Jobb agyféltekés rajzolás
A
tévében lehetett látni pár műsort arról, hogy egy újfajta,
különleges rajzolási módszerrel, bárki megtanulhat szépen, és
élethűen rajzolni. Érdekes ez a dolog, és utána járva, kiderült
hogy valóban működik a technika. A jó hír az, hogy tényleg
lehetséges hatalmas javulásokat elérni a rajztudás fejlődésének
terén. Ebben a videóban vázlatosan össze lesz foglalva az, hogy
milyen gyakorlatokkal, trükkökkel, segédeszközökkel tudsz egyre
szebben és szebben rajzolni. Érdemes lenne ezt a módszert az
iskolákban is tanítani. Lehetséges, hogy ha bevezetnék, akkor
olyan változásokat indítana meg, hogy Magyarország a világ
művészeti központjává válhatna, mivel nem kis dolog az, hogy
1-2 hetes gyakorlással művészi szintre lehet fejleszteni a
rajzkészséget. Akkor 8 év alatt, míg a gyerekek iskolába járnak,
mi történhetne? Elképesztő mennyiségű és nagyságú tehetségek
születhetnének. Ez a videó is azért készült, hogy minél több
emberhez eljuthasson ez a tudás, ingyen. Mutasd meg ezt a filmet a
tanároknak, szakkörvezetőknek, rajzzal foglalkozó ismerőseidnek,
hogy minél hatékonyabban tudják alkalmazni és tanítani a
rajzolás művészetét, és minél több fiatal váljon tehetségessé
ezen a téren.
Akit
bővebben is érdekel ez a téma, annak ajánlom Betty Edwards Jobb
agyféltekés rajzolás című könyvét. Internetről is le lehet
tölteni, csak rá kell keresni.
A
könyv innét
letölthető:http://www.rajzkeszites.hupont.hu/1/betty-edwards-konyvek
A
könyvben részletesebben le lesznek írva feladatok, ez a videó
csak egy kis összefoglalója a jobb agyféltekés rajzolásnak.
Azonban, ha veszed a fáradtságot és megrajzolod ezt a pár rajzot,
amelyekről ebben a kisfilmben szó lesz, akkor te is képes leszel
fényévekkel jobban rajzolni, mint eddig tetted. Kivéve, ha már
most is egy Picasso vagy, mert akkor már te ösztönösen alkalmazod
azokat a képességeket, látásmódokat, amelyek az élethű
alkotások elkészítéséhez szükségesek.
Kezdjük
az elején, hogy mi is az, hogy jobb agyféltekés rajzolás?
A
nagy művészek, festők, grafikusok már évszázadok óta
beszámolnak arról, hogy mikor alkotnak, akkor egy különleges
tudatállapotba kerülnek. Nem tudják megmagyarázni, hogy hogyan
készítik a képeket, egyszerűen csak megszületik a kezük
munkájából az alkotás.
Egy
furcsa tudatállapotról mesélnek, ahol az érzékelésük,
térlátásuk, arányérzékük felfokozódik, és így képesek
lesznek arra, hogy fantasztikus műremekeket hozzanak létre az
anyagi világban.
Elsőre
ijesztőnek tűnhet ez a dolog, de ez a tudatállapot megtanulható
különböző gyakorlatokon keresztül.
Ebben
a tudatállapotban pedig az ember képes lesz a rajzoláshoz
szükséges részkészségeket ösztönösen, automatikusan
összekombinálni, és megfelelően, megfelelő időpontban,
pillanatban alkalmazni.
Úgy,
ahogy a biciklizés tudása is részfolyamatokból épül fel, ugyan
úgy a rajzolás képessége is.
Ahhoz,
hogy tudjon valaki biciklizni, meg kell tanulnia egyensúlyozni,
tekerni a pedált, irányítani a kormányt, megfelelő időpontban
fékezni, stb. Elsőre rémisztőnek hathat ennyi mindenre figyelni,
de mikor már megtanult az ember kerékpározni, akkor már
ösztönszerűen menni fog neki a dolog.
A
rajzolással is így van ez. Csak meg kell tanulni a rajzoláshoz
szükséges részfolyamatokat, és mindenki könnyedén képes lesz
élethű képeket készíteni. Mivel az elsajátított
részfolyamatokat a jobb agyfélteke, amely felelős a térlátásért,
arányérzékért, vizuális dolgokért, az majd szépen
összeilleszti, és automatikusan alkalmazni fogja, szükség szerint
a rajzolás közben. Nekünk pedig csak rajzolnunk kell és engedni,
hogy az agyuk jobb félteke tegye a dolgát, a már gyakorlatok során
megtanult részfolyamatokkal kapcsolatban.
Fizikailag
most is képes vagy vonalakat húzni, satírozni, krikszkrakszokat,
görbéket rajzolni. Ezek a feladatok pedig megtanítanak majd arra,
hogy mikor, hogyan, hol melyik módszert alkalmazd.
Lehetséges,
hogy az éneklést, szobrászatot, vagy bármely más művészeti
ágat is ilyen elven bárki képes lenne megtanulni. Csak ki kellene
dolgozni egy gyakorlati sort, amivel bárki művészévé válhatna
ezeknek az irányzatoknak. Aki ért hozzá, az csinálja meg ezt a
fajta eljárásmódot, más művészeti irányzatokkal kapcsolatban
is, hogy ott is a részkészségek elsajátításán keresztül a
kezdők is gyorsan művészi eredményeket legyenek képesek elérni.
De
mik is azok a részfolyamatok, amelyek a rajzoláshoz szükségesek?
A
szélek észlelése, a terek észlelése, az arányok észlelése, a
fények, árnyékok észlelése, és a teljesség észlelése. Azaz
mindezen felsorolt dolgok észlelése együttesen, amelyeket már a
jobb agyféltekéd fog végezni automatikusan, mikor egyesével
elsajátítottad ezeket a részfolyamatokat a különböző
gyakorlatok által.
Lesznek
olyan feladatok is, amelyek a jobb agyféltekés látásmódra
váltást fogják megtanítani. Neked pedig csak szorgalmasan
rajzolnod kell. Ha kitartasz, akkor megsokszorozódhat a rajztudásod
könnyedén.
Kezdésnek
rajzolj tükör segítségével egy önarcképet, valamint a kezedről
egy képet. Sima írólapot is használhatsz. Érdemes 4B-s ceruzát
alkalmazni, mert az jó puha és könnyen radírozható, nem karcolja
annyira a lapot, és a későbbiekben a satírozást és a
maszatolást is könnyű vele elvégezni.
Ezek
a rajzok azért kellenek, hogy végül majd összehasonlíthasd a
fejlődésedet a kezdeti képességeiddel.
Mikor
ezzel a feladattal végeztél, akkor a következő gyakorlat pont
arról fog szólni, hogy a jobb agyféltekédet ösztönözze,
aktiválja a rajzok elkészítéséhez.
A
neve az, hogy vázák és arcok. A képen két arc látható,
amelyeknek az alját és a tetejét összekötve egy vázát adnak. A
feladat az, hogy amilyen kezes vagy, annak ellentétes oldali arcot
rajzold le kezdésnek. Ha jobb kezes vagy, akkor a bal arccal, ha bal
kezes vagy, akkor a jobb arccal kezd a rajzolást. Amikor ez megvan,
akkor húzz az arc alsó és felső részéből egy-egy vízszintes
vonalat, és szembe rajzold le a másik arcot is, hogy egy váza
képét kapd. Figyeld közben az érzéseidet, a gondolataidat, hogy
a bal agyféltekéd hogyan zavarodik meg ettől a feladattól, mert
hirtelen nem tudja eldönteni, hogy most arcokat, vagy egy vázát
fog rajzolni. Ez a feladat segít majd elcsendesíteni a bal féltekéd
nyelvi, gondolkodói, számító viselkedését és teret fog adni a
jobb féltekédnek, amely képes a művészi tudatállapotba juttatni
téged, mely majd szükséges lesz ahhoz, hogy élethűen tudj
rajzolni.
A
következő feladat szintén a bal agyfélteke kijátszásáról
szól, hogy a számításai, dolgok megnevezései, berögzültségei
felett, újra a jobb agyfélteke vegye át az uralmat. Felszámolja
majd azt a bal agyféltekés tévhitedet, hogy nem tudsz rajzolni.
Mivel itt majd csak vonalakat kell húzogatnod, azt pedig még az
óvodások is tudnak. A vonalak pedig majd kiadnak számodra egy
képet. A gyakorlat lényege, hogy egy fejjel lefelé fordított
rajzot kell lemásolnod. A képre rákereshetsz interneten, hogy
kinagyítva láthasd. Picasso rajza Igor Sztravinszkijről.
Fordítsd
fejjel lefelé. Ne nevezd meg a különböző részeit, ne mond ki
magadban, hogy ez a keze, ez a lába, ez a szék, hanem egyszerűen
fentről lefelé kezd el rajzolni a vonalakat a képről másolgatva.
Csak húzogasd a vonalakat úgy, ahogy azok a képen láthatóak. A
vonalak egymásból fakadjanak, hogy a kép folytonosságát
megőrizd. Ha akarod, akkor le is takarhatod egy lappal az éppen nem
rajzolt területeket, hogy ne zavarjanak. Mindig csak annyit engedve
láttatni, amennyi részt éppen rajzolsz. Ha nem szeretnéd
letakarni, mert úgy könnyebbnek érzed az alkotást, akkor rád van
bízva, hogy hogy a jobb számodra. A lényeg, hogy a vonalak
rajzolására összpontosíts, ne az egész képre. Így a jobb
agyféltekéd fog ismét aktiválódni, amely elősegíti majd az
élethű képek elkészítését.
A
következő feladatban vissza kell menned a gyerekkorodba. Azért,
mert sokszor a fiatalkorban betanult sablonos rajzok gátolnak meg
téged abban, hogy élethű képeket alkoss. Mivel, amikor le kéne
rajzolni például egy igazi macskát, akkor számodra a gyermekkori
csokornyakkendős macska képe ugrik be, és azt kezded el rajzolni,
ahelyett, hogy az igazi állat vonásait, alakját figyelnéd meg.
Ezért most a feladat, hogy rajzol egy olyan gyermekkori képet,
amilyet óvodában, vagy alsó tagozatban rajzoltál mindig. Ez azért
kell, hogy felismerd majd, hogy melyek azok az alakzatok, berögzült
formák, amelyek a gyermekkori beépült szimbólumokból állnak.
Így majd képes leszel az élethű rajzolásnál ezeket a régi
betanult jeleket felismerni és elhagyni, hogy ne gátoljanak az
igazi rajzolás és látás kibontakoztatásában. A gyermekkorban
kialakult szimbólumrendszer képes befolyásolni a vizuális
érzékelést. Ez a feladat pedig segít abban, hogy túl lépj a
berögzült formákon, és azt rajzold le, amit a valóságban látsz.
A
következő gyakorlat a megfigyelőképességedet, látásodat és a
látott dolgok lerajzolásának tudását fogja fejleszteni a kezed
által.
A
tenyereden lévő barázdákat kezd el lerajzolni egy lapra, úgy,
hogy közben nem nézheted a rajzot, csak is a kezeden lévő bőr
mélyedéseit. Ne érdekeljen, hogy milyen lesz az alkotás, ne
foglalkozz a bal agyfélteke nyavalygásával, hogy de nem tudod
megcsinálni, meg nem lesz jó, meg fölösleges ez az egész.
Egyedül csak a tudatállapotra figyelj, mert most a jobb agyféltekéd
fog dolgozni. Az érzést érezd, amit ez a gyakorlat kivált benned.
Arra
ügyelj, hogy ne össze-vissza másold le a bőr árkait, hanem
egymásból fakadjanak ezek a redők, milliméterről-milliméterre,
mintha egymásból nőnének ki. Közben egy órát állíts be, hogy
5 percenként szólaljon meg. Csak akkor szabad megnézned, hogy mit
rajzoltál. Többször 5 percet is gyakorolhatod ezt a feladatot.
Minél többször elvégzed a különböző feladatokat, annál
inkább el fog mélyülni a tudásod.
A
következő feladathoz szükséged lesz egy képsíkra. Ami egy 20 x
25 cm-es téglalap alakú átlátszó plexi, vagy műanyag lapból és
egy ugyan akkora papír, vagy karton keretből áll. A keret
belsejébe egy téglalap alakú lyukat kell vágni, ami körülbelül
19 x 15 cm. Ezeket csipesszel fogjuk egymáshoz rögzíteni. A
plexi, vagy műanyag lapon alkoholos filcet használva, készíts egy
keresztet, amelyek a középpontban metszik egymást.
A
múltban a festők szintén használtak képsíkokat, hogy
megkönnyítsék maguk számára az élethű rajzolást és alkotást.
Most
pedig a kezedet fogod lerajzolni.
A
papírlapra fektesd fel a keretet, és a belső szélei mentén
rajzold körbe. A keresztet is rajzold halványan bele, mely majd
abban fog segíteni, hogy elhelyezd a rajzot a lapon.
Ezután
a keretet csíptesd rá a plexire, vagy műanyag lapra és tenyeredet
felfelé fordítva, a kimeresztett ujjaidra helyezd rá ezt a
képsíkot. Csukd be az egyik szemed, fogj egy sima filcet, amivel a
plexire kezd el a kezed körvonalát körbe rajzolni. A csuklódnál
kezd. Közbe ne mozdítsd meg a fejed majd. Azt rajzold, amit látsz,
ne gondolkodj, ne nevezd nevén a dolgokat, azért, hogy a jobb
agyféltekéd rajzoljon és ne a bal csacsogására összpontosuljon
a figyelmed. Csak a körvonalakat rajzold.
Amikor
végére értél a körberajzolással, akkor a papírlapra rajzolt
keretbe próbáld meg ezt a filccel készült körvonalat átrajzolni
ceruzával. A keresztek segíteni fognak neked, hogy hova, milyen
magasságba, szélességbe kerüljenek az ujjak átrajzolásra.
Segítenek, mert viszonyítási pontot fognak számodra adni.
Mikor
sikerült átrajzolnod a lapra a kezed, akkor berajzolhatod rajta a
mélyedéseket, újbegyeket, ráncokat. Satírozással, a különböző
árnyékokkal is élethűbbé teheted. A besatírozott részeket
zsebkendővel, vagy egyszerű módon az ujjaddal is megdörgölheted,
hogy a csíkok eltűnjenek, és egyöntetű árnyalatot
biztosítsanak.
Bátran
összehasonlíthatod a kezdésnél rajzolt kezet, a most
elkészülttel. Lehet, hogy tetszeni fog a fejlődés. Ahogy
ügyesedni fogsz, úgy tudod majd a későbbiekben elhagyni a
segédeszközöket és ösztönösen a jobb agyféltekédre hallgatva
megrajzolni az élethű alkotásokat.
A
negatív terek fontosak tudnak lenni rajzolás közben.
Azokat
lerajzolva megkapjuk a tárgyak keretét. Mintha kivágtuk volna őket
a papírlapról ollóval, és a helyükön maradt lyuk az ő negatív
terük. Van külső negatív tér és belső negatív tér. A külső
negatív tér a baloldali képen látható. A belső negatív tér a
jobb oldalin.
Most
pedig az előbbi plexis és keretes módszerrel rajzolj le egy
széket. Töröld le a kezed vonalait egy vizes ronggyal, vagy
zsebkendővel a segédeszközről.
Rajzolás
közben figyeld meg a tárgy külső és belső negatív tereit.
Ahogy rajzolod fel a műanyag lapra filccel a széket, koncentrálj
ezekre a terekre. Mindent ugyan úgy csinálj, mint ahogy előzőleg
a kezednél tettél, csak most fél kézzel a levegőben fogod
tartani a segédeszközöket. Fél szemmel hunyoríts, ne mozgasd a
fejed, ne gondolkozzál, hogy éppen mit rajzolsz. Csak érzékeld a
távolságokat, a tereket, miközben filccel rajzolod körbe a
széket.
Mikor
végeztél, akkor egy megkeretezett lapra ismét másold át a szék
vonalait. A szálkereszt segíteni fog az arányok, távolságok,
vonalak meghúzásában.
Rubens
rajzát láthatod a képen. Kar- és lábtanulmányok.
Internetről
letöltve fordítsd fejjel lefelé a képet és a testrészek negatív
tereit rajzold le. Mikor végeztél vele, akkor állítsd normális
állapotba a másolt alkotást és a formák belső részleteit is
rajzold meg. Satírozással az árnyékolást is megcsinálhatod.
Rajzoláshoz
fontos a szögeket és az arányokat megfelelően megalkotni, hogy
élethű legyen a grafika.
A
képen látható módon meghatározhatod a szögeket a ceruzád
segítségével. Utána már könnyebben tudod azokat majd
lerajzolni. Fél szemmel próbáld a környezetedben lévő tárgyak,
sarkok egymáshoz viszonyított szögeit meghatározni.
A
másik elengedhetetlen dolog az arányok meghatározása. A képeken
ismét a rajzeszközt használják, hogy megmérjék, hogy az asztal
szélessége hogy aránylik a hosszához. Valamint hogy aránylik
szintén az asztal szélessége a lábak magasságához.
Mindig
érdemes ugyan ahhoz a hosszhoz arányosítani a tárgy többi
méretét. Jelen esetben az asztal szélessége ez az alap. Azért
kell egy bizonyos távolságot alapnak meghatározni, hogy ne
legyenek túlzottan nagyok az eltérések a rajzolás közben, az
állandó alaparány változtatgatása miatt. Mindig érdemes alkotás
előtt meghatározni egy alap méretet, ami arányalapként fog
szolgálni a rajzolt tárgyak méreteihez.
Itt
láthatod, hogy milyen viszonyban van az asztal hossza a
szélességéhez képest. Ez a hosszhoz viszonyított látszólagos
szélesség minden nézőpontban más és más, a néző
szemmagasságától függően.
1.
Tartsuk a ceruzát kinyújtott karral, szemünkkel párhuzamosan,
könyökünk az állandó arány miatt legyen letéve, vagy a
testünknek támasztva. Ezzel a módszerrel mérjük le az asztal
szélességét. A ceruza radíros vége legyen az asztal egyik
sarkánál, a hüvelykujjunkat tegyük a másik sarokhoz. Ez lesz az
alapegység.
2.
Továbbra is letett könyökkel a ceruzát még mindig szemünkkel
párhuzamosan tartva mérjük le az asztal hosszabbik oldalát.
Milyen az asztal hossza a szélességéhez képest? Ennél a példánál
az arány egy a másfélhez.
3.
Ezután nézzük meg az asztal lábait függőlegesen tartott
ceruzával, ügyelve a láb függőlegeshez viszonyított szögére.
Tökéletesen függőlegesek az asztallábak, vagy szögben állnak?
A láb hosszát ismét a szélességhez, vagyis az alapegységhez
mérhetjük.
Rajzolás
közben a rajzon is használni kell ezt a mérési formát, hogy
sikerüljön élethűen az arányokat ábrázolni. Megnézni, hogy a
valóságban az alaparányhoz képest mekkora a vizsgált távolság.
Ezután
a rajzon is a könyék megmozdítása nélkül szintén a ceruzával,
félszemmel le kell mérni ezt az arányosságot a lapon lévő
alaparányhoz képest, és úgy megrajzolni a tárgyak egyéb
méreteit. Egyszóval, amit élőben elvégeztünk aránymérést,
azt a lapon is el kell végezni az előbbi módszerrel, és ábrázolni
kell az egymáshoz viszonyított méreteit a tárgynak, hogy élethű
legyen az ábrázolás.
Bonyolultnak
hangzik, de ez is olyan dolog, ami gyakorlatban, elsajátítva, már
automatikusan menni fog. Élőben is vizsgáld meg az arányokat a
tárgynál és a rajzon is vizsgáld meg az arányait a tárgynak, és
az igazit utánozva rajzold meg a szélességét, magasságát,
szögeit.
Most
gyakorlatban is vizsgáld meg az arányokat egy asztalnál, vagy egy
tárgynál.
A
következő feladat az, hogy vedd elő a plexi lapot a kerettel,
töröld le róla az előző rajzot és keress egy ajtót, ami a
sarokban található. Ezután a már tanult módon a segédeszközökre
rajzold le az alsó és a felső sarkok szögeit. Az ajtónak csak a
magasságát jelöld be.
A
papírlapra a keret belső szélével rajzold fel az alapterületét
a rajzodnak. Rajzold bele a keresztet is. Ezután a plexiről a már
tanult módon rajzold át a sarkot az ajtóval.
Mikor
ezzel kész vagy, akkor az ajtó méretit is megrajzolhatod a már
tanult arányosság mérés technikáival. Használd a ceruzát.
Kezdetben
minden kicsit nehézkesen megy, de a gyakorlással majd könnyedén
képes leszel automatikusan meghatározni a szögeket és az
arányokat.
Ezen
a képen Charles White Prédikátor című képe látható.
Az
ilyen képeken is alkalmazni kell a szögek és az arányok
vizsgálatának módszerét. Ennél a képnél is érdemes kijelölni
egy alap arányosságot. Jelen esetben ez az alap legyen a mutatóujj
vége és zakó ujjának felső része. A plexi lappal és a műanyag
kerettel rajzold körbe ezt a mutató kezet. Csak a kezet, semmi
mást. Ezután a megkeretezett, kereszttel ellátott papírlapra
másold át ennek a kéznek a körvonalát. Most pedig rajzold meg a
prédikátor többi részét is. Használd az arányok és a szögek
mérését. A képet fejjel lefelé fordítsd. Lehet elsőre nehéznek
tűnhet ennek a rajznak az elkészítése, de a kereszt segíteni
fog, hogy megfelelően alkosd meg az egész képet. Lehet, hogy eddig
úgy tudtad, hogy ilyen élethű dolgot nem vagy képes megrajzolni,
azonban a segédeszközök és a mostanra elsajátított tudás,
váratlan eredményeket fog hozni számodra.
Az
emberi arcnak is megvannak a maga arányosságai. Ahhoz, hogy élethű
portrét tudj rajzolni, ismerned kell a különböző testrészek
elhelyezkedését az arcon.
A
szemek vonala szembeni nézetből, például mindig a koponya
magasságának a közepén helyezkednek el félúton. Ha nem ilyen
arányban rajzolják őket, akkor torz lesz az arc. A szem vonalát
hátrafelé meghosszabbítva eljutunk a fül felső tövéhez.
A
szem belső zuga és az álcsont alja között mért magasság
megegyezik a szem külső sarka és a fül hátsó pereme közötti
távolsággal. Egy egyenlő szárú háromszöget adnak.
A
szemnyílás szöge oldalnézetből így néz ki. Nem pedig egyenlő
szárú az a háromszög, amelyet a szemnyílás jelképesen ad.
Szemből
nézve a szemek közötti távolság egy szemnek a szélessége. A
szemek külső sarka és a koponya széle között is szintén
egy-egy szemhosszúságú terület található.
A
fül alsó tövének magassága mindig az orr és a felsőajak
közötti részre esik. A fül alsó tövének mentén hátra
vetített egyenes pedig megmutatja a nyakcsigolyák és a koponya
találkozását.
A
száj sarkai mindig a szemek sötét részeivel vannak egy-egy
függőleges vonalban.
Az
orrnyereg a szemüreg felső peremének részével egy magasságban
van.
Az
orrcimpák szélessége a szemek szélességével megegyezik.
Ha
fordul a fej, akkor a szemek már nem vízszintesen fognak
elhelyezkedni.
Ezek
az arányok nem véletlenségből jöttek létre, hanem látszik az
emberi arcon is, hogy egy tudatos szervező, teremtő erő áll a
világ hátterében, teremtésében és működtetésében.
Minden
az aranymetszés arányosságait követi. A véletlen nem hoz létre
rendet, csak káoszt. Nem hoz létre ilyen rendezett, arányos arcot,
mint az emberé. Vagy gondolhatunk itt bármely más élő
szervezetre is. Tehát az élet kialakulás nem véletlenségek
sorozatából jött létre, hanem egy tudatosság található a
hátterében, mely szervezi, rendezi az élő szervezeteket. Nincs
szervezés, ha nincs szervező. Szervezet is csak akkor van, ha volt,
aki megszervezte a szervezetet. Ki ő?
Az
előbb felsorol fej arányosságokat egy-egy vázlatos arcképen,
próbáld meg ábrázolni. Mind szemből, mind pedig oldalnézetből.
Így majd rögzülni fognak, és ha élő személyt rajzolsz, akkor
is tudni fogod, hogy mi hova kerüljön.
A
fej különböző részeinek az elhelyezkedése a nézőpont
változtatásával együtt változik. Az előbb elmondott esetek a
testrészek elhelyezkedésével kapcsolatban, csak szemből és
oldalnézetből érvényesek.
Ezt
a képet másold le egy lapra úgy, hogy megrajzolod előtte rá a
keret belső kerületét és a keresztet.
A
plexi lapra rácsíptetve a keretet nézd meg, hogy hol fognak
elhelyezkedni az arcnak a különböző részei. Most ne használd a
filcet, hanem csak a szemedre hagyatkozz. Alkalmazd rajz közben az
előbb bemutatott arányosságokat. Szintén válasz ki egy
alapegységet, amihez mérten megrajzolod majd az arc többi részének
arányát.
Itt
pedig láthatod Courbet önarcképét.
Itt
is a tanult módon a kereső segítségével másold le ezt a rajzot.
Figyelj a fej arányaira, az alapegységre, az árnyékokra,
amelyeket satírozással hozhatsz létre. A kép jellege miatt nem
fontos minden részletét élesen megrajzolni. Találd meg az arany
középutat az elmosódottság és az élesség között a művészi
hatás kedvéért. Használd a radírt is, hogy a fehér foltokat
kialakíthasd a rajzon.
A
rajzoláshoz szükségesek a vonalkázások. Ezekkel különböző
hatásokat, érzékeléseket lehet létre hozni. A képeken láthatsz
jó pár fajtát. Rajzold le őket és figyeld meg, hogy melyik
milyen hatásokat kelt. Gyakorlatban alkalmazd majd őket a megfelelő
helyeken. Például árnyék, haj, szemöldök, szakáll, ruha
anyagának a megrajzolásánál.
Akár
még rajz is készíthető a vonalak sűrűségének a
váltogatásával.
A
satírozással létrehozott árnyékok sötétségének,
világosságának a beállítását gyakorolhatod a következő
feladattal. Készíts ceruzával egy 12 lépcsős színlétrát. A
legelső színe a fehér lap legyen. A legutolsó színe a ceruzával
előállítható legsötétebb szín. A köztük lévő lépcsőkön
pedig a különböző fokozataik legyenek, amelyek egyre sötétednek,
vagy egyre világosodnak. Attól függően, hogy melyik irányból is
nézzük őket. Ez a gyakorlat segíteni fog abban, hogy megtanuld a
megfelelő árnyalatú sötétítést, árnyékolást létre hozni.
Ebben
a feladatban pedig a színekkel ismerkedhetsz meg. Mi a célja a
színkör elkészítésének? Egyszerűen az, hogy megjegyzed a
színek összefüggéseit. A három alapszín, a sárga, a vörös és
a kék, a színek három építőköve. Ezeket színezd ki elsőre a
színkörön. Az elmélet szerint minden más szín ebből a háromból
származik. A három alapszín három gyermeke a másodlagos színek:
a narancssárga, a lila és a zöld. Ezek legyenek a következő
színek, amelyeket ábrázolsz a színkörben. Így látni fogod,
hogy melyik színekből, milyen színek keverednek ki. Őket követi
a harmadik generáció, a harmadlagos színek: sárgásnarancs,
vörösesnarancs, a vöröseslila, a kékeslila, a kékeszöld, és a
sárgászöld. Ezeket ábrázold utoljára. Ezek is a három alapszín
valamelyikének, és a három másodlagos szín egyikének a
keverékéből jönnek létre. A színkeréken összesen 12 szín
van, amik az óra számlapjához hasonlóan helyezkednek el.
Newton
felismerte, hogy a napfény különbözõ színekbõl áll, amit az
ember szeme nem tud elkülöníteni. Annak bemutatására, hogy a
fehér fény valójában színek keveréke, Newton háromszög alakú
üveget használt, amit prizmának hívunk. Amikor a fény átmegy a
prizmán, megváltozik az iránya, amit fénytörésnek nevezünk.
A
törési szög az egyes színeknél más és más, így amikor a fény
átmegy a prizmán, hét különbözõ színt ad. A fényrõl azt
mondhatjuk, hogy felbontottuk. Az így kapott színek a vörös,
narancs, sárga, zöld, cián vagy türkizkék, kék, ibolya vagy
hívhatjuk lilának, vagy indigónak.
Az
így kapott színek a színkörön is hasonló formában vannak
ábrázolva és próbálják utánozni a prizma által létrehozott
szivárvány színeit, hogy a művészetekben a színek keveréséhez
fel tudjuk használni őket.
Ceruzával,
vagy jó minőségű élénk festékkel is kikeverheted a színeket.
A színkerék készítésének célja az, hogy megjegyezd, hogy mely
színek vannak egymással szemben a keréken. A kékkel szemben van a
narancs, a vörössel szemben a zöld, a sárgászölddel szemben a
vöröseslila. Ezeket az ellentéteket komplementereknek, vagy
kiegészítő színeknek nevezzük. Szemünk valamely adott szín
meglátásával egyidejűleg megköveteli a komplementer színt, és
öntevékenyen létrehozza, ha nincs jelen. Ezért érdemes
alkalmazni a festészet és rajzolás közben. Például, ha egy kék
lapra rajzolunk, akkor használjunk narancsszínű ceruzát, vagy
annak mellékszíneit, árnyalatait. Az ilyen színvilágú képek
nyugalmat árasztanak az ember számára.
Érdekes
módon a magyar zászlóban is a piros és a zöld, egymásnak
komplementerei. Nem tudom, hogy véletlen, vagy szándékos eredmény
lehetett-e ez a színválasztás.
A
komplementer színpárokban mindig megvan a három alapszín. Például
a sárga és a lila esetében a sárga az egyik alapszín, a lila
pedig a maradék másik két alapszínt tartalmazza, amely a kék és
a piros. A színkört tanulmányozva fel fogod ismerni a többi
összefüggést is.
A
színeknek megvan a maga jelentése. Megfigyelték, hogy a pozitív
beállítottságú emberek, inkább vonzódnak a világos színekhez,
míg a negatívabb lelkületűek a sötétekhez. Jól megfigyelhető
ez az emberek által használt ruhák színvilágán. Jézus
Krisztust például fehér, vagy világos ruhákban szokták
ábrázolni.
A
rokkerek, vagy gótok, viszont előszeretettel hordanak fekete
öltözéket, mint a gyászolók.
Az
ilyen aprócska jelek is árulkodhatnak egy ember személyiségéről.
Persze nem minden esetben igaz ez. Egy hajléktalan örül, ha ruhát
talál magának. Köszönjük IMF és bankárvilág és az őket
kiszolgáló összes bábpárt, de jobb lett volna a munkásságotok
nélkül az élet!
Természetesen
ahány kultúra, annyi jelentést társítanak a színekhez. Az
általam ismertek ezek:
A
fehér a tisztaság és az ártatlanság színe.
A
fekete a sötétségé, a gyászé, a földé.
Minél
inkább világos egy szín, annál inkább fénnyel telítődött.
Annál inkább Istennel, a jóval kapcsolatos jegyeket hordozza
magában. Minél sötétebb egy szín, annál inkább a sötétséggel,
a földhöz kötöttséggel kapcsolatos a jelentése. Ez abból
következik, hogy az anyag, végső soron megszilárdult fény.
Jól
bemutatja a színek sötét és világos változatait ez a fajta
színgömb. Ha a földgömbhöz hasonlítanánk, akkor az egyenlítő
mentén helyezkednének el az alapszínek és az átmeneteik. A gömb
északi sarkpontja felé vannak a világos árnyalataik, a déli
sarkpontja felé pedig a sötétek.
A
piros a tűz, a vér és az erő színe. Egyúttal a dühé,
gyűlöleté is, ha sötét irányba hajlik. A rózsaszín a
szereteté.
A
sárga a nap, a fény színe. A világossárga a jószívűségé. A
sötét sárga az irigységé.
A
világoskék a hité, az égé. A sötétkék a materializmusé.
A
világoszöld az életé, termékenységé, lelkierőé. A sötétzöld
a lelki gyengeségé, féltékenységé.
A
világos lila a nemességé, rangé, bölcsességé. A sötétlila a
világi, anyagi tudásé.
Az
arany szintén a nap, a fény, az Isten színe. Az ezüst a Hold, a
nőiesség színe.
Egy
kép elkészítéséhez a következőképpen is lehet színeket
válogatni, hogy melyek domináljanak az alkotáson. A különböző
alakzatok sarkainál lévő színek használhatóak egy képet
meghatározó színvilágához.
A
színkörben egymás mellett lévő színeket is párosíthatjuk.
A
fehér gyengíti a színek világító erejét. A fekete erősíti a
színek világító erejét.
A
kék és az ahhoz hasonlatos színek a hideg színek. Valószínűleg
ez abból következik, hogy a jég, a víz hűvösek, hidegek szoktak
lenni. Így társul a kékhez a hideg szín.
A
piros és az ahhoz hasonlatos színek a meleg színek, mivel a tűz,
a vér és a heves, tüzes ember színe is pirosas szokott lenné.
Kísérletekkel
alátámasztották, hogy egy olyan szobát, ahol többségében hideg
színeket használtak az emberek hűvösebbnek éreztek, mint egy
olyat, ahol meleg színeket használtak. A hőmérséklet közben
ugyanakkora volt.
Egy
festő azt javasolta, hogy a színeket a komplementerükkel,
értékeket az ellentétes értékkel, intenzitást az ellentétes
intenzitással, erős színű területeket gyenge színekkel, a nagy
területeket kis területekkel, a meleg színeket hideg színekkel
hozzuk egyensúlyba.
A
zeneszerkesztésben is így van ez. A mély hangokat a magas
hangokkal, a hangosakat a halkakkal, az intenzíveket a lágyakkal
hozzuk egyensúlyba. A jobb agyféltekés rajzolás elmélete
könnyedén alkalmazható más művészeti ágak elsajátításával
kapcsolatban is. Csupán csak ki kellene dolgozni azokra is a
különböző részfolyamatok elsajátításának a feladatait. Aki
érti, készítse el más ágakkal kapcsolatban azokat a
gyakorlatokat, melyek a különböző részkészségeket segítenének
megtanulni!
Végezetül
egy tükör segítségével pedig készíts egy önarcképet a tanult
módszerekkel. A plexi helyett magát a tükröt használd
segédeszközként, akár filccel egy keresztet rárajzolva.
Hasonlítsd össze a kezdetben készített rajzzal és figyeld meg a
változásokat. Remélem, hogy örülni fogsz a változásnak!
A
szépírást is lehet fejleszteni néhány technikával. A titka az,
hogy a betűk egyforma méretűek, dőlésszögűek és alakúak
legyenek. Az ékezetek a betűk fölé kerüljenek pontosan.
Írd
le például a nevedet háromféleképpen. Egyszer szokásos módon.
Egyszer a legszebb írásoddal. Egyszer pedig az ellentétes
kezeddel, amivel nem szoktál írni. Figyeld meg, hogy egy munkahelyi
felvételin, melyik fajta írásmód lenne a legmegnyerőbb?
Próbáld
meg ezt az ábécét egy lapra leírni, úgy hogy nem nézhetsz rá,
hogy mit írsz. Utána a kisbetűket is.
Végül
pedig a neved írd le háromszor, úgy, hogy nem nézel a lapra.
Közben próbáld gondolatban elképzelni a legszebb, legarányosabb
betűket. Írás közben pedig ezeket próbáld vissza adni a lapon.
Azután
ismét másold le az ábécét, úgy, hogy közben a betűk negatív
külső és belső tereire koncentrálj.
Csíkok
rajzolásával gyakorold a megfelelő dőlésszöget.
A
betűk dőlését pedig úgy tudod gyakorolni, ha ismét lemásolod
az ábécét, csak most egy csíkos lapra, ami alá szintén egy
csíkos lapot helyeztél olyan szögben megdöntve, amelynek csíkjai
mintaként szolgálnak a betűk kívánt dőlésszögének a
megrajzolásához.
Az
itt bemutatott gyakorlatokat minél többször alkalmazod, annál
inkább fejlődni fog a rajzolási képességed. Nyugodtan ismételd
át újra és újra a különböző feladatokat, hogy mindig
ügyesebbé és ügyesebbé válj.
Az
alkotás egy kifejezési forma a belső világod számára. Minden
rajz magán hordja a készítője lelki tulajdonságait,
beállítottságát. Mint ahogy az írás is. A grafológusok ismerik
a különböző jeleket, amelyek alapján képesek az írásból
megismerni az író személyiségét. Pszichológusok a rajzokat és
a gyermekrajzokat elemezve szintén képesek következtetéseket
levonni egy ember tulajdonságaival kapcsolatban.
Ez
alapján el lehet gondolkozni azon, hogy az amerikai filmek készítői
milyen lelkülettel rendelkeznek. Az alkotásaik árulkodnak ezen
emberek beállítottságáról.
A
rajzolás segítséget is tud nyújtani számodra.
Ha
lerajzolsz egy problémát az életedben, sokszor a kép alapján
megtalálod a megoldást a gondjaidra. Mivel vizuális állapotban
könnyebben képes leszel átlátni a helyzetet, megérteni az
összefüggéseket és így orvosolni a gondokat. Nagy cégeknél is
szokták alkalmazni ezt a módszert, mikor elakadnak valamilyen
munkával.
Ennek
a videónak az írott tartalmát képekkel ábrázolva, és a könyv
letöltésének a linkjét megtalálod,
az http://mkh.valosag.net/ című
oldalon, ha az ott lévő keresőbe beírod azt, hogy Jobb
agyféltekés rajzolás. Írott formában jobban lesz időd
áttanulmányozni a feladatokhoz szükséges információkat, és a
könyv is részletesebben elmagyarázza a gyakorlatok menetét.
Word-be is nyugodtan mentsd ki, és küld el ismerősöknek is,
akiket érdekelhet ez a dolog.
Hagy
okosodjanak az emberek.
Sok
sikert a rajzoláshoz! Ha megtanultad, akkor te is tanítsd meg
másoknak, hogy ez a tudás minél inkább elterjedhessen, hogy egy
szebb világban élhessünk.
Legyetek
Jók, ha tudtok, mert minden más hiábavalóság!
Isten
Áldjon!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése