edények,
stb.) 7 éjszaka, a hajó biztosítását és az útlemondási biztosítást.
stb.) 7 éjszaka, a hajó biztosítását és az útlemondási biztosítást.
A
részvételi díj nem tartalmazza:
a kaukciót (900-1500 euró), az üzemanyag díjat (19-29 euró/ 5 üzemóra, hajótípusonként változik), az
egyéb választható szolgáltatásokat (kerékpár bérlés, parkoló, végtakarítás. A legtöbb hajót lehetséges
rövidebb időszakra is igénybe venni.
a kaukciót (900-1500 euró), az üzemanyag díjat (19-29 euró/ 5 üzemóra, hajótípusonként változik), az
egyéb választható szolgáltatásokat (kerékpár bérlés, parkoló, végtakarítás. A legtöbb hajót lehetséges
rövidebb időszakra is igénybe venni.
|
|
|
Kalandok
mediterrán vidéken és középkori várak között
272
900 Ft-tól/hét/lakóhajó
|
Hajókázás
a
szélmalmok és a tulipánok országában
272
900 Ft-tól/hét/lakóhajó
|
Felfedező
túra a
smaragd szigeten
219
900 Ft-tól/hét/lakóhajó
|
Hajókázás
a
Németországi tavak régiójában
270
900 Ft-tól/hét
/lakóhajó |
Festői útvonal a Canal du Midi csatornán, mely a Garonne folyót a Földközi tengerrel köti össze. Hajókázás középkori kisvárosok, katár kastélyok és ősi apátságok mentén a XIV. Lajos Napkirály korában, a XVII.században épített, 240 km hosszú csatornán. A természet igazi mediterrán hangulatot áraszt: utunkat szőlőültetvények, ciprusok, virágba borult kis faluk és tücsök ciripelés kísérik. Útvonal: Argens Minervois – Marseillette – Trebes – Carcassonne – Argens Minervois 92 km/32 zsilip/napi kb. 3,5 óra navigálás. |
Hogyan is lehetne stílusosabban
felfedezni Hollandiát, mint hajóval? Végigjárni a különleges természeti szépségű síkságokat, a tengertől elhódított területeket, követni a sajt útját...igazi matrózoknak való feladat! Útvonal: Loosdrecht – Amsztredam – Edam – Alkmaar – Zaanstad – Amszterdam - Loosdrecht 164 km/9 zsilip/28 felvonó híd/napi kb. 4,3 óra navigálás. |
Holdbéli tájak, vízesések és
misztikus barlangok, átlátszó vizű hegyi források... fedezze fel Írország lélegzetelállító természeti szépségét! Tudta Ön, hogy Írországot a 40 különböző zöld színárnyalat országának is nevezik? Az Európa egyik legszebb folyójának tartott, 344 km hosszú Shannon folyó mentén felfedezheti az ország természeti kincseit, középkori kastélyait és apátságait és megismerkedhet az ír pubok egyedülálló hangulatával. Útvonal: Ballinamore – Leitrim – Carrick on Shannon – Roosky – Lough Key – Boyle – Ballinamore 151 km/21 zsilip/napi kb. 4 óra navigálás. |
Mecklenburg az ország tavakban egyik leggazdagabb régiója, amely számtalan programlehetőséget kínál. Háborítatlan hajózás gyönyörű festői környezetben, tóparti barokk kastélyok között, középkori falvak mentén. Ez a tiszta levegőjű és tiszta vizű térség egyaránt kedvez természetbarátoknak a hajókázni vágyóknak, és a vízi sportok kedvelőinek. Természetvédelmi területein változatos állat és növényvilág csodálható meg, tavai pedig Európa legjobb horgászparadicsomának számítanak. Útvonal: Untergöhren – Malchow – Waren – Klink – Mirow – Rheinsberg – Flecken – Zechlin –Untergöhren 180 km/8 zsilip/napi kb. 3,5 óra navigálás. |
Ezek
azok a helyek ahová csak rablóink járnak . Hogy ez lesz a jövőnk
, hát ez olyan mint a kutya vacsorája. Nekem és egy jó pár
embernek csak álom lukszús kivitelben . No nem baj azért az élet
csak eltelik lukszús kivitel nélkül is , a rabló újgazdag meg
úgy is csak kóklerkedik és olyan mint a sírásó a lánya
lakodalmán . Hogy milyen , nem oda való.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése