A kamatkapitalizmus eszméi
és
téveszméi.
Carroll
Quigley a Georgetown Egyetem tanára, a "Tragédia és remény"
című művének 324. oldalán írja a pénzvagyon-tulajdonosok
nemzetközi hálózatának céljáról:... "ez nem kevesebb,
mint létrehozni a pénzügyi ellenőrzés olyan magánkézben lévő
világrendszerét, amely képes uralni valamennyi ország politikai
rendszerét, és a világgazdaság egészét. Ezt a rendszert a
világ központi bankjai feudális módon kontrollálnák,
összhangban azokkal a titkos megállapodásokkal, amelyeket a
rendszeresen tartott magántalálkozókon és konferenciákon
elfogadnak..."
Quigley
csak a bennfentes, szűk elitnek szánta ezeket a sorait. Nem mérte
fel, hogy egyes újságok majd elkezdik idézni, ráérezve, hogy e
sorok értékes információkat nyújtanak egy rejtett hatalmi
struktúra belső működésébe. A sajtónyilvánosság nyomán
igen sokan megvették a "Tragédia és remény" című
könyvet. Ez végül arra késztette a kiadót, hogy beszüntesse a
könyv árusítását, és megsemmisítse a nyomdai kliséit. A
nemzetközi pénzügyi közösség saját házi történészének
tekintette Quigley-t, s ezért megengedte neki, hogy több éven át
a nagy pénzdinasztiák magán-archívumaiban is kutathasson.
Quigley könyvének a címe is e pénzoligarchia iránti lojalitását
fejezi ki, mert amit ő az emberiség reményének nevez az az, hogy
az emberiség önként, háború és pusztulás nélkül vállalja a
nemzetközi pénzügyi közösség által kijelölt utat, és
megvalósítja a központilag irányított világot, amelyben
pénzgazdaság működik. Tragédiának viszont azt tekintette
Quigley, ha az emberiség nem lesz hajlandó egy ilyen központilag
irányított világban élni, és fellázad a pénzgazdaság
egyeduralma, az eladósítás és az örökös kamatfizetés ellen.
Pénzuralmi
korunk elsőszámú téveszméje, hogy a pénzgazdaság azonos a
közgazdasággal. Ha keressük a görög kultúra és a római
birodalom hanyatlásának okait, akkor azt végső soron a
kamatmechanizmussal működtetett pénzrendszerben találjuk meg.
Ebben a rendszerben az az elv uralkodott, hogy a pénz teszi az
embert. Már Arisztotelész élesen megkülönböztette az emberi
szükségletek kielégítésére szolgáló gazdaságot a pénzből
még több pénzt létrehozó pénzgazdaságtól, amelyben a
forgalmon és nem az érték-előállító termelésen van a
hangsúly. A pénzgazdaságot krematisztikának nevezte, és csak a
használati értéket előállító termelőgazdaságot tartotta
ökonómiának. Marx, aki jól ismerte a görög filozófusok
műveit, idézi is Arisztotelészt a Tőke I. kötetének 166.
oldalán:
"Arisztotelész
a krematisztikával (pénzszerzéssel) az ökonómiát
(gazdálkodást) állítja szembe. Az ökonómiából indul ki.
Amennyiben az ökonómia a jövedelemszerzés művészete, annyiban
az élethez szükséges és a háztartás, vagy az állam számára
hasznos javak megszerzésére szorítkozik. Az igazi gazdaság
(ökonómia) ilyen használati értékekből áll. Mert az ilyen
tulajdonnak a jó élethez szükséges mértéke nem határtalan. De
van a jövedelemszerzés művészetének másik fajtája is, amelyet
kiváltképpen és joggal krematisztikának neveznek, s amelynek
következtében úgy látszik, hogy a gazdaságnak és a tulajdonnak
nincs határa." Arisztotelész abból indult ki, hogy az
árukereskedelem eredeti formája a cserekereskedelem volt, de ennek
bővülésével szükségszerűen megszületett a közvetítőközeg,
a pénz. A pénz feltalálásával a cserekereskedelem
árukereskedelemmé fejlődött, s ez egy bizonyos szakasz után
krematisztikává, a pénzcsinálás művészetévé alakult át. A
krematisztika viszont minőségileg más, mint az ökonómia.
Elsősorban abban különbözik a közgazdaságtól, hogy számára
nem a termelés, hanem a forgalom a gazdagság forrása. A
kiindulópont és a végcél a pénz. Funkciója az, hogy a pénzből
még több pénz legyen. Mivel a pénzvagyon növekedésének nincs
felső határa, ezért a növekedése is végtelen. A pénz
növekedését tovább fokozza a pénzgazdaságban kifejlődő, majd
annak motorjává váló kamatmechanizmus, a kamatos kamat
megjelenésével pedig a kamatos kamat mechanizmusa.
"A
pénz a gazdasági tevékenység a még több pénz" formula
központjában nem az emberi szükségletek kielégítése áll,
hanem a pénzvagyon korlátokat nem ismerő gyarapítása. A pénz
azonban lehet sok vagy kevés, de elég sohasem lehet. Nem lehet
annyit birtokolni, hogy ne lehessen még többre vágyni. Ez
szükségszerűen van így, mert ha a pénzvagyontulajdonos nem
gyarapítja pénzét, azonnal szegényedni kezd. Mivel a pénznek
nevezett közvetítőközeg tulajdonosa értéket nem állít elő,
jólétének nem az értéktermelés az alapja, hanem az, amit a
pénz szaporításával másoktól elvesz. A pénz forgatásával
csak a mások által előállított érték elosztását lehet
irányítani. A valódi értékeket - a fizikai termékeket és
szükségleteket kielégítő szolgáltatásokat - nem a
pénzgazdaság, hanem a reálgazdaság állítja elő. (Csak
zárójelben jegyezzük meg, hogy amikor a rendszerváltoztatásnak
elnevezett fordulat után Magyarországon is felváltotta a
közgazdaságot a pénzgazdaság, rendkívül sok értékes munkaerő
került át az improduktív tevékenységet végző egészségtelenül
felfúvódott bankszektorba, amelynek ilyen túlméretezett
jelenlétére semmilyen értéktermelő gazdaságnak nincs szüksége.
Ezek a tehetséges és jól képzett fiatalemberek valójában
elvesztegetik tudásukat és életenergiájukat, mert szinte
teljesen értéktelen a munkájuk a társadalom számára.
Már
utaltunk rá, hogy a pénz növekedését a pénzgazdaságba
szervesen beépített kamat-mechanizmus biztosítja. A kamat pedig
akkor kikényszeríthető, ha a valódi értéket előállító
fizikai gazdaság termékeinek a cseréjéhez szükséges jelet - a
pénzt - nem az állítja elő, aki a terméket és a szolgáltatást,
hanem valaki más. Mivel közvetítő jelek nélkül a gazdasági
folyamatok elakadnak, ezért azok, akik megszerzik maguknak a jelek
feletti uralmat, e jelek használatáért sarcot követelhetnek az
értéket előállítóktól.
Az
ókori Görögországban is ez volt a helyzet, mert a pénzkölcsönzők
a nyújtott hitelekért 36%, illetve ennél is magasabb kamatot
követeltek. E követelésük biztosítékaként viszont az
árutermelő földműveseknek és kézműveseknek zálogba kellett
adniuk a vagyonukat. Ez azzal járt, hogy a parasztok elveszítették
földjeiket, házaikat, munkaeszközeiket. Még családtagjaik is
kötelesek voltak a rokonaik adósságaiért kezességet vállalni.
Ennek az eladosítási folyamatnak az eredményeként a szabad görög
polgárok rövid idő alatt adósrabszolgákká váltak. Egy részük
külföldre menekült, a többség azonban saját hazájában
veszítette el szabadságát. El kellett tűrniük, hogy hitelezőik
rabszolgaként adják el őket. A rabszolgaság, amely fenntartotta
a rabszolgák, mint áruk létrejöttének a körülményeit,
tetemes kamatjáradékot biztosító, virágzó üzletággá vált.
A rabszolgák száma idővel sokszorosan felülmúlta a szabad
polgárok létszámát. A görög rabszolgákat a görög
pénzvagyon-tulajdonosok tehát pénzért vásárolták, és nem a
háborúkban szerezték, mint korábban. A rabszolgaság így a tőke
szabad mozgását biztosító jövedelmező pénzbefektetési
formává vált.
A
bányászatban dolgozó görög rabszolgák 33%-tól 50%-ig hoztak
hasznot. A bútorgyártást végző rabszolgák pedig 30% biztos
járadékhoz juttatták a pénzbefektetőket. Ha bármely görög
városállam szükséghelyzetbe került, akkor a
pénzvagyon-tulajdonosok ezt felhasználták az állam és a
lakosság további eladósítására, kamatjövedelmük növelésére.
Az ókori befektető pénzemberek gondoskodtak arról, hogy olyan
hitelezési törvények legyenek, amelyek a lakosság többségét
belekényszerítik az adósrabszolgaságba.
A
görög magas kultúra hanyatlásához vezető első felkelések
éppen azért törtek ki, hogy ezeket az igazságtalan hitelezési
szabályokat megváltoztassák. Az ókori Görögországban nem
egyszerűen a pénzvagyonos elit volt a bajok oka, hanem a
kamat-mechanizmussal működtetett pénzrendszer.
A
Római Birodalom hanyatlása
A
Római Birodalom hanyatlásának oka is a kamatszedő pénzrendszer
volt.
A
Római Birodalom idején mindössze kétezer család birtokolta
egész Rómát. A szabad földművelő parasztok helyét a
rabszolgák foglalták el. Az önálló iparos réteg sem tudott az
olcsó rabszolgamunkával versenyezni, s ezért elszegényedett,
majd végleg tönkrement. A Római Birodalom jogrendszere lehetővé
tette, hogy az adós - végső soron - a saját személyi
szabadságát is zálogba adja. Ha egy kölcsönvevő nem tudta
fizetni a kamatokat, a hitelező egyszerűen elvette személyes
szabadságát és adósrabszolgává tette. A kamat révén igen
gyorsan gazdagodó pénzvagyonos réteg egyre szegényebbé tette a
társadalom többi részét, amely gazdaságilag szinte elvérzett.
A szabad polgárok helyére rabszolga-munkaerőt kellett szerezni,
ezért a gazdasági szükségesség kényszerítette ki az állandó
hódító háborúkat. A Római Birodalom központja a meghódított
provinciákat könyörtelenül kizsákmányolta. A birodalom
központi részei az alapvető élelmiszerek tekintetében egyre
inkább a távoli területek terményeire voltak utalva. A nagy
távolság viszont bizonytalanná tette az ellátást, amely komoly
zavarokhoz vezetett. Az elszegényedett római polgárok olyan
segélyezésre szoruló réteget alkottak, amely teljesen ki volt
szolgáltatva a gazdagok megvesztegetésének és manipulálásának.
E reménytelen tömeg féken tartása érdekében a legkülönbözőbb
szórakoztatási módszereket alkalmazták. Ekkor vezetik be,
például a gladiátor küzdelmeket. Az érem másik oldala az volt,
hogy a pénzvagyonos réteg mértéktelen gazdagodása következtében
pazarló luxusban élt.
Ruhland
freiburgi professzor, aki Bismarck kancellár megbízásából több
éven át kutatta a magas kultúrák és birodalmak felbomlásához
vezető okokat, megállapította, hogy a pénzvagyon túlzott
centralizációja és koncentrációja miatt borult fel a
pénzügyi-gazdasági egyensúly. Ez az egyensúlyvesztés
tükröződött a politikai viszonyokban, a közélet minden
területén és megjelent a kultúra mélyülő dekadenciájában
is. Ebben a helyzetben már csak a pénzvagyonosok tudták
érvényesíteni akaratukat. Az általános erkölcsi hanyatlás
eredményeként eluralkodott a kíméletlen haszonlesés, az
örökségvadászat és a korábban megvesztegethetetlen bírák is
lepénzelhetővé váltak. A protekciózás és a magánkapcsolatok
érvényesítése egyre jobban akadályozta, hogy arra alkalmas,
hozzáértő és erkölcsös személyek intézzék a közügyeket és
kerüljenek vezető pozíciókba. A kamatmechanizmus destruktív
módon befolyásolta a magánszférát is. A korábban szentnek és
felbonthatatlannak tartott házasság könnyen megváltoztatható
szerződéssé alakult át. Kialakult és iparrá fejlődött a
prostitúció. Az átlag rómainak már nem volt lehetősége arra,
hogy tisztességesen keressen pénzt, miután a
pénzvagyon-tulajdonosok valamennyi termelőeszközt megszerezetek
maguknak, és azt az olcsóbb rabszolga-munkaerővel működtették.
A
politikai vezetés is fokozatosan a pénzvagyon-tulajdonosok és
bankárok kezébe ment át. Polgárháborúk kezdődtek és
általánossá vált a társadalmi nyugtalanság. A társadalom
hátrányos helyzetű részének a féken tartása - a társadalmi
béke megőrzése - egyre több állami kiadást vett igénybe. Az
állam eladósodása az adók ugrásszerű növeléséhez vezetett.
A rendszer fokozatosan irányíthatatlanná vált, noha egyre
szigorúbb jogszabályokat hoztak a kézbentartására. Így például
betiltották a szabad foglalkozásválasztást és helyébe a
kényszerintézkedések léptek.
Mindez
annyira legyengítette belülről az egykor hatalmas Római
Birodalmat, hogy a végül néhány gyengén felfegyverzett barbár
germán is el tudta foglalni. Így történt, hogy Odoaker germán
vezér könnyűszerrel elmozdíthatta a trónjáról a Nyugat-Római
Birodalom utolsó császárát, Romolus Agustulus-t Krisztus után
476-ban. A teljesen eladósodott és csődbejutott római államnak
nem volt már pénze. Az általános hanyatlás eredményeként a
pénzrendszer is eltűnt a gazdasági életből, és átadta a
helyét a rossz hatékonyságú naturál-gazdálkodásnak, azaz az
autarchiának és a cserének. Az általános társadalmi hanyatlás
a kamat-kapitalizmus rendszerének a következménye volt. A
kamat-mechanizmus létrehozta a pénzvagyon példátlan
koncentrálódását, de egyben a tőke olyan egyoldalú korlátlan
uralmát valósítatta meg, amely az egész rendszert aláásta, és
végül felbomlasztotta.
Ha
a Római Birodalom hanyatlásának ezt a tünet-együttesét a
globális kapitalizmus jelenlegi rendszerére alkalmazzuk, akkor
megállapíthatjuk, hogy a kamat-kapitalizmus mai világrendszere is
a szétesés és a felbomlás szakaszába érkezett. Ma már a
világgazdaság centrum országaiban is eladósodott az állam, a
gazdaság és a lakosság. Különösen a parasztságra nehezedik
fokozott nyomás. Az élelmiszereket növekvő mértékben
külföldről importálják. A felgyorsult monopolizálódás
eredményeként az önálló vállalatok egyre nagyobb számban
mennek csődbe és tűnnek el. A politikai élet irányítása a
pénzrendszert birtokló és irányító szűk réteg kezébe
került, amely egyben a világ 400 legnagyobb multinacionális
cégének a tulajdonosa is.
A
kenyér és a cirkusz ismét szerephez jut. Ma a cirkusz szerepét a
látványos sportok, a labdarúgás, az autóvezetés, a tenisz és
a művészi igény nélküli silány kultúrtermékek töltik be. A
kamatgazdaság eredményeként kialakul az egyes országokon belül,
és világszinten is, a kétpólusú rendszer. Ez egyrészt a
pénzügyi közösségből, és az általa felnevelt és pozícióba
helyezett integrált hatalmi elitből áll, másrészt pedig a
bérből és fizetésből élő függő helyzetű százmilliókból,
valamint a segélyezésre és szociális támogatásra szoruló
tömegekből.
A
kamatmechanizmussal működtetett pénzgazdaság - az ókorhoz
hasonlóan - most is túlnépesedést idéz elő. Ennek oka az, hogy
mindazon személyek munkája feleslegessé válik, akinek
tevékenységéből a pénzoligarchia nem tud a maga számára
kamatjövedelemhez jutni. Ma is tanúi vagyunk, hogy a gazdagság
egy szűk pénzvagyonos réteg kezében halmozódik fel, amely
mértéktelen luxusban él. A közerkölcsök vonatkozásában is
megjelentek a dekadens jelenségek: a házasságok fellazultak,
növekszik a válások száma, illetve azoké, akik sohasem élnek
ilyen közösségben, mindez kiegészül az utódnevelés
felelősségét mellőző szexuális kapcsolatok beteges
kultuszával. Beindult az egyes kábítószerek fogyasztásának
legalizálása. Elfogadottá vált a nagy vállalatok vonatkozásában
is a korrupció, a csalás és a hazugság, ha pénzügyi sikerrel
jár. Folyamatosan nő a munkanélküli segélyre és szociális
támogatásra szorulók számra, s ezért egyfajta államszocializmus
kialakulásának lehetünk a tanúi. A segélyből élők viszont
többé nem nevezhetők szabad polgároknak, mert eltartásukért
személyes szabadságuk, azaz önálló akaratérvényesítésük
elvesztésével fizetnek.
A
jelenlegi kamatmechanizmussal működtetett pénzrendszer
összeomlása azért elkerülhetetlen, mert a gazdasági élet
egészéhez képest a pénzmennyiség háromszoros tempóban
növekszik, mint az előállított termékek és szolgáltatások
mennyisége. Egy ilyen belső feszültség elkerülhetetlenül
felbomlasztja a rendszer egészét. A válság jelei már
mutatkoznak, és ha bekövetkezik, akkor a mi civilizációnk is
felbomlik. Mivel a kamatkapitalizmus uzsoracivilizációja globális
így, először a világtörténelemben, napjainkban lehetünk tanúi
globális méretű gazdasági összeomlásnak.
A
birodalmak hanyatlását mindig felgyorsította az államok fokozódó
eladósítása, amely végül is elvezetett összeomlásukig. Ezt
bizonyítja a Francia Forradalom is. Az állam a forradalom
kitörését megelőző évben, 1788-ban, adósságszolgálatra és
kamatfizetésre kényszerült fordítani az állami bevételek
70-át. Ezt az óriási pénzügyi terhet az akkori francia
kormányzat csak fokozott adóztatással és gazdasági
restrikcióval tudta előteremteni. Ezek vezettek végül
éhséglázadásokhoz, majd pedig a már megszerveződött
nemzetközi pénzügyi oligarchia által mozgatott forradalom
kitöréséhez.
A
történelemben ez a folyamat újból és újból ismétlődik. Az
I. Világháború kitörését felgyorsította az akkori európai
államok példátlan eladósodása. Nemcsak Nagy-Britannia,
Franciaország és Oroszország, valamint az Osztrák-Magyar
Monarchia adósodott el, de még a dinamikusan fejlődő Németország
is. A XX. század elején a német nemzeti vagyon növekedése évi
2 milliárd márka volt. Ez azonban csak a felét tette ki az évi
adósság-növekedésnek. Az állam, a vállalatok és az egyes
állampolgárok mind eladósodtak. Ennek az adósságnak a
kamatjövedelmét a pénzvagyon-tulajdonos oligarchia és a
tulajdonában lévő bankok tették zsebre. 1870-ben a Deutsche Bank
15 millió márka alaptökével rendelkezett, amely 1908-ig a
tízszeresére növekedett. A németországi bankszektor egészének
az ellenőrzése alatt álló vagyon pedig 3 milliárd márkára
nőtt. Egyszerű számítással megállapítható, hogy ennek a
növekedési ütemnek a megtartásával 1918-ra az egész német
gazdaság 150 milliárdnyi vagyona a német bankszektor tulajdonába
került volna. Ez csak azért maradt el, mert 1914-ben kitört az I.
Világháború.
A
kamattal működtetett pénzrendszerben a társadalom vagyona -
bizonyos idő elmúltával - szükségszerűen a pénzvagyonnal
rendelkező szűk csoport tulajdonába kerül. A vagyonkoncentráció
már a XX. század elején is olyan méreteket öltött, hogy a
világ vezető országaiban csupán néhány család ellenőrizte a
nemzetgazdaságokat. Ennek tükörképe az állam és a lakosság
súlyos eladósodása. Az irányítási pozíciókat kisajátító
pénzvagyonos csoport olyan zárt kört alkot, amelybe rendkívül
nehéz bekerülni. Az egyre nagyobb szerephez jutó tőzsdék és
pénzpiacok - a részvényekkel való manipuláció révén -
különösen alkalmasak az emberek nyereségvágyának és
játékszenvedélyének a felkeltésére. A részvénytőke
kibővülésével a tőzsdéket irányító nagybefektetők rá
tudják tenni a kezüket a társadalom kevésbé tehetős rétegeinek
a pénzére is, mivel megfelelő pénzmennyiség és bennfentes
tájékozódás hiányában egyedül a nagybefektetők képesek
akkor kivonni vagyonukat a tőzsdéről, amikor a részvények ára
a csúcson van. Ezzel a kizárólag általuk irányított
folyamattal magukhoz tudják ragadni a társadalom jelentős
részének a megtakarításait. Minden tőzsde-összeomlás a
pénzvagyonos réteg számára előnyösen rendezi újjá a pénzügyi
és vagyoni viszonyokat.
Visszatérve
a magas kultúrák és birodalmak hanyatlására, legyen szó a
görögökről, a rómaiakról, az arabokról vagy az
angolszászokról, a hanyatlás és felbomlás végső okai mindig a
gazdasági életben, közelebbről a pénzrendszerben lelhetők fel.
A pénzrendszer szükségszerű elfajzását pedig a benne működő
kamatmechanizmus idézi elő. A szovjet birodalom bukása mélyén
is gazdasági okok voltak, bár itt az államkapitalizmus és a
tervgazdaság jelenléte miatt másképp működött a
pénzmechanizmus romboló hatása. Ha a szovjet sajátosságoktól
eltekintünk, a romboló mechanizmus működésének menete szinte
mindig ugyanaz volt. A kamatok egyrészt aránytalan
vagyonkoncentrációhoz, másrészt egyre növekvő eladósodáshoz
vezettek. Ez létrehozta a kamatfüggőség viszonyait, annak összes
gazdasági és kulturális következményeivel együtt. A
kamatfüggőség a társadalom hanyatlásához, dekadenciájához
vezetett. Megjelentek "a kenyér és cirkusz" perverz
manipulálási módszerei. Az általános hanyatlás végül
pénzügyi, gazdasági és társadalmi összeomláshoz, a birodalmak
felbomlásához vezetett.
Befejezésül
foglaljuk össze a kamatmechanizmus romboló hatásának a menetét
az ókori Rómában:
- A lakosság növekvő eladósodása, a parasztság megsemmisülése, az ország elnéptelenedése.
- A világhódítást követi a rómaiak semmire tekintettel nem lévő nyerészkedése. A helytartó, az adóbérlő, a római kereskedő és pénzkölcsönző egymást szárnyalta túl a tartományok kiszipolyozásában.
- A római parasztság eltűnésével a nép kenyérellátása egyre távolabbról történő gabona behozataltól válik függővé.
- A példa nélkül álló választási megvesztegetések eredményeként a polgárok "kenyérhez és cirkuszhoz" jutnak.
- Az állam fegyveres erejét a magán-kamatjáradék behajtására használják a tartományokban és a szomszéd államokban.
- Mesés mértékben megnövekszik a gazdagság, a luxus, és az élvezetek hajszolása.
- Általánossá válik a közerkölcsök megromlása, az örökség-vadászat, az uzsora, a zsarolás, a bírák, és az állami hivatalnokok megvesztegetése. A korábban szentnek tartott és felbonthatatlan házasság könnyen felbontható szerződéssé válik. Erős mértékben fokozódik a prostitúció, a házastársak elhagyása és felgyorsul az ország elnéptelenedése.
- A nemesség fokozatosan eltűnik, és a politikai vezetés a bankárok kezébe megy át. A világ kereskedői a fővárosban tömörülnek. Megkezdődnek a polgárháborúk.
- A proletárok állami költségen való ellátása, a kényszerszolidaritáson alapuló államszocializmus gyors kiszélesedéséhez vezet.
- Az államcsőd krónikussá válik. A lakosság létszámának csökkenése tovább tart. A pénzgazdaság fokozatosan eltűnik. Helyére ismét a naturálgazdálkodás lép.
Ha
el akarjuk kerülni a kamatkapitalizmus romboló hatásának a
modern formában és globális méretekben történő
megismétlődését napjainkban, akkor fel kell adni azt a
téveszmét, hogy csak kamatszedő magánpénzrendszerrel
működtethető a modern gazdaság. Át kell térni
1. a pénzgazdaságról a termelő gazdaságra,
2. a forgalom elsődlegességéről az érték-előállítás elsőbbségére,
3. a kamatszedő magánpénzrendszerről a kamatmentesen működtetett közpénzrendszerre,
4. a pénzközpontú gazdaságról az emberközpontú gazdaságra,
5. a spekuláció elsőbbségéről a teljesítmény elsőbbségére,
6. az ellenőrzetlen szervezett magánhatalom rendszeréről az ellenőrzött közhatalom rendszerére,
7. a formális demokráciáról a gazdasági-pénzügyi esélyegyenlőséget minden egyes ember számára folyamatosan megújító érdemi demokráciára,
8. a fenntartható növekedésnek - "fejlődésnek" - nevezett fenntartható kamatszedésről a fenntartható erőforrások biztosítására,
9. az önrendelkezés felszámolásáról az önrendelkezés kiszélesítésére,
10. a beolvasztó integrációról az egyenjogú társulásra,
11. a nemzetállam felszámolásáról az egyént védelmező nemzeti és egyházi közösségek - a nagyobb család - védelmére,
12. az egyoldalú technikai modernizációról a társadalmi viszonyok igazságosabbá tételét is megvalósító folyamatos társadalmi modernizációra.
Csak
így érhető el, hogy az ember - minden egyes ember -, akit Isten
egyedül teremtett a saját képmására és látott el az alkotó
értelem szikrájával, optimálisan kibontakoztathassa képességeit
és teljes értékű életet élhessen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése