RAKÉTÁK
Áradástól védenek 29 rakétasilót Észak-Dakotában
Némi
földmunkájuk akadt nemrégiben Minot légibázison állomásozók
egy részének: az Egyesült Államok középnyugati részének
északi felén elterülő tagállam nyugati felében található
Minot légibázis és a körülötte félhold alakban elterülő,
150 Minuteman III-as
ICBM-et rejtő rakétamezőn 29 siló esetében kellett vízvédelmi
beavatkozást végrehajtaniuk homokzsákok segítségével és
töltések kialakításával.
A Minot légibázis szóvivője szerint a még a múlt héten megkezdett munkálatokra azért volt szükség, mert az elmúlt tél volt rendkívül csapadékos volt az állam területén. Elmondása szerint idén az olvadás végett kialakuló áradásokból és vízfolyásokból nem jutott be víz egyik silóba sem.
A
Minot légibázis körüli rakétamező
- összesen 150 ICBM
- összesen 150 ICBM
Mondjuk
2009-ben ez nem egészen így jött össze, lévén akkor az egyik
ballisztikus rakétát ki is kellett emelniük a silójának beázása
miatt.
Ezen
2011. április 13-án készült fotó ugyan csak igen
marginálisan kapcsolódik a hírhez, de... Szóval a
Minot
légibázison készült és egy adag Buff MITO startját
örökíti meg. A mutatvány egy két hetes
gyakorlatsorozatot zárt le egyébként. | Fotó: Jessica
McConnell, USAF
marginálisan kapcsolódik a hírhez, de... Szóval a
Minot
légibázison készült és egy adag Buff MITO startját
örökíti meg. A mutatvány egy két hetes
gyakorlatsorozatot zárt le egyébként. | Fotó: Jessica
McConnell, USAF
Frissül a Minuteman ICBM-ek biztonsági rendszere
Egész
pontosan az egyes rakétamezők indítást, illetve felügyeletet
végző központjai (Launch Control Center, LCC) és az LCC-ből
vezérelt tényleges silók (Launch Facility, LF) közti kommunikáció
titkosításáért felelős rendszer lesz a közeljövőben bővítve.
A
Minuteman rendszerben a silók távvezéreltek, azokban személyzet
nem, csak a rakéta található meg. Többé-kevésbé körkörös
elrendezésben 10 siló van redundánsan egymással és egy központi
vezérlő bázissal összekötve, mellyel együtt alkotnak egy ún.
Flight-ot. 5 Flight alkot egy Századot. Az 5 Flight bármelyik
LCC-je képes monitorozni és ha kell indítani a teljes század
arzenálját. Ha pedig a földi indítás is lehetetlenné vált, még
mindig ott van a TACAMO.
Jelenleg mindegyik ezred 3 századból áll össze, ami 3×150, azaz
450 aktív, bármikor indítható ICBM-et jelent.
Az
igazából nem hatályba lépett START II egyezmény értelmében az
Egyesült Államok 2005 szeptember közepére kivonta mind az 50
LGM-118 Peackeeper szárazföldi telepítésű interkontinentális
ballisztikus rakétáját, így jelenleg az amerikai ICBM erő a
jóval nagyobb mennyiségben rendelkezésre álló, ám már nem mai
gyerek LGM-30G Minuteman III-ból áll össze. Az első Minuteman III
ICBM 1970 tavaszán került silóba, de természetesen hadászati
értékük növelése illetve hadrafoghatósági idejük megőrzése,
kitolása végett azóta többszöri modernizáláson estek át ezen
rakéták. 1999-ben egy 10 éves program indult be a teljes
arzenál rakétamotorjainak
megújítására,
illetve a Peackeeper kivonása után megkezdődött a felszabadult,
lényegesen potensebb és egyben biztonságosabb W-87/Mk-21
robbanófej/visszatérő egység telepítése a Minuteman arzenálra.
A jelenlegi tervek szerint a Minuteman III-asok akár 2030-ig is
hadrendben maradhatnak.
A
földbe ásott kapszulla az LCC, felette a Missile Alert Facility
(MAF) néven futó kiszolgáló létesítmények találhatóak.
Aztán
ugye itt van hírünk apropója is. A Minuteman rendszer eredeti
fejlesztője, a Boeing által az ICBM Cryptography Upgrade (ICU)
program keretén belül megalkotott és szállított rendszer a
Northrop Grumman vezette ICBM Prime Integration Contract része. A
Légierő értelemszerűen mindhárom aktív ICBM Rakétaezredét –
90. Rakétaezred, F.E. Warren Légibázis, Wyoming; 341. Rakétaezred,
Malmstrom Légibázis, Montana; 91. Rakétaezred, Minot Légibázis,
Észak Dakota – felszereli az új rendszerrel.
50 ballisztikus rakétával vesztette el a kapcsolatot az USAF
Október
23-án reggel kellemetlen 45 percben volt része a Wyoming, Colorado
és Nebraska határán elterülő Minuteman III
rakétamezőt otthonának tudó 90. Rakétaezrednek (F. E. Warren
Légibázis, Wyoming): mint a közelmúltban kiderült ennyi időre
vesztette el a 319. Század a kapcsolatot az általa felügyelt 50
rakétasiló felett.
Igen,
tudjuk, hogy ez nem éppen friss hír, – még akkor sem, ha csak
26-án került napvilágra – hovatovább távirati stílusban a
magyar média is lehozta már az anyagot. Ettől függetlenül
reméljük nem baj, ha a napokban időhiány miatt félretett anyagot
befejezve mégis csak tálaljuk. Sajnos azt nem mondhatjuk el, hogy
az eltelt pár nap alatt bővebb információk váltak érhetővé,
mert ez nem állja meg a helyét. Ettől függetlenül azért lássuk
mi is történt elvileg.
Ahogy
a bevezetőben is szerepel, a probléma a 319. “Screaming Eagles”
Századnál jelentkezett és annak mind az 5 ún. (missile)
flight-ja, azaz a század teljes rakétaarzenálja érintett volt.
A
Minuteman rendszerben 1-1 század 5 flight-ból áll össze, 1-1
flight pedig 1 (föld alatti) indítóközpontból (Launch Control
Center, LCC), a fölé felhúzott kiszolgáló létesítményből
(Missile Alert Facility, MAF) és persze az LCC alá tartozó 10
silóból (Launch Facility, LF) áll. Ez századonként 50 rakétát
jelent, 1-1 Minuteman III rakétamező pedig 3 század (1 ezred)
arzenáljából áll összes, így vélhetően nem nehéz
kikalkulálni, hogy a rakétamezőkön 150 ICBM van “elültetve”.
Az F. E. Warren Légibázis melletti Minuteman rakétamező. Látható, hogy ezen a rajzon nem 15, hanem 20 flight van feltüntetve. Ennek az az oka, hogy ezen szerepel a 400. Rakézaezred is, - lent délen - melyet később a Peacekeeper ICBM-re állítottak át. Az LGM-118A Peackeeper 2005-ös kivonásával jött létre ezen rakétamező jelenlegi felállása. A 319. Századhoz a mező ÉNy-i sarkában elterülő 5 flight tartozik. | Forrás
Az
Egyesült Államok jelenleg 3 aktív Minuteman (III) rakétamezővel
rendelkezik (F. E. Warren AFB – 90. Rakéta Ezred, Minot AFB –
91. Rakéta Ezred, Malmstrom AFB – 341. Rakéta Ezred), mely
értelemszerűen 450 rakétát jelent. Az október 23-i malőr tehát
a Wyoming – Colorado – Nebraska közös határának mentén
elterülő rakétamező harmadát, a teljes Minuteman III arzenál
kilencedét érintette.
A
probléma forrásának több minden lett megjelölve a sajtóban, ám
mielőtt ebbe belemerülnénk egy listába összegyűjtve, ami
biztos:
A
probléma a 319. “Screaming Eagles” Századnál jelentkezett és
mind az 5 flight, azaz a század teljes rakétaarzenálja érintett
volt.
Az
LCC-k az “LF Down” (~siló nem vezérelhető) hibajelzést
kapták, azaz az LCC-k és a silók közti, a nukleáris csapásmérés
útnak indítását jelentő parancs elsődleges csatornájának
végső szakaszán adódott probléma, az állt le mintegy 45 percig.
Ez egyrészt azt jelenti, hogy az LCC-kből nem lehetett volna
indítani a szóban forgó rakétákat, illetve elvileg azt is, hogy
egyéb biztonsági vonatkozások is kiestek, többek között a
beásott beton kapszulákban gubbasztó 2-2 tiszt nem kapott volna
visszajelzést a silókba történő behatolásról és a visszatérő
egységek szeparálódásáról (leszereléséről) sem.
Ugyanakkor
a fenti tényállás nem jelenti azt, hogy a silók felügyelet
nélkül maradtak, hiszen a másodlagos és tartalék rendszereken
keresztül a rakéták monitorozása zavartalan volt.
Hovatovább
a Minuteman rendszer erősen redundáns jellegéből adódóan fel
van készítve arra az esetre is, hogy az LCC-k netán kiesnek –
mely alatt anno a tervezéskor elsősorban a szovjet atomcsapást
értették természetesen. Mindenesetre azon ilyen-olyan okokból
degradált környezetben, mikor a nukleáris csapásmérés kiadását
követő tűzparancs elsődleges csatornán történő lefutásában
probléma adódik – nincsenek már, vagy nem kommunikációképesek
az LCC-k – akkor még mindig adottak az ún. Looking Glass
feladatkör végrehajtására is képes légi parancsnoki központok.
Az
ilyen képességgel felruházott, jellegükből adódóan igen magas
túlélőképességgel rendelkező, a rakétamezők közelében
tartózkodó vasmadarak fedélzetéről is van lehetőség ugyanis a
silókban álldogáló rakéták közvetlen indítására. Jelenleg
ilyen képességű gépek a USAF arzenáljában még néhány évig
megtalálható 4 db E-4 Nigthwatch, melyektől a Looking Glass
feladatkört igazándiból már átvették a Navy TACAMO feladatkörű
gépei – melyet jelenleg egyébként az E-6-osok testesítenek meg.
Ha a TACAMO úgymond online státuszba kerül, akkor nagyon nagy a baj: elbukott a nukleáris elrettentés. Szerencsére a MAD elv jól működött, működik. A gépek a Hidegháborús korszakkal ellentétben már nem repülnek 24/7 | Forrás
Természetesen
a jelenlegi helyzetben, mikor a SIOP (Single Integrated Operational
Plan, az elnök rendelkezésére álló nukleáris csapásmérési
lehetőségek) bármelyik elemének elindítása abszolúte irreális
ez az egész kis fennakadás nem igazán bír komoly jelentőséggel.
Illetve abból a szemszögből érdekes lehet, hogy mi is állt a
dolog hátterében.
Gondolom
nem okozunk nagy meglepetést, ha a meghibásodás mellett egyes
médiumok, illetve kommentelők igyekeztek meglovagolni a szabotázs
és a cyber támadás lehetőségét, holott erre semmilyen utalás
nem volt, hovatovább az USAF relatíve hamar tálalta az okot.
Mivel
nem érzünk késztetést a cyber támadás, vagy az UFO-s vonalon
(igen, terítékre került az is – megint) rugózni, így rövidre
zárjuk a dolgot és közöljük a tényállást, miszerint az egyik
LCC kommunikációs rendszerének meghibásodásából eredő
hálózati hiba állt elő.
Az
LCC-k folyamatosan pingelik (“szólogatják”, lekérdezik) a
silókat (mivel a század bármelyik LCC-je képes indítani a század
összes rakétáját, így hogy csak a saját 10 LF-jüket
monitorozzák, vagy mind az 50-et, azt sajnos nem tudom.). És ebből
adódott a probléma: a Minot és Malmstrom esetében 12 évvel
ezelőtt történt esetekhez igen hasonlóan az egyik LCC hardveres
meghibásodás miatt állítólag kiesett a “ritmusból” és így
nem a saját időszeletében kezdett kommunikálni a hálózaton, ami
pedig elkerülhetetlenül a hálózaton “rohangáló” üzenetek
ütközéséhez vezetett. Ezt egyrészt észlelték a silók, melyek
sorra hibakódokat kezdtek visszadobálni, másrészt az egyre
szaporodó “LF Down” állapotú silók végett a kezelőszemélyzet
is.
A
helyzeten azonban nem sikerül úrrá lenni, ami oda torkollott, hogy
mind az 5 LCC esetében ezen kommunikációs folyamat leállítása
mellett döntöttek. Ezt követően az egyik LCC újraindításra
került, majd annak normál működése után további három
szintúgy. A “gyanúsított” LCC értelemszerűen offline maradt
a további vizsgálatok érdekében.
Az
esetnek vélhetően nincsen semmi köze az LCC-LF közti
kommunikációt titkosító modul frissítéséhez,
lévén az információk alapján ez elvileg alacsonyabb, hálózati
eszköz szintű (ha úgy tetszik hálókártya) meghibásodás
kellett legyen. (A Minuteman rendszer részletes felépítésnek
ismerete nélkül értelemszerűen szigorúan tippelgetésnek
tekintendő!)
Szunyókálás a nukleáris komponens mellett
Nos,
ismét csak a Minot… Ezúttal egy igen kis kaliberű bakiról van
szó, de hát a Minot tavaly
augusztusa óta
a figyelem középpontjában van, ez is megengedhetetlen lett volna.
A
91st Space Wing állományán belüli esetre még július 12-én
került sor, mikor is 4 karbantartó tiszt végzett a “code
component” nevű elem cseréjével az egyik LCC-ben (Launch Control
Center). Ezen hardverelem tartalmazza és biztosítja a rakéták
vezérléséhez szükséges kódokat a kezelőszemélyzet számára.
A régi, immáron érvénytelen kódokat tartalmazó egység
kiszerelésre, az új kódokat tartalmazó modul pedig beszerelésre
került.
Dolguk
végeztével a szóban forgó tisztek a vezérlőközpont feletti
kiszolgáló épületben (MAF, Missile Alert Facility) várakoztak a
Minot engedélyére, mely zöld lámpát ad a régi modul
beszállítására. A kiszolgálóépületről tudni kell, hogy az
aminek a neve mutatja: egy farmépületnek álcázott létesítmény
általában a semmi közepén, mely a föld alatti vezérlőközpontba
bejutás első lépcsői mellett a karbantartó és
kiszolgálószemélyzetnek, valamint az őröknek nyújt lakhelyet.
Azaz egy erősen védett, ámde relatíve komfortos házikóról van
szó.
Úgy
adódott, hogy a titkos, ámde immáron használhatatlan (érvénytelen
kódokat tartalmazó) modul szemmel tartása közben a tisztek közül
3 elszunyókált, míg eközben a negyedik társuk valahol máshol
tartózkodott.
Az
eset alapjában véve alacsony kritikusságúnak minősíthető,
hiszen a szóban forgó tisztek és a modul a létesítmény egy
elzárt részében tartózkodott, a zárkombinációt csak ők
ismerték és a létesítményre a megszokott módon a fegyveres őrök
vigyáztak.
Az
esetet természetesen azonnal kommunikálták a felettesek felé, ám
mivel a vizsgálat kimutatta, hogy a hardver elemet nem piszkálták,
tartalmához senki nem fért hozzá, így az alacsony szint miatt a
Védelmi Miniszter értesítésére nem kellett sort keríteni.
A
bázis vezetése részéről az ügy vizsgálata és a biztonsággal
kapcsolatos javaslattétel folyamatban.
Lezárult vizsgálat az ACM ügyben
Mint
ismeretes 2007. augusztus 30-án egy B-52-es tévedésből és így
mindenki tudta nélkül 6 db, nukleáris fejjel szerelt Advanced
Cruise Missile-el (ACM) a szárnyai alatt repült át az
észak-dakotai Minot légibázisról a louisianai Barksdale
légibázisra. A tévedést csak jópár órával a gép landolása
után vették észre.
Következzék
egy kis felfrissítése a történetnek azok számára, akik ismerik
és összegzés azoknak, akik nem.
Az
Egyesült államok egyik legmodernebb, alacsony észlelhetőségű
AGM-129 Advanced Cruise Missile-jére a leselejtezés vár
Az
USAF összesen 400 db ACM-et von
ki az állományból.
A szóban forgó Buff ennek a programnak a keretén belül vitt volna
át 2 pilonnyi, azaz 12, nukleáris töltet nélküli
robotrepülőgépet Minot-ból Barksdale-be. Mivel azonban valahogyan
éles töltettel felszerelt rakéták kerültek a bombázóra a
raktárbólm ezért az átlagos repülésnek ún. Bent Spear lett a
vége. A Bent Spear (OPREP-3BS) jelentés olyan nukleáris
fegyverekkel történt incidenst jelöl, mely ugyan jelentős
horderejű, de elmarad a nagyon komoly Pinnacle Broken Arrow vagy a
legkomolyabb Pinnacle Nucflash eseményektől.
A
nukleáris töltetek belső biztonsági mechanizmusaik miatt
egyébként a gép lezuhanása esetén sem robbantak volna fel,
maximum a kémiai robbanóanyagok detonáltak volna, esetleges
bizonyos fokú plutónium szennyezést okozva. A tévedés
észrevételét követően természetesen azonnal vizsgálatok
kezdődtek az ügyben, valamint az 5. Bombázóezred munícióért
felelős századának parancsnokát azonnali hatállyal menesztették,
ahogy az ezred ACM ill. összességében a nukleáris töltetek
kezelésére és szállítására szóló képesítését is
visszavonták.
A
vizsgálatok eredménye a közelmúltban került nyilvánosságra. A
bejelentéssel párhuzamosan további három parancsnokot
menesztettek:
- Bruce Emig ezredes, az 5. Bombázóezred parancsnoka, Minot AFB
- Cynthia M. Lundell ezredes, az 5. Bombázóezred karbantartó csoportjának parancsnoka, Minot AFB
- Todd C. Westhauser ezredes, a 2. Műveleti Csoport parancsnoka, Barksdale AFB
A
hat hétig tartó alapos vizsgálat eredményeként megállapították,
hogy a Minot és a Barksdale bázisok állománya a nukleáris
fegyverek kezelésének egységesített biztonsági előírásait
figyelmen kívül hagyva öt alkalommal is hibázott a B-52
előkészítése folyamán! Az előírt procedúra nem megfelelő
követése vezetett végül a precedens nélküli eseményhez. A
vizsgálat eredményei alapján a következő szabálytalanságok
történtek:
Az
első hibára már a folyamat legelején, a két pilon előkészítése
folyamán sor került. Augusztus 29-ének reggelén a szolgálatban
lévő földi személyzetnek két pilont kellett volna előkészítenie
és a várakozó bombázóhoz szállítania. A szóban forgó pilonok
mindegyike hat-hat robotrepülőgépet tartalmaz a bombázó szárny
alatti pilonjaira történő egyszerű és gyors felfüggesztés
végett. A pilonok azonban nem lettek megfelelően előkészítve, a
kiszolgálószemélyzet nem győződött meg sikeresen a rakétákra
szerelt fejek típusáról. A nukleáris töltettel és a sima holt
súllyal szerelt rakétákat külön tárolják, eltérő fej van
felszerelve.
A
második hiba akkor következett be, mikor a pilonok vontatásáért
felelő vontatót még a rakéták vizsgálata alatt elkezdték
csatlakoztatni a leendő vontatmányhoz. Ez az elsőre jelentéktelen
eseménynek tűnik, de később szerepet játszott abban, hogy nem
lettek megfelelően ellenőrizve a pilonok.
Egy
újabb hibát vétettek az adatbázis nem megfelelő kiértékelése
során. Elvileg itt bukott volna ki, hogy az egyik pilon nem
megfelelően lett előkészítve a szállításra.
Mivel
ez nem történt meg, a pilonokat 09:44-kor elkezdték kivontatni a
várakozó B-52-eshez. Mivel nem voltak tudtában, hogy az egyiken 6
nukleáris töltettel szerelt rakéta vigyorog ezért természetesen
a nukleáris töltetek bázison belüli szállításakor alkalmazandó
biztonsági intézkedések nélkül történt mindez. A pilonok
felszerelése és a felszállás előtt még mindig lett volna egy
lehetőség a hiba észrevételére. A Barksdale légibázis
állományába tartozó radar navigátornak ugyanis elvileg
ellenőriznie kellett volna a felszerelt rakétákat, ám ő csak a
jobb oldalon nézte meg felületesen. Igen, természetesen pont azon
az oldalon volt a rendesen előkészített pilon…
A
bombázó így nukleáris fegyverekkel a szárnya alatt álldogált
egy darabig, míg másnap reggeli 08:44-kor útnak indultak vele
Barksdale felé. Ahol leszállás után újabb mintegy 8 óra
elteltével, az előírt procedúrát korrektül követő földi
személyzet vette csak észre a minot-iak óriási tévedését.
A
légierő első körben úgy tervezte elhallgatja a történteket,
részben azon politikájuk miatt, hogy a nukleáris fegyverek
tárolásáról és szállításáról nem adnak ki publikus
kommentárokat. Állítólag a Bent Spear jelentésben szerepelt egy
olyan megjegyzés is, hogy nem várható érdeklődés a sajtó
részéről. Aztán mégis :) Ismeretlen, védelmi minisztériumi
forrásból kiszivárgott a dolog a Military Times-hoz, mely
szeptember 5-én közzé is tett egy rövid hírt az eseményről.
B-52H
ACM pilonnal
2006-tól
kezdődően a Netlink megoldásnak köszönhetően az LCC-ben lévők
hozzáférnek a bázis hálózatához. Az LCC-LF hálózattól
teljesen különálló hálózat extra szenzorinformációkhoz
juttathatja egyrészt a kapszulában lévőket, de például
oktatási anyagokhoz és a levelezéshez is hozzáférést biztosít.
Nem kell megijedni, hogy bemegy a Skynet :D hiszen LCC-kben
természetesen egy deka PC sincsen, csak egy monitor, egy egér és
egy billenytűzet. A terminál optikai hálón kapcsolódik a
központi bázis szerverihez. | Forrás: USAF
A
szombaton történt esetről egyébként csak október 26-án, kedden
tájékoztatták Obama elnököt.
—–
Apropó, aki nem ismeri az asszem 2003-as, Rehearsing Doomsday című dokumentumfilmet és az angollal sem áll hadilábon, no és persze érdekli is a téma, annak javaslom megtekintését példul a Google Videos-on – konkrétan itt.
—–
Apropó, aki nem ismeri az asszem 2003-as, Rehearsing Doomsday című dokumentumfilmet és az angollal sem áll hadilábon, no és persze érdekli is a téma, annak javaslom megtekintését példul a Google Videos-on – konkrétan itt.
Ráadásul
pont a F. E. Warren légibázis egyik LF/MAF/LCC kombójával nyitnak
:)
Egy folyamat beteljesedése: újból egy parancsnokság alatt az Amerikai Légierő nukleáris arzenálja
Mondhatjuk,
hogy az Egyesült Államok Légiereje bizonyos szempontból
visszatért a gyökereihez: 2010. február 1-vel kezdődően az
Egyesült Államok szárazföldi telepítésű nukleáris arzenálja
17 év után ismételten egyetlen parancsnokság alá tartozik, ahogy
több évtizeden át volt az USAF létrehozása óta.
Az
Egyesült Államokban a nukleáris korszak kezdetétől fogva a
Légierő felel a szárazföldi telepítésű nukleáris fegyverekért
-- stratégiai bombázók, interkontinentális ballisztikus rakéták
(ICBM).
A főparancsnokságok közül ez a feladat konkrétan “A béke a
hivatásunk” mottóval operáló Stratégiai Légiparancsnoksághoz
(Strategic Air Command, SAC) tartozott, melyet azonban 1992. május
31-vel, azaz nem sokkal a Szovjetunió összeomlása után
deaktiválásra került. Feladatkörének nagy része -- a légi
utántöltés kivételével -- a Stratégiai és a Taktikai
Légiparancsnokságok összeolvasztásával megszülető Légiharc
Parancsnokság (Air Combat Command, ACC) alá került. Utóbbiból
1993 folyamán az ICBM-ek az Űrparacsnokság (Air Force Space
Command, AFSPC) hatáskörébe kerültek.
Mindezt
a védelmi gépezet megfelelőnek találta egy 2007 augusztusában
bekövetkező kellemetlen incidensig, mely úgy tűnik
elkendőzhetetlenül rávilágított arra a fokozatosan egyre
nagyobbra vált problémára, miszerint a Légierő nukleáris
szerepkörét már nem kezeli olyan fegyelemmel, mint tette azt a
Hidegháború alatt, vagy teszi jelenleg is az ősi rivális, a
Haditengerészet, illetve hogy a nukleáris pályára orientálódást
jobban kell ösztönözni, mert különben gondok adódhatnak az
utánpótlással.
Ez
az incidens pedig természetesen az volt, mikor is az észak-dakotai
Minot Légibázisról a louisianai Barksdale Légibázisra --
megsemmisítés céllal -- egy adag Advanced Cruise Missile került
átszállításra. Csak hogy egy sor előírás figyelmen kívül
hagyása miatt felhalmozott mulasztássorozat végett, tehát így az
érintettek tudta nélkül a kivonásra
ítélt robotrepülőgépek
nukleáris töltettel szerelve kerültek egy B-52 szárnya alá.
Hovatovább erre csak azután derült fény, miután a B-52-es már
egy jó ideje a Barksdale-i betonon ácsorgott.
A
porba hullott fejek, majd a Minot újbóli -- nem problémamentes és
így újabb fejhullást eredményező -- nukleáris
rekvalifikációjával párhuzamosan elkészült jelentés a
nukleáris szerepkör javítása végett javasolta egy új
főparancsnokság létrehozását, mely alá besorolhatják a Légierő
ilyetén arzenálját.
A
Globális Csapásmérő Parancsnokság (Air Force Global Strike
Command, AFGSC) nevet kapó új főparancsnokság létrehozását
2008. október 24-én jelentették be, ami ezt követően 2009.
augusztus 7-én kezdte meg működését. Az ICBM erő felett 2009.
december 1-vel, míg a bombázóezredek felett 20010. február 1-vel
vehette át a fennhatóságot. A Barksdale Légibázist központjául
tudó parancsnokság segítése végett 2009 szeptemberében a Minot
Légibázison reaktiválták a 69. Bombázószázadot.
Az
Exercise Global Thunder (2009 június) keretén belül 15 B-52
emelkedik a magasba a Minot Légibázis betonjáról MITO, azaz
minimális intervallumú felszállási procedúrát alkalmazva.
A
MITO régebben kissé feszítettebb volt. Ez a jelent ugyan egy
filmből van, ám a megszemlélhető B-52 reptetés valós! Kicsit
kormoltak még akkoriban a Buff-ok…
Az USA kivonja legifjabb atomfejes cirkálórakétáit
A
80-as évek közepén tervezett rakéta kifejlesztése során a nagy
hatósugár mellett kulcsfontosságú tényezők voltak az alacsony
észlelhetőség, túlélőképesség és pontosság. Azaz egy olyan
rakéta kellett a Stratégiai Légiparancsnokságnak (SAC), mely
segítségével az erősen védett, megerősített célpontok
leküzdése is lehetséges.
A
cirkálórakétát a B-52H külső fegyvertartó pilonjaihoz
tervezték. A "Buff" összesen 12 darabot tud magával
vinni belőlük. A típus jelentős előrelépést jelentett a
korábbi ALCM-B cirkálórakétához képest.
A
típusból eredetileg 1460 darabot kívántak rendszeresíteni a
B-52H és B-1B bombázók arzenáljában, ám a hidegháború végével
jelentkező költségcsökkentések 460 darabra redukálták ezt a
számot. Az utolsó példányt 1993-ban szállították le.
Az
Egyesült államok egyik legmodernebb, alacsony észlelhetőségű
AGM-129 Advanced Cruise Missile-jére a leselejtezés vár
Az
ACM-ek a jelenleg hadrendben álló, nukleáris fejjel (is) szerelt
amerikai cirkálórakétához hasonlóan a 150 kT hatóerejú W80-as
töltetet rejtik magukban.
Érdekes
megemlíteni, hogy 2006 júniusában a légierőnek még teljesen más
tervei voltak az ACM-el kapcsolatban. legalábbis akkori
nyilatkozatuk alapján ez feltételezhető: akkoriban még 2030-ig
kívánták hadrendben tartani a típust és még a robbanófej
frissítését is elképzelhetőnek tartották.
A
mostani döntés mint már korábban említve lett mintegy 400 rakéta
kivonását jelenti az észak-dakotai Minot illetve a louisianai-i
Barksdale légibázisok bombázóállományából. Hogy ez várhatóan
mekkora anyagi megtakarítást illetve leépítést von majd maga
után, arról a légierő szóvivője egyelőre nem nyilatkozott.
Újabb JASSM megrendelés
Az
amerikai AGM-158 JASSM cirkálórakéta fejlesztése jól halad, ezt
mi sem bizonyítja jobban, mint a legújabb USAF-megrendelés.
A
Lockheed Martin 243,5 millió dolláros megrendelést kapott az
Egyesült Államok Légierejétől az AGM-158 JASSM (Joint
Air-to-Surface Standoff Missile) cirkálórakétákra. Ezzel a
jelenleg érvényes megrendelés állomány 1200 fölé emelkedett.
Ez
egyébként a nyolcadik tétel volt (Lot 8), melyet a légierő
megrendelt. A végső mennyiséget 4900 körülire datálják. A
kicsit több mint 240 millió zöldhasúért a Lockheed 158
cirkálórakétát szállít majd le. Az árba a fegyverekhez tartozó
különböző kiszolgáló- és tároló rendszerek, szervízelési
eszközök és a minőségbiztosítás is beletartozik.
A
JASSM-al és megnövelt hatótávolságú testvérével, a
JASSM-ER-rel (Joint Air-to-Surface Standoff Missile Extended Range) a
Lot 7 tételben megrendeltek közül nagyszámú sikeres tesztet
hajtottak végre F-16-os vadászbombázók és B-52-es stratégiai
bombázók fedélzetéről. A lopakodó tulajdonságokkal is
rendelkező cirkálórakéta célpontjai között voltak
megerősített, föld alá rejtett bunkerek és légvédelmi
rendszerek is.
AGM-158 JASSM földi mozgatás közben
„A
Lot 7 példányai megbízhatóan működtek, a próbák sikeresek
voltak. A gyártó és mi is megfelelőnek találtuk a JASSM-et a
megrendelésre.” – nyilatkozta Jeff Gates altábornagy, aki a
program felelőse az USAF részéről.
A
2000 fontos (907 kg) cirkálórakéta harci része egy 1000 fontos
(450 kg) WDU-42/B nagy átütőerejű robbanófej. A JASSM
GPS-vezérlésű, és minden időjárási körülmények között
képes célba találni. A jövőben megtalálható lesz a B-1, B-2,
B-52 és F-16 mellett az F-15E, F/A-18 és F-35 fegyverarzenáljában
is.
Hamarosan kezdődik a LRASM tesztelése
A
haditengerészeti, hajók elleni rakéták fejlesztése az utóbbi
években a világ több pontján is beindult, folyamatosan jelennek
meg az új technológiák és modernebbnél modernebb eszközök ezen
a területen is. Az Amerikai Egyesült Államok részéről ezt a
vonalat a Lockheed Martin és a DARPA által közösen fejlesztett
LRASM (Long Range Anti-Ship Missile – Nagy Hatótávolságú Hajók
Elleni Rakéta) képviseli, melyen 2009-ben kezdtek el dolgozni,
mostanra pedig elértek a demonstrációk szakaszába.
A
Lockheed Martin nemrégiben két nagyobb értékű szerződést is
bezsebelt a kormányzattól, melyek a LRASM képességeinek
bemutatását irányozzák elő a cég számára. A program során a
rakéta mindkét változatának kipróbálását lebonyolítják: a
LRASM-A légi indítású és a LRASM-B hajókról bevethető variáns
is bebizonyíthatja, hogy nem veszett kárba a rájuk szánt idő és
pénz. Összesen 218 millió dollárt szánnak a DARPA részéről a
tesztekre, melyből 60,3 milliót az A, 157,7 milliót pedig a B
emészt fel.
Rick
Edwards, a fegyver fejlesztéséért felelős Lockheed-részleg
alelnöke elmondta: a LRASM tervezésénél figyelemben vették a
hajók önvédelmi rendszereinek fejlődését, így számos – a
nyilvánosság számára titkos – technikai újítást építettek
be annak érdekében, hogy minél pontosabb és megbízhatóbb
rakétát kapjanak. Véleménye szerint a LRASM ára is megfizethető
lesz, és moduláris felépítésének, valamint egyszerű
kezelhetőségének köszönhetően gyorsan lecserélhetők lesznek
vele a régebbi levegő-vízfelszín és vízfelszín-vízfelszín
rakéták.
A
légi indítású LRASM-A sok elemében hasonlít a szintén a
Lockheed által készített JASSM-ER cirkálórakétára –
konkrétan a teljes törzset kölcsönözték tőle, és külsőleg
csak néhány változtatást eszközöltek, melyek az észlelhetőség
minimalizálását szolgálják. Belül is sok hasonló rendszerrel
rendelkeznek, ám a LRASM-A több, a JASSM-nál modernebb fedélzeti
rendszert is kapott. A tesztfázis első részében a szubszonikus
sebességtartományban repülő rakétával két demonstrációs
lövészetet hajtanak majd végre, melyekhez a haditengerészet és a
légierő adja majd a hordozó platformokat.
A LRASM-B esetében némileg más a helyzet. Ezt ugyebár hadihajók fedélzetéről indítják majd, és szuperszonikus sebességgel repülhet célpontja felé. Hamarosan négy próbalövészetet hajtanak végre vele, melyekhez függőleges helyzetű indítókat használnak majd. Az A variánshoz hasonlóan ez is stealth-technológiát használ, és szintén jó pár fedélzeti rendszerét és technikai megoldását kölcsönözte a JASSM-ER-től.
A LRASM-B esetében némileg más a helyzet. Ezt ugyebár hadihajók fedélzetéről indítják majd, és szuperszonikus sebességgel repülhet célpontja felé. Hamarosan négy próbalövészetet hajtanak végre vele, melyekhez függőleges helyzetű indítókat használnak majd. Az A variánshoz hasonlóan ez is stealth-technológiát használ, és szintén jó pár fedélzeti rendszerét és technikai megoldását kölcsönözte a JASSM-ER-től.
A
Lockheed részéről optimistán tekintenek a tesztelésre, reményeik
szerint minden rendben megy majd. Ha sikerrel zárul az első
demonstrációs fázis, akkor 2011-ben további szerződéseket
kaphatnak a DARPA-tól, és jelentősen felpöröghet a fejlesztési
program is.
Átvette az első F-35-öst az USAF
A
Lockheed Martin a tegnapi nap folyamán ünnepélyes keretek között
átadta az első sorozatgyártott F-35 Lightning II típusú, ötödik
generációs vadászbombázót a Amerikai Egyesült Államok
légiereje számára.
Az
egyhajtóműves, alacsony észlelhetőségű repülőgép fejlesztése
egy hosszú évek óta várt mérföldkőhöz érkezett, május 5-én
a texasi Fort Worth-ben található összeszerelő üzemében adta át
az AF-7 jelzésű példányt a US Air Force megjelent képviselői
számára. A gépet ezután Scott “Shark” McLaren őrnagy, az
USAF pilótája átrepülte az Edwards bázisra, hogy ott egy
sárkányszerkezet-specifikus tesztprogramot hajtsanak végre vele.
“Ezzel
a géppel elkezdődött az Egyesült Államok légierejének
modernizációja, és mindazon országoké, akik partnerünkké
váltak.” – mondta Larry Lawson, Lockheed Martin alelnöke és az
F-35 program menedzsere. “Az F-35 gépcsalád jelentős
képességnövekedést hoz katonáink számára.”
Az
első sorozatgyártott példány átadása némileg elhúzódott, így
csak közel 10 évvel azután került rá sor, hogy a Lockheed Martin
csapata tervezte X-35 elnyerte a JSF program megrendelését (1763
darab F-35A, valamint 640 darab F-35B és C), kiütve ezzel a Boeing
X-32 demonstrátorát. A jelentősen áttervezett első prototípus
2006-ban emelkedett a levegőbe, az azóta 13 darabosra duzzadt
tesztflotta 865 tesztrepülést végzett. Tavaly még arról szóltak
a hírek, hogy az első F-35A század 2016-ra állhat fel, de a
jelenlegi információk szerint nem elképzelhető, hogy csak 2017-re
(vagy még későbbre) érik el a bevethetőséget.
Raytheon vs. Boeing – Harc a jövő rakétafegyveréért
Az
minden, a téma iránt kicsit is jobban érdeklődő ember számára
ismert tény, hogy a repülőgépekről indított, irányított
rakétafegyverek jövőjét az olyan eszközök jelentik, melyek
képesek egyszerre levegő-levegő és levegő-föld üzemmódban is
működni, tehát egymagukban válthatnak le több, jelenleg
szolgálatban álló fegyvert. Nem véletlen tehát, hogy a világ
vezető védelmi ipari cégei közül több is nekifogott – ki
állami támogatásra, ki saját szakállán – , hogy létrehozzon
egy ilyet. Az Egyesült Államokban a Raytheon és a Boeing járnak
az élen, ők előbbi kategóriába tartoznak.
A
Raytheon például most kapott 27 millió dollárt a DARPA-tól
(Defense Advanced Research Projects Agency), melynek fejében a T3
nevű rakétán kell dolgozniuk. Ez a már alapból futurisztikus
nevet viselő eszköz hivatott arra, hogy a jövőben az Egyesült
Államok ötödik generációs, csökkentett észlelhetőségű
vadászbombázóinak alapvető, nagy hatótávolságú precíziós
harceszköze legyen. A T3 a ’ triple target terminator’ névből
ered, mely a három megsemmisítendő célpontcsoportra vonatkozik:
ellenséges repülőgépek, földi célpontok és légvédelmi
rendszerek.
A
DARPA konkrétan a Raytheon AIM-120 AMRAAM és Texas Instruments
AGM-88 HARM családok leváltását tervezte, de ha már lúd, legyen
kövér: hozzácsapták a precíziós földi csapásmérést is. Az
ügynökség hivatalos dokumentumai is úgy írják le a fegyvert,
mint ’nagy sebességű, nagy hatótávolságú rakéta, mely képes
levegő-levegő üzemmódra, földi célok támadására
cirkálórakétához hasonlóan és az ellenséges légvédelmi
rendszerek kiiktatására is alkalmazható’.
Mindeközben
pedig a Raytheon házon belüli konkurenciát is kapott, méghozzá a
JDRADM (Joint Dual-Role Air Dominance Missile) képében. Ezt a USAF
Kutatólabor és a Boeing közösen készíti majd, s szintén az
AMRAAM és a HARM összeolvasztásával kívánja létrehozni a jövő
rakétafegyverét. A program több kisebb ágra tagolódik: a
robbanófej fejlesztése a MR ROKM keretében folyik, az
irányítórendszer létrehozása pedig a SITES elnevezésű csapat
feladata. E kettőért a USAF Kutatólabor felel, a Boeing a
tolóerő-vektoros irányítású, szilárd hajtóanyagú
rakétahajtómű kifejlesztésén fáradozik a DRADM-T keretében.
Az
alapvető probléma ott leledzik, hogy az Egyesült Államok
fegyveres erőinél 2016-tól szolgálatba álló, s a jövő fő
vadászbombázójának szánt Lockheed Martin F-35 Lightning II nem
képes az AGM-88 HARM hordozására belső fegyverterében, annál az
egyszerű oknál fogva, hogy a ’radargyilkos’ rakéta nem fér
be. Ám ha sikerül összehozni egy olyan fegyvert, mely egyszerre
helyettesítheti az AMRAAM-ot és a HARM-ot, valamint még normál
földi célok ellen is bevethető, akkor azzal jelentős ugrást
érhetnek el minden tekintetben. Egy ilyen rakétával felvértezve
az F-35 képes lenne ’lopakodó’ üzemmódban behatolni az
ellenséges területre, semlegesíteni a légvédelmet, szembeszállni
a felszálló vadászokkal, és még földi csapásmérést is
végezhet – mindehhez pedig csak egyfajta eszközre lesz szüksége.
AIM-9X: A többfeladatú légiharc-rakéta
Mostanában
egyre többet hallani arról, hogy eredetileg levegő-levegő
feladatkörű rakétákat alakítanak át föld-levegő verziójúvá.
Ezúttal is hasonló történt, azonban a szavak felcserélődtek.
A
Raytheon vállalat a napokban kürtölte világgá a hírt, miszerint
az AIM-9X közeli légiharc-rakétát hamarosan képessé teszik
levegő-föld üzemmódban való működésre is. Sok dolgot ugyan
nem árultak el, annyit azonban tudunk, hogy a változtatás
kizárólag szoftveres lesz, az infravörös keresőfej, a közelségi
gyújtószerkezet, a robbanófej és maga a rakéta sem változik.
Mondanunk
sem kell, mekkora jelentőséggel bír ez a fejlesztés. Annak
ellenére, hogy az AIM-9X nem képes akkora pusztításra, mint
mondjuk egy JDAM bomba, de kisebb, könnyebben vagy egyáltalán nem
páncélozott földi célok ellen tökéletes.
Például
egy Afganisztán fölött járőröző F-15E Strike Eagle
vadászbombázó egy közeli támogató bevetés után, mely során
ledobta bombáit, még mindig képes lehet a földi csapatok
támogatására – fedélzeti gépágyúja mellett – AIM-9X
rakétáival. Ennek a harcoló szárazföldi egységek örülhetnek a
leginkább, hisz ha csak két rakétával több is zúdul a tálibok
nyakába, az nekik már hatalmas segítség. Ez azonban csak egy
példa volt a sok közül, hogy mire is lesz majd jó a megnövekedett
képességű fegyver.
Jeff
White, a Raytheon üzleti koordinátora elmondta: már meg is
történtek az első sikeres tesztek a rakétával. Szeptember 23-án
a Mexikói-öböl felett egy F-15C Eagle semmisített meg egy, a
drogcsempészek által is sokszor használt motorcsónakot vele, mely
nagy sebességgel száguldott a vízen. Az eredmény telitalálat
volt, a hajó darabokra hullott. Így tehát már nem csak
levegő-föld, hanem levegő-vízfelszín kategóriába is
besorolható lesz az AIM-9X.
Azóta egyébként több sikeres lövést is végrehajtottak, az F-15 mellé pedig belépett az F-16C is, mint hordozó és indító platform.
Azóta egyébként több sikeres lövést is végrehajtottak, az F-15 mellé pedig belépett az F-16C is, mint hordozó és indító platform.
A
rakéta átalakítására egyébként 2007-ben mutatkozott igény az
Amerikai Légierő részéről. A gyártó először kétkedve
fogadta a kérést, ám később kiderült, hogy az AIM-9X teljesen
alkalmas a levegő-föld üzemmódra is.
„Képzeljünk
el egy F-15C-t, mely eddig csak vadászfeladatokra volt alkalmas.
Nos, mostantól már csapásmérésre is képes.” – mondta White.
Az
AIM-9X földi
indítású változatának fejlesztése
ugyancsak folyik. Hasonlóan az AMRAAM-hoz, ezt is egy HMMWV-ről
indítanák. Az elképzelések szerint a két fegyvert egyszerre
alkalmaznák, megoldva ezzel a közeli és távoli célok elleni
légvédelmet is.
A
történet azonban itt még nem ért véget, ugyanis a Raytheon
ajtaján nemrég kopogtatott az Amerikai Haditengerészet is. A
„szárazföldi patkányok” példájából tanulva ők is
használatba vennék a rakétát, mégpedig tengeralattjáróikon.
Azóta már sikeresen be is bizonyították, hogy lehetséges a
vízfelszín alóli indítás, az első tengeralattjárós teszteket
2012-ben tervezik elvégezni. A cél az ASW feladatú helikopterek és
repülőgépek leküzdése, melyek torpedóikkal nagy veszélyt
jelentenek a víz alatt haladó óriások számára.
Lockheed-Northrop szövetség a jövő rakétájáért
Kevesebb,
mint egy évvel ezelőtt hallhattunk először híreket
az Egyesült Államok Légierejének új rakétafegyveréről,
mellyel több jelenlegi típust váltanának le. 2010 szeptemberében
tudhattuk meg, hogy a következő költségvetési ciklusban már
szeretnének nagyobb összegeket áldozni a projektre, melynek
eredményeként egy olyan fegyvert kapnának, ami egyszerre váltja
le az AIM-120 AMRAAM és AGM-88 HARM családokat. Tavaly novemberben
aztán kicsivel konkrétabb
információk is érkeztek,
melyek a Boeing és a Raytheon vállalatok neveivel kötötték össze
a T3 létrehozását, melynek ekkor már hármas szerepet szántak.
Azonban
a konkurens hadiipari cégek is helyet követelnek maguknak a
játékban. Erről a nagyközönség is megbizonyosodhatott az
amerikai Légierő Egyesület (AFA) szeptember 19-21. között,
Washington D.C. – ben tartott konferenciáján és szakmai
kiállításán. A rendezvényre a Lockheed Martin és a Northrop
Grumman cégek egy közös „meglepetést” hoztak magukkal, mely
felirata szerint az NGM (azaz Next Generation Missile) nevet viseli.
A makett formájában megtekinthető rakétát a két vállalat a
USAF tenderére szánja, és elmondásuk szerint ötvözi az AIM-120
és az AGM-88 képességeit. Kinézetét illetően egyébként az NGM
erősen az AMRAAM-ra hajaz, viszont törzsének középső
szekciójában négy, trapéz alakú vezérsík kapott helyet.
A
két fél annak ellenére vágott neki a közös projektnek – s
talán ez is egy erős motivációs tényező lehetett a csapatmunka
mellett -, hogy állami támogatást gyakorlatilag nem kapnak hozzá.
Szemben ellenfeleikkel, akik a Légierő kutatóintézeteinek
támogatást élvezik már most, az első előtti fázisban is. Ez
nagyjából 2012 harmadik negyedévéig marad így, ugyanis nagyjából
akkorra tervezik hivatalosan is elindítani azt a tendert, amire az
NGM készül.
Ha
kicsit jobban belegondolunk, a Lockheed Martin és a Northrop Grumman
részéről egyáltalán nem botorság, hogy elindulnak a versenyben.
Az új fegyver kifejlesztését többek között az tette
szükségessé, hogy az AGM-88 számára túlzottan szűk az F-35
Lightning II fegyvertere, így a lokátor elleni fegyvert csak külső
felfüggesztőn hordozhatja az 5. generációs vadászbombázó –
ezzel viszont elveszett az alacsony észlelhetősége. Logikusnak
tűnhetett tehát e két, a Joint Strike Fighter programban a
legmélyebben résztvevő cég számára, hogy – gyakorlatilag –
fegyver fejlesszenek saját típusuk számára.
Érdekesség,
hogy kezdetben az Alliant Techsystems (ATK) is részét képezte a
csapatnak, azonban ők időközben – meg nem nevezett okok miatt –
kiléptek a szövetségből. Így tehát mostantól a fenti két
vállalaté a feladat, hogy ledolgozza a Boeing és a Raytheon
rakétatechnológia területén meglévő előnyét, és életképes
fegyvert alkosson az F-35 számára. Figyelemre méltó versenyt kezd
tehát kialakulni ezen a területen is, melynek érdemes lesz
figyelni az apróbb lépéseit is – lehetőségeinkhez mérten mi
is megpróbáljuk ezekről tájékoztatni a nagyérdeműt.
Bővül az F-35 fegyverarzenálja
Az
európai fejlesztésű látóhatáron túlról indítható
levegő-levegő rakéta, az MBDA Meteor eddig kizárólag az öreg
kontinensen gyártott típusok arzenáljában volt megtalálható,
ugyanis tengerentúli konkurense, az AIM-120 AMRAAM vele szemben már
hosszú évek óta gyártásban áll, és világszerte elterjedt. A
gyártó azonban elhatározta, hogy betör az 5. generációs típusok
fegyverpiacára is, és létrehozta a Meteor új változatát, mely
befér az F-35 Lightning II belső fegyverterébe is.
A
Meteor eddigi formájában nem volt alkalmas arra, hogy integrálják
a JSF-en, mivel kialakításánál fogva nem fért be annak belső
fegyverterébe. Azonban egy washingtoni repüléstudományi és
űrhajózási kiállításon (Air Force Association’s Air &
Space Conference and Technology Exposition) az MBDA kiállított egy
kicsinyített Meteor makettet, mely a rakéta azon új változatát
mintázta, melyet külön arra a célra szánnak, hogy az F-35
használhassa.
Meteor (Forrás)
Ezt
a cég mérnökei úgy érték el, hogy a BVR fegyver vezérlésében
szerepet játszó, a rakéta hátsó részén elhelyezett négy
vezérsík méretét lecsökkentették, ráadásul behajthatóvá is
tették őket. A kezdeményezés, melynek célja a Meteor
integrációja volt a JSF fedélzetén, egy Lockheed-tanulmányból
indult, melyet a brit Védelmi Minisztérium pénzelt, s három évvel
ezelőtt látott napvilágot.
’Így a vezérsíkok összesített felülete 20 %-kal lett kevesebb, mint az eredetieké’, mondta Rob Thornley, a MBDA értékesítési igazgatója, aki szerint így most már a Meteor is helyettesítheti a Raytheon AIM-120C7 AMRAAM-ot az F.35 belső fegyverterében: ugyanúgy négy fér el belőle, mint amerikai vetélytársából.
A Lockheed egyébként nemrég mutatott be egy módosítást, melynek köszönhetően már 6 AMRAAM is elfér a belső fegyvertérben.
’Így a vezérsíkok összesített felülete 20 %-kal lett kevesebb, mint az eredetieké’, mondta Rob Thornley, a MBDA értékesítési igazgatója, aki szerint így most már a Meteor is helyettesítheti a Raytheon AIM-120C7 AMRAAM-ot az F.35 belső fegyverterében: ugyanúgy négy fér el belőle, mint amerikai vetélytársából.
A Lockheed egyébként nemrég mutatott be egy módosítást, melynek köszönhetően már 6 AMRAAM is elfér a belső fegyvertérben.
Kapcsolódó
hír, hogy a US Air Force a következő költségvetési ciklusban
szeretné elindítani egy új generációs, többfeladatú rakéta
fejlesztését, mely egyaránt leváltaná az AIM-120 AMRAAM és az
AGM-88 HARM családok tagjait. A légierő vezetői szerint ez a
fegyver jelentős ugrás lenne a légi indítású fegyverek
területén, ám még sok munka kell hozzá, hogy létre is tudják
hozni, ehhez szeretnének pénzt a Kongresszustól.
’Ötödik generációs fegyverekre van szükségünk, ha ötödik generációs repülőgépeket akarunk.’ – mondta William Fraser tábornok, a Taktikai Légi Parancsnokság parancsnoka.
’Ötödik generációs fegyverekre van szükségünk, ha ötödik generációs repülőgépeket akarunk.’ – mondta William Fraser tábornok, a Taktikai Légi Parancsnokság parancsnoka.
A jövő útja: gélhajtású rakéta
Azt
a tényt, hogy korunk egyik legégetőbb problémája a fosszilis
energiahordozók egyre fogyatkozó mennyisége, gondolom, senkinek
sem kell részletezni. Lapcsoportunk olvasóinak még az is teljesen
világos, hogy a repülés polgári és katonai ágában is
mindinkább kezdenek fontossá válni az alternatív tüzelőanyagok,
mert bizony-bizony valamivel működtetni kell a hajtóműveket,
viszont a kőolajon alapuló üzemanyagok egyre drágábbak.
Van
viszont a repülésnek egy olyan ága, mely sokak számára kevésbé
fontos, ugyanis nem annyira látványos és emberközeli. A
rakétákról van szó, melyek a merev szárnyú gépekhez hasonlóan
rendkívül sokfélék, és szerves részét képezik a repülésnek.
Ehhez képest nem hallani túl sokat a különféle alternatív
rakéta-hajtóanyagok fejlesztéséről, pedig a kutatások már
hosszú évek óta folynak.
A
100%-ban az MBDA Deutschland vállalat tulajdonában lévő
Bayern-Chemie még 2009 decemberében hajtott végre kísérleti
indításokat a saját fejlesztésű, különleges géllel hajtott
rakétáival a Német Hadsereg meppeni lőterén. A próbákat
többéves előkészület előzte meg, a cég ugyanis már 2002-óta
dolgozik a technológián. Ezért is volt hatalmas siker számukra,
hogy nem vallottak kudarcot a rakéták, és így a fejlesztés újabb
stádiumába léphetett.
Néhány év múlva gélhajtással repülhetnek
A
Bayern-Chemie által kifejlesztett gél egyesíti magában a jelenleg
alkalmazott rakéta-üzemanyagok tulajdonságait. A szilárd
tüzelőanyaghoz hasonlóan biztonságos, könnyen kezelhető és
gyorsan felkészíthető az indításra, de azoknál sokkal nagyobb a
fajlagos impulzusa, és repülés közben változtatható a tolóerő
mértéke. További előny, hogy amíg a rakétatestben van, addig
úgy viselkedik, mint a „sima” szilárd anyagok, így a szivárgás
esélye erősen konvergál a nullához.
Az égőtérbe lépve a gél elveszti szilárdságát, és folyadékká alakul, majd egy gázgenerátor segítségével begyújtják.
Az égőtérbe lépve a gél elveszti szilárdságát, és folyadékká alakul, majd egy gázgenerátor segítségével begyújtják.
A
technológiának sok előnye van a korábbi megoldásokhoz képest.
Először is, a különféle feladatokhoz mérten beállítható a
kívánt tolóerő mértéke, így pedig jelentős anyagi
megtakarítás érhető el, mivel csak a szükséges mértékű
hajtóanyagot kell betölteni a rakétába. Környezetvédelmi
szempontból is nagy előrelépést jelent, ugyanis rendkívül kevés
füstszármazékot bocsát ki a fellövés során, ráadásul a
levegőbe jutó anyagok mind „zöldek”, vagyis nem károsítják
a környezetet. Mindamellett elődeihez képest sokkal kevésbé
érzékeny a külső behatásokra, és a logisztikai láncba is
könnyedén integrálható, ahol további összegeket lehet
megspórolni vele.
A
gélre azonban még rengeteg teszt vár, amíg szolgálatba állhat.
Katonai vonatkozásban elsőként a cirkálórakétákban és
drónokban szeretnék felhasználni, az igazán nagy lépést azonban
az jelenti majd, mikor a nagy számban használt levegő-levegő,
levegő-föld, föld-levegő, levegő-vízfelszín és
vízfelszín-levegő feladatkörű rakétákat is ilyen üzemanyag
repíti majd céljuk felé.
Új robbanóanyaggal válthatja a TNT-t a US Army
Az
Amerikai Hadsereg vezetése jóváhagyta a BAE Systems kérelmét,
hogy támogassák egy új robbanóanyag kifejlesztését, melynek
célja a jelenleg használt TNT leváltása a US Army arzenáljában.
A brit illetőségű vállalat által készített, IMX-101 névre
hallgató robbanóanyag sokkal biztonságosabb, mint elődje, viszont
nem kevésbé hatékony.
Az
IMX-101-nek több jelentős előnye is van a TNT-vel szemben. Míg
utóbbi szállításánál nagyon kellett vigyázni arra, hogy a
lehető legkevesebb fizikai és kémiai inger érje az anyagot, addig
előbbinél már sokkal kevésbé van erre szükség, ugyanis
tervezésénél törekedtek a lehető legnagyobb stabilitásra. Ez
pedig amellett, hogy jelentős összegeket takarít meg logisztikai
téren, csökkenti az emberekre nehezedő nyomást és redukálja a
baleseti sérülések és halálesetek számát.
A
US Army számára hatalmas előrelépést jelent az új robbanóanyag,
ugyanis így olyan eszközhöz jutnak, mely könnyen és nagy
mennyiségben előállítható, mindamellett pedig rendkívül
érzéketlen, és csak a kívánt helyen és időben lép működésbe.
A
TNT külső kémiai vagy fizikai ingerek (véletlen tűzesetek,
hirtelen leejtések, ütődések, stb.) esetén nagy százalékban
robbanással reagált, ami sok ártatlan ember életét követelte.
Ráadásul nem elhanyagolható szempont, hogy igencsak sokba kerültek
az ilyen esetek elkerülésére hozott óvintézkedések. Az IMX-101
bevezetésével azonban egy olyan robbanószerhez jutnak, mely
sokkalta jobban ellenáll a fenti behatásoknak.
’A
IMX-101-ben megvan a megfelelő potenciál ahhoz, hogy
forradalmasítsa a robbanószerek piacát.’ – mondta Jerry
Hammonds, a BAE Systems hadianyagokkal foglalkozó részlegének
ügyvezető igazgatója. ’Segítségével egyrészt életeket
menthetünk, másrészt pedig előnyt szerezhetünk a csatatéren.’
A
US Army első körben az M795-ös 155 milliméteres tüzérségi
lövedékben próbálja majd ki az IMX-101-et a TNT helyett. Ha
minden a terveknek megfelelően alakul, akkor a jövőben a
fokozatosság elvét követve az összes lövedékbe az új
robbanóanyag fog majd kerülni.
Ezzel egy több mint száz évre visszanyúló történet érhet véget, ugyanis a TNT-t, vagyis trinitro-toluol az első világháború előtt került a világ hadseregeinek szolgálatába, és azóta töretlen népszerűségnek örvend, ugyanis nem volt nála jobb – eddig.
Ezzel egy több mint száz évre visszanyúló történet érhet véget, ugyanis a TNT-t, vagyis trinitro-toluol az első világháború előtt került a világ hadseregeinek szolgálatába, és azóta töretlen népszerűségnek örvend, ugyanis nem volt nála jobb – eddig.
Teherautóra szerelt lézerfegyver a Boeingtól
A
Boeing Company a katonai alkalmazású lézerek fejlesztésének
területén a világ élvonalába tartozik. Nem véletlen tehát,
hogy e cég közreműködésével kezdte meg az Amerikai Hadsereg a
High Energy Laser Technology Demonstrator (HEL TD) fejlesztését,
mely egy teherautóra telepített, nagy energiájú precíziós
lézerfegyver. Feladata, hogy a csatatéren közvetlen és hatásos
védelmet nyújtson a csapatoknak a rakéták, tüzérségi- és
aknavető-lövedékek ellen.
A
HEL TD, mint azt a neve is mutatja, egyelőre csak egy technológiai
demonstrátor. Két fő összetevője a hordozó platformként
szolgáló Oshkosh Heavy Expanded Mobility Tactical Truck (HEMTT) és
a ráhelyezett konténerben található nagy energiájú
lézerfegyver. A rendszer, mint már említésre került, a katonák
közvetlen védelmét hivatott ellátni a harctereken az ellenséges
rakéták és tüzérségi lövedékek ellen. Ha beválik, akkor
komolyan forradalmasíthatja ezt a területet, ugyanis a Boeing
mérnökei szerint a 186000 mérföld/másodperc sebességű
lézersugár eddig soha nem látott mértékű precizitással és
gyorsasággal képes leszedni a célpontokat, ráadásul járulékos
károkat sem okoz.
Hordozó
platformjának köszönhetően mobilitás terén is kielégíti a 21.
századi hadviselés igényeit, ugyanis a nyolckerekű, 500 lóerős
HEMMT befér a Boeing C-17 Globemaster III és a Lockheed Martin
C-130J Hercules rakterébe is, így szükség esetén a világ
bármely pontjára eljuthat. Maga a lézer egy konténerben
található, tehát rendkívül kompakt kialakítású, ami szintén
megkönnyíti a szállítást és a karbantartást.
’A
HEL TD program, mely három éve még csak egy ötlet volt a
rajzasztalon, gyors, sima tervezési fázisának és a közreműködő
cégek és a hadsereg kiváló munkájának, precizitásának és
szaktudásának köszönhetően hamarosan eljut a tesztelési fázisba
is.’ – nyilatkozta Blaine Beardsley, a Boeing HEL TD-vel
foglalkozó részlegének vezetője. ’Úgy gondolom, nemcsak
kielégítettük a velünk szemben támasztott igényeket, de meg is
haladtuk azokat.’
A
program tényleg jól halad, ugyanis néhány héten belül
felhelyezik az első BCS (laser Beam Control System – Lézersugár
Irányító Rendszer) konténert egy HEMMT platójára, melyet
követően sor kerülhet az első lövésekre is. A BCS, mely
tulajdonképpen az egész rendszer legfontosabb eleme, egy konténerbe
szerelt nagy energiájú lézer. A tüzelés behúzható, 360 fokban
elforgatható gömbtoronyból történik, melyben tükrök
segítségével irányítják a sugarat a célra.
A
tervek szerint még az idén nyáron integrálnak a HEMMT-re egy
BCS-t, ám ez még nem lesz teljes értékű, csak egy csökkentett
erejű kísérleti példány. Arra azonban tökéletes lesz, hogy
szemléltesse a rendszer működését és rávilágítson az
esetleges hibákra. Az első lövészeteket is ezzel végzik majd el
2011-ben a White Sands lőtéren, és ha ezek sikerrel végződnek,
akkor telepítik az ’igazi’ lézert. Addig azonban még sok-sok
munka vár a fejlesztőkre, de szerencsére a Boeing és a hadsereg
is optimistán tekint a jövőre.
’Ezek
a kezdeti erőfeszítések nyitják meg az utat a további
fejlesztésekhez, és egy olyan technológia létrehozásához,
melyet végül a harctéren is alkalmazhatunk.’ – mondta Bill
Gnacek, a US Army HEL TD-programfelelőse. ’Célunk, hogy ezt a még
gyerekcipőben járó technológiát magas szintre emeljük, és
szolgálatba állítsuk a hadsereg kötelékében. Ezzel egy olyan
eszközt adunk a parancsnokok kezébe, mellyel megvédhetik
katonáikat a rakéták és tüzérségi lövedékek nyújtotta
fenyegetéstől.’
Hamarosan villoghat a Boeing ABL
Hamarosan
a levegőben is felvillanhat a Boeing Airborne Laser nagy energiájú
lézerágyúja, hiszen a közelmúltban jelentős mérföldkőhöz
érkezett a program: augusztus 18-án sor került a célpont
megsemmisítésére szolgáló lézer első, repülés közbeni
tesztjére.
Ez
ugyanakkor még korántsem jelenti azt, hogy a Boeing 747-400F-ből
átalakított YAL-1A már célpontra tüzelt. Az még egy kicsit
odébb van azért, a múlt héten kezdő lépésként még mindössze
csak a lézer energiáját mérték meg egy, a fedélzeten
elhelyezett kaloriméterrel. Azaz a lézernyaláb nem is hagyta el
egyelőre a gépet.
A
YAL-1A repülés közben
“Ez
az Airborne Laser képességeinek egy jelentős tesztje volt, mely
demonstrálta, hogy a rendszer a tervezőasztalról valóban
realitássá vált.” – nyilatkozta az esettel kapcsolatosan Greg
Hyslop, azaz a Boeing Missile Defense Systems elnökhelyettese és
egyben ügyvezető igazgatója. “Láthattuk, hogy az Airborne Laser
nagy energiájú lézere működik repülés közben és készen áll
további tesztekre, hogy bizonyítsa alkalmasságát mint mobil
rakétavédelmi rendszer.”
Mindenesetre
a Boeing tervei szerint az idei év vége előtt a rendszernek már
egy ballisztikus rakétát kell megállítani annak
gyorsítási/emelkedési szakaszában.
“A
teszt megmutatta, hogy az ABL program megfelelően halad, hogy egy
ballisztikus rakétát lőjjön le az év későbbi szakaszában.”
– olvasható Michael Rinn-nek, a Boeing elnökhelyettesének és az
ABL program igazgatójának nyilatkozata a Boeing sajtóanyagában.
Persze
addig egy sor, fokozatosan nehezedő feladat sikeres teljesítése
vár még a rendszerre. Mindenesetre a Boeing reményei szerint a
fejlesztés hosszú és rögös évei után már végre tényleg
közeleg az az időpont, mikor átadhatják a rendszert, melyről úgy
vélik, hogy legalább akkora változást fog hozni, mint amit anno a
lopakodó technológia megjelenése okozott a légi harc illetve a
légvédelem vonatkozásában.
Az
Airborne Laser programban a Boeing a fővállalkozó, de az Egyesült
Államok másik két nagy haditechnikai vonalon mozgó fejlesztő
vállalata, a Northrop Grumman illetve a Lockheed Martin is részese
a programnak. Az ABL kémiai lézerét a Northrop Grumman, a
tűzvezető illetve a lézernyaláb felügyeletét végző rendszert
a Lockheed Martin szállítja. A Boeing a Battle Management
System-mel és végül is a sárkányszerkezettel járul hozzá a
programhoz.
Repülés közben tesztelték a lézert
Nemrég
sikeres tesztet hajtottak végre az ATL (Advanced Tactical Laser –
fejlett taktikai lézer) fegyverrendszerrel. A lövésre a 413.
Tesztszázad külön erre a célra átalakított
NC-130H Herculesgépéről
került sor.
A
Kirtlandből felszálló gép a White Sands lőtér fölött hajtotta
végre a lövést. A célpont a földön volt, ám ennek ellenére
sikerrel megsemmisítette azt.
Az ATL egyébként egy vegyi lézer, melynek célzását számítógépes rendszerek és szenzorok végzik. Ezek segítségével, centiméteres pontossággal képes eltalálni célokat anélkül, hogy járulékos károkat okozna. Éppen ezért a jövőben főleg városi harcokban szeretnék alkalmazni, ahol minél jobban kerülni kell a civil épületekben, de főleg polgári személyekben keletkező károkat. A mai fegyverekkel szinte lehetetlen nem kárt okozni a célpont közvetlen környezetében, a lézerrel azonban ez elkerülhető lesz.
Az ATL egyébként egy vegyi lézer, melynek célzását számítógépes rendszerek és szenzorok végzik. Ezek segítségével, centiméteres pontossággal képes eltalálni célokat anélkül, hogy járulékos károkat okozna. Éppen ezért a jövőben főleg városi harcokban szeretnék alkalmazni, ahol minél jobban kerülni kell a civil épületekben, de főleg polgári személyekben keletkező károkat. A mai fegyverekkel szinte lehetetlen nem kárt okozni a célpont közvetlen környezetében, a lézerrel azonban ez elkerülhető lesz.
„Megérte
az idő és az erőfeszítés! Mind a légierő, mind a Boeing
emberei keményen dolgoztak azért, hogy ez sikerülhessen. A lövés
pedig fantasztikus volt! Rendkívül szerencsésnek érzem magam,
hogy a személyzet tagja lehettem!” –nyilatkozta Scott Wollitz
őrmester, fedélzeti mérnök.
Az
ATL-t elsősorban az AC-130 csatagépek fedélzetén szeretnék majd
alkalmazni, de más gépek fedélzetén is megjelenhet a
későbbiekben.
„Gyerekkoromban
nagyon szerettem a Star Wars filmek lézereit. Mindig arról
álmodtam, hogy egyszer én is lőhetek ilyennel. Sose gondoltam
volna, hogy én leszek az első, aki ilyennel lőhet! Egy álom vált
valóra!„- James Stahl tábornok, pilóta.
Bizonyított az Airborne Laser
Közvetlen
gyökereit 1996-ig visszavezető Airborne Laser program történetében
2010. februárja több komoly mérföldkövet is elhozott: február
3-án egy szilárd, február 11-én, azaz tegnap pedig egy folyékony
hajtóanyagú ballisztikus rakétát taszajtott vissza a földre.
Legutóbb
tán akkor írtunk az Airborne Laser (ABL) programról, mikor is első
alkalommal került sor a célpontok megsemmisítésére szolgáló
nagy energiájú lézer repülés
közbeni tesztjére.
Erre a tavalyi év augusztusában került sor és majdnem sikerült
is tartani a Boeing által akkor megnevezett menetrendet. Majdnem,
ugyanis ezen rakétalelövésekre eredetileg a tavalyi év végén
kellett volna sor kerülni. No de egy ilyen hosszú programban ez az
1-2 hónap nem számít már, különösen annak fényében, hogy az
elvártaknak megfelelően teljesített a rendszer.
Csütörtök
folyamán két rakétára is rápislantott a harcászati ballisztikus
rakéták semlegesítésére tervezett rendszert hordozó, módosított
Boeing 747-400F, a YAL-1A, aminek az egyik nagyon nem örült -- a
másodikról meg egy kicsit később.
Magára
a tesztre a Kaliforniai partok mentén került sor, melyben első
körben, csendes-óceáni idő (UTC-8) szerinti 08:44-kor, egy úszó
platformról kis hatótávolságú, folyékony hajtóanyagú
ballisztikus rakéta indult. Fedélzeti szenzoraival mindezt
másodperceken belül észlelte az arrafelé ólálkodó Airborne
Laser Testbed, megkezdve a felkészülést a veszélyforrás
semlegesítésére. Egy kis emlékeztető ezen többlépcsős
folyamatról:
- A veszély észlelése után három kis energiájú lézerrel történik a célpont megvilágítása, nyomon követése, sebességének, pályájának meghatározása, valamint a zavaró légköri jelenségek kompenzálására történő felkészítés
- A folyamat zárásaként 3-5 mp időtartamra felvillan a gép orrán elhelyezett lövegtoronyban helyet kapott, a megsemmisítő erejű lézercsapást leadni hivatott nagy energiájú lézer, melynek egy 5 másodperces impulzusa akkora energiát továbbít, mely állítólag fedezné egy tipikus amerikai háztartás 1 órányi energiaigényét.
A
csütörtöki ún. “proof of concept” (megvalósíthatóságot
demonstráló) tesztek közül az elsőként sorra kerülő teszt
keretében a rakéta indítása és megsemmisülése között mintegy
2 perc telt el, a rakétamotorok ekkor még üzemeltek, a rakéta a
gyorsítási szakaszában volt. Az első tesztet követő egy órán
belül sor került a második rakétaindításra is: a kaliforniai
partok mentén található San Nicolas szigetről egy szilárd
hajtóanyagú harcászati ballisztikus rakéta kezdett felfelé
emelkedni, melyet a teszt kritériumainak megfelelően a nagy
energiájú lézerével szintén elfogott az Airborne Laser Testbed,
a művelet azonban még a rakéta megsemmisítése előtt leállításra
került. Hasonló elfogásra 2010 januárjában sor került már,
továbbá ezen rakétával megegyezőt semlegesített a rendszer
február 3-án.
Az
ABL rendszert alapvetően harcászati ballisztikus rakéták
semlegesítésére tervezték, azok gyorsítási, emelkedési
fázisában. Ennélfogva a gépnek legalább néhány száz
kilométerre kell lennie az indítások helyszínétől. A rendszer
nem alkalmas a rakétáknak azok ballisztikus pályájának későbbi
szakaszaiban történő semlegesítésére. Megjegyezzük, hogy a
Missile Defense Agency felvetette az ABL rendszer interkontinentális
ballisztikus rakéták semlegesítésére alkalmassá tételét, de
itt már határozott problémák látszanak kiütközni: jelenleg
ugyanis a YAL-1A-n megtalálható megawatt kaliberű lézer esetében
az általában vékonyabb köpenyű folyékony hajtóanyagú
ballisztikus rakéták megsemmisítésére 600, a keményebb diót
jelentő szilárd hajtóanyagú társaik esetében pedig mindössze
300 km körüli hatótávolságot valószínűsítenek. Ez a legtöbb
szituációban nem lenne elegendő, hovatovább ICBM-ek semlegesítése
érdekében így nagy valószínűséggel ellenséges terület felé
is kéne repülni.
A
Boeing egyébként az ABL mellett egy másik lézeres programon, a
szintén a tesztelési fázisban leledző Advanced
Tactical Laser --
Fejlett Taktikai Lézer) is dolgozik.
Következő
fázisába lépett a leendő amerikai rakétavédelmi rendszer egyik
elemét képező Repülőgép-fedélzeti Lézerfegyver (ABL)
tesztprogramja. A Boeing és az Amerikai Rakétavédelmi Ügynökség
szakemberei befejezték a nagy erejű lézer beépítését a
módosított Boeing 747-400F típusú repülőgépbe, és megkezdték
a fegyver tesztelését annak kémiai üzemanyagával.
A
próbák a kaliforniai Edwards légitámaszponton zajlanak le. A
tesztek során feltöltik az oxigén-jód lézert a szükséges
üzemanyagokkal és beindítják azok áramlását; ily módon
ellenőrzik a korábban elvégzett kémiai számítások helyességét,
illetve a fegyver kezelhetőségét.
Az
YAL-1A repülés közben
“A
Fedélzeti Lézer csapat nagyszerű munkát végzett azzal, hogy
felkészítette a nagy energiájú lézert az üzemanyagtesztekre. Ez
az út vezet tovább ahhoz, hogy először beindíthassuk a lézert a
repülőgép fedélzetén” – Mondta Mike Rinn, a Boeing alelnöke,
egyben az ABL program igazgatója. Hozzátette, hatalmas haladást
értek el az irányított energiájú fegyverek szolgálatba állítása
felé.
A
majdani repülési tesztek során először a fegyver működésének
időtartamát és erejét teszik próbára; valóban képes-e elérni
a különböző ballisztikus rakéták megsemmisítéséhez szükséges
energiaszintet. Persze a puding próbája az evés. Az első, valódi
ballisztikus rakéták elleni tesztekre legkorábban 2009 folyamán
kerülhet sor.
Az
YAL-1A felépítése
A
Boeing fővállalkozásában készülő ABL-t három fő elemre
bonthatjuk. Az első maga a repülőgép, egy átalakított
B747-400F. A második a Jumbo Jet hátsó felében elhelyezett nagy
energiájú oxigén-jód lézer, melyet a Northrop-Grumman készített.
Az első két komponens azonban mit sem érne, ha nem lenne ott a
repülőgép első felében az összetett célzó- és tűzvezető
rendszer, melynek legfőbb külső jegye az YAL-1A típusjelű gép
orrán lévő nagy méretű, optikai rendszereket tartalmazó kupola,
melynek feladata a lézersugarak célra irányítása.
Lézerfegyverek – India is be kíván sorolni
Következzék
most egy kissé megkésve tudósított híranyag az indiai DRDO, azaz
az állami tulajdonú, védelmi fejlesztésekért felelős hivatal
terveiről. Mint a címből vélhetően nem nehéz leszűrni, India
is csatlakozni kíván a “nagyokhoz” és egy ambiciózusan rövid
határidejű menetrendet állít maga elé az irányított energiájú
fegyverek, azon belül is a lézer alapú eszközök fejlesztése és
hadrendbe állítása terén.
“A
jövő a lézerfegyvereké. Például használhatunk lézersugarat az
ellenséges rakéták gyorsítási, vagy terminális szakaszban
történő lelövésére.” – nyilatkozta a DRDO Laser Science &
Technology Centre (LASTEC) részlegébek igazgatója, Anil Kumar
Maini a Times of Inndia napilapnak.
A
LASTEC tervei egész véletlenül összecsengenek a DRDO felső
vezetése által az elkövetkező évekre prioritásnak
megjelöltekkel, melyek nem mások, mint az űr- és cyber biztonság,
a hiperszonikus járművek és az irányított energiájú fegyverek.
Bár
a DRDO nem feltétlenül arról híresült el, hogy az ígéreteihez
(mindig) határidőre fel tud nőni, annyi bizonyos, hogy az
irányított energiájú fegyverek fejlesztésére ennek ellenére
vélhetően meglesz az anyagi támogatás, hiszen ezen terület az
elkövetkező cirka másfél évtized távlatára a védelmi
minisztérium részéről is a fejlesztések egyik fő
csapásirányának lett megjelölve.
No
persze nem arra kell gondolni, hogy hogy az indiai erők majd teljes,
fehér testpáncélban, lézervetőkkel nyomulnak a lázadók ellen,
ám akkor mik is szerepelnek a tervek között?
Nos,
a fejlesztések talán nem meglepő módon több szálon fognak
futni: a személy és tömeg elleni bevethető, nem halálos
lézerfegyverektől kezdődően a tűzszerész vonatkozású
eszközökön át a ballisztikus rakéták ellen bevethető,
potenciálisan a kiépítés alatt álló indiai rakétavédelmi
rendszer jövőbeni elemét képző, légi és vizi platformokra
szerelt nagy teljesítményű pirítókig.
Utóbbiak
esetében az elérhető információk alapján két vonalon fognak
futni a fejlesztések. A terminális szakaszban történő elfogásra
egy 5-7 kilométer hatótávolságú, 25 kW teljesítményű lézert
vizionálnak, míg légi és vizi platformra egy 100 kW-os lézert
szánnak, mellyel a gyorsítási szakaszban kívánnák semlegesíteni
az ellenséges ballisztikus rakétákat. Azaz az egyelőre finoman
szólva is kétesen teljesítő, amerikai ABL rendszer
indiai megfelelőjét szeretnék összelapátolni, mellyel
kapcsolatban azonnal látszik, hogy hiánycikk az “irdatlan erejű”,
megawatt kaliberű lézerágyú, hiszen a megnevezett 100 kW inkább
a más célpontok ellen fejlesztett ATL-lel
lenne párban.
Egyébként
úgymond nem kívánnak sokat tökölni, hiszen a nyilatkozatok
alapján a terminális szakaszú elfogást biztosító lézernek 5, a
gyorsítási szakaszban bevethetőnek pedig 10 éven belül tesztekre
érettnek kell(ene) lennie.
Talán
nem meglepő módon a fenti 2 fejlesztési programmal szemben a nem
halálos erejű lézerfegyverek vonatkozásában már kézzelfoghatóbb
eredmények vannak, illetve várhatóan lesznek (tervezetten)
rövidebb határidőn belül.
Ami
ténylegesen készen van, az egy 50 méteres effektív
hatótávolsággal rendelkező személy elleni lézer dazzler, ami
szép-szép, csak nem kell tőle hanyatt vágódni, lévén mondhatni
több ilyen rendszer is létezik már.
Az
indiaiak tervezett következő lépcsőjét a tömegoszlatásra
alkalmas változat jelenti. A remények szerint mintegy 2 év múlva
rendelkezésre álló eszköz hatótávolsága 250 méter lesz.
Az
IED-ek és egyéb robbanószerkezetek biztonságos távolságból
történő semlegesítésére alkalmazandó lézereszközök tesztjét
cirka másfél év múlva már szeretnék elkezdeni. Ez természetesen
szintén úgymond az élenjárókhoz történő “felzárkóztató”
jellegű fejlesztés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése