Haditechnikai körkép I.
Ha élni akarsz – fegyverkezz!
|
Milyen
hadsereg kell egy országnak, ha el akarja kerülni Líbia sorsát?
A
NATO Líbia elleni agressziójának sok következménye van. Mostanra
mindenki számára nyilvánvalóvá vált: nemkívánatossá vált
bármely ország, amely jelentős természeti erőforrásokkal
rendelkezik. Különösen, ha olajjal. Természetesen csak
akkor, ha nem fordít jelentős anyagi eszközöket arra, hogy egy
ütőképes modern hadsereget állítson fel.
Hullámok
a vizen
A
Líbiára ledobott bombák, akár a vízbe dobott kövek, hullámokat
gerjesztettek. A fegyverkezni akarók hullámait. A következő
"nyilvános korbácsolás”-ra potenciálisan jelentkezők
tudják, hogy Oroszországtól kell fegyvert vásárolni. A modern,
bonyolult fegyverrendszerek valószínűleg nem működnek az eladó
országgal vagy annak szövetségeseivel szemben úgy, ahogy
kellene. Moszkva már nem vadászik távoli vidékek olajára. És
fegyvereink korszerűek, megbízhatóak és áruk is viszonylag
elfogadható.
Hugo
Chavez ezredes volt az első, aki nyilvánosan bejelentette azt a
szándékát, hogy nagy mennyiségű fegyvert szerez be. Venezuela
azóta már orosz gépkarabélyokat, vadászgépeket, helikoptereket
sőt még tengeralattjárókat is vásárol. A venezuelai elnök
szerint a hangsúlyt ezúttal a légvédelemre és a parti
védelemre helyezik.
Felfegyverzett
- tehát védett
Algéria
is aggódik, bár erre a legkevésbé van oka. Líbiával
ellentétben az elmúlt néhány évben több milliárd dollárért
vásárolt orosz fegyvereket. Beleértve a több tucat SZU-30MKA
vadászrepülőgépet, száznyolcvan T-90SZA tankot, sőt nyolc
S-300PMU-2 légvédelmi rakétarendszert, és lett ezzel az egyik
legnagyobb vásárló. Algéria most rövid hatótávolságú
légvédelmi rakétákat, torpedókat és T-90SA, sőt a
legkorszerűbb T-90MS tankokat kíván beszerezni.
Ami
a következő háború legvalószínűbb
jelöltjét, Szíriát illeti, ebben az országban az
elmúlt években ugrásszerűen megnőtt az orosz fegyverek
vásárlása. A szíriaiak MIG-29M2 vadászrepülőgépeket,
Pancir-S1 (SA-22 Greyhound) és Pecsora-2M (SA-3 Goa) föld-levegő
rakétarendszereket, Yakhont (SS-N-26 Strobile) szuperszonikus
cirkáló rakétákat, Kornet-E tankelhárító rendszereket és
még sok minden mást vásárolnak. Vásárolnának még többet
is - Damaszkusz megértette a modern hadsereg szükségességét és
értékét -, de forrásaik korlátozottak.
Ciprus
is aggódik, és ami ott történik jó példa arra, hogy mit tehet
hadseregéért egy kis, szegény ország, ha békében szeretne
élni. A szigetország hadserege minden elképzelhetővel fel
van szerelve: modern légvédelem, T-80U tankok , Mi-35M
helikopterek.
Előkelő
gyűjtemény
Tehát
mit kell vásárolnia a következő NATO légi hadjárat
lehetséges célpontjának annak érdekében, hogy biztonságban
érezze magát? Állítsunk össze egy listát.
Ez
természetesen a légvédelmi rendszerekkel kezdődik. De
néhány S-300PMU-2 (SA-12
Giant/Gladiator, SA-20 Gargoyle) közép hatósugarú
föld-levegő rakétarendszer még nem ment meg a tömeges légi
'demokratizálástól'. Egy ország légvédelmi rendszerét
csak komplex módon szabad kiépíteni, a "szemmel és a füllel"
kezdve, amit a "Protyivnyik-GE" három dimenziós
radarállomás, a ”Podszolnuh-E” horizont feletti radarállomás
és a "Nyebo-SZVU” készenléti radarállomás jelent.
Például azokba az irányokba, ahonnan alacsonyan repülő
célpontok (mint például cirkálórakéták) tömeges megjelenése
várható célszerű "Barrier-E" lokációs állomást
telepíteni - ezek a radarok kiválóan észlelik az alacsony
láthatóságú (low visibility) objektumokat.
Ha
olyan légvédelmi állomásra van szükség, amely vagy súlyosan
zavart környezetben működik, vagy ott, ahol nem megengedett a
légvédelem ellenséges leárnyékolása, akkor az elektronikus
hírszerzés exportra gyártott "Valerij-E", "Vega-E"
és "Avtobaza" állomásait kell
beszerezni. Ezek lehetővé teszik ellenséges légierő
követését annak radarsugárzása alapján, így láthatatlanok
maradnak.
Ne
feledkezzünk meg a zavaró eszközök telepítéséről. Az
elektronikus hadviselés korszerű, mobil rendszerei képesek zavarni
az AWACS repülőgépek nagy hatótávolságú rádiólokációs
felderítő rendszereit. Más rendszerek lehetetlenné tehetik
az alacsonyan repülő repülőgépek rádiós magasságmérőinek és
cirkálórakétáinak működését. Képzeljék el, mi történik a
levegőben az 1000 km/h sebességgel és 100 méter magasságban
száguldó repülőgéppel ebben az esetben? Természetesen
az ellenfél is megpróbálja elnyomni zavaró repülőgépeivel a
légvédelmet, de itt, ahogy mondani szokták, az nyer, aki jobban
felkészült.
Aktív
eszközök
Magától
értetődik, hogy a légvédelem alapfegyverei a nagy hatótávolságú
légvédelmi rakéta rendszerek, mint például a
"Favorit" S-300PMU-2. De nem túl sokra mennének
a velük szerves egységben működő rövid- és közép
hatótávolságú rendszerek nélkül. A nagy hatótávolságú
légvédelmi rakéták nagyon drágák, rakéták és bombák
megsemmisítésére pazarolni ezeket ésszerűtlen és még veszélyes
is. Az ellenség egyszerűen egy halom olcsó lőszerrel
"túlterheli" a rendszert és áttöri a védelmi vonalat.
Ezért
a "Favorit" mellé meg kell vásárolni a "Bük-M2E" közepes
hatótávolságú, továbbá a "Tor-M2E" és
az "Pancir-Sz1" légvédelmi rakétarendszereket. Ezek
fedezik a katonai alakulatokat, repülőtereket és a nagy légvédelmi
rendszereket. Érdemes áldozni a légvédelem automatikus ellenőrző
rendszereire (ACS), telepített és mobil parancsnoki állásokra is.
Világos,
hogy a feltételezett ország egész területét nem lehet teljesen
lefedni, de ez nem is szükséges. A légvédelem a
létfontosságú területeket, városokat, objektumokat: üzemeket,
raktárakat, repülőtereket, katonai területeket és irányítási
központokat fedezi. A gyéren lakott erdők, tundrák vagy
falvak, sivatagi oázisok védelmének nincs értelme.
Légvédelem
nélkül nem megy
Nincs
megállás, az első után jön a következő: felderítés nélkül
még a legjobb légvédelmi hálózat sem teljes. A felderítő
vadászgép a légvédelmi rendszerek legmobilabb eszköze és a
védelem legtávolabbi határát jelenti. Ezért van szükség olyan
modern, többcélú felderítő gépekre, mint a Szu-35 nehéz
vadászbombázó. Ha erre nincs pénz – akkor rendelkezésre
állnak különböző kiépítésben a még mindig gyártásban
maradt olcsóbb Szu-30 sorozat vadászgépei. Szerepelnek még
Oroszország ajánlatában a MIG-35 és MIG-29SZMT könnyű
harci repülőgépek is. Szükség van még harci-,
szállító- és speciális helikopterekre, továbbá nagy
hatótávolságú rádiólokációs felderítő repülőgépekre.
Tengeri
fenyegetés
Nem
szabad megfeledkezni a haditengerészetről sem. A flotta
felépítéséhez nem feltétlenül szükséges egy csomó romboló,
fregatt és repülőgép-hordozó. Inkább egy bizonyos szintű
erővel kell rendelkezni, amely meggondolásra kényszeríti az
ellenséget: nem lesz túl veszélyes a művelet? Ilyen fenyegetés
aszimmetrikus eszközökkel hozható létre. Például, néhány
divizió ”Basztyion” mobil hajók elleni rendszer megvásárlásával
"Yakhont" szuperszonikus rakétákkal kiegészítve.
Ezen
kívül beszerezhetőek a "Caliber-ME" (Club - M)
mobil hajó-elleni rakétarendszerek. Ezekben különböző rakéták
vannak, amelyek képesek hajók és tengeralattjárók, valamint a
szomszédos ország ellenséges bázisainak megsemmisítésére. A
közelmúltban mutatták be a nyilvánosságnak a
rendszer konténeres változatát. Mostantól
bármelyik, szabványos tengeri konténert szállítani képes
pótkocsis vontató olyan 4 rakéta hordozójává válhat, amelyek
220-280 km hatótávolságban képesek elsüllyeszteni egy romboló
vagy cirkáló hajót. Még veszélyesebb egy ilyen konténer az
óceánokon ezerszámra megtalálható békés konténerszállító
hajón...
Ha
nincs erős flotta, akkor hatékony megoldás lehet a harci
tengeralattjáró. És itt is van mit ajánlanunk - a 636M
sorozatú nem nukleáris tengeralattjáró nagyon népszerű termék
a vásárlók körében. Ezt is fel lehet fegyverezni
torpedókkal, valamint a "Kaliber" rendszer különböző
rakétáival.
Az
élet drágább, mint a pénz
A
szárazföldi fegyverkezés nem kerülhető el. Újra kell
fegyverezni a szárazföldi erőket T-90Sz tankok , BMP-3
gyalogsági harcjárművek , páncélozott szállítók, önjáró
ágyúk beszerzésével. A kérdés megoldásának kiváló módja
lehet a ”Szmerzs” (Tornado) nagy hatótávolságú nehéz
sorozatvető és az "Iszkander-E"
ballisztikusrakéta-komplexum. Szükség van még modern tank
elleni rakétákra és kézi páncélelhárító fegyverekre.
A
fenti rendszerek több milliárd dollárba kerülnek. De ennek
alternatívája egy feldúlt ország több tízezer áldozattal. Úgy
tűnik, hogy ennek elkerülése ennyi pénzbe kerül. A szemünk
előtt lebeg Líbia példája.
Ugyanakkor
meg kell jegyezni, hogy a háborúban nem rakéták, repülőgépek,
harckocsik, hanem emberek harcolnak. Győzni csak az eladó
ország szakemberei által kiképzett, és a megvásárolt technikát
jól kezelő, ahhoz értő tisztek és katonák lesznek
képesek. Ahelyett, hogy a technika a bázisokon rozsdásodjon,
rendszeres képzések és hadgyakorlatok kellenek. Fontos, hogy
a tisztek és tábornokok ne sablonosan gondolkodjanak és legyenek
képesek extrém helyzetekben is a harci eszközök megfelelő
bevetésére.
Jaroszlav
Vjatkin - Argumenti.ru
Jövőnk.info
megjegyés: Ehhez
nincs mit hozzáfűzni. A változások után mi is a vásárlók
között leszünk - és addigra a NATO-tagság már csak egy rossz
emlék lesz...
A Nagy Mesterséges Folyó Terv Líbiában
|
A
Nagy Mesterséges Folyó Terv (Great Man-Made River Project) a világ
legnagyobb öntözési terve. Célja, hogy a Núbiai Homokkő
Víztározó Rendszerből, mely a világ egyik legnagyobb fosszilis
vizet tartalmazó természetes víztározója, csatornákon keresztül
lehessen öntözni a Szahara líbiai területeit. Honlapja szerint ez
a világ legnagyobb földalatti csatorna- és vízvezetékrendszere
(2820 km vezeték szállítja a vizet). Több mint 1300 kútjával,
melyek többsége 500 méternél is mélyebbre nyúlik, és melyek
naponta 6,500,000 m3 vizet szállítanak Bengázi, Tripoli, és
Szirte városaiba. Moammer Khadafi a világ nyolcadik csodájának
nevezte - a lefektetett csövek egymás elé helyezve 280-szor érnék
körül a Földet, napi vízhozama mintegy harmada a Tisza Dunába
ömlési helyén mért vízhozamának.
A
víztározót 1953-ban, egy olajkutatás során fedezték fel. Az
öntözési rendszer első tervei az 1960-as években születtek meg,
a munkát azonban csak 1984-ben kezdték el. A beruházás teljes
költsége meghaladja a 25 milliárd dollárt. Mindezt a pénzt Líbia
minden külföldi segítség és banki kölcsön nélkül teremtette
elő - nem volt szüksége az IMF-re, az EU-ra, a NATO-ra - mely
porrá bombázni igyekszik most mindezt - meg különösen nem, és a
"fejlett Nyugat" bábáskodása nélkül önerőből
valósította meg. Az UNESCO 1990 óta segített a terven dolgozó
mérnökök képzésében. Az ország 2007-es vízfelhasználási
adatai alapján a víztározóban összegyűlt vízmennyiség az
elkövetkezendő 1000 évre fedezné Líbia szükségleteit.
Ezt
az elképesztő nagyságrendű vállkozást Líbia saját erejéből
valósította meg, vajon befejezik még valaha?
Nagy Man Made River Project Líbia, Libyen
Az
építkezés jelenleg a kettes fázisnál tart, melynek adottságait
az eltervezett hármas fázis jelentősen kibővítené. Jelenleg a
rendszer az északi, part menti városokat látja el vízzel, de
amennyiben elkészül teljesen, komoly eredményeket lehetne elérni
vele a sivatagi területek mezőgazdasági területté alakításában.
Már ma is van néhány ilyen terület, és már ezek is akkorák,
hogy szabad szemmel láthatók az űrből. Ahogy Kadhafi fogalmazott:
"Olyan zölddé tenné az országot, mint amilyen annak
zászlaja".
Ez
a hatalmas édesvíz-kincs az olaj mellett febecsülhetetlen értéket
képvisel, és vonzóvá teszi az országot a nyugati zsákmányszerző
hiénák számára, mert mint tudjuk, a jövő háborúi az
energiehordozók mellett az élelem és a tiszta ivóvíz
megszerzéséért folynak majd. Líbia esetében pedig úgy tűnik,
hogy már folyik is...
Kiss
András - Jövőnk.info
A Leopárd 2-es nehézharckocsi
|
Németország
a II. világháborúban alapozta meg a saját fejlesztésű és
gyártású páncélosainak legendás hírnevét, és ez a tendencia
mind a mai napig tart.
A
Leopárd 2-es harckocsi világszerte aratott exportsikereket, és
kevesen tudják, hogy az amerikai hadsereg is tesztelte a típust, és
a későbbi M1 Abrams harckocsijuk csak azért győzött a
tesztsorozat végén, mert a Leopárdot irreális követelmények elé
állították, amit az természetesen képtelen volt teljesíteni.
Zárójelben megjegyzendő, hogy az Abrams prototípusa sem lett
volna képes a tesztkövetelményeknek megfelelni.
A
Leopárd 2 fejlesztését a 70’-es évek elején kezdték, az első
szériapéldányok 1979-ben álltak szolgálatba.
A
jármű meghajtásáról egy V-12-es, turbófeltöltővel ellátott
47.5 literes dízelmotor gondoskodik, mely 68 km/h végsebesség
elérését teszi lehetővé, ám ez az érték békeidőben 50
km/h-ra van korlátozva, a hajtáslánc kímélésének céljából.
A motor 2600-as percenkénti fordulatnál adja le maximális
teljesítményét, 1500 lóerőt (!). (Az Abrams harckocsi
gázturbinája ugyanekkora teljesítmény leadására képes, ám a
dízelmotor jóval kisebb infraképet generál, és nem fejleszt
akkora hőt a páncélos körül, így a kísérő gyalogság
fedezékként tudja használni a harckocsit. Továbbá az étvágya
is jóval kisebb, mint az M1-nek.)
A
Leó 2-es fogyasztása terepen 500 liter/100 km-ben van megadva,
műúton 300 literrel is elballag. Az üzemanyagtartályok 1200 liter
gázolajat képesek tárolni, de szükség esetén feltölthető
petróleummal, kerozinnal de akár benzinnel is, bár ilyenkor
csökken a motor teljesítménye. A motorhoz egy hatfokozatú
automata sebességváltó csatlakozik, mely 4 előre, és két
hátrameneti fokozattal rendelkezik. Hátramenetben 30 km/h maximális
sebesség elérésére képes.
A
motor és a váltó folyamatos felügyelet alatt áll a fedélzeti
számítógép jóvoltából, az esetleges meghibásodást a vezető
előtti panelen kijelzi. A motor és az erőátviteli rendszer egy
blokkban helyezkedik el, együttes tömegük 6200 kg, egy profi
szerelőgárda a harctéren 12 perc alatt képes kompletten
kicserélni, a megfelelő segédeszközök birtokában.
Vízi
átkelésre is van lehetőség, ez előkészítés nélkül 1.2
méteres vízmélységet, légzőcső felszerelésével 4 méteres
mélységet jelent.
A
személyzet 4 főből áll, beosztás szerint vezető, parancsnok,
irányzó és a töltő-kezelő. Kísérleteztek automata
töltőberendezéssel is, de a lőszerek tárolása miatt ez nem volt
megoldható. A vezető három periszkópon át láthatja a
külvilágot, a középső periszkópja éjjellátóra cserélhető.
A vezető ülése alatt kialakítottak egy vészkijáratként
funkcionáló nyílást is. A torony jobb oldalán (szemből-kívülről
nézve bal oldalt) ül az irányzó, mögötte a parancsnok, a torony
baloldala pedig a töltő-kezelő felségterülete. A vezető, a
parancsnok és a töltő-kezelő munkahelye rendelkezik búvónyílással
(az irányzó a parancsnokén keresztül mászik be a helyére). A
torony két búvónyílására felszerelhető az MG 3-as légvédelmi
géppuska, de legtöbbször csak a töltő-kezelő nyílására
szerelik azt fel. A küzdőtér hermetikusan zárható, a
tömegpusztító fegyverek hatása ellen túlnyomással védi a
személyzetet, a levegőszűrők kívülről cserélhetőek
telítődöttség esetén. A tűzvédelmi rendszer 70 °C felett
automatikusan indítja a halonnal oltót, ezen kívül egy darab kézi
működtetésű oltóberendezés is megtalálható a löveg mellett.
A
Leopárd 2 harmadik generációs Chobham páncélzattal rendelkezik,
ami a kritikus helyeken további titán-volfram erősítéseket
kapott. (A Chobham páncél több rétegből áll: a felső, fémréteg
alatt kerámialapok, olykor üveg és üvegszálas kompozit anyagok
alkotják. Ezekből több réteget is egymásra préselnek, így
rendkívül ellenálló anyag jön létre, mely nemcsak a kinetikus
energiával romboló fegyverek ellen, de a kumulatív sugár ellen is
jó eséllyel veszi fel a harcot.)
A
védelmi rendszer egyik legérdekesebb eleme a
lézerbesugárzás-érzékelő rendszer, mely automatikusan indítja
a 8 füstgránátot a kisugárzás irányába, így rejtve el a
harckocsit a lézer-vezetősugaras rakéták vagy bombák elől. A
füst infravörös rejtést is biztosít, így a páncélos a
füstfüggöny alatt hőkamerával (infravörös kamera – a legtöbb
tűzvezető rendszer ilyet használ) sem látható.
A
tank tűzvezető, optikai és felderítő rendszereit az irányzó és
a parancsnok felügyelik. Az irányzó éjjel-nappal használható
infravörös optikája, a sztereoszkópikus távmérő, valamint a
tartalék célzórendszer és a parancsnok 360°-ban forgatható
panorámaperiszkópja garantálja a személyzet sikerét
harchelyzetben.
A
löveg 120 mm-es simacsövű, automata füstelszívóval ellátott
harckocsiágyú. A kétsíkú lövegstabilizátor segítségével
akár terepen, menet közben is könnyedén célon lehet tartani a fő
fegyvert. Az ágyúhoz kétféle lőszert fejlesztettek ki, a
leválóköpenyes, szárnystabilizált űrméret alatti
nyíllövedéket, mely egy kinetikus energiával romboló
lőszertípus, ezzel elsősorban páncélozott célokat támadhat,
2200 méterről 1000 mm páncélon képes áthatolni. A másik egy
többcélú – páncélosok és bunkerek ellen használatos –
kumulatív lövedék. Ennek a lőszernek a hatásos lőtávja akár
6000 méter is lehet, és a magas kezdősebesség miatt akár
helikopterek ellen is bevethető(!). A lövedék hüvelye félig
elégő típus, így a küzdőtérben nem foglal sok helyet a lövés
után hátramaradó hüvelycsonk. A töltő-kezelő munkáját egy
hidraulikus segéd-töltőberendezés is segíti, így a löveg
villámgyorsan újratölthető. A fő fegyver lőszermennyisége 42
darab, ebből 15 a torony bal oldalán egy elektromosan működtetett
ajtó mögötti lőszertároló rekeszben van elszeparálva a
küzdőtértől, melynek teteje gyengítve van, hogy egy esetleges
lőszerrobbanás esetén a robbanás felfelé találjon utat magának,
ne pedig a küzdőtér felé. A többi 27 lőszer a harckocsi
legbiztonságosabb pontján, a frontpáncél mögött került
elhelyezésre, a vezetőtől balra.
A
löveggel párhuzamosan beépítettek egy 7.62-es MG 3 típusú
géppuskát, mellyel az élőerő pusztítható hatékonyan. A
légvédelmi és a párhuzamosított géppuskák lőszerjavadalmazása
egyenként 2000 darab.
A
lőszer bemálházásához egy ajtót alakítottak ki a torony bal
oldalán.
A
Leopárd 2-es eddig 7 modernizációs programon esett át, melyeknek
köszönhetően a jelenlegi legmodernebb 2A7 verzió már alig
hasonlít az eredeti szériapéldányhoz.
Leopard
2A1:
A
keresztirányú szélsebesség mérőt kiszerelték, valamint
áttervezték az üzemanyag-szűrő berendezést, hogy a tankolás ne
tartson olyan sokáig. A lőszertároló rekeszeket az M1 Abrams
harckocsiéval azonosakra cserélték, és a karbantartók is kaptak
néhány plusz fellépőt a motortér könnyebb megközelítéséhez.
Javítottak a panorámaperiszkóp látómezején is, valamint a
tömegpusztító fegyverek elleni szűrőt is áttervezték.
Leopard
2A3:
(A
2A2-es széria csak elméletben létezik, az A1-es verzió minimális
változtatásai nem indokolták egy új típusszám kiadását, ám a
2A3-as verzió már jelentős mennyiségű újítást tartalmazott,
ezért kapta meg a verziószámot.)
Ennél
a sorozatnál egy új rádióberendezés került a páncélosba,
valamint a torony bal oldalán lévő lőszerrakodó ajtót
lehegesztették, ugyanis az ajtó tömítése hamar felmondta a
szolgálatot, így a küzdőtér túlnyomása megszűnt, ami
vegyifegyverekkel szennyezett terepen nem igazán jó dolog. A lőszer
bemálházása azóta a búvónyílásokon történik.
Leopard
2A4:
Az
első széria óta a legmélyebb módosítási programon az A4-es
verzió esett át. A tűzvezető rendszer központi egységét
lecserélték, a torony szemből és oldalról kiegészítő
páncélelemeket kapott, így a hivatalos adatok szerint a védelem
szemből, kinetikus energiájú lövedék ellen 700 mm (+ reaktív
páncél) hengerelt acélpáncélnak felel meg, kumulatív
lőszertípusok ellen 1000 mm (+ reaktív páncél) homogén
acélpáncélnak megfelelő védelemmel van ellátva. A lőszerrakodó
ajtót ennél a szériánál már elhagyták a toronyról.
A
fentieken kívül új tűzoltó berendezést és gondozásmentes
akkumulátorokat is kapott. A lövegtől jobbra beépítettek egy
kalibrációs berendezést, mellyel az irányzó ellenőrizheti lövés
előtt, hogy a löveg és a céloptika egyazon pontra mutat e. A
kalibrációs eszköz segítségével a löveg bármikor
beszabályozható, a maximális pontosság érdekében.
Leopard
2A5:
A
2A5 széria tornya ék alakú páncélzatot kapott, mely moduláris
rendszerű. Az új páncélelem a szemből közeledő lövedékek
hatóerejét nagymértékben gyengíti, jó eséllyel le is pattannak
róla. A teknő is kapott kiegészítő páncélzatot, a küzdőtérben
pedig kerámiabetéteket helyeztek el arra az esetre, ha mégis
bejutna egy lövedék és a szilánkok szerte-széjjel röpködnének.
A parancsnok célzókészüléke átkerült a búvónyílása mögé,
és egy „saját” éjjellátót is kapott, melyet csak ő
használhat, így megkétszereződött az éjszakai felderítő
képesség. A torony mozgatása teljesen elektromos lett, így a
hidraulika feleslegessé vált, tehát valamennyit sikerült a
tömegen csökkenteni. A vezető kapott egy hátrafelé néző
kamerát, a tolatás megkönnyítésére.
Leopard
2A6:
A
löveget a régi L/44-ről L/55-re cserélték, így a hossza 130
cm-rel nőtt, az űrmérete továbbra is 120 mm maradt. A löveg
meghosszabbítása előnyösen hat az alkalmazott lőszertípusok
torkolati energiájára és kezdősebességére. Továbbá elektromos
áramfejlesztőt és légkondícionáló berendezést is beépítettek.
A képen egy ketrecpáncéllal felszerelt 2A6-os látható. A
ketrecpáncél a tandem robbanófejes kumulatív rakétagránátok
ellen nyújt védelmet.
Leopard
2A7:
Az
A7-es széria a német haderő békefenntartó missziói és az
aszimmetrikus hadviselés során felhalmozott tapasztalatok alapján
került kifejlesztésre. A városi harcok, az orosz gyártmányú
vállról indítható páncéltörő rakéták, a házi készítésű
robbanóeszközök sokszor hihetetlen sikereket értek el a világ
legjobb tankjaival szemben (Abrams, Merkava, Challenger 2).
Ezért
a páncélzatot körkörösen megerősítették (az A6-os szériáig
bezárólag a fenékpáncél, tehát a tank hátulja, mindössze 20
mm vastag páncélzattal rendelkezett!!!), a toronyra távirányítású,
gyalogság elleni géppuska került, a harckocsiból 360°-ban látó
kamerarendszer biztosítja a vizuális felderítést éjjel-nappal,
belülről irányítható a keresőfényszóró, az ágyúhoz újfajta
lőszertípusok kerültek rendszeresítésre (feltehetőleg az Abrams
harckocsinál használatos kartácslövedék, vagy ahhoz hasonló. Ez
a lőszertípus 500 méteren belül milliónyi sörétszemet tud az
ellenségre kilőni, pusztító hatása elementális.). A tank
személyzete egy, a teknőre felszerelt telefonon keresztül tudja
tartani a kapcsolatot a kísérő gyalogsággal, ami utcai harcoknál
rendkívül fontos. Legérdekesebb újítás a tolólap, mellyel a
hevenyészett akadályokat tudja eltakarítani az útból, emellett
szemből plusz védelmet biztosít a frontpáncélnak. A tömege 67.5
tonnára nőtt, emiatt a futóművet és az erőátviteli rendszert
is módosították.
Ha
egyszer, a történelem során sor kerül egy minden típust
felvonultató tankcsatára, ahol megválaszolásra kerül a „vajon
melyik a legjobb tank ?” kérdés, én majd egy ilyenben szeretnék
ülni…
Technikai
adatok:
Hosszúság:
7,7 m
Szélesség: 3,7 m
Magasság: 3 m
Tömeg : 62 t
Személyzet: 4 fő (parancsnok, irányzó, töltőkezelő, vezető)
Motor: MTU MB 873, V-12-es turbófeltöltős diesel-motor, 1500 LE.
Teljesítmény-tömeg arány: 24,2 LE/t
Sebesség: 72 km/h (műúton)
Hatótávolság: 500 km (műút), 450 km (terep)
Szélesség: 3,7 m
Magasság: 3 m
Tömeg : 62 t
Személyzet: 4 fő (parancsnok, irányzó, töltőkezelő, vezető)
Motor: MTU MB 873, V-12-es turbófeltöltős diesel-motor, 1500 LE.
Teljesítmény-tömeg arány: 24,2 LE/t
Sebesség: 72 km/h (műúton)
Hatótávolság: 500 km (műút), 450 km (terep)
Páncélzat
és fegyverzet:
Páncélzat:
Chobham kompozit páncélzat
Elsődleges fegyverzet: 120 mm-es, L55, simacsövű ágyú
Másodlagos fegyverzet: 1 db 7,62 mm-es MG2 koaxiális géppuska, 1 db 7,62 mm-es MG3 légvédelmi géppuska, 2 db 76 mm-es nyolccsövű ködgránátvető
Elsődleges fegyverzet: 120 mm-es, L55, simacsövű ágyú
Másodlagos fegyverzet: 1 db 7,62 mm-es MG2 koaxiális géppuska, 1 db 7,62 mm-es MG3 légvédelmi géppuska, 2 db 76 mm-es nyolccsövű ködgránátvető
Muníció:
42
db 120 mm-es lövedék
4 200 db 7,62 mm-es géppuska lőszer
4 200 db 7,62 mm-es géppuska lőszer
A Szuhojok és MIG-ek méregfoga
|
Az
R-77-es rakéta jelenleg a legmodernebb és legsokoldalúbb
levegő-levegő fegyver az orosz gyártású vadász-bombázók
fedélzeti fegyverarzenáljában.
A
rakétát még a nyolcvanas évek elején kezdték fejleszteni, majd
1994-ben hivatalosan is rendszerbe állt, akkor még csak a
Szu-27-es, MIG-29-es és a MIG-31-es típusokon.
A
fegyver légi célok ellen széles spektrumban használható fel:
helikoptereket, repülőgépeket, cirkáló rakétákat, légvédelmi
rakétákat, manőverező robotrepülőgépeket, az ellenség által
indított levegő-levegő, vagy föld-levegő rakétákat de akár
szabadon eső bombákat is képes megsemmisíteni.
Kormányfelületei
behajtható rácsszerkezetűek, mely kialakításnak köszönhetően
belső fegyvertérben is hordozható a fegyver, valamint a
rácsszerkezet kisebb radarreflexiót generál, ezáltal a rakéta
felderítése nehezebbé vált az ellenséges gépek részéről. Az
AIM-120 AMRAAM típusú amerikai rakétával való hasonlósága
miatt Amraamszkijnak is becézik, valamint további közös
tulajdonságuk, hogy mindkét rakéta a „tüzelj és felejtsd el”
kategóriát képviseli, vagyis indítás után a fegyver önállóan
tevékenykedik egészen a megsemmisüléséig.
Indítás
után a rakéta tehetetlenségi irányítással közelíti meg a
célt, vagyis a rakéta az indítósínről való leválás előtt a
fedélzeti radar által megadott célkoordináták felé indul, majd
a céltárgytól kb. 20 km-es távolságban bekapcsolja a saját
fedélzeti lokátorát, ami a rávezetés utolsó szakaszát teljesen
önállóan képes levezényelni. Amennyiben az indítást végző
repülőgép továbbra is a cél felé halad, a repülőgép
fedélzeti lokátora a rakéta és a céltárgy pályáját továbbra
is figyelemmel kíséri, ha szükséges, az esetleges kitérő
manőverek függvényében a rakéta után küldi a szükséges
pályakorrekciós utasításokat.
A
fegyver kiváló manőverezőképességét bizonyítja a 4 Machos
sebességnél 150°/másodperces fordulási szögsebesség, mely 12
g-s túlterhelésű manővert jelent. Ez jóval több, mint amennyit
egy ember vezette repülőgép elviselni képes, tehát egyszerű
fordulózással – ha a rakétának van tolóerő tartaléka – nem
lehet lerázni. A rakéta bizonyos típusváltozatai számára igen
hatékony végfázisos megközelítési módszereket dolgoztak ki a
mérnökök. A rakéta saját lokátorát az ellenséges céltárgy
képes zavarni, ezért ha a rakéta zavarást észlel, automatikusan
átkapcsol a lokátoros önirányításról a zavarforrás követésére
(passzív üzemmód). Ha megszűnik a zavarás, akkor újból a
lokátoré a főszerep. Az R-77-es egyik változata a megközelítési
végfázisban infravörös keresőfejjel követi a célt, így a
céltárgy nem érzékel semmilyen kisugárzást.
A
céltárgy közelébe jutott rakéta 22 kg-os robbanófejét lézeres
közelségi gyújtó működteti el, amennyiben a lézertávmérő 30
méteren belül méri a rakétához képest a céltárgyat. Az
előszilánkosított harci rész repeszfelhője képes bármilyen
rendszerben lévő repülő eszköz megsemmisítésére, persze ez
csak részigazság.
A
fegyver hatótávolságáról eltérő információk láttak
napvilágot, az alaptípus szemből közeledő légi célra egyes
források szerint 50-60 kilométerről indítható, más források 80
kilométerről számolnak be.
Az
R-77PD változat hatótávolságát 160 kilométerre növelték úgy,
hogy a szilárd hajtóanyag helyett 4,5 Mach-os végsebességet
biztosító torlósugárhajtóműves (úgynevezett ramjet) hajtóművet
építettek belé.
Az
indiai légierőnél a Szu-30-as vadászbombázók és a MIG-29-esek
is megkapták a rakétát, majd az első próbalövészetek után
kiderült, hogy a 3-4 vagy annál több éve konténerben pihenő
rakéták elektronikai rendszerei nem, vagy rosszul működnek. A
rakétát tervező Agat és Molnyija cégek azóta ezt a hibát
kijavították.
Kína
is vásárolt a típusból, ők természetesen lemásolták, és
PL-12 típusjellel gyártják.
Technikai
adatok:
Max.
sebesség: R-77: 4 Mach, R-77PD: 4.5 Mach
Indítási távolság: R-77: 60-80 km, R-77PD: 160 km
Repülési magasság: 5m - 25 km
Hossz: 3.6 m
Törzsátmérő: 0.2 m
Induló tömege: R-77: 175 kg, R-77PD: 225 kg
Indítási távolság: R-77: 60-80 km, R-77PD: 160 km
Repülési magasság: 5m - 25 km
Hossz: 3.6 m
Törzsátmérő: 0.2 m
Induló tömege: R-77: 175 kg, R-77PD: 225 kg
A Szu-25-ös csatarepülő
|
1969-ben,
a II. világháborús és a koreai, vietnami harci tapasztalatok
bizonyították a szovjet hadvezetés részére, hogy a csatarepülő
fegyvernem igenis szükséges egy háború sikeres megvívásához.
A
Szu-17-es vadászbombázó – melyből később kialakult a
Szu-22-es – és kortársa, a MIG-23-as, csatarepülőként nem
igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, ugyanis ezek
a gépek gyenge páncélzattal, és a változtatható szárnyállású
kialakítás miatt kevés fegyverfelfüggesztési ponttal
rendelkeztek, valamint a pilóták figyelmét nagyrészt a repülőgép
vezetése kötötte le, a fedélzeti elektronika kezdetlegessége
pedig nem tette lehetővé a precíziós fegyverek pontos
célravezetését. (E súlyos hiányosságuk miatt is lett
továbbfejlesztve mind a Szu-17-es, mind a MIG-23-as, melyek később
már a Szu-22 és a MIG-27-es nevekre hallgattak.)
A
Szuhoj iroda ezért egy földi csapatok támogatására
kifejlesztett, hangsebesség alatti, merevszárnyas géppel rukkolt
elő, amelyet gigászi mennyiségű fegyverrel lehetett megpakolni,
és a légvédelmi fegyverek sem nagyon tudtak kárt tenni benne.
Tervezése
1969-ben kezdődött, első felszállására 1975-ben került sor, a
gép a Szu-25 típusjelet kapta.
A
jobb túlélőképesség és magasabb üzembiztonság érdekében két
hajtóművet kapott a gép – melyek a MIG-21-es utánégető
nélküli hajtóművei -, ezek együttes tolóereje 1000 km/h
végsebességre képes gyorsítani a repülőt. Strapabíró
futóművei lehetővé teszik az előkészítetlen vagy füves
repterekről való üzemelést is.
A
maximális repülési magasság 10.000 méter, hatósugara 400 km,
mely póttartályokkal 1200 km-re növelhető. A gép szerkezeti
tömege kicsivel több, mint 9 tonna, mely maximális feltöltéssel
és fegyverterheléssel már csaknem eléri a 18 tonnát, vagyis a
gép körülbelül 5,5 tonna fegyver hordozására képes!
A
fegyverzet terén bőséges a választék, a szabadon eső és
irányított bombákon kívül, levegő-föld rakétákat, aknaszóró
és gépágyúkonténereket, kazettás bombákat, valamint
levegő-levegő rakétákat is hordozhat összesen 10
fegyverfelfüggesztő pontján. Emellett rendelkezik egy ikercsöves
– Gast-rendszerű -, 30 milliméteres gépágyúval, melyhez
összesen 250 lőszert javadalmaztak.
A
gép egy igen meghökkentő, és a világon egyedülálló
képességgel is bír. A szárnyai alá 1-1 személyszállító
gondola függeszthető, melyekkel a gép üzemeltetéséhez szükséges
két szerelőt magával viheti. A gondolák nem túlnyomásosak,
tehát 4000 méternél magasabbra nem emelkedhet velük repülés
közben. Minden bizonnyal izgalmas lehet egy ilyen utazás a
szerelőknek, akik a gondolákban fekvő helyzetben foglalnak helyet,
kényelmükről hálózsák, hűtő-fűtő berendezés, valamint egy
olvasólámpa gondoskodik.
Páncélzata
szintén figyelemre méltó: a hajtóművek páncélzata 30
milliméterig képes megállítani a gépágyúlőszereket, a pilóta
egy 25 milliméter vastagságú titánium „fürdőkádban” ül
egy K-36 típusú katapultülésben. A titánium páncél 57 mm-es
gránátig képes megállítani a lövedékeket, ezen kívül a
légvédelmi rakéták repeszei sem tudnak kárt tenni a repülőgép
vezetőben. A fülke üvegezése 23 mm-es lövedékek közvetlen
találatát is kibírja, bár a sok páncél, merevítőkeretek, és
a katapultülés részegységei miatt a kilátás igen rossz a
pilótafülkéből, ezért a pilóta tükrök segítségével
tájékozódhat a közeli légtér helyzetéről.
Az
üzemanyagtartályokat alulról 1 centis acélpáncél védi,
emellett öntömítő bevonattal is ellátták belülről.
A
páncélzaton kívül képes aktív zavaró tevékenységre fedélzeti
berendezései segítségével, valamint az infravörös rakéták
elleni is rendelkezik infracsapda kilövővel, továbbá az
infravörös rakétákat optoelektronikai zavarórendszerei is
igyekeznek robbanásra késztetni, mielőtt még azok veszélyes
közelségbe kerülnének. Ennek ellenére előfordult már, hogy az
amerikai gyártmányú, vállról indítható Stinger rakéta
eltalálta Afganisztán felett, de a gép robosztus felépítésének
köszönhetően visszatért bázisára.
Radarbesugárzás
érzékelő rendszere képes megállapítani a kisugárzást generáló
radar irányát és távolságát is.
A
repülőgép a kilencvenes évekre reménytelenül elavult, többek
között éjszakai bevethetősége is erősen korlátozott volt.
Mivel
a gépet eredetileg Grúzia fővárosában, Tbilisziben gyártották,
ezért a Szovjetunió széthullása után a gyártósort Ulan-Udéba
telepítették át, ahol a Mil helikopterek is készülnek.
A
modernizációs csomagot itt dolgozták ki számára, mely érintette
az elektronikát, a hajtóműveket, a fedélzeti fegyvereket is.
Az
új, modernizált típus jelölése Szu-39 lett, de egyes források
Szu-25T vagy Szu-25TM-ként is említik.
A
megújult rendszerei segítségével már nemcsak földi, hanem légi
és tengerfelszíni célokat is támadhat. Ehhez az új Kopjo-25-ös
radarját használhatja, mely nemcsak felderítésre és
tűzvezetésre, hanem térképezésre is alkalmas. A Ka-50-es
helikopterhez kifejlesztett Shkval optoelektronikai berendezés
minden napszakban képes már 10 km-ről követni egy harckocsi
méretű célt, majd a Vikhr rakétát 8 km-es távolságról
önállóan célra is tudja vezetni 60 centiméteres pontossággal.
A
gép maximum 500 kilós bombákkal terhelhető, a fegyverzet
össztömege 6 tonna lehet.
Európa Tigrise
|
Franciaország
és Németország a hetvenes évek végén szembesült azzal a
ténnyel, hogy a Varsói Szerződés tagállamaiban felhalmozott
páncélos technika nyomasztó mennyiségi fölénye ellen a
levegőből szinte alig tehetnének valamit, egy esetleges keletről
indított támadás ellen.
A
vietnámi háború végén megjelent harci helikopterek hatékonysága
meggyőzte a nyugat-európai fegyverfejlesztőket az elgondolás
létjogosultságáról. Ezért a németek és a franciák közös
harci helikopterfejlesztésbe kezdtek, mely tervezetből megszületett
az Eurocopter Tiger.
A
nyolcvanas évek elején létrejött az Eurocopter konszern, melyben
a franciák 70%-al, a németek 30%-os részesedéssel voltak
tulajdonosok. A fejlesztés a közös követelményrendszerek
kidolgozása és elfogadása után jól haladt, ám 1986-ban a
programot felfüggesztették, mivel az eredeti tervekhez képest mind
a franciáknak, mind a németeknek eltérő elképzeléseik voltak. A
vitát az okozta, hogy a németek szigorúan tartani akarták magukat
a tankelhárító feladatkörre optimalizált helikopter
fejlesztéséhez, míg a franciák a tankelhárító helikopterek
mellett egy, a földi csapatok támogatására, tehát „puha”
célok ellen bevethető változat fejlesztését is szerették volna
belevenni a programba. Ez viszont komoly költségtúllépéssel
fenyegetett, ezért nem tetszett a németeknek az ötlet. 1987-ben az
anyagi vonzatú kérdések újratárgyalása után a tervezet újult
erővel folytatódhatott.
A
prototípus végül 1991-ben emelkedett először a levegőbe.
A
Tigrisnek ekkor már több verziója létezett, a franciáké a HAP
(Hélicoptère d'Appui Protection- Védelmező helikopter) széria
lett, ezt saját hadseregük igényei szerint építették,
elsősorban a gyalogság támogatására, gyengén páncélozott
célok, és fedetlen élőerő ellen lehet hatékonyan alkalmazni, de
természetesen felszerelhető páncéltörő rakétákkal is, így a
kemény célok sem okoznak számára különösebb problémát.
A
németek az UHT (Unterstützungshubschrauber Tiger – vagyis Tigris
típusú támogató helikopter) betűjelű széria boldog
tulajdonosai lettek.
A
helikopter első külföldi megrendelője Ausztrália lett, a
számukra legyártott sorozat az ARH (Armed Reconnaissance
Helikopter– Fegyveres Felderítő Helikopter) betűjelet kapta.
A
spanyoloknak sikerült még eladni a típust, ők azonban már a
továbbfejlesztett hajtóművekkel, és erősebb páncélzattal
kérték a gépeiket, amik a HAD (Hélicoptère d'Appui Destruction –
Támadó, támogató helikopter) betűjelet kapták.
A
gép a szokásos kétfős személyzettel repül (pilóta +
fegyverkezelő), ám nem a megszokott elrendezésben – pilóta
felül operátor alul, hanem épp ellenkezőleg. Az elgondolás
egyébként teljesen logikus, hiszen így fedezék mögül
kiemelkedve (épület, fakorona, domb, stb.) a fegyverkezelő
láthatja meg hamarabb a célt, és nem kell a géppel kiemelkedni a
takarásból teljesen ahhoz, hogy a célnak megfelelő fegyvert
útjára indítsa és célravezesse. További különlegességként
még a szenzortorony elhelyezését lehet említeni, amit nem a gép
orra alá, hanem a fegyverkezelő kabinja fölé tettek, tehát
közvetlen a rotoragy alatt található, az előbb említett okokból
kifolyólag.
A
helikopter fix futós kialakítású, tehát a kerekei nem
behúzhatóak. Egy esetleges kényszerleszállás esetén a kerekek
felfüggesztése 16-20 m/s-os becsapódást még túlélhetővé tesz
a személyzet számára, ám ekkor már az ülések energiaelnyelő
betétei is keményen dolgoznak a pilótákért.
A
kabinok belseje modern kialakítású, a lehető legtöbb műszer és
kijelző digitalizálva van, a légkondi és az automata tűzoltó
berendezés is alapfelszerelés. A sárkányszerkezet tömegét
sikerült hihetetlenül alacsonyan tartani a nagymennyiségben
alkalmazott karbon, nomex, és kevlar anyagoknak köszönhetően. Bár
az igazsághoz hozzátartozik, hogy a sárkányszerkezet sérülései
ezen anyagok miatt nagyon nehezen javíthatóak, ugyanis a műszálas,
műgyanta alapú elemek különleges eszközöket igényelnek (pl.:
műanyaghegesztő, olvasztó szerszámok), ráadásul tábori
körülmények között nem igazán kivitelezhető a javítás.
A
gázturbinákból kettő kerül beépítésre, ezek egyenként 1170
lóerősek(vészhelyzeti tartalékuk 15%, így pár perc erejéig
együttesen 2700 lóerő leadására képesek), szükség esetén
azonban akár egy működő hajtóművel is hazatérhet a helikopter.
A spanyoloknak már a továbbfejlesztett hajtóművet építik be,
így a spanyol gépek 1330 lóerős turbinákkal készülnek.
A
főrotor négyágú, a farokrotor viszont három tollal készül,
melyek 120°-onként vannak elhelyezve. Így a farokrotor nem annyira
csendes, mint az Apache vagy a Mi-28-as faroklégcsavarja, ezek
ugyanis X elrendezésűek épp a zajcsillapítás miatt.
A
hajtóművet és egyéb létfontosságú berendezéseket extra
páncélzat védi a burkolat alatt, valamint a kevésbé fontos
berendezéseket úgy helyezték el, hogy védjék a turbinákat az
esetleges találatoktól. A helikopter infraképe igen kicsinek
mondható, ezt a hajtóművek kiömlő nyílásain elhelyezett
légkeverő berendezéseknek köszönhető, melyek a rotorszélből
adnak hozzá hideg levegőt a kiáramló, forró hajtóműgázokhoz.
A
sárkányszerkezet bármennyit elvisel a 7.62-es lövedékekből, és
a 12.7 milliméteres géppuska sem bír vele. A gyártó szavatolja a
páncél ellenállását egészen 20 milliméterig, azonban a 23
mm-es gépágyúlőszer már a legvastagabb helyen (a gép hasán) is
át tudja törni a páncélt. A fülkék ablakai és a rotorlapátok
anyaga maximum 12.7 mm-ig nyújtanak biztonságot, persze nem sokáig.
A légvédelmi rakéták ellen aktív és passzív
zavarórendszerekkel védekezhet. A rakétaindításra figyelmeztető
rendszer nem csak jelzi a személyzetnek a közeledő veszélyt,
hanem az ellentevékenységet is automatikusan megkezdi. Ez
lokátorvezérlésű rakétáknál a dipólkötegek kiszórását,
infravörös keresőfejjel szerelt rakéták ellen pedig a lézeres
vakítást jelenti.
A
helikopter nem mindegyik alváltozata rendelkezik gépágyúval!! A
németek rengeteg hezitálás után végül úgy döntöttek, hogy az
általuk repült UHT szériához nem rendszeresítik a francia
gyártmányú GIAT 30-as revolvergépágyút.
A
francia, spanyol és ausztrál széria azonban megkapta az igen
kitűnő paraméterekkel felvértezett csöves fegyvert, mely 30
milliméteres nagy robbanóerejű páncéltörő-gyújtó, valamint
repesz-romboló lőszerrel semmisítheti meg a kijelölt célokat
3000 méter távolságból.
A
fegyverzet legfontosabb eleme a felderítő és rávezető
rendszereket tartalmazó szenzortorony.
A
német helikopterek szenzorait egy radarárbócba szerelték, és a
rotor fölé helyezték, csakúgy, mint az Apache Longbow, vagy a
Mi-28N esetében. Ezzel a megoldással elérték, hogy a gép fedezék
mögül, csupán a radarárbócát „kidugva” kémlelhesse a
terepet. A maximális sebessége viszont emiatt 20 km/h-val kevesebb,
mint a többi szériába tartozó helikopteré.
Csak
a német Tigrisek használják a Trigat páncéltörő rakétát,
melynek célzórendszere szintén integrálva van az árbóc optikai
felületei között. A német helikoptereken a pilótának külön
infravörös optikája van a gép orra alá beépítve, így nem kell
a fegyverzetkezelővel osztozni az infravörös kamera képén
felderítő repülés közben.
A
német Tigris félszárnyai alá felszerelhetőek tartalék
üzemanyagtartályok (max. 2 darab), így a 800 kilométeres
hatótávolság 1200 kilométerre növelhető. Idővel a németek
belátták, hogy harci helikopter nem létezhet csöves fegyver
nélkül, ezért rendszeresítettek a félszárnyak alá
felszerelhető 12.7 mm-es géppuskakonténert a gépükhöz, melynek
tárkapacitásáról nincs megbízható információ, de becslés
alapján kb. 500 darab lőszer fér el benne. Valamint egy-egy 20
mm-es gépágyúkonténer is függeszthető a félszárnyak alá,
ehhez konténerenként 250 db lőszer málházható. A páncéltörő
kapacitást az előbb már említett Trigat rakéta (8 km hatótáv),
és a már elavulófélben lévő HOT (4.3 km hatótáv)
huzalvezérlésű rakéta harmadik generációja alkotják.
Nemirányított rakétából az Apache által is használt 70 mm-es
Hydra típust alkalmazza. Ezen felül maximum 4 darab Stinger rakétát
vihet magával, mellyel ellenséges helikoptereket vagy repülőgépeket
támadhat.
A
szenzortornyot a francia, az ausztrál és a spanyol gépeken
használják, mely egy nagy látószögű TV kamerát, infravörös
kamerát, lézeres távolságmérő és célmegjelölő berendezést
tartalmaz.
A
francia gépek páncéltörésre szintén a Trigat rakétát
használják, nemirányított rakétáik viszont saját fejlesztésűek
és gyártásúak. A 68 mm-es SNEB rakétákból maximum 68 darab
készletezhető gépenként, továbbá 4 darab Mistral levegő-levegő
rakétával is felvértezhető. A franciák a 20 mm-es
gépágyúkonténereket rendszeresítették.
Az
ausztrál helikopterek fegyverzetébe az amerikai Hellfire páncéltörő
rakétát integrálták, valamint a 68 mm-es SNEB irányítatlan
rakétákat. Légi célok ellen az ausztrálok is a Stingert vetik
be, és a gépágyúkonténerből is csak a 20 mm-est vették meg.
A
spanyolok az erősebb hajtómű és megerősített páncélzat mellé
a Mistral levegő-levegő rakétát vették meg, valamint a 68 mm-es
SNEB rakétakonténereket. Páncéltörésre az izraeli fejlesztésű
Spike rakétát használják.
A Fukushima-i nukleáris baleset
|
A
nemzeti portálokon nem találtam a Japán atomreaktor katasztrófa
tudományos magyarázatára semmilyen cikket, tanulmányt. Emiatt
kötelességemnek éreztem, hogy az olvasók tájékoztatása végett
időt szánjak a témának és ismertessem a problémát tudományos
ismeretterjesztő színvonalon.
Fukushima
Tokyotol északra fekszik kb. 400 km-re a Csendes Óceán partján.
Az erőművet 1966-ban építették, tulajdonosa The Tokyo Electric
Power Company. Évi elektromos áram termelése 29891 GWh, hűtővize:
tengervíz.
A
Fukushima-i atomerőmű madártávlatból
A
baleset 2011 március 11-én kezdődik a 9-es erősségű
földrengéssel, ami elpusztította Japánnak ezt a részét. Ezt
követte a Cunami, ami tetőzte a kárt. Az eddig felmért károkat
180 milliárd euróra becsülik. A fukushimai erőmű helyreállítási
munkáinak értéke meg fogja haladni az 5 milliárd Eurót. A
kormány rendkívüli állapotot hirdetett meg: 215 000 lakost
telepítettek eddig ki.
Miképp
működik egy atomerőmű?
Maghasadás
és láncreakció: baloldalt egy neutron látható, ami eltalálja a
235-ös urán atommagot keletkezik 2 új elem atommagja, 2 vagy 3
neutron és 200 MeV energia szabadul fel.
A
láncreakció és a kritikus tömeg feltalálója Szilárd Leó
magyar fizikus. Ugyancsak őt tekintik az első atomreaktor
megépítőjének is, amit Enrico Fermivel kísérleti céllal fel is
építettek és sikeresen ki is próbáltak. Az atomreaktorban a
dúsított urán 235-ös izotópját, vagy más hasadó anyagot,
használnak fel. A reaktorban az urán rudak mellett a neutronokat
fékező, ill. ezeket elnyelő közeg is található, amelyeket
mozgatva szabályozzák a neutronok számát, ami a láncreakció
fenntartásához, 2 generációban, az 1-es számot kell fenntartsa
(k=1). Ez azt jelenti, hogy a láncreakció beindítása után
kettéhasadó uránatomból kilépő neutronokból annyit kell a
lassító közegnek elnyelnie, hogy csak egy nagysebességű neutron
maradjon. Ez az egy neutron újabb maghasadást okoz rendkívül
rövid idő alatt, minden alkalommal felszabadítva 200 MeV energiát
is. A neutron ágyú által kilőtt neutronokat is elnyeli a lassító
közeg. A reaktor belsejében egy neutronszámláló is el van
helyezve, ami a vezérlésnek folyamatosan visszajelzi a neutronok
számát. Addig, amíg a neutronok száma 2 maghasadást követően
(2 generáció) megmarad 1-nek, addig kritikus állapotú,
önfenntartó láncreakcióról beszélünk. Amennyiben a 2
generációs neutronok száma nagyobb lesz 1-nél (k>1), úgy
kritikuson felüli láncreakcióról van szó, amit a vezérlő és
szabályozó rendszer visszaállít a megkövetelt hőmérséklet
fenntartásához szükséges szintre.
Lobogóvíz-reaktoros
erőmű működési vázlata
A
Fukushima-i atomreaktor konstrukciója: a General Electric terveit
vették át, anélkül, hogy egy Cunamit ill. 7-esnél erősebb
földrengést tekintetbe vettek volna.
A
reaktorok úgy vannak megépítve, hogy egy földrengés kezdetekor,
ha az elér egy bizonyos erősségi fokot, automatikusan a
láncreakciót le kell a vezérlés állítsa. Azonban a reaktort
továbbra is hűteni kell a meglévő magas hőmérséklet miatt,
amely fennmarad több órán keresztül is. A hűtési rendszer nagy
pumpái villamos energiát igényelnek, amit vagy külső árammal
biztosítanak, vagy bekapcsolnak a biztonsági, helyi,
dízelmotorokkal meghajtott generátorok és a pumpák működtetéséhez
szükséges áramot megtermelik. A harmadik áramforrás a mindig
feltöltött akkumulátorok. A Fukushima-i erőműben a 3.
áramforrást kényszerültek bekapcsolni, ugyanis az erős
földrengés miatt áramszünet keletkezett az országban és sajnos
– eddig nem közölt indokok miatt - a dízelmotoros áramfejlesztők
nem indultak be. (Tenger mellett, pontosan a Cunami lehetősége
miatt, nem lett volna szabad dieselmotorokkal meghajtott
generátorokra bízni a biztonsági áramellátást!) Az
akkumulátorok pedig egy idő után kimerültek és így az urán
rudak már többször teljesen vízmentes állapotba kerültek. Mivel
a reaktor egy zárt kupolában működik így a forró urán vagy
plutónium rudak a vizet gőzzé és rövid idő után hidrogénné
változtatják, ami a megfelelő gázkeverék elérése után
felrobban, nagy mennyiségű radioaktív anyagot bocsátva ki az
atmoszférába. A rudak az egyik reaktorban 1,4 míg a másikban 2,9
m hosszan szabadon voltak, vagyis nem volt elegendő hűtő víz!
Sajnos
rendkívül sok és ellentmondó hír kering, így nehéz
megállapítani, hogy eddig mi is történt. Ugyanis Japánban
hírzárlat van és még a mindennel felszerelt svájci
katasztrófasegítő egységek sem tudnak hiteles adatokat
szolgáltatni: mindenki csak spekulál. A még nagyobb baj akkor
következik be, mikor a hűtés sikertelensége miatt a reaktor szíve
(franciául „coeur” lásd a 3-as és az 5-ös rajzot) összeolvad
(INES 7 baleseti fokozat) és a nagy hőmérsékletű olvadék elkezd
lesüllyedni, addig amíg nem találkozik nagy mennyiségű vízzel.
Ekkor újabb robbanás következik be, ami az erősen sugárzó
anyagot sok kilométeres távolságra juttatja ki. Rossz széljárás
esetén ezek a radioaktív anyagok messze elkerülhetnek. Például a
Csernobili katasztrófa alatt kiszabadult radioaktív anyagok miatt a
dél németországi vaddisznók húsát még ma sem tanácsos
fogyasztani, mert radioaktívak az erdőben felzabált élelemtől.
A
hírek szerint a Fukushima reaktort „elárasztották tengervízzel”,
amit az elején nem akartak megtenni, hogy elkerüljék a reaktor
korrodálódását! Ennek ellenére mégis további robbanásokról
tudósítanak. A tengerbe pedig hatalmas mennyiségű radioaktív
anyag került. A halkonzervek még éveken keresztül radioaktívak
lesznek.
A
reaktor hűtés kiesésének következményei
Ez
az oka annak, hogy egy atomerőmű a megsemmisülés útjára kerül.
Francia szaknyelv „accident majeur” a német meg „GAU”-ról
(Grösste Annehmbare Unfall; magyarul: legnagyobb feltételezhető
baleset) beszél. A következmények a következőek lehetnek:
1. Mechanikai
robbanás: a
leggyorsabban következik be, mivel a hűtővíz a magas hőmérsékletű
nukleáris üzemanyag rudak miatt mind nagyobb mennyiségben és
sebességgel gőzzé alakul és végül a túlnyomás miatt
bekövetkezik az első robbanás a reaktorban, amely megkárosítja a
reaktort.
2. Radioaktív
szennyezés: A hőmérséklet a
termikus tehetetlenség miatt is tovább emelkedik, a
hosszú üzemanyagcsövekben repedések keletkeznek, és a
reaktor szívébe hasadási termékek
kerülnek. A kockázat az, hogy ezek a
hasadási termékek kikerülnek a légkörbe a túlnyomásos
gőzzel együtt, ami súlyos radioaktív szennyeződést jelent
több kilométeres körzetben.
3. Hidrogéntermelődés
és vegyi robbanás: Az
üzemanyagcsövek, ha már nem merülnek bele a hűtőfolyadékba
tovább melegednek és több száz fokot érnek el. Ezen
hőmérsékletnél a cirkonium, ami az üzemanyag rudak köpenyét
képezi, reagál a forró vízzel és cirkoniumoxidot meg hidrogént
képez, amely keveredik a gőzzel és az elsődleges zárt keringés
felső részeiben összegyűl. A reakció sokkal gyorsabb, mint ahogy
a hőmérséklet emelkedik, és amikor a rudak teljesen vízmentesek
lesznek, 1200°-on felül a folyamat felgyorsul. Ezen a szinten a
legfőbb veszély, hogy a felgyűlt hidrogén akkora robbanást okoz,
amely a „szívben” mindent elpusztít. (Finomabban kifejezve:
megváltoztatja a reaktor szívének geometriáját!)
4. A
reaktor szívének elolvadása: Végül
a csövek is elolvadnak és az olvadék (corium, de nevezik magmának
is) a reaktor aljába folyik, ahol felhalmozódik. Amennyiben a szív
geometriája megváltozott és a kontrol rudak már nem tudják
funkciójukat ellátni, úgy a helyzet a szuper kritikusság
állapotába került, vagyis a maghasadáskor 2 generáción belül
megnő a keletkező neutronok száma: k>1. Ebben a helyzetben a
maghasadást fékezni a hűtővízben feloldott borsav segítene, ami
ismert neutron elnyelő.
5. Az
önfenntartó nukleáris reakció: a
kritikussági állapot elérésekor jön létre (k=1) és a
hőmérséklet meg a gőz jelenlétében mechanikus robbanásokat
vált ki. Az atombombához hasonló robbanás viszont nem jön létre,
pontosan a folyamatosan szétfolyó üzemanyag miatt, ami
megakadályozza a kritikus tömeg létrejöttét. A Csernobili eset
itt nem ismétlődhet meg, mivel a hűtőközeg nem grafit (ami
Csernobilban meggyúlt), hanem víz.
Lobogó-víz
reaktor működése
Lobogó-víz
reaktor:
1.
Vészleállító rúd
2.
Kontroll rúd
3.
fűtőelemek
4.
biológiai védelem
5.
páraelszívás
6.
vízbevezető
7.
hő védelem
A
Fukushima Daiichi mind a 4 reaktora veszélybe került és működés
képtelen illetve a kieső hűtés miatt különböző baleseti
fokozatba soroljak őket! 2 reaktor már az alább látható
állapotban van, míg a megmaradt másik kettőben az
ellenőrizhetetlen folyamatok lassabban, de haladnak a reaktor
megsemmisítésének útján.
A
mai nap még 50 alkalmazott sürgölődött a reaktorok körül,
kitéve magukat a gyógyíthatatlan egészségi károsodásnak. A
sugárzás nagysága már olyan nagy, hogy ezeknek a- már ma-
hősöknek tekintett munkásoknak az életükbe kerül a honfitársaik
tömegeinek megmentése, illetve az egészségi károsodásaik
csökkentése.
A
reaktorok felülről: jól láthatóak a 2 felrobbant (1-es és 3-as)
és megsemmisült reaktor maradványai
A
megsemmisült 3-as reaktor látványa. Az omladék magasan
radioaktív! Akárcsak Csernobilben valószínű itt is egy
szarkofággal próbálják meg elszigetelni a törmeléket! Másik
lehetőség, hogy az egész törmeléket plazma berendezésben (ha
van ilyen Japánban?!) amorf „üveggé“ olvasztják és olyan kb.
50 cm-es átmérőjű és kb. 50 cm magas tömbökben, mint
radioaktív hulladékot elszállítják valamelyik
radioaktív-hulladék temetőbe.
A
képen látható már a radioaktív anyagok terjedése, a széljárás
tekintetbe vételével. 10 nap múlva már észak Amerika nagy
területeit fedi be a félelmetes anyag! Emiatt az amerikai hadsereg
egyik speciális drón repülőgépje berepült a reaktorok fölé és
méréseket végzett. Az eredményekre csak annyit jelentettek eddig
be, hogy „remélik a kiértékeléseik nem jók és a Japán
kormány által megbízott szakemberekre bízzák az eredmények
kiértékelését”!
A
sugárzás emberre gyakorolt hatása
A
sugárzásnak az emberre gyakorolt hatása, az amit a japánok jól
ismernek. A második világháború végén Japánra dobott 2
atombomba, a „Little boy” és a „Fat man” utóhatásai közül
a legszörnyűbbek az ártatlan újszülötteket érintő
sejtburjánzások, amelyek a magzati állapotban elképesztő
torzulásokhoz vezetnek.
A
sugárzás következtében torzzá fejlődött, és életképtelen
újszülött, Japán
2011
március 17, helyi óra szerint 4.29 perckor az amerikai nukleáris
bizottság szóvivője bejelentette, hogy a fukushimai atomreaktorok
víztárolójából kifogyott a víz. Az üzemanyag rudak
„víztelenek” lettek, ami miatt rendkívül magas sugárzást
keletkezik. Különböző elképzelések születnek, hogy a
víztárolókat feltöltsék. Egyelőre katonai helikopterek nagy
zsákokkal a tengerből merítik a vizet és dobják le a romhalmazra
és tűzoltó kocsikból öntözik a tengervizet a reaktorok
romjaira, amely alatt ott „ügyködik” a palackból kiszabadított
szellem!
Dr.
Ing. Sebestyén István Zürich,
Svájc, 2011 március 15-18.
(az
adatok egy része a francia nyelvű wikipedia-ról, a Google
képtárából, és több más az interneten összegyűjtött angol
és német nyelvű forrásból származik)
A jövő német katonája
|
A
Bundeswehr igyekszik megfelelni a XXI. század követelményeinek,
ezért új, az aszimmetrikus és a hagyományos hadviselésre is
alkalmas egyéni felszerelést kapnak a német hadsereg katonái. Az
első prototípus (ESB) tesztelése Koszovóban, 2002-ben megtörtént.
A
tapasztalatokból okulva kifejlesztették az IdZ 1 verziót. Ezt a
németországi Hammelburg gyalogosképző iskolában tesztelték,
majd a kész koncepciót 2004-ben mutatták be a szakértőknek. A
személyi felszerelésekből a Bundeswehr 1600 db-ot rendelt 2006 és
2007 között, ezek Afganisztánban, Koszovóban és Kongóban
kerültek ki csapatpróbákra.2006 szeptemberében a Rheinmetal
Defense új fejlesztésbe kezdett, ez az IdZ 2 verzió vagy IdZ –ES
nevet kapta.
Ennek
a rendszernek a bemutatójára 2008 áprilisában került sor.
A
sivatagi tesztet is elvégezték erre az USA –ban került sor Fort
Bills-ben Texas-ban.
A
Bundeswehr 2010 és 2014 között 2000 katonát kíván ezzel a
rendszerrel ellátni.
Az
IdZ egy moduláris rendszer, ez nem csak a katonák egyéni
felszerelésében, hanem a szállításukra használt járművekben
is látszik.
A
két jármű – melyek fejlesztése is hasonló szellemben zajlott -
a Boxer és a Puma.
A
katonák egyéni felszerelése egy H&K G36 –os gépkarabélyból
áll, ez NATO szabványú 5,56mm-es töltényt tüzel, a súlya 3,6
kg.
A
G36 forgó zárfejes gázelvételes rendszerű, amely rövid úton
üti meg a zárkeretet, nincs vele összekapcsolva, mint az orosz
AK-47-nél. A fegyver működése emiatt rendkívül tiszta, lőporgáz
nem jut vissza az elsütő szerkezethez.
A
gyári adatok szerint a fegyver 15000 lövésre képes tisztítás
nélkül. A gépkarabély moduláris kialakítású felszerelhető rá
mindenfajta kiegészítő. A fegyvert ellátták beépített optikai
irányzékkal. Felszerelhető szintén a H&K cég által
kifejlesztett AG36 –os, 40mm-es gránátvetővel is.
A
másik személyi fegyver a szintén a H&K által kifejlesztett,
MP-7 nevű géppisztoly. A fegyver a szintén új fejlesztésű 4.6
mm x 30 mm-es lőszert tüzeli, mely lőszer jellegzetessége, hogy a
rendszerben lévő kevlar sisakok és lövedékálló mellények nem
jelentenek számára akadályt! A súlya 1,9kg. A fegyver kialakítása
szintén moduláris jellegű. Ugyanazon az elven működik, mint a
G36. A lövésteljesítménye 950 lövés per perc. A lőtávolság
200 méter, gyári adatok szerint. A géppisztolyhoz 20,30 és 40
lőszert befogadó tárat lehet csatlakoztatni.
A
személyi fegyverzethez tartozik még a teljesen új KM 2000 harci
kés , amelyet a német Eickhorn – Solingen cég fejlesztett ki.
A440 –es acélból készül, és 17,2cm-es Tanto pengével
rendelkezik, amelyet gyárilag feketére festenek az álcázás
miatt. A súlya 320g. Integrálható az IdZ és a Molle rendszerhez
is.
A
lövészraj támogatásáért a szintén H&K által kifejlesztett
MG 4 géppuska felel. A fegyver a Nato szabvány 5,56mm-es lőszert
tüzeli. Ugyanazon az elven működik,mint a már említett G36-os
gépkarabély. A hatásos lőtávolsága 1100 méter. Egy perc alatt
800 lövés adható le. A fegyver szintén moduláris felépítésű,
beépített optikai irányzékkal rendelkezik. A súlya 8,15kg.
A
katona védelmét a lövészmellény biztosítja, ezt a Mehler Vario
Gmbh fejlesztette és gyártja. Ez is moduláris kialakítású és a
mellénybe két darab kevlár-aramid tábla helyezhető. Az egyik a
mellény elülső részébe, a másik a mellény hátába illeszthető
be. A málhamellény is új kialakítású és szintén moduláris
rendszerű és könnyen feltehetők a hozzá készített kiegészítők,
mint pl.: a tártáskák , különböző funkciójú zsebek, camelbak
ivórendszer …stb. Úgy alakították ki, hogy a régi rendszerhez
tartozó táskákat is fel lehet rá szerelni. A mellény hátába
lehet helyezni a kommunikációs eszközöket, amely egy PDA-val van
összekötve. A rendszert a EADS Defence Electronic és a Rheinmettal
fejlesztette ki.
A
rendszer áll egy mini számítógépből,amellyel a katona
meghatározhatja a GPS koordinátákat, valamint képes bluetooth
adattovábbításra valamint a katonai műholdakon keresztüli
kommunikációra. Telepítve van rá Navicom, digitális
térképszoftver, digitális iránytű, digitális idő előrejelző
szoftver. A mellénybe van elhelyezve a 2 darab akkumulátor, amely
az egész rendszert működteti.
Ahhoz,
hogy a katona minden napszakban bevethető legyen, szüksége van
éjjellátó eszközökre. Ez a németeknél a Lucie nevet kapta. Ez
egy 4. generációs éjjellátó készülék, amely 15cm és 250 m
között lehet használni. A szemüveget a kevlár sisakon, vagy a
fejen is lehet hordani. A súlya 360 g, egy 1,5-V-AA kiselemmel 60
órás működést biztosít. A működési tartománya -30 és +45 C
fok.
A
felderítést segítő eszköz a Leica Geosystem által kifejlesztett
digtális távcső, amely a Vektor 4 nevet kapta. A távcső 7x42
nagyítású digitális rendszerű. Van benne digitális iránytű,
valamint lézeres távolságmérő is. A súlya 1,7 kg . A szerkezet
teljesen vízálló. A maximális látótávolsága 6000m.
A
fegyverhez integrált éjjellátó eszköz az Nsa 80. Az eszközt a
gépkarabély opikájával lehet alkalmazni. Meghatározható vele a
célpont távolsága. Jól felismerhető digitális képet alkot a
célpontról.
A
másik eszköz, amely szintén a fegyver optikájához integrálható
hőkamera, az An/Pas-13. Ezt a Zeiss optikával ellátott készüléket
arra találták ki, hogy hőképet adjon a katona által vizsgált
területről vagy objektumról. A szerkezet súlya 2,5 kg.
A
katona szemét a Gentex által kifejlesztett védőszemüveg védi.
Az egymás közti kommunikáció egy UHF rádión keresztül történik
és ehhez a rádióhoz a Sennheiser head set, amely letompítja a
külső zajokat és felerősíti a bejövőket , állítólag így a
katonák tökéletesen tudnak kommunikálni még harci zajban is.
Hogy
a jövő harcterein hogyan fogja megállni a német katona, még nem
tudhatjuk. De ennyi felszereléstől jól ki fognak combosodni, az
biztos.
Borsodi
Gergely – Jövőnk.info
Szilánkeső 40 kilométerről
|
Bár
Anglia csillaga leáldozóban van, azért a haditechnikai
fejlesztések még nem álltak le teljesen.
A
brit BAE Systems által konstruált 155 mm-es könnyű, vontatott
tarack M777 néven lépett szolgálatba az amerikai szárazföldi
hadsereg, és az amerikai tengerészgyalogság kötelékében
2005-ben. (Kanada és Ausztrália is vásárolt egy tételt a
tarackból.)
A
löveg alkatrészeinek 70%-át az USA-ban gyártják, többek közt a
lövegcsövet is, valamint a végszerelés is Amerikában történik.
A
régi, M198-as tarackok ugyan még nem avultak el, de az M777-es
paraméterei nagyságrendekkel múlják felül minden téren, ezért
nem is lehetett kérdés a rendszerbe állítása.
A
tarackhoz fejlesztett gumikerekes szállítójárművet csak kis
mennyiségben rendszeresítették (kizárólag a szárazföldi
hadseregnél), a tengerészgyalogság a lövegeit légi úton
szállítatja saját helikopter flottájával.
A
löveg tömegét a nagy mennyiségben alkalmazott titán-alumínium
ötvözeteknek köszönhetően sikerült 3200 kilóra szorítani, így
az M198-as 7100 kilójához képest jelentős súlycsökkentést
értek el. A kiszolgáló személyzet létszáma 9 főről 5 főre
csökkent, a tarack menetkész állapotból 3 perc alatt tűzkésszé
tehető. Tűzgyorsasága 2-5 lövés lehet percenként, ami kizárólag
a személyzet gyakorlottságán múlik.
A
hatékony csőszájféknek és a hidro-pneumatikus visszarúgás
csillapító rendszernek köszönhetően lövésenként alig 80
centimétert mozdul az ágyú a tüzelési irány ellenében.
Tűzvezető
rendszere digitális, műholdon keresztül kommunikál az előretolt
tüzérségi megfigyelőkkel, akik az üteg tüzét vezetik.
Maximális
lőtávolsága 40 kilométer, de erre a távolságra csak az
Excalibur nevű különleges lövedéket képes célbajuttatni.
Hagyományos lőszerekkel 20-30 kilométeres lőtáv érhető el,
ezen a távolságon 100-200 méter a lövedék szórása.
Az
Excalibur különleges, irányított lövedék, az előretolt
tüzérségi megfigyelők által megadott GPS koordinátát a
digitális tűzvezető rendszer betáplálja a lövedék
GPS/Inerciális navigációs rendszerébe, majd kilövés után a
lövedék testén kinyíló vezérsíkok a célpont felé
kormányozzák a lövedéket, így a célt 5-20 méteres pontossággal
képes eltalálni, ami azért 40 kilométeren nem rossz teljesítmény.
A V1-es unokái
|
Nincs
olyan fegyvernem, amely ellen ne fejlesztettek volna még ki
valamilyen levegőből támadó fegyvert.
A
második világháborúban a peenemündei indítóállások ezerszám
ontották a V1-es rakétákat angliai, és más fontos célpontok
irányába. A V2, majd a háború végén még csak prototípus
stádiumban lévő A10-es (ez már elérte volna Amerika keleti
partját!!!) voltak az alapjai a ma feltörekvőben lévő
fegyverrendszereknek, az önirányítású robotrepülőgépeknek.
Napjaink
háborús övezeteiben a csapásmérő feladatok 90%-át a légierő
hajtja végre. Nincs olyan fegyvernem, amely ellen ne fejlesztettek
volna még ki valamilyen levegőből támadó fegyvert.
A
repülőgépek fedélzetéről indítható manőverező
robotrepülőgépek önálló sugárhajtóművel rendelkező
fegyverek, melyek a célponttól több száz kilométerről is
indíthatóak, önállóan manővereznek, majd a célpont
megközelítésének végső fázisában külső parancsra, vagy a
célpontról a memóriájukban eltárolt kép alapján, illetve
földrajzi koordináták segítségével önállóan megsemmisítik
azt.
Hatótávolságuk
200-500 kilométer közé tehető, méretüknél fogva akár
vadászbombázóra is felszerelhetőek, sebességük 0,8 Mach, vagyis
a szubszonikus tartományban repülnek. A repülésük teljes
időtartama alatt földközelben, 30-40 méteres magasságon
haladnak, ezáltal, és a modern, kompozit anyagoknak köszönhetően
radarkeresztmetszetük igen alacsony, így a lokátoros felderítésük
az alacsony repülési profillal párosítva rendkívül jó
védettséget nyújt a radarvezérlésű légvédelmi rakéták
ellen. A német-svéd közös fejlesztésű Taurus KEPD 350-es ezen
kívül még rendelkezik infravörös önirányítású rakéták
elleni védelemmel is.
Tömegük
1000, 1500 kilogramm közé tehető. Ebből mindössze 500 kiló
körüli a robbanófej, vagyis a robotrepülőgép harci része, ami
a tényleges pusztítást végzi. A fegyver csak egyszer használatos,
visszatérésre nincs lehetőség.
A
bevetés során az indító repülőgép fedélzetéről megkapja a
célkoordinátákat, majd leválás után beindítja sugárhajtóművét,
a felhajtóerőt termelő szárnyak kinyílnak és megkezdi a
süllyedést a 30-40 méteres repülési magasságra.
A
földfelszín feletti repülést a terepkövető radar, valamint az
inerciális és GPS navigációs rendszer teszi lehetővé, adataikat
a fedélzeti számítógép folyamatosan feldolgozza, kiértékeli és
ezen adatok alapján végrehajtja a szükséges korrekciókat.
A
végső, rárepülési fázisban a robotrepülőgép az addigi 30-40
méteres repülési magasságról „felugrik” 300-400 méteres
magasságra, a memóriájában található célfotót összehasonlítja
a fedélzeti kamerája által a célkoordinátán tartózkodó
célponttal, majd rázuhan.
Rossz
idő esetén, vagy ha a célpontot közben leálcázták, esetleg a
célpont már nincs a megadott helyen (tehát ha a vizuális
felderítés nem lehetséges), a robotrepülőgép a támadást az
előzetesen betáplált GPS célkoordináták alapján hajtja végre.
Amennyiben a célpontot nem sikerül azonosítani, és a célpont
lakott területen helyezkedik el, a robotrepülő nem hajtja végre a
támadást, hanem a legközelebbi lakatlan terület felé
manőverezik, és ott megsemmisíti magát. De ez csak elméleti
lehetőség, legtöbbször másodlagos célpontra küldik át, vagy
mit sem törődve a civilekkel végrehajtják a támadást az eredeti
célkoordinátára. (Ez főleg az izraeli légierőre jellemző…)
A
robbanófejek rendeltetésük szerint lehetnek repesz-rombolók
élőerő ellen, bunkerromboló töltettel szereltek, illetve létezik
repülőtér ellen hatásos harci rész is, ez tulajdonképpen a
kazettás bombák által is használt vagy ahhoz nagyon hasonló
résztölteteket szállítja, de felszerelhető nukleáris robbanófej
is. A hajó elleni rakéták szintén ebbe a kategóriába tartozó
fegyverek.
A fürtös bomba
|
A
kazettás lőszerek (tüzérségi lőszerek vagy légibombák)
eredete a második világháborúig nyúlik vissza, amikor még a
klasszikus tömeghadseregek ellen jó hatásfokkal lehetett
alkalmazni őket.
A
kazettás bomba elsősorban az ellenség élőereje, páncélos
csoportosulásai és repülőterei ellen alkalmazható hatékonyan.
Működési
mechanizmus:
A
kazettás bombák általában egyszer használatos fegyverek de
létezik olyan, amely a hordozó eszközre erősítve marad, és csak
a résztölteteket szórja ki, így a bázisra visszatérve a
bombatest újratölthető, újra felhasználható.
Az
egyszer használatos kazettás bomba esetében a bombatest kioldás
után eltávolodik a repülőgéptől, majd azon a távolságon, ahol
a résztöltetek szóródása már nem veszélyezteti a repülőgépet
a bomba köpenyét piropatronok segítségével lerobbantják.Egyes
típusoknál légzsákos kiszórást alkalmaznak, ez úgy működik,
hogy a bomba orrában lévő szelepen keresztül levegő áramlik a
bombatest hossztengelyében összehajtogatott légzsákba, amely
felfúvódáskor kipréseli a résztölteteket addigi
tárolóhelyükről.
A
másik módszer: a bombatest végén elhelyezett vezérsíkok
hossztengely irányú forgást hoznak létre, mely forgás a bomba
köpenyének lerobbanása után a centrifugális erő hatására
kiszórja a résztölteteket.
A
repülőgép fedélzetén hordozott kazettás bombatest több tíz,
vagy több száz résztöltetet is tartalmazhat annak függvényében,
hogy milyen célpont ellen kívánják alkalmazni. Élőerő ellen
kisebb, repeszhatású tölteteket használnak, melyből száznál is
több, egyenként kézigránát erejű robbanótest található egy
bombán belül.
Páncélozott
járművek ellen a kumulatív résztöltetek hatékonyak, melyekből
több tucat fér a bombatestbe. Ezek a töltetek rendelkeznek egy
szalaggal, vagy fém propellerrel, amely zuhanás közben a
légellenállás segítségével csapódógyújtójukat lefelé
fordítja, így biztosítva, hogy becsapódáskor a kumulatív
robbanás bekövetkezzen.
Repülőterek
ellen különleges résztöltetek állnak rendelkezésre, melyek a
célterület felett a bombatestből kiválás után ejtőernyővel
ereszkednek egészen a talajfogásig. Ekkor a tandem robbanófej első
fokozata kis lyukat robbant a betonba (vagy egyéb talajba), amibe a
fő töltet beágyazódik, és a nagyobb robbanás csak ezután
következik. Így akár egy másfél méter átmérőjű kráter is
létrehozható a kifutópályán. Ha 4-5 résztöltet eléri a
pályát, jó időre használhatatlanná teheti azt.
Léteznek
aknatöltetű fürtös bombák, melyek a célterületre való
kiszórás után időzítve, vagy mozgatásra robbannak, ezekkel a
résztöltetekkel a levegőből lehet aknamezőt létrehozni a
földön. Talán a legveszélyesebb fajtája a kazettás bombáknak,
mivel egy konténeren belül több beállítási lehetőség is van.
Például beállítható, hogy huszonöt darab robbanjon fel a
kiszórás után négy órával, másik huszonöt darab másnap
délben, a maradék száz darab meg csak a földetérés után
élesedjen be, és érintésre aktiválódjon. Ez a fajta résztöltet
szedi a legtöbb áldozatot, főleg a gyerekek körében.
A
palettán megtalálható még a gyújtó hatású töltet, mely
napalmot vagy fehér foszfort tartalmaz. (Az ide vonatkozó képsorok
megtekinthetőek a „Hogyan harcol az iraki ellenállás” című
dokumentumfilmünkben, az „Amerikai háborús bűnök”
fejezetben.)
A
gyújtó töltetek közé szoktak „csomagolni” repesztölteteket
is, melyek a tűz oltásánál tevékenykedő embereket tizedelik…
1999-ben
a koszovói háború során vetették be először a grafitszálakat,
és alumínium bevonatú üvegszálakat tartalmazó résztöltettel
szerelt kazettás bombát, mely a város felett kiszóródva ellepte
az utcai villanyvezetékeket, ezzel rövidre zárták egy egész
város áramellátását az amerikaiak.
A
kazettás bombák leszereléséről született egy nemzetközi
szerződés 2008-ban, mely egyezmény aláírói vállalták, a
készleten lévő bombáik hatástalanítását, a fejlesztés és
gyártás beszüntetését.
Mivel
az egyezmény aláírásától az USA és Izrael az elsők közt
határolódott el, így azt nem írta alá Oroszország és Kína
sem.
Steyr HS 0.50/ 0.460
|
Az
osztrák Steyr Mannlicher cég által fejlesztett és gyártott
nehéz-mesterlövész puska. A puskát két kalibertípusban
gyártják, az egyik a NATO szabvány 12.7mm X 99mm-es lőszert
tüzeli, míg a másik kaliber a Steyr vállalat saját fejlesztésű
lőszere 11.7 mm-es átmérőjű.
A
fegyver csöve hidegkovácsolással készül, nyolc darab jobbra
forgó huzaggal, és egy igen hatékony kétkamrás csőszájfékkel
rendelkezik. Mechanikai irányzék nem található a fegyveren, a
szereléksínre azonban különböző optikai irányzékok
rögzíthetőek. Bipodja (fegyvertámasz) magasságban állítható.
A
fegyver egylövetű, a töltés-ürítés folyamata, valamint a
lőszer behelyezése kézzel történik.
A
fegyver tusa energiaelnyelő betétekkel szerelt - a hátrarúgás
csökkentése részben a tus feladata - felső részén arctámasz is
helyet kapott.
A
Steyr HS kategóriájában jelenleg a világ élvonalába tartozó
fegyvernek számít, mely előkelő helyet rendkívüli pontossága
biztosítja számára.
A
12.7 mm-es verzió 0.5 MOA (ívperc) értéket produkál 1000 méteren
szélcsendben. Ez azt jelenti, hogy megfelelő kezekben 1000 méteren
a szórás 14.5 cm alatt marad. A 11.7 mm-es lőszerrel ez az érték
kicsit jobb, ezért a HS .460-at csak rendvédelmi szervek
használhatják szerte a világon, ugyanis a .460-as lőszerrel 1000
méterről könnyen bevihető egy fejlövés.
A
.460-as (11.7 mm-es) lőszer 15 milliméter acélt tud átütni 1000
méterről, a .50-es (12.7 mm-es) lőszer 3000 méterről eltalál
egy álló emberalakot.
Irán
2006-ban 800 darabot vásárolt a típusból hadserege számára. Nem
sokkal ezután az iraki gerilláknál tűnt fel a típus. Egy bagdadi
razzia során 100 darabot foglalt le az amerikai hadsereg a 12.7-es
változatból. A fegyver számlájára nem hivatalos források
szerint 170 amerikai, angol és egyéb nemzetiségű katona halála
írható.
Tömege:
HS .460 12.4 kg, HS .50 12.8 kg
Hossza: 1370 mm
Csőhossz: 833 mm
Kaliber: 12.7 X 99 mm, 11.7 X 99
Hatásos lőtáv: 1500 m
Hossza: 1370 mm
Csőhossz: 833 mm
Kaliber: 12.7 X 99 mm, 11.7 X 99
Hatásos lőtáv: 1500 m
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése