EU/IMF LÁZADÁS:GÖRÖGORSZÁG, IZLAND, LETTORSZÁG UTAT MUTAT
ÁLLAMADÓSSÁGOK
ÚJ UTAKON
(MAGYARORSZÁGON
SENKI NEM MER AZ
ÁLLAMADÓSSÁGRÓL - annak törvényi vagy
erkölcsi
alaptalanságáról - beszélni - most)
**
It's NOT About The Money, It's About The Lifestyle! **
EU/IMF
LÁZADÁS:
GÖRÖGORSZÁG, IZLAND, LETTORSZÁG UTAT MUTAT
Ellen Brown,
December 7th, 2009
http://www.webofdebt.com/articles/eu_imf.php
http://www.webofdebt.com/articles/eu_imf.php
A teljes
pénzügyi összeomlás, ami azelőtt csak a fejlődő országok
problémája volt, megérkezett Európába. Európa kicsi és
adóssággal terhelt országai Argentina pédáját követhetik,
egyszerűen felmondva hiteleiket. Ez, a terhet a hitelező
országokra tolná, akik az egész problémát egyszerűen a
könyvelési szabályok megváltoztatásával megoldhatnák.
A teljes
pénzügyi összeomlás, ami régen csak a fejlődő országok
problémája volt, most elérkezett Európába. Az IMF a "megszorító
intézkedései" az Európai Unió peremén, Görögországot,
Izlandot és Lettországot sújtják a legjobban. De ezek nem a
szokásos harmadik világbeli adósságkérelmezők. A történelemben
az izlandi vikingek mindig visszaverték az angol hódítókat, a
lett törzsek még a vikingeket is elkergették és a görögök az
egész perzsa birodalmat elfoglalták.
Ha
valaki képes szembeszállni az IMF-fel,
akkor ezek a bátor népek
képesek.
Az elmúlt
évtizedekben országok tucatjai váltak fizetésképtelenné.
Legutóbb pl. Dubai, amelyik 2009 november 26-án hirdetett
moratóriumot az adósságaira. Ha az egykor pazarul gazdag arab
emirátus is fizetésképtelen lehet, a kétségbeesettebb
országokkal is megtörténhet ugyanez. És amikor az az
alternatíva, hogy pusztítsák el a helyi ipart, akkor nehéz
érvelni, hogy ez helyes.
Ez különösen
igaz, amikor főleg a hitelezők a hibásak az
adósok bajaiért és jó alappal lehet érvelni,hogy az adósságok
nem is léteznek.
Görögország
problémái akkor kezdődtek, amikor az alacsony kamatlábat, ami
nem volt jó Görögországnak, csak azért tartották fenn, hogy
megelőzzék a német gazdasági visszaesést.
Izlandot és
Lettországot olyan magánadósságokért tették
felelőssé, amelyhez semmi közük.
Michael Hudaon
közgazdász írja:
"Az Eeuópai Unió és az International Monetary Fund azt mondta nekik, hogy helyettesítsék a magánadósságot közösségi kötelezettségvállalással, adóemeléseken, a közkiadások megkurtításán és a lakosság megtakarításainak megcsapolásán keresztül. A felháborodás növekszik, nem csak azokkal szemben, akik felhalmozták az adósságot...hanem azonneoliberális külföldi tanácsadókkal és hitelezőkkel szemben, akik nyomást gyakoroltak a kormányokra, hogy adják el a bankokat és a köszolgáltatásokat bennfennteseknek.
"Az Eeuópai Unió és az International Monetary Fund azt mondta nekik, hogy helyettesítsék a magánadósságot közösségi kötelezettségvállalással, adóemeléseken, a közkiadások megkurtításán és a lakosság megtakarításainak megcsapolásán keresztül. A felháborodás növekszik, nem csak azokkal szemben, akik felhalmozták az adósságot...hanem azonneoliberális külföldi tanácsadókkal és hitelezőkkel szemben, akik nyomást gyakoroltak a kormányokra, hogy adják el a bankokat és a köszolgáltatásokat bennfennteseknek.
A diszfunkcionális EU: ahol hiányzik a közös valuta
Görögország
lehet az első EU peremállam, amelyik fellázad.
Ambrose
Evans-Pritchard a vasárnapi Daily Telegraph-ban azt írja:,
"Görögoerszág az első ország, Európa repedező monetáris
unijának peremén, amelyim ellentmond Brüsszelnek és elutasítja
a sötét középkori jövedelem inflálás pióca terápiáját.
George Papandreou miniszterelnök pénteken azt mondta: "A
fizetésből élők nenm fognak fizetni ezért a helyzetért: sehova
nem jutunk a bérbefagyasztással és költségvetés-csökkentéssel.
Nem azért jutottunk hatalomra, hogy lebontsuk a szociális
államot."
Evans-Pritchard
szerint:
"Mr Papandreou-nak jó oka van, hogy Európa lábához dobja a kesztyűt. Görögországnak azt mondják, hogy fogadja el az IMF típusú megszorítási csomagot, leértéklés nélkül, ami az IMF központi terve. A recept romboló és garantáltan önpusztító." A valutát nem lehet leértékelni, mert ugyanazt az eurot használják mindenütt. Ez azt jelenti, hogy míg az ország adósságtörlesztési képességét a megszorítások megbénítják, az adósságtehet semmilyen módon nem csökkenthető.
"Mr Papandreou-nak jó oka van, hogy Európa lábához dobja a kesztyűt. Görögországnak azt mondják, hogy fogadja el az IMF típusú megszorítási csomagot, leértéklés nélkül, ami az IMF központi terve. A recept romboló és garantáltan önpusztító." A valutát nem lehet leértékelni, mert ugyanazt az eurot használják mindenütt. Ez azt jelenti, hogy míg az ország adósságtörlesztési képességét a megszorítások megbénítják, az adósságtehet semmilyen módon nem csökkenthető.
Evans-Pritchard
következtetése:
"Az a mélyebb igazság, hogy Europában kevesen mernek arról beszélni, hogy az EMU diszfunkcionális - Görögországnak, Németországnak, mindenkinek."
"Az a mélyebb igazság, hogy Europában kevesen mernek arról beszélni, hogy az EMU diszfunkcionális - Görögországnak, Németországnak, mindenkinek."
Ez is még egy
oka, amiért Izland, amelyik még nem EU tag, lehet, hogy
felülvizsgálja álláspontját. A tagság feltételekeént azt
kívánják, hogy Izland olyan megállapodást kössön, amelyik a
holland és német számlatulajdonosokat kártalanítaná, az
IceSave öaazeomlásával elszenvedett veszteségeikét. Az IceSave
Izland magánbankjának offshore leánybankja volt.
Eva Joly, egy
norvég-francai önkormányzati szakértő, akit az izlandi
bankcsődök vizsgálatával bíztak meg ezt zsarolásnak nevezi.
Figyelmeztett, hogy ha engednek az EU követelésnek, akkor
megfosztják Izlandot erőforrásaitól és embereitől, akik
munkakereső kivándorlásra kényszerítenek.
Lettország tagja
az EU-nak és azzal számolnak, hogy bevezeti az eurot, de még nem
érte el ezt a fázist. Időközben az IMF és az EU azt mondta a
kormánynak, hogy vegyen fel valuta kölcsönöket,
hogy stabilizálja a helyi valuta árfolyamát, azért
hogy segítse a az idegen bankoktól valutában felvett jelzálog
kölcsönök törlesztését. Az IMF pénzek feltételeként a
szokásos költségvetési megszorításokat is követelik.
Nils
Muiznieks, a lett Advanced Social and Political Research
Institute-ban, Riga-ban így panaszkodott:
"A viág többi része ösztönző csomagokat léptetnek életbe, a GDP 1 és 10 százaléka közötti értékben, és Lettországtól azt kérték, hogy súlyosan csökkentse kiadásait - idén kb. 38 százalékkal a közszférában - és emelje az adókat a kieső bevételek pótlására."
"A viág többi része ösztönző csomagokat léptetnek életbe, a GDP 1 és 10 százaléka közötti értékben, és Lettországtól azt kérték, hogy súlyosan csökkentse kiadásait - idén kb. 38 százalékkal a közszférában - és emelje az adókat a kieső bevételek pótlására."
Novemberben a
lett kormány elfogadta a legutóbbi évek legszigorúbb
költségvetését, 11%-kal csökkentéssel. A kormány már
megemelte az adókat, csökkentette a közkiadásokat és
kormányzati béreket, bezárta iskolák és kórházak
tucatjait. Ennek eredményeként a nemzeti bank
előrejelzése 17.5%-os gazdasági visszaesést jövendöl erre az
évre, ha egyáltalán a termelő gazdaság talpon marad.
Izlandon a
gazdaság 7.2%-kal csökkent a harmadik negyedévben, ami a
legnagyobb csökkenés, amióta az adatokat nyilvántartják.
Ahogy más
országokban is, ahol feltették a termelékenység kopott
neoliberális hanglemezét, a foglalkoztatottság és a termelés
megbénul, és a gazdaságok térdrekényszerülnek.
Az a cinikus
vélemény, hogy ezeket szándékosan idézik elő.
Ahelyett,
hogy a poszt-szovjet nemzeteket segítették volna, önálló
gazdaságuk megteremtésében Marshall Auerback szerint, "a
Nyugat gazdasági kagylónak nézte őket, amiket fel kellett törni,
eladósítani hogy kivonják a kamatjövedelmeket és elvégezzék a
tőkelecsapolást, majd otthagyták az üres kagylókat."
De az emberek
nem engedelmeskednek vakon mindennek. Lettországban a
múlt héten, amikor a parlament azt tárgyalta, hogy mit kezdjenek
az adóssággal, tüntető diákok és tanárok ezrei lepték el az
utcákat, tiltakozván a többszáz iskolat bezárása és a tanári
fizetések 60%-ra csökkentése miatt. A tüntetők transzparensei:
Eladták a lelküket az ördögnek" és "Mi a szegénység
ellen vagyunk".
Az izlandi
parlamentben, az IceSave vita 140 órán át tartott, ami új
rekord. A lakosság növekvő része ellenzi, hogy elfogadjon egy
olyan adósságot, amit nem a kormány csinált.
Egy december
3.-iu cikkében, a Daily Mail-ben: "Mit taníthat Izland a
konzervatívoknak", Mary Ellen Synon azt írja, amióta az
izlandi gazdaság tavaly összeomlott, "a brüsszeli
birodalomépítők biztosak voltak, hogy a csődbement és reszkető
izlandiak végül készek lesznek, hogy elcseréljék a
függetlenségüket az EU tagság "stabilitására".
De a múlt
hónapban a közvéleménykutatások szerint az izlandiak 54%-a
ellenezte a tagságot és csak 29 százalék volt mellette.
Synon azt
írja: "Lehet, hogy az izlandiakat a hideg rázta ki tavaly, de
mostmár lassan kimásznak a jólétük romjai alól s eldöntötték,
hogy a es legértékesebb dolog, ami megmaradt nekik az a
függetlenségük. Nem akarják elcserélni, még akkor sem, ha
esetleg az Európai Központi Bank kimentené őket."
Izland,
Lettország és Görögország, abban a helyzetben vannak, hogy a
lapok kiterítésére kényszerítsék az IMF-et és az EU-t.
Egy október
1.-i cikkében (Lettország - folytatódik az őrület),"
Marshall Auerback leírt véleménye szerint Lettország
adóságproblémája egy hétvégén megoldható egy sor
intézkedéssel:
(1) nem kell felvenni a telefont, amikor a külföldi hitelezők hívját a kormányt;
(2) Bejelenteni a bankok fizetésképtelenségét, a külső adósságaikat alaptőkévé alakítani, és ujra megnyitni őket és helyi valutában adva 100%-os garanciát a betéteseknek; és
(3) helyi valutában minimálbéres állásokat nyitni az egészségügyben, mindenkinek aki kész és képes dolgozni, úgy, ahogy azt Argentinában csinálták, amikor a Kirchner kormény elutasította az IMF adósságtörlesztésre vonatkozó toxikus csomagtervét."
(1) nem kell felvenni a telefont, amikor a külföldi hitelezők hívját a kormányt;
(2) Bejelenteni a bankok fizetésképtelenségét, a külső adósságaikat alaptőkévé alakítani, és ujra megnyitni őket és helyi valutában adva 100%-os garanciát a betéteseknek; és
(3) helyi valutában minimálbéres állásokat nyitni az egészségügyben, mindenkinek aki kész és képes dolgozni, úgy, ahogy azt Argentinában csinálták, amikor a Kirchner kormény elutasította az IMF adósságtörlesztésre vonatkozó toxikus csomagtervét."
Evans-Pritchard
hasonló gyógyszert ajánl Görögországnak, hogy kitörjön ebből
a halálos forgásból, Argentina példáját követve.
Helyreállíthatná
valutáját, leértékelhetné azt, hozhatna olyan törvényt, ami a
belső euroban fennálló adósságot helyi valutává konvertálná
és újratárgyalhatná a külföldi szerződéseket."
A járatlan út: nemet mondani az IMF-nek
Az IMF-fel
szembeszállni, nem egy kitaposott út, de Argentina megmutatta
merre kell menni.
Szemben a
jóslatokkal, hogy a gazdaság összeomlana a külföldi hitelek
nélkül, 2001-ben elutasította a hitelezőket és egyszerűen
felmondta az adósságait.
2004 őszére,
a több mint 100 milliárd dolláros adósság felmondása után 3
évvel, az ország jó úton volt a gazdasági helyreállás felé;
és ezt idegen segítég nélkül érte el.
Két egymást
követő évben 8%-kal növekedett a gazdaság.
Növekedett az
export, a valuta stabil volt, visszatértek a befektetők, csökkent
a munkanélküliség.
"Fontos
történelmi tény, ami megkérdőjelezi 25 év hibás politikáját."
mondja Mark Weisbot közgazdász egy 2004-es interjúban, amit a New
York Times idéz. "Míg más országok csak sántikálnak,
Argentinában nagyon egészséges a fejlődés és semmi nem mutat
arra, hogy ezt ne lehetne hosszútávon fenntartani. És mindezt úgy
érték el, hogy semmilyen engedményt sem tettek a külföldi tőke
beáramlás kedvéért."
Weisbrot a
washingtoni agytröszt, Center for Economic and Policy Research,
egyik igazgatója, aki 2009 októberében 41 IMF-nek adós országról
készített tanulmányt. A tanulmány szerint az IMF-e
megszorító intézkedések, beleértve a kiadáscsökkentést és a
szigorú monetáris politikát, inkább károkat okoztak, semmint
segítették volna ezeket a gazdaságokat.
Ugyanez volt a
következtetése annak a tanulmánynak, amit tavaly februárban Yonca
Özdemir, az ankarai Middle East Technical University-n
publikált, összehasonlítva az Argentinának és Törökországnak
nyujtott IMF segélyt. Mindkét "emelkedő" piac súlyos
gazdasági válságon ment át 2001-ben, amit megelőzött a
krónikus fiskális hiány, elégtelen export növekedés, politikai
intstabilitás, nagy eladósodottság és gazdasági egyenlőtlenség.
Amikor
Argentina szakított az IMF-fel, Törökország megfogadta az
IMF tanácsokat.
A végeredmény:
Argentina talpraállt, míg Törökország még
mindig pénzügyi krízisben
van.
Törökországot
függősége a külföldi beruházásoktól nagyon érzékennyé
tette a globális recesszióval szemben. Argentina ehelyett a
közvetlen belső beruházásokat választotta, és fejleszteni
kezdte honi iparát.
A pénzt a
fejlesztésre Argentina nem külföldi befektetőktől kapta. Saját
pénzt bocsátott ki, a saját nemzeti bankján keresztül.
Korábban,
amikor 1995-ben, majd 2000-ben, a nemzeti valuta teljesen
összeomlott, Argentina helyi kormányzatai helyi kötvényeket
bocsátottak ki, ami pénzként funkcionált. A tartományok az
alkalmazottakat papír utalványokkal fizették, amit
"adósság-törlesztő kötvénynek" neveztek, és amit az
argentin peso valuta egyenértékében fejeztek ki. A kötvények
megszünették a tartományok adósságát az alkalmazottak felé,
amit azután a helyi közösségben költöttek el. A tartományok
"pénzt csináltak" az adósságukból, azzal, hogy a
kötvényeiket pénzként elismerték.
Argentina nagy
ország, sokkal több természeti erőforrással, mint Izland,
Lettország vagy Görögország, de az új technológiák ma már
lehetővé teszik a kis országoknak is, hogy önellátók legyenek.
Lásd: David Blume, Alcohol Can Be a Gas.
Helyi valutát, a helyi fejlesztéshez
A valuta
kibocsátása és kölcsönzése a kormányok szuverén joga, és ez
az a jog, amit Lettország és Izland el fog veszíteni, ha
csatlakozik az EU-hoz, ami megtiltja a tagállamoknak, hogy kölcsönt
vegyenek fel a saját központi bankjaiktól.
Lettország és
Izland olyan természeti erőforrásokkal rendelkeznek, amiket ki
lehet fejleszteni ha kapnak rá hitelt; és a helyi valutájuk
szuverén irányításával, hozzájuthatnak ehhez a hitelhez
egyszerűen, ha az állami tulajdonban lévő banjaikban egyszerű
könyvelési lépéssel létrehozzák.
Tény, hogy
semmi rendkívüli nincs ebben a javaslatban.MINDEN magánbank
úgy jut hitelhez, hogy egyszerűen könyveléssel kölcsönt
nyujtanak. A közkeletű felfogással ellentétben, a bankok nem a
saját pénzüket vagy betéteseik pénzét kölcsönzik.
Az amerikai
Federal Reserve a példa, a bankok új pénzt kölcsönöznek,
kettős könyveléssel, úgy, hogy a hitelt a felvevő betétjének
könyvelik le, míg a másik oldalon ugyanazt az összeget
kintlévőségnek könyvelik le.
A befagyott
hitel csatornák felengedése mellett a kormányok által
létrehozott hiteleknek az az előnye, hogy kamatmentesen lehet
kibocsátani.
A
kamatköltségek kikapcsolása drámaian lecsökkenti a termelési
költségeket.
A kormány
által kibocsátott pénz közüzemi projectek céljára hosszú és
sikeres történet, aminek kezdete a 18. század elejére nyúlik
vissza, amikor Pennsylvania, amerikai gyarmat, pénzt bocsátott ki,
amit egyszerre költöttek és kölcsönöztek a helyi gazdaságban.
Az eredmény páratlan properitás volt, amit ár infláció és az
emberek megadóztatása nélkül értek el.
Guernsey a
szigetállam, Angia és Franciaország között a Csatorna
szigeteken, az infrastrukturáját kormány által kibocsátott
pénzzel finanszírozta 200 éven át, ár infláció és kormény
adósság nélkül.
Az első
világháború alatt a magánbankok 6% kmatot kértek, míg
Ausztrália állami Commonwealt Bank-ja, ennek egy töredékét,
1%-ot számított fel az ausztrál kormény háborús kiadásainak
finanszírozásáért, ami csak bankköltségben 12 millió dollár
megtakarítást jelentett.
Az első
világháború után, a bank kormányzója arra használta a bank
hitelét, hogy megmentse az ausztrálokat a más országkat sujtó
depressziótól, azzal, hogy meghitelezte a termelést, a
lakásépítést és kölcsönt nyujtva az önkormányzatok
útépítési, villamosépítési, kikötő építési, földgáz
hálózatépítési és elektromos vezeték építési
projectjeihez.
A bank profitját befizették a kormány költségvetésébe.
A bank profitját befizették a kormány költségvetésébe.
Egy
kamatmentes nemzeti hitellel finanszírozott infrastruktúra
programot vezetett be Új Zealandon is az első munkáspárti
kormány a múlt század harmincas éveiben.
Az
államosított bankok által kibocsátott hitel, lehetővé tette,
hogy Új Zealand egy olyan időszakban virágozzon, amikor a világ
többi része a szegénységgel és az alacsony termelékenységgel
küzdött.
Az érv az
ellen, hogy a kormányok bocsássanak ki és hitelezzenek
infrastruktúra projecteket, az, hogy ennek inflációs a hatása.
De ez nem szükségszerű.
Árinfláció
akkor keletkezik, amikor a "kereslet" (pénz) gyorsabban
növekszik, mint a "kínálat" (javak és szolgáltatások).
Ha a nemzeti valuta bőség produktív projectek finanszírozására
megy, a kereslet együtt emelkedik a kínálattal, amitől a
fogyasztói árak változatlanok maradnak.
Bármi is az
eset, a fentiek szerint a privát bankok maguk hozzák létre azt a
pénzt, amit kölcsönöznek. A mód, ahogy létrehozzák a pénzt,
önmagában is inflatórikus, mert ők csak a hitelösszeget adják
ki, de nem a hitel törlesztéshez szükséges kamat összegét. A
kamat fizetéséhez, ujabb hiteleket kell felvenni, ami folyamatosan
inflálja a pénzkínálatot. És mivel pénz inkább a hitelezőkhöz
kerül és nem produktív felhasználásra, új javak és
szolgáltatások előállítására, a kereslet (pénz) anélkül
növekszik, hogy a kínálat növekedne, aminek árinfláció az
eredménye.
Ha a hiteleket
kamatmentesen adnák közösségi infrastruktúra fejlesztésekre,
az inflációt még csökkenteni is lehetne, azzal, hogy csökkene
az állandó kereslet az új hitelek iránt, amivel a régebbi
kölcsönök kamatait kell fizetni.
Az újonnan
létrehozott pénz vagy hitel felhasználásának kulcsa,
hogy produktív projectekrehasználják, ami növeli a
javak és szolgáltatások mennyiségét és ne spekulációra vagy
idegen valutában fennálló államadósság törlesztésére
használják(ebbe a csapdába Zimbabwe esett).
A nemzeti
valutát meg lehet védeni a spekulációtól a valuta árfolyam
szabályozással, ahogy Malajzia tette, 1998-ban, vagy a tőkemozgás
szabályozásával, ahogy most Brazilia és Tajwan teszik; be lehet
tiltani a származékos ügyleteket; be lehet vezetni a Tobin adót,
vagy egy kis adót a pénzügyi termékek keresekedelmében.
Kielégíteni a hitelezőket
Ha a hiteletők
tényleg azt akarják, hogy visszakapják a pénzük, akkor elég
bölcsek lesznek, hogy hagyják az adós országokat, hogy
felépítsék a termelő gazdaságukat, hogy legyen miből fizetni.
Ha a
hitelezőket nem érdekli különösebben a törlesztés, hanem az
adósságot csak az adós ország kihasználására alkalmazzák,
hogy megfosszák javaitól, akkor meg kell kérni a hitelezőket,
hogy terítsék a lapjaikat.
Amikor az adós
ország megtagadja a törlesztést, akkor a hitelezőknek kell
gondoskoniuk a pénzükről.
Az angol
közgazdász Michael Rowbotham azt javasolja, hogy az elektronikus
pénz modern világában, ezt kreatív bankszabályozók is
elérhetik egyszerűen a könyvelési szabályok megváltoztatásával.
Az "adósság"
ma könyvelési tételként keletkezik, amit könyvelési tétellel
visszájára lehet fordítani.
Rowbotham
szerint a szabályokat két módon lehet megváltoztatni, hogy
felszámolják a visszafizethetetlen adósságot:
"Az első opció, hogy felmentik a bankokat a kötelezttségek és kintlévőségek egyensúlyának fenntartási kötelezettsége alól… Így ha egy kereskedelmi bank egy fejlődő ország kormánykötvényéből 10 milliárdot tart nyilván, akkor az eltörlés után megengednék, hogy a végtelenségig megtartsa ezt a 10 milliárd dollár deficitet a könyvelésében. Ez egyszerű nyilvántartási kérdés.
"Az első opció, hogy felmentik a bankokat a kötelezttségek és kintlévőségek egyensúlyának fenntartási kötelezettsége alól… Így ha egy kereskedelmi bank egy fejlődő ország kormánykötvényéből 10 milliárdot tart nyilván, akkor az eltörlés után megengednék, hogy a végtelenségig megtartsa ezt a 10 milliárd dollár deficitet a könyvelésében. Ez egyszerű nyilvántartási kérdés.
"A másik
lehetőség…az adósság kötvények megszüntetése, de mégis
megengeve a bankoknak, hogy megtartsák a kötvényeket könyvelési
célra. Az adósságokat a fejlődő országokban eltörölnék, de
megtartanák a bankokban könyvelési célra. Ezután a kötvényeket
forgalomképtelen, állandó tőkeként névértéken tartanák
nyilván."
Ha megengednék
a bankoknak, hogy a visszafizethetetlen kölcsönöket megtartsák a
könyvelésükben vagy, hogy az adósságot helyi valutában
törlesszék, akkor a tőkéjük és a fizetőképességük
megmaradna. Mindnenki kezet rázhat és mehet vissza dolgozni.
Ellen Brown
kaliforniai ügyvéd és tizenegy könyv szerzője, beleértve a
"Adósság-háló: megrázó igazság a pénzügyi
rendszerünkről és hogyan szabadulhatnánk meg ettől", ami
kapható angol, svéd és német nyelven. A weblapjának címe:
www.webofdebt.com és www.ellenbrown.com.
Az izlandi elnök megakadályozza milliárdok kifizetését
Spiegel
online, 2010, január 01.
Izlandot
nagyon megrázta a pénzügyi válság. Most a parlament egyetlen
szavazattöbbséggel elfogadta, hogy az angol és holland külföldi
betétesek betéteinek visszafizetését az állam garantálja.
Csak az
államelnök állt ellen és megállította a törvényt.
Reykjavík -
Szorosz volt a szavazás: az izlandi parlament csütrörtökön
hozzájárult, hogy Nagy Britanniának ésb Hollandiának
visszafizessenek 3,8 milliárd eurot. Úgy látszott, hogy a kormány
túljutott egy nehéz akadályon, mert nagy a dologgal szemben az
ellenállás a szigeten, a polgárosk tüntetnek az államfő
fogadta a tüntetők képviselőit, akik 40,0000 aláírást
gyüjtöttek, ami az ország 320,000 lakosának több mint 10
százaléka és gyorsan cselekedett.
Olafur Ragnar
Grimson a törvény ratifikálását elhalasztotta. Meglepetésre
bejelentette, hogy elhalasztja a döntést. A kérdéses összeg a
szigetország GDP-jének 40 százaléka.
Az aláírás
elhalasztásával Grimsson-nak népszavazást kell kiírnia. A
megoldatlan kártérítési kérdés hátráltatja Izland EU
tagságát és az IMF segítség kifizetését. A kifizetés
módszeréről a három ország hónapok óta tárgyal, és
októberre úgy látszott, hogy megegyeznek.
A bankok
A jelenlegi
helyzetet Izland vonzereje hozta létre: több mint 320,000 angol és
holland ügyfelet az Icesave internetbank magas kamatlába vonzotta
a szigetre.
Amikor az
anyabank, a Landesbanki, a pénzügyi válság következtében
államosításra került, a betétesek elvesztették a pénzüket.
Nagy Britannia és Hollandia elkezdte követelni az Icesave
betétesek kártalanítását éa Izlandtól követelte vissza a
pénzt. A reykjaviki parlament szerda este szűk többséggel
elfogadott egy komptomisszumos javaslatot, hogy a szigetrország
lépcsőzetesen 2024-ig visszafizet 3,8 milliárd eurot.
Johanna
Sigurdardottir a szavazás előtt a kudarc esetére a baloldali
koalíci felmondásával fenyegetőzött. Végül 33 képvoselő
szavazott a megállapodás mellett, és 31 ellene.
sev/mik/dpa/AFP
sev/mik/dpa/AFP
NEW UNDERGROUND ECONOMY
by Richard W.
Rahn
Richard W. Rahn is a senior fellow at the Cato Institute and chairman of the Institute for Global Economic Growth. Added to cato.org on December 9, 2009
This article appeared in the Washington Times on December 9, 2009.
Richard W. Rahn is a senior fellow at the Cato Institute and chairman of the Institute for Global Economic Growth. Added to cato.org on December 9, 2009
This article appeared in the Washington Times on December 9, 2009.
A
feketgazdaság gyorsan bővül, főként a kormányzati hibák
miatt. Itt a bizonyíték.
A Federal
Deposit Insurance Corp. (FDIC) a múlt héten kiadott egy jelentést,
hogy az ameriksi háztartások 7.7 százaléka, amelyikben legalább
17 millió felnőtt él, nem rendelkezik bankszámlával és a
becslések szerint az amerikai háztartások 17.9 százaléka, 21
millió felnőttel, kevés bankszámlával rendelkezik (vagyis ezek
a nem-banki intézményektől függenek, mint amilyen a csekk
beváltás vagy a postai átutalás).
Ahogy egy
gazdaság gazdagodik és a jövedelmek növekszenek, az lenne a
normális elvárás, hogy csökken a bankszámlával nem rendelkezők
száma és nem emelkedik, mint ahogy ez most történik az USA-ban.
A vártnál
jobban csökkenek a szövetségi, állami és helyi adók, már egy
kisfokú GDP csökkenésnél is és az olyan adóváltoztatásoknál,
mint amilyet a válság hatására bevezettek.
A
pénzügyminisztérium, a Federal Reserve és a betéti intézmények
birtokában lévő készpénzen felüli pénzmennyiség vagyis az a
pénzmennyiség ami az egyének és cégek birtokában van, az
elmúlt két évben 13.3%-kal növekedett, mialatt a
nominális (inflációra nem korrigált) GDP egyáltalán nem
növekedett és a reális GDP jövedelem (inflációra korrigálva)
több mint 3 százalékkal csökkent.
Az
elektronikus fizetési módok és pénzügyi szolgáltatók számának
növekedésével az lenne várható, hogy a GDP készpénz
komponense csökken és nem emelkedik.
R A
feketegazdasághoz tartoznak legális tevékenységek, amit gyakran
látni az építési ágazatban és a szolgáltatásokban, ahol nem
vonják le és fizetik be az adókat, és illegális tevékenységek,
mint amilyen a kábítószer kereskedelem és prostitució.
Az olyan
országokban, mint az Egyesült Államok, Svájc és Japán,
történelmileg viszonylag kicsi a be-nem-jelentett, illegális
szektor, ami a GSD 13%-át állítja elő.
A legtöbb
európai országban valamivel nagyobb a feketegazdaság (kb. 20%
körüli), a magasabb adószint elkerülése miatt.
Olaszországban
és egyes dél-európai államokban a gazdasági tevéeknyég 30%
vagy több százaléka a feketgazdaságban zajlik.
Emlékszem,
amikor egy olasz pénzügy miniszter azt mondta néhány évtiteddel
ezelőtt, hogy politikai szempontból, felételezi, hogy a gazdaság
40%-kasl nagyobb, mint amit a statisztikák mutatnak. Egyes fejlődő
országokban és/vagy nagyon korrupt országokban, a feketegazdasági
vagy "könyvelésenkívüli" tevéknységek a teljes
gazdasági tevékenység 70%-át ius kitejetik. Az anmeikai bankon
kívüli vagy alig-bankolt szektor azért ad okot az aggodalomra,
mert akik nem használják a banki szolgáltatásokat, többet
kénytelenek fizetni a csekkek beváltásáért, a számlák
fizetéséért vagy átutalásokért. Akik otthon készpénzben
tzartzják a megtakarításaikat a bankok helyett, könnyebben
lesznek bűnözők áldozatai és könnyebben elvesztik a pénzüket
tűzben, árvízben vagy gondatlanság miatt. Nem meglepő.hogy
azoknak, aiknek nincs bankszámlájuk, a 70%-ának éves jövedelme
kevesebb, mint 30,000 dollár.
Az embereknek
nagyon sok ok miatt nincs bankszámlájuk. A bankok, mioúvel
"megismerik az ügyfeleiket" és egy sor pénzmosás
elleni szabályt betartanak, a gyökértelen embereknek, mint a
fiataloknak, a legális és illegális bevándorlóknak a
számlanyitást megnehezítik.
És ugyanezen
szabályok nagyrésze a felelős a banki költségek növekedéséért,
ami az alacsony jövedelműek számára jelent terhet.
Biztosak
lehetünk, valahányszor a kongresszus valamilyen új törvényt
hoz, vagy az adóhatóság ujabb lépéssel megy az "adócsalások"
után, az ezeknek az intézkedéseknek a végrehajtási költségét
azok fizetik, akik ezt a legkevésbé tehetik meg, míg azok, akik
miatt hozzák ezeket az intélzkedéseket, megkerülik az
intézkedéseket.
Az emberek
azért is kerülik a bankszámla nyitást, mert sebezhetőek a
foglalásokkal, ítéletekkel, büntetésekkel,. stb. szemben.
A bankárokat
és a pénzügyi szolgáltatókat a kormányok egyre inkább arra
kényszerítik, hogy kémkedjenek ügyfeleikről, és ez a valódi
oka, ami miatt az emberek arra törekszenek, hogy más módon
biztosítsák maguknak az anyagiakat.
Sok tanulmány
kimutatta, ha az emberek azt hiszik, hogy a megkívánt adók
fizetése ésszerű és politikai vezetőik okosan költik az
adóbevételeiket, emelkedik az adófizetés. És ugyanez a helyzet
fordítva is.
Az Egyesült
Államokban, növekszenek a bizonyítékok, hogy az adódollárokat
nem bölcsen költik és sokszor arra használják, hogy politikai
szövetségeseket kenjenek meg.
Tavaly
különösen megismerhette a nagyközönség, hogy Washingtonban,
azok közül akik nagyobb adókat hirdetnek, sokan nem tartják be
az adótörvényeket és szabályokat.
Amikor a
pénzügyminisztert és a kongresszusi számvevőszék elnökét
adócsalással vádolják, akkor ez nagyban aláássa az adószedők
morális felhatalmazását, az egyszerű polgárt hülyének nézik,
aki ettől sokkal hajlamosabb lesz maga is megkerülni az
adófizetést.
A bizonyíték
egyértelmű; a kormányok nem képesek az adófizetési
hajlandóságot növelni és csökkenteni a feketegazdaságot a
szaporodó szabályzókkal.
Nem véletlen,
hogy azok a kormányok, amelyek meghagyják polgáraik pénzügyi
szabadságát és okosan, becsületesen és hozzáértően költik
az adófizetők pénzét, sokkal kisebb feketegazdasággal
rendelkeznek, mint a korrupt, elnyomó kormányzatok.
Izland megmutatja a jövőt
Julian Delasantellis , Asian Timews 2010.Jan.10.
Még kicsi
voltam, amikor az 1972-es sakk világbajnokságon az orosz
kommunista Borisz Szapsszkij és az amerikai pszichopata Bobby
Fischer nagyobb izgalmat keltett, mint bármelyik hagyományos
amerikai sportrendezvény.
Különös
volt a verseny helyszíne is: Reykjavik. Megrázó volt olvasni,
hogy azért választották ezt a helyet, mert olyan unalmas, hogy
semmi nem vonja el a versenyzők figyelmét.
Kb. 10 évvel
ezelőtt az Icelandic Airways az északkeleti repterekről
felszállóknak nagyon olcsó, 100 dollárnál olcsóbb, hétvégi
körutazást kínált Rekjavikba. Majdnem elmentem a feleségemmel,
de egy norvég kollégám azt mondta: "Hát, ha szép a
hotelszoba, akkor egész hétvégén ihatsz." Ezért inkább
maradtunk.
Később a
hely izgalmasabb lett. Rájöttek hogyan szedjék el az emberek
pénzét, megígérve hogy kamatostul visszafizetik, de azután csak
megtartották maguknak. Ha még nem vett volna észre, ez a cikk a
gazdaságról szól és nem az erkölcsről. Ha azt akarja megtudni
hogyan takaríthat meg egy dollárt, akkor olvasson tovább; ha a
lelke a megváltásra vágyik, akkor jobb lenne valami mást
olvasnia.
A gazdasági
kérdések általában a maximalizálásról, szólnak vagy arról,
hogy különböző lehetőségekhez számszerű, marginális vagy
haszon értékeket adnak. Erre példa lehetne, hogy x gazdasági
ösztönzés mennyi gazdasági növekedést eredményez vagy hogy
érdemes-e y állást megszüntetni, hogy z értékkel csökkenjen a
széndioxid szint.
Ez alól
nevezetes kivétel a University of California, Berkeley közgazdásza,
Brad DeLong véleménye, egy befolyásos és tájékozott résztvevő
a makrogazdasági vitákban, hogy mitől induljon ismét be a
nemzetgazdaság.
Akár el
akarják ismerni, akár nem, a világ két legnagyobb gazdasági
rendszere, a szabadpiaci kapitalizmus és a megmaradt
államszocializmus, a magántulajdont tekinti központi morális
fogalmának.
A szocialista
rendszerek elismerik és respektálják a magántulajdont azzal,
hogy ellopják jogos tulajdonosaiktól és köztulajdonná teszik; a
kapitalista világban a magántulajdon annyira szent, hogy az elmúlt
3,600 évben a hit legszentebb, metafizikai irányítója lett - a
10 mózesi parancsolatból a 8. azt mondja, hogy "Ne lopj!".
A ne lopj
parancsa az emberi faj valódi morális gátlója.
A kérdés
különösen sürgetően jelentkezik. Az Egyesült Államokban és
máshol amerikaiak, britek, spanyolok és mások milliói, akik
ittak az elmúlt 10 év pénzügyi deregulált mérgező patakjából,
hatalmas morális vagy pénzügyi döntés elé kerülnek:
"otthagyják-e" a lakásukat és az ahhoz tartozó
adósságot.
Nem erre
készültek. Nem is olyan régen, 5 vagy 7 évvel ezelőtt, ezek a
háztulajdonosok szándékosan nagy jelzálog hiteket vettek fel,
sokan olyan törlesztési feltételekkel, ami a havi
törlesztő-részletek óriási emelkedésével járt. Ők a
legrázósabb szerencsejátékra fizettek be az ingatlan őrületre
és az elmúlt évtized legnagyobb buborékjára, ami mint áldott
manna biztosította a gazdagságot - de csak azoknak akik megvették
a jegyet.
A legtöbb
embernek a kérdés, hogy maradjon és fizesse-e a jelzálog
kölcsönöket arra az ingatlanra, aminek jelenlegi értéke kisebb,
mint a hitel adósság, gazdasági és személyes kérdéssé vált.
A legtöbb
esetben többe került a jelzálog törlesztés, mint egy bérlés,
mivel a törlesztés nagyobb része mindig tartalmaz egy tényleges
készpénz fizetést az ingatlan maradványértékéből, amit
egyébként "tőketartozásnak" neveznek. Amikor a
tőketartozás nagyobb lesz, mint az ingatlan piaci értéke, ez azt
jelenti, hogy a piaci érték olyan sokkal és olyan gyorsan zuhant,
hogy a tulajdonos ideges lett.
Egy példa:
valaki vett egy $500,000-os házat 5% ($25.000 készpénz letéttel).
Amikor 2 évvel később, a ház értéke 40%-kal csökkent és most
$300,000-et ér, de lehet, hogy a tulajdonos csak még 5%-ot
törlesztett, ami azt jelenti, hogy a tartozása, még mindig
$400,000.
Ha nem szerez
valahonnan még $100,000-t, a tulajdonos nem tudja eladni a házat
és elköltözni. Előbb ki kell fizetni a jelzálogot. És nincs
garancia, hogy a ház értéke nem fog tovább csökkenni. Ha a
befektetés rosszul teljesít, sokan még több okot találnak a
további finanszírozásra és nem mennek olcsóbb bérelt lakásba.
Ez nem
egyszerű. A jelzálog törlesztés megszüntetése egy nagyon
fekete pont és azt jelenti, hogy az illető 7 évig nem kap hitelt.
Lényegében kivetik a hitelgazdaságból és a készpénz sötét
világában kell élnie, megnehezül az állás-szerzés, lakás és
autóbérlés, szállodai szobafoglalás - nem kap hitelkártyát.
A
háztulajdonos mérlegelheti a
pénzügyi
száműzetés és a pénzügyi kivéreztetés alternatíváját,
és a
jelenlegi morális rend őrei itt nyitják meg a bűntudat
csatornáit. Azt írja Márk 12:17, "add meg a császárnak,
ami a császáré", ami világos utalás arra, hogy adjuk meg a
világi adósságokat, mielőtt a túlvilágon jutalmat várnánk,
ugyanúgy, ahogy a lopást is tiltják?
Egy keresztény
személyes pénzügyekkel foglalkozó weblapon, a rossz adósságban
való megmaradást, a rossz házasságban való megmaradáshoz
hasonlítják:
Amennyire én látom, amikor pénzt kölcsönzöl egy banktól vagy valakitől beleegyezel, hogy visszafizeted. Ez nem feltételes megállapodás ami megszűnik, ha a dolgok nem jól alakulnak a számunkra. Ugyanúgy mint a házasságban, gyermeknevelésben, vagy Isten szolgálatában, nem mindig könnyű és sokszor úgy érezhetjük, hogy a rövidebbet húztuk, de elköteleztük magunkat, ezért ki kell tartanunk! Olyan világban élünk, amelyik elfelejtette, hogy mi a személyes felelősség. Sem a kormányok, sem a nagyvállalatok nem mutatnak példát - de az, hogy másik hogy cselekszenek, nem teszi a cselekvést helyessé.
Amennyire én látom, amikor pénzt kölcsönzöl egy banktól vagy valakitől beleegyezel, hogy visszafizeted. Ez nem feltételes megállapodás ami megszűnik, ha a dolgok nem jól alakulnak a számunkra. Ugyanúgy mint a házasságban, gyermeknevelésben, vagy Isten szolgálatában, nem mindig könnyű és sokszor úgy érezhetjük, hogy a rövidebbet húztuk, de elköteleztük magunkat, ezért ki kell tartanunk! Olyan világban élünk, amelyik elfelejtette, hogy mi a személyes felelősség. Sem a kormányok, sem a nagyvállalatok nem mutatnak példát - de az, hogy másik hogy cselekszenek, nem teszi a cselekvést helyessé.
Most, hogy a
fizetésképtelenség lehetősége összemosódik az ördög szarván
való égéssel a középosztályban, azt hihetnénk, hogy hasonló
félelmek keletkeznek a felsőbb osztályokban is, ahol a tényleges
hitelezés és kölcsönzés nagyrésze zajlik. De ez nem így van.
Decemberben
bejelentették, hogy a Morgan Stanley Ingatlan bank leáll és
visszaadja öt nagy san franciscoi belvárosi irodafejlesztés
kulcsait (112,000 négyzetméter) amit a Blackstone Grouptól
szerzett meg 2007-ben az ingatlan boom csúcsán. A múlt héten
bejelentették, hogy a Tishman Speyer Properties és a BlackRock
elmulasztott egy kamatfizetést, ami a hagyományos első lépés a
kiszálláshoz vezető úton. A hitel a hatalmas Peter
Cooper/Stuyvesant Town Apartment Complex jelzáloga a Manhattan
keleti részén, amit a Metropolitan Life-tól vettek $5.4
milliárdért 2006-ban.
Azután itt az
izlandi példa.
A 20. század
végére Izland végre megtalálta, hogy mit csináljon. Ez az volt,
hogy szívjon magához tőkét Európából, különösen Nagy
Britanniából, azzal, hogy sokkal nagyob betéti kamatokat
kínálnah, mint a hazai pénzintézetek.
Amikor 2008
decemberében a világ pénzügyi válsága elérte Izlandot, sokan
egyszerűen az amerikai subprime hitelezés gyakorlatát
hibáztatták, ami nem teljesen megalapozatlan ilyen sötét
időkben. Azóta több részletet megtudtunk, de a világ nem lett
sokkal okosabb.
Sokkal jobban mint az USA-ban vagy Angliába vagy Spanyolországban vagy Új Zealandon.
Izland e
lehető legjobban belefulladt a pénzügyi deregulációba. Minden
prudenciális szabályozót felfüggesztettek az ország három
legnagyobb bankjával szemben; így a bankok nagyon gyors
növekedésnek indultak, az európai átlagnál magasabb
kamatlábakat kínálva a betéteseknek, és lenyeltek minden
zavaros pénzügyi "terméket", amit a zavaros wall
streeti MBA-k kitaláltak, és ennek az eredménye az lett, hogy
nagyobbak lettek, mint az Izlandi Nemzeti Bank.
De 2008
végzetes őszén egyetlen hónap alatt, mindhárom izlandi bank,
Glitmar, Landsbanki és Kaupthing, csődbe ment és államosították.
Amikor a tőzsde ismét kinyitott az október 14-i kényszerzárás
után, a tőzsdeindex azonnal 77%-ot esett és 93%-ot csökkent a
2007-es csúcsához képest.
Tavaly
júliusban, az izlandi parlament elhatározta, hogy Izland
felvételét kéri az Európai Unióba. A honatyák rájöhettek,
mennyivel simábban mennének a dolgok, ha Izland valamilyen
erőfeszítést tenne, ha valamennyit visszafizetne a bankok angol
és holland betéteseinek. December végén az izlandi parlament
elfogadta, hogy kifizetnek 3.9 milliárd eurot az angol és holland
betéteseknek.
Azután,
január 5.-én Izland eddigi legceremoniálisabb elnöke, Olafur
Rangnar Grimmson, fogta beadta a kulcsot és kisétált a fizetési
kötelezettségből. Valamikor idén február 20 körül az
izlandiak szavazni fognak a fizetésről és a "nem fizetni"
lesz a többség.
Bármi is
történjen a hideg északi vizeken, elgondolkoztató, hogy az
izlandi adósságpiac és az amerikai ingatlanpiac a hitelválság
megoldásának első reménysugara. A boom idején felhalmozott
magánadósság visszafizetésének elutasítása, és a nyugati
társadalmak kormányzati adósságának megemelése. Ez a
kapitalista kánon hitehagyása - a kapitalista társadalomban az
adósság határozza meg az életmenetet. A hiteltörlesztés
elutasítása olyan, mintha elfordulnának a papoktól és Jim Jones
féle halálkultuszhoz fordulnának. Az adósság elutasítása az
egyik olyan dolog, amit a konzervatív szabadpiacosok az életük
árán is meg akarnak akadályozni. És mivel az USA-ban és
Angliában most a konzervatívok nyernek terek, az adósságot
elutasítóknak a politikai széllel szemben kell menetelniük.
És ha a
vállalati, politikai, sőt a spirituális elit az adósságok
felmondása ellen van, akkor ki fog kiállni mellette?
Ez könnyű -
az emberek, a dühös, mérges, kolerikus, abszolút apoplektikus
középosztályok, akik azt látják, hogy ingatlan vagyonukat és
tekintélyüket saját önhibájukon kívül elveszik. Ők fognak
elmenni az izlandi vagy amerikai szavazásra üres pénztárcával,
ami Amerikában lehet egy egyszerű időközi kongresszusi és
szenátusi választás novemberben, de lehet egy államcsíny is.
A szabvány
közgazdasági tankönyvi ellenérv az adósság felmondása ellen,
hogy aki felmondja, a jelzálog hitelt felmondó polgárhoz
hasonlóan egy hétéves hitel purgatóriumba kerül, így a
nemzetközi hitelezésben egy bizonyos ideig magasabb büntető
felárat kell fizetnie. Rövid távon ez biztosan igaz, de azután a
90-es évek részleges csődjeiből után Argentínát és
Oroszországot elárasztotta az idegen tőke?
Mindkét
országban sok a nyersanyag és a világpiacokon keresett termékek.
Az amerikai dollár a világ pénze. És a hitelezők kitörik
egymás nyakát, hogy kedvezőbb feltételek mellett nyújthassanak
hitelt.
Hosszútávon,
akik ellenzik az adósság felmondását, meg kell válaszoljanak
egy nehéz kérdést. Mennyi nemzeti vagyont, kincset, mennyi
jövőbeli termelőkapacitást hajlandóak feláldozni a múlt hibái
miatt?
Az Ószövetség
által minden hetedik évre ajánlott adósság elengedéshez
hasonlóan, a hitel felmondása lehet a védekezés a nemzeti
erőforrások hibás kihelyezése ellen, amit sz elmúlt 30 évben a
viág kapitalistáinak túlzásai okoztak.
Nézzük, hogy
az idióta leszármazott és kuponvagdosó osztály hogyan reagál,
ha a havi kamat-csekkjei nem érkeznek meg és dolgozniuk kell az
istállóban, és nem csak lovagolni az ott tartott lovakon.
Julian
Delasantellis is a management consultant, private investor and
educator in international business in the US state of Washington. He
can be reached at juliandelasantellis@yahoo.com.
Rövidre vágott hajak mindenütt
Nov 2. 2004
From The Economist Global Agenda
Argentina új ajánlatot tett hitelezőinek, akikkel szemben három évvel ezelőtt felfüggesztette az adósságtörlesztést. Ezzel végetér a történelem legnagyobb állami adósságcsődje?
Hajvágás vagy skalpolás?
Ezt kédezik
Argenzina elégedetlen hitelezői maguktól, miután az ország
gazdasági minisztere, Roberto Lavagna, felfedte legutóbbi tervét,
hogy restruktruálja Argentina 100 milliáérd dolláros adósságát.
Anélkül,
hogy egy hadsereg támogatná őket, a magánhitelezők soha ne
remélhetik, hogy az országok teljesen visszafizetik az
adósságaikat.
De az adósság
leírás aránya, "a hajvágás", amit morogva elfogadnak.
Hogy az
argentin kötvények tulajdonosai belemennek-e Mr.Lavagna leutóbbi
ollós trükkjébe - még kérdéses.
A keményebb
wall streeti pénzvarázslók, tudhatták, hogy mit csinálnak
amikor bevásároltak az 1990-es évek argentinai "gazdasági
csodájába".
Mások, pl. az
argentin nyugdíjalapok, csak egyszerűen beragadtak az
összeomlásban.
Mások, a
kisbefektetők Japánban, Németországban, és különösen
Olaszországban, akik elhittek mindent amit a lelkiismeretlen
bankárok és brokerek mondtak nekik, hogy hova helyezzék el
megtakarításaikat.
Mr.Lavagna azt
reméli, hogy megoszthatja országa hitelezőit azzal, hogy felajánl
egy cserét a három különböző típusú kötvény csoportnak. A
kisbefektetők, akik panasza a legtöbb szimpátiát váltja ki
Rómában, Tokióban és Berlinben, "par" kötvényeket
kapnak, dollárban kifejezve, ugyanolyan névértéken mind a rossz
államkötvények. Ezek kifizetését 2038-ra halasztják el, és
időközben valami nyomorúságos kamatot is fizetnek.
A hazai
nyugdíjalapok és társaik az értéktelen dollár kötvényeiket
korlátozott számú peso kötvényre cserélhetik, a névértéket
30.1%-kal csökkentve, 3.31%-os kamatozással, és négy évtized
múlva esedéses kifizetéssel.
És Argentina
legnagyobb külföldi hitelezői, akiket senki nem sirat, "diszkont"
kötvényeketkapnának.
A diszkont
ebben az esetben kulcsszó: a mostani államkötvény névértékének
66%-át levonják, amit 2001 dsecembere előtt nem fizettek ki, de
nem ismerik el azt a 20 milliárd kamatot, ami azóta halmozódott
fel. Az új kötvényeket visszadátumozzák 2003 december 31-re,
amivel 475 millió kamat azonnal esedékessé válik.
Mr Lavagna
félretesz egy összeget a kötvénytulajdonosoknak, ha Argentina
gyorsabban növekedne a mai évi 3%-nál. A hajvágás igazi mértéke
nem lesz látható, addig amíg az új kötvények nem kerülnek a
piacra.
De nem
valószínű, hogy az eredeti kötvények névértékének 30%-ánál
többet érnének. Összehasonlításként, Ecuador az 19999
októberi csődje után 33%-62%-ot ajánlott a hitelezőinek.
Oroszország az 1998-as csődjénél 35%-ot ajánlott.
Képes lenne
Argentina többet fizetni? A J.P.Morgan befektetési bank szerint az
argentin gazdaság idén (2004) 8%-kal növekszik. A szövetdségi
költségvetési többlet, a kamatkifizetések nélkül, a GDP
4.6%-át is eléri, és a központi bank félretett egy 18 milliárd
dolláros valutatartalékot.
De a
lakosságnak majdnem a fele a nyomorszint alatt él.
Az Argentin
Kötvénytulajdonsook Globális Bizottsága, ami állítólag
Argentina adósságainak nagyrészét képviseli, meg van győződve,
hogy képesek lennének többet fizetni.
Az ajánlat
"sokkal azalatt van, amit Argentina képes lenne kifizetni",
modta Hans Humes, a bizottság társelnöke.
Ezeknek a
hitelezőknek az elszomorítása politikailag népszerű
Argentinában.
De ezzel
Argentina szimpátiát veszít az IMF-nél.
Argentina 14.4
milliárd dollárral tartozik az IMF-nek és várhatóan 5.5
milliádot fizet vissza jövőre a kamatokkal együtt.
A múltban az
IMF átvitte ezeket az adósságokat, és újabb hiteleket adott,
amivel Argentina a régieket törleszette.
De saját
szabályai szerint az IMF csak olyan csődben lévő országnak
hitelezhet, amelyik a többi hitelezővel az
adósságot "jóhiszeműen" tárgyalja
újra.
Az IMF
megtagadta annak meghatározáást, hogy mi az a jóhiszeműség.
De Argentina a
lehető legjobban kiterjesztette a fogalmat. Augusztusban az IMF egy
újabb kölcsönt tagadott meg az országtól, addig, amíg nagyobb
előrehaladást ér el hitezőivel.
Minden
ajánlat, ami mondjuk a kötvénytulajdonosok 30%-a számára
elfogadhatatlan, az IMF számára is elfogadhatatlan lesz.
A
pénzügyminiszer kitalált egy-két ravasz módot a hitelezők
egyetértésének megnyerésére. Minél többet elfogadnak a
javaslatából, annál több új kötvényt fog kibocsátani.
Ráadásul,
kizárta, hogy ennél jobb ügyletek szülessenek az Egyesült
Államokban (ahol a kötvényeket kibocsátják), Olaszországabn
(ahol jelenleg 7 per folyik, Németországbnan (ahol 100 per
folyik), vagy Argentinában.
Ha a vonakodó
hitelező jobb eredményt ér el a bíróságokon, Argentina akkor
is jobb üzletet fog ajánlani azoknak a hitelezőknek akik
belemennek ebbe a cserébe.
A
"kedvezményezett hitelező záradék" nehéz helyzetbe
hozza a hitelezőket. Akik belemennek Mr Lavagna adósságcseréjébe,
azok megspórólják a bírósági eljárás költségét és
kockázatát, és hozzájutnak a jogi eljárás előnyeihez.
De ha ez így
van, akkor miért kezdenének a kötvénytulajdonsok bírósági
eljárásokba? És mi van ha Mr Lavagna keménysége és trükkjei
más országok számára is példát jelenthetnek, ha csődbe
jutnak?
A piacok
egyenlőre nem nagyon számolnak ezzel a lehetőséggel, mert csak
nagyon kis "spreadet" számítanak fel (az amerikai
államkötvény kamata feletti kamatprémium) azokra a kötvényekre
amiket Argentina szomszédaitól és hitelezőitől vásárolnak.
Mivel az
árutőzsdei cikkek ára emelkedik, a kamatlábak emelkednek,
kiderül, hogy ez a kényelmesség kifizetődik-e?
Addig is,
Argentina példája nem riasztotta el az új őrülteket, hogy
berohanjanak a piacra.
Egyébként
is, Argentina a hitelezők cserbenhagyásának múltbéli
nagymestere.
Egy IMF
tanulmány szerint (Kenneth Rogoff, Carmen Reinhart és Miguel
Savastano) Argentina történelmének egy egynegyedét 1824 óta
vagy adósság-csődddel vagy adósság restrukturálással
töltötte.
A 2001 végi
csőtöt megelőzte az 1989-es, 1982-es, 1890-es és 1828-as csőd.
A befektetők mindig visszatértek, bár felárral. Mr Lavagna
reméli, hogy most is rövid lesz a memóriájuk. A világ
tőkepiacai többször is megégnek, mielőtt elkezdenének
óvatoskodni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése