A
fegyverzet korszerűsítés
nem állt meg.
Nagyszabású hadgyakorlat Irán partjai mentén
2012.
szeptember 17., hétfő - 10:34
A
napokban az idei évben is összegyűlt egy nagy adag hadihajó Irán
közelében egy kis gyakorlatozásra. Ezen “kisebb” összejövetel
azonban a régió eddigi legnagyobb szabású hadgyakorlata, lévén
a 12 napos eseménysorozat meglehetősen tisztességes “show of
force”-t prezentál Teheránnak. Az elérhető információk
szerint ezúttal 25 nemzet képviselteti magát – legnagyobb
erővel természetesen a U.S. Navy, illetve a Royal Navy, de jelen
vannak a franciák, a spanyolok és a Perzsa-öböl országai közül
például Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek.
A
felállás egyébként már csak azért is meglehetősen masszív,
hiszen nemrégiben megérkezett a USS John C. Stennis is, így
jelenleg 3 amerikai repülőgép-hordozó is a térségben
tartózkodik. A gyajkorlat kapcsán nem igen lehet belefutni egy
pontos listába, ahogy az sem egyértelmű, hogy mindhárom amerikai
lapostetejű részt vesz-e a gyakorlaton, avagy az utolsó
útja kapcsán a
régióban tartózkodó USS Enterprise és kísérete elindult-e már
hazafelé, vagy előtte a USS Dwight D. Eisenhower és a USS John C.
Stennis társaságában még részt vesz a gyakorlaton
Látható,
hogy illusztrációról van szó, hiszen az oldalszámok nem
stimmelnek... :) Ez a fotó 2006-ban készült a Csendes-óceánon,
a középén hajózó hordozó pedig amúgy sem vehetne részt ezen
a hadgyakorlaton, hiszen az a U.S. Navy utolsóként kivont
hagyományos meghajtású repülőgép-hordozója, a USS Kitty
Hawk. | Fotó: Aaron Burden, U.S. Navy
Gondolom
senkit nem lepünk meg azzal, ha közöljük, hogy a gyakorlat
elsődleges célja egy esetleges iráni blokád összezúzása
kapcsán alkalmazandó taktikák gyakorlása, illetve ezzel
párhuzamosan miként aknamentesítenék a világ olajellátása
szempontjából kulcsfontosságú Hormuzi-szorost. “Mellékszálként”
persze terítékre kerül szimulált iráni légitámadás
semlegesítése is – hogy ez utóbbiban a Royal Navy részt
vesz-e, arról nem szól a fáma, ám mivel a kifejezetten
légvédelmi feladatokra optimalizált Type 45-ös osztályú HMS
Diamond is a térségben tartózkodik, ez elképzelhető.
A
Royal Navy legújabb hadihajóinak egyike - az HMS Diamond az
Arab-tengeren 2012 augusztusának elsején. | Fotó: Randy J.
Savarese, U.S. Navy
Megjegyzendő,
hogy Teheránnak a gyakorlatra adott válasza már előkészület
alatt áll, hiszen az irániak a következő hónapban megrendezik
történelmük eddigi legnagyobb szabású légvédelmi gyakorlatát.
Mindeközben
az angol haderőreform részeként helikopterhordozóvá
degradálódott HMS
Illustrious, illetve a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó a
Földközi-tenger keleti medencéjében ad egymásnak randevút egy
másik hadgyakorlat részeként.
Megvan a kínai repülőgép-hordozó neve
2012.
szeptember 13., csütörtök - 12:37
Hivatalos
forrás alapján kijelenthető, hogy Kína a “Liaoning” nevet
fogja adni első repülőgép hordozójának, a tartomány neve
után, ahol a felújítási munkálatokat végezték. Eddig a
hajót leginkább eredeti nevén “szólították”, de a “Shi
Lang” is felkapott volt a szaksajtóban és a világ internetezői
közt.
A
hajóval 2011
augusztusában kezdték meg a tengeri próbákat.
A tesztek úgy tűnik, hogy végükhöz közelednek, mivel
szeptember harmadikán felkerült az oldalára a “16”-os szám,
ami a rendszerbeállítás közeledtét jelenti.
Az
1998-ban egy hongkongi vállalat által az ukránoktól
“ócskavasként” megvásárolt és kaszinóhajónak szánt
Varjag felújítását a Dalian hajógyárban végezték, itt került
sor a hadviseléshez szükséges rendszerek és fegyverek
felszerelésére, és a Kínai Népfelszabadító Hadsereg színeit
is itt kapta meg.
A
várakozások szerint a Liaoning egy amolyan házi feladat volt a
kínaiak számára. Egyrészt a kínai mérnökök értékes
tapasztalatot és tudást szerezhettek egy nagyobbrészt kész
repülőgép-hordozó befejezése során, melyet Kína második,
immáron önerőből összehozott hordozójának megalkotásában
kamatoztathatnak, másrészt a Kínai Haditengerészet is
megkezdheti az üzemeltetés közbeni tapasztalatszerzést egy
számára eddig idegen hajótípussal.
Szerző:
Mackensen
Az
Amerikai Haditengerészetnél döntöttek a repülő erők légvédelmi
rendszerek elleni képességeinek bővítéséről, ennek értelmében
megrendelték az AGM-88 Harm “radargyilkos” rakéta legújabb, E
jelzésű változatát. A Raytheon az Advanced Anti-Radiation Guided
Missile (AARGM) név alatt futtatott program során igyekezett
kiküszöbölni az eddig is gyártott Harm verziók hiányosságait.
Utóbbiak közül talán a legfontosabb, hogy ha a célba vett radar
megszüntette a kisugárzást, a rakéta célt tévesztett – ezt a
problémát az új változatnál GPS beépítésével oldották meg.
Másik fontos újításnak számít a hatótávolság növelése,
amely ideális körülmények között elérheti a 100 kilométert,
így az indító gépnek nem kell berepülnie a légvédelem hatásos
körzetébe.
Az új fegyverrel az előzetes teszteket idén tavasszal végezték el a haditengerészet VX-9 és VX-31 tesztelő és kiértékelő századai a China Lake repülőtér körzetében, ezek során 633 órát repültek és 12 indítást hajtottak végre. Idén nyáron már megkezdték a pilóták és a karbantartók kiképzését az új eszközre.
Az AGM-88E Harm “radargyilkos” rakétát az Amerikai Haditengerészet F/A-18C/D/E/F és EA-18G harci gépein kívül az Olasz Légierő Tornado ECR vadászbombázói is megkapják.
Az új fegyverrel az előzetes teszteket idén tavasszal végezték el a haditengerészet VX-9 és VX-31 tesztelő és kiértékelő századai a China Lake repülőtér körzetében, ezek során 633 órát repültek és 12 indítást hajtottak végre. Idén nyáron már megkezdték a pilóták és a karbantartók kiképzését az új eszközre.
Az AGM-88E Harm “radargyilkos” rakétát az Amerikai Haditengerészet F/A-18C/D/E/F és EA-18G harci gépein kívül az Olasz Légierő Tornado ECR vadászbombázói is megkapják.
Az
AGM-88E a korábbi HARM változatokkal szemben sokkal nehezebben
kijátszható | <a
href='http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AGM-88E_HARM_p1230047.jpg'>Forrás</a>
És
ha már a “radargyilkos” rakétákról van szó, Oroszország sem
marad el a fejlesztésekben – pénteken a Hydroaviation
GIDROAVIASALON 2012 elnevezésű kiállításon hivatalosan is
bejelentették, hogy a Tactical Missiles Corporation konzorcium
megkezdte legújabb lokátorok elleni rakétájának, a H-31PD-nek a
sorozatgyártását.
A
Togói Légierő átvette használt CN-235M-10 típusú könnyű
szállítógépét a Dél-afrikai Köztársaságban Johannesburg
mellett, a Lanseria nemzetközi reptéren. A gépet korábban a
Botswanai Légierő üzemeltette egészen 2009 decemberi
leállításáig, új hazájában a légierő régi DHC-5 Buffalo
szállítógépeinek leállítása után a szállító kapacitásban
marad űrt töltheti be.
A
Thai Királyi Légierő 100 millió dollár értékben vásárolt
Franciaországtól új gyártású EC725 helikoptereket. Az új
forgószárnyasok kutató mentő szerepkörben váltják majd az
eddig használt UH-1H típust. A 12 példányra szóló szerződést
augusztus 29-én írták alá a felek.
Lengyelország
3 milliárd zloty értékben – 800 millió dollár – szerezne be
helikoptereket a hadserege számára. A 26 példány megvásárlásáról
szóló tendert ősszel indítanák, várhatóan három nevezővel:
Sikorsky Aircraft, AugustaWestland valamint az Eurcopter.
A tender győztese előnyös helyzetbe kerül a további forgószárnyas beszerzéseket illetően, ugyanis a lengyelek hosszútávú tervei között szerepel 100 további példány beszerzése 2018 után.
A tender győztese előnyös helyzetbe kerül a további forgószárnyas beszerzéseket illetően, ugyanis a lengyelek hosszútávú tervei között szerepel 100 további példány beszerzése 2018 után.
—-
Az
Amerikai Hadsereg újabb RQ-11B Raven könnyű felderítőt rendelt
csapatai számára. A 15 millió dolláros szerződés értelmében a
gépek mellé irányító rendszereket, pótalkatrészeket és
kiszolgáló eszközöket szállít az AeroVironment.
—-
A
General Atomics Aeronautical Systems szeptember 5-én jelentette be,
hogy sikeresen elvégezte első repülését az MQ-9 Reaper Block
1-plus jelzésű változata. A modernizált Reaper első
szárnyalására még május 24-én kerítettek sort, de a hírt csak
most hozták nyilvánosságra. A Block 1-plus meg nem nevezet
képességnövekedéssel ruházza fel az MQ-9-et.
Brazília
augusztus 29-én vehetett át 3 Mi-35M csatahelikoptert
Oroszországtól, jelentette be Igor Korocsenko, a moszkvai bázisú
Center for Analysis of Global Arms Trade cég elnöke. Brazíliában
ezzel a szállítmánnyal már 9-re ugrott az átvett Mi-35M-ek
száma, és a tervek szerint a fennmaradó 3 példányt is átvehetik
az év végéig.
A dél-amerikai ország 2008-ban rendelt 12 példányt a Mi-24 exportváltozatából, 150 millió dollárért.
A dél-amerikai ország 2008-ban rendelt 12 példányt a Mi-24 exportváltozatából, 150 millió dollárért.
Hamarosan
átveheti a Dél-Afrikai Légierő utolsó 4 darab JAS-39 Gripen
vadászbombázóját. A 2008-ban megrendelt 9 kétüléses és 17
együléses példányból előbbieket már átadta a svéd gyár,
utóbbiakból azonban még csak 13 került az afrikai állam légi
erejéhez. Az utolsó négy példány közül szeptember közepén
átvehetik az első, C 3126 jelzésűt, miután azt hajóval
átszállították Svédországból Fokvárosba.
London és Washington közös nevezőn SSBN fronton
2012.
szeptember 9., vasárnap - 11:34
Ugyan
az Ohio és Vanguard-osztályú SSBN-ek még vígan ellubickolnak
egy jó ideig, de mivel egy új nukleáris meghajtású ballisztikus
rakétahordozó kifejlesztése is jó sok időbe telik, ezért ezen
munkálatokat már el kell kezdeni annak érdekében, hogy a 20-as
évek végén megkezdődhessen az új boomerek hadrendbe állítása.
És bár még sem az Amerikai Egyesült Államokban, sem pedig az
Egyesült Királyságban nem
rendezett az
érintett haditengerészetek ezen új játékszereinek pontos
formája, költségvetése*, az egyik legfontosabbanak nevezhető
elem, a rakétatubusok szekciójának kérdése kapcsán jelentős
előrelépés történt nemrégiben. (*: korábbi becslések
egységenkénti 6-8 milliárd dolláros beszerzési vizionáltak –
az aktuális cél ennek az árnak a 2. egységtől kicsivel 5
milliárd dollár alá szorítása.)
Mivel
azon felállás, miszerint a U.S. Navy és a Royal Navy ugyanazon
ballisztikus rakétát alkalmazza SSBN flottája kapcsán a jövőben
sem fog változni, ezért érthető, mennyire is kritikus elem a
kapcsolódó indítócsövek, és azok kapcsolódó elemeinek közös
nevezőre hozása. Nem mellesleg az új megoldásba kellő
rugalmasságot kell tervezni, hiszen az új boomerek a tervek
szerint átvételüktől számítottan fél évszázadig, azaz 2080
környékéig állnak majd hadrendben.
A
Common Missile Compartment néven futó program az Egyesült
Államokban 2008 végén startolt el – az 5 éves fejlesztési
szakaszra maximálisan cirka 600 millió dollárt szántak akkor –
ez jelenleg 700 millió. Ennek részeként augusztus 31-én sor
került egy kulcsfontosságú dokumentum szignálására. A NAVSEA
és az Ohio Replacement program illetékesei aláírták a First
Article Quad Pack Ship Specification nevezetű dokumentumot, melyben
az amerikai – angol együttműködés gyümölcseként
definiálásra került azon blokkok specifikációja, melyek
mindegyike 4 indítótubust és kapcsolódó alkotóelemeket
tartalmaz majd.
Már fejlesztik a W-3PL Głuszec tengerészeti verzióját
2012.
szeptember 7., péntek - 17:02
Tovább
dübörög a lengyel hadiipar helikopterekkel foglalkozó ága:
ezúttal a W-3 Sokól egy újabb verziójának fejlesztését
jelentették be. A jól ismert Mil Mi-2 alapján létrehozott W-3 jó
alapot ad többféle, speciális verzióhoz, melyek olcsó
alternatívát jelentenek több területen, amellett, hogy magas
szinten képesek ellátni feladatukat. Mint ismeretes, a
Finmeccanica csoport, azon belül is az AgustaWestland
tulajdonlása-felügyelete alatt működő PZL Swidnik már több
mint egy éve elkezdte a
W-3PL Głuszec névre hallgató, elsősorban harctámogató
feladatokra alkalmas variáns példányainak átadását a lengyel
szárazföldi erők számára. Ebből aztán nemrég
újabbakat rendeltek (amik
korábbi gyártású W-3-asok átalakításával „születnek
meg”), jelezve, hogy a konstrukció bevált. Ezen felbátorodva
pedig nekiláttak egy haditengerészeti verzió elkészítésének.
„Előzetesen
átfogó, piacfelmérő kutatómunkát végeztünk, mely során arra
a megállapításra jutottunk, hogy számos olyan fedélzeti
rendszer van, melyet a W-3PL fedélzetére integrálva, egy potens
tengerészeti helikoptert hozhatunk létre.” –
nyilatkozta
Mieczyslaw Majewski, a PZL Swidnik elnöke. „Egyelőre
korai lenne olyan dolgokról beszélni, mint az első repülés
időpontja, a program fejlesztési költsége vagy a leendő típus
ára, de terveink szerint a végeredmény egy költséghatékony,
többfeladatú, a világ minden táján alkalmazható helikopter
lesz.”
Igazság
szerint a W-3-nak már van tengerészeti verziója, ez a W-3RM/WARM
Anakonda. Előbbi a fegyverzet nélküli, utóbbi a felfegyverezhető
variánst takarja. Mindkettőt a Lengyel Haditengerészet
alkalmazza, elsősorban kutató-mentő feladatkörben, amit a
forgószárnyasok jellegzetes, távolról is jól látható festése
jelez. A PZL Swidnik tehát rendelkezik tapasztalatokkal ezen a
téren is, ami nem elhanyagolható, hiszen a haditengerészetek
által alkalmazott helikopterekre egészen más szabályok
érvényesek, mint szárazföldi társaikra. Elég csak a sós
levegő okozta fokozottabb korrózióra gondolni, de említhetnénk
a vízre való leszállás lehetőségét, melyre az esetleges
balesetek során lehet szükség, ezért felfújódó úszok
beszerelésére van szükség.
A
gyártó tehát – konyhanyelven fogalmazva – vette a W-3PL-t és
a W-3RM-et, majd „összegyúrta” őket egy olyan helikopterré,
mely a tengeri kutató-mentő feladatok mellett felszíni és
felszín alatti célok ellen is bevethető, illetve alkalmas a
hadihajók védelmezésére. Az egyelőre W-3PL/N jelzéssel
illetett verzió teljesen új futóműveket és rotorlapátokat kap,
utóbbiakat hátra is lehet majd hajtani, a hajók fedélzetén való
könnyebb elhelyezés érdekében. Integrálásra kerül egy új
vészhelyzeti flotációs rendszer, a különféle harci és
kutató-mentő feladatok ellátásához pedig felszerelik
keresőradarral, merülőszonárral, szonárbójákkal,
FLIR-rendszerrel, csörlővel és keresőreflektorokkal.
Fegyverzetét rakéták, torpedók és géppuskák alkotnák,
ezekkel eredményesen vehetné fel a harcot tengeralattjárókkal,
kisebb hadihajókkal, illetve csónakokkal.
Dél-Afrikára is hajt a DCNS
2012.
szeptember 7., péntek - 14:18
A
Dél-Afrikai Köztársaság haditengerészete legutóbb 2010
decemberében került érdemben szóba, mikor is azon terveikről
lehetett olvasni, melyben 2030-ig
modernizáláson, megújításon esne
át a flotta. Ezen tervek része 3 OPV, azaz a partoktól messzebb
is vígan tevékenykedni tudó járőrhajó beszerzése is, melynek
kapcsán a DCNS természetesen mint potenciális szállító jön a
képbe. Lévén a francia vállalat az elmúlt években keményen
dolgozott azon, hogy a korábban számára idegen kategóriába is
betörjön. Ennek megtestesülése a Gowind-osztály,
melyben jelenleg 4 különböző méretű és képességű korvettet
kínál a francia gyártó – de természetesen lehetőség van
egyéni igények szerinti módosításokra is.
Demózás
célzattal a DCNS 1 korvettet épített meg, amit úgymond ingyen és
bérmentve a Francia Haditengerészet részére bocsátottak a
2012-2015 közti időtartamra. Ami persze ez mindkét fél számára
kedvező, hiszen a DCNS így egy jelentős haditengerészet által
letesztelt portékaként promótálhatja termékét.
A
L’Adroit névre keresztelt OPV amúgy az idén májusban hajózott
ki első éles feladatára a Földközi-tengerre, majd némi szünet
után augusztus 6-án indult útnak Afrika partjainak, még
konkrétabban Cape Town irányába. A 10 hetesre tervezett úttal a
DCNS szándéka a hajóosztály azon képességének prezentálása,
hogy mindenféle újratöltés nélkül képes 3 hétig
tevékenykedni, mely alatt akár 8 000 tengeri mérföldet is a háta
mögött tud hagyni. A Toulonból kihajózó korvett augusztus 13-16
között Dakar kikötőjében vett látogatást, amit követően
megkezdte a kontinens déli csücske felé vezető, mintegy 4 500
tengeri mérföldes útját, melyre 19 napot ütemeztek be a gallok.
A
L'Adroit belső tereinek elrendezése - a hangárban egy 5 tonnás
könnyű helikopter fér el, míg a helipad alkalmas akár 12
tonnás forgószárnyasok - pl.: NH90 - fogadására is. | Forrás:
DCNS
A
DCNS sajtóanyagai alapján a francia OPV-t szeptember 5. – 9.
között leshetik meg potenciális vevői Cape Town kikötőjében.
A francia vállalat afrikai stratégiája az, hogy először
Dél-Afrikának próbálja eladni a hajóosztályt, utána pedig
megpróbál szerezni egyéb afrikai vevőket is, az India
számára is ajánlott hajócsaládnak.
A dél-afrikai tervei kapcsán még a tavalyi év folyamán
együttműködési megállapodást hoztak tető alá a helyi Nautic
Africa hajógyárral a Gowind-osztály reklámozására és
építésére a dél-afrikai, illetve a szubszaharai régió hasonló
lehetőségeinek kiaknázására.
Gowind OPV, Hermes, L'Adroit
DCNS Poder Naval - Erő a tengeren
R / V Sea Fighter (FSF-1)
Trimaran sailing on sea rough
Ocean Adventurer Cruising
LCS 2 USS Independence BAD ASS az amerikai haditengerészet!
Vizen Indonézia kompozit törzsű trimarán járőrhajója
2012.
szeptember 6., csütörtök - 10:47
Augusztus
utolsó napján az indonéz North Sea Boats hajógyár vízre tette
az Indonéz Haditengerészet egyik leendő járőrhajóját. Ez
önmagában nem lenne túl nagy hírértékű, ám a 63 méteres
hajó sok szempontból világviszonylatban is bőven helytálló
alkotás.
Ugyanakkor
már az elején megemlítendő, hogy nem egy tisztán indonéz
fejlesztésről van szó, lévén a 63 méter hosszú, teljes
egészében kompozit törzsű, csökkentett észlelhetőségű,
hullámtörő kialakítású (wave-piercing) trimarán – leánykori
nevén Fast Missile Patrol Vessel – megalkotásában a LOMOcean
Design képében
aktív szerepet játszottak az új-zélandiak is. Utóbbi
vállalatról például azt érdemes tudni, hogy nevükhöz kötődik
azon trimarán, mely jelenleg a Föld körbehajózásának
világrekordját tartja a motoros jármű kategóriában. Szóval
bár nem haditechnikai gyökerű cégről van szó, de nem most
jöttek le a falvédőről. Érdekességképpen megjegyzendő, hogy
weboldalukon van egy sor csökkentett észlelhetőségű
járőrhajóról tervezet, melyeket közlésük szerint egy titkos
katonai projectben a csökkentett észlelhetőségről szerzett
tapasztalataik alapján alkottak meg…
Az
aprócska LOMOcean cég Earthrace trimaránja 2008-ban állította
be a világrekordot. | Fotó: LOMOcean
Az
Earthracer később, Ady Gil néven a Sea Sheperd-höz került.
2010-ben antarktiszi vizeken gázolta le egy japán bálnavadász
hajó. A kettétört trimarán később, vontatás köuzben
süllyedt el. | Fotó: JoAnne McArthur, Sea Shepherd Conservation
Society
Mint
a bevezetőben említve lett a napokban vízre került, nevét a
hagyományos indonéz kard, a klewang után kapott trimarán törzse
teljes egészében kompozit anyagokból áll össze, melyre jelenleg
túl sok példát nem tudnánk említeni. Azért akad, hiszen pont
ilyen megoldást alkalmaztak a svédek is a csökkentett
észlelhetőségű Visby-osztályú korvettek esetében.
A
kompozit kialakításnak számos előnye akad – többek között
erős, nem áll fent a korrózió veszélye és jótékony hatással
van mind a radarkeresztmetszetre, mind pedig a hajó hő és
mágneses képére.
A
rossz tengeri körülmények között is tempós haladásra
optimalizált Klewang meghajtásáról a svéd MJP által szállított
waterjetek gondoskodnak, melyek a kimagasló manőverezési képesség
biztosítása érdekében mindhárom hajótest hátsó traktusánál
megtalálhatóak. Erőforrásként 4 darab MAN diesel morog a
gépházban, melyek akár 30 csomó feletti sebességre is tudják
gyorsítani a mindössze 1,2 méteres merüléssel bíró trimaránt.
És
ugyan a North Sea Boats parti őrségeknek, illetve dedikáltan SAR
feladatkörre szánt változatokat is tervezett, a szóban forgó
változat mégiscsak egy hadihajó, amire nem árt némi fegyverzet…
A
hajógyár által a vízrebocsátás apropóján közzétett
sajtóanyagban az szerepel, hogy a design értelemszerűen alkalmas
csapásmérő fegyverzet hordozására olyan formában, mely nem
növeli az észlelhetőséget. A kiadott anyag alapján a
hajóosztály alkalmas többféle hajó elleni rakéta fogadására
– konkrétan a kínai C-705, a svéd RBS-15, a francia Exocet és
a norvég Penguin került megemlítésre. Távirati stílusban,
mindenféle konkrétum nélkül a dokumentumban szó van még csöves
fegyverzetről 57 mm-es kaliberig, illetve CIWS megoldásokról.
Mivel
a KRI Klewang csak 2013-ban áll majd hadrendbe és még a
fegyverzet sincs a helyén, így csak ezen fantáziarajzon
tekinthetjük meg, hogy hol lesz a csöves fegyverzet. Ezen
koncepció alapján a Visby-osztállyal ellentétben a löveg csöve
nem rejthető el az észlelhetőség még további csökkentése
érdekében. | Forrás: North Sea Boats
Ami
a dokumentum alapján még bizonyos, az az, hogy a KRI Klewang
offenzív, defenzív és szenzorcsomagját Kína szállítja, ám
hogy pontosan mik is szerepelnek ezen pakkban, az egyelőre nem
publikus.
A
KRI Klewang tengeri tesztjei várhatóan októberben kezdődnek meg,
ám addig még van némi tennivaló az immáron természetes
környezetében lubickoló trimaránon
A
KRI Klewang legénysége mindössze 23 főből áll össze, melyen
felül van hely a különleges erők 7 tagjának is, illetve nagy
teljesítményű motorcsónakjuknak.
Német tengeralattjárók Egyiptomnak?
2012.
szeptember 4., kedd - 18:17
Az elmúlt
hétvége több minden más mellett az egyiptomi és izraeli sajtó
egymásnak ugrásáról is szólt azt követően, hogy az egyiptomi
haditengerészet parancsnoka még múlt pénteken olyan kijelentést
tett, miszerint Kairó és Berlin között írásbeli megállapodás
jött létre 2 db Type 209 típusú tengeralattjáró Egyiptomnak
történő leszállításáról.
Oszama
Ahmed el-Gendy nyilatkozatát a legnagyobb példányszámban
megjelenő egyiptomi napilap, az Al-Ahram hozta le, melyre másnap
Izrael legnagyobb példányszámú napilapja, a Yedioth Ahronot
reagált. Az izraeli napilapban olvashatóak miszerint egyrészt
Berlin úgy döntött, hogy nem véglegesíti a szerződést,
másrészt állítólagos kormányzati források szerint ezen kis
egyiptomi akció a két fél viszonyának drámai romlásához
vezetett.
Az
egyiptomi “válaszcsapás” még aznap megérkezett – az
Al-Ahram által megjelenített információk szerint az egyiptomi
haditengerészettől származó információk alapján egyrészt
téves azon izraeli nyilatkozat, miszerint Berlin visszalépett,
másrészt a haditengerészet álláspontja szerint a szóban forgó
beszerzés sorsának eldöntése csak két félre, a német és
egyiptomi kormányokra tartozik, nem pedig destabilizáló szándékú
izraeli napilapokra.
Hétfőn
megszólalt a német fél is: kormányszóvivői tolmácsolás
formájában közzétették, hogy a tengeralattjáró üzlet nincs
kihatással Németország és Izrael viszonyára, vagy Berlin azon
vállalására, melyben minden tőle telhetőt megtesz Izrael
biztonságának szavatolása érdekében. A szóvivő egyébként
nem tért ki az állítólagos üzlet részleteire.
Egyiptom
jelenleg 4 darab, a szovjet érából származó, Project 633
Romeo-osztályú tengeralattjáróval rendelkezik, melyek a 90-es
évek első felében a Lockheed Martin vezetésével estek át
alapos modernizáláson, melynek keretében többek között új
tűzvezető rendszert, (német) szonárt, navigációs és
kommunikációs berendezéseket kaptak. Mindezek mellett alkalmassá
váltak a Harpoon bevetésére is.
A
2000-es évek közepétől elvileg több alkalommal is történtek
próbálkozások ezen öreg tengeralattjárók leváltására, ám
mind a Type 206A, mind az orosz Project 636-ról folytatott
tárgyalások zsákutcába futottak végül az anyagiak miatt.
Jön az orosz Aegis
2012.
szeptember 3., hétfő - 15:56
Az
orosz vezetés az amerikai Aegis-rendszer analógiájára kíván
felállítani egy tengeri rakétavédelmi rendszert, nyilatkozta egy
ipari forrás pénteken.
Az
Aegishez hasonló, ballisztikus rakéták elhárítására szolgáló
rendszert állítanának hadrendben az oroszok. A komplex hálózat
elemeinek kidolgozására a PVO Almaz-Antej konzorcium egyes
leányvállalatait kérték fel. Mindezt Anatolij Slemov, az orosz
állami hajógyártó konszern igazgatója mondta el pénteken.
SM-3
Block IA indítás a USS Lake Erie (CG 70) fedélzetéről 2007.
április 26-án | Fotó: Chris Bishop, U.S. Navy
Az
Aegis BMDS (Ballistic Missile Defense System) az Amerikai Egyesült
Államok haditengerészeti rakétavédelmi rendszere, melynek
segítségével a hadihajók képessé válnak arra, hogy a
visszatérő fázis előtt megsemmisítsék a ballisztikus
rakétákat. A jelenlegi architektúra a Lockheed Martin által
gyártott Aegis fegyverrendszeren és a Raytheon RIM-161 SM-3
rakétán alapul.
Type 056 2.0
2012.
szeptember 1., szombat - 11:17
Az első
Type 056 cikk óta
eltelt időben sorra kerültek elő a részletesnél részletesebb
fotók, melyek a hajó rendszereinek pontosabb beazonosítását
tették lehetővé. Ezeket figyelembe véve itt az idő egy
ráncfelvarrásra, mivel az eredeti cikkben lévő találgatások
már nem felelnek meg a valóságnak. Ezen kívül eldőlni látszik
a kérdés, hogy ez csak egy pár darabos széria lesz-e,
kimondottan a hongkongi helyőrség részére, vagy esetleg nagy
darabszámban készül?
Minden
jel arra mutat, hogy nagy mennyiségben fogják rendszeresíteni és
valószínű, hogy többfajta változata is lesz. Hongkong azért
kerül a képbe, mivel az itteni helyőrséget védik a legmodernebb
ilyen kategóriájú hajók (Type 037-II rakétás gyorsnaszádok),
melyek felett lassan eljárt az idő. Másodsorban a legelső kép a
hajóról gyakorlatilag egy makett, melyet az ottani helyőrség
vezetőjének adnak át, piros masnival átkötve.
Kezdjük
rögtön az elején! Az első cikkben azt feltételeztük, hogy a
hajót felszerelik majd mélységibomba-vetőkkel, a világhálóra
felkerült képeken azonban nyomuk sincs. Az első rajzokon a
torpedóvető csövek a helikopterleszálló alatt voltak, a hajó
végében. Itt is pontosítanunk kell. A torpedóvető csövek a
hajó felépítményébe kerültek a helipad elé és az FL-3000N
rendszer alá, mely nem 18 rakétát tartalmaz, hanem csak 8
darabot.
Fegyverzet
A
hajó orrában lévő, 76 mm-es ágyú a szovjet AK-176 helyi
változata. Hatásadatai valószínűleg megegyeznek ez utóbbival:
tömege: 821 kg, tűzgyorsasága választható 30, 60 és 120
lövedék/perc között. A legutolsónál ez úgy valósul meg, hogy
egyszerre egy 75 lövéses sorozatot adhat le 120 lövedék/perc
sebességgel, majd az ágyút 30 percig hűteni kell. A lőszer
tömege 12,4 kilogramm, míg a lövedéké 5,9 kiló.
Az
ágyú irányzása elsődlegesen a Rice Lamp radarral történik,
ezzel párhuzamosítva van egy FLIR is. A fent említett rendszerek
kiesése esetén lehetséges a kézi működtetés is, mivel az
ágyút ellátták egy saját optikai irányzórendszerrel is.
A
mostani fényképeken nem látszik, de a Type 054A fregattokra
felszerelt variánson látható egy apró, milliméteres
hullámsávban működő radar, ez a tűzvezérlés hatékonyságát
szolgálja. Valószínű, hogy a Type 056-osokra is fel fognak
kerülni. (Hasonló van az 57 milliméteres Bofors Mk3 ágyún is.)
A radar méri a kilőtt lövedékek sebességét és irányát,
ezáltal korrigálni lehet a cső hőváltozása miatt keletkezett
deformációkból eredő hibákat.
Kínai
változat milliméteres radarral a cső felett. Jelen kép egy Type
054A fregatt fedélzetén készült.
A
tat felé haladva a hajó fegyverzetét két távirányítású, 30
mm gépágyú képezi. Gyakorlatilag semmit nem lehet róluk tudni.
Azt megfigyelhetjük, hogy más hajókat is elláttak ilyen
fegyverekkel. Elsődlegesen valószínűleg a hajó tűzvezérlésével
irányítják őket célra. Mindkettőt felszerelték infravörös
érzékelőkkel és ami érdekes, hogy megtartották a kézi
vezérlés lehetőségét is.
Továbbhaladva
a gépágyúk után következik 4 darab YJ-82 vagy YJ-83 hajó
elleni rakéta. Ezek tömege 1 tonna körül mozog, hatótávolságuk
megközelítőleg 200 kilométer. Ellátták őket adattovábbító
rendszerrel, miáltal a rávezetés történhet a hajótól
függetlenül más eszközök által.
A
hajó két oldalán található két tripla Yu-7 torpedóvető cső.
Ellentétben a kezdetekben megjelent rajzokkal, a vetőcsövek nem a
hajó végében vannak, a helikopter leszállóhely alatt, hanem a
hajó felsőbb részén a légvédelmi rakéták alatt-előtt. A
YU-7 torpedó az amerikai Mk-46 torpedó helyi megfelelője. A
legenda szerint a legelső Mk-46 Block 2 torpedót egy halász
találta a Dél-kínai-tengerben valamikor a ’70-es évek végén.
A torpedó lemásolásával megbízott intézet 1984-re lett készen
két prototípussal. A további fejlesztésnek hatalmas löketett
adott, hogy 1985-ben már legálisan megvásárolhatták az
amerikaiaktól a licenc alatti gyártás jogát a teljes
tervdokumentációval együtt.
Az
amerikai RIM-116 rakétához hasonló FL-3000N rendszer a hajó
végében kapott helyet. Itt is hibaigazításra szorul az első
cikk. Nem 18 betárazott rakétát tartalmaz a rendszer, hanem jóval
kevesebbet, pontosabban 8 darabot.
Érzékelők
A
hajó orrában megfigyelhető egy szonár, melyről sajnos semmilyen
információ nem áll rendelkezésre. Annyi azonban megállapítható,
hogy kisebb, mint a Type 054A-n található. A parancsnoki híd
tetején egy FLIR található. Ezt követi a TR47 FCR tűzvezérlő
radar (RICE LAMP), mely elsősorban a 76 mm-es ágyú tüzét
irányítja, de feltételezhető, hogy a két oldalsó gépágyút
is képes irányítani. Az árboc tetején található egy Type 360
légtérellenőrző radar. Rajtuk kívül még több ismeretlen
antennát és érzékelőt figyelhetünk meg a hajón, valamint
olyan üres helyeket, ahova még nem szerelték fel az antennákat.
Ez
a kép reklámanyagként kerül fel a világhálóra, melyen a
különböző szenzorok és fegyverek rendszere látszik. A CIWS
gépágyúk az orosz AK-630 helyi másolatai és több kínai hajó
felszerelését képezik.
Meghajtás
A
hajó több mint valószínű, hogy CODAD (kombinált dízel és
dízel) rendszerű meghajtást kapott, mely központi eleme a
Shaanxi/SEMT Pielstick 16 PA6 STC dízelmotor lehet. Ezek egyenként
5700 kW (7600 LE 1084-es percenkénti fordulatszámon)
teljesítményűek és a kémények száma alapján feltételezhető,
hogy kettőt építettek be. (A két főhajtóművön kívül
valószínű, hogy több kisegítő-hajtóművet is kapott a hajó,
mivel vagy négy másik, kisebb kéményt is megszámolhatunk a
kéményben.) A hajó előrehaladását két állítható hajócsavar
biztosítja.
Járművek
A
hajó két oldalán a torpedóvető csövek alatt található két
hatalmas, leporellószerűen felhajtható ajtó. Ez két
motorcsónakot takar, melyeket egy daruval a vízre lehet emelni.
Ezek típusai jelenleg ismeretlenek.
A
hajó végén található egy helikopterleszálló hely is. Ennek
mérete gyakorlatilag egy az egyben megegyezik a Type 54A fregatton
találhatóéval. Így borítékolható, hogy képes ugyanazon
típusok kiszolgálására, mint a nagyobb testvér, vagyis Z-9 és
Ka-27 is üzemelhet a fedélzetén. Meg kell említeni, hogy a hajó
kicsi mérete miatt hiányzik a hangár, ezért kicsi az esélye,
hogy helikoptereket tartósan üzemeltessenek róla. Valószínűbb,
hogy egy előretolt leszállópályaként használják majd, ahol
esetleg felfegyverezhetik és elláthatják üzemanyaggal a
szárazföldről, vagy más hajókról felszállt helikoptereket.
Néhány
hónappal ezelőtt hírként jelent meg, hogy a Japán Önvédelmi
Haditengerészetnek sikerült lencsevégre kapnia
egy hajófedélzetről
üzemelő, kisméretű, távirányítású helikoptert.
Ennek típusa több mint valószínű, hogy az osztrák Schiebel 100
Camcopter. Ezt támasztja alá, hogy a világon azon kevés UAV
helikopterek közé tartozik, melyeket hajófedélzetről is lehet
üzemeltetni. A helikopterleszálló elején található két
hatalmas ajtó lehetővé teszi, hogy akár több ilyen helikoptert
is magával vigyen.
A
képen egymás mellett parkol egy Type 054A fregatt és egy Type
056 korvett. Jól látható, hogy habár a korvett majdnem fele
olyan hosszúságú, mint a fregatt a helikopterleszállók mérete
azonos.
Gyártás
A
hajókról az első képek a Huang Pu és a Hu Dong hajógyárakból
kerültek elő. Akkor még arra lehetett gondolni, hogy csak egy
limitált széria lesz, kimondottan hongkongi helyőrség részére.
Azonban, mint az elmúlt hetekben előkerült fényképfelvételek
is bizonyítják, még két hajógyár is bekapcsolódott a
gyártásba: a Wu Chang és a Liao Nan hajógyárak.
Huang
Pu hajógyárban gyártott példány vízre eresztése. Itt eddig
két példányt lehetett összeszámolni
Liao
Nan hajógyár esetében is egyet számoltak. Érdekes, hogy ez egy
kisebb hajógyár. Megfigyelhető, hogy a hajót minimális
felszereléssel bocsátották vízre, a többit utólag építik
majd be. Ezt jól szemlélteti a sok barna doboz a hajó mellett,
valamit a leponyvázott, 76 mm-es ágyú.
Lehetséges változatok
Ennek
a feltételezésnek az ad okot, hogy a legutolsó változatnál
módosításokat hajtottak végre a hajó külalakján. Módosítottak
a hajó orrát, valamint megmagasították a hajó kéményeit
tartalmazó felépítményt. Lehetséges, hogy egy új altípus lesz
belőle, de biztosat majd csak idővel állíthatunk, miután újabb
képek kerülnek elő.
Újabb
változat “hegyes” orral, valamint megmagasított kéménnyel.
A kábelek a hajó törzsén a hajótest de-magnetizálását
szolgálják.
—–
Szerző: Mackensen
Szerző: Mackensen
Felhasznált
irodalom
http://www.navweaps.com/Weapons/WNRussian_3-60_ak176.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/AK-176
http://en.wikipedia.org/wiki/Bofors_57_mm_gun#Bofors_57_mm.2FL70
http://china-pla.blogspot.ro/2008/12/visit-around-hp-shipyard.html
http://china-pla.blogspot.ro/2009/05/trip-around-hd-shipyard-xian-aeroengine.html
http://china-pla.blogspot.ro/2008/12/visit-around-hp-shipyard.html
http://china-pla.blogspot.ro/2009/05/trip-around-hd-shipyard-xian-aeroengine.html
http://china-pla.blogspot.ro/2012/08/type-056-class.html
http://china-defense.com/
http://www.sinodefenceforum.com/
Aerostatokkal a támadó motorcsónakosok ellen?
2012.
augusztus 30., csütörtök - 17:10
Na
meg mondjuk például Small Diamater Bomb II-esekkel, de ne
szaladjunk ennyire előre… A különféle aerostatok ilyen-olyan
módokon már jó ideje vissza-vissza térő elemek az USA
haderejében. Most épp a U.S. Navy kapcsán jöttek elő, mégpedig
a nagy tömegben támadó motorcsónakok kapcsán. A Raytheon
(elsődlegesen nem erre szánt) megoldásával azt kívánná
meglovagolni, hogy a U.S. Navy hadihajóinak védelmi rendszerei
inkább a nagyobb célpontok ellen optimalizáltak, mintsem nagy
tömegben rohamozó motorcsónakokkal szemben.
Márpedig
egy 2002-es, nem túl nagy dobra vert eredményű hadgyakorlat
alapján szárazföldről és levegőből érkező,
robotrepülőgéppekkel végrehajtott támadásban nagy számú,
rakétákkal támadó, vagy robbanóanyaggal megrakott motorcsónakok
és kis hajók hathatósan segédkezhetnek a védelmi rendszerek
túlterhelésében.
A
2002 nyarán megrendezett Millennium Challenge 2002 nevezetű
hadgyakorlatban szimulált harci események zajlottak az Egyesült
Államokat képviselő kék csapat, és egy Perzsa-öböl mentii
ellenfele, a vörös csapat között. A 250 millió dolláros
költségvetésből megrendezett gyakorlat során a Pentagon új
elképzeléseit tesztelték, ám a piros csapat az események
megkezdődése után röviddel kifilézte ellenfelét. Ezt követően
gyorsan újraindították az egészet és szigorú forgatókönyvet
rájuk erőltetve letarolták a vörösöket.
A
U.S. Navy-t eljátszó csapat ellenfelét bizonyos Paul Van Riper, a
U.S. Marine Corps nyugalmazott altábornagya vezette. A kékektől
kapott 24 órás ultimátum lejártával, megelőző csapásként
teljes rádiócsend bevezetése mellett erős robotrepülőgép
szalvóval kínálta meg a menetközben felfedezett helyzetű
ellenfelét. Az AEGIS rendszer nyújtotta félelmetes védelmi
képesség túlterhelésébe kamikaze gépek és a kékek által túl
későn észlelt motorcsónak armada segédkezett. Utóbbiak között
voltak, melyek rakétákkal támadtak, míg más csónakok
robbanóanyaggal voltak megrakva.
Az
“összecsapásban” – és az események leállítása előtt –
a kékek 16 hadihajót, köztük 1 repülőgép-hordozót és 5
helikopterhordozó dokkhajót vesztettek, mely valós körülmények
között mintegy 20 000 katona elvesztését is jelentette volna.
A
2002-es szimulált összecsapásban a tengerészgyalogos
altábornagy nagyjából ekkora méretű köteléket iktatott ki
meglepetésszerű, az aszimmetrikus hadviselésre jellemző
elemeket is felvonultató taktikájával. A fenti fotó amúgy a
RIMPAC 2000 során készült Hawaii partjainak közelében. | Fotó:
Gabriel Wilson, U.S. Navy
“Nem
a méret, vagy az egyéni képességek számítanak, hanem hogy
rendelkezel-e kellő mennyiséggel és a rövid idő alatti, számos
irányból történő támadás képességével.” – nyilatkozta
később Van Riper.
Akit
a gyakorlat során később történtek igencsak felpaprikáztak.
Lévén a kékek flottájának effektíve megsemmisítése után az
egészet gyakorlatot újraindították, a “kiemelt” flottát
pedig később győztesnek hozták ki. Az újraindítás után Van
Ripert szigorú forgatókönyvre kötelezték: előírták hogyan is
harcolhat. Ennek részeként például bekapcsolt radarral kellett
hagynia a légvédelmi rendszereit, hogy azt a kékek annak rendje
és módja szerint bedarálhassák, de például nem tizedelte meg a
kék erőket szállító gépeket sem. Hovatovább elő volt írva
milyen eszközöket nem vethet be, milyen taktikákhoz nem
folyamodhat. Sőt, Van Riper elmondása szerint a vörös csapat
pontos helyzetét is fel kellett fedni. Ennek eredménye az lett,
hogy a kékek a papírforma szerint elvárt eredményt hozták –
az amerikai adófizetők meg lehúztak 250 milliót a klotyón,
hiszen ahogy Van Riper rá is mutatott az eredmény fals
megerősítést adott arról, hogy a kijelölt taktikai irányelvek
működnek.
A
harci tapasztalatait Vietnamban szerzett Paul K. Van Riper
altábornagy 1997-ben a Marine Corps Combat Development Command
éléről szerelt le. Az MCCDC feladatai között többek között
doktrinák kidolgozása szerepel.
A
fentebb említett hadgyakorlaton tapasztaltak azonban úgy tűnik
mégsem múltak el teljesen hatás nélkül, hiszen a Navy már
komolyabban veszi a kérdést – és ezt próbálja meglovagolni a
bevezetőben említett Raytheon a JLENS (Joint Land Attack Cruise
Missile Defense Elevated Netted Sensor) nevezetű megoldásával.
Ahogy
a neve is utal rá a JLENS elsődleges feladata a robotrepülőgépek
észlelése, ám ezen felül többek között alkalmas arra is, hogy
nagyobb távolságból észleljen közeledő, kis méretű hajókat,
motorcsónakokat. Maga a rendszer amúgy két aerostatból áll –
az egyik az észlelésért, azonosításért, míg a másik a
tűzvezetésért felelős. A rendszer Link 16 adatátviteli
rendszeren keresztül képes kommunikálni a célpontok tényleges
megsemmisítést végzőkkel.
A
Raytheon álláspontja szerint a szintén az ő nevükkel fémjelzett
Small Diamater Bomb II kiválóan alkalmas lehet motorcsónakok és
kis hajók elleni csapásmérésre, hiszen az SDB II a Boeing-féle
SDB I-el ellentétben mozgó célpontok kiiktatására lett
kifejlesztve.
A
teljes képhez hozzá tartozik, hogy ezidáig 2 JLENS rendszer
készült el, a továbbiak egyelőre anyagi kérdéskörűek.
US Navy Destroyer indít Tomahawk rakéták
S 500 OROSZ ÚJ GENERÁCIÓS rakéta
SS-18 ("Satan") Mi Amerika fél? Oroszország nukleáris pajzs
The Amazing S-300 In Live Fire Action
Oroszország vonultatja Next-Gen S-400 "TRIUMPH" légvédelmi rendszerek: T
Föld-levegő rakéták tesztelése S-400
Orosz légvédelmi rendszer: S-400, Pantsir-S1 NATO jelentési név SA-22 Gre
S-500 Samoderzhets (Autocrat) - C-500 Autocrat
Légvédelmi rakéta rendszer S-500-at. www.voenvideo.ru
Titkok az orosz fegyverek. Jövő fegyverek. www.voenvideo.ru
Orosz szuper fegyvert Vacuum Bomb
A legutóbbi orosz fegyverek megijeszt az egész világ!
Nagyobb lefedettség. "Navy Day"
Nagyobb lefedettség. "Underground. Története bunker"
Nagyobb lefedettség. "Nagy hatótávolságú repülés"
Nem lesz elektronikai hadviselési F-35-
verzió
2012.
augusztus 27., hétfő - 10:55
Sem az
Amerikai Haditengerészet, sem a Tengerészgyalogos Hadtest nem
tervezi a Lockheed Martin F-35 elektronikai hadviselési
verziójának létrehozását – nyilatkozta James F. Amos
vezérezredes, a USMC parancsnoka. A négycsillagos tábornok egy,
a Pentagonban folytatott kerekasztal-beszélgetés során
válaszolta ezt újságírók kérdésére csütörtökön. A
jelenlévő zsurnaliszták közül többen felhánytorgatták a
vezérezredesnek, hogy szakértők szerint az amerikai haderőnemek
(itt most a légierőre, a haditengerészetre és a
tengerészgyalogságra gondolnak) nem fordítanak elég pénzt,
erőforrást és figyelmet az elektronikai hadviselési képességek
modernizációjára és bővítésére.
Amos
szerint az F-35, melynek C és B változatai a flotta, illetve a
tengerészgyalogság állományában teljesítenek majd szolgálatot
néhány év múlva, Northrop Grumman AN/APG-81 AESA fedélzeti
lokátorával, valamint fejlett szenzoraival és
információtovábbító rendszereivel önmagában is egy potens
EW-platform.
„Nem
látom szükségét, hogy az egyébként is komoly pénzügyi
gondokkal küszködő JSF-programot megbolygassuk egy ilyen
kezdeményezéssel. Jelenleg arra kell koncentrálnunk, hogy a
három meglévő variáns rendben szolgálatba álljon. Így is
elég nagy rajtunk a nyomás a politika részéről, aminek ellen
kell állnunk. Ezen kívül katonailag sincs rá igény, hogy
létrehozzunk az elektronikai hadviselésre specializált F-35-öst
– erre a feladatra van más típusunk, ami tökéletesen megfelel
a követelményeknek, még jó pár évig.” –
zárta
rövidre a témát Amos.
EA-18G
Growler - nemsokára az egyetlen amerikai elektronikai hadviselési
repülőgép marad |Fotó: Jason Hyatt
Lényegében
igaza van, hiszen a Boeing F/A-18F Super Hornet EW-verziója, az
EA-18G Growler csak nemrég állt szolgálatba. Bár felfüggesztőin
még mindig az EA-6B Prowler-ről jól ismert, immáron harminc éve
rendszeresített (de persze közben folyamatosan modernizált)
ALQ-99 zavarórendszer konténereit hordozza, a közeljövőben
ezeket a – jelenleg még fejlesztés alatt álló – Next
Generation Jammer váltja majd le. Az EA-18G-vel párosítva ez
napjaink legmodernebb EW-fegyverrendszerét fogja eredményezni,
ami bőven kielégíti a US Navy és a USMC igényeit, méghozzá
elég hosszú távon.
Ami
pedig a légierőt illeti, róluk Amos nem tudott információkkal
szolgálni. A USAF régóta nem talált megoldást elektronikai
hadviselési témában: az Amerikai Egyesült Államok háborúiban
jó pár éve az EA-6B volt az egyedüli EW-platform, melynek
támogatására a légierő harci repülőgépei is rászorultak. A
probléma megoldására még mindig nincs konkrét terv,
bár felmerült,
hogy létrehoznák az F-15 EW-verzióját.
Vasárnap reggeli hírzuhany
2012.
augusztus 26., vasárnap - 08:14
Forest
fedőnevű olvasónk újabb vegyes hírcsokorral látott el
bennünket, melyet örömmel osztunk meg Olvasóinkkal. Jönnek
hírek Európából, Amerikából, Afrikából és Ázsiából is,
szárazföldről és a levegőből egyaránt.
Németország:
Elit egységek a földön
Gyorsan,
hangtalanul és meglepetésszerűen kellene a német különleges
egységeknek az ellenséges vonalak mögött harcolniuk. De az ehhez
a feladathoz sürgősen igényelt új helikopterek legkorábban 3 év
múlva fognak rendelkezésre állni.
A
német KSK különleges egységnek még éveket kell várnia az új
helikoptereire. A német Thomas de Maiziere miniszter korábbi
titkos jelentésében már kifejtette, hogy a Bundeswehr különleges
alakulatának felszerelésében komoly hiány mutatkozik az éjszakai
és fenyegetettség alatti szállítási kapacitásában. A 2012
szeptemberére ígért 15 helikopteres megrendelés pozitív
lefolyása esetén is csak legkorábban 2015-ben juthatnak az
egységek a gépeikhez, taglalja ezt a titkos jelentés. Azonban egy
néhány nappal később keltezett szintén titkos jelentés szerint
mely ugyancsak a Spiegel Online magazin kezébe került, a katonai
vezetők csak 2016-os rendszeresítéssel számolnak. A jelentés
megállapítja, hogy ezen időpontig a Bundeswehr speciális egysége
csak korlátoltan marad bevethető.
A
német szigorúan titkosan tevékenykedő KSK feladatai közé
tartozik a terrorelhárítás, a külföldön fogvatartott német
állampolgárok mentése, az ellenséges területen történő
felderítés és a Bundeswehr csapatok oltalmazása is.
A
KSK-nak a földön kell maradnia – Az illetékes minisztérium
lassan válaszol csak a kiszivárgott információkra, miközben az
Afganisztánban tevékenykedő KSK egységek helikopteres
szállítókapacitás hiányában szinte mindig csak földi
járművekkel mozoghatnak és deríthetik fel a tálib
aktivitásokat, valamint védelmezhetik a Bundeswehr táborokat.
Ellenben az amerikai különleges alakulatokkal akik az esetek
95%-ban kizárólag helikopterekkel végzik munkájukat. Többek
között Blackhawk, Chinook és Little Bird gépekre támaszkodva.
A
KSK egységei jelenleg kisméretű, öreg BO-105-ös gépekkel
rendelkeznek melyek korukon túl alkalmatlanok az afganisztáni
klímán történő üzemeltetésre. Az KSK szemszögéből nézve
az egységnek azonnali hatállyal szüksége lenne a váltótípusra,
a piac több megfelelő típust is kínál azonban a Bundeswehr
vezetői ragaszkodnak a több éves teszteléshez melynek végén
kiválaszthatják majd a feladatoknak megfelelő modellt.
A
KSK kálváriája komoly feszültséget okozott a politikában is, a
kormánykoalíció egyik minisztere Elke Hoff a német csapatok
szándékos veszélyeztetésével vádolta meg koalíciós partnerét
és azonnali lépéseket követelt.
Németország:
Lézerpointerrel vakítottak el egy pilótát
Egy
32 éves Bundeswehr helikopterpilóta növendéket vakítottak el
Esslingen közelében. A tanuló éppen oktatójával éjszakai
repülést gyakorolta amikor a föld felől lézerpointerrel a
tanuló szemébe világítottak. A tanuló jelezte oktatájának,
hogy nem tudja a repülést folytatni. Az oktató miután átvette a
gép felett az uralmat landolt Stuttgarti reptéren. A kórházi
vizsgálat során megállapították, hogy a pilóta nem szenvedett
maradandó látáskárosodást. A rendőrség nyomozása ezidáig
eredménytelenül zajlott. Az eset nem egyedi jelenség volt,
rendszeresen előfordul, hogy ilyen módon próbálják a pilótákat
elvakítani.
Vietnam:
Az Egyesült Államok segít az „Agent Orange” semlegesítésében
A
vietnami háború ugyan már 40 éve véget ért, azonban az Agent
Orange (am.: „narancssárga hatóanyag”) nevű növényirtószer
még a mai napig szedi áldozatait. Az Egyesült Államok által
1962 és 1971 között bevetett szer még jelenleg is mérgezi
Vietnam talaját és az emberek táplálkozási láncát. A
növényirtószer összetevői még 3 generációval a háború után
is számtalan torszülött gyermekért és meg nem született
magzatért tehetőek felelőssé. A vietnami kormány becslései
szerint mintegy 4 millió ember érintett a szer mellékhatásai
által, az Egyesült Államok azonban minden összefüggést tagad.
Tagadásuk ellenére nemrég az Egyesült Államok mégis szerepet
vállalt a mérgező talaj tisztításában. A munkálatok jelenleg
a Danangban található légierő bázison és annak környékén
zajlanak, a tisztítási eljárás során a talajt jelentősen
felmelegítik melyben ezáltal a mérgező dioxin vegyületek
megsemmisülnek.
Izrael:
Az ELBIT Systems Latin-Amerikának köszönhetően tovább
növekedhetett
A
növekvő latin-amerikai megrendelések miatt további
bevételnövekedést könyvelhetett el az izraeli Elbit Systems. Az
elektrooptikai és nagy teljesítményű védelmi rendszereket
fejlesztő cég vezetője Joseph Ackermann szerint Európában és
az Egyesült Államokban ugyan csökkentek a védelmi kiadások,
azonban ezzel egy időben a latin-amerikai országok többet
költöttek fegyverkezésre. A cég jelentése szerint az év
második felében is jelentős megrendeléseket kaptak a térségből,
mely összességében bevételük harmadát jelentette. A térség
nyújtotta bevételi források miatt a cég a továbbiakban ezen
országokra kíván fókuszálni.
Gazdasági
nehézségek: Brazília elhalasztja a vadászgépek vásárlását
A
fennálló gazdasági nehézségek miatt a brazil vezetés
elhalasztotta az F-X2 végső döntését. Mint ismeretes a kormány
korábban 5 milliárd USD összegből kívánta légierejét
modernizálni. Az indulók között volt a Saab, a Boeing és a
Dassault Aviation. Nemrég egy interjúban a brazil védelmi
miniszter Celso Amorim úgy jellemezte az ország gazdasági
helyzetét, hogy a „vártnál kevésbé kedvező”, véleménye
szerint ebben a helyzetben okos döntéseket kell hozni és új
irányokat kell venni. Nyilatkozata szerint a beszerzést nem
kívánják törölni csak döntésüket egy későbbi időpontra
halasztanák.
Lassan
1 éve hozta nyilvánosságra a korábbi miniszterelnök Luiz Inácio
Lula da Silva, hogy országa 36 darab új vadászgép vásárlásával
szeretné országa légierejét fiatalítani. Az akkori tenderen a
francia Dassault Aviation számított biztos befutónak a
technológiai transzfer miatt, illetve mert a gyártó lehetővé
tette volna a gépek Brazíliában való gyártását. A döntés a
2011-ben bekövetkezett kormányváltás miatt azonban nem került
szignózásra, az időközben kormányra lépett Dilma Rousseff
miniszterelnök asszonyra hárult tehát a döntés. Az új kormány
beiktatását követően azonban némi fordulat következett be Leon
Panetta amerikai védelmi miniszter rio de janeiroi útját
követően.
Az
amerikai védelmi miniszter látogatása során kinyilatkozta, hogy
az Egyesült Államok Kongresszusa is engedélyezné az F/A-18-as
vadászgépek technológiai transzferjét, nyilatkozata szerint az
Egyesült Államok a térség stabilitása és fegyverpiaca
szempontjából kiemelt partnerének tekinti Brazíliát és mint
szövetségesre tekint.
Paraguay:
Nem zárható ki a háború Dél–amerikai Közös Piac országai
között
A
paraguayi külügyminiszterrel Maria Liz Garciaval készült és
vasárnap megjelent interjú szerint Paraguay nem zárja ki egy
esetleges újabb háború kirobbanását a Dél–amerikai Közös
Piac országai között. A miniszter asszony véleménye szerint egy
ilyen háború kirobbanását az ideológiai fanatizmus okozná,
kiváltképpen utalva az Evo Morales miniszter által vezetett
Bolíviára. Maria Liz Garcia tagadta, hogy országa fegyverkezési
versenyben állna Bolíviával, mely szerinte a haderejét Venezuela
segítségével az utóbbi időben modernizálta. Interjúja során
kiemelte, hogy nem ignorálhatják tovább, hogy fokozatosan,
egyoldalúan túrják kifelé országukat a Dél–amerikai Közös
Piac uniójából. Véleménye szerint országa rendelkezik ásványi
kincsekkel és energiahordozókkal melyekhez szabadon választhat
kereskedelmi partnereket.
A
miniszter asszony kijelentette továbbá, hogy a miniszterelnök
Frederico Franco nem tervezi és nem is járul hozzá, hogy az
Egyesült Államok egy katonai bázist hozzon létre Mariscal
Estigarribiaban.
Brazília
és Ecuador támogatja egy önálló haderő felállítást Haitin
Brazília
és Ecuador megegyezett abban, hogy közösen segítik Haitit egy
önálló haderő felállításában. Jelenleg a Haitin állomásozó
az Egyesült Nemzetek égisze alatt tevékenykedő békemissziót
Brazília vezeti. Brazil források szerint az ország 2-3 héten
belül egy katonai csapatot küld az országba, hogy felmérjék az
ott uralkodó helyzetet. Az újonnan felállításra kerülő haderő
az országban 1994 óta állomásozó ENSZ erőket váltaná le. A
haiti elnök Michel Martelly már közel 1 éve sürgeti a haderő
felállításának tervét. A brazil védelmi minisztérium
nyilatkozata szerint Brazília mind a kiképzésben mind pedig a
technikai eszközök terén részt fog venni az új haderő
építésében.
Kolumbia:
elfogták a FARC terrorszervezet egyik logisztikai vezetőjét
A
kolumbiai biztonsági erők a baloldali FARC terrorszervezet 14
tagját tartóztatták le a Venezuelai határnál miközben fegyvert
próbáltak átcsempészni. A kolumbiai rendőrség állítása
szerint a letartóztatott személyek között van a terrorszervezet
egyik logisztikai vezetője is Danilo Benavidez alias „Carrancho”.
A rendőrség állítása szerint már több alkalommal bukkantak
Kolumbia területén olyan fegyverekre amelyek a venezuelai haderő
védjegyét viselték. Az elfogások Departamentos Cauca és Arauca
körzetében történtek. Danilo Benavidez volt a felelős a
Venezuelából történő fegyver, lőszer és robbanószer
beszerzésekért. A hadsereg és a rendőrség egy újabb közös
akciójánál további 13 főt tartóztattak le.
Venezuela:
Gerilla sereggel az USA megszállás ellen
A
venezuelai kormány egy közel egymillió fős gerilla sereg
felállítását tervezi 2013-ig, hogy állításuk szerint
felkészültek legyenek egy esetleges USA megszállásra. Egy Maria
Corina Machadoval zajlott interjú során a politikusnő azt
állította, hogy a kormány tervei szerint az ország jelenlegi
hivatásos haderejét egy közel egymillió főt számláló gerilla
haderővé kívánja átalakítani. A politikusnő szerint az ilyen
jellegű haderő/hadviselés már bizonyított Jugoszláviában,
Vietnamban és Kubában is.
Izrael:
Külföldi riporterek túlkapásokkal vádolják a hadsereget
A
Külföldi Riporterek Egyesülete kemény szavakkal tüntetett az
izraeli hadsereg bánásmódja ellen. A tüntetés apropóját egy
az izraeli telepesek közelében zajlott földkisajátítás során
elszenvedett atrocitás adta. Az újságírók állítása szerint
az izraeli biztonsági erők ütlegelték a helyszínre érkező
külföldi és palesztin újságírókat. Az esetet a már megbukott
diktatúrákat idézőnek aposztrofálták a tüntetők. A
biztonsági erők nyilatkozata szerint az eset nem ismeretlen
számukra és annak kivizsgálása már folyamatban van.
Fegyveresek
öltek meg egy líbiai tábornokot
Néhány
nappal az után, hogy a líbiai átmeneti nemzeti kongresszus
hatalomra került, Bengáziban a testületnek visszautasítással
kell szembenéznie, amit a sorozatos támadások is alátámasztanak.
Az elmúlt hetekben több alkalommal megtámadták a fegyveres
erőkhöz tartozó személyeket, épületeket. Ezúttal egy magas
rangú tábornokot, Mohamed Hadia al-Feitourit ölték meg miközben
a mecsetből hazafelé tartott.
A
tábornok korábban a megbuktatott elnök, Moammer Kadhafi
rezsimjében szolgált, de még a forradalom kezdetén átállt a
felkelők oldalára. A forradalom után őt nevezték ki a hadsereg
fegyverzetéért és lőszeréért felelős hivatalnoknak. A támadók
kiléte bizonytalan és az indok homályos, de múlt vasárnap a
hasonló múlttal rendelkező Suleiman Bouzrida ezredes, aki
korábban a katonai hírszerzésnél szolgált, hasonlóképpen
vesztette életét. A líbiai katonai hírszerzés Bengáziban lévő
épületét is felrobbantották, akkor senki sem sérült meg.Forrás
Támadás
egy pakisztáni légi támaszpont ellen
Péntekre
virradóra fegyveresek támadtak meg egy pakisztáni katonai légi
támaszpontot Iszlámábád közelében. A pakisztáni tálibok
vállalták a felelősséget a támadásért, amelyben egy katona és
kilenc milicista vesztette életét, valamint a bázis parancsnoka
súlyosan megsebesült. A történtek után Pakisztán összes
katonai légi támaszpontját riadókészültségbe helyezték. A
BBC beszámolója szerint a biztonsági erők a támadást más
egységektől érkezett segítséggel visszaverték, jelenleg a
fegyveresek felkutatása folyik a környező falvakban.
A
tűzharc, amely a fegyveresek és a biztonsági erők között
zajlott, péntek hajnali két óra tájban kezdődött Pakisztán
egyik legnagyobb légitámaszpontján. A lázadók katonai
egyenruhát és robbanóanyaggal felszerelt öveket viseltek.
Először aknavető gránátokkal lőtték a létesítményt, majd a
szögesdrót kerítésen átmászva bejutottak a támaszpont
területére, elértek egészen a hangárokig, ahol az őrség
kommandósok segítségével megállította őket.
Hírek
szerint a tálibok célja atomfegyverek megszerzése volt a
létesítményből, ahol azonban hivatalos információk szerint
nincsenek ilyen típusú harci eszközök. A komplexumban nem
keletkezett komolyabb kár, csupán egy harci repülőgép sérült
meg, amikor a terroristák kívülről lőttek. Ez már a harmadik
támadás volt a pakisztáni bázisok ellen. A hatóságok most azt
vizsgálják, hogy az iszlamista támadóknak voltak-e
szövetségeseik a bázison belül, amire már volt példa
Karacsiban.
A
pakisztáni vezetés továbbra is makacsul azt állítja, hogy képes
megvédeni az állampolgárait és a katonai létesítményeit a
támadásoktól. Egyre többen vannak azonban az ebben kételkedők,
akik azt mondják, hogy a tálibok és az al-Kaida terrorszervezet
közötti kapcsolat egyre szorosabbá válik, sokszor egymást
támogatva hajtanak végre meglepetésszerű fegyveres
akciókat.Forrás
Robbanás
egy belgiumi lőtéren
A
Brüsszeltől mintegy száz kilométerre keletre található
Helchteren település mellett a Pampa Range lőtéren a belga
hadsereg aknaszedő kommandójában szolgálatot teljesítő katonák
lőszert rakodtak le egy teherautóról, amikor a lőgyakorlat
céljából odaszállított muníció felrobbant – közölte a
brüsszeli védelmi minisztérium.
A
baleset okát egyelőre nem sikerült egyértelműen tisztázni, de
a jelek szerint öngyulladás történt. Az égési sérüléseket
szenvedett súlyos sérültek közül néhányat helikopterrel
szállítottak egy Brüsszel környéki szakklinikára.Forrás
Írta
és összegyűjtötte: forest
Hazaindult az Alroza
2012.
augusztus 22., szerda - 13:53
A
Fekete-tengeri Flotta jelenlegi – már nem túl sokáig –
egyetlen Kilo-osztályú tengeralattjárója a B-871
Alroza.
Az 1990-ben hadrendbe állított tengeralattjáró egyedi a Kilo-k
között, lévén meghajtása pump-jet – ezen kísérleti változat
jelölése a Project 877V. Az Alroza nevet 2003 óta viselő
tengeralattjáró legutóbb 2011-ben szerepelt híreink között,
mikor is elsüllyedt Spanyolország partjai mentén. No persze
mindössze szimulált balesetben – az orosz tengeralattjárósok
ekkor vettek részt először a NATO 2 évente megrendezendő,
tengeralattjáró mentést szimuláló gyakorlatán, a Bold
Monarch-on.
A
2011 május-június alatt lezajlott gyakorlatról az Alroza azonban
nem Szevasztopol felé vette az irányt, hanem ehelyett
Szentpétervár felé indult tovább, hogy ott átessen egy nagyobb
szabású felújításon. Ezzel időközben végeztek, így a szóban
forgó Kilo nemrégiben útnak is indult, tehát nemsokára újból
orosz tengeralattjáró lubickol majd a Fekete-tengerben. A tervek
szerint szeptember vége felé fut majd be honi kikötőjébe.
Mint
az bizonyára ismert, az Alroza nem lesz már sokáig egyedül,
hiszen Szentpétervárott gőzerővel zajlik a Fekete-tengeri Flotta
számára leszállítandó azon 3 Project 636.3 alváltozatú
Kilo-nak az építése, amik azon folyamat részeként kerültek
megrendelésre, melyben az Orosz Haditengerészet 2020-ig
10 diesel-elektromos tengeralattjárót szerezne
be. A modern, új építésű technikával jelenleg nem túl jól
eleresztett Fekete-tengeri Flotta számára az Admiralitás
hajógyárban épülő Kilo-k közül immáron mindegyik építés
alatt áll. Lévén a leendő B-261 Novorosszijszk és B-237 Rosztov
2010 augusztusi, illetve 2011 novemberi gerincfektetése után a
napokban sor került a leendő harmadik, a Sztarij Oszkol városáról
elnevezett egység gerincfektetésére is. A leendő B-262 Sztarij
Oszkol hadrendbe állítása 2015 folyamán várható.
És
hogy akkor meddig is kell várnia az Alrozának? Nos, a
Novorosszijszk átadása jelenleg 2013 végére várható.
A Pentagon tagadja, hogy orosz atom-tengeralattjáró garázdálkodott a hátsó kertben
2012.
augusztus 17., péntek - 07:52
Minden
bizonnyal kacsa az ügy, de ettől még talán említést érdemlő.
Belevágván elsőként elmondandó, hogy a Pentagon hivatalos
reakciójának előzményét egy fél éve útnak indított,
konzervatív amerikai weboldal, a Washington Free Beacon
szolgáltatta, mikor is névtelenségbe burkolózó illetékesekre
hivatkozván arról számolt be, hogy egy orosz
atom-tengeralattjáró, konkrétabban egy Akula járőrözött
heteken át a Mexikói-öbölben. Méghozzá tette ezt úgy, hogy az
USA partjainak közelében lavírozó oroszokról a U.S. Navy-nek
nem volt tudomása addig, míg azok útnak nem indultak hazafelé.
Az ezen
a linken olvasható
írás jól láthatóan arra van kihegyezve, hogy szegény csóró,
lyukas zsebű U.S. Navy még a végén nem fogja tudni megállítani
az ex-KGB-s Putyin regnálása alatt az Obama adminisztráció reset
gombos bohóckodásán jól szórakozó oroszokat. A különféle
orosz lépésekkel példálózással pedig ott figyel az utalás,
hogy nagyon gyorsan véget kell vetni az Obama adminisztráció
haderőt nyirbáló lépéseinek, mert lám, jönnek a vörösök.
Pénzeszsákot a flottának (is), de jó nagyot ám!
A
híranyagot egyébként az a Bill Gertz jegyzi, aki a The Washington
Post védelmi és biztonságpolitikai témákkal foglalkozó rovatát
viszi, és aki amúgy nem egy ismeretlen újságírócska a nagy víz
túlsó partján. A Washington Free Beacon színeiben szerkesztőként
ténykedő Gertz írásában az olvasható, hogy a megszólaltatott
amerikai illetékesek szerint aggasztó, hogy nem észlelték az
orosz tengeralattjáró jelenlétét, melyet úgy jellemeztek, mint
az oroszok egyik legcsendesebb vadász-tengeralattjárója, egy
Akula. Arról már nem szól a fáma, hogy az Egyesült Államok
hátsó kertjének tekintendő vizekre állítólagosan belopakodó
SSN vajon Akula I-es volt, vagy netán az Északi Flotta 2 Akula
II-ese közül valamelyik.
Project
971-esek egymás közt, avagy: "Apropó, légy oly kedves és
tartsd a frontot pár hétig, amig megyek és bealázom a
jenkiket."
A
U.S. Navy részéről nem kívántak nyilatkozni az ügyben, ám a
Pentagon tömören lereagálta a hírt:
“Nem
tudom milyen információra lett alapozva, de az biztos, hogy
tévesre.” – kommunikálta a Pentagon állsásfoglalását egyik
szóvivőjük.
Legutóbb
egyébként – és akkor biztosan – 2009-ben jártak orosz
atom-tengeralattjárók az Egyesült Államok partjainak közelében.
A keleti part mentén hajózó két SSN akkor nem kerülte el a Navy
figyelmét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése