Balázs Judit
Gazdaság
– vállalkozás -
versenyképesség
az iszlám
társadalmakban
Budapest-Sopron-Kairó
2008
Gazdaság
– vállalkozás - versenyképesség az iszlám társadalmakban
1. Bevezetés
–problémafelvetés
2. Az
iszlám elterjedése
3. Az
iszlám hitvilága
4. A
korai iszlám világ
5. Iszlám
kapitalizmus
6. Az
iszlám és a korai globalizáció
7. Az
iszlám tanítása a gazdaság működéséről
8. Tőkeképződés,
vállakózói réteg az iszlám világban
9. Az
iszlám és a non profit szervezetek – Egyiptom példája
10. A
klasszikus iszlám bankrendszer
11. Modern
iszlám bankrendszer
a. Alapelvek
b. Tanácsadó
testület
c. Iszlám
kereskedelmi jog
12. Az
iszlám és a neoliberalizmus
13. Az
iszlám és a Nyugat kapcsolata
14. Kritikai
összegzés
Végjegyzetek
Mellékletek
Irodalom
Mottó:
„az
iszlám dín wa daula, azaz vallás és állam egyszerre”
Bevezetés
–problémafelvetés
Ha
történelmi távlatokban nyomon követjük a világgazdaság
alakulását óhatatlanul, megtaláljuk a kapcsolatot a gazdaság és
a társadalmat átható, uralkodó vallás tanításai között. Az
összefüggés teljesen logikus, hiszen a vallások olyannyira a
mindennapok részévé váltak, olyannyira áthatották a
közgondolkodást, és ezen keresztül a gazdaságpolitika elveit,
hogy óhatatlanul hatást gyakoroltak a gazdasági életre. A
kérdés azonban az, hogy az egyes vallások, az individualista, vagy
a közösségi eszmékre épülő religiók milyen módon hatottak a
gazdaságra, hogy a vallás mennyiben segítette elő a
fejlődést, a haladást, a versenyképesség alakulását, vagy
mennyiben vált éppen a mindezek gúzsba kötőjévé?
Vajon
szerepe volt az uralkodó vallásnak abban, hogy
társadalmak-gazdaságok az adott világ meghatározott időszakában
legfejlettebbjének minősültek, és vajon mi okozta a
hanyatlásukat? Társadalmak tündöklése és bukása mögött
felfedhetjük-e a vallás szerepét?
Mennyiben
ösztönözte a vallás a társadalmi-gazdasági berendezkedés
javítását, a szociálisan igazságos elosztást, újraelosztást,
vagy éppen a társadalmi polarizációt generáló rendszerré vált.
A kérdés megválaszolásánál azonban e pontnál nagyon éles
különbséget kell tenni az individualista vagy a közösségi
érdekeket szem előtt tartó vallások között. Melyik jelent
versenyelőnyt, melyik versenyhátrányt?
A
fenti felvetések kapcsán keresünk választ, - leszűkítve a
vallások körét az iszlámra - , hogy a vallásnak milyen szerepe
volt a gazdasági növekedésben, fejlődésben, vagy igaz-e a tétel,
hogy bizonyos vallások pozitív szerepet játszanak a gazdasági és
társadalmi fejlődésben, mások inkább az elmaradottság
konzerválását segítik elő?
E
kérdéskör kapcsán abból kell kiindulnunk, hogy bár elsődlegesen
a vallás szerepét vizsgáljuk, nem szabad elfelejtenünk, hogy ma
az iszlám világot alkotó országok, a fejlődő vagy harmadik
világ, a világgazdaság általánosnak mondott, klasszikus
fejlődési úttól eltérő fejlődési-növekedési stádiumokon
mentek keresztül. A kapitalizmus kialakulása is eltérő a
„klasszikus” formától. A vallás és a kapitalizmus modifikált
kialakulási módjának együtthatása sajátos
társadalmakat-gazdasági, formációkat eredményezett.
A
nyugati, szekularizált társadalmakat átható individualista
vállalkozói szemlélet magas újraelosztási költségekkel
szembesül. Ezzel szemben a közösségi érdekre épülő
társadalmak versenyelőnybe kerülnének, ha a
kapitalizmusnak nem egy modifikált, sajátos útját
járták volna be, ami egy, a nyugati világtól eltérő kapitalista
társadalmat-gazdaságot, tőkés réteget termelt ki.
Mennyiben
jelent modifikált kapitalista fejlődési utat az iszlám
országokban kialakult társadalmi-gazdasági rendszer? Számos
szempont alapján lehetne elemezni a modifikált fejlődési út
sajátosságait. Témánk szempontjából azonban relevánsnak
látszik a tőkés réteg, a burzsoázia kialakulásának genezisét,
rétegződését, érdekeit-érdekellentéteit vizsgálni, majd az
iszlámmal kölcsönhatásban megjeleníteni.
Az
iszlám elterjedése
2008-ra
az iszlám követőinek száma meghaladta az eddigi legnagyobb
hitkövetőket képviselő keresztények számát és ezzel
számszerűen a világ legerősebb vallásává lépett elő. Az
iszlám a fejlett nyugati világban, Európában és Amerikában is a
második legnagyobb vallási közösség, amely ma az emberiség
mintegy két ötödét mondhatja hívének.
A
XXI. század elején mintegy 5000 vallási közösséget, egyházat
és szektát tartanak nyilván. A hívők számáról hivatalos
adatok nincsenek. Az alábbiak, különböző egyházaktól származó
becslések.
Római
katolikus
1200 millió
Egyéb
keresztények
800 millió
Iszlám
1300 millió
Hinduizmus
900 millió
Buddhizmus
360 millió
Hagyományos
kínai vallás
225 millió
Afrikai
és más törzsi vallások
250 millió
Shikkek
23 millió
Judaizmus
14 millió
Bahai
6 millió
A
muzulmán népesség áttekintése (becslés):
Afrika
273.28
Ázsia
701.870
Európa
24.400
Észak-,
dél-Amerika, Ausztrália
2.440
Összesen
1001.99
A
világ 172 országából 53 azoknak a száma, amelyekben a muzulmán
lakosság a népesség 50%-át meghaladja.[1]
Figyelemreméltó,
hogy az iszlám terjedt leggyorsabban, s hatása a fejlődő világban
különösen jelentős, és mert sokan tekintik az iszlámot a XXI
század globális konfliktusai egyik fő forrásának.
Az
iszlám hitvilága
Az
iszlám monoteista vallás, hittételeinek alapja az egyistenhit, a
próféta tanítására való hagyatkozás, és a halál utáni létbe
vetett hit.[2] .
Nem tagadja a kereszténységet, bár felfogása szerint Jézus
egyike volt a profétáknak. Egyébként az iszlámhivők a saját
hitükön és a kereszténységen kívül más vallást nem ismernek
el. Az általánosan elfogadott világvallások számukra nem
vallások, bár igazán értelmezni sem tudják..[3]
Az
bár iszlám az egyisten hit alapján áll, de ez a vallás is az
indivídumot tekinti a társadalom alapkövének, és hangsúlyozza,
hogy az ember személyes felelősséggel tartozik tetteiért Isten
előtt. Ez az elszámoltathatóság, a
monoteista vallások jellegzetes tétele. Az iszlám úgy tekint a
világra, mint kapcsolatok hálózatára és alapvetően konzervatív
jellegű. Azaz bizonyos értelemben megkövesedett nézetek sokasága,
mely nem vette figyelembe –legalább is a dogmák szintjén – a
változásokat és nem ahhoz alakította a gazdaság működésének
alapelveit. Az iszlám szerint ugyanis a nem dogmatikus cselekedetek
alapvetően megzavarhatják az iszlám alapokon nyugvó gazdaság
rendszerét, megbonthatják az igazságosság elvén alapuló
gazdasági tevékenységek sokaságát. Ezzel az iszlám valójában,
és újra hangsúlyozni kell a dogma szintjén – gátolja a piaci
rugalmasságot.
Az iszlám tanítása szerint magántulajdon és a magán vállalkozás
az iszlám hitű emberek alapvető joga, de csakis a morális
határokonbelül.
Az igazságosság a legalapvetőbb parancs, amelyet az iszlám
hirdet.[4][i]
A
korai iszlám világ
A
világvallások közül az iszlám a legfiatalabb, megalapításának
évét 622-re teszik. Ez a késői vallásalapítás talán
magyarázatot ad arra, hogy számos vonatkozásban az iszlám
„fejlettségét” tekintve emlékeztet a középkor keresztény
világára.
Az iszlám aranykora,
vagy más néven, az iszlám reneszánsz,
általánosan elfogadott nézet szerint a 8-tól 13 századig
terjedő időszakra tehető, igaz, néhány szakértő szerint
a 14-15 századra
is kihatott. Erre a néhány évszázadra az iszlám
világkatonai, gazdasági és
kulturális fölénye volt jellemző a nyugattal szemben, hiszen az
iszlám kultúra ebben a korban maradandót alkotott mind mérnöki,
tudományos, oktatási, gazdasági, művészi téren is, amiből a
későbbi századokban a nyugat is profitált.
Iszlám
kapitalizmus
A kapitalizmus,
mint szabad piac, a kalifátus korára nyúlik vissza, ahol a
piacgazdaság kifejlődött, és a szabad kereskedelem első formái
létrejöttek a 8. és
a 12.
század között.
A monetáris gazdaság egy erős valután (dinár) alapult.
Új
üzleti technikák és formák fejlődtek ki, szervezetek alakultak,
amelyek a gazdaságot és a kereskedelmet szervezték meg. Ebben a
korban jelentek meg olyan máig használatos üzleti formák, mint a
hitellevél (a hitelkártya egy
korai formája), a pénzre beváltható csekk, az üzleti
szerződések, a nemzetközi piac. Olyan kifejezések kerültek be
ekkor a köztudatba, mint a profit, a veszteség, a tőke, a
tőkemozgás, a tröszt, a bankár, a pénzváltó, a kettős
könyvelés.
a korai kapitalizmusnak ezek a formái aztán
a középkori Európában adaptálódtak
a 13
században.
A bankrendszer főként
a kereskedelemben volt hatásos, hiszen lehetővé tette a nehézkes
pénzforgalom nélküli kereskedelmet, azon kívül a külső
befektetők bevonását
Mi
tette a középkori iszlám világot lényegesen fejlettebbé, mint a
korabeli Európát? Mindenekelőtt egy sor olyan műszaki találmány,
ami a mai napig használatos, a középkorban fejlesztettet ki, és
olyan muzulmán feltalálók
kreativitását dicséri, mint al-Dzsazari,
akit a mérnöki tudomány
atyjaként emlegetnek.
A
világ az iszlám mérnököknek köszönhet
számos forradalmi újítást, mint a vízi erő ipari méretű
alkalmazása, a szélenergia hasznosítása, a gőzerő kiaknázása,
és a fosszilis energiahordozók, mint a petróleum.
Az első vízimalmok a 7.
századbanlétesültek,
míg a 9.
századtól széles
körben elterjedtek.
Muzulmán
mérnökök számos olyan műveletet tettek ipari méretűvé, amit
azókorban még
kézi erővel végeztek. A 18.
századi európai
ipari forradalmat tulajdonképpen egy ezt megelőző középkori
iszlám ipari forradalom tette lehetővé.
Az
iszlám aranykora az addigi mezőgazdaság átalakulását
is jelentette, ami az „iszlám agrokulturális forradalom” néven
vonult be a történelembe.
Számos iparág illetvetechnológia fejlődését
a már említett „iszlám agro-kulturális forradalom” segítette
elő, mint: az asztronómiai műszerek
kifejlesztése, a kerámiagyártás,
a vegyipar,
a desztillálási módszerek, az üveggyártás,
a papírgyártás,
az illatszergyártás,
agyógyszerkészítés, hajóépítés, textilszövés,
az ásványok bányászata
stb. Az első üzemek is ezekben az iparágakban létesültek.
Ezek
a technológiai ismeretek a késő középkori Európába is
eljutottak, főként a12.
századi latin
fordítások révén. Például az első üveggyártó üzemek
Európában a 11.
században létesültek Bizáncban.
Néhányan
ezt a kort „pax islamica” vagy a „Afrika és Ázsia
felfedezésének kora” névvel illetik, mikor az iszlám
meghódította Dél-nyugat Ázsiát és Észak-Afrikát, a muzulmán
kereskedők és felfedezők, pedig bejárták az addig ismert
világot, nyugaton azAtlanti-óceántól a Földközi-tengerig,
míg keleten a Kínai-tengerig. Ez
azt jelenti, hogy a7. és
a 13.
század között
az iszlám birodalom volt a világ vezető gazdasága.
Az
iszlám és a korai globalizáció
Ali
Mazrui, afrikai eredetű kiváló iszlamista társadalomtudós
találóan fogalmazta meg az egyházak és a globalizáció
kapcsolatát, s kiemelte, hogy a vallások globalizáló szerepe
jóval megelőzte a gazdaságét:[5]
A
globalizáció legkorábbi formái az iszlám aranykorára nyúlnak
vissza, mikor az ismeretek, a kereskedelem és a gazdaság, az addig
egymástól elzárt régiók az iszlám birodalomban integrálódtak,
az iszlám hitű felfedezők, tengerészek, tudósok, kereskedők és
utazók révén.
Egy
lehetséges magyarázat a korai globalizálódás kialakulására az
iszlám, mint vallás a kereszténységtől eltérő elterjedési
formájában keresendő.
Az
iszlám globalizálódása ugyanis nem úgy kezdődött, hogy egy
meglévő birodalom tért át egy új vallásra, ami megkönnyítette
elterjedését, hanem a vallás követői alulról építkezve
alakítottak ki birodalmakat, ami a vallás terjedésében nagyobb
szerepet adott az erőszaknak. Ezzel szemben Sayyid Mawdudi ,
pakisztáni iszlamista tudós, akinek tanításai különösen nagy
hatást gyakoroltak a muzulmán világra. Az iszlám globalizáló
szerepének erkölcsi
vonzatát emelte
ki, annak alapján, hogy az iszlám.” …olyan társadalmi
rendszert ajánl az egész emberiség számára, amelyik a hiten, az
erkölcsön alapul és nyitva áll minden nép számára…..Az
iszlám végső célja egy olyan globális állam, amelyben nincsenek
faji vagy nemzeti előítéletek. Ez a globális rendszer mindenki
számára egyenlő jogokat és lehetőségeket biztosít majd. Az
ellenséges versengést olyan együttműködő rendszerrel váltja
majd fel, amelyben az emberek segítik egymást.”[6] Az
„umma wahida”, vagyis a Muzlimok egységes közösségének
koráni eszméje átsugárzik az államhatárokon[7]
A globális gazdaság
korai formáit az iszlám kereskedők hozták létre az addig ismert
világban mindenhol, ahol megtelepedtek. Ez magával hozta számos
olyan növény világméretű elterjedését, amit addig az
elszigetelt régiókban termeltek, ezzel egyidőben pedig a
termelésükhöz szükséges technikák is elterjedtek. Olyan
növények terjedtek el, mint a cirok Afrikából,
a citrusgyümölcsök Kínából, és számos növény Indiából,
mint arizs,
a mangó,
az ipari növények közül, pedig a gyapot és
a cukornád.
Ebben az időben dolgozták ki a máig használatos szántási
módszert, amikor egy területet kétszer szántottak egy évben.
Néhány
szakértő „növényi globalizációnak” nevezi ezt a kort, ami
együtt járt a növénytermesztés gépesítésével, ami a termés
növekedését hozta magával, ami további messzemenő változásokat
hozott a gazdaságban, a népszaporulatban és a városok
növekedésében stb.
A
megnövekedtet termés szükségessé tette a növények ipari méretű
feldolgozását, ami először a cukorgyártásban jelentkezett, és
így létesültek az első üzemek a cukor feldolgozására
és finomítására. A cukrot a 8.
századtól terjesztették
el az arabok és
a berberek szerte
a birodalomban.
Az
iszlám tanítása a gazdaság működéséről
Az
iszlám gazdasági élete erőteljes szabályokra és isteni
utasításokra alapszik. Az ember életének fenntartására munkával
keresi meg a szükséges anyagi alapot, és nem csak kötelesség,
hanem egy nagyszerű erény is ugyanakkor.[8] Egy
munkaképes személy bűnt követ el, ha valaki mástól függ
anyagilag, ez egy szociális megbélyegzés és hálátlanság az
emberiség iránt.
Az
iszlám hitűnek önfenntartónak kell lennie. Az iszlám
mindenféle pénzkeresési formát elismer, ha az nem helytelen, vagy
nem bűn útján történik.
Továbbiakban,
amit az egyén létrehoz, vagy megkeres tisztességes munkával, az
az ő vagyona, amire sem az állam, sem más nem tarthat igényt.
Csupán kötelességeit kell betartani a társadalommal szemben.
Ezért a tulajdonjogért cserébe csupán teljesíteni kell
kötelességeit a társadalommal szemben, és bizonyos adókat kell
fizetnie az államnak. Ha ezt megteszi, akkor minden jogát védi az
állam, és bátran, biztonságosan vállalkozhat.
Tőkeképződés,
vállalkozói réteg az iszlám világban
Ha
a tőkeképződés, vállalkozói osztály rétegződését
vizsgáljuk az iszlám világban, csak egy általános sémában
gondolkozhatunk, ugyanis egy országokra, régiókra lebontott
elemzés jelen tanulmány keretén túlmutatnának. Fontos azonban e
témakör felvetése, ugyanis ha a tőkeképződés folyamatát, a
kialakult vállalkozói rétegedet az iszlám alapelvekkel való
összefüggésben vizsgáljuk óhatatlanul ellentmondásokra, az
iszlám alapelvek sajátos érvényesülésére bukkanunk.
Vizsgáljuk
meg közelebbről a burzsoázia egyes rétegeinek gazdasági
helyzetét, és érdekeit, érdekközösségét. Előre kell
bocsátani, hogy a rendelkezésre álló statisztikai bázis nem
tette lehetővé az egzakt számadatokra építő tudományos alapon
történő elemzést, miután az iszlám országokban általánosan
alkalmazott statisztikai számbavétel nem alkalmas a pontos
számszerűsítésre a kívánt bontásban. . Így többé-kevésbé
becslésekre lehetett hagyatkozni, a jelenségek, folyamatok elméleti
megragadásához, absztrakciókhoz.
A
vállalkozók „osztályát” alapvetően két nagy rétegre
bonthatjuk. A tőketulajdon nagyságán alapuló skála két
végpontján helyezkednek el a tőkések rétegei. Az alsó végponton
kézműves kistőkés, családi háttérrel, rendszerint 5-6
alkalmazottal dolgozó kisvállalkozók állnak. Ide tartoznak még a
kiskereskedők, közvetítő-kereskedők, spekulánsok. A
tőkésosztályon belüli részarányukra vonatkozóan még
becslésekbe sem merünk bocsátkozni, Valójában ezzel a réteggel
élt tovább a hagyományos kézműves tradíció. Általában az
általuk megtermelt árumennyiség a nagyipari termeléssel együtt a
nemzeti össztermék túlnyomó részét képezi, miután a
középtőkés réteg csak sporadikusan alakult ki.
Érdekes
jelenség, hogy a nagyipari termelés mellett a kisipar is annak
köszönhetően élt tovább az iszlám országokban, hogy egy
speciális kapcsolat alakult ki a kis- és nagyipar között. Az
Európában jól ismert trenddel szemben a nagyipari termelés
mutatkozik sok esetben drágábbnak az adott országban, és az így
előállított termékek valójában egy speciális fizetőképes
réteg igényeit elégíti ki. Ezzel szemben a kisipari
termelés messzemenően nem meríti ki a tőkés rentabilitás
kritériumait. Valójában csak a kistermelő és családjának a
túlélését biztosítja. De miután a termelés a hagyományos,
lokális igények, kielégítését szolgálja, szükség van rá, s
így ideig-óráig megélhetési alapul szolgált. De éppen ezért
nem került sor tőkeképződésre, és így nem vált lehetővé a
kistőké középtőkévé válása sem.
A
kis- és középtőkés rétegek között csak nagyon laza gazdasági
kapcsolat állt fenn, nem jelentettek egymásnak konkurenciát sem,
más- és más társadalmi szinthez kapcsolódtak, egymástól
elszigetelten léteztek. Pontosan ez jelentette a kistőke számára
a túlélési lehetőséget, mialatt ugyanakkor a kistőkés rétegen
belül húsbavágó harc folyik a túlélésért. A nagytőke, mint
egy idegen test állt szembe a kistőkével, egy teljesen más
világot képez. A két réteg között olyan mély szakadék
tátong(ott), amit a kistőke önmaga erejéből képtelen áthidalni.
A
kistőkés vállalkozások középszintű vállalkozásokká válását
az a világ határolta be, ahova maguk a kistőkések tartoznak.
Bármilyen paradoxonnak tűnik, de életképességüket a
kisvállalkozások területén a termelőerők stagnálása
biztosította, azáltal, hogy fenntartotta a széttöredezett belső
piacot, nem hozta létre a szerves belső kapcsolatrendszert a kis-
és középvállalkozások között, vagyis a létét mindazoknak a
jelenségeknek köszönhette, amelyek a kapitalizmus teljes körű
kibontakozásának útjába áll.
„Tőkehiearchia”
automatikusan meghatározza az adott vállalkozó gazdasági
pozícióját. A kapitalizmus „természeti törvényén”
túlmenően az állami gazdaságpolitika határozza meg a tőke
életfeltételeit. És ezek a feltételek egyértelműen a nagytőke
érdekeinek felelnek meg. Ez az érdek összekapcsolódik a külföldi
tőke érdekeivel és együttes megjelenésük, valamint az állami
beavatkozás ösztönző szerepe vezetett oda, hogy a nagytőke,
történelmi léptékekkel mérve nagyon gyorsan érte el a jelenlegi
pozícióit. Azaz egy felülről irányitott tőkekoncentráció és
centralizáció eredménye. Ennek megfelelően nem valósul meg a
középtőke gazdasági stabilizálódása, sőt, a már ezt a
szintet elért vállalkozás is számtalan rizikófaktorral
szembesül. A végeredmény a vékony középtőkés réteg szociális
lecsúszása, egyik oldalon, míg az általános polarizálódás
következményeképpen a másik oldalon a nagytőke erősödése
figyelhető meg, mialatt a kistőke a túlélésért küzd.
Az
iszlám és a non profit szervezetek – Egyiptom példája
A
non profit szektorra az iszlám hitű fejlődő országok többségben
ugyanaz az intézményi sokszínűség, az afrikai, a nyugati és az
iszlám kultúra elemeinek egyidejű jelenléte jellemző.
Az
egyiptomi non profit szektort, hasonlóan a többi iszlám ország
gyakorlatához, szintén a különböző (iszlám, kopt és nyugati)
típusú intézmények egymás mellett élése jellemzi. Mint a többi
közép-keleti országban is, Egyiptomban nagy történelmi
hagyományai vannak a non profit tevékenységnek. Ez egyaránt
köszönhető az "Al Waqf", vagyis jótékony célú
hagyatékok iszlám tradíciójának, valamint az "Al Zakat",
vagyis adományozási előírásnak, amelynek értelmében minden
muzulmán hívő köteles éves jövedelmének 2,5 százalékát
jótékony célokra használni.
Bármennyire
erősen gyökerezik is ezekben a tradíciókban, az egyiptomi non
profit szektor az elmúlt években számottevő fejlődésen ment át,
bár a növekedés üteme valamelyest elmaradt a más fejlődő
országokban tapasztalttól. Ennek az elmaradásnak az egyik oka
valószínűleg az volt, hogy az állam továbbra is
bizalmatlansággal viseltetett a non profit szektor iránt. Ez a
bizalmatlanság még a Nasser kormány idején alakult ki, amikor a
radikális iszlám csoportok a non profit szervezetek segítségével
próbáltak tömegmozgalmat szervezni az új rezsím modernizálási
törekvései ellen. Ezt megelőzendő, az egyiptomi kormány 1964-ben
olyan restriktív törvényi szabályozást alakított ki, amely
kifejezetten akadályozta a non profit szervezetek szaporodását. Ez
a 32. számú törvény felhatalmazta az államot, hogy szélesen
definiált nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva megakadályozza
bizonyos nonprofit szervezetek (például a korábban már
feloszlatott "iszlám testvérek egyesülete") létrehozását
vagy újjáélesztését. (Ez utóbbi egyébként minden tiltás
ellenére máig is a legerősebb illegális egyesület Egyiptomban.)
A
bejegyzés állami engedélyeztetésén túl, a szabályozás a
Szociális Minisztériumnak széleskörű beleszólási jogot
biztosított a non profit szervezetek vezetésébe és irányításába.
A kormány a hagyományos "Al Waqf" intézményeket már
korábban ellenőrzése alá vonta, amikor irányításukra 1960-ban
külön minisztériumot hozott létre. Az Al Waqf Minisztérium
feladata az volt, hogy a vallási előírásokat követő jótékony
célú hagyatékok felhasználásáról rendelkezzen és államosítsa
a kopt és az iszlám kórházakat. Ráadásul a kormánynak sikerült
közvetítőként beépülnie a hívők és a mecsetek közé,
amennyiben kötelezővé tette, hogy a mecseteknek szánt fejlesztési
és jótékony célú adományokat egy állami bank (Nasser Bank for
Social Work) gyűjtse össze.
A
non profit szektor fejlődése Egyiptomban - főleg az ország
politikai helyzete miatt - viszonylag lassú volt. A Szociális
Minisztérium felügyelete alá tartozó non profit szervezetek száma
1985 és 1990 között csak évi 2 százalékkal emelkedett. Ezek az
adatok azonban természetesen nem tükrözik azt a sokkal gyorsabbnak
tűnő fejlődést, ami az informális, hivatalosan be nem jegyzett
iszlám egyesületek körében következett be. Ezek a szervezetek,
amelyeket mint a "népi iszlám" intézményes
megtestesülését szokás értelmezni, valóságos második
társadalmat hoztak létre, s olyan oktatási és egészségügyi
szolgáltatásokat nyújtanak, amelyeknek a biztosításáról a
gazdasági nehézségekkel küszködő kormány képtelen
gondoskodni. A valójában az iszlám mozgalom politikai hatalmát
építő szervezetek eredményesen szorítják ki az államot az
oktatás és szociális ellátás területéről.[9]
A
klasszikus iszlám bankrendszer
Az
iszlám klasszikus időszakának számító 8-12 századig terjedő
időszakot, az iszlám aranykoraként vonult be a történelembe.
A kalifátus idején egy fajta
“előkapitalizmusról”, szabad piacgazdaságról beszélhetünk.
Egy fajta korai “piacgazdaságról”, kereskedő kapitalizmusról,
“iszlám kapitalizmusról”. Az erőteljes monetáris
kapitalizmus alapját a stabil és értékes fizetőeszköz, a dinár
képezte és a monetáris területek messzemenően függetlenek
voltak egymástól.
Egy
sor “újítást” vezettek be az iszlám bankrendszer keretében,
pl. aszerződést, a váltót, a távolsági
kereskedelemben alkalmazható partnerség fogalmát.
Ilyen
fogalmak születek, mint: hitel, tartozás, profit, könyvelő,
vagyonkezelő,elzálogosítás, átruházás, veszteség,
tőke, tőkeakkumuláció, takarékbetét. Kölcsön, pénzváltó,
letét, ügynökség és ezzel már a 13. században messze
megelőzték a középkori Európát.
Az
iszlám jogtudósok és “közgazdászok” soraiban általános
kialakult nézet határozta meg a kamatszedést. Az uzsorakamatot az
iszlám jog elvetette és jogtalannak ítélte meg. Pénzkölcsönzés
után nem lehetett kamatot szedni. Nem számított azonban ebbe a
körbe azok az eszközök, melyek a bank tevékenységhez tartoztak.
Így a pénz-rendelet arról határozott, hogy például anyagokra,
így papírra, alapvető fémekre “járulékot ” lehetett
kivetni. Az iszlám jogtudomány terminológiája szerint
“többlet értéknek” minősítette ezt az összeget, és így
nem kamatnak könyvelték el.
A
Koránra hivatkozva a saria igy fogalmaz: Allah mondta, hogy
"minden vagyon Allahé", és akik kamatot fizetnek, vagy
szednek, azok "háborúban állnak Istennel és Mohameddel".
A saria másik forrása, a prófétai szunna (hagyomány) még a
kamat fogalmát sem ismeri.[10] Többek
között ezekre hivatkozva kezdték követelni később a modern
iszlám mozgalmak, hogy a bankok is tartsák be a szunnát, és
töröljék el a kamat intézményét.
Az
iszlám szabályrendszere nem válik szét világi és vallási
szférára, hanem egyaránt kiterjed az élet minden területére.
Vagyis, mivel az iszlám törvénykezés, azaz a saria szerint tilos
"pénzből pénzt csinálni", ha egy hithű muzulmán
pénzintézet betétszámlát kínál az ügyfeleinek, arra
természetesen nem fizet kamatot. Helyette viszont, a saria
szabályainak megfelelő befektetéseket eszközöl, amelyek hozamait
megosztja a betéttulajdonosokkal. Vagy mai analógiát alkalmazva,
vegyük például az itthon is népszerű lakáshiteleket: Ezek
szerint ha egy iszlám bank "lakáshitelt nyújt",
akkor először megvásárolja a kiszemelt ingatlant, majd
gyakorlatilag bérbe adja azt a hitel igénylőjének. Hasonló
szisztéma szerint alakulnak az arab kisvállalkozói hitelek is: a
bank részesedést vásárol az adott vállalkozásban, majd a
tevékenység hasznaiból lassan "visszaszedi" a kezdeti
hozzájárulás összegét.[ii]
Konkrétan
a befektetésekre vonatkozóan a saria öt alapelvet fogalmaz meg:
1. nem
foglalhatnak magukban kamatfizetést,
2. az
ügyletben meg kell jelennie a jótékonysági adakozásnak, azaz a
vallásos adónak,[11]
3. az
üzlet nem irányulhat az iszlám értékrendjével szembenálló
termék vagy szolgáltatás előállítására.
4. tilos
az amúgy elkerülhető kockázatok vállalása, kerülni kell a
spekulatív ügyleteket, és végül,
5. az
üzlet tagjainak kölcsönösen vállalniuk kell, hogy biztosítják
egymást a károk és veszteségek ellen.
A
bank intézménye tehát – az iszlám elvek szerint – jóval
több, mint "nyereséggyár". Az arab bankoknak társadalmi
felelősségük van! Egy ilyen hitelintézet minden egyes
dolgozójának olyan magatartást kell tanúsítania, hogy bárki,
aki a bankkal kapcsolatba lép, lássa, itt még a tőke
felhasználása is vallásos cselekedetnek minősül. Az iszlám
elveivel tehát csak olyan finanszírozási ügyletek egyeztethetőek
össze, amelyekben a finanszírozó a pénze fejében csak az annak
felhasználásából elért haszonból – ami természetesen nem
kapcsolódhat szeszgyártáshoz, szerencsejátékhoz vagy egyéb
kétes hírű iparágakhoz – kap egy előre meghatározott arányú
részt. A résztvevők ugyanilyen arányban viselik azonban a
vállalkozás esetleges veszteségeit is. A mezőgazdasági
beruházások esetén például, ha rossz a termés, és ez kárt
okoz a termelőnek, a banknak is méltányos hányadban le kell
mondania a kölcsön összegének visszaköveteléséről.[12]
Modern
Iszlám bankrendszer[iii]
Az első “kísérleti” modern iszlám rendszerű bankot Egyiptomban alapították. Ahmad El-Najjar nevéhez fűződik a bank létrejötte, és valójában takarékpénztár jelleggel működött, és a Mit Ghamr egyiptomi várossal szoros kooperációban dolgozott, nyereség megosztáson alapult. 1963-1967 közöttre tehető e tevékenysége, ezalatt 9 hasonló bank működött az országban
1972-ben
Mit Ghamr Takarékpénztár A Nasr Társadalmi Bank részévé vált,
majd 1975-ben megalakult az Iszlám Fejlesztési Bank. 1975 ben
megnyitotta kapuit az első kereskedelmi bank Dubai Iszlám Bank
Az
eddigi gyakorlatban azonban változás várható. 2007-ben
Yasin Abu Bakr Argriwings vezetésével a Halaal Credit Limited
bankot alapította meg, ami egy hibridet jelent a z autentikus iszlám
bank és a kisvállalkozásokat finanszírozó bankrendszer között.
Az iszlám bankrendszer bizonyos modifikáción megy keresztül. A
bank ugyani 6 hónaponként a nyereség 3 százalékát könyveli el
a betétesek számláján.[13]
Az
iszlám bankok tevékenységének legfontosabb területei:- Az iszlám tiltja a kamatszedést, mert az uzsoraügylet.
- Nem tiltja azonban a nyereség egy részének az átengedését, mert ez nem ellentétes s Koránnal
Aktív
iszlám bankügyletek:
Murababah
· Aktív
importfinanszírozás, belkereskedelem, nyersanyag, késztermék
berendezés kereskedelme
· Mudarabah
· A
bank az ügyfélrendelkezésre bocsátja az üzleti tevékenységéhez
szükséges
teljes
tőkét
· Musharakah
· A
bank és az ügyfél közösen fektet be egy projektbe
· Iljara
lízinghez hasonló ügylet
· Résztulajdonlás
nyugati bankokban
Alapelvek
Az
iszlám bankok funkciójukat, feladatköreiket tekintve alapvetően
ugyanúgy működnek, mint az egyéb bankok, azzal a
különbséggel, a saria, azaz az iszlám törvénykezés hatálya
alá esik tevékenységük. A lényeges eltérés azonban abban
rejlik, hogy a bankok megosztják a nyereséget és a veszteséget is
a betétesek, és nem szedhetnek kamatot. Értékmegőrzés is a
feladatai, közé tartozik, úgyszintén vegyes vállalatok
létesítése, haszonbérlet alkalmazása.[iv]
Az
iszlám jelzálog rendszer működését úgy lehetne jellemezni,
hogy a jelzálogkölcsönt felvevő nem maga vásárolja meg azt a
tárgyat, vagy ingatlant, amire szüksége van, hanem a bank
vásárolja meg a számára, és nyereséggel adja át. Ugyanakkor a
vevő számára biztosított a részletfizetés. Késedelmes
fizetés esetén nincs külön büntető összeg kirovás, de a bank,
hogy bebiztosítsa magát különböző kiegészítő, járulékos
összegeket, számit fel a vevőnek. Ingatlan esetében a vevő
nevére kerül az ingatlan a vásárlás napjától kezdődően.
Hasonló módon lehet például gépjárműhöz jutni. Azzal a
különbséggel, hogy a tulajdonjog csak akkor száll át a vevőre,
ha a teljes vételárat kifizette.
Néhány
bank “lebegő” bérleti díjait is alkalmazhat. Általában a
bank és a vevő között egy partneri kapcsolat jön létre, és az
ügylet kezdetén azonos összeggel szállnak be, pl. egy ingatlan
vásárlásába. Ismeretes egy sajátos „joint venture”
alkalmazása, amikor is a banktőkével, a partner, pedig munkaerővel
lép be az üzletbe.
Iszlám
bankok semmilyen olyan jellegű üzletbe nem társulnak be, ami
valamilyen formában is kapcsolatban áll az alkohollal, disznóhússal
vagy szerencsejátékokkal. Elvben a bankok 100 százalékos
biztonságot garantálnak, ez azonban gyakorlatban messzemenően nem
így néz ki. 100 százalékos tartalék-aránnyal jegyzik a
bankokat, elvben, a gyakorlatban nem igazán lehet erre példát
találni.( A melléklet néhány mintát közöl az Iszlám
bankrendszer működési elveit lefektető okiratból.)
A
világ bankrendszerét tekintve a fenti elvek szerint működő
iszlám bankok részaránya valójában nagyon kis hányadot képvisel
a bankvilágban. Elsősorban a kisvállalkozásokkal állnak
kapcsolatban. Csupán néhány országban jelentős a tevékenységűk,
pl. Bangladeshben.
Tanácsadó
Testület
Iszlám
bankok működésének előfeltétele egy u.n. Saria, azaz Iszlám
Tanácsadó Testület létrehozása, akik őrködnek az iszlám elvek
betartása felett. Jóllehet, az utóbbi időben olyan hangok is
hallatszanak, hogy a bankok működése és az iszlám alapelvek nem
összeegyeztethetők.
Hosszan
lehetne még sorolni az Iszlám bank működési elveit,
mechanizmusát. Itt is jelen van a biztosításnak egy bizonyos
formája, a vagyontárgyak megőrzési banki funkció, a speciális
vegyes vállalatok létesítése, egyfajta részvény-kibocsátási
tevékenység. Minden egyes ügyletfajtának a lényege azonban, hogy
ugyan elvben a bankok nem számíthatnak fel kamatokat, de számos
kibúvó létezik, ami kamat nagyságú hasznot hoz a bankoknak, csak
éppen más elnevezés alatt kerül elszámolásra. A lényegi
különbség a nem iszlám bankokhoz képest, azonban, hogy az
ügyfelek részesülnek a bank hasznában, de veszteségiben is
osztoznak.
A
másik nagyon lényeges különbség, hogy az iszlám bankok
elsősorban a kisvállalkozásokat finanszírozzák, úgy is lehetne
mondani, a “szegények” bankja, és ezzel valójában szociális
funkciókat is betölt.
Iszlám
kereskedelmi jog
Az
iszlám kereskedelmi jó értelmében tiltott minden olyan
kereskedelmi ügylet, ami bárminemű köze lenne a
szerencsejátékokhoz, vagy szerencsejátékhoz hasonló kereskedelmi
ügylethez. Ugyancsak tiltja mindazon ügyletek bonyolítását, ami
nagy kockázattal jár, vagy az eladásra vagy vételre szánt árú
ismeretlen, vagy beszerzése bizonytalan. Az iszlám jog egy
hasonlattal él az ilyen típusú ügyletek vonatkozásában. Így
fogalmaz: ”bizonytalan árú esetében a kereskedelmi adás-vétel
olyan, mintha az égről adnánk el a madarakat, vagy tengerből a
halakat.”.
Ugyancsak
tiltja az iszlám mindazon kereskedelmi ügyletek bonyolítását,
ahol a következmények kiszámíthatatlanok “Kis kockázatú”
üzleteket engedélyez az iszlám, de mi minősül kis kockázatnak,
erre vonalozóan nincs szigorú megkötés. Az Iszlám Bankok
elsősorban a kisvállalkozásokat finanszírozzák, és ezzel a
társadalom “alsó” pólusának a vállalkozásait segítik
Az
iszlám és a neoliberalizmus
Az
iszlám és a neoliberális gazdaságpolitika együtthatására
vonatkozóan ellentétes nézetekkel szembesülünk. Egyértelműen
pozitívan ítéli meg az a kutató, aki egyaránt híve az iszlámnak
és a gazdasági liberalizmusnak. „Az iszlám országaiban vége
a stagnálás korának. Lám, mit tesz a liberális gazdaságpolitika
és az iszlám elegye.
A
20. század tekintélyuralmi és szocialista rendszerei nyomorra
kárhoztatták a muzulmánokat. Mai politikai rendszereik kevésbé
elnyomóak és áttértek a piacgazdaságra. Következésképp a
muzulmánok előtt is megnyílt a jólét útja”
Tételének
igazolására a török példát hozza fel. E szerint
becslésekre hivatkozva 2004 és 2008 között az egy főre eső
török nemzeti vagyon egyötödével nő. Ez éppen elég magyarázat
arra, miért győzött Erdogan miniszterelnök
muzulmán pártja a júliusi választáson. Az előző, világi és
etatista kormányok idején az infláció elszabadult és a gazdaság
stagnált. A muzulmán demokraták viszont stabilizálták az árakat,
és négy év óta egyfolytában 6% körül van a növekedés üteme.
Törökország
példája nem egyedi: az egész muzulmán világban gyorsul a
növekedés. Harminckét iszlám ország növekedési átlaga
meghaladja a világátlagot, de legalább is azzal egyenlő mértékű
(5,5%), ha leszámítjuk az olajtermelő országok adatait.
„Mindez
rácáfol arra a sok évtizedes tételre, hogy az iszlám
ellehetetleníti a gazdasági növekedést. Valójában a szóban
forgó országokat a szocializmus öröksége húzta vissza: a
polgárságot megfosztották javaitól vagy elüldözték, önellátást
hirdettek, és központi tervezést vezettek be.”
Az
idézet optimista prognózissal folytatódik: „Az 1980-as
évektől kezdve a liberális gazdaságpolitika kerekedett felül, s
ennek meg is lett az eredménye. Az infláció még mindig magas
(7,6%), de ha az iszlám világ modernizálja középszerű
teljesítményt, nyújtó államapparátusát, az infláció is
csökken majd, növekedés dolgában, pedig utolérhetik a ma éllovas
Kínát és Indiát.”
Az
iszlám kifejezetten megbecsüli az üzleti sikert. Maga a próféta
is vállalkozó volt, és áruslányt vett feleségül. Nem véletlen
hát, hogy az iszlám ihletésű kormányok többsége
piacgazdaság-párti.[v] Legalábbis
így értelmezi a történteket a neves francia kutató legújabb
könyvében.[14]
A
neoliberális gazdaságpolitika mindenhatóságával áll szemben az
a nézet, mely megállapítja, hogy, „a neoliberális globalizáció
a béke és a növekedés ígéretével érkezett, de háború és
gazdasági válság lett az eredmény… Nem csak a növekedés
bizonyult mulandónak, hanem az országok és népek minimális
gazdasági stabilitása is eltűnőben van .[15].elég
arra utalni, hogy az évtizedek óta megszűnt éhínség újra
felütötte a fejét. Még azokban országokban is, ahol a
társadalom belső iszlám szervezése mindenki számára juttat
annyit, amennyi a napi szükségletet fedezi.[16] A
globalizáció tehát nem tudta tartósan javítani az emberek, az
országok jólétét.
A
béke volt a globalizáció másik ígérete. A béke záloga, pedig
a világméretű növekedés lett volna. Azonban a szegénység
növekszik, a gazdasági kirekesztés és bizonytalanság, pedig a
terrorizmus és a fundamentalizmus terjedését segíti elő.
Az
iszlám és a Nyugat kapcsolata
A
globalizáció az elmúlt évtizedek egyik meghatározó, önmagában
igen ellentmondásos folyamata. Mindenekelőtt a gazdaság és ehhez
kapcsolódóan a pénzügyek, valamint az információ-kommunikáció
szférájára terjed ki. A globalizáció több szempontból is
kapcsolatban áll a civilizációval illetve a civilizációkkal. A
globalizáció negatív hatásainak meghatározó szerepük van
abban, hogy a globalizáció maga hívja életre saját
ellenreakcióját, a civilizációs-kulturális fragmentációt.
Az
iszlám értékrendjének összehangolhatósága vagy
konfliktusossága. A XXI század elején egyébként az iszlám, a
nyugati kulturális értékekkel szembenálló legbefolyásosabb
eszmei irányzat a fejlődő világban. Iszlámista tudósok között
sokan élesen támadják, s úgy tekintik a globalizációt is, mint
a Nyugat törekvését arra, hogy uralmát kiterjessze a világ többi
részére, főként gazdasági eszközökkel. Az individuális
Nyugattal szemben az iszlám világot alapvetően a közösségi
érdek tartja össze, a nagycsaládi szolidaritás. Ezt próbálja
maga alá gyűrni a lassan mindent átható globalizáció.
A
hidegháború befejezése óta ugyanis az USA vezette Nyugat
valójában „fogást keres” a világon. A vörös bolsevista
világbirodalomban olyan ellenséggel szembesült a NATO, amelyet
Amerika tapasztalatból alig ismert, s amely az öreg kontinenssel a
szárazföldön határos volt. A zöldre átfestett
veszedelem csapdájába esni annál kézenfekvőbb, mert egyrészt a
Közel-Keleten, az arab világ szívében megteremtett Izraelnek ez
már fél évszázada ellenlábasa, s másrészt irigylésre méltó
az arab államok olajtartaléka
Az
ellenség – mint mindig – karikaurizált szörny. Rémkép. A
nyugati képernyőkre meghívott „szakértők” napról napra
avval ámítják a bámuló nagyközönséget, hogy a terrorizmus, az
agresszivitás, az intolerancia és a fundamentalizmus a Korán
sajátos tana.
Igen
jelentős és legolvasottabb publikációs fórumok, mint a Foreign
Affairs, vagy a New York Times sorozatban adtak helyet a „zöld
veszedelmet” ismertető írásoknak. Nem elszigetelt, ötletszerű
írásokról van szó, hanem egy összefüggő stratégiai elképzelés
tömeglélektani elkészítéséről. Amelyet egyrészt
módszeresen követnek könyvek, másészt e tanulmányokat a
tekintélyes napilapok népszerűsítik, és hangulatkeltő
iskolapéldákkal bizonygatják.[17] „A
NATO vártáján érzékeny fülekre talál a muzulmán támadás
előrejelzése, sőt megelőző csapásnak, mondhatni keresztes
hadjáratok meghirdetése.” [18]
Az
elektronikus posztmodernkor egyik sajátossága, hogy felerősödtek
a Kelettel kapcsolatos közhelyek. A televízió, a film és a média
minden ága az információ tömegét jól begyakorolt, sablonos
formában tálalja. Ami a semmitmondó általánosságok és
kulturális szterotipiák nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy
„Keletről”, az iszlámról kialakított kép megfeleljen az
„elvárásoknak”.
Három
tényező rovására irható, hogy az iszlám legegyszerűbb
megnyilvánulásai is politikai felhangot kapnak, és hamis színben
tüntetik fel a vallástól átitatott társadalmakat.
- A nyugati világ arab és iszlámellenes előítéletei,
- Arab-izraeli konfliktus,
- Kulturális nézőpont hiánya, amely lehetővé tenné az arabsággal vagy az iszlámmal való azonosulást, vagy legalább is a vonatkozó kérdéskör érzelmektől ments, pártatlan megvitatását.
Az
emberi jogok kérdésköre szorosan összefonódott a nyugati
diskurzussal és az emberi jogok kérdéskomplexumának a
felvilágosodás filozófiájában gyökerező (vagyis megint csak
nyugati) eredetével. A viták általában nem az emberi jogok egyes
konkrét tételeire, hanem a kérdéskör filozófiai
beágyazottságára és a nyugati civilizációban való
gyökerezettségére irányulnak. Mihelyt ezt a külső burkot
lehántjuk, egy sor olyan konkrétumot találunk, amelyek nem csak a
nyugati civilizáció sajátjai. A nem nyugati civilizációk is
igyekeznek viszont ezeket saját civilizációjuk filozófiai
gyökerezettségére visszavezetni - például az iszlám civilizáció
a sariára. Ez is oka, hogy a nem nyugati civilizációk
homlokegyenest ellentétes álláspontokat képviselnek e kérdésben.
Egyes muzulmán teoretikusok - akik az emberi jogok nyugati
filozófiai gyökerezettségének adnak nagyobb hangsúlyt - az
emberi jogok és az iszlám összeegyeztethetetlenségét vallják.
Mások ellenben, akik magukból a konkrétumokból indulnak ki, a
kettő teljes összeegyeztethetősége mellett foglalnak állást,
egyesek, pedig kifejezetten azt állítják, hogy az isteni
törvénynek köszönhetően az iszlámban az emberi jogok sokkal
jobban érvényesülnek, mint a nyugati civilizációban
A
XXI. század jövő konfliktusainak valószínűsíthető vallási
töltetét, a világpolitikai folyamatok jövőjével összefüggésben
fogalmazta meg Samuel Huntington amerikai társadalomtudós, aki
civilizációk összeütközését, és ebben az iszlám növekvő
szerepét jósolta. Véleménye szerint elsősorban az iszlám
és a Konfucianizmus támadja a keresztény eszméken alapuló olyan
értékeket, mint a demokrácia, a szabadság, az emberi jogok.
Különösen nagy jelentőséget tulajdonít a több mint egymilliárd
hivőt tömörítő iszlámnak: Huntington az iszlám és a nyugat
összeütközését jósolja. Véleménye szerint az afrikai és
latin amerikai civilizációk, amelyeknek központi államai
nincsenek továbbra is a nyugattól maradnak függő helyzetben.[19]
Kritikai
összegzés
Ha
a Korán vonatkozó szuráit elemezzük és összevetjük a
valósággal nem kevés ellentmondásra, figyelhetünk fel.
Részletesebb analízis azonban sok esetben magyarázatot szolgáltat,
vagy legalább is segít megérteni egy másfajta gondolkodást, más
típusú eszmerendszerre alapuló logikát. Mindez azonban nem oldja
fel azokat az ellentmondásokat, ami a dogma és a valóság között
tátong.
Az
iszlám tanítása szerint a gazdasági kapcsolatok rendszere az
igazságosságra alapul. Megkérdezzük, hogy alakulhattak a ki éppen
az iszlám világban a végletesen polarizált társadalmak? A
választ a Korán 57. 5-7 szurájában találjuk, ami szerint „a
világon minden Istené, aki kiosztja tulajdonát szolgái között,
és rájuk bízza azt”Egy más helyen azonban a fentiekkel
ellentétben így fogalmaz: Egyforma lehetőség áll
rendelkezésükre és szabadon vállalkozhatnak is.
Az
iszlám szerint az osztályok között” harmónia uralkodik, a
félem és gyanú nélkül.” Ezzel szemben az iszlám világban úgy
a köztársaságok, mint a monarchiák félelmetes katonai erővel
tartják fenn hatalmukat. S jóllehet az iszlám későbbi
értelmezése elveti a kapitalista vagy kommunista társadalmi
rendszert, illetve egyiket sem azonosítja az iszlámmal, e
helyett az iszlám a kommunista állam teljes
felsőbbségének helyébe Isten jótékony hatalmasságát
helyezi; és a kommunista osztályharcokat erőteljes
erkölccsel, közös felelősség tudattal,
összetartással cseréli fel. Másrészt bebiztosít a kapitalista
kizsákmányolás ellen és a tulajdonosok kihasználó magatartása
ellen.
A
tőkeképződés folyamatait vizsgálva kitűnt, hogy a kapitalista
fejlődés modifikált útját követve a középtőke nem tudódott
megerősödni, így hiányzik a társadalomból az erős polgárság,
a társadalom stabilizáló ereje a középréteg. Ebből következik
a társadalom instabilitása, sebezhetősége. Ha azonban az iszlám
tanításával és hitvilágával vetjük össze, kiviláglik, hogy
az uralkodó hit bizonyos stabilizáló erőként hat és hatott.
Nemcsak az eleve elrendeltetés hite alapján, hanem a családi
összetartás kohéziós ereje folytán is. Így itt az iszlám
pozitív hatása egyértelmű, a társadalom belső fezültsége az
iszlámban részben feloldódik, és a radikális, fundamentalista
elemeket leszámítva, valójában társadalmi békét hirdetnek.
Az
iszlám bankrendszer elvei alapján az arra lenne hivatott, hogy a
kis és középvállatokat segítse. Az alapelvek ténylegesen ezt
sugallják, ugyanakkor a globalizáció „közbeszól”, a külföldi
bankok elszívják a tőkét, a történelmileg kialakult tőkés
rendszer, pedig nem a kis- és középvállalatok megerősödését
segítik elő, hanem a fennálló polarizált vállalkozói réteg, a
nagytőké, és a lokális igényeket kielégítő kisvállalkozások
egymás mellett élése folytatódik.
Az
iszlám alapelveiben a gazdaság működését nem matematikai
számadatok, piaci igények, termelési kapacitás alapján képzeli
el, hanem szerinte az erkölcsi normák az irányadók. A becsületes
munka, Isten szolgálata. Ugyanakkor ezen elvek ellen vétők
„megbüntetését” az istenre bízza, azaz a túlvilági
elszámoltatás részévé teszi. Vagyis az iszlám tanítása ellen
vétőket nem szankcionálja a földi létben. A Korán így
fogalmaz: „Ha
a munkaadó nem fizeti meg a jogos fizetést, vagy le akar vonni
belőle, vagy habozik megadni azt, akkor büntetendő dolgot követ
el, Isten törvénye szerint…… a becsületes kereskedelmen Isten
áldása van………a végső döntés Allah kezében van.”[20]…Ez
az igazságos, egyenes üzlet útját mutatja az embereknek. A csalók
jövője a mocsok, ítéletük szörnyű lesz” [21]
Az
iszlám „erkölcsös profitról ír”, kérdés
azonban, hogy milyen igazságos erkölcs az, amelyik olyan
társadalmakat termelt ki, ahol a profitráták eltérőek, és ezt
helyesnek a tartják gazdasági élet különböző szereplői
számára?
Még
a 13. században is az iszlám a világ vezető ereje volt. Miért
változott meg az iszlám világ helyzete, miért nem volt alkalmas
ez a modell arra, hogy megtartsa vezető helyét a világban.
Feltehetően sok szempont alapján lehetne elemezni a kérdéskört,
e helyen azonban a vallás szerepére keressük a választ. Miért a
keresztény világban alakul ki a kapitalizmus, holott az iszlám
világban már századokkal korábban megtaláljuk a csiráit a korai
kapitalizmusnak. A válasz valószínűleg abban keresendő, hogy a
keresztény világban a dogmával szemben az értelem kerekedett
felül, az iszlámban ezzel szemben megkövesedtek a vallási
előírások, a dogmák. Más vallásokat sokkal nagyobb mértékben
jellemez a misztikum és a megérzések szerepének hangsúlyozása.
A keresztény vallás azonban a hit
alapjává teszi az értelmet és a logikát,
mint az elsődleges utat a vallási igazság megismerése felé.[22]
Ha
elfogadjuk, hogy a logika és az értelem hozzájárul a tudomány
fejlődéséhez, akkor kijelenthetjük, hogy a keresztény vallás
sokat segített a tudás akkumulálódásában, amely a gazdasági
növekedés legfontosabb tényezője
Maga
az iszlám rendszer, pedig nem kedvezett a versenynek, és ahol nem
érvényesül a verseny, ott a társadalom óhatatlanul stagnálásra
van ítélve. Ugyanakkor az iszlám terjedésének a feudális
abszolutizmus megerősödése Európában is gátat szabott, és
földrajzilag is behatárolta az iszlám világ további területi
növekedését. Az iszlám világ jó része az Oszmán Birodalom
kereteibe tartozott, és az Oszmán Birodalom hanyatlása óhatatlanul
vonta maga után a hódoltsági területek stagnálását, sőt
visszaesését[23].
Ezzel
az iszlám rendszerének fejlődése már a 12-13. századra
lényegében leállt. Míg Európában újjászületik a klasszikus
antik kultúra, Athén és a római res publica szelleme, addig az
iszlám világában a társadalom megmerevedik
Máig
is a hadsereg és a bürokrácia irányítja a muzulmán államokat.
Így aztán hiába is volt évszázadokon keresztül a
nyugat-európainál jóval magasabb a mezőgazdaság, az ipar, a
kereskedelem, a tudomány, az irodalom és a művészetek színvonala,
az autonóm város és polgára mégsem jelent meg. Az iszlám világ
hatalmas városai nem önálló gazdasági tevékenységüknek
köszönhetően, hanem a mindenkori uralkodók hatalmi központjaként
virágzanak fel, lakóik a katonák és hivatalnokok kiszolgálásból
élnek.
A
kereskedők, bankárok, iparosok minden vagyonuk ellenére is
kiszolgáltatottak maradnak a fegyveres erőkkel szemben, az egyén
csakis a közösség tagjaként számíthat védelemre. Ilyen
közösségnek megmarad a család, a “klán”, a törzs, és a
legmagasabb szinten pedig maga az umma, az igazhívő muzulmánok
közössége, ami akkor is állandó, ha az uralkodók és
dinasztiáik sorra váltják egymást a hatalomért folytatott
állandó küzdelemben.
Ha
az iszlám és a neoliberális gazdaságpolitika viszonyát
vizsgáljuk, mindenképpen túlzónak ítélhető meg az a vélemény,
ami a vallás és a gazdaságfilozófia együttesének tudja be az
egyes iszlám országok gazdasági növekedését. Elfelejtkezik
azonban a gazdasági növekedés mögött meghúzódó felgyorsult
polarizációra, ami mértéktelenül megnövelte a szegények
tömegeit, felerősítette a létbizonytalanságot. A neoliberális
gazdaságpolitika ugyanakkor olyan irányban hatott a tőkeképződésre,
hogy nem ösztönözte a középtőke, a kis- és középvállalkozások
megerősödését, pontosan annak a rétegnek, amely a társadalom
gerincét, stabilitását hivatott biztosítani.
Ugyanakkor
az iszlám típusú gazdaságfilozófia sarkalatos pontja a
bankrendszer vallási elvekkel összhangban történő működtetése.
Ugyanakkor, ha figyelembe vesszük, hogy a világ népességének
közel egyötöde muzulmán, de azoknak a pénzügyi
szolgáltatásoknak az értéke, amelyek megfelelnek az iszlám
törvényeknek, kevesebb, mint 200 milliárd dollárra becsülhető,
akkor kétségessé válik a rendszer hatékonysága. A közel-keleti
magánvagyon ennek az összegnek a négyszerese.
Ha
az iszlám világ és a Nyugat kapcsolatát vizsgáljuk, kitűnik,
hogy amikor az iszlám a világ vezető civilizációja volt a
korabeli Európa (az USA még nem is létezett) ehhez képest minden
tekintetben alárendelt helyet foglalt el. Két civilizáció
kommunikációját, a nemzetközi rendszer szereplői közötti
kapcsolatokat alapvetően befolyásolta, mekkora a szereplők
"súlya", milyen a pozíciójuk, hogyan alakulnak az
erőviszonyaik. Az iszlám és a Nyugat, később az iszlám és az
USA szinte sohasem volt egy súlycsoportban, nem voltak egyenrangúak,
kapcsolatrendszerük mindig aszimmetrikus volt. Ma, a Nyugat,
elsősorban az USA a mindent átható globalizáció révén maga alá
kívánja gyűrni a világmás civilizációit, aminek –úgy tűnik
–egyedül az iszlám tud ellenállni. Az iszlám ugyanis több mint
egy vallás, egy életforma. Az ezzel szembenállás, pedig
kitermelte a szörnyű választ, a terrorizmust.
A
Nyugat részéről a civilizációs pluralizmus elvetése már
önmagában hordozza a nemzetközi totalitarizmusra való késztetést.
A késztetés, pedig realitássá válhat abban a pillanatban, ahogy
konfrontálódik a neoliberális gazdaságpolitika eredményeként
újratermelődő világszegénységgel.
S
végezetül: egy, a perzsáktól átvett elvnek megfelelően az
iszlám ín az aula, azaz vallás és állam egyszerre. A vallás
világa állandó, a hatalomé forgandó. E hatalom az iszlám
világban egyértelműen “a kard emberei”-é volt és az ma is,
amihez “a toll emberei” csak asszisztálnak.
[1] Simai
Mihály, Az
egyházak és a XXI. század világának szociális kihívásai.
Magyar ENSZ Társaság konferenciáján elhangzott előadás.
2006
[2] Már
az iszlámot megelőző korban, az ókori Egyiptomban is a halál
utáni létet tekintették az örökkévalónak, a földi lét csak
átmenet az örökkévalósághoz. Számos ókori relief ábrázolja
a holt lélek megjelenését a túlvilági bírók előtt, ahol is
számot kell adnia a földi létében elkövetettekről. Egyiptom
példára utalva, az iszlám túlvilági életről vallott
elképzelése alapvetően tér el a fáraók birodalmának e téren
vallott hitétől. Ami nem véletlen, hiszen az iszlám az arab
hódítók vallása, s mint ilyen semminemű köze nincs az ókori
Egyiptomhoz. Érdekes, hogy az iszlám hitűek nagy fontosságot
tulajdonítanak például a piramisoknak, de elvetik az azokhoz
kapcsolódó túlvilági élet gondolatát. Fontosnak tartják,
hiszen az állami bevételek elsőrendű forrása a turizmus.
Jóllehet, maguk az arabok nem szeretik, ha a „piramisok népeként”
könyvelik el őket.
[3] Saját
tapasztalatokra tudok hagyatkozni, ugyanis hallgatóimmal, arab
barátaimmal folytatott beszélgetésekből az derült ki, hogy az
iszlámon és a kereszténységen kívül semminemű hitet nem
ismernek el vallásként. Rákérdeztem, hogy szekta? Válasz: semmi
sem. Ilyen nincs.
[4] Lásd
még: Botos Katalin: A világvallások gazdasági tanítása és a
globális piacgazdaság. Internet.
[6] Sayyid
Abul A la Mawdudi:Nationalism and India.
Pathankot:Maktaba-i.-Jamaat-i-Islami, 1967.24.old
[8]Érdekes
elgondolkodni az egyre többet hangoztatott öngondoskodás
fogalmán. Az, hogy nincs ingyen az oktatás, az egészségügyi
ellátás, és a legtöbb országban nyugdíjat sincs. eddig is
köztudott dolog volt. Akik fizetnek, azok helyett is fizetnek, akik
nem fizetnek. Vagyis van egy rétege a társadalomnak, akiket
megélhetési hívőknek neveznek. Az iszlám vallás egyik fő
pontja, hogy mindenkinek adakoznia kell a nálánál szegényebbek
javára. Így egyesek ezt kihasználva mások vallási
meggyőződéséből élnek, azaz ezekből az adományokból
[10] Miután
a hagyományok szerint egy törzs köteles volt gondoskodni az
elesett tagjainak megélhetéséről, még magáról Mohamedről is
feljegyezték, hogy "rokoni kölcsönt" kapott, amelyből
aztán egy egész karavánt szerelt föl. Mikor pedig nagy haszonnal
túladott rajta, visszafizette a kölcsön (eredeti) összegét, és
a nyereségből tovább élt.
[11] Az
iszlám 5 alapelvének egyike a jótékonyság gyakorlása. A
jövedelemmel rendelkező hívek rendszeres összeget juttatnak a
mecseteknek és ezekből az összegekből tartják el a mecsetek a
szegényeiket. Ramadan idején a tehetősebbek a napi böjt végén
megvendégelik a szegényeket, egész utcahossznyi asztalokat
teríttetnek, ahol bárki rászoruló helyet foglalhat.
[12] Bár
mindez rendkívül leszűkíti a hívők mozgásterét a mai
pénzügyi világban, a közismerten tehetős és talán kevésbé
elkötelezett hitéletű arab uralkodók – az idő múlásával –
természetesen megtalálták a maguk "kiskapuit". Például
a világ egyik leggazdagabb embereként jegyzett Alwaleed Bin Talal
herceg, akinek már pár évvel ezelőtt is 20 milliárd dollárra
rúgott a vagyona, portfoliójának döntő hányadát amerikai
Citigroup részvényekben tartja, megszabadulva ezáltal az arab
etika béklyóitól.
[13]Az
iszlám törvényeknek megfelelő közös szabályozást tervez
pénzintézetei számára nyolc muzulmán ország,- Malajzia,
Indonézia, Irán, Szaúd-Arábia, Pakisztán, Szudán, Bahrein és
Kuvait - amelyek központi bankjainak vezetői Iszlám Pénzügyi
Szolgáltatások Tanácsa néven már létre is hoztak egy
testületet Malajziában. A cél az, hogy az érintett országokban
kínált pénzügyi termékek úgymond tükrözzék a muzulmán
értékeket.. Az új testület közös irányelveket állít
fel, azzal a céllal, hogy majd rávegyék a tagállamokat azok
elfogadására. Emellett olyan pénzügyi szolgáltatásokat
népszerűsít, amelyek tiszteletben tartják a muzulmán hitet.
[15] Állapítja
meg Vandana Shiva neves indiai fizikus, közgazdász szakértő,
számos könyv, tudományos értekezés szerzője.
[16] Az
iszlám egyik alappillére az u.n.
zakat, vagyis a könyörületesség.
E szerint minden kereső a fizetésének meghatározott százalékát
leadja a mecseteknek, és abból tartják el a szegényeket.
[23]
Az
Oszmán Birodalom hanyatlásának okairól, lásd: Balázs Judit:
Gazdaság az Oszmán Birodalomban. Lövér Print. 2007. Terebess
Ázsia tár online.
Végjegyzetek
[i] Ennél
a pontnál óhatatlanul vetődik fel a kérdés, hogy egy alapvetően
iszlám hitű ország esetében, nevezetesen Egyiptomban hogyan
alakulhatott ki az „igazságos elosztás” elve alapján egy
mértéktelenül polarizálódott társadalom, ahol a lakosság 30,
más adatok szerint 50%-a él a létminimum tájékán, míg a világ
száz leggazdagabb embere közül 2 egyiptomi. Különösen akkor,
ha figyelembe vesszük, hogy a Nasszer-i időszakban általános
államosításra került sor, a földbirtokok, vállalkozások mind
állami kézbe kerültek, tehát nem lehet szó egy korábban, a
kapitalizmus a korábbi szakaszában felhalmozott vagyonról. Az
államosított vagyonokra vonatkozó kárpótlási perek jelenleg
folyamatban vannak Egyiptomban.
[iii] A
modern "iszlám bankolás” az iszlám világon kívüli
régiókban ma még nagyon fiatal szakmának számít – mindössze
30 éve "jegyzik". Tudományos alapjait Muassam Ali
fektette le, aki szinte misszionáriusi elhivatottsággal fogott
hozzá 1985-ben az első iszlám pénzügyi konglomerátum, a DMI
(Dar Al-Maal Al-Islami, azaz Muszlim Pénzügyi Hivatal) szakmai
tekintélyének megalapozásához, amelynek egyben alelnöke is
volt. Később, 1991-ben Ali alapította meg Londonban az első
Muszlim Bank és Biztosítási Intézetet (Institute of Islamic
Banking and Insurance) is, amelynek következményei a mai napig
mozgásban tartják a brit pénzügyi központot.
Két
évig tartó előkészítő tárgyalások után, 2007 ősszén
nyithatta meg kapuit az első önálló, iszlám elvek szerint
működő bank az európai pénzvilág egyik központjában,
Londonban. A bank felügyelő tanácsa papokból áll, és – a
brit bankjog keretein belül – kizárólag a saria, vagyis az
iszlám törvénykezés szerint irányítják az üzletpolitikáját.
A The Islamic Bank of Britain (IBB) csakis az "etikus"
befektetések, azaz a Korán, illetve a szunna ide vonatkozó
passzusaival összhangban álló üzleti célkitűzések mellett
kötelezheti el magát. Az IBB a kamatszedés és kamatfizetés
elhagyásán túl a felszámolt ügyleti díjakat is előzetes
megállapodás tárgyává teszi. Ezen kívül nem finanszíroz
dohány-, szesz- vagy pornóiparral kapcsolatban álló
vállalkozásokat. Mindez némileg meghosszabbítja a befektetések
elbírálásának átfutási idejét, hiszen a bizottság tagjainak
minden egyes ügyletet külön-külön meg kell vizsgálnia.
[iv] A
vallási alapokon kezelt befektetések iránt világszerte egyre
nagyobb igény és érdeklődés mutatkozik. Mivel Földünk minden
ötödik lakója muzulmán vallású, nem meglepő, hogy
legintenzívebben az iszlám alapelveit figyelembe vevő termékek
és szolgáltatások kezdtek szaporodni. Erre válaszul Dow Jones, a
világhírű Dow Jones Ipari Átlag nevezetű tőzsdeindex
létrehozója, összeállította a Dow Jones Islamic Markets Indexes
(Dow Jones Iszlám Piaci Indexek) csoportot, amely működése első
öt évében mintegy 27 százalékkal múlta felül a szintén
közismert – az amerikai tőzsdék mindenkori legjobb 500 ipari
cégének részvényárfolyamából számított – S&P500 index
átlagos megtérülését. 1997-ben az iszlám típusú pénzügyi
tranzakciók forgalma összesen évi 160 milliárd dollárt tett ki,
és évi 10-15 százalékos növekedést mutatott. 1998-ban a világ
43 országában mintegy 200 iszlám bank és pénzügyi intézmény
működött, amelyek összesen 100 milliárd dollárt kezeltek. Már,
hat évvel később, ez az összeg több mint 200 milliárd dollárt
tett ki, és Dow Jones véleménye szerint erkölcsös
profitot hoztak
[v]
Az
iszlámot, mint reklámfogást nem egy esetben használják fel,
mint az alábbi példa is bizonyítja.”Ne idióta módra, hanem
elkötelezetten igyál” - szólít fel immár Németországban is
az igazhitűek kóláját, a Mecca Colát kitaláló és
gyártó Tofik
Matlutitunéziai
származású vállalkozó. Aki igaz mozlim, az nem issza a Nagy
Sátán, az amerikaiak Coca-Coláját, hanem hazafi módjára iszlám
kólát fogyaszt. Az ötlet zseniális, a piac több mint
reményteljes. Az iszlám kólát Szaúd-Arábiától Afganisztánig
milliók isszák, forgalma a The
Economist szerint
egyetlen negyedév során negyven százalékkal nőtt. Az iszlám
kóla íze a több cukor miatt émelyítőbb az amerikai mintánál.
Melléklet
Néhány tipikus iszlám banki művelet:
Vásárlás és visszavásárlási megállapodás
A
bank számára lehetőség van a követelések halasztott eladására,
majd visszavásárlására. A diszkontált áron történő
visszavásárlás lehetőséget ad a banknak, hogy kamatok
felszámítása nélkül ne szenvedjen veszteséget az ügyletnél.
Halasztott
fizetéssel történő eladás
Az
ilyen típusú ügylet esetében a halasztott fizetés összegébe
egy bizonyos százaléknyi profitot építenek be, mely mindkét
partner egyetértésével történik. A profit nagysága nagyjából
megegyezik a nem iszlám pénzpiacon alkalmazott kamat nagyságával.
Hitelre
történő eladás
E
típusú ügylet valójában egy finanszírozási technikát
feltételez, szerződésen alapul, melybe egy meghatározott összegű
profitot kalkulál be az eladó, és ez lehetővé tesz egy későbbi
fizetést, vagy akár részletfizetést. A megállapított ár lehet
magasabb vagy alacsonyabb, mint az azonnali eladásra és
szállításra kínált árú ára.
Nyereség
megosztás
A nyereség megosztás egy megállapodás, a bank, vagy a vállalkozó között, ahol is a bank a tőkét biztosítja, a vállalkozó mozgósítja a rendelkezésre álló alapokat a közös vállalkozás érdekében.A vállalkozó biztositja a munkaerőt, a szaktudást és a managementet. A nyereség végül megoszlik a bank és a vállalkozó között egy előre megállapitott arány szerint.
Többletköltség
A
koncepció arra épül, hogy az eladásra szánt áru
ára egy meghatározott többletköltséget is magába foglal. A
bank időarányos kompenzációt kap az eladott áruk után. Ez egy
fix összeg, amit a bank például ingatlanok eladása után élvez.
“Salam”
Tipusu
ügylet, amikor a vevő előre fizet egy későbbi szállitás
igéretében. Salam, csak meghatározott áruk esetében
müködtethető. Nem érvényes például arany eladásra ezüstért,
vagy forditva.
Ajándék
Önkéntesen
ajándékot adhat aa hitelfelvevő a hitelezőnek a hitel
rendelkezésre bocsájtásának fejében.
Haszonbérlet, vagy bér
A
fenti ügylet jelentése, hogy az igénybevevő fix árat vagy
bért fizet az áruért vagy szolgáltatásért.
Haszonbérleti szerződés
Megállapodás
a bank és a vevő között, miszerint a bank használatra átaad
épületet, felszereléseket. A bérleti időre a tulajdonjog
átszáll a bérlőre.
Irodalomjegyzék
Abdlwahab Meddeb /Frank Berberich Az iszlám rákfenéje
A piacra épülő világrend válsága NOL •Munkatársunktól • 2003. március 26.
Balázs
Judit: Gazdaság az Oszmán Birodalomban. Lövér Print.
Sopron.2007. pp.
107
ISBN: 978-963-06-4225-5
Balázs
Judit: Az Oszmán Birodalomtól a Modern Törökországig.
Budapest-
Kairó.
Lövér Print. pp.178. 2008. ISBN 978-963-06-5476-0
Balázs
Judit: Új tipusú ellenségkép – aszimmetrikus háború.
In: A népességtől a
természeti
erőforrásokig, Sopron 2006. pp. 246-253.
Botos
Katalin: A világvallások gazdasági tanítása és a globális
piacgazdaság
Iszlám + liberális gazdaság = jólét NOL •Metazin • 2007. július 31.
Korán. Terebess
Ázsia Lexikon. www.terebess.hu Lester
M. Salamon:. http://www.nonprofitkutatás.
537 szektor születik.
Simai
Mihály,
Az egyházak és a XXI. század világának szociális kihívásai.
Magyar
ENSZ
Társaság konferenciáján elhangzott előadás. HUN-IDA.Kht.
Budapest. 2005
Dunai Péter Totaliter, veszedelmes, intoleráns iszlám? In: Népszabadság 2001.
november 5.
Rostoványi ZsoltA civilizáció(k) globalizálódása, avagy a globalizáció
(de)civilizálódása?Magyar Tudomány, 2002/6 785. o.
Zalán Eszter Jó üzlet lett a ramadán In: Népszabadság • • 2008. október 1.
Megjelent:Gazdasági biztonság az iszlám társadalmakban. In: szakmai szemle. A Katonai Biztonsági Hivatal Tudományos Tanácsának Kiadványa. 2009/1
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése